Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi Roy,

bedankt voor het plaatsen van de filmpjes :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
daan,

nee, het betreft hier de 46251 wagons.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Schitterende lok is die BigBoy zeg en leuke filmpjes 8)
Ik wil meer update's zien!! :P

Mvg, Chopper
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Geweldig die Big Boy met de lange sleep. Er lijkt geen end aan te komen. Mooie je filmpjes.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi John,

Leuke filmpjes en mooi dat alles zo soepel rijdt.

Blijft prachtig om naar een baan met zo'n afmeting te kijken.

Groeten

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi John en Roy,

Geweldig leuk om die filmpjes te zien, en tja een bigboy met zoveel wagons.
Prachtig.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hallo John en Roy,


Ik krijg kippenvel als ik naar al die filmpjes kijk 8), vooral de BIGBOY met die lange sleep ertswagens is geweldig.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi,

Sluit me er bij aan, impressive hoor zo veel van die ertswagons achter elkaar!

Groet,
PJ
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Mooie beelden en wat een prachtige loc. Als je met die motorschilden en lager resultaat hebt wil ik graag weten hoe je dat hebt aangepakt. Ik heb zelf ook een paar koffiemolens lopen en wil dat graag verhelpen.

gr Michael
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Michael,

er zijn diverse topics over het aanbrengen van kogellagers. Het gat in het motorschild wordt opgeboord naar de juiste diameter, en het lager kan in het kunststof gedrukt worden. Aan de andere zijde moet je het kunststof busje uit het motorhuis verwijderen, en het lager erin drukken. Daarna weer monteren, en klaar.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hallo John en Roy,

Wat zullen jullie een geweldige uren gehad hebben. Met zoveel moois op de baan. Zeer indrukwekkend om te zien in de filmpjes. Maar nog mooier is natuurlijk dat je erbij staat. Mooie diversiteit aan treinen.

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Even een kleine technische vraag , ik welk formaat zijn de filmpjes? Ik heb namelijk enkel rode kruisjes, ik gebruik IE8

phil
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Citaat van: phil op maandag 20 september 2010, 18:19:51
Even een kleine technische vraag , ik welk formaat zijn de filmpjes? Ik heb namelijk enkel rode kruisjes, ik gebruik IE8

phil

Phil,

Waarschijnlijk heb je geen Adobe Flash geïnstalleerd.
Let op bij het downloaden dat je het vinkje uit zet voor MCaffee.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Goedeavond,

allemaal bedankt voor jullie reacties en natuurlijk ook aan Roy voor het uitlenen van zijn BigBoy en ertswagens :D

Ik heb trouwens besloten om vast te houden aan mijn plan om eerst de schaduwstations te bouwen. Dat betekent dat ik nu ga beginnen met de bouw van het laatste schaduwstation dat is gelegen in het middengedeelte. In de loop van deze week zal ik het plan presenteren.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
John,

Fijn dat je nu je laatste schaduwstation gaat afbouwen. Ik ben zeer benieuwd........ :)
Succes

Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
hallo john,

ben zeer benieuwd hoe het gaat worden,kijk al uit naar je plan en uitvoering van je plan.hier ook een nieuwe baan zaterdag,dankzij einte&lokje23 .


groeten en succes;peter(ke33)
Re:Tilly’s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest)
John ik heb de afgelopen 3!! dagen het hele topic door gelezen en ben zeer onder de indruk van je planmatige opzet en uitvoering, hier alleen maar mijn complimenten voor!
Wel heb ik nog een vraag:
Citaat van: Tilly op vrijdag 17 september 2010, 23:53:39
Vanavond kwamen Roy(Rowi) en zijn vriendin op bezoek. Hij had een leuk plastic zakje bij zich:
10 motorschilden voorzien van lagertjes en 10 losse lagertjes voor inbouw in het huis van de loks. Eens kijken of we daarmee enkele "koffiemolens" stiller kunnen krijgen. Nog belangrijker voor mij is dat dit (hopelijk) minder onderhoud met zich mee gaat brengen :D
Ga je deze lagertjes inbouwen in locs met een 6090/6080 decoder, heb volgens mij in het begin van dit topic gelezen dat je aantal locs hebt met deze decoder, dan lijkt mij een een M4 (mfx) of DCC decoder toch ook wel een must. Anders heb je straks sublieme rijeigenschappen met flikkerende verlichting. Al begrijp ik ook wel dat met zo enorme baan het budget soms beperkend is.
Nogmaals heel veel succes met de voltooiing van dit pronkstuk!
Ernst
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi Ernst,

