Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo allemaal,

de baan is nu opgedeeld in 8 stroomkringen met daarbij nog een aparte stroomkring tbv de terugmeldmodules en wisseldecoders. Deze stroomkringen zijn vervolgens aangesloten op de 4 boosters van AlbertJan. Vervolgens zijn alle massaleidingen (bruine draad) van de boosters en stroomkringen met elkaar verbonden via een een massarail, hier een foto:



Zo?n rail werkt echt perfect en is een echte aanrader!

Daarna moest dit natuurlijk getest worden en dit ging direct zonder problemen :D
Gisteren reed dus de eerste trein een volledig rondje mbv de AJ boosters. Vandaag hadden we tijd om verder te gaan met testen en hebben we het aantal rijdende treinen in Koploper langzaam verhoogd naar 12. Een uur lang heeft alles zonder problemen gereden totdat er een vreemde spookmelding kwam. Een lok was gestopt in een blok en te ver doorgeschoten terwijl de daarop volgende blokken vrij waren? Dit moet ik nog verder uitzoeken maar nog belangrijker vond ik om te zien hoe het terug opstarten zou verlopen.

Nou, ik kan jullie vertellen dat dit toch wel anders gaat als met de booster van Huub. Het proces verliep als volgt:
-   Spookmelding komt binnen en Koploper genereerd een noodstop
-   De boosters schakelen allemaal netjes uit en de treinen stoppen
-   In koploper wordt de noodstop opgeheven en het groene spiegelei bediend
-   De boosters schakelen niet in omdat ze een handmatige reset hebben
-   Koploper stuurt wel weer alle opdrachten naar de lokomotieven!
-   De eerste booster wordt handmatig gereset en direct weer uitgeschakeld!
-   Er wordt opnieuw een (onterechte) spookmelding gegenereerd naar Koploper
-   In Koploper vervolgens de spooktreindetectie uitgeschakeld
-   Groene spiegelei bediend
-   Boosters gereset en de treinen gaan rijden
-   Vervolgens de spooktreindetectie weer ingeschakeld

Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?) Kan iemand dit fenomeen verklaren?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
-   In koploper wordt de noodstop opgeheven en het groene spiegelei bediend
-   De boosters schakelen niet in omdat ze een handmatige reset hebben
-   Koploper stuurt wel weer alle opdrachten naar de lokomotieven!

John,

Dit zorgt ervoor dat de loks zodra er weer spanning op de baan komt na boosterreset niet netjes optrekken of erger: op max. bloksnelheid wegrijden met kans op ontsporing. Niet gewenst denk ik. Kun je niet eerst boosters resetten en dan op het groene spiegelei drukken?

Verder: de lok die doorschiet staat inmiddels in een ander blok (immers je hebt een spookmelding). Voordat je gaat opstarten dien je de lok in Koploper in het juiste blok te zetten. Hierdoor voorkom je dat je een nieuwe spookmelding krijgt en je hoeft ook je detectie niet uit te zetten voordat je opstart.

De oorzaak van het doorschieten zal wel te maken hebben met het missen van een bezetmelder. Je kunt dat checken door de logging mee te laten lopen en eventueel naar file weg te laten schrijven. Je kunt dan op je gemak terugzoeken.

Groet, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo John,

Je had eigelijk eerst de boosterspanning van de eerste booster moeten meten en daarna hetzelfde van de AJ-boosters. Omdat het spanningsniveau nu iets anders is dan voorheen zal het (snelheids)gedrag nu ook iets ook anders zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: bolkoppie op vrijdag 28 mei 2010, 19:23:51

Dit zorgt ervoor dat de loks zodra er weer spanning op de baan komt na boosterreset niet netjes optrekken of erger: op max. bloksnelheid wegrijden met kans op ontsporing. Niet gewenst denk ik. Kun je niet eerst boosters resetten en dan op het groene spiegelei drukken?


