Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx

Gestart door Tilly donderdag 26 juni 2008, 00:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo allemaal,

vandaag de tijd genomen om onderstaande schoonheid om te bouwen.



Deze lok is afkomstig uit Märklinset 2660 en is orgineel voorzien van een wisselstroommotor met 6080 decoder. Om betere rijeigenschappen te krijgen had ik een hoogvermogensmotor(60901) in willen bouwen maar kwam er achter dat deze niet paste zonder freeswerkzaamheden te verrichten aan het onderstel. Daar dit voor mij te hoog gegrepen is heb ik een ESU hamomagneet ingebouwd. Dit ziet er dan als volgt uit:



Naast ombouw motor en decoder wilde ik dit model ook voozien van kortkoppelingen. De oude koppelingshaken, artnr 704120(bovenste op foto) zijn vervangen door koppelingshouders artnr 671860(onder/midden op foto) waarin aan de achterzijde(rechts op foto) van de lok een stroomvoerende koppeling geplaatst wordt.



Op onderstaande foto is de inbouw ervan te zien.



De dikkere zwarte draad is afkomstig van de koppeling. De voeding van deze koppeling moet via een decoderfunctieuitgang geschakeld kunnen worden. Omdat de belasting van de functieuitgang beperkt is heb ik ESU relais 51963 ingebouwd. Samen met de ESU lokpilot mfx zitten deze mbv dubbelzijdige plakband bevestigd op de "oude" decoderplaat.



Links zit dus de decoder en rechts het relais(zwarte blokje). Let even niet op de bekabeling. Zodra alles werkt wordt dit nog gefatsoeneerd.
Het relais volgens onderstaande beschrijving aangesloten:



Het totale bedradingsschema ziet er dan als volgt uit:



Dan is het moment daar om de lok te testen. De decoder meldt zich prima aan en na het instellen van de max. op- en afremsnelheden zijn de rijeigenschappen mijns inziens uitstekend te noemen. Ik herken bij dit model weinig verschil tussen een lok met een hoogvermogensaandrijving of deze met een Hamomagneet.

Na het rijden en instellen is het testen van de stroomvoerende koppeling aan de buurt. Wagon met verlichting eraan gehangen en wat blijkt: de verlichting brand al terwijl de functieuitgang (F1) nog uitgeschakeld staat?!!!! Vreemd maar toch even F1 testen. Zodra ik deze inschakelde hoorde ik het relais lichtjes "knetteren" en na enkele seconden zelfs roken!!! Deze uitgang vervolgens snel uitgeschakeld. Pffffffft decoder doet het gelukkig nog. Wat heb ik hier nu fout gedaan? Heeft iemand al eenzelfde ervaring met het inbouwen van een zo'n relais?

Groetjes, John


Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo John,

Begin eens met het relais te voeden vanuit de blauwe (+) draad i.p.v. Rood (sleper).

Mvg,
Peter
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Peter,

bedankt voor je snelle reactie maar de rode draad(sleper) zit op uitgang 2 van het relais. Dit zou dan toch moeten kloppen, of niet soms?

Groetjs, John
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
De functie-uitgang schakelt naar (decoder)massa, sluit het relais aan tussen blauw(+) en de functie-uitgang.

Mvg,
Peter
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Peter,

ik kan niet in het relais kijken maar moet het dus doen met bijgevoegde tekening. Ik begrijp jouw uitleg niet helemaal. Kun je mij eens aangeven welke kleuren dan op welke contact moeten?

Nu zit dit als volgt:

relaisuitgang 2 = rood = sleper
relaisuitgang 3 = blauw = decodermassa
relaisuitgang 4 = groen = decoder uitgang F1
relaisuitgang 5 = zwart = voeding naar kortkoppeling

Groetjes, John

PS: het zijn de ESU kleuren
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Een zakje met wat aansluitgegevens zegt niet zoveel. Op de bovenkant van het relais staat meestal het typeaanduiding. Welke is dat ?.
Mocht het voor je te verwarrend zijn kun je beter in een elektronicawinkel een miniatuur printrelais kopen. Deze kosten hooguit een paar Euro.
Voor het schakelen van verbruikers worden die praktisch altijd gebruikt.

Mvg,
Peter
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
John,

Heb je een PB gestuurd.

