Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John,

het schaduwstation is al prachtig en ik denk dat het bouwen en testen al ontzettend veel plezier en voldoening op gaat leveren. Hoeveel treinen moeten er in de toekomst gaan rijden, al enig idee want met zo'n schaduwstation kan een ontzettend afwisselende dienstregeling gemaakt worden.

groeten,
Joram
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Tilly,

Ik kom net voor het eerst op dit draadje en ben erg onder de indruk van je bouwplannen, alleen de ruimte op zich is al erg mooi.

Ik ga dit zeker volgen, veel plezier met de bouw.

Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo John,

Tjonge wat een prachtig schaduwstation, hoe komt de rest er dan wel niet uit te zien :lol:.

Veel plezier bij het bouwen en zeker het testen van zo'n schaduwstation.

Groeten Piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ook dit zit er wederom erg strak uit, heb je een proffessioneel team ofzo ?  :D
Haha, ga vooral zo door, zal nog wel een klusje worden om alles neer te leggen.
En tja, ik blijf het zeggen, houd ons op de hoogte  :D!!!

Robbert.

P.s. Volgende forumuitje wordt naar John als de baan af is...  :mrgreen:
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Robert,

geen probleem, jullie zijn welkom :D

Citaat van: 2rail-Tim op zaterdag 31 januari 2009, 10:49:52
Als je in het schaduwstation slankewissels gebruikt is het dan niet zo dat je er een 077 tussen moet doen want volgens mij staan de sporen nu wel dicht tegen elkaar aan.

Gr, Tim

Tim,

het is toch echt railstuk 24071 wat hiervoor nodig is. Hart op hart railafstand komt hiermee op 64.3mm, dit is gelijk aan die van R3/R4 en R4/R5.

AlbertJan,

zo'n dynamisch station lijkt mij wel wat, geen idee of dit bij WDP of TC ook mogelijk is.

Vandaag begonnen met het doorslijpen van railpennetjes tbv de massadetectie. Schiet op zich lekker op maar het zijn er zoveel 8)
Aankomende week hoop ik polystyreenplaten te krijgen voor geluidsisolatie. Zodra deze op de multiplexplaten aangebracht zijn kan het leggen van de railzen eindelijk beginnen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op zaterdag 31 januari 2009, 19:53:59
Robert,

geen probleem, jullie zijn welkom :D

Citaat van: 2rail-Tim op zaterdag 31 januari 2009, 10:49:52
Als je in het schaduwstation slankewissels gebruikt is het dan niet zo dat je er een 077 tussen moet doen want volgens mij staan de sporen nu wel dicht tegen elkaar aan.

Gr, Tim

Tim,

het is toch echt railstuk 24071 wat hiervoor nodig is. Hart op hart railafstand komt hiermee op 64.3mm, dit is gelijk aan die van R3/R4 en R4/R5.

AlbertJan,

zo'n dynamisch station lijkt mij wel wat, geen idee of dit bij WDP of TC ook mogelijk is.

Vandaag begonnen met het doorslijpen van railpennetjes tbv de massadetectie. Schiet op zich lekker op maar het zijn er zoveel 8)
Aankomende week hoop ik polystyreenplaten te krijgen voor geluidsisolatie. Zodra deze op de multiplexplaten aangebracht zijn kan het leggen van de railzen eindelijk beginnen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, John
Ik kan haast neit wachten om te zien wat het dan wordt :D

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hoi john,

Erg indrukwekkend dat schaduwstation, het hele baan plan trouwens.
Ik moet zeggen dat ik nu toch iet wat gefrustreert raak als ik nu naar mijn eigen baantje kijk ( 2.44 x 1.80 ).
Heel veel plezier met het aanleggen van dit enorme schaduwstation.

Groetjes Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: wacojaco op zaterdag 31 januari 2009, 20:25:25
Hoi john,

Erg indrukwekkend dat schaduwstation, het hele baan plan trouwens.
Ik moet zeggen dat ik nu toch iet wat gefrustreert raak als ik nu naar mijn eigen baantje kijk ( 2.44 x 1.80 ).
Heel veel plezier met het aanleggen van dit enorme schaduwstation.

