Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
hallo tilly,


dat gaat supper knap zijn als het helemaal klaar is,het is nu al zo mooi dat word een meesterwerk van formaat op je baan.


groeten en succes verder; peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
John,

Echt een dikke compliment s u p e r.

Gr. Arno
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Ey John,

De brug wordt bij elke stap nog mooier. Vindt het erg leuk je gedetailleerde verslagen (soms met engelengeduld) te volgen.

Succes :thumbup:

Gr. Joachim
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
ja, zo iets kan je dus nergens kopen, dat werk is onbetaalbaar, dat geduld van onschatbare waarde, die afwerking gewoon super.

Mooi gemaakt alweer
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Goed john, goed echt !

nu in fluo kleurtje  >:-D >:-D
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Die stormschade heeft je duidelijk niet bij de pakken neer laten zitten.   :thumbup: :thumbup:

Grote dikke pluim !

VAK werk !  :thumbup:

Chris
' Toffe gast '
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Ik heb met bewondering de afgelopen tijd de bouw van je brug bekeken en nu is het tijd om te reageren omdat ik ook wel eens wat van gips maak.
Maar ik kan niets vinden om te bekritiseren Ik vind het leuk dat je het zelf bedacht hebt en uitgevoerd hebt het is gewoon veel mooier dan een plastic kit.
Nog even over de storm- (dat dingen breken zal je houden zeker als je op langer tijd helle dunne dingen moet gaan gieten) Ik denk dat als je ander gips had gebruikt de schade  minder erg had geweest omdat sommige gipsen gewoon keihard worden zoals Crystacast en de kans op lucht bellen worden steeds minder je betaald iets meer
maar je veel meer plezier, Ik had dit al een keer verteld maar wou het gewoon nog een x melden.
Ik hoop dat je de stukken die kapot zijn gewaaid heb bewaard zodat je donderdag kan proef draaien met het schilderen ( heb je een airbrush, dat raad ik wel aan met zoon groot oppervlak)
groetjes en sucses
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 24 januari 2012, 19:27:34

ga je er ook groen op aanbrengen.


Hoi Peter,

geen idee, heeft er misschien ook mee te maken hoe het op kleur brengen lukt ;)

Citaat van: Golfer op dinsdag 24 januari 2012, 20:02:58

maar hoe kreeg je wat tussen dat naadje  :D


:-) :-)

Daar waar steentjes zijn heb ik de naadjes gedicht met de gips- spuitmethode ( :D) van Arie. Bij de houten profielen is dit met de gips- kwastmethode gedaan.

Citaat van: dani op dinsdag 24 januari 2012, 21:48:46

ja, zo iets kan je dus nergens kopen


Hoi Dani,

daar gaat het nu om. Als je iets bijzonders wil maken dan heb je geen keus :)

Citaat van: pixon op woensdag 25 januari 2012, 04:49:59

nu is het tijd om te reageren omdat ik ook wel eens wat van gips maak.


Zegt de gipskoning bij uitstek :D

Citaat van: pixon op woensdag 25 januari 2012, 04:49:59

Ik hoop dat je de stukken die kapot zijn gewaaid heb bewaard zodat je donderdag kan proef draaien met het schilderen ( heb je een airbrush, dat raad ik wel aan met zoon groot oppervlak)


Ik heb inderdaad afvalstukjes bewaard om de kleur eerst goed te kunnen testen. De brug wilde ik trouwens met de kwast behandelen met een sterk verdund Acrylverf-mengsel zodat de naden mooi zichtbaar worden. Dit lukt toch niet met een airbrush?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Hallo John,

Het is echt een plaatje zo!
Ziet er echt mooi uit :)

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Hallo John,

Gaaf gaaf en nog eens gaaf wat een bruggenbouwer ben je zeg geweldig heel mooi gedaan.

:warning:Leg de boogbrug volgende week niet buiten te drogen na je eerste verf laagje. :warning:

Heb je al een naam voor de brug in gedachten, vergeet het jaartal niet in de brug te graveren.

Probeer je eerste verf technieken zeker niet op de boogbrug maar neem even eerst een proef stukje (gipsdelen)en ga daareerst even mee aan de slag want er komt veel bijkijken.

