Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx

Gestart door Tilly maandag 24 december 2007, 01:11:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo allemaal,

ik ben opnieuw de uitdaging aangegaan om zelf een lok om te bouwen. Dit keer heb ik gekozen voor naar mijn mening 1 van de mooiste loks die Märklin ooit gebouwd heeft(mits je van het tijdperk II houdt). Een Electrische lokomotief van de serie E91 met artikelnr 3628. Een MHI model wat door Märklin uitgebracht is in 1991. Tegenwoordig te koop via Ebay voor ongeveer Euro 150,-. Kijk en geniet:



Zo'n mooie lok verdient ook uitstekende rijeigenschappen. Heb wederom gekozen voor de inbouw van de ESU 61600 Lokpilot mfx in combinatie met ombouwmotorset 60901.

Eerst begonnen met het verwijderen van de 3 kappen.



Vervolgens de decoder, de motor en de bekabeling gedemonteerd. Dit ziet er dan als volgt uit:



Dit compleet binnenwerk, zoals jullie zien als nieuw, biedt ik te koop aan voor Euro 20,-. Geïnteresseerde kunnen mij een PB sturen.

Nu volgt de inbouw.

De bevestigingsplaat van de "oude" decoder heb ik laten zitten en voorzien van een stukje Tesa powertape. Hiermee heb ik de nieuwe decoder bevestigd. De schakelaar tbv het rijden met sleper of op bovenleiding heb ik ook opnieuw gebruikt. De voeding van de decoder is hier rechtstreeks op aangesloten. Ook de kabeltjes van de lampjes heb ik niet helemaal verwijderd. Ik vond het makkelijker om deze gewoon te laten zitten en te verbinden met de juiste uitgangen van de decoder. Let hier wel mee op want de kleurstelling van ESU is anders als die van Märklin!!!!
Tijdens het afnemen van de kap, leek het of de ruimte rondom het motorgedeelte behoorlijk krap was. Ik heb er daarom voor gekozen om de smoorspoelen niet direct op het motorschild aan te sluiten maar om deze mbv kabeltjes te verplaatsen naar het midden van de lok. Hier is genoeg ruimte om deze in te bouwen.
Vervolgens de bekabeling aangesloten volgens onderstaand schema:



En zo ziet het er dan in werkelijkheid uit:



Uploaded with ImageShack.us

Het spannenste moment is dan aangekomen. De test. Gaat alles goed?

Klein proefbaantje gemaakt(heb helaas nog geen permanente baan) en het MS aangesloten. De lok op de rails geplaatst en ja hoor, de mfx decoder meldt zich perfect aan. Na instellen V-max, ACC en DEC heeft ook deze lok nu zeer mooie rijeigenschappen. Een voor mij opnieuw geslaagde ombouw.

Hoop met dit draadje ook anderen te inspireren om over te gaan naar het zelf ombouwen van loks. Het voegt een nieuwe dimensie toe aan onze mooie hobby.

Groetjes, John


Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Mooie ombouw! Heb je eraan gedacht je lampjes ook te vervangen door de digitale versies?

Mvg Kristof
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Kristof,

in een ander draadje heb ik hiernaar gevraagd(lampje 610040 versus 610080). Mij werd verteld dat dit niet noodzakelijk was. Ben je het hier dan niet mee eens?

Groetjes, John
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Als die loc het nummer 3628 heeft zit er een decoder in en zullen de lampjes toch reeds geschikt zijn voor digitaal.
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
John,

Ziet er weer zeer netjes uit.
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hoi Johny,

Gezien de decoder zou dat wel een niet het geval kunnen zijn. Heb ik zelf ook al voorgehad.

Mvg Kristof
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo Tilly.
Weer heel erg bedankt voor deze zeer duidelijke en goed geïllustreerde beschrijving voor het ombouwen van deze prachtige E-loc!
Ga hier ook eens mee aan de gang en zal zeker jouw voorbeelden hierbij gaan gebruiken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo Tilly/nmbssncb

Citaat van: nmbssncb op dinsdag 25 december 2007, 15:25:51
De intensiteit van de lampjes kan ingesteld worden met de ESU Lokprogrammer. Dan is het niet nodig de lampjes te vervangen door andere die de hogere, digitale spanning aankunnen. Deze instellingsmogelijkheid is (nog) niet aanwezig in de Central Station, ook niet na de update.

Nu heb ik toch in een ander draadje over de CS gelezen dat een Forumlid met de CS ook de lampjes kon dimmen! :o

Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar misschien wil dit forumlid hierop reageren?

Succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo,

met de CS kan je meer dan je denkt...

John, jouw ombouw smaakt naar meer !
Geweldig, als je bedenkt dat dit ook al mogelijk is
met een gewone Lokpilot V3.0 (52610)

kerstgroeten van
Wim
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Jongens,

leuke reacties van jullie allemaal.

Ik ben zelf nog niet in het bezit van een CS of programmer. Voorlopig kan ik toch nog geen baan bouwen dus blijf ik mij concentreren op het ombouwen. Er zullen er nog meer volgen.

De verlichting vindt ik trouwens prima. Dimmen lijkt mij vooralsnog niet nodig.

Groetjes en nog een paar fijne feestdagen samen, John
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 25 december 2007, 17:27:24
Hallo Tilly/nmbssncb

Citaat van: nmbssncb op dinsdag 25 december 2007, 15:25:51
De intensiteit van de lampjes kan ingesteld worden met de ESU Lokprogrammer. Dan is het niet nodig de lampjes te vervangen door andere die de hogere, digitale spanning aankunnen. Deze instellingsmogelijkheid is (nog) niet aanwezig in de Central Station, ook niet na de update.

Nu heb ik toch in een ander draadje over de CS gelezen dat een Forumlid met de CS ook de lampjes kon dimmen! :o

Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar misschien wil dit forumlid hierop reageren?

Succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Als je op de CS naar "Lok wijzigen" > "Uitgebreid" > "Functie mapping" (dat is die tabel waarin alle functies, geluiden etc aan een functietoets worden toegekend) gaat.
Klik nu bovenin op het vakje "Verlichting voor" of "Verlichting achter" en je krijgt een nieuw menuutje, waarin je het gedrag van de verlichting kunt veranderen.
Standaard is dit "Dimmen" en kun je met het schuifje eronder een waarde instellen.
Hier kun je ook de verlichting laten knipperen etc.

Deze opties zijn ook op de AUX uitgangen te vinden.
Bijvoorbeeld het kolenvuur in de Br05 zit op een AUX en die heeft weer een andere instelling.
Als je een rookgenerator op een AUX aansluit kun je deze in de stand "rookgenerator " zetten.
Hierbij neemt de spanning toe bij hogere snelheden of juist alleen bij versnellen, zodat er een hogere rookontwikkeling ontstaat.
Re:Ombouw serie E91 DRG(3628) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo John,

Misschien heb je het al gezien, ik heb je klus van een paar jaar geleden nagedaan en afgelopen woensdag gepost.
Daarbij heb ik twee tips van je opgevolgd en met succes!

kijk maar

Met je project ben je volgens mij uniek in Nederland, het is heel erg leuk om het te volgen!

groet , Jeroen