Groetjes Jac.

Moet je maar proberen niet al te gefrustreerd van te raken, ik heb zelf ook maar beperkt ruimte en zal ook niet veel meer kunnen uitbreiden. Gewoon blij zijn met wat je hebt :), en laten we niet vergeten, klein is fijn, en iedereen is ergens begonnen.

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo John, het ziet er heel indrukwekkend uit, blijf je volgen. Je heb de beschikbare ruimte mooi gebruikt en heel mooi opgebouwd, mijn complimenten.

Fred Vonk
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Mathijs op zaterdag 31 januari 2009, 20:30:53
Citaat van: wacojaco op zaterdag 31 januari 2009, 20:25:25
Hoi john,

Erg indrukwekkend dat schaduwstation, het hele baan plan trouwens.
Ik moet zeggen dat ik nu toch iet wat gefrustreert raak als ik nu naar mijn eigen baantje kijk ( 2.44 x 1.80 ).
Heel veel plezier met het aanleggen van dit enorme schaduwstation.

Groetjes Jac.

Moet je maar proberen niet al te gefrustreerd van te raken, ik heb zelf ook maar beperkt ruimte en zal ook niet veel meer kunnen uitbreiden. Gewoon blij zijn met wat je hebt :), en laten we niet vergeten, klein is fijn, en iedereen is ergens begonnen.

Mathijs

Nou Mathijs als ik kijk naar wat er bij mij mogelijk is ben ik al er blij, maar als ik zie hoe veel ruimte sommigen hebben word ik toch wel eens jaloers en denk ik dat wil ik ook wel.
Ook al was het maar een vaste baan ipv één die ik aldoor weer moet ophijsen.
Maar het geeft ook wel weer een uitdaging.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Jongens,

ik ben blij dat jullie jaloers zijn, dit gevoel heb ik de afgelopen 25 jaar ook gehad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben nu bezig met het isoleren(doorslijpen) van de railstaven van mijn C-rails. Nu wil ik geen wissels gaan aanpassen voor bezetmelding maar kun je een wisselstraat niet enigsinds beveiligen door alle tussenstukjes(24071) te isoleren en aan elkaar te knopen tbv een bezetmelding?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John,

Met deze vraag zit ik ook.
Ik ga zelf met koploper rijden en wil ook complete detectie in het schaduwstation en zeker ook op de wissels. Met de Viesmann 5233 wil ik het met stroom afname detectie testen maar dan heb je alleen een indicatie als eer een stroomgebruiker stilstaat en zal een losse wagon zonder sleper niet gezien worden  :(.

Ik ben er dus nog niet uit.

Groeten

Ron
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo John,

Ik praat nu even vanuit koploper(daar rijd ik zelf namelijk mee), maar een ander blokgestuurd programma zal naar mijn idee hetzelfde werken.

Een wissel hoort niet tot een blok. De software zal je wissels bezet melden, zodra hij daar overheen wil gaan rijden. De wissel(s) worden pas vrijgegeven op het moment dat een bepaalde bezetmelder wordt bereikt. Meestal is dit de bezetmelder in de stopsectie van je blok(lees in dit geval opstelspoor).

Groetjes

willie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
zoo  :shock: dat ziet er goed uit ik blijf je zeker volgen

mvg

roderick
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John,

Citaat van: Tilly op zondag 01 februari 2009, 18:00:37
Jongens,

ik ben blij dat jullie jaloers zijn, dit gevoel heb ik de afgelopen 25 jaar ook gehad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Oh dat valt mee ben nu zo'n twee jaar bezig, dus nog 23 jaar jaloers zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar even serieus, blijf de bouw van je baan wel volgen.


Groetjes Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: wakkie op zondag 01 februari 2009, 20:12:50
Hallo John,

Ik praat nu even vanuit koploper(daar rijd ik zelf namelijk mee), maar een ander blokgestuurd programma zal naar mijn idee hetzelfde werken.