Veel succes en kijk zeker met je mee.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Hallo John,

Wat is die brug PRACHTIG geworden  8o  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Doe zo voort.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Hoi ,John de brug is echt schitterend geworden kijk al uit naar je volgende bouwwerk.

Groeten Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
John, je bent een ware "pontifex maximus". :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Citaat van: nobody op donderdag 26 januari 2012, 02:21:25
John, je bent een ware "pontifex maximus". :thumbup:

Pontifex Maximus is toch de latijnse benaming voor de Paus?
Nu zien sommige deze ook als bruggen bouwer  O:-D maar dat is toch anders hoor
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Citaat van: wimdekker op donderdag 26 januari 2012, 10:18:22
Pontifex Maximus is toch de latijnse benaming voor de Paus?
Nu zien sommige deze ook als bruggen bouwer  O:-D maar dat is toch anders hoor

Wikipedia :

Pontifex is waarschijnlijk de samentrekking van pons (= weg (over water), bijv. brug, of planken over een moeras) + facio (= maken, etc.), in de oude betekenis van "padvinder".[1]. Maximus betekent 'grootste'.

De Pontifex Maximus (Latijn; hoogste priester) was de belangrijkste priester van de Romeinse godsdienst, en is nu één van de titels die de paus voert.

Ergo : nobody's vertaling van Pontifex Maximus als grootste bruggenbouwer, is nog zo gek niet !  :P 8)

Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Wim,

mijn Latijns is ook niet meer zo goed ;) maar volgens mij betekent dit ook "grote brug".

Vanmorgen was het dus zover, het moment van de waarheid. Alle moed verzameld en maar gewoon begonnen.

Eerst alle spulletjes klaar gezet:



En vervolgens de verf klaar gemaakt. Op bovenstaande foto zien jullie 6 potjes Acrylverf van Anitadecor. Dit setje had ik de laatste keer in Houten bij hun voor ?20,- gekocht.
Uit alle potjes, behalve de witte, heb ik een theelepeltje verf gehaald en in een glazen pot gedaan. Daarna er flink wat water bijgegoten en een proefstukje gemaakt. Ik vond de kleur nog niet perfect en heb er nog een schepje rood aan toegevoegd. Gemengd ziet dat er dan zo uit:



Als je dit ziet dan denk je: dat wordt helemaal niets maar kijk en huiver :D

Van de achterzijde:



De voorzijde:



Genomen vanaf de zijkant:



En tot slot nog een close-up:



Ik kan jullie melden dat ik super, super trots op mezelf ben. Het resultaat na 4 weken klussen voldoet precies aan mijn verwachtingen :)
Op enkele plaatsjes zijn wat vlekjes van houtlijm zichtbaar maar waar de grote wittere vlekken vanaf komen? Van de andere kant heeft het ook wat en ik ben dan ook zeer tevreden. De brug wordt in een latere fase nog gedrybrushed en eventueel gepoederd.

Ook de halfronde houten profielen zien er goed uit, zoals jullie weten zijn die met witte Acrylverf van Anitadecor gegrond en nu dan met hetzelfde mengsel als de rest van de brug geschilderd.

Zo, nu de brug enkele dagen goed laten en vooral ervan genieten. Mijn dag kan niet meer kapot :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
ik ben effe komen kijken, ben dan naar Marktplaats gesurft, heb een teiltje besteld, en ga pas teru gkomen kijken als dat teiltje geleverd is.   *KWIJL*   dit is mooi geworden.

Dat jij nou fier op jezelf bent, is zeker niet zonder reden.  GENIET er van, John, dit is een pronkstuk voor de baan, een echte blikvanger .
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
ben nu op mijn werk dus ik kan niet niet al te lang blijven kijken naar dit schitterende project dus dat doe ik van midag als ik thuis ben maar het ziet er echt echt echt goed uit.
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
John,

Op deze brug kun je werkelijk trots zijn.
Ziet er echt schitterend uit.
Hier is het bakje met kwijl ook bijna vol :-)

Groetjes Harry

See you tomorrow.
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Beste John,

DIT IS SUPER GEWELDIG, tjonge wat mooi.

Suc6 met plaatsen.

