Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?

Gestart door Tilly maandag 21 januari 2008, 23:04:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo allemaal,

ben momenteel bezig met de bouw van mijn "treinenkamer". Aankomend najaar hoop ik dan met de bouw van de baan te kunnen beginnen. Nu zou ik graag een automatische dag/nachtcyclus willen bouwen. Wat bedoel ik hier nu mee?

De ruimte wordt verlicht met TL-balken. Dit lijkt mij nog altijd de beste verlichting om goed te kunnen werken. Tl-verlichting is naar mijn mening  echter niet geschikt om sfeer op de modelbaan te creeeren. Dit wil ik dan ook uitvoeren mbv spots met eventueel gekleurde lampen zoals elders ergens op dit forum al mooi gedemonstreerd wordt.

Maar nu komt het: mijn wens is het om deze spots via een PC-programma automatisch te laten dimmen. Tijdens dit dimmen moet er op de modelbaan steeds meer verlichting aanspringen, zoals bv straat- en perronverlichting, verlichting in huisjes, enz. Tevens moet er dan een blauwe lamp gaan schijnen die "maanlicht" nabootst.
Nu is het aan- uitschakelen van de diverse verlichtingen op de baan het probleem niet, maar hoe zou men via dezelfde PC de ruimteverlichting kunnen dimmen? Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd?

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Peter,

bedankt voor de snelle reactie. Dit is inderdaad datgene wat ik zoek. Als je echter gebruik maakt van de componenten van Uhlenbrock dan wordt het een kostbare gelegenheid. Het gaat nl om een baan van 4m x 10m.

Zelf ben ik niet technisch genoeg om te begrijpen wat jij allemaal schrijft. Heb je zelf zoiets gemaakt? Kun je eens proberen dit zo uit te leggen dat dit voor een leek begrijpbaar is?

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,

Ik had zelf ook het idee om dag en nacht op de baan te gaan toepassen, heb nog geen actie ondernomen om me er in te verdiepen zal dus dit topic in de gaten houden en jouw werkzaamheden volgen.

Veel succes.

Groeten Piwie.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Dag John,
Ik volg dit draadje ook, kan van pas komen op mijn treinkamer.....
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Peter,

bedankt voor deze reactie maar ik snap er geen bal van. Hier ben ik gewoonweg niet technisch genoeg voor. Ik zal eens met dit verhaal naar iemand gaan die dit wel begrijpt.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hahahahaha...en dit zijn dus al zijn "eenvoudige bewoordingen" heh :shock: Kun je nagaan wat er allemaal uit dat toetsenbord rolt als 'ie geen rekening hoeft te houden met leken zoals ons :? Kortom: ik snap er ook helemaal NIKS van...:mrgreen:...but it sure as heck sounds cool 8)
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Ik heb als idee om de baan te gaan verlichten met meerdere kleine lampen. Als deze in groepen geschakeld worden, kun je het ook licht en donker maken door meer of minder lampen aan te doen of lampen met andere kleur.
Het schakelen zou dat met relais kunnen gebeuren.

Voor het aansturen van de relais zou de methode gebruikt kunnen worden als bij modelbaan "De blauwe tram in N" van Loek Bronkhorst,  die vorige week in Rijswijk stond.

Hier heeft men schijven gebruikt die langzaam ronddraaien. Op de schijven zitten nokken die schakelaars bedienen.
Dit is een mechanische "computer". Kijk hier http://modeltreinbaan.nl/?p=1257

groetjes
Henk
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Lijkt me leuk :| Uuhhmm...zorg ik voor een plakje cake bij de koffie...:?:...:oops:...:mrgreen: 8)
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Ik was wat anders aan het zoeken maar toen kwam ik dit tegen.

http://www.marmitek.com/nl/pdf/9647.pdf.