Een wissel hoort niet tot een blok. De software zal je wissels bezet melden, zodra hij daar overheen wil gaan rijden. De wissel(s) worden pas vrijgegeven op het moment dat een bepaalde bezetmelder wordt bereikt. Meestal is dit de bezetmelder in de stopsectie van je blok(lees in dit geval opstelspoor).

Groetjes

willie

Willie,

in principe heb je gelijk maar je hebt het dan over een pure softwarematige oplossing. Mijn ervaringen op het werk(met machines) laten echter zien dat dit minder betrouwbaar is dan een hardware matige oplossing. Als je beide kunt combineren maak je het alleen maar nog betrouwbaarder.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo allemaal,

even een kleine up-date.

Morgen komen de polystyreenplaten binnen die ervoor moeten gaan zorgen dat het geluidsnivo straks binnen de perken blijft 8)
Momenteel ben ik bezig met het monteren van wisselaandrijvingen(74490) in wissels(24711/24712). Voor mij is dit de eerste keer bij C-rail en ik moet zeggen dat dit super eenvoudig gaat. Hier heb ik nu echter 2 vragen over:


  • Laten jullie bij gebruik in schaduwstations de hendel voor handbediening zitten? Zorgt deze op de lange termijn niet voor meer wrijving en daardoor slechter schakelen?
  • Geven jullie deze aandrijvingen een druppeltje olie voor deze ingebouwd worden?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes en alvast bedankt, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo John.
Geweldig dat je nu "echt" gaat beginnen met het bouwen van je baan! :lol:
Hoewel ik al het voorbereidende werk om dit mogelijk te maken zeker niet "niet echt" wil noemen, maar je begrijpt wel wat ik bedoel!?! :?

Wat de wisselaandrijvingen betreft heb ik de ervaring dat dit makkelijk gaat totdat het eerste (schroef) hulsje te barsten gaat! :shock:
Daarna wordt je banger om deze te hard aan te draaien en gaat het vaker fout. (bij mij dan hè? :roll:)
Dus tegenwoordig doe ik het voorzichtiger maar wel nadat ik de gaatjes iets groter geboord heb. (dacht met 2,5 mm)

De wisselhandels laat ik zitten, nooit aan gedacht dat dit weerstand/wrijving zou kunnen geven. (maar is wel logisch)

Nieuwe wisselaandrijvingen zijn altijd (licht) vettig dus ik heb ze dan ooki nog nooit geolied.

Succes en veel plezier met de start van de bouw! 8)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
AlbertJan,

ok, bedankt voor je snelle reactie. Die schroefjes gaan inderdaad ietwat lastig maar er is bij mij gelukkig (nog) niets afgebroken :D  Die railzen van mij zijn trouwens van de laatste 4 jaren, misschien heb je er nog van eerdere generaties :(

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John, dat klopt inderdaad.
Rails en wissels van 1995-2008 en meestal betreft het inderdaad wat oudere productiedata.

AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ik kan niet wachten op meer foto's van die modeltrein-hemel van je:P.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ik verwijder de hendel wel, er worden een soort plaatjes bijgeleverd die het idee geven dat daar de motor onder zit en die gebruik ik dus.

Ik geef ze geen olie, omdat ik pas bezig ben met wissels heb ik nog geen problemen ondervonden.

Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ik iig vernomen dat de C wissel aandrijvingen een heel stuk bedrijfszekerder zijn dan die bij K rails.
Volgens mij kun je die hendel lekker laten zitten.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Sjonge zeg professioneel bezig ik zou graag eens langskomen zodra er gereden kan worden.
Toch zou ik je graag nog een tip geven.
Tegenwoordig verkopen ze ledverlichting in strips dit heeft geen warmte ontwikkeling en is erg goedkoop.

Bij ikea hebben ze startsetjes.
Verder ben ik benieuwd naar het vervolg.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Hallo,

het gaat maar moeizaam vooruit, tijd, tijd, en nog eens tijd.....................

