Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]

Gestart door Roy woensdag 08 september 2010, 19:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Zo, daar zijn we weer met mijn plannen.

Zoals ik al eerder schreef, heb ik mijn onderbouw op zolder gesloopt, en opgeslagen. Ik ben toen begonnen aan het plan voor een baan in de garage. Eind januari is onze dochter geboren, en dan heb je even vele leukere dingen om mee te spelen, als treinen!

Maar nu gaan we weer verder. In de garage ben ik druk bezig met kieren afdichten, schilderen, opruimen, etc etc.

Ook ben ik al weer een poos bezig met het maken van een plan. Het wordt behoorlijk, maar het hoeft niet in een paar maanden klaar gelukkig.

De hoofdbaan

Spiraal en afrit

schaduwstation


Bij de hoofdbaan wil ik nog ergens een spoortje aanleggen naar een bedrijf of losplaats ofzo.

Ik had eerder de beide inritten naar het schaduwstation gecombineerd dmv een ondergrondse driehoek:


Dit ziet er leuk uit,en ook het schaduwstation wordt er iets makkelijker van. Grote nadeel hiervan is denk ik de kans op een crash, bij het gelijktijdig inrijden en uitrijden van treinen, door die driehoek. En aangezien ik de wissels analoog (dmv een schakeltableau) wil gaan aansturen, was ik hier wat huiverig voor.

Als jullie nog tips hebben, hoor ik dat heel graag.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hallo allemaal,

ik ben zo goed als klaar met het baanplan. Het schaduwstation is iig 100% af, en ik kan dan ook alvast gaan beginnen met de onderbouw hiervan. Als het goed is, kan ik hier morgen mee starten:



Ik heb gisteren de wisselstraat nog omgedraaid, zodat ik de driewegwissels allebei alleen maar uitrijdend gebruik, en dus eigenlijk nieteens hoef aan te sturen.

Het plan ziet er als volgt uit:



Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hee Roy,

Nader je na alle wijzigingen en eerdere 100% afgeronde plannen ( :D)dan nu echt het definitieve plan? Ik zou zeggen: ga ervoor!

Volgens mij heb je het gehele plan goed doordacht en alle goede raad verwerkt. :thumbup:
Succes met de bouw.

Groet,
Ronald
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
tsja, omdat het een meerjaren-project wordt, wil ik er vantevoren goed over nadenken. En na enkele opstakels en aangedragen oplossingen hier, ben ik tot dit ontwerp gekomen.

De brug trouwens wordt waarschijnlijk als ophaalbrug gebouwd, zodat ik er niet telkens onderdoor hoef te kruipen als ik wil "spelen". Nadeel is dan wel, dat je er geen water onder kunt maken.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Mooi hoor Roy! Goed om te zien dat je de draad oppakt (en euh gefeliciteerd nog met de gezinsuitbreiding natuurlijk  :) )

Ik vind je plan mooi, goed schuduw station met 1 rijrichting.

Als je de uitsparing (pal onder je stationsgebouw) bij je tafel zou betrekken kun je daar wellicht nog een industrielijntje plannen.

Maar misschien heeft die uitsparing een speciale reden (?)

gr
Michel


:)
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op dinsdag 20 september 2011, 20:07:03
De brug trouwens wordt waarschijnlijk als ophaalbrug gebouwd, zodat ik er niet telkens onderdoor hoef te kruipen als ik wil "spelen". Nadeel is dan wel, dat je er geen water onder kunt maken.
Zou je niet een uitneembaar paneel kunnen maken, waarop de brug vast bevestigd is? Op dat paneel zou je dan water en een oever kunnen  maken.

Groet,
Ronald
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Roy,

Je kunt toch ook een plaat onder je brug maken.
Wegklapbaar naar beneden.Het water zal er echt niet uitstromen.

Robin
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hallo Roy,

Dat is een mooi baan plan en ik hoop voor je dat je nu eindelijk door kan gaan met bouwen.
Maar eh wel tijd over laten voor die kleine hé, voor je het weet gaan ze het huis al weer uit.