Ben,

dit is dus helaas niet mogelijk :? Pas na bedienen van het groene spiegelei kunnen de boosters gereset worden :(

Citaat van: bolkoppie op vrijdag 28 mei 2010, 19:23:51

De oorzaak van het doorschieten zal wel te maken hebben met het missen van een bezetmelder. Je kunt dat checken door de logging mee te laten lopen en eventueel naar file weg te laten schrijven. Je kunt dan op je gemak terugzoeken.


Ben,

volgens mij onmogelijk, de terugmeldingen werken feilloos :D

Citaat van: Freak op vrijdag 28 mei 2010, 19:29:06

Je had eigelijk eerst de boosterspanning van de eerste booster moeten meten en daarna hetzelfde van de AJ-boosters. Omdat het spanningsniveau nu iets anders is dan voorheen zal het (snelheids)gedrag nu ook iets ook anders zijn.


Peter,

als dat zo zal zijn, kan ik er dan iets mee?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo John,

Het is dan niet onverstandig om de treinen op nieuw te leren remmen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Peter,

in het remgedrag zie ik nog niet zoveel verschillen :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:44:09in het remgedrag zie ik nog niet zoveel verschillen :?
Dan zal er ook geen spanningsverschil zijn to.v. van voorheen.

Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?) Kan iemand dit fenomeen verklaren?
Hierin is toch niets veranderd. Ze worden nog steeds op dezelfde manier ingelezen neem ik aan.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
John,

Ik heb het toegezonden schema bekeken. Spanningscontrole zou hiermee mogelijk moeten zijn. Alleen zal het softwareprogramma herschreven moeten worden.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:40:37
Citaat van: Freak op vrijdag 28 mei 2010, 19:29:06

Je had eigelijk eerst de boosterspanning van de eerste booster moeten meten en daarna hetzelfde van de AJ-boosters. Omdat het spanningsniveau nu iets anders is dan voorheen zal het (snelheids)gedrag nu ook iets ook anders zijn.


Peter,

als dat zo zal zijn, kan ik er dan iets mee?


Als je een andere baanspanning hebt heeft dat wellicht impact op de snelheid van je loks. Dat weet je gauw genoeg door één lok even opnieuw te ijken op b.v. de hoogste decoderstap.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: bolkoppie op vrijdag 28 mei 2010, 19:51:07

Als je een andere baanspanning hebt heeft dat wellicht impact op de snelheid van je loks. Dat weet je gauw genoeg door één lok even opnieuw te ijken op b.v. de hoogste decoderstap.


Ben,

is al niet meer nodig, Peter had gelijk 8) In de logfile is te zien dat de loks te hard in de stopsecties rijden en dus weer opnieuw moeten leren remmen.

Hiermee is echter onderstaand probleem nog niet opgelost :?

Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41

Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?) Kan iemand dit fenomeen verklaren?


Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 20:11:06
is al niet meer nodig, Peter had gelijk 8) In de logfile is te zien dat de loks te hard in de stopsecties rijden en dus weer opnieuw moeten leren remmen.

Maar stel dat de baanspanning hoger is met de AJ boosters dan zal de snelheid wellicht hoger zijn en zullen de loks harder rijden als Kplr denkt. Leren remmen kan dat oplossen maar eerst ijken lijkt me beter.

Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?) Kan iemand dit fenomeen verklaren?

Als je weer opstart maar er staat een lok op een niet verwachte melder omdat deze doorgeschoten is zal Kplr weer een spookmelding geven.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?)
Trager inlezen, als dat zo mocht zijn, kan toch niets te maken hebben met spookmelding.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: bolkoppie op vrijdag 28 mei 2010, 20:22:07

Maar stel dat de baanspanning hoger is met de AJ boosters dan zal de snelheid wellicht hoger zijn en zullen de loks harder rijden als Kplr denkt. Leren remmen kan dat oplossen maar eerst ijken lijkt me beter.


