Hallo allemaal,
de baan is nu opgedeeld in 8 stroomkringen met daarbij nog een aparte stroomkring tbv de terugmeldmodules en wisseldecoders. Deze stroomkringen zijn vervolgens aangesloten op de 4 boosters van AlbertJan. Vervolgens zijn alle massaleidingen (bruine draad) van de boosters en stroomkringen met elkaar verbonden via een een massarail, hier een foto:
Zo?n rail werkt echt perfect en is een echte aanrader!
Daarna moest dit natuurlijk getest worden en dit ging direct zonder problemen
Gisteren reed dus de eerste trein een volledig rondje mbv de AJ boosters. Vandaag hadden we tijd om verder te gaan met testen en hebben we het aantal rijdende treinen in Koploper langzaam verhoogd naar 12. Een uur lang heeft alles zonder problemen gereden totdat er een vreemde spookmelding kwam. Een lok was gestopt in een blok en te ver doorgeschoten terwijl de daarop volgende blokken vrij waren? Dit moet ik nog verder uitzoeken maar nog belangrijker vond ik om te zien hoe het terug opstarten zou verlopen.
Nou, ik kan jullie vertellen dat dit toch wel anders gaat als met de booster van Huub. Het proces verliep als volgt:
- Spookmelding komt binnen en Koploper genereerd een noodstop
- De boosters schakelen allemaal netjes uit en de treinen stoppen
- In koploper wordt de noodstop opgeheven en het groene spiegelei bediend
- De boosters schakelen niet in omdat ze een handmatige reset hebben
- Koploper stuurt wel weer alle opdrachten naar de lokomotieven!
- De eerste booster wordt handmatig gereset en direct weer uitgeschakeld!
- Er wordt opnieuw een (onterechte) spookmelding gegenereerd naar Koploper
- In Koploper vervolgens de spooktreindetectie uitgeschakeld
- Groene spiegelei bediend
- Boosters gereset en de treinen gaan rijden
- Vervolgens de spooktreindetectie weer ingeschakeld
Er zit dus nog iets tussen het inlezen van de terugmeldingen en de spooktreindetectie bij opstarten. Het lijkt erop dat het inlezen van de terugmeldingen te traag gaat(?) Kan iemand dit fenomeen verklaren?
Groetjes, John