Misschien kan je er wat mee.Heb ook geen idee wat het kost.
Ze hebben op de site  http://www.marmitek.com/ ook draadloze dimmers.
Ik hoop dat je er wat aan heb.

gr leon
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Leon,

dit kon misschien wel eens de gouden tip zijn. Ga dit eens verder uitzoeken.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Laat het ons weten als het gelukt is.

gr leon
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Ik zag net dit draadje en kan zeggen dat ik al geruime tijd werk met Marmitek modules om in mijn huis de verlichting in en uit te schakelen en te dimmen. De modules welke ik gebruik (11 stuks) werken naar volle tevredenheid en zijn van het type LW12. Dit is een inbouw module welke als deze uitgerust is met een pulsdrukschakelaar de verlichting in en uit schakeld en tevens als dimmer functioneerd. De laatst gedimde stand word onthouden waardoor de verlichting na een druk op de knop gaat branden op de laatst "gedimde" stand. Dit alles met een soft start wat inhoud dat de verlichting geleidelijk aan en uit gaat.

Het geheel kan d.m.v. het X10 protocol op afstand bediend worden door bv de Easytouch 35 (multie functioneel) welke bij mij ook al weer geruime tijd zijn diensten bewijst.
Alternatief is de CM11 welke m.b.v. een pc geprogameerd wordt waarna deze de schakelopdrachten zelfstandig uit gaat voeren (zonder pc) doet het bij mijn ook goed.

Er zijn meerdere fabrikanten die dergelijke systemen leveren, echter ik werk met bovengenoemde en dat bevalt goed.
En voor wat betreft de prijs. Ik heb alles besteld via Quiqspot.nl
Een dimmer LW12 koste mij destijds kompleet met pulsdrukker van de Firma Jung 52 Euro, wat aanzienelijk goedkoper is als een goede "normale" dimmer (80 Euro)
Quiqspot is één van de goedkoopste. Nadeel is echter dat ze niet alles op voorraad hebben waardoor de bestelling wel eens twee weken op zich heeft laten wachten.

Zo dat was een heel verhaal. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groet Paul.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Paul,

hier hebben we zeker iets aan.

Toch nog een vraagje aan je: als ik nu enkele LM12 stekkermodules en een CM11 interface met software aanschaf, heb ik dan alles in huis om de lampen van mijn "treinenkamer" via de PC te besturen?

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
John,

Met de door jou genoemde componenten is het inderdaad mogenlijk om de verlichting in je treinkamer te besturen.
Ik heb ff heel snel naar de gebruiksaanwijzing gekeken en zie alleen dat de LM12 niet geschikt is om halogeen verlichting te dimmen en schakelen en dat deze niet beschikt over de softstart functie. Dit hoeft echter geen beperking te zijn. (waarschijnlijk kan 220V halogeen wel gebruikt worden).
De CM11 stuurd in dit geval de X10 commando's via het lichtnet naar de LM12.

Groet,
Paul
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Paul,

zojuist een order geplaatst bij Quickspot voor 1x de CM11(Interface en software) en 2x de LD11(dimmer railmodule). Gekozen voor de LD11 omdat deze inderdaad over een softstartfunctie beschikt en halogeeninstallaties kan dimmen. Tevens kan deze ook meer vermogen(700W) dimmen. Deze opties geven mij meer flexibiliteit naar de toekomst.

Zodra deze spullen binnen zijn zal ik verslag uitbrengen van mijn bevindingen. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hoi John,

Ik blijf dit draadje met intresse volgen, ben benieuwd wat jou bevindingen zijn. Ben zelf ook al een jaar aan het kijken om dit zelfde ook voor mijn toekomstige treinen kamer, om het zomaar te noemen, uit te voeren alleen wist ik nog niet hoe. Maar nu kom je misschien met een mooie oplossing. Echter ik wil dus met TL lampen gaan werken. Zat zelf te denken aan 2 of 3 kleuren. Te weten wit, blauw en misschien nog rood. Weet natuurlijk niet of dat dan ook gaat.

Fred
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
John,

Ik denk dat je met een LD11 een verstandige keuze hebt gemaakt.
Ik ben alleen ff zo vrij geweest om op quickspot te kijken en zag dat de voorraad van de LD11 nul is.
Ze zijn nog steeds het goedkoopst echter sta er niet versteld van als het een week of twee duurt voordat je spullen binnen zijn, maar dat had ik al eerder aangegeven.

De software is op de site van marmitek te downloaden. (staat bij produkt info van de CM11) kost niets en kun je alvast oefenen met het maken van macro's.