Ben,

doen we :D

Citaat van: bolkoppie op vrijdag 28 mei 2010, 20:22:07

Als je weer opstart maar er staat een lok op een niet verwachte melder omdat deze doorgeschoten is zal Kplr weer een spookmelding geven.


Ben,

dit is niet het probleem, de loks staan zoals ze moeten staan :?

Citaat van: Freak op vrijdag 28 mei 2010, 20:36:59
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?)
Trager inlezen, als dat zo mocht zijn, kan toch niets te maken hebben met spookmelding.

Mvg,
Peter

:? :? :? Ben er nog niet uit :? :? :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 19:11:41
Vandaag hadden we tijd om verder te gaan met testen en hebben we het aantal rijdende treinen in Koploper langzaam verhoogd naar 12. Een uur lang heeft alles zonder problemen gereden totdat er een vreemde spookmelding kwam

Citaat van: Tilly op vrijdag 28 mei 2010, 20:48:29
:? :? :? Ben er nog niet uit :? :? :?
Als mijn vermoeden juist is?

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
John,

Er is nog een setting die spookcontrole met x seconden uitstelt na een noodstop. Misschien heb je daar iets aan?

Gr, Ben.

Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Ben,

bedankt voor de tip maar hiermee is het probleem niet opgelost :(

Vanmorgen vroeg opgestaan en op een gegeven moment meende ik het gevonden te hebben. Ik zag dat de spookmelding optrad op bij een leeg blok achter een lange trein. Bij nakijken bleek dat dit blok net bezet werd door de te lange trein. Bij sommige treinen had ik ingesteld dat deze iets verder door moesten rijden maar omdat het remmen weer opnieuw geleerd moest worden stopte deze treinen te vroeg en genereerden deze spookmeldingen. Dit gelde ook voor de lange goederentrein met 30 kolenwagentjes. Alle treinen ingekort zodat ze in elk blok passen en ze zonder problemen eerst het remmen opnieuw kunnen leren maar helaas. Ik kreeg net een spookmelding bij een treinstel van maar 50cm lang en dit terwijl de terugmelding goed werkt. Dit kun je nl zien als je de spookmeldingen uitschakeld, de juiste terugmeldingen worden dan weergegeven.

Maar goed, dit probleem even laten rusten en de treinen weer in beweging gezet. 16 treinen staan momenteel op de baan en Koploper ingesteld op max 20!! Alles ging goed tot er op een bepaald moment een botsing optrad :shock: Koploper was deze trein op de één of andere manier "kwijt geraakt". Na correctie en opstart ging het opnieuw mis, 2 treinen reden "verloren" rond en ik kon nog net op tijd ingrijpen. Een half uur bezig geweest om alles weer goed te zetten.
Daarna alles weer ingeschakeld met een max van 6 treinen en alles werkt weer perfect. Het lijkt dat er op het gebied van communicatie ergens een grens bereikt wordt. Dit probleem moet in ieder geval eerst opgelost worden voordat er meer treinen op de baan komen. Vanmiddag weer verder en eens kijken of we iets kunnen vinden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo John,

Jemie, 16 treinen rond laten rijden is geweldig, alleen jammer dat er iets mis ging.
Ik hoop dat er geen treinen zijn beschadigd.

Succes met het oplossen van het communicatie probleem.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 mei 2010, 10:04:19
Daarna alles weer ingeschakeld met een max van 6 treinen en alles werkt weer perfect. Het lijkt dat er op het gebied van communicatie ergens een grens bereikt wordt.
Gelijk aan de vraag die ik je gisteren stelde om eens met minder treinen te rijden en kijken wat er dan gebeurdt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo John,

Dat is balen zeg een botsing, daar zit niemand op te wachten.

Ik hoop dat je geen schade hebt.

Ik las dat jij ergens insteld hoeveel treinen er tegelijk mogen rijden, dit is weer nieuw voor mij.

