Beste forummers.
Zoals jullie al gelezen hebben was gisteren, nog net voor de Pasen, het moment daar om samen met Michiel eens een bezoek aan de prachtige baan in aanbouw van John te bezoeken.
Na een flinke reis door het prachtige Gelderse en Brabantse land, bij Huize John aangekomen.
Aldaar aangekomen werden wij verwelkomd door de hele familie (en de hond) en gastvrij onthaald met koffie en koek.
Nadat de koffie en koek en de nodige verhalen op waren, natuurlijk naar John's modelspoor domein.
In deze prachtige ruimte, voorzien van geweldig mooie lange treintafels met daarop 2 grote schaduwstations en aan beide kanten 2 dubbelsporige spiralen en tijdelijk voorzien van een bijna 10 meter lange dubbelsporig verbinding om rond te kunnen rijden.
Met al het prachtige materieel wat John op de baan heeft staan (en ook nog in de dozen!) is het geweldig om te zien hoe de ene na de andere loc met een enorme sliert aan wagons aan hun tocht beginnen!

Helaas heeft John sinds kort last van spontane spookmeldingen en daarop volgend een "noodstop" via Koploper, waardoor er iedere keer de boel stilstond!

Maar ja, we moesten ook nog de BigBoy met LUX combi aan de schoonmaak krijgen, dus op dat moment alles maar even gelaten voor wat het was.
Met enige invoer problemen in Koploper toch de BigBoy met LUX combi aan het schoonmaken gekregen, waarbij het ons wel opviel dat de LUX faulhaber stofzuigermotor niet op toeren wilde komen!?

Ook wilde de BigBoy niet volledig op stoom komen.
Maar deze langzaam rijdende BigBoy leverde toch wel een mooi plaatje op!


Tijdens het rijden kregen wij (eigenlijk Michiel) het idee dat er gewoon niet genoeg vermogen op de baan stond, en nadat John enige treinstellen en locs uit had gezet, kreeg de BigBoy met de LUX combi, ineens veel meer vermogen!

Daarna op iets hogere snelheid het werk waar de BigBoy en LUX schoonmaakwagons voor gekomen waren, en toen was dit het resultaat!

Hier blijkt dus heel duidelijk uit hoeveel invloed het verlies van vermogen, door wat voor oorzaak ook, heeft op het functioneren van je modelspoorbaan!

Zo langzamerhand lijkt het er op dat (bijna) alle problemen die het betrouwbaar functioneren van je digitale modelspoorbaan ondermijnen, grotendeels veroorzaakt worden door een te lage spanning of te weinig vermogen!

Nu hoor ik de specialisten op elektronica gebied al bijna denken, "meten is weten" , maar het meten van digitale spanningen is voor een leek zeker niet eenvoudig te doen.
Al met al, het was weer een geweldig gezellig dagje modelsporen en daarbij nog bijzonder leerzaam!

John en familie met aankomend modelspoorder Jesse, bedankt voor de gastvrije ontvangst.
Vriendelijke groeten,
Michiel en AlbertJan.