Groet,
Paul.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Paul,

je hebt gelijk. Artikelen besteld maar lagen niet meer op voorraad. Ze worden pas verwacht op 22 februari. Ik zal dus nog 2 weken geduld moeten hebben.
Heb mijn bestelling ook nog gewijzigd. Ik ga voor de CM15 ipv de CM11. Gezien het kleine prijsverschil (Euro 15,-) lijkt mij niet niet verkeerd. Deze interface heeft nog meer mogelijkheden die in de toekomst wel eens van pas kunnen komen.

Ben tot nu toe uiterst tevreden met hoe Quickspot.nl naar klanten communiceert. Bij iedere stap in het verkoopproces(bv order geplaats, order betaald, enz) krijg je een bevestigingsmail. Ook het wijzigen van de order was totaal geen probleem. Al met al superservice.

Nu is het wachten op de materialen. Zodra deze binnen zijn krijgen jullie van mij een up-date.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo,

bestelling is vandaag binnengekomen. Perfecte levering door Quickspot.nl(met dank aan Paul).

Om enig zicht te krijgen in hoe deze spullen er uit zien, hier een foto:



Aan de linkerzijde zien jullie de Interface(CM15) met daaronder een verbindingskabel die zorgt voor de verbinding tussen de interface en de PC. Aan de rechterzijde zijn de 2 dimmers(LD11) te zien. Het pakketje bestond verder uit een CDrom, een batterij en gebruikershandleidingen. Zodra de tijd er is zal ik een proefopstelling maken en mijn bevindingen aan jullie terugkoppelen.

Bij LDT kwam ik ook dit nog tegen:

http://www.light-at-night.com/raumlicht.html

In combinatie met bovenstaande Marmitek componenten moet er veel mogelijk zijn. Heeft iemand hier op het forum al ervaringen met Light@Night?

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John.
Bijzonder interessant om jouw bevindingen met deze producten te gaan volgen.
Velen zijn natuurlijk bijzonder geïnteresseerd om dit op hun eigen baan te gaan toepassen.
Heel fijn dat jij je bevindingen met dit product met ons wilt delen.
Veel succes en ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan werken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John.

Fijn om weer eens iets te vernemen van jou.

Ik hoop dat je net zo tevreden als mij bent met de producten van Marmitek.
Wat voor mij niet helemaal duidenlijk in de gebruikers handleiding stond was dat iedere X10 ontvanger tijdens het progameren alle commando's wil hebben, dus aan, uit, dimmen en veller laten branden.
Verder een questie van goed lezen. Heel erg moeilijk is het niet.

Groet,
Paul.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Daar zijn we weer. Gisteren een proefopstelling gemaakt om het een en het ander makkelijk te kunnen testen.



De componenten zijn aangesloten volgens onderstaand schema:



Vervolgens geëxpirimenteerd met de software. Het aan-/uitschakelen en dimmen van de lampen is geen enkel probleem. Het aanmaken van macro's is toch een ander verhaal. Ik wil nl een dag/nachtcyclus laten starten met 1 druk op de knop. Het "nacht" worden, (dimmen "daglicht"/opkomen "maanlicht"), moet vloeiend verlopen in een tijdsbestek van bv 10min. Ik zal me hier nog verder in moeten verdiepen. Het moet in ieder geval mogelijk zijn.

Graag zou ik ook de TL-verlichting willen dimmen mbv dit systeem. Weet iemand of dit mogelijk is?

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hoi John


Ja het is mogenlijk om "TL's" te kunnen dimmen
het zijn dan wel andere dan je normaal zou gebruiken.
Er zit dan een stukje electronica in en met behulp van een aparte kabel ( 2 x 0,8 bv ) naar een dimmer zou het moeten werken

Hoe het precies heet weet ik helaas niet meer.
Daar zou ik me even moeten in verdiepen dan weer.


mvg Frans

Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Frans,

dat je TL's kunt dimmen is bekent. De vraag is of het ook mogelijk is in combinatie met Mamitek modules.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,

TL verlichting kun je dimmen met speciale Electronische VSA, de zogenaamde EVSA.
Deze kun je bekijken bij bijv. www.overhuys.nl
Ik weet alleen niet of je ze kan aansturen met Mamitek, daar buiten zijn ze wel duur.

Fred
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo Jhon,

Ik zie geen tekening, maar zou je ook een filmpje kunnen maken van je test opstelling?

Groeten Piwie.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Piwie,

de tekening staat er weer. Ik had iets fout gedaan.