Blijf je volgen.

Groetjes Jac.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
CiteerMaar misschien heeft die uitsparing een speciale reden (?)

Je bedoelt die vreemde hoek? Dat is gedaan voor de bereikbaarheid van alles. Mijn oude plan op zolder was wat dat betreft te breed, waardoor je er op punten amper of moeilijk bij kunt.

CiteerZou je niet een uitneembaar paneel kunnen maken, waarop de brug vast bevestigd is? Op dat paneel zou je dan water en een oever kunnen  maken.

Dat kan ook, maar uitnemen is natuurlijk wel wat meer werk. Maar wel een goed idee. thanks!

CiteerDat is een mooi baan plan en ik hoop voor je dat je nu eindelijk door kan gaan met bouwen.
Maar eh wel tijd over laten voor die kleine hé, voor je het weet gaan ze het huis al weer uit.

Tsja, ik zou een goede combinatie moeten vinden. Het zagen e.d. van de onderbouw zal ik overdag moeten doen. Maar straks kun je natuurlijk ook s´avonds nog wat dingen doen.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 21 september 2011, 07:22:45
CiteerZou je niet een uitneembaar paneel kunnen maken, waarop de brug vast bevestigd is? Op dat paneel zou je dan water en een oever kunnen  maken.

Dat kan ook, maar uitnemen is natuurlijk wel wat meer werk. Maar wel een goed idee. thanks!

Op de bekende website van Huib Maaskant is daarover een en ander te vinden. Kijk eens hier!.

Groet,
Ronald
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Bedankt voor de tip. Er zijn natuurlijk 1001 manieren om zoiets te maken. ik denk dat ik het met een onderbouw uit aluminium zou doen, met paspennen, zodat alles mooi op de plaats valt.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Van metaal dus! Dat is aan jou wel besteed. ;)

Groet,
Ronald
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Zo, eerste deel van de onderbouw van het schaduwstation is klaar.

Alles zit met duvels, schroeven en constructielijm in elkaar. Dus dat kan wel wat hebben. Voor het boren van de duvelgaten had ik van metaal 2 boormallen gemaakt. werkt perfect.



Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Om even op de zaken vooruit te lopen. Zouden jullie wissels met vaste aandrijvingen gebruiken in het schaduwstation? Of ook daar met servo´s werken?

En is het nodig om wissels die altijd uitrijdend bereden worden, aan te sturen? Eigenlijk onzin toch?

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi,

Ik heb mijn uitrijdende wissels niet voorzien van aandrijvingen.
Als je nog aandrijvingen hebt liggen kun je ze gebruiken voor de inrijders van je schaduwstation natuurlijk.
Als je nog moet aanschaffen dan zou ik voor de betrouwbare servo optie gaan.

Robin
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Maar de oudere k-wissels met vaste aandrijvingen zijn wel betrouwbaar toch?

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Ik heb die oudere wissels zelf niet.
Maar wat ik hier zo lees zijn die we betrouwbaar.

Robin
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Weer een kleine update. De onderbouw voor het schaduwstation is klaar. Helemaal waterpas gesteld en al. De (rvs) beugels waar de draadeinden van de spiraal inkomen heb ik ook gemonteerd. Nu wordt het platen zagen, draadeinden zagen, etc etc.





Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

dat zier er profi uit en knap bedacht met die rvs beugels B)

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hallo Roy,

Dat ziet er al zeer solide uit  :)
Goed idee van die beugels voor de spiraal,
handig als je dat zelf kan maken.
Voordeel als je een eigen metaal werkplaats hebt  :D

Gr. Einte
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Rien,

bedankt. Ik was al van plan om de wissels met vaste aandrijvingen als uitrijwissels te gaan gebruiken. De inrijwissels ga ik met servo´s besturen.

