Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)
Inhoudsopgave:                  (email: thieljoh[at]gmail.com)


Algemeen:

#1   (17-01-2009): Inleiding en voorbereidingen treinenkamer.
#21 (22-01-2009): Bovenaanzicht baanoppervlak, kasten en onderbouw gebied ABCDEF deel 1
#38 (29-01-2009): Onderbouw gebied ABCDEF deel 2
#47 (30-01-2009): Banenplan schaduwstations
#691 (18-07-2009): Kasten onderbouw gebied GH
#731 (31-07-2009): Zijaanzicht nivo?s
#2929 (15-02-2011): Lux-railreiniging
#2953 (19-02-2011): Bouw luchtsluis


Besturing:

#3954 (01-09-2011): Massadetectie, secties en blokken
#265 (29-03-2009): De centrale
#296 (31-03-2009): Installatie DDW
#297 (31-03-2009): Installatie Koploper
#365 (18-04-2009): Communicatie HSI-88/PC
#2430 (10-11-2010): Adapter HSI-88
#2443 (14-11-2010): Inbouwen diodetruck
#378 (19-04-2009): Configuratie windows XP/DDW/Koploper
#1548 (07-04-2010): CPU load PC
#408 (23-04-2009): Koploper
#475 (06-05-2009): DCC wisseldecoders
#615 (13-06-2009): Aanpassing wisselaandrijving
#1241 (05-02-2010): Bouw bedieningspaneel
#1613 (08-05-2010): Aansluitschema AJ boosters in combinatie met DDW
#2868 (05-02-2011): Krachtcentrale
#2590 (07-12-2010): Bezetmelding wisselstraat
#4585 (10-11-2011): Systeemstructuur(lokbesturing, wissels en terugmelding) in combinatie met de Tams MC


Bouw schaduwstation nivo 1 (gebied BDEF):

#75   (09-02-2009): Aanbrengen isolatie
#125 (03-03-2009): Bekabeling en blokindeling
#154 (08-03-2009): Aanbrengen vangrails
#166 (10-03-2009): Aanbrengen kabelgoten1
#182 (11-03-2009): Decoder inbouw


Uitneembaar baangedeelte gebied E:

#911 (23-09-2009): Bouw uitneembaar baangedeelte


Klimovalen:

#734 (02-08-2009): Start bouw klimovaal gebied AB
#863 (12-09-2009): Klimovaal gebied AB gereed
#874 (15-09-2009): Bekabeling klimovaal gebied AB
#906 (18-09-2009): Start bouw klimovaal gebied EF
#1099 (27-11-2009): Klimovaal gebied EF gereed


Bouw schaduwstation nivo 3 (gebied BDEF):

#1123 (04-12-2009): Plan schaduwstation
#1146 (11-12-2009): Start onderbouw
#1225 (30-01-2010): Schaduwstation nivo 3 gereed


Bouw schaduwstation nivo 2 (gebied GH):

#2278 (22-09-2010): Start bouw schaduwstation middengedeelte


Baanplan

- Klik hier voor het wintrackbestand -


Bouw van het zichtbare gedeelte

#3203 (01-04-2011): Het maken van grote boogstralen in C-rails Deel 1
#3272 (10-04-2011): Bouw ?Hosenträger?
#4499 (31-10-2011): Het maken van "verkanting"
#4826 (31-12-2011): Start bouw dubbelsporige stenen boogbrug
#5062 (26-01-2012): Stenen boogbrug is gereed
#5265 (24-02-2012): Start bouw Hack Hochbogenbrücke
#5802 (14-02-2013): Start bouw stalen Leutke brug
#5947 (10-03-2013): Bouw pantovanger
#6212 (14-06-2013): Bouw Noch brugje 67024
#6290 (13-07-2013): Bouw Busch holzbrücke H0 1497


Ombouw lokomotieven

Ombouw E32 naar hoogvermogensmotor en Lokpilot mfx
Ombouw EP5 naar hamomagneet en Lokpilot mfx
Ombouw E91 naar hoogvermogensmotor en Lokpilot mfx
Inbouw Lokpilot mfx in Württemberger C
Inbouw maxonmotor en Lokpilot in T18
Inbouw maxonmotor en Lokpilot in BR75


Filmpjes

#520 (21-05-2009): 1e filmpje schaduwstation nivo 1
#661 (25-06-2009): 2e filmpje schaduwstation nivo 1
#1320 (28-02-2010): 3e filmpje eerste volledige rondje
#1389 (09-03-2010): 2 filmpjes van Einte
#1472 (25-03-2010): 1e filmpje van Fred
#1487 (28-03-2010): 2 filmpjes van Daan
#1533 (04-04-2010): 2 filmpjes van AlbertJan
#1749 (12-06-2010): Klimovaal A in bedrijf
#1762 (13-06-2010): Filmpje van Marco
#2255 (18-09-2010): Filmpjes van Roy
#4327 (09-10-2011); Rij mee in HaDeeee!