Voor het verlijmen van de polystyreenplaten dan maar de hulptroepen ingeschakeld:



Momenteel ben ik nog steeds bezig met slijpwerk tbv de massadetectie en het inbouwen van wisselaandrijvingen. Enkele railzen al provisorisch neergelegd:



Voordat ik de railzen definitief ga leggen en aansluiten een vraag aan degene die ervaringen hebben met slanke C-rail wissels:

Het is niet nodig om de wissels in de uitgaande sporen van het schaduwstation te voorzien van wisselaandrijvingen omdat de wisseltongen als het ware "open gesneden" worden. Ik vind echter dat de veren die de wisseltongen op hun plaats houden behoorlijk krachtig zijn. Geeft dit geen problemen(ontsporingen) of verwijderen jullie deze?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ik gebruik zelf geen slanke wissels maar heb nooit problemen gehad met c-rails openrijden/opensnijden wat betreft ontsporingen.
En je weet toch dat kinderarbeid verboden is :P :P

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ik hoorde van C-rail Maikel, dat open rijden niet zo goed is voor je wissels.
Of zal dat alleen gelden als je ze in twee richtingen rijd.

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John,

Zal misschien een domme vraag zijn, maar waarom wil je ALLES detecteren. 2 detectie punten per blok zijn toch voldoende in feite. Snap niet helemaal waarom je dan zoveel rails moet doorslijpen?? Mischien is het wel om een andere reden hoor.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Daan,

ik heb er zelf totaal geen ervaring mee maar als ik hier de verschillende bijdrages doorneem dan is een volledige detectie veiliger. Eventueel achtergebleven wagens worden dan ook gedetecteerd.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Als ik de lengte van je opstelsporen zie ga je veel ruimte verspillen. Je kunt maar 10 treinen parkeren(?). Al eens gekeken naar dynamische bloklengtes in Koploper? Als je dat wilt moet je wel die keuze maken vooraf. Dit vraagt een andere manier van melden. Je kunt zelfs je hele schaduwstation op 2 bezetmelders regelen, een enorme besparing.... :)

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Ben,

een dynamisch schaduwstation is inderdaad de bedoeling. nog geen idee hoe dit werkt, is het dan niet nodig om de opstelsporen van 6m te splitsen in 3 blokken van 2m?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
John,

ik ben ook bezig met plannen nieuwe baan/schadun station, dus ik zat er gister ook aan te denken wissels "open rijden" bij de "uitgang" schaduwstation.

Als je (we) nu de wissels per paar schakelen, dus als b.v. spoor 5 ingang open is (wissel afbuigend) dat de wissel bij de uitgang van spoort 5 ook afbuigend staat 8)

Stel je wilt spoor 5 voorbij en van 6 gebruik maken om door te rijden, dan gaat wissel op rechtdoor bij spoor 5 en de eindwissel ook!, dus die rijdt je dan niet open !

Of denk ik nu wel heel erg simpel 8)

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Gert,

wil je dan de "uitgaande" wissels ook voorzien van een aandrijving of snap ik het niet helemaal?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 00:36:39
Gert,

wil je dan de "uitgaande" wissels ook voorzien van een aandrijving of snap ik het niet helemaal?

Groetjes, John

Ja, anders valt er niks te schakelen 8), behalve je "inkomende" wissel.

Ik denk dat ik het niet ga doen, gewoon "hand"wissels bij uitgaande sporen, dat wissel open rijden komt bij mij al 9 jaar voor, zonder enig probleem met zowel wissels als eventuele ontsporingen.

En laten we eerlijk zijn, die veertjes van die wisseltongen mogen ook wel wat doen  8)

Maar , wil je het toch, en geld speelt geen rol, dan kan je de 2 wissels koppelen, alleen of dat dan via een K83 kan, weet ik niet, je zet dan natuurlijk 2 aandrijvingen op 1 uitgang v/d K83, krijgen we straks weer brand !, moeten we niet hebben 8), maar dat weten onze elektronica specialisten hier wel :P

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Gert,

ik zou het toch eerst willen proberen zonder, het wordt me anders te kostbaar.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 01:00:04
Gert,

ik zou het toch eerst willen proberen zonder, het wordt me anders te kostbaar.