op de baan rijden nu alleen maar loks waarvan de rijeigenschappen naar mijn mening goed tot zeer goed zijn. Een groot gedeelte van deze loks is al voorzien van Esu mfx decoders(61600). Hier ga ik nu eerst lagertjes in plaatsen om af te zijn van dat gesmeer.
Loks met 6080 en 6090 decoders staan nog allemaal in de kast en moeten nog omgebouwd worden. Dit zal inderdaad in combinatie gaan met het plaatsen van lagertjes.
Maar zoals je al zegt is het budget helaas ook beperkent. Het kost een vermogen om zo'n baan te maken en je moet dus keuzes maken. Zo ook nu, voor de bouw van het volgende schaduwstation heb je niet alleen maar rails nodig maar ook boosters, wissel- en terugmeldmodules, kabelgoten, kabels, enz, het houdt niet op!
Maar goed, alles op z'n tijd en zoveel mogelijk "first time right" :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
hallo john,

ik heb ooit het geluk gehad,dat mijn vader destijds mij goed voorzien heeft van de nodige sporen en wissels.als ik zelf moest beginnen,zal ik dit ook nooit alleen kunnen.ook de locs zijn meerendeels gesponserd door mijn vader,ben ik nu heel blij om(elke fijne hobby) kost geld.wens je veel succes met je verdere afwerking van je baan.

groeten peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Forumlid Roy is op bezoek geweest: nu met filmpjes)
Hoi John,

Alibi deze maand de loterij win, dan heb ik nog een partij k-rails voor je schsduwstation liggen :mrgreen: :mrgreen: . Mee alle geleid op een stokje, ik ben benieuwd maar het volgende schaduwstation.

groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Hoi Peter,

iedere hobby kost inderdaad geld maar die wij gekozen hebben.......... :? We krijgen er gelukkig wel veel voor terug :D

Zoals beloofd hier de planning van de volgende bouwfase. Om even duidelijk te maken hoe het ervoor staat en wat we gaan doen, hier eerst weer het overzicht van de treinenkamer:



In het verleden zijn in gebieden A en F 2 klimspiralen gebouwd en in de gebieden B t/m E al 2 grote schaduwstations gerealiseerd.
Het schaduwstation wat we nu gaan bouwen komt te liggen in het middengedeelte(gebied G - H) op nivo 2. Hier eerst 2 foto?s van het nu nog lege middengedeelte:





Op de tweede foto is al te zien dat ik met het bouwen van de eerste baanvlakken al begonnen ben. Het was fantastisch weer vanmiddag zodat we al lekker opgeschoten zijn.

Het plan ziet er als volgt uit:



Aan de rechter zijde lopen de sporen via een nog te bouwen klimspiraal (tweeeneenhalve wending) omlaag. Op nivo 2 aangekomen is er een mogelijkheid om 10 treinen op te stellen op 10 doorrijsporen of 5 keertreinen op 5 keersporen.
De doorrijsporen komen uit op een keerlus die om de klimspiraal van schaduwstation nivo 1 draait. Hier een foto waarop te zien is dat deze keerlus(onderste 2 sporen) al klaar is:



Er gaat nu eerst begonnen worden met de bouw van de klimspiraal die dus ligt in gebied G. Het afgelopen jaar is dit plan iets gewijzigd tov het eerste plan uit post# 47. De belangrijkste aanpassing is te vinden in de klimspiraal. Ipv een enkelsporige is dit een dubbelsporige geworden om lange wachttijden in het zichtbare gedeelte  te voorkomen. Het kan nog zijn dat deze op het zichtbare gedeelte overgaat op een enkelsporig traject maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik ga nu eerst alle baanvakken voor de klimspiraal bouwen en pas dan alles in elkaar zetten. Een volgende update zal dus wel even op zich laten wachten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
wat een giga berg opstelsporen weer erbij zeg! :shock: Maar ja, ik weet inmiddels, dat je er ook het materieel naar hebt.

Succes met bouwen!

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
John,

Waar moet je zoon nu met zijn ICE rijden ?  :mrgreen:
(Ik meen me te herinneren dat hij daar toen zijn baan had liggen)

Succes met de bouw van de volgende fase die ik uiteraard weer volg.

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Hoi John.
Echt helemaal geweldig dat nu de volgende bouwfase is begonnen.
De laatste lege poot (op het commando centrum na dan) gaat nu dus gevuld worden! 8)

Citaat van: Ron21 op woensdag 22 september 2010, 18:21:53
Waar moet je zoon nu met zijn ICE rijden ?  :mrgreen:
(Ik meen me te herinneren dat hij daar toen zijn baan had liggen)

Ja, dat gaat natuurlijk een probleem worden! :roll:
Misschien toch maar wat integreren op een goed toegankelijk baanvak? :wink:

Veel succes met de volgende bouwfase.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Wordt gaaf, een baan helemaal in tijdvak I-II, met ICE!

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Citaat van: RoWi op woensdag 22 september 2010, 18:57:32
Wordt gaaf, een baan helemaal in tijdvak I-II, met ICE!

Ach joh, leuk toch om af en toe een dag "treinen in de toekomst" te organiseren! :lol:
En de jongens zullen het prachtig vinden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Hallo John,

Nu ben ik sinds een aantal weken in de draadjes van de modelbouw gedoken. Ik heb heel veel mooie en grote banen gezien. Maar dit doorslaat echt alles! Geweldig! Zo'n enorme baan, hoe krijg je het voor elkaar!
Ik ga je draadje nog zeker blijven volgen.
Heel veel succes op je enorme baan!