Waar stel je dat in??? bij mijn baan zou het mooi zijn als er een aantal treinen blijven staan op de opstelsporen en niet alles tegelijke tijd onderweg is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 11:00:20
Ik las dat jij ergens insteld hoeveel treinen er tegelijk mogen rijden, dit is weer nieuw voor mij.

Waar stel je dat in??? bij mijn baan zou het mooi zijn als er een aantal treinen blijven staan op de opstelsporen en niet alles tegelijke tijd onderweg is.

Instellingen per database, tabblad Algemeen-2

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 29 mei 2010, 15:32:56
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 11:00:20
Ik las dat jij ergens insteld hoeveel treinen er tegelijk mogen rijden, dit is weer nieuw voor mij.

Waar stel je dat in??? bij mijn baan zou het mooi zijn als er een aantal treinen blijven staan op de opstelsporen en niet alles tegelijke tijd onderweg is.

Instellingen per database, tabblad Algemeen-2

Gr, Ben.

Dank je wel, ga er zo gelijk mee aan de slag  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Ben,

je was me net voor :D

Peter, tot nu toe gelukkig nog geen schade, bedankt voor je bezorgtheid :wink:

Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 10:33:33
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 mei 2010, 10:04:19
Daarna alles weer ingeschakeld met een max van 6 treinen en alles werkt weer perfect. Het lijkt dat er op het gebied van communicatie ergens een grens bereikt wordt.
Gelijk aan de vraag die ik je gisteren stelde om eens met minder treinen te rijden en kijken wat er dan gebeurdt.

Mvg,
Peter

Peter,

zojuist ging het ook mis met minder treinen :(

Wat gebeurde er net: de baan wordt nu gevoed met 4 boosters waarbij 1 booster ook de voeding verzorgt voor de wisseldecoders en de terugmeldmodules. Net bij die booster ontstaat ergens een kortsluiting en die kring wordt uitgeschakeld dus ook de voeding naar de wisseldecoders en terugmeldmodules. De andere 3 kringen blijven gevoed en de treinen blijven treinen rijden maar dus zonder wisselschakelingen en terugmeldingen. Resultaat: één grote puinhoop :shock: :shock: :shock:
Misschien is dit eerder ook het probleem geweest :? Gelukkig heb ik bij AlbertJan nog enkele boosters in bestelling staan zodat ik binnenkort de wissel- en terugmelddecoders kan aansluiten op een eigen booster en dit probleem dus opgelost wordt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 mei 2010, 15:51:23
Wat gebeurde er net: de baan wordt nu gevoed met 4 boosters waarbij 1 booster ook de voeding verzorgt voor de wisseldecoders en de terugmeldmodules. Net bij die booster ontstaat ergens een kortsluiting en die kring wordt uitgeschakeld dus ook de voeding naar de wisseldecoders en terugmeldmodules.
En sluit nu eens enkel de voeding voor de terugmeldmodules aan op een andere booster.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 16:05:30
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 mei 2010, 15:51:23

Wat gebeurde er net: de baan wordt nu gevoed met 4 boosters waarbij 1 booster ook de voeding verzorgt voor de wisseldecoders en de terugmeldmodules. Net bij die booster ontstaat ergens een kortsluiting en die kring wordt uitgeschakeld dus ook de voeding naar de wisseldecoders en terugmeldmodules.
En sluit nu eens enkel de voeding voor de terugmeldmodules aan op een andere booster.


Peter,

heb ik gedaan en heeft zich al bewezen! Ik kreeg opnieuw een kortsluiting (de sleper van de condenstender van de BR52 gaf weer problemen) en nu geen botsingen of iets dergelijks. De terugmeldingen en wissels bleven nu hun werk doen :D

Ik krijg echter wel nog regelmatig een onverklaarbare spookmelding maar kan nog niet precies aangeven hoe en wat.
Ben wel nog even aan het spelen geweest met de CPU-load en heb eens het verschil gecontroleerd (maar nog niet lang genoeg getest) tussen het uit en aanvinken van de "automatische cycli tuning" in Koploper wat te vinden is in het menu "algemeen/Globale instellingen". Zie hier het resultaat:



De PC wordt dus behoorlijk ontlast als je deze aanvinkt. Waarom is deze functie eigenlijk ingebouwd?