=============================================================================================

Hallo allemaal,

na meer dan 25 jaar alleen maar verzamelen is het dan eindelijk zover: een eigen ruimte voor de bouw van een grote modelbaan.
Via dit topic wil ik jullie op de hoogte gaan houden van de vorderingen. Het wordt wel een project van ?de lange adem? want met 3 kinderen en een werkende partner gaat het allemaal niet zo snel. Dit heeft trouwens wel het voordeel dat je goed doordacht te werk kunt gaan :wink:

Ik heb mijzelf als doel gesteld: doe het in 1 keer en doe het goed en heb daarbij de volgende eisen gesteld:

1)   Er moet een comfortabel klimaat heersen zowel in de zomer als in de winter. De ruimte is daarom volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Bijkomend voordeel is dat je geen last hebt van die ellendige radiatoren.
2)   De ruimte moet zo stofvrij als mogelijk gebouwd worden. Dit is gerealiseerd in de vorm van een tegelvloer, afwasbaar behang en afwasbaar plafond. Ook de vloerverwarming helpt hierin mee.
3)   Ruimte moet ten alle tijden donker gemaakt kunnen worden. Hiervoor zijn rolluiken geplaatst.
4)   Aparte stroomvoorziening en internetaansluiting. Vanuit de meterkast zijn 2 groepen gelegd waarbij er 1 gebruikt wordt voor de verlichting ed en de andere volledig te beschikking staat voor de medelbaan.
5)   Veiligheid: er hangen 3 rookmelders en er bevindt zich een brandblusser in een naastgelegen ruimte. Betreffende inbraak is de toegangsdeur voorzien van een veiligheidsslot, hangen er rolluiken voor de ramen en is er een elektronische beveiliging aanwezig.
6)   Afgeronde hoeken en maximaal gebruik maken van de beschikbare ruimte.

In deze eerste bijdrage wil ik jullie laten zien wat tot nu toe gerealiseerd is. Om enig idee te krijgen van de ruimte, hier een tekening:



Na het leggen van een tegelvloer met vloerverwarming ben ik begonnen met het maken van afgeronde hoeken. Hierbij heb ik een straal gekozen van 72 cm waar straks precies C-rail straal R5 in past.
De eerste stap was het aanbrengen van houten latjes met daarop underlaymentplaten die in de juiste straal gezaagd zijn. Zie onderstaande foto:



Daarna is deze contructie bekleed met gipsplaten zoals hieronder te zien is:



Het (strak) buigen van deze gipsplaten wordt mogelijk door ze aan de achterzijde om de 4cm met een stanleymes in te ritzen, zie hier:



Zo zien de hoeken er dan voor het bezetten uit:



Na het bezetten is dit het resultaat:



De zwarte lat aan de bovenzijde dient nu in eerste instantie als aanslag voor de achtergrond en daarna als kantlat voor het systeemplafond.

Na het plaatsen van plinten kwam toch wel de moeilijkste klus, nl het aanbrengen van de achtergrond. Deze achtergrond is op rol gemaakt door JoWi, is 1.10m hoog en 20.5m lang in 1 stuk(!). Heb hier trouwens bewust gekozen voor een neutrale wolkenlucht. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een heuvellandschap maar in de toekomst misschien naar een industriegebied. Met een neutrale achtergrond blijf je hierin flexibel.
Alle lof trouwens voor Joachim Wischermann, de man achter JoWi. Een super vriendelijke Duitser die zeer klantgericht te werk gaat. Na het opsturen van enkele proefstukken(wat ik iedereen kan aanraden) heb ik gekozen voor de Latex-variant. Dit is een mooi dik papier dat bestand is tegen vergeling en een perfecte bedrukking in zijde glans geeft. Daarnaast is het ook nog eens afwasbaar. Hij heeft deze achtergrond precies gemaakt zoals ik hem zelf voor ogen had.
Maar dan het aanbrengen. Op deze eerste foto is te zien dat er genoeg hulp aanwezig was, oma, opa, ome Theo en onze kleinste Janneke. Die tekkel met die staart ben ik trouwens :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Om deze rol goed te kunnen positioneren hebben we een kleine constructie gemaakt die deze klus vergemakkelijkt. Op onderstaande foto kunnen jullie zien wat ik bedoel:



Het resultaat ziet er dan als volgt uit:



Hier en daar hebben zich helaas enkele blaren gevormt die nog bijgewerkt moeten worden. Hier ben ik trouwens een week ziek van geweest. Ondanks een prachtige gladde wand en een perfecte wolkenhemel is het op dit punt niet helemaal goed gegaan. Achteraf gezien hadden we iedere keer eerst een meter moeten inlijmen, dan enkele minuten wachten en pas dan aanbrengen om vervolgens dit zo te blijven herhalen. Maar ja, achteraf is het altijd makkelijk.