Een video plaatsen zal niet lukken. Ik kan je alleen zeggen dat je met deze modules perfect lampen kunt dimmen via de PC. Het lukt mij echter nog niet met de macro's.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hier zijn we weer.

Om jullie een idee te geven hoe de software eruit ziet, hier enkele schermprints. Ten eerste het hoofdscherm van het programma Active home(Marmitek).



In het midden zien jullie 3 kleine vensters. Het linker venster "daglicht" is een weergave van dimmer LB11 met huiscode A1. Ieder component moet nl een code gegeven worden zodat de PC weet naar welke schakelunit een opdracht gegeven moet worden.
Het 2e venster met de naam "maanlicht" geeft dimmer LB11 met code A2 weer. In deze venstertjes kun je zien of de betreffende dimmer aan/uit staat en tevens is zichtbaar hoeveel procent de dimmer het licht gedimt heeft.
Het rechtse venster geeft een macro weer. Ik heb er nu eentje gemaakt met de naam ""dag naar nacht". Hiervoor moet men in het macroscherm dat er als volgt uit ziet:



In dit scherm maak je de stappen aan die de macro uit moet voeren. De bedoeling is dat dimmer A1 het "daglicht" langzaam gaat dimmen zodra men hierop klikt. Dit is nu gelukt :lol: :lol:

Heb daarvoor wel 100(!) stappen aan moeten maken die de dimmer iedere 2 - 3 sec 2 - 3 % dimt en dan van 100% naar 0%. Deze 100 stappen bestaan uit 50 vertragingsstappen, in bovenstaand scherm zichtbaar als "Delay" en 50 daglichtstappen die de dimmer iedere 2 sec 2% meer dimt. Het resultaat is nu een lamp die over een tijdsbestek van 100sec gedimt wordt van 100% naar 0%.
Dit is nu dus de eerste stap die gelukt is. De volgende is het op laten komen van "maanlicht".

Hebben jullie vragen? Laat ze maar komen.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,

Ziet er leuk uit, is het programma alleen in het engels of is er ook een Nederlandse versie?

Succes met het verdere programmeren.

Groeten Piwie.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Piwie,

deze versie is momenteel alleen Engels-talig. Je kunt wel alle modules een nederlandse naam geven zoals je op de prints kunt zien. Er verschijnen wel regelmatige gratis updates dus wie weet.

Zo, nu weer effe verder met testen.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Heb de afgelopen dagen met testen de volgende ervaringen opgedaan:

In het donker zie je de gloeilamp toch nog in kleine stapjes van felheid veranderen. Dit heeft volgens mij 2 oorzaken:

1) Een gloeilamp is minder geschikt om fijn te dimmen.
2) De communicatie tussen PC/interface en module is niet al te snel.

Volgens een "Report" venster(Marmitek software) geeft de PC iedere 3-4 sec een signaal naar de Interface. Als er vertragingsstappen inzitten van 2 sec dan kan het dus zijn dat er stappen overgeslagen worden waardoor tijdens dimmen kleine stapjes in felheid zichtbaar worden.

Volgens mij kan men hieruit de volgende conclusies trekken:

1) Vertragingsstappen dienen niet korter te zijn dan 3sec.
2) Een gloeilamp laat zich niet gelijkmatig genoeg dimmen.

Punt 1 is geen probleem. Bij 50 stappen x 3 sec duurt het dimproces(van dag naar nacht) 50 * 3 is 150 sec. Dit mag zelf nog langzamer gaan.

Punt 2 ga ik nu proberen op te lossen om te gaan kiezen voor TL-verlichting, halogeenspots of leds. Omdat ik in mijn treinenkamer zowieso gebruik ga maken van TL-verlichting(beste licht om te werken) ga ik mij eerst hierop concentreren. Heb een mail gestuurd naar Marmitek met de vraag of dit mogelijk is. Hierop is het volgende antwoord gekomen:

We hebben uw vraag ontvangen. Gezien de aard van uw vraag heb ik deze doorgestuurd naar onze 2 lijns technische support afdeling.
Naar verwachting zult U binnen 7 werkdagen hierop een antwoord ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
Marmitek Supportteam.


Nu hun antwoord maar afwachten.

Groetjes, John



Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Ik ken het Marmitek systeem niet, maar ik denk niet dat het aan de gloeilamp ligt.

