Citaat van: Tilly op maandag 09 februari 2009, 23:30:32
een dynamisch schaduwstation is inderdaad de bedoeling. nog geen idee hoe dit werkt, is het dan niet nodig om de opstelsporen van 6m te splitsen in 3 blokken van 2m?
John,
Elk spoor bestaat uit 2 blokken. Het eerste blok A heeft een gecombineerde binnenkomst/stop melder helemaal vooraan. Het tweede blok B heeft een gecombineerde binnenkomst/stopmelder helemaal achteraan. De blokken beide samen zijn bijvoorbeeld 4 meter lang (tussen de 2 melders).
Het mechanisme is in grote lijnen als volgt:
Trein 1 (1,5 m lang) komt binnen in blok A. Als blok B vrij is rijdt deze door tot stopmelder hiervan
bezet wordt. Dan rijdt de trein langzaam terug tot stopmelder
vrij komt en stopt. Achter de trein is nu nog (4-1,5) 2,5 m lengte over voor een volgende trein.
Als deze volgende trein 2 een lengte heeft korter als 2,5 m bv 2,3m past deze erachter. Trein komt binnen in blok A, bereikt bezetmelder en rijdt door tot de bezetmelder
vrij komt en stopt dan.
Zodra trein 1 vertrekt en blok B is vrijgegeven zal trein 2 doorschuiven naar blok B. Achter trein 2 is nu (4-2,3) 1,7m lengte over zijn voor een volgende trein enz.
Het aardige is dat je optimaal gebruik maakt van de ruimte, Koploper kijkt zelf naar wat optimaal is. Daarnaast zijn de binnenkomstmelders van alle 1e blokken gecombineerd en eveneens de stopmelders van alle 2e blokken. Een heel schaduwstation van bv 10 parallele sporen bedien je dan met 2 melders en je kunt 20 treinen kwijt. Voorwaarde is dat de gehele trein gedetecteerd wordt maar bij ons 3-railers is dat geen probleem.
Verder heb je niet de mogelijkheid achter gebleven wagons te detecteren. Maar gezien hoe jij je baan nauwgezet opbouwt hoeft dat niet. Bij mij werkt het prima en ik heb nooit losse wagons die achter blijven.
Voor meer details kijk in de manual van Koploper bij
Pahasoft.nl of in de helpfile van Koploper. Ook op het Koploperforum kun je je vragen kwijt.
Gr, Ben.