Hier een foto van een hoek die door de ronding nog nauwelijks herkenbaar is:



Na het aanbrengen van het behang was het plafond aan de beurt. Heb gekozen voor een systeemplafond vanwege het inbouwen van TL-verlichting, spots en luidsprekers tbv van een dag/nachtcyclus. Dit ziet er als volgt uit:



Verdere details betreffende de dag/nachtcyclus kunnen jullie hier nalezen. Het grote voordeel van zo?n plafond is de flexibiliteit. Als een verlichtingspunt niet naar tevredenheid geplaatst is dan kun je dit makkelijk veranderen. Daarnaast kun je alles integreren zodat er zich zo min mogelijk stofnesten kunnen vormen. Zoals jullie weten is stof toch wel 1 van de ergste vijanden van onze hobby.

Dit was het voor nu, het gaat nu eindelijk pas echt beginnen :D :D :D Ben momenteel bezig met de onderbouw en zal hier tzt over berichten. Mochten er tussentijds vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
hey john
nou dit ziet er al zo goed uit
dat beloofd wat voor de rest
ik ben heel erg benieuwd
succes
groet robert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Ha die John,

Ook al wist ik hoe het eruit ging zien omdat ik toen bij je was, het ziet er super uit joh!!!!
Ik kom zeker in de toekomst nog een keertje kijken hoor als jullie dat leuk/gezellig vinden.

Groetjes

Mark
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hee John,

Erguh mooi man. ik wacht met spanning af tot de volgende updates!


Veel succes
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Ha die John!
Omdat ik de ontwikkeling en bouw van je dag/nacht cyclus al aandachtig gevolgd had en daardoor meerdere malen de prachtige ruimte voor je modelspoor heb kunnen bewonderen, volgt nu gelijk al de afwerking en aankleding van deze ruimte! 8)
Echt prachtig en perfect zoals je deze ruimte klaar maakt om hierna met de bouw van je baan te kunnen beginnen!
Ik ben zelf nu al jaren aan het zoeken naar een geschikte bestaande ruimte of nieuwbouw, in huis en bedrijf, maar jouw ruimte (evenals de kelder van Leendert of de zolder van Sascha) spreekt mij wel bijzonder aan.

Natuurlijk realiseer ik mij heel goed dat de bouw van zo'n ruimte al een behoorlijke tijdvullende "hobby" op zich is! :?

Heel veel succes (en plezier) met deze prachtige ruimte en de bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Ziet er al goed uit. Vind de lucht goed gelukt, geeft een heel goed en natuurlijk uiterlijk vind ik.

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hallo John,

Dat is een geweldige ruimte die je hebt :), prachtig die oplossing met ronde hoeken.

De achtergrond die je gebruikt vindt ik fantastisch, hoe hoog heb je die boven je onderbouw aangehouden?


Heb je ook al een sporenplan en zou je dit willen laten zien.

Voor de rest veel plezier met bouwen, ik zal dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
John,

Kijk, dit ziet er goed uit !  :P
Leuk dat je zo'n enorme ruimte mag gebruiken voor je hobby.
Die wolken zullen ongetwijfeld een mooi diepte effect gaan geven. :D
Ben benieuwd naar de verdere bouw en je dag/nacht effect !

Succes !

Robbert.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
John,

Wat een geweldig mooie ruimte! Die afgeronde hoeken zijn slim. Geweldig als je dat gelijk zo in het bouwwerk zelf kan integreren.
Ben heel benieuwd naar je vervolg en wens je veel succes bij het bouwen! Ik blijf dit volgen.

Arjan
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Zo John het 25 jaar wachten heeft je een prachtige ruimte op geleverd! Succes met de onderbouw!

groeten,
Joram
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Dat is wat ik nou noem nog eens een professionele aanpak.
Het water kwam mij gewoon in de mond bij het zien van dergelijk mooi oppervlakte aan beschikbare ruimte,
en de manier waarop je het aanpakt !

Doe zo voort, dit is zeker een draadje dat de moeite is om te volgen (wat ik uiteraard ook ga doen).
groeten,
Kris
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hallo,

Ik heb geloof ik onjgeveer dezelfde poster (10m op 1m50) als u heeft. Een vriend drukker heeft me die (gratis) bezorgd.
OOk ik heb die gelijmd en net hetzelfde als u tegengekomen : blaasjes die er niet allemaal zijn uitgegaan.
Ik vond dit toen ook heel erg, maar achteraf, nu de baan daar klaar is met de scenery, is er geen mens meer die nog op die blaasjes let : het is letterlijk en figuurlijk achtergrond.

Dus moraal: niets van aantrekken, doorgaan.

Guy
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hey,

kun je, als de lijm nog niet droog is, niet met een speldje een gaatje in het stof/papier prikken, zodat de lucht uit de luchtbel kan? Of een klein sneetje?