En over de rvs beugels. Ik heb voor deze oplossing gekozen, omdat het binennste van de spiraal volledig bereikbaar blijft op deze manier. Als je er allemaal houten balkjes zou maken, wordt het al snel 1 wirwar.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Ha die Roy.
Fijn om te zien dat er flink schot zit in de bouw.
Altijd mooi om het "vakwerk" van de onderste laag te kunnen bewonderen en alles wat in metaal uitgevoerd is, is bij jou altijd nog eens extra mooi! B)

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hallo Roy,

Mooi baanplan heb je, de onderbouw ziet er ook lekker stevig en degelijk uit, handig die ijzeren beugels voor je spiraal.

Ik heb twee vraagjes voor je:
1) ben je niet bang dat je links achter in de hoek niet overal goed bijkomt?
2) wat zijn je afmetingen (5,50 bij 2,00 mtr) ik kan het niet goed zien op mijn beeldscherm, of zijn je rasters 50x50 cm.

Veel plezier met bouwen, ik zal je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Piwie,

links achterin zal wat lastiger worden, maar daar is weinig aan te doen. Desnoods "snij" ik dat deel van de baan gewoon af, door de achtergrond in een ronding te laten lopen. (afgekeken van Tilly).

Grote van de vakken verschilt heel erg. Ik heb ervoor gezorgd dat daar waar rails komt , er ook een versteviging in het frame zit. (anders hangt de plaat over 50/60cm vrij.) Maar het smalste stuk is 85cm. Deel bij de spiraal is 1m15.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Roy,

Bedankt voor de info, de korte zijde is die 2 mtr?

De hoek in een ronding te laten lopen is inderdaad een goed plan, zelf heb ik ook de fout gemaakt dat ik achter in een hoek niet kan komen, daarom ga ik mijn baan afbreken en ben nu bezig met een nieuwe te ontwerpen jouw plan sprak mij er aan ik zal dan ook delen van jou baan plan in mijn plan verwerken ( als je dit goed vindt ;))

Gr.
Piwie.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Piwie,

helaas heb ik patent opgevraagd voor mijn baanplan! Geintje natuurlijk. Je doet maar raak.

Wat bedoel je met de korte zijde? De linkerzijde van het plan? Die is in totaal 2m90

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Roy,

Inderdaad die bedoel ik, bedankt voor de info.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Een kleine update. De eerste wending van de spiraal ligt. Nog niet mooi afgesteld ofzo. Daarvoor wil ik eerst de rest van het hout hebben liggen, zodat ik kan zorgen voor een mooie overgang. het worden waarschijnlijk 2½ wending, en dan met een minimale tussenruimte. De stroomafnemers ga ik geleiden langs een verkoperde staaldraad (lasdraad), om zo de tussenhoogte die nodig is, te verkleinen.





Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Vandaag bezig geweest met het aanpassen van het ontwerp van de wisselaandrijf-mechaniekjes. Ik ga ze zometeen bestellen, zodat die op tijd binnen zijn.



Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hey Roy,

Die eerste wending ziet er strak uit hoor. Ook die steun voor de servo ziet er strak uit, heb je die steun zelf op de pc ontworpen?

Groeten jan willem
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Jan,

ja. vorig jaar ben ik hier veel mee bezig geweest. Heb toen een testopstelling gemaakt, en dat werkt prima. Nu ga ik ze dan ook toepassen op mijn baan.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi,

Welke rails kan je het beste gebruiken voor een spiraal? R1 lijkt mij wat krap? of heb ik het verkeerd?

Vincent
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Ik gebruik ook r1 bogen (is wel M-rail) maar ik zet er 1 rechte rails tussen daardoor kom ik op een steiging percentage uit van 2.9%
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
ok, en je hebt geen problemen met lange locs?
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

die spiraal ziet er al heel mooi uit :thumbup:

Volgens mij heb je de "vangrails" zo'n 4cm hoog gemaakt. Dit had ik in eerste instantie ook maar ben toen teruggegaan naar zo'n 3.2cm. Dit verbeterd de bereikbaarheid en ziet er iets eleganter uit ;)

Succes met de verdere bouw!