Ik denk dat het aan je (te goede) ogen ligt. Deze zijn namelijk heel erg goed in het waarnemen van veranderingen.

De gloeilamp zal naarmate er gedimd wordt, een andere kleur licht uitstralen.

Je gebruikt 50 stappen om van licht naar donker te gaan. Iedere stap duurt 2 tot 3 sec. Je ogen hebben hierdoor even de tijd om te wennen. Hierdoor merk je de overgang naar de volgende stap op. Misschien moet je kleinere stappen proberen.

Waarschijnlijk hoeven de stappen niet lineair te verlopen. Meer stappen tussen 100 en 90% als tussen 90 en 80% etc.
Als je de lamp bij waarden <20% niet ziet, hoef je deze stappen niet te maken.

succes
Henk
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Henk,

alvast bedankt voor het meedenken.

Het kan zijn dat je gelijk hebt betreffende het zien van de "dimstappen". Daarbij komt het gebruik van een gloeilamp waarbij je van kortbij in de gloeispiraal kijkt, ook niet helemaal overeen met een 10-tal gloeilampen die straks in een plafond ingebouwd zijn. De mate van "gloeien" zal ook wel niet helemaal overeen komen met de mate van licht geven en kleur.
Een fijnafstelling qua stappen zal straks na definitieve inbouw zowieso nodig zijn omdat inderdaad de stappen niet helemaal lineair lopen.

Deze proefopstelling heb ik nu gemaakt om met minimale middelen uit te testen wat straks de beste keuze wordt in de daadwerkelijk te gebruiken verlichting. Ik wacht nu eerst op antwoord van Marmitek en bekijk daarna hoe verder. Ik wil in ieder geval proberen de realiteit zo goed mogelijk te  benaderen waarbij de kosten wel realistisch moeten blijven.

Groetjes, John

Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo allemaal,

vandaag de volgende reactie van Marmitek ontvangen:

Geachte heer/mevrouw,

De "gewone" TL verlichting is niet dimbaar, Marmitek heeft ook geen toepassingen die dit mogelijk kunnen maken. Het is met aanpassingen en/of speciale armaturen wel mogelijk TL te dimmen maar hierin kunnen we u helaas niet ondersteunen.

Als je op F1 drukt in Active Home Pro, krijgt U een zeer uitgebreide handleiding.

Met vriendelijke groeten,
Marmitek Support


Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,

Ik probeer het nog eens,
TL verlichting kun je dimmen met speciale Electronische VSA, de zogenaamde EVSA.
Deze kun je bekijken bij bijv. www.overhuys.nl
Ik denk wel dat je  ze kan aansturen met Mamitek, daar buiten zijn ze wel duur.

Fred
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Fred,

excusus voor het feit dat ik hier niet op gereageerd heb. Je hebt helemaal gelijk dat mbv DMX TL-verlichting wel gedimt kan worden. Hier praat je inderdaad wel over een hele andere prijsklasse. Ik vind dit voor mij te kostbaar.

Ik ben nu in het bezit van enkele Marmitek modules en wil hier nu ook mee verder gaan. Ik ga het dimmen van TL-verlichting loslaten en had gedacht om de verlichting als volgt te maken:

De treinenkamer wordt voorzien van een verlaagd systeem plafond. Dit geeft mij alle flexibiliteit mbt het inbouwen van verlichting. In dit plafond bouw ik simpele TL-verlichting die ik of kan in/uitschakelen mbv een pulsschakelaar aan de deur of via de PC mbv een Marmitek schakelmodule(AD10).
Naast TL verlichting ga ik spots inbouwen met witte, rode en blauwe lampen. Dus 3 groepen die ik ga schakelen mbv dimmodules(LD11) zoals eerder in dit draadje vermeld. De totale kosten aan Marmitekmodules(3x LD11 voor spots, 1x AD10 voor de TL's en 1x CM15 interface en software) komen dan op ongeveer Euro 200,-. Dit is voor mij acceptabel.
Ik moet nu alleen nog een beslissing nemen over wat voor spots(230V?, 12V?, leds?)
De TL-verlichting gebruik ik dan om mee te werken en de spots om het langzaam nacht en weer dag te laten worden.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Citaat van: Tilly op woensdag 05 maart 2008, 09:26:07
Fred,

excusus voor het feit dat ik hier niet op gereageerd heb. Je hebt helemaal gelijk dat mbv DMX TL-verlichting wel gedimt kan worden. Hier praat je inderdaad wel over een hele andere prijsklasse. Ik vind dit voor mij te kostbaar.