Gr. Arno
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Ziet er goed uit, maar wel een beetje "saai" zo helemaal in 1 kleur. Ik zou eens met gipsmeester Einte in overleg gaan, over het juist schilderen van deze brug. Ik denk dan bijvoorbeeld aan af en toe een geelkleurige steen ertussen, enkele stenen donkerder, enkele lichter, en dan daarna met de airbrush nog wat verouderen? Ook kun je de hoekstenen een andere tint geven, en de bovenrand op de brug ook.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Wacht maar, als hier nog wat poeders en groene aanslag doorheen zit... Dan is dat saaie wel weg! Mooi werk weer. Ik had verwacht eerst de proefstukjes te zien te krijgen, niet gelijk de hele brug... :-)
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
 8o
Re:Tilly’s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
@william: het proefstukje ligt op de eerste foto naast de daar nog onbewerkte brug....   
en dan heeft John inderdaad zijn sneltreinpetje op gezet en is er tegenaan gegaan.   Doe wel ende ziet niet omme :-)
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Ik keek alleen links op de foto, mijn fout. Als ik 4 witte delen zie, dan verwacht ik wel dat daar nog iets mee gaat gebeuren ;-).
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hallo John,

Zeer mooi!!  :thumbup:  :thumbup:

Mvg.
Gerard
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
En nu kom je deze brug bij mij op de baan plaatsen?! :P

Het resultaat is echt top! :thumbup: Ik ben uiteraard benieuwd welke plek deze brug in de miniatuurwereld gaat krijgen, het zal een echte blikvanger worden!

Groet,
Vincent

Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
John,

Prachtig! Terecht dat je trots bent op jezelf.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw stenen boogbrug, update 24-01-2012
Citaat van: fonzo999 op donderdag 26 januari 2012, 10:38:36
Ergo : nobody's vertaling van Pontifex Maximus als grootste bruggenbouwer, is nog zo gek niet !  :P 8)
Precies.
En die titel verdient John, mijns inziens, overduidelijk. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
John, weer echt heel gaaf! Best lef hebben om die mooie maagdelijk witte brug (had eigenlijk ook wel wat ) even aan te pakken. Geslaagd hoor voor de eerste scenery proef!

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hoi John,

Het eindresultaat heeft het zeker gehaald!
Ziet er keurig uit hoor! :)

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Zo en wat is het volgende project? :D

Wees maar trots op jezelf
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Ja leuk begin, maar om te zeggen dat je er al bent??? Iets meer variatie zou je krijgen door 'nat in nat' verschillende moddertinten te gebruiken. Vaak is minder meer, en in dit geval ook. Een aantal lagen van een zeer dunne 'wash' geeft een mooier en gevarierder resultaat. Gelukkig kan je dit niet echt everknoeien, tenzij je diepzwart in een dikke laag aanbrengt  :D. Als je de voegen iets wilt oplichten kan dat met een heel waterige grijze wash, die je vervolgens met een schoon en droog doekje er weer afveegt, zodat het alleen in de voegen achterblijft. Dat is ongever de laaste stap voor het poederen. Een ande mogelijkheid is om het met een licht grijsbruin poeder in te wassen en die laag te fixeren met fixeer/ matte blanke lak. Daarna kun je in diverse lichte grijs/groen tinten drybrushen.

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Goedemiddag allemaal,

wat een reacties op een donderdagmiddag 8o Werkt er nog iemand in Nederland :D

Walter en anderen,

die stappen komen inderdaad later, bedankt voor de tips :thumbup:

Door jullie opmerkingen over de onderbouw van de brug ben ik hier nog eens goed over gaan nadenken en heb besloten om dit aan te passen. Dit  is veel werk maar hopelijk kan ik vandaag nog een update geven en laten zien waar de brug zijn definitieve plaats krijgt.

Groetjes en weer allemaal bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hallo John,

Complimenten hoor, zeer geslaagd. Je verdere afwerking met poeders en/of drybrush neem je nog maar even de tijd voor en als het niet zint doe je het zo over. Ook de verf set van AD is een prima keuze voor dit werk.
Persoonlijk gebruik ik altijd met de drybrush de kleur "dust" als laatste. Deze kleur haalt op maar blijft daarnaast een zeg maar rustige, natuurlijke uitstraling aan het voorwerp geven John.