Groetjes, John

2 zielen 1 gedachte  8)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Ik heb nog nooit een uitgaande wissel aangestuurd,
heb daar nog geen problemen mee gehad,  en ik rij al met c-rails zolang ze er zijn.
Wel zorgen dat ze strak aan gesloten zijn.
John het ziet er trouwens geweldig uit

Gr Aart
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op maandag 09 februari 2009, 22:25:25
Daan,

ik heb er zelf totaal geen ervaring mee maar als ik hier de verschillende bijdrages doorneem dan is een volledige detectie veiliger. Eventueel achtergebleven wagens worden dan ook gedetecteerd.

Groetjes, John

Daar kan ik opzich wel inkomen, maar hoe moet ik me dat dan voorstellen op een spoor van 5 meter lang, waar maak jij dan allemaal bezetmelders? Ik zie dan zoiets voor me als 2 kleine bezetsecties aan begin en eind van het blok, en 1 grote er tussen in? Kun je wat verder uitleggen waar jij dan zoal detecteert? En waar jij dan de rails doorslijpt.

Aangezien je net een stapje verder bent met je baan, ben jij mooi mijn proefkonijn, en kan ik mooi volgen hoe dat bij jou gaat:). Hoewel ik begrepen heb dat je niet met Koploper wil gaan rijden, zijn de meeste computerpakketten toch grotendeels hetzelfde kwa benodigde bezetmelders etc..

Groeten Daan!

ps. de polystyreenplaten, werkt dat een beetje makkelijk en zijn ze niet al te duur? Ik ben ook nog aan het kijken welk materiaal ik als bedding/geluidsdemper ga gebruiken.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op maandag 09 februari 2009, 23:30:32

een dynamisch schaduwstation is inderdaad de bedoeling. nog geen idee hoe dit werkt, is het dan niet nodig om de opstelsporen van 6m te splitsen in 3 blokken van 2m?

John,

Elk spoor bestaat uit 2 blokken. Het eerste blok A heeft een gecombineerde binnenkomst/stop melder helemaal vooraan. Het tweede blok B heeft een gecombineerde binnenkomst/stopmelder helemaal achteraan. De blokken beide samen zijn bijvoorbeeld 4 meter lang (tussen de 2 melders).

Het mechanisme is in grote lijnen als volgt:
Trein 1 (1,5 m lang) komt binnen in blok A. Als blok B vrij is rijdt deze door tot stopmelder hiervan bezet wordt. Dan rijdt de trein langzaam terug tot stopmelder vrij komt en stopt. Achter de trein is nu nog (4-1,5) 2,5 m lengte over voor een volgende trein.

Als deze volgende trein 2 een lengte heeft korter als 2,5 m bv 2,3m past deze erachter. Trein komt binnen in blok A, bereikt bezetmelder en rijdt door tot de bezetmelder vrij komt en stopt dan.

Zodra trein 1 vertrekt en blok B is vrijgegeven zal trein 2 doorschuiven naar blok B. Achter trein 2 is nu (4-2,3) 1,7m lengte over zijn voor een volgende trein enz.

Het aardige is dat je optimaal gebruik maakt van de ruimte, Koploper kijkt zelf naar wat optimaal is. Daarnaast zijn de binnenkomstmelders van alle 1e blokken gecombineerd en eveneens de stopmelders van alle 2e blokken. Een heel schaduwstation van bv 10 parallele sporen bedien je dan met 2 melders en je kunt 20 treinen kwijt. Voorwaarde is dat de gehele trein gedetecteerd wordt maar bij ons 3-railers is dat geen probleem. 8)

Verder heb je niet de mogelijkheid achter gebleven wagons te detecteren. Maar gezien hoe jij je baan nauwgezet opbouwt hoeft dat niet. Bij mij werkt het prima en ik heb nooit losse wagons die achter blijven.