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Jongens,

allemaal bedankt voor jullie positieve reacties, ik ben er zelf ook heel blij mee. belangrijk is ook zoals Robert het schrijft: "leuk dat je deze ruimte mag gebruiken voor de hobby". Mijn dank gaat dan ook voornamelijk uit naar mijn partner. Dit is niet om te slijmen maar als de rest van het gezin hier niet achter staat dan heb je toch een probleem.

De vrouw des huizes heeft wel 2 eisen gesteld:
- Zorg voor een balans tussen werk, gezin en hobby. Dit lijkt mij logisch maar is wel een aandachtspunt. Deze hobby kan nl behoorlijk verslavend werken.
- Alle modelspoorartikelen die nu kriskras in huis opgeslagen liggen moeten hun onderdak gaan vinden in deze kamer. Hier wordt nu aan gewerkt.

De bedoeling is om kasten te plaatsen en deze te gebruiken als basis voor de modelbaan. Hier ben ik nu volop mee bezig en hoop jullie binnen 2 weken hierover te kunnen berichten.

Piwie,

het banenplan is een probleem. Ben nu een jaar aan het plannen en ben tot nu toe alleen tevreden over het plan van de schaduwstations. Tzt zal ik dit hier plaatsen.

Groetjes, John


Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hallo!

Prachtig begin!
Is in ieder geval in de basis goed over nagedacht, gefeliciteerd met zo'n mooie ruimte.
Veel succes en maak er wat moois van.

groet, Bram
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
@John

een schitterende ruimte zeg ! en heel mooi gedaan die rondingen, wand en plafond :P, dat kan niet anders als een hele mooie perfecte baan gaan worden.
Blijf dit zeker volgen daar ik over een paar maanden , na de dakopbouw ook weer opnieuw ga beginnen, wordt baan nr. 3 , en dit wordt dus ook de PERFECTE baan.

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Wat een geweldige ruimte heb je tot je beschikking. :shock:
Hier kun je een prachtige baan realiseren.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Het is al vaker gezegd, maar wat een schitterende ruimte, en wat een leegte voor zoveel fantasie.... heerlijk.
En je bent goed bezig om een hele grote te worden.
Succes!!
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hallo John

Wat een mooie kamer heb je zeg en die achterwand ziet er ook goed.
Ik weet wat een geklungel het is met zo achterwand ik had het ook nog met bos en lucht in meerdere delen.

ben zeer benieuwd naar je schaduw station en de rest,ik blijf je draadje zeker volgen.

veel bouw plezier en succes.

vr gr hans
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hey,

voor de rondingen had je ook van dat buigbaar mdf kunnen gebruiken. Lijkt me mooi spul om mee te werken. (idee is hetzelfde, mdf van 6mm, met aan de achterzijde allemaal zaagsnedes)

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Hey John,

Ziet er perfect uit, een betere basis om mee te beginnen is er niet;)

Ben wel benieuwd naar het baanplan van je schaduwstation. Anders post alvast eens wat ideeen, misschien kunnen we helpen.

Groeten Daan,
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw deel 1)
Hallo allemaal,

nogmaals bedankt voor alle positieve reacties. Dit geeft mij een bevestiging dat ik op de goede weg zit :lol: :lol: :lol:

De afgelopen week de mogelijkheid gekregen om flink wat werk te verzetten. Om ervoor te zorgen dat jullie goed kunnen volgen waar ik mee bezig ben, hier een tekening die het één en het ander zal verduidelijken:



Heb gekozen voor een ?ruimtevullende? opzet. Je staat straks, zoals de duitsers het zo mooi zeggen, ?mitten ins geschehen?. Daarnaast bleek uit de vele reacties op draadjes hier op het forum dat een goede bereikbaarheid van de sporen een ?must? is. Zoals jullie kunnen zien is ook hier gehoor aan gegeven.
Vanwege onderhoud heb ik de ramen ?vrij? gelaten. De looppaden(wit gekleurd) hebben een breedte van 80cm zodat er genoeg bewegingsruimte is voor te werken en straks natuurlijk te rijden en te kijken. Het buro(onderhouds/klustafel), waar straks de centrale en PC geplaats zal worden, is centraal gekozen om een zo goed mogelijk overzicht te houden.

Ben begonnen met het bouwen van de onderbouw van de gebieden A t/m F. Het gedeelte G-H zal op een later tijdstip gerealiseerd gaan worden.
De kasten, die ik al enkele weken geleden gemaakt heb, zijn nu geplaatst(C-D). Deze kasten vormen gelijktijdig de onderbouw van de schaduwstations. Hier een foto:



De kasten zijn geplaatst op een plint. Naast deze ruimte staat nl een wasmachine en je wil niet hebben dat bij een lekkage al je spullen nat worden.

Op de volgende foto is de onderbouw te zien van gebied E. Op de kasten zijn al steunen te zien die dienen voor het dragen van de platen van het onderste schaduwstation. Deze tussenruimte is ook nodig voor de bekabeling van het onderste schaduwstation. Tegen de muur zijn al latten aangebracht voor het tweede schaduwstation en het zichtbare nivo.