In ditzelfde venster op de plaats van het vraagteken, staat ook nog info over de bezetmelders. Bij mij staan echter alle tellers op "0". Is dit bij jullie ook zo?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo John,

CiteerDe PC wordt dus behoorlijk ontlast als je deze aanvinkt. Waarom is deze functie eigenlijk ingebouwd?
Dat weet ik niet. Dat kan alleen Paul aangeven.
Je mag Paul best een mailtje sturen, je krijgt altijd een antwootd van hem.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Peter,

dat zal ik doen. Ik vond alleen dit draadje op het Koploperforum maar werd daar ook niet echt wijzer van.

Vandaag opnieuw getest waarbij één booster alleen gebruikt wordt voor het voeden van de wisseldecoders en de terugmeldmodules. Het aantal rijdende treinen weer langzaam opgevoerd en nu zonder problemen :D Er is wel af en toe een boosterkring uitgevallen maar dit had nu geen botsingen meer tot gevolg, de terugmelding bleef perfect zijn werk doen.
De reden van uitvallen is trouwens niet altijd duidelijk, ik verwacht dat er toch nog vermogen te weinig is. Voordat we het aantal treinen verder gaan opbouwen wil ik eerst de in bestelling staande boosters gaan plaatsen. Ook moet klimovaal A nog in meerdere blokken opgedeeld worden om "filevorming" te voorkomen. Voorlopig nog werk genoeg dus :D

Groetjes en allemaal nog een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
veel succes Tilly
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 22:58:02

CiteerDe PC wordt dus behoorlijk ontlast als je deze aanvinkt. Waarom is deze functie eigenlijk ingebouwd?
Dat weet ik niet. Dat kan alleen Paul aangeven.
Je mag Paul best een mailtje sturen, je krijgt altijd een antwootd van hem.


Hallo allemaal,

inmiddels het volgende antwoord van Paul Haagsma ontvangen:

Hallo John,

Cycli tuning staat default uit omdat dit het proces in Koploper trager maakt.  Als de Pc het trekt gewoon niet gebruiken. Als je het wel nodig acht, dan zelf aanzetten. Zit er al jaren op deze manier in en zal zeker gezien de huidige staat van Koploper (geen verdere ontwikkeling/support) ook zo blijven.

Waarom staan tellers bezetmelders op nul? Omdat het geen tijd kost. Koploper hoeft hiervoor niets te doen; meldingen komen spontaan binnen.
Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma / PaHaSOFT


Nu is afgelopen vrijdag nog een goede collega bij mij op bezoek geweest en hebben de treinen nog gereden. Bij meer dan 8 treinen ging het echter mis. Treinen vielen om de beurt stil terwijl de boosters in bedrijf waren :? Geen idee waar het aan ligt maar misschien heeft "cycli tuning" hier ook wel invloed op, deze stond op dat moment nl "aangevinkt".
Ook nog een botsing meegemaakt waarbij de oorzaak lag aan het te vroeg schakelen van een wisselstraat. Bij nazien in Koploper bleek er nog een "bug" in te zitten. Onvoorstelbaar dat dit er nu pas uit kwam maar gelukkig is dit probleem nu opgelost.
Marco heeft vrijdag ook nog een filmpje gemaakt en hoop dit binnenkort te plaatsen.

Zaterdagmorgen zijn we gestart met het indelen van de klimovaal A in meerdere blokken. Eerst nieuwe terugmeldmodules ingebouwd en bestaande hernummerd wat overigens perfect gegaan is. Vervolgens blokken aangemaakt en geprogrammeerd, het baanplan aangepast en begonnen met het aanpassen van de bekabeling. Ook dit is weer een gigantische klus die meer tijd kost dan ik gedacht had. Deze week ben ik hier zeker nog zoet mee. De volgende week kunnen de treinen hopelijk weer rijden en hoop ik de boosters van AlbertJan te ontvangen, ben benieuwd of we dan richting de 20 rijdende treinen kunnen gaan.