Voor meer details kijk in de manual van Koploper bij Pahasoft.nl of in de helpfile van Koploper. Ook op het Koploperforum kun je je vragen kwijt.

Gr, Ben.

Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Daan,

deze 6mm polystyreenplaten werken perfect. Ze zijn 6mm dit en behoorlijk hard verperst wat ze makkelijker verwerkbaar maakt. Via, via via, heb ik ze gratis :D gekregen. Op Marktplaats werden deze laatst ook aangeboden, volgens mij in Utrecht, en ze vroegen Euro 2,-/m2. Heb nog even voor je gekeken maar kan deze advertentie niet meer vinden.

Ik heb ergens gelezen dat Paul Haagsma "de buik volhad van Marklin". Daar mijn voorkeur momenteel uitgaat naar een CS2 heb ik koploper niet genoemd maar dit wil nog niet zeggen dat ik koploper niet ga gebruiken. Ik wacht nog even de ontwikkelingen op dit gebied af.

Ben,

jouw verhaal klinkt behoorlijk interessant. Iets begrijp ik echter niet helemaal, je zegt nl "Voorwaarde is dat de gehele trein gedetecteerd wordt" en "Verder heb je niet de mogelijkheid achter gebleven wagons te detecteren". Is dit niet tegenstrijdig?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 10:20:48
Ben,

jouw verhaal klinkt behoorlijk interessant. Iets begrijp ik echter niet helemaal, je zegt nl "Voorwaarde is dat de gehele trein gedetecteerd wordt" en "Verder heb je niet de mogelijkheid achter gebleven wagons te detecteren". Is dit niet tegenstrijdig?

Groetjes, John
Dat snap ik dus ook niet. Er wordt gezegd dat je maar 2 bezetmelders nodig hebt, 1tje helemaal vooraan, en 1 helemaal achteraan, maar je moet wel de hele trein detecteren. Wat bedoel je daar precies mee?
- Dat je tussen de twee bezetmelders een grote bezetmelder maakt?
- Of dat de hele trein wisselstroom wielen moet hebben?


@ John:

- Ik zit zelf te denken aan Koploper nl omdat die goede ondersteuning biedt voor bv de OM32serial, waarmee je Nederlandse seinen in alle seinbeelden kan schakelen. Als je dit met een keyboard gaat doen, moet je zoveel knoppen gebruiken lijkt mij.

- Wat ben je dan nu al aan het doorslijpen, want dat snap ik nog steeds niet helemaal. Je hoeft dat toch alleen per blok 4 zaagsnedes te maken voor de bezet secties?

Groeten Daan
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Daan,

kijk maar eens naar dit topic.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 11:08:29
Daan,

kijk maar eens naar dit topic.

Groetjes, John

Sorry voor het offtopic, maar ik snap er geen bal van. Als je in elk railstuk de verbinding naar het  volgende railstuk isoleert, maak je toch van elke rails een aansluitrail, en moet je overal draden aan solderen.

Groeten Daan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Daan,

er wordt maar 1 van de beide railsen doorgeslepen en gebruikt voor bezetmeldingen. Hierdoor blijft de 2e rail altijd de minpool voor je loc´s

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Het kwartje is al gevallen. John bedoelt het doorslijpen van de pennetjes onder de rails, waardoor de 2 spoorstaven niet meer verbonden zijn. Als je een heel lang stuk spoor wil detecteren wat bestaat uit bv 5 railstukken, moeten natuurlijk over de linker en rechterspoorstaaf gescheiden zijn.

Ik dacht dat het over het fysiek doorslijpen van de linker en rechter spoorstaaf van elk railstuk ging  :D. Vond het al vreemd.

Goed nu weer offtopic, sorry voor mijn gebrabbel, terug naar John zn geweldig project:)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 10:20:48


jouw verhaal klinkt behoorlijk interessant. Iets begrijp ik echter niet helemaal, je zegt nl "Voorwaarde is dat de gehele trein gedetecteerd wordt" en "Verder heb je niet de mogelijkheid achter gebleven wagons te detecteren". Is dit niet tegenstrijdig?