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
John,

de vangrail is idd 4cm hoog, maar zit over 12+3mm langs de multiplex bodem en het isolatiemateriaal. Dus aan de binnenkant ca 2.5cm hoog.

@staal: R1 bedoel je dan in c-rails? (R1=catalogusnummer 2210=radius 295mm in k-rails. In C-rails is R1 catalogusnummer 24130 en radius 360mm). Dit kan wel, maar is erg krap. De omtrek van 1 cirkel is dan 2m26. Bij een stijging van 10cm per omwenteling, kom je dan bijna aan 4,5% helling. Dit is erg fors. Hoe groter de bochten, hoe minder de stijging, en hoe makkelijker langere/zwaardere treinen erdoor rijden.

ROy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

ik bedoel idd R1 in C-rail, dus die zou ik niet moeten gebruiken als ik zo hoor, welke zou je aanraden?
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
als kleinste zou ik zeker R2 nemen, liever nog R3. Maar wat voor treinen ga je rijden? Lange zware goederentreinen?

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 19 oktober 2011, 13:12:46
Vandaag bezig geweest met het aanpassen van het ontwerp van de wisselaandrijf-mechaniekjes. Ik ga ze zometeen bestellen, zodat die op tijd binnen zijn.



Roy
Dat ziet er puik uit Roy, wellicht interessant voor andere k-railers?

De eerste spiraal ziet er mooi strak gebouwd uit. Dat belooft nog wat voor de rest.

Groet,
Ronald
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 19 oktober 2011, 17:02:52
als kleinste zou ik zeker R2 nemen, liever nog R3. Maar wat voor treinen ga je rijden? Lange zware goederentreinen?

Roy

Ik weet nog niet wat ik precies op de baan wil hebben, maar ik ben graag goed voorbereid voordat ik de spiraal weer zou moeten afbreken om die reden  B)
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hallo Roy,

Ben hier eens even lekker gaan lezen. Je bouwt erg netjes en die RVS steunen onder je klimspiraal zien er luxe uit. Dat is erg praktisch gevonden. Mag ik vragen van welk materiaal je opstaande randen (valbescherming) op de spiraal zijn gemaakt?

groet, Michiel
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Michiel,

dit is 3mm "buigtriplex". Te koop bij de betere houtzaak.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Ha, dank. Ja het moet wel flexibel zijn en ik kon niet zien dat het hout was. Zelf moet ik nog op zoek
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

Daar heb je weer goed over nagedacht, Ziet er weer PERFECT uit

Groet Arno
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hey Roy,

De eerste wending ziet er geweldig uit, goed werk :D.

De steun voor je servo's ziet er ook goed uit, het is te zien dat je veel in metaal doet.

Gr.
Piwie.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
inmiddels liggen de eerste 244cm van beide spoor-harpen ook. Nu het tussenstuk gaan aftekenen en maken.

Wel ben ik er al achter gekomen, dat 1 of 2 draadeinden in de weg staan. Niet over nagedacht. stom. Maar dat is eenvoudig op te lossen.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: Janvis op woensdag 19 oktober 2011, 16:15:44
Ik gebruik ook r1 bogen (is wel M-rail) maar ik zet er 1 rechte rails tussen daardoor kom ik op een steiging percentage uit van 2.9%

Even een correctie, ik ga via R2 bogen omhoog (met dus ook 1 rechte er tussen) en via de R1 ga ik omlaag. Ik hierbij geen problemen met 24cm rijtuigen, langere rijtuigen heb ik niet en zullen er ook niet komen omdat ik R1 bogen in het zicht heb. Helaas is dat een grote consessie die je moet doen als je M-Rail wilt rijden.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Leuk baanplan heb je!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi roy,

Dat ziet er al hoed uit. Ben benieuwd dalijk naar die servo besturing. De tekening id al indrukwekkend.

Gr. Daan