De laatste foto laat de constructie zien van gebied F. Hier zal een klimspiraal gebouwd gaan worden die de treinen naar hogere nivo?s brengt.



Ook hier zijn al ondersteuningslatten tbv het zichtbare nivo bevestigd zodat er straks niet meer in de muren geboord hoeft te worden. In dit stadium probeer ik zoveel mogelijk stoffige werkzaamheden uit te voeren, zodra er rails gelegd gaan worden wil je dit nl zoveel mogelijk beperken.

Dit was het voor nu. We gaan nu verder met de onderbouw van de gebieden A en B. Dit zal een copy gaan worden van E en F.

Piwie,

had jouw vraag over het behang overlezen, dit begint op een hoogte van 1.10m.

Daan,

ik wil nu eerst zo snel mogelijk het eerste schaduwstation klaar hebben zodat er eindelijk eens gereden en getest kan worden. Zal tzt het baanplan hier plaatsen en zal zeker gebruik willen gaan maken van jullie kennis en inzichten. Alvast bedankt voor je aanbod.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Wat een luxe zeg, zo´n grote ruimte, helemaal alleen voor treinen! Denk dat er velen hier (net zoals ik) jaloers op je zijn.

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject (de treinenkamer)
Wat een super ruimte  :shock:

Veel succes met bouwen van de baan.

Gr.

Ron
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Hier wordt het wel nat John, ik zit enorm te kwijlen op die foto's hoewel ik al geen kleine ruimte heb :shock:
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Dag John

Hoedje af voor je rigoreuze aanpak.
Ik ben nieuwsgierig naar de afmetingen van het houtwerk van de onderbouw en dan bedoel ik de breedte en de diepte van de balkjes.

Cees
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
heel erg mooi gedaan
erg handig om die kasten eronder te plaatsen
complimenten
groet robert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Citaat van: bartje op donderdag 22 januari 2009, 22:53:48
Dag John

Hoedje af voor je rigoreuze aanpak.
Ik ben nieuwsgierig naar de afmetingen van het houtwerk van de onderbouw en dan bedoel ik de breedte en de diepte van de balkjes.

Cees


Cees,

heb ze zojuist even voor je opgemeten. De balkjes zijn 70 x 44mm en hebben mij ?1.50/m gekost.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Welk 1 heerlijk genot om in zo'n mooie ruime goed verlichte ruimte te hobbyen zeg :P :P

Dit gaat helemaal goed komen, wel niet met 1 vinger in de neus :mrgreen:,
maar dit gaat een toppertje worden.

Ik ga ook 3e baan bouwen (The One 8)), maar 1st maar eens zien of de collectieve (14 stuks) aanvraag/vergunning nokverhoging (1m) meer indruk maakt dan 4 x een individueel verschillende 8), nu al wetende dat we in bezwaar/beroep moeten/zullen gaan 8)

De treinen ZALLE RIJE !!!!!!! :mrgreen:

Sub6 verder,

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Ziet er schitterend uit!! Die ruimte is een droom voor iedereen hier.
Ik heb een vraag of een idee tis maar hoe je het noemen wilt. De in-en-uitwendige hoeken rond je looppad maak je die recht zoals op tekening? of rond?(idee) Bij ronde hoeken heb je het voordeel dat je de rails korter langs de rand kunt leggen en bij de 2 uitwendige hoeken die je hebt aan je buro kun je je bij ronde hoeken niet snel stoten aangezien je loopbreedte 80 cm is.

Barry
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Ha die John!
Jouw treinenruimte wordt ook met elke update mooier! 8)
Natuurlijk is het dan ook zo, omdat je deze volledig naar eigen inzicht  in kunt richten, dat iedere beslissing "gewikt en gewogen" wordt om maar niets fout te doen.
Daarom is het vaak erg spijtig dat sommige beslissingen of handelingen niet helemaal uitpakken zoals je voor ogen had (b.v. plakken achtergrond) terwijl je dit later echt nooit meer ziet! :?
Met deze ruimte en ook de inrichting benader jij, voor mijn gevoel, wel de perfecte treinenkamer en daar zoek ik dus, bij ons op de boerderij en bedrijf, al jaren naar! :roll:
Heb hier zelfs al een keer een topic over geopend!
Om deze reden volg ik jouw draadjes dan ook bijzonder nauwlettend en probeer zoveel mogelijk mee te denken.
Nu heb ik een paar punten waar ik vragen en/of opmerkingen over heb, dit is absoluut geen kritiek maar gewoon gezonde interesse (hoop ik! :wink:) en veel belangstelling.

1. De plaats van je bureau.
Ik neem aan dat je hier wilt bouwen maar, waarschijnlijk, ook je besturing wilt gaan plaatsen? 
De 2 ramen zitten hier tegenover dus een prettige lichtinval maar ook zit je voor een groot deel met je rug naar de baan!
Is het misschien een overweging om deze naar de andere kant te verplaatsen?
Je hebt dan wel de ramen achter je rug maar je kunt wel de hele baan overzien.