Mvg,
Peter
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Mensen,

het is dan toch gelukt. De aansluitingen van de sleper en de stroomvoerende koppeling op het relais zijn omgedraaid, daarna werkte het. Hier een tekening ter verduidelijking. De bovenste laat het schema zien zoals het niet werkte en de onderste laat nu zien zoals het wel werkt. Let wel op, ik maak hier gebruik van de ESU kleuren.



Ik blijf het wel vreemd vinden dat het nu wel werkt, in theorie zou dit nl niets uit mogen maken.

Als tip wil ik jullie nog deze link van Peter meegeven. Dit is eenzelfde relais als dat van ESU alleen een stuk goedkoper.

www.conrad.nl Bestelnr. Zoeken: 502838 - 89

De verlichting in de rijtuigen is nu dus aan- en uit te schakelen mbv functieuitgang F1 van de lokdecoder. Als ik nu de trein laat rijden en de sleper van de lok maakt even een slecht contact, dan knippert de verlichting in de rijtuigen. Met hulp van Peter, waarvoor nogmaals dank, ga ik nu een schakelingetje inbouwen wat dit knipperen moet voorkomen. De resultaten zullen verolgens via dit draadje teruggekoppeld worden.

Groetjes, John
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Hoi John, leuk dat alles nu goed werkt.
Wellicht had je het relais in de oude situatie toch anders dan je tekening, want zoals op de oude tekening, kan deze nooit gaan roken.
Waarschijnlijk hing de spoel tussen de blauwe en rode draad en dat geeft meer dan 16 Volt.
Ook vreemd dat je er geen 5 polige motor in kreeg.
Waar moest je dan frezen? Links onder de magneet zeker, waar die veer zit?

Het is wellicht verstandig om over de spoel van het relais een vrijloopdiode te plaatsen.
Dit spaart je functie uitgang.
Je kan een 1N4001 gebruiken en dan met de anode aan de groene draad en de kathode aan de blauwe draad.
Maar het kan ook zijn dat de diode al op de decoder zit, misschien weet Peter dit wel.
Ik heb er geen schema's van.

Veel plezier met je lok.
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Ad,

het roken van het relais is mij ook nog steeds een raadsel. De blauwe en groene draad heb ik ongewijzigd gelaten en ik ben echt niet kleurenblind :mrgreen: :mrgreen:

De magneet van het 5 polig anker paste inderdaad linksonder bij de veer niet. Op het onderstel zit een opstaande kant in de weg. Deze zou je weg moeten frezen of de magneet aan moeten passen.

Ben zelf op dit gebied nog een beginneling en ben dus blij met jullie reacties. Hier kan ik als leek ontzettend veel van leren echter jullie opmerkingen zijn mij niet altijd helemaal duidelijk. Je hebt het nu over de inbouw van een vrijloopdiode. Bedoel je op deze manier?



Is dit een extra beveiliging voor de decoder? Wat zou er dan mis kunnen gaan?

Groetjes, John
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
John,

Ik zit op het werk en kan hier de plaatjes niet zien, firewall etc, je weet wel, security bla bla bla.
Maar de diode zit antiparallel met de relaisspoel, dus als de functie actief is, staat de diode gesperd.
Dit wordt gedaan, omdat de spoel van het relais, tijdens inschakelen een hoge inductiespanning genereert en die kan funest zijn voor de stuurtrap van de funtieuitgang.
Maar meestal gebruiken men transistoren met ingebouwde vrijloop- of blusdiode, of zit de diode apart op de decoder.

EDIT: John die diode zit zo goed.
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx
Ad,

De transistor in de stuurtrap staat al zodanig dat deze als bij afsachakelen als een vrijloopdiode functioneert maar een (extra) vrijloopdiode kan geen kwaad.

Mvg,
Peter
Re: Ombouw serie EP5 DRG(2660) met Hamomagneet en ESU 61600 Lopilot mfx

Na wat heen en weer mailen met Peter tot de conclusie gekomen dat het knipperen van de verlichting tgv slepercontactproblemen in de verlichting van de rijtuigen niet verholpen kan worden vanuit de lokomotief. Dit probleem zal in de rijtuigen zelf opgelost moeten worden mbv condensatoren.

Groetjes, John