John,

Stel dat je een aantal wagons hebt met geisoleerde (2-rail) wielen dan activeren deze de melders niet en kun je problemen krijgen met te vroeg vrijgeven van bezetmeldingen en/of verkeerd stopgedrag. Dat wordt bedoeld met "volledige detectie van de trein".

Over eventueel achterblijvende wagons: het spoor tussen de 2 bezetmelders is niet gekoppeld aan een melder. Als daar een wagon achterblijft zal deze niet opgemerkt worden en het blok vrijgegeven worden. Indien dit wel het geval was geweest bleef het blok bezet en kan er nooit een volgende trein het blok in.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 10:20:48
Ik heb ergens gelezen dat Paul Haagsma "de buik volhad van Marklin". Daar mijn voorkeur momenteel uitgaat naar een CS2 heb ik koploper niet genoemd maar dit wil nog niet zeggen dat ik koploper niet ga gebruiken. Ik wacht nog even de ontwikkelingen op dit gebied af.
John,

Klik, de CS2 heeft nog niet alle functionaliteit, daar is het wachten op.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: daanknoben op dinsdag 10 februari 2009, 10:55:54
- Ik zit zelf te denken aan Koploper nl omdat die goede ondersteuning biedt voor bv de OM32serial, waarmee je Nederlandse seinen in alle seinbeelden kan schakelen. Als je dit met een keyboard gaat doen, moet je zoveel knoppen gebruiken lijkt mij.
Daan,

Je kunt niet en automatisch rijden en seinen bedienen met een keyboard. Het is het één of het ander. OM32 serial werkt perfect met Koploper echter deze wordt aangestuurd vanuit de PC en niet vanuit de centrale. Seinen hebben ook geen functie meer in de automatisering maar zijn slechts voor de leuk met correcte seinbeelden.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 10 februari 2009, 11:45:01
Daan,

er wordt maar 1 van de beide railsen doorgeslepen en gebruikt voor bezetmeldingen. Hierdoor blijft de 2e rail altijd de minpool voor je loc´s

Roy

Roy,

bedankt voor deze heldere uitleg.

Ben,

ik denk dat ik het begin te begrijpen, toch nog een vraagje, je schrijft:

Citaat van: spoorman op dinsdag 10 februari 2009, 17:00:59
Over eventueel achterblijvende wagons: het spoor tussen de 2 bezetmelders is niet gekoppeld aan een melder. Als daar een wagon achterblijft zal deze niet opgemerkt worden en het blok vrijgegeven worden. Indien dit wel het geval was geweest bleef het blok bezet en kan er nooit een volgende trein het blok in.

Gr, Ben.

Kun je het spoor tussen de 2 bezetmelders eventueel wel koppelen aan een terugmelder of werkt dit dan niet meer in koploper?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Banenplan schaduwstation)
Citaat van: Tilly op maandag 09 februari 2009, 21:35:26
Hallo,

het gaat maar moeizaam vooruit, tijd, tijd, en nog eens tijd.....................



Groetjes, John


Hallo John,

Het gaat moeizaam vooruit maar dat wil ik dan niet zeggen maar ik wil je wel, ook met de hulpknechten een compliment geven wat gaat dat er netjes uit zien.
En ook handig van de op bergruimte onder je tafel.
En ook een mooi lang schaduwstation.

Ik wil het wel even over je verlichting hebben ik heb dat zelf ook maar dan twee stuks dubbele TL-buizen zonder kap.
Heb hier wel spijt van omdat als je deze aanstoot ze gelijk in duizend stukjes liggen en je modelbaan onder de witte poeder liggen.

Dus het is zeker op passen geblazen.

Maar wens je verder zeker veel succes met je opbouw van je modelbaan en Koln en Aken zijn ook niet in 1 dag opgebouwd.
Dus rustig aan hoor het is een hobby.
Maar wacht wel gauw op een update met natuurlijk foto's. :) :)

Groet Wim.