2. Je hebt nog geen definitief baanontwerp maar de maten van je treintafel (inclusief het al ontworpen schaduwstation) bepalen al voor een deel het zichtbare baan gedeelte en beperkt de ruimte voor b.v. de radius van je bogen.

3. Misschien gemist (of vergeten?) met welk besturingssysteem ga je rijden, land en tijdperk, en heb je al een keuze voor railsoort gemaakt?

Natuurlijk heb je al jouw beslissingen meerdere malen overdacht maar misschien heb je hier toch nog iets aan.

En heel veel plezier en succes met deze prachtige bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Hoi John,

Ziet er goed uit, wat een mooie ruimte heb je.
Ben benieuwd naar het verloop van deze baan.
Beter gezegt ga dit draadje volgen.
Succes met de bouw.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Heey John,

je bent lekker bezig het ziet er al intresant uit!
Ben benieuwd hoe het gaat worden en hou ons vooral up-to-date. ;)

Groetjes,

Antal
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Citaat van: Freebee op vrijdag 23 januari 2009, 18:12:01
Ik heb een vraag of een idee tis maar hoe je het noemen wilt. De in-en-uitwendige hoeken rond je looppad maak je die recht zoals op tekening? of rond?(idee) Bij ronde hoeken heb je het voordeel dat je de rails korter langs de rand kunt leggen en bij de 2 uitwendige hoeken die je hebt aan je buro kun je je bij ronde hoeken niet snel stoten aangezien je loopbreedte 80 cm is.

Barry

Barry,

denk nog na over de ronde hoeken. Deze beslissing zal ik tijdens de bouw maken. Bedankt voor het meedenken.

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 23 januari 2009, 20:03:27
1. De plaats van je bureau.
Ik neem aan dat je hier wilt bouwen maar, waarschijnlijk, ook je besturing wilt gaan plaatsen? 
De 2 ramen zitten hier tegenover dus een prettige lichtinval maar ook zit je voor een groot deel met je rug naar de baan!
Is het misschien een overweging om deze naar de andere kant te verplaatsen?
Je hebt dan wel de ramen achter je rug maar je kunt wel de hele baan overzien.

2. Je hebt nog geen definitief baanontwerp maar de maten van je treintafel (inclusief het al ontworpen schaduwstation) bepalen al voor een deel het zichtbare baan gedeelte en beperkt de ruimte voor b.v. de radius van je bogen.

3. Misschien gemist (of vergeten?) met welk besturingssysteem ga je rijden, land en tijdperk, en heb je al een keuze voor railsoort gemaakt?

Natuurlijk heb je al jouw beslissingen meerdere malen overdacht maar misschien heb je hier toch nog iets aan.

En heel veel plezier en succes met deze prachtige bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

AlbertJan,

alle ideeen, kritieken en opmerkingen zijn welkom, hier kun je nl alleen maar van leren :)

1. Om 2 redenen heb ik deze positie gekozen nl de nu gekozen plaats is centraler gelegen en hier zal ik straks geen last van zonlicht dat op de schermen gaat schijnen(incl centrale). Jouw voorstel heb ik ook overwogen maar toch gekozen voor deze optie.

2. Hier heb je helemaal gelijk in maar ook dit is een bewuste keuze. De schaduwstations zijn zo ontworpen dat de ruimte maximaal benut wordt. Ik maak ze ook definitief dwz mocht ik in de toekomst een nieuwe baan gaan maken dan wil ik de schaduwstations opnieuw blijven gebruiken. Je hebt gelijk dat hiermee gedeeltelijk het zichtbare nivo bepaald wordt echter kun je dit oplossen door de laatse ring van de spiraal anders te leggen.

3. Het wordt een baan in tijdperk I en II naar Duits voorbeeld. Heb definitief gekozen voor C-rails maar nog niet voor een centrale en type terugmelding. Als Märklin in Nürnberg komt met een alternatief voor de S88-bus dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een CS2.

Citaat van: 3rail op vrijdag 23 januari 2009, 20:51:23
Hoop voor je dat je al je wensen en ideeen er op kwijt kunt???
Veel succes met de verdere opbouw en brain stormingen.

Je zult merken dat je ondanks je grote ruimte toch altijd
nog een meter of 2 te kort komt. :(

Spoorse, Edward.

Edward,

tijdens het plannen inderdaad al ondervonden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John


Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Hoi John,

Jij hebt echt een prachtige ruimte tot je beschikking.
Heb je je huis eromheen gebouwd?  :lol:
Ik ben echt heel nieuwsgierig naar het resultaat.
Doe je alles zelf of heb je veel hulp, want het is niet een klein baantje dat je gaat bouwen?!