Groetjes en nog een pretting weekend allemaal, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hallo Jhon,

Er zijn bij jou ook de nodige hindernissen te nemen, ik spreek uit ervaring als ik zeg gewoon doorgaan maar soms baal je er zo van dat je het allemaal wel even best vind  :( :(.

Maar na een aantal uren begint het toch weer te kriebellen, man wat is deze hobby verslavend  :shock: :shock:

Succes verder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Hoi John.
Geweldig dat het modelspoorbedrijf "Tilly" gewoon doorgaat, tegenslagen worden overwonnen en problemen opgelost! 8)

Citaat van: Tilly op zondag 06 juni 2010, 16:37:42
De volgende week kunnen de treinen hopelijk weer rijden en hoop ik de boosters van AlbertJan te ontvangen, ben benieuwd of we dan richting de 20 rijdende treinen kunnen gaan.

De Duitse producent is begonnen met het bouwen van een groot aantal boosters, deze keer 20 stuks voor "mij" (je weet wel door wie dat komt! :roll:) en een aantal voor een andere afnemer en aangezien ook de S88, K83 en K84 nog gemaakt moeten worden, zal deze keer het wat langer gaan duren! :?
Wel komt hij deze zelf brengen en wat zaken doorspreken (o.a. voortzetting productie), dit zal waarschijnlijk begin juli gaan worden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Geen probleem AJ,we weten als we dringend boosters motte hebben , waar we ze van de baan motte slopen,en we zijn dan in iedergeval zeker dat ze werken. En als we dan toch bij Tily zijn,een decodertje meer of minder maakt hem dan toch ook niet meer uit...alles is naar tevredenheid getest....dus kom op met die slopers hamer..... :lol:

Mvg: Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (De AJ boosters zijn in bedrijf genomen)
Citaat van: degeluidsman op zondag 06 juni 2010, 18:01:41

Maar na een aantal uren begint het toch weer te kriebellen, man wat is deze hobby verslavend  :shock: :shock:


Peter,

ik zit met hetzelfde probleem, maar goed dat de vrouw mij er af en toe aan helpt herrineren dat er meer is dan alleen de hobby :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: AlbertJan op maandag 07 juni 2010, 08:35:37

Geweldig dat het modelspoorbedrijf "Tilly" gewoon doorgaat, tegenslagen worden overwonnen en problemen opgelost! 8)

De Duitse producent is begonnen met het bouwen van een groot aantal boosters, deze keer 20 stuks voor "mij" (je weet wel door wie dat komt! :roll:) en een aantal voor een andere afnemer en aangezien ook de S88, K83 en K84 nog gemaakt moeten worden, zal deze keer het wat langer gaan duren! :?
Wel komt hij deze zelf brengen en wat zaken doorspreken (o.a. voortzetting productie), dit zal waarschijnlijk begin juli gaan worden.


AlbertJan,

geen probleem, er is nog genoeg te doen :D

Citaat van: Aliebengalie op maandag 07 juni 2010, 17:26:55

Geen probleem AJ,we weten als we dringend boosters motte hebben , waar we ze van de baan motte slopen,en we zijn dan in iedergeval zeker dat ze werken. En als we dan toch bij Tily zijn,een decodertje meer of minder maakt hem dan toch ook niet meer uit...alles is naar tevredenheid getest....dus kom op met die slopers hamer..... :lol:

Mvg: Alex

:lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A is gereed)
Hallo allemaal,

vandaag de laatste hand gelegd aan het opdelen van Klimspiraal A. Alles is nu aangesloten, geprogrammeerd in koploper en getest. De doorstroom van treinen is nu stukken beter.
Ook het advies van Paul Haagsma opgevolgt en de "cycli tuning" in Koploper uitgeschakeld. Daarna de treinen laten rijden en het aantal opgevoerd. Nu geen problemen meer, tot 16 treinen gelijktijdig kunnen laten rijden. Af en toe valt er wel een booster uit maar dit is tengevolge van overbelasting. Dit is heel duidelijk aan de halogeen lampen te zien. Zodra een aantal zwaarverbruikers zoals de ICE gelijkijdig gaan rijden, dan zie je de lampen steeds veller gaan branden totdat de betreffende booster zich uitschakeld. Dit probleem zal opgelost zijn zodra de nieuwe boosters van AlbertJan binnenkomen.
Ook de terugmelding en de wissels blijven feilloos werken sinds deze aangesloten zijn op een aparte boosterkring. Het aansluitschema ziet er nu op tekening als volgt uit:



Er worden dus 2 trafo's en 1 booster alleen gebruikt voor de HSI-88, de terugmeldmodules en de wisseldecoders. Een sterke basis vanwaaruit de baan verder opgebouwd kan worden. Op de tekening staan trouwens 5 boosters getekent maar in werkelijkheid zijn het er nog maar 4.


Het enigste probleem wat nu nog optreedt is het opkomen van een spookmelding bij inschakelen van de booster tbv de terugmelding. Zoals jullie inmiddels wel weten rij ik met volledige spooktreindetectie. Een booster die uitvalt na een overbelasting kan wel probleemloos ingeschakeld worden :? Het is trouwens geen groot probleem want nu schakel ik eerst de spooktreindetectie uit, schakel de booster in en zet vervolgens de spooktreindetectie weer aan. Trouwens, heeft iemand anders hetzelfde probleem?

De komende week hoop ik een bedieningspaneeltje in te kunnen bouwen tbv het resetten van de boosters. Een goede collega van mij is iets aan het maken. Zodra hier iets over te melden is, horen jullie van mij.

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Hoi John, Fijn dat het ( hallogeen) licht aan het einde van de tunnel in zicht komt, je hebt zo de laatste tijd wel wat hobbels moeten nemen.
Denk je inmiddels al aan het zichtgedeelte en de scennery? vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Wanneer heb je je AJ boosters?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Hallo John,

De trafo's leveren onvoldoende vermogen (60VA) voor de boosters. Deze behoren eigenlijk minimaal 72VA te zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
John,

al eens gedacht aan een supervoeding zoals deze van Huub Maaskant ?
Zal stukken goedkoper uitvallen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Net een nieuwe loods binnen van Tilly.
OEPS! :wink: verkeerde draadje.

Hugo
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Citaat van: dolphin op vrijdag 11 juni 2010, 15:04:44

Hoi John, Fijn dat het ( hallogeen) licht aan het einde van de tunnel in zicht komt, je hebt zo de laatste tijd wel wat hobbels moeten nemen.
Denk je inmiddels al aan het zichtgedeelte en de scennery? vr gr Arie


Arie,

denk hier wel over na maar dit zal nog wel 1 tot 2 jaar duren eer het zover is.

Citaat van: minitreintje op vrijdag 11 juni 2010, 16:40:23

Wanneer heb je je AJ boosters?


Dylan:

hopelijk begin juli.

Citaat van: Freak op vrijdag 11 juni 2010, 19:09:56

De trafo's leveren onvoldoende vermogen (60VA) voor de boosters. Deze behoren eigenlijk minimaal 72VA te zijn.


Peter,

hoezo is dit? Wat kan het gevolg zijn van gebruik van trafo's van 60W? Ik meende dat het enigste nadeel was dat de booster niet het maximale vermogen levert :? Ik had nl in gedachte om meerdere boosters te gebruiken ipv andere trafo's :?

Citaat van: bellejt op vrijdag 11 juni 2010, 19:19:57

al eens gedacht aan een supervoeding zoals deze van Huub Maaskant ?
Zal stukken goedkoper uitvallen.