Mvg Ron :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hoi Ron,

bedankt voor je reactie en advies :thumbup:

Zoals eerder vermeld heb ik vanmiddag de onderbouw aangepakt, de vorige opstelling gaf teveel beperkingen aan het nog te bouwen landschap. Dit probleem is nu opgelost door er een 18mm multiplex plaat in te zetten. Hier 3 foto's:







Dan was het dan voorlopig, de komende dagen moeten er weer centjes verdiend worden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Mooi opgelost zo. En je brug wordt echt prachtig! :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
hallo john,


dat noem ik nu een pronkstuk op je baan,gewoon prachtig als het helemaal af zal het veel kijk en genot zijn.


groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hoi John,

Hij is geweldig mooi geworden, dat wordt echt een pronkstuk op jouw baan. Op naar het nieuwe project.

Gr.henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Nu zou ik wel een filmpje willen zien waar een mooie E 91 met goederensleep (rustig) over de brug heen rijdt  :P

John, echt super!
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Ha John,

Zet hem even buiten om te drogen in de wind. >:-D >:-D

Nee hoor, 5 sloten op de deur en de ophaalbrug van het dorp omhoog zodat er niemand aan kan komen.

Ik zit te janken van jaloezie. ;) (al was het maar op de reacties,HaHa)

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hallo John,

Nu hij op zijn plek staat ziet het er al een stuk anders uit.
Het lijkt dan weer een stuk afgemaakt.
Dus zo gaan de vorderingen verder.

Maar... is jouw geldboompje ook ver kaal?
Dat probleem herken ik ook al!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hoi John,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ook de plaat waar de brug nu op steund is geslaagd, net zoals de rest van je baan  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hoi John,

Hij is echt geweldig geworden zeg nu de brug een kleurtje heeft. John je lijkt wel de Josef Brandl van de lage landen. :D :D

groetjes Martin
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Citaat van: oosterom op donderdag 26 januari 2012, 21:43:15
Hoi John,

Hij is echt geweldig geworden zeg nu de brug een kleurtje heeft. John je lijkt wel de Josef Brandl van de lage landen. :D :D

groetjes Martin

Nou, nou, nou... Laten we het een beetje relativeren... Het is fantastisch, maar wat ik van Brandl heb gezien is echt helemaal af. John heeft nog een beetje te leren ;-). Maar, "Obi Wan has taught you well"!
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hallo John,

De brug ziet er super prachtig uit, een pronkstuk voor de baan
Ik wacht met spanning op de brug die volledig in scenery ingebouwd is.  ;)


Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Hey John,

Fantastische mooie brug Heb je gemaakt. Ik vind vooral de kleur errrrrug goed getroffen. Straks met rails en beding en.Verkanting wordt dat gaaf.

Wel had ik als ik Jouw was de plank onder de brug nog minstens een cm of 5 lager gelegd. Dan had he wat meer speling om met je landschap iets te doen, zoals een rivier bedding met rots blokken de bodem. Dan kon je namelijk ook de playen van je brug vloeiender ever laten gaan in het landschap. Kan nu ook wel, maar dan vreet je weer hoogte van je pilaren weg. En dat is nou juist het mooie van deze brug.

Ga zo door.

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Fantastisch resultaat!  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Citaat van: Tilly op donderdag 26 januari 2012, 13:27:43
Goedemiddag allemaal,

wat een reacties op een donderdagmiddag 8o Werkt er nog iemand in Nederland :D

Walter en anderen,

die stappen komen inderdaad later, bedankt voor de tips :thumbup:

Door jullie opmerkingen over de onderbouw van de brug ben ik hier nog eens goed over gaan nadenken en heb besloten om dit aan te passen. Dit  is veel werk maar hopelijk kan ik vandaag nog een update geven en laten zien waar de brug zijn definitieve plaats krijgt.

Groetjes en weer allemaal bedankt, John

Het is lerarenstaking.

Mooi die brug, ik hoorde dat je geld nodig hebt, ik heb een idee.
Verkoop je brug, kan je spullen kopen voor bv je rivier.

Mooi mooi mooi wil ik ook zo'n brug.
Re:Tilly?s modelbaanproject: stenen boogbrug is geschilderd, 26-01-2012
Ehm....... de boys hierboven hebben alles al gezegd!
Wat een machtig mooi ding zeg!  8o
Kan verder alleen maar zeggen..... dit beloofd nog wat voor de rest wat komen gaat. :D

Grtz
Feike (Trainz4Fun)