Misschien nog één tip: Gebruik open TL bakken met reflectoren en daglicht witte TL's.
Je zal ze echt nodig hebben, want licht is er nooit genoeg, vooral tijdens de bouw.

Succes met je (mega)project.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
 :shock: een megaproject lijkt me dit echt wel.

Nou je hebt in ieder geval een goede basis om vanuit te werken. Wat een pracht van een modelspoorruimte. Dit wordt dus echt een draadje om te gaan volgen.

succes met bouwen

groetjes
Henk
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Hallo Tilly,

Je hebt er werkelijk wat moois van gemaakt :!:

Aan alles is gedacht,ook de verlichting/verduistering,zou zelfs kunnen zeggen haast in professionele sfeer.

Ben benieuwd naar de foto`s van de bovenbouw.

Mvg Hans V200.0
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Hallo,

de afgelopen week de onderbouw verder afgewerkt, hier de eerste foto betreffende gebied AB:



De houten constructie is vervolgens voorzien van 18mm multiplex platen. Tesamen geeft dit een oerdegelijk constructie die volgens mij ook wel noodzakelijk is. Aan de linkerzijde (het ronde gat) komt nl een klimspiraal die een 60cm hoogte zal moeten gaan overbruggen.

Hier een foto van van gebied CDEF:



Ook hier zijn de multiplexplaten al aangebracht. De ruimte tussen deze platen en de kasten(10cm) is nodig om de bekabeling van dit nivo in onder te brengen.
De oplettende kijker zal tegen de muur enkele TL bakjes ontdekt hebben(:wink:) Dit is de verlichting van de schaduwstations. Op de volgende foto een proefopstelling gemaakt zodat jullie kunnen zien wat de uiteindelijke bedoeling is.



De ruimte tussen de diverse nivo's bedraagt 22.5cm. De TL bakjes zijn iets lager geplaatst zodat het aanbrengen van de bekabeling van de hogere etage's geen probleem gaat geven. Ook is er zo geen risico op brandgevaar tgv de TL's door warmteontwikkeling (op de doos van de TL's stond trouwens "TL,s met minimale warmteontwikkeling").

Citaat van: Kappa op vrijdag 23 januari 2009, 22:39:14
Doe je alles zelf of heb je veel hulp, want het is niet een klein baantje dat je gaat bouwen?!

Misschien nog één tip: Gebruik open TL bakken met reflectoren en daglicht witte TL's.
Je zal ze echt nodig hebben, want licht is er nooit genoeg, vooral tijdens de bouw.

Kappa,

helaas zijn er geen vrienden of goede kennissen die zich voor deze hobby interesseren, ik doe dus alles zelf.

Betreffende verlichting heb je gelijk, veel licht is een must. Totaal zitten er in het plafond 6 x 4 = 24 TL's van 18W + 6 Tl's(tot nu toe) voor de schaduwstations en dit is ruim voldoende.

Dit was het voor nu, zal aankomend weekend het banenplan van de schaduwstations plaatsen.

Groetjes, John

PS: bedankt Willie voor de perfecte service :D
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
ziet er goed uit
netjes afgewerkt en gebouwd
ben heel erg benieuwd naar jou baan
succes en hou je draadje zeker in de gaten
groet robert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 1)
Ha die John!
Geweldig zo'n wekelijkse update! :wink:
Indien je in dit tempo doorgaat kunnen wij binnenkort al de eerste treinen zien rijden. :o
Mooi om te zien dat deze hele mooie en bijzonder doordachte bouw ook nog erg degelijk wordt uitgevoerd (18 mm multiplex!)
Ik zie dat de kasten onder je treintafel nu al hun nut bewijzen, de eerste opslag is een feit.
Wat ruim jij alle troep alweer snel op, nergens is nog een restje troep te vinden! 8)

Tot over een week! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 29 januari 2009, 20:12:09
Wat ruim jij alle troep alweer snel op, nergens is nog een restje troep te vinden! 8)
wow dat is inderdaad wel bijzonder, meestal is er nog iets van rommel te vinden, dat is nu niet het geval. Bijna eng :? :lol:

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Dit ziet er erg degelijk uit.
Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Hij John,

Je gaat als een speer, ziet er erg stevig uit en handig die opbergruimte er onder.
Ben zal nog bezig met een plan te ontwerpen.

Succes met de verdere bouw.


Groeten Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Dat gaat lekker snel zeg!

Heb je naast een mooie ruimte ook tijd over???
(dan is er bij ons nog wel ruimte voor een goede bouwer!   :wink:)

groet, Bram
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
 :shock: :shock: :shock: WOW dat ziet er goed uit mooie kamer en een zeer goed begin ga zo door ik blijf je volgen
Re: Tilly?s modelbaanproject (de onderbouw: deel 2)
Schitterend schitterend. Kan alleen maar mooier worden:)

Ben erg benieuwd naar het baanplan. Maak je het schaduwstation helemaal van c-rails?
Die TL bakken is super idee tussen dat schaduwstation, dat ga ik ook maar eens toepassen :D
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Goedavond allemaal,

Allereerst opnieuw bedankt voor al jullie positieve reacties.