Johnny,

ik heb nu eenmaal deze trafo's hier liggen, er is zelfs nog een 10e in aankomst :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Hallo John,

Citeerhoezo is dit? Wat kan het gevolg zijn van gebruik van trafo's van 60W? Ik meende dat het enigste nadeel was dat de booster niet het maximale vermogen levert
Je moet er dan goed op letten dat je niet het volle vermogen van een booster kunt vragen.

CiteerIk had nl in gedachte om meerdere boosters te gebruiken ipv andere trafo's
De vraag is altijd of een booster goedkoper/duurder is dan een trafo.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Citaat van: Freak op vrijdag 11 juni 2010, 20:59:49
Hallo John,

Citeerhoezo is dit? Wat kan het gevolg zijn van gebruik van trafo's van 60W? Ik meende dat het enigste nadeel was dat de booster niet het maximale vermogen levert
Je moet er dan goed op letten dat je niet het volle vermogen van een booster kunt vragen.

CiteerIk had nl in gedachte om meerdere boosters te gebruiken ipv andere trafo's
De vraag is altijd of een booster goedkoper/duurder is dan een trafo.

Mvg,
Peter

Peter,

ok, is duidelijk. Ik kies echter liever voor kleinere boosterkringen, heb de trafo's toch liggen. Je moet nu echter wel iets voor mij verzinnen om deze boosters (meer dan 5) aan de PC te hangen :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Hallo allemaal,

vandaag het filmpje van Marco ontvangen maar er was iets mis met het beeldformaat. Nu zelf even een filmpje gemaakt van klimovaal A. Excusses voor de slechte beeldkwaliteit.



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Hallo John,

Leuk filmpje met een hoop treinen.

Somigen hebben wel aard ig de gang er in  :shock:

Wordt tijd dat ik weer een keer kom kijken met een eigen loc.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
hallo john,

das echt een supper speelfilm,echt knap hoe jou locs door je spiraal rijden.vind het supper mooi gefilmd,en kijk graag naar jou filmpje's zo kan ik ook eens iets zeggen op je draadje.


groeten peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Peter,

bedankt voor het compliment :D

Einte,

klopt, aan de snelheden moet nog gewerkt worden, de komende weken gaan we ons hiermee bezig houden. Ook moet er in Koploper nog hier en daar "fijn afgestemd" worden.

Groetjes, John

PS: mijn beeldkwaliteit kan inderdaad niet tippen aan de jouwe :?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Hoi John een mooi filmpje waarbij een hoop materiaal rijdende is, hopenlijk heb je nu minder uitval problemen, ben benieuwd wat er nog gaat komen. Blijf je volgen.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Citaat van: Tilly op zaterdag 12 juni 2010, 21:17:54
Je moet nu echter wel iets voor mij verzinnen om deze boosters (meer dan 5) aan de PC te hangen :mrgreen:
Heb je ze al binnen dan ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Blokindeling klimovaal A gereed)
Citaat van: Freak op zaterdag 12 juni 2010, 22:53:41
Citaat van: Tilly op zaterdag 12 juni 2010, 21:17:54
Je moet nu echter wel iets voor mij verzinnen om deze boosters (meer dan 5) aan de PC te hangen :mrgreen:
Heb je ze al binnen dan ?.

Mvg,
Peter

Nee, we moeten nog even geduld hebben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Hallo John,

Ik heb je filmpje bekeken, en dat ziet er helemaal niet verkeerd uit...!
Het zou wel mooi zijn als ik al zover was, maar nu kan ik tenminste de kunst bij anderen afkijken. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het allemaal een beetje blijf volgen? Veel succes met alles.

groeten, Willem.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Filmpje klimovaal A in bedrijf)
Ziet er weer zeer indrukwekkend uit!! John, wat is uiteindelijk de bedoeling, dat je spiralen dicht maakt met scenery of laat je de opbouw zoals ie is?

Groet,

Tom