Peter,
Bedankt voor je reactie, reageren is echt niet verplicht hoor

Gisteren toen Daan op bezoek kwam was ik net de laatste hand aan het leggen aan de bouw van een ?Hosenträger? met C-rails. Allemaal niets nieuws maar ik wil hier wel even mijn ervaringen met jullie delen.
Het gaat om een ?Hosenträger? waarbij gebruik gemaakt wordt van de slanke wissels 24711 en 24712 in combinatie met kruising 24640. Het rechte stuk wat nodig is om de slanke wissels met elkaar te verbinden moet net iets langer zijn dan railstuk 24172 maar net iets korter dan railstuk 24188. Op onderstaande foto is dit duidelijk zichtbaar:

Dit wordt dus een aanpassing volgens een beproefde methode die ik ergens al eens gelezen had en nu in de praktijk wilde brengen.
Eerst een railstuk 24188 genomen en daar eerst 2 zaagsnedes in gemaakt met het zaagje getoond in
Post #3203. Van onderuit wordt tot aan de railstaven alles doorgezaagd dus inclusief de middenleider.

Op de volgende foto is te zien dat de zaagsnedes precies uitgevoerd zijn tussen 2 bielzen om het zo onopvallend mogelijk te laten:

Nu meende ik uit eerdere testen dat de railstaven beweegbaar waren maar dit bleek dus niet zo te zijn, Ben(spoorman) had dus gelijk

Maar geen nood, door met een schroevendraaier te klipjes ietwat te verdraaien is dit zo opgelost, een dremel is dus niet nodig. Hier een foto ter verduidelijking:

Daarna kan het ingezaagde stukje bedding eenvoudig verwijderd worden:

En kunnen de beddingen tegen elkaar geschoven worden waarmee het er als volgt uit ziet:

Na het afslijpen van de railstaven is het zaakje opgeklemd met een elastiekje om zo?n strak mogelijke naad te krijgen:

Nu was het zaak om de middenleider weer in orde te maken. Daar waar gesoldeerd moest worden deze eerst ontdaan van de zwarte laklaag en vertint. Vervolgens een vertint stukje stijve draad genomen en het geheel aan elkaar gesoldeerd:

Na de bedding nog gefixeerd te hebben met lijm kon het geheel in elkaar gelegd worden. En zie daar: een prachtige ?Hosenträger?:

Nog voor het aanbrengen van ballast en een behandeling met een airbrush zijn de naden zo goed als onzichtbaar

In theorie zit er ietwat verschil in graden tussen de kruising en de slanke wissels maar dit is in de praktijk verwaarloosbaar. De railzen liggen mooi in lijn zonder dat er ook maar iets onder spanning vastgeschroefd is. Hier het bewijs:

Ook weer zo?n klusje waarvan je bij voorbaat denkt: ?dat lukt mij nooit?. Gewoon proberen en dan blijkt het geen reet voorsteld. Ok, bij het eerste railstuk had ik er iets teveel tussenuit gezaagd maar de 2 daarop volgende waren perfect!
Zo?n ?Hosenträger? heeft wel wat en ik kan het iedereen aanraden. Deze techniek kun je trouwens ook gebruiken op plaatsen waar je anders meerdere kleine stukjes nodig hebt, je kunt hiermee dus ook nog geld uitsparen

Zo, hopelijk zijn aankomende week de mallen voor de slanke bogen klaar en kunnen we (hopelijk) ook dat project succesvol afronden.
Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John