Groetjes,
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Tilly,

Goed plan, jij hebt echt vele opstelsporen dan. :lol: Jaloezi met geen opstelsporen.... :lol:

Groetjes, Wijbe
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Beste John,

Ik heb jouw CPU Percentages nog even besproken met mijn "deskundige" en nu ben ik benieuwd naar het CPU percentage van windows alleen en van windows met Koploper aan in een rust toestand.

Hoeft natuurlijk niet gelijk, dus doe maar heel rustig aan, bij voorbaat dank.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Jongens,

weer allemaal bedankt voor jullie reacties :D

Anne,

heb zojuist even gekeken.

De PC met alleen windows opgestart, CPU load is 0%
Koploper opgestart, spiegelei rood, CPU load 0%
Spiegelei op groen geklikt met Koploper op stand "niet rijden"(S-button in Koploper is bediend), CPU load 4%.
Vervolgens automatisch rijden ingeschakeld, CPU load loopt op naar 50%. Hier een schermprint:



In venster 1 is het CPU gedrag te zien na inschakelen. Tussen de 40 á 50 treinen staan er op de baan, tussen de 10 en 19 treinen rijden.
In venster 2 is te zien hoe de CPU zich gedraagt nadat alle treinen tot stilstand zijn gekomen maar met groene spiegelei en automatisch rijden ingeschakelt. De CPU load zakt dan terug naar 25%. Dit is ook vreemd, soms blijft de CPU load gewoon op 50% hangen.

Kun je hier iets mee?

Afgelopen weekend tijdens het bezoek van Roy dit langs de baan gevonden:



Iemand een idee waar dit vanaf kan komen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Citaat van: Tilly op donderdag 23 september 2010, 21:58:14




Iemand een idee waar dit vanaf kan komen?

Groetjes, John

Een wipkip  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry kon het niet laten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Hey John,

beschrijf eens een beetje de afmetingen van die veer ...
Lijkt me niet dadelijk uit een lok te komen ...

Tot dan ,

Steven

Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lijkt op een soort contactveer. (die een stroomcontact op de plek moet drukken.) In locs zitten meestal alleen trekveren, en dit is een drukveer.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Zijn er niet bepaalde koolborstels die met zo'n veertje worden aangedrukt?
Hij ziet er wel bekend uit,maar waarvan?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)

Het veertje heeft een doorsnee van 4mm en is ongeveer 9mm lang :? Een stuk groter dus dan de veertjes die gebruikt worden om koolborstels aan te drukken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Is het geen veer, om een voorloopas of naloopas van een stoomloc op de rails te drukken? Die zijn altijd wat groter namelijk.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
ik denk dat het een veertje is van de contactplaat onder een Fleischmann lok. Die dingen zaten (zitten?? heb niet veel nieuw Flm gezien)  daar  om Flm contactrails te activeren.

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Roy,

voor zoiets lijkt mij deze veer te zwak.

Walter,

ik ben een echte Märklinist :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
hehehehehe niets maar dan ook niets van een ander????
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Sorry Walter,

betreft rijdend materieel alleen maar Märklin :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Beste John,

Zeer hartelijk dank, ikzelf kan er niets mee (ik ben scheepswerktuigkundige en het gedoe met Tinypic geeft me al koppijn), maar mijn deskundige wel.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Citaat van: Anne W op woensdag 22 september 2010, 23:27:22
Beste John,

Ik heb jouw CPU Percentages nog even besproken met mijn "deskundige" en nu ben ik benieuwd naar het CPU percentage van windows alleen en van windows met Koploper aan in een rust toestand.

Hoeft natuurlijk niet gelijk, dus doe maar heel rustig aan, bij voorbaat dank.

Groet, Anne W

Hallo Anne,

ik zie het doel van jouw vraag niet direct, omdat het afhangt van een heleboel faktoren die er op de computer plaats vinden, bv. virusscanner/ firewall die poorten scanned etc.. Feit is wel dat DDW blijkbaar wat CPU opeist, en dat heeft John ons geprobeerd duidelijk te maken. Het laatste is bij mij goed overgekomen,

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Citaat van: RoWi op donderdag 23 september 2010, 22:51:00
Is het geen veer, om een voorloopas of naloopas van een stoomloc op de rails te drukken? Die zijn altijd wat groter namelijk.

Roy

Ik vroeg het mij al eerder af: was Einte die niet kwijt . . . . . . . ?  :mrgreen:

Groeten,

Erik
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Even een check gedaan: W live Messenger aan, idem Mail Koploper (groen ei) Media center aan(moet ook Pauw/Witteman bekijken) en uiteraard firefox geeft een CPU gebruik van ca. 60% dus zo gek is dat niet. Uiteraard is ook de virusscanner/firewall Bullguard actief

groet Hennie

update