Ik ben nu in het bezit van enkele Marmitek modules en wil hier nu ook mee verder gaan. Ik ga het dimmen van TL-verlichting loslaten en had gedacht om de verlichting als volgt te maken:

De treinenkamer wordt voorzien van een verlaagd systeem plafond. Dit geeft mij alle flexibiliteit mbt het inbouwen van verlichting. In dit plafond bouw ik simpele TL-verlichting die ik of kan in/uitschakelen mbv een pulsschakelaar aan de deur of via de PC mbv een Marmitek schakelmodule(AD10).
Naast TL verlichting ga ik spots inbouwen met witte, rode en blauwe lampen. Dus 3 groepen die ik ga schakelen mbv dimmodules(LD11) zoals eerder in dit draadje vermeld. De totale kosten aan Marmitekmodules(3x LD11 voor spots, 1x AD10 voor de TL's en 1x CM15 interface en software) komen dan op ongeveer Euro 200,-. Dit is voor mij acceptabel.
Ik moet nu alleen nog een beslissing nemen over wat voor spots(230V?, 12V?, leds?)
De TL-verlichting gebruik ik dan om mee te werken en de spots om het langzaam nacht en weer dag te laten worden.

Groetjes, John


Hallo John,

Ik kan je zo wie zo al vertellen dat spots met leds niet te dimmen zijn, heb dat van een colega van mij ( en dat is een E man, is ook storings electricien geweest) gehoord. Hij heeft me dit ook in een blaadje laten lezen, weet echter niet welke.
Zelf heb ik in mijn eigen trein kamer spots van 12 volt op gehangen, echter vind het licht niet bijzonder goed. Ja en spots van 220 volt weet ik niet, maar volgens mij hebben die ook een apparte dimmer nodig. Effin je hebt een proef opstelling, probeer het eens uit. Ik blijf je volgen.

fred Vonk
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo allemaal,

afgelopen week een bezoek gebracht bij een winkel in de buurt die ook ledverlichting in zijn programma heeft. Het dimmen ervan moet geen probleem zijn echter staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. De lichtopbrengst van ledverlichting kan nog niet vergeleken worden met die van 230V halogeenspots. Deze is nog aan de te lage kant. Kiest met voor gekleurde leds(rood, groen, blauw, ed) of kleuren als bv "Golden white" dan is de lichtopbrengst helemaal bedroevend. Om dezelfde lichtopbrengst te krijgen zou men 2 tot 4x zoveel spots nodig hebben.

Bert, betreffende de 12V halogeen heb je helemaal gelijk. Bij mij in huis maak ik gebruik van 230V 50W halogeen en enkele 12V halogeen. De 12V geven inderdaad geen mooi licht. Hier komt de bekende "groene schijn" weer om de hoek kijken.  De 230V 50W halogeenspots geven daarentegen mooi zacht licht en niet onbelangrijk ook veel licht. Het stroomverbruik is daarbij helaas wel duidelijk hoger in vergelijking met bv 12V halogeenspot. Ook constructief gezien zien de 230V spots er beter uit.

Een overweging zou kunnen zijn om nu te kiezen voor 230V 50W halogeenspots en deze uit te wisselen door ledsspots met dezelfde stekkerverbinding zodra de tijd daarvoor rijp is. Ik zal aankomende week eens een setje aanschaffen en hiermee gaan experimenteren.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Dat intellilight is toch wel erg gaaf, ook met regen en onweergeluiden: Klik hier.

Groetjes,

Robbert
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Robbert,

dit is inderdaad dat wat we willen bereiken. Bedankt voor de link.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo, hier zijn we weer met een update.

Vandaag bij de Gamma geweest en hier voor Euro 13,- een setje van 3 spotjes(230V 50W) gekocht. Een gloeilamp van mijn testopstelling heb ik vervolgens vervangen door dit setje.



Om onduidelijkheden te voorkomen heb ik een close-upje gemaakt van zo'n halogeenlampje.