De ruimte hou ik zo zuiver mogelijk om te voorkomen dat de kids zaagsel en dergelijk door het hele huis meenemen. Ik krijg nu alle medewerking van Nicole, de vrouw des huizes, en dit wil ik natuurlijk zo houden :wink:
Ook uit oogpunt van veiligheid vind ik dit belangrijk, onze jongste telg van 9 maanden knort hier met een benenwagen(of hoe heet zo?n ding? :mrgreen:) doorheen. Daarnaast komt netjes en secuur werken alleen maar het resultaat ten goede.

De afgelopen weken is het inderdaad snel gegaan, dit zal echter vanaf nu noodgedwongen gaan veranderen. Sta nl voor een aantal keuzes die belangrijk zijn voor het verdere verloop van de baanopbouw.

De volgende eisen heb ik mijzelf gesteld:

? Alles wordt gebouwd met C-rails waarbij gebruikt gemaakt gaat worden van alleen maar slanke wissels en grote boogstralen(R1, R2 en R3).
? Mfx.
? Volledige Massadetectie.
? Zowel PC(automatisch) als handgestuurd moet mogelijk zijn.

Keuzes die ik nu moet gaan maken zijn:

? Welke centrale? Ik neig momenteel naar de CS2.
? Welke PC in combinatie met welke software? Qua software gaat mijn voorkeur uit naar Windigipet of Traincontroller maar beide ondersteunen de CS2 nog niet.
? Welk type massadetectie? S88, Loconet of wachten op iets nieuws van Märklin?

Zolang ik deze keuzes nog niet gemaakt heb wil ik wel al beginnen met het schaduwstation van nivo 1. Hier het baanplan:



Dit eerste schaduwstation(nivo 1) bestaat uit 11 sporen met elk een lengte van meer dan 6m. De achterste 5(1 ? 5)  en voorste 5(7 ? 11) sporen dienen als opstelspoor en het middelste(6) als doorrijspoor. Door het op deze manier in te richten verlies ik maar 1 spoor als ik een trein door het schaduwstation wil laten rijden. De treinen rijden dan nl via de linkse klimspiraal door spoor 6, door de keerlus rechts over spoor 6 weer terug naar de klimspiraal omhoog.
De opstelsporen wil ik verdelen in 3 blokken waardoor het mogelijk moet worden om hier 3 treinen van 2m of 1 trein van 4m en 2 van 2m of zelfs 1 trein van 6m kan opstellen.
Het eerste doel is om dit eerst functioneel te krijgen zoals bv Mark het op zijn site prachtig laat zien. Pas daarna komen de schaduwstation van nivo 2 en 3 aan de orde. Zie hier de plannen:


Nivo 2


Nivo 3

De liefhebbers kunnen het Wintrackplan oproepen via onderstaande link:

-Klik hier voor het wintrackbestand -

Jullie zien het, er is nog veel werk aan de winkel. Ben benieuwd wat jullie van het plan tot nu toe vinden.

Groetjes, John

PS: Willie, opnieuw bedankt voor de links
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Allemaggies, ik weet dat je al aardig wat rails hebt, maar zoveel????
Aardig wat treintjes kan je kwijt dan hoor, niet te veel verkopen :):):) :D

En bedankt voor het compliment :)

Overigens, er is weer flink hout ingeslagen bij ons, dus er zal wel weer eens een update komen hahaha.
Groetjes

Mark
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ha die John!
Zo, alweer een hele snelle update, eigenlijk meer een presentatie van het ontwerp voor de te bouwen schaduwstations!
Ik heb de laatste jaren al heel wat kleine en (hele) grote schaduwstations gezien, in allerlei vormen en maten, maar die van jou is toch weer een extra opvallende! 8)
Prachtig en mooi is het ontwerp met de 6m sporen maar ook de andere liggen mooi verspreid over de hele treintafel.
Voor de lange opstelsporen zou je ook heel mooi, i.p.v. dit "star" indelen in 3 blokken, dynamische blokindeling (zoals Leendert dit heeft, kunnen toepassen, Koploper heeft dit maar van de andere besturingssystemen weet ik dit niet.

En met dit ontwerp kom je zo langzamerhand ook toe aan het ontwerpen van de "bovenbouw".
Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat voor ontwerp en soort landschap jij hiervoor in je hoofd hebt zitten.
Tijdperk en land(en) heb ik vermoedens over maar de uitvoering natuurlijk totaal (nog) niet!  :roll: :wink:

Heel veel succes en plezier in de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Tilly,,

Erg mooie onderbouw, en het schaduwstation wordt enorm!.
Als je in het schaduwstation slankewissels gebruikt is het dan niet zo dat je er een 077 tussen moet doen want volgens mij staan de sporen nu wel dicht tegen elkaar aan.

Gr, Tim