Deze lampjes hebben een zogenaamde GU10 fitting en zijn ook verkrijgbaar in led-uitvoering in verschilende kleuren. Hier een voorbeeld van een site waar deze te verkrijgen zijn.

http://www.mareck.nl/mareck/nl.html

Vooralsnog eerst deze standaard spots (zoals op foto) getest. In vergelijking tot een normale gloeilamp is het resultaat al een stuk beter. De stappen van het dimmen(2% per 3sec) zijn duidelijk minder zichtbaar. Geprobeerd om deze stappen te verkleinen van 2% naar 1% maar op de 1 of andere manier wil dit (nog) niet lukken??. Heeft iemand op het forum hier ervaring mee?

De ruimte waarin ik dit straks ga toepassen is 10m x 4m. Zoals ik nu inschat moeten er ongeveer 18 spots(2 rijen van 9) ingebouwd worden om ruim voldoende licht te hebben. Dit betekent een vermogen van 18 x 50 = 900W. Met een LB11 dimmer kan maar maximaal 700W gedimt worden wat dus betekent dat deze spots verdeeld moeten worden over 2 LB11 modules. Door de spots kruislinks op de dimmers aan te sluiten kan het het "stappen" effect eventueel ook nog verminderd worden. Dit komt echter pas aan de orde zodra de verlichting definitief ingebouwd gaat worden.

Nu nog even verder met testen. Ook bij deze spots neemt de lichtgevendheid niet evenredig af met het dimproces(2% per 2s). Eens kijken of hier nog verbetering te halen valt.

Groetjes, John

Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,
Mooie ruimte heb je ter beschikking, Als het inderdaad werkt met de spotjes dan zal het allemaal prachtig uit zien. Hoe los je het dan op met de blauwe spotjes, doe je ze om en om met de witte?

Fred Vonk
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Fred,

Dit is inderdaad een goeie vraag. Ik kom hier zo dadelijk op terug.

Nog wat getest en het is mij nu gelukt de halogeen lampen bij iedere stap 1% te dimmen. De macro had ik zo gemaakt dat de LB11 bij iedere stap naar een absolute waarde gestuurd werd. Dus van 98% naar 96% naar 94% enz(tussenliggende waardes waren niet mogelijk). De macro nu zo aangepast dat deze bij iedere stap 1% meer dimt. Dit is met tekst wat moeilijk uit te leggen maar het bleek mogelijk en het resultaat is nu veel beter. De stapjes tussen de verschillende dim-momenten zijn nog nauwelijks zichtbaar.
Ook de percentages van het dimmen aangepast aan de lichtgevendheid. De eerste stappen gaan met 5% vervolgens met 3% en daarna met 1%. De tijdsmomenten tussen iedere stap heb ik teruggebracht van 3s naar 2s wat de totale cyclustijd van dag naar nacht brengt op 2min. Dit lijkt mij een mooie tijdsspanne.

Op mijn testopstelling ziet het er nu zeer goed uit. Wat ik hier nu zie overtreft volgens mij zelfs de videolink van Robert. Ben zelf zeer benieuwd hoe het er straks, als alles ingebouwd is, uit gaat zien.

De volgende stap is nu om na (of tijdens) het dimmen van het ?daglicht? het ?maanlicht? op te laten komen. Net als Fred zit ik met de volgende vragen:
·   Heeft iemand ervaring met het simuleren van ?maanlicht??
·   Welk type lamp met hoeveel Watt zou hiervoor het meest geschikt zijn?
·   Kan men in een ruimte van 10*4m volstaan met 1 lamp? Meerdere lampen(lees manen) lijken mij niet erg realistisch.
·   Hoe moet men deze lamp richten? Op de muur? Recht omlaag?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Hallo John,

De bedoeling is om met de spotjes te gaan werken, ik weet dat je dit bestuit genomen hebt. Waarom maak je niet een proef opstelling. Gebruik alle spotjes die je denkt nodig te hebben en monteer ze op twee rijen balken daar waar je ze denkt te plaatsen in werkelijkheid. Door de balken dan van links naar rechts te verplaatsen en ook van boven naar beneden kun je de juiste plaats en hoogte bepalen waar ze moeten komen. Ga nu over tot het testen met dimmen in de ruimte en kijk wat dan het effect is. Je kunt dan ook eventueel testen wat er gebeurd als je 1 of 2 blauwe spots er tussen in plaatst. Ik weet het is even professorische maar je hebt er later dan wel profijt van als het perfect op zijn plaats zit.

Fred Vonk.
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Fred,

op zich geen slecht voorstel maar dit is mij momenteel te veel werk. Deze 18 spots moet je dan toch allemaal rechthangen en aansluiten. Wegens allerlei andere zaken heb ik hier geen tijd voor en ook geen zin in. Dit risico moet ik dan maar nemen.

Zoals eerder vermeld in dit draadje ga ik voor een systeemplafond. De plafondplaten hebben een afmeting hebben van 60 * 60cm. Als ik de spots om en om in iedere plaat monteer dan is de tussenafstand tussen iedere spot 1.20m. Uit de ervaringingen van de inbouw van deze identieke spots in mijn woonkamer, trek ik de conclusie dat dit voldoende moet zijn. Dit geeft mij straks ook nog de ruimte en mogelijkheid om in de tussenliggende "lege" platen nog andere spots(met vet. andere kleuren) te monteren.

Ik ben nu eerst geïnteresseerd in hoe andere forumleden "maanlicht" simuleren. Dus mensen, laat de opmerkingen/ideeën maar komen.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
deze vraag heb ik ook al een tijdje, dus ik blijf dit topic volgen
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Ik heb een klein raampje op zolder en als.......het volle maan is, schijnt zij dan ook dapper naar binnen 8)

Maar de dagen dat dit kan zijn dan ook op 1 hand te tellen 8)

Mvg Gert
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Citaat van: Tilly op donderdag 13 maart 2008, 23:58:29
Fred,

op zich geen slecht voorstel maar dit is mij momenteel te veel werk. Deze 18 spots moet je dan toch allemaal rechthangen en aansluiten. Wegens allerlei andere zaken heb ik hier geen tijd voor en ook geen zin in. Dit risico moet ik dan maar nemen.

Zoals eerder vermeld in dit draadje ga ik voor een systeemplafond. De plafondplaten hebben een afmeting hebben van 60 * 60cm. Als ik de spots om en om in iedere plaat monteer dan is de tussenafstand tussen iedere spot 1.20m. Uit de ervaringingen van de inbouw van deze identieke spots in mijn woonkamer, trek ik de conclusie dat dit voldoende moet zijn. Dit geeft mij straks ook nog de ruimte en mogelijkheid om in de tussenliggende "lege" platen nog andere spots(met vet. andere kleuren) te monteren.

Ik ben nu eerst geïnteresseerd in hoe andere forumleden "maanlicht" simuleren. Dus mensen, laat de opmerkingen/ideeën maar komen.

Groetjes, John

Hallo John,

Misschien is het een optie om Railz eens aan te schrijven of te mailen en te vragen hoe zei dit probleem op gelost hebben. Zij werken met wit, blauw en rood licht. Ik weet dat de regeling hiervan gemaakt is door Osram (als ik me kan herinneren) misschien dat die je kunnen helpen. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het verder afloopt.
In elk geval succes ermee en ik blijf je uiteraard volgen.

Fred Vonk
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Fred,

heb eens goed naar de baan van Railz gekeken en in het bouwverslag van bv week 42 2007 is goed te zien dat zij gebruik maken van blauwe TL lampen. Deze zijn helaas niet dimbaar mbv Marmitek componenten. Ik zal dus naar een andere oplossing moeten zoeken. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes, John
Re: Hoe kan men een automatische dag/nachtcyclus bouwen?
Citaat van: Tilly op vrijdag 14 maart 2008, 22:21:06
Fred,

heb eens goed naar de baan van Railz gekeken en in het bouwverslag van bv week 42 2007 is goed te zien dat zij gebruik maken van blauwe TL lampen. Deze zijn helaas niet dimbaar mbv Marmitek componenten. Ik zal dus naar een andere oplossing moeten zoeken. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes, John

Hallo John ik weet dat je het met spots gaat doen en niet met TL verlichting. Mijn bedoeling van mijn vorige antwoord was dan ook om na te gaan hoe en wanneer een en ander door de automatiek geschakeld wordt zodat je een mooie dag/nacht cyclus kan maken met je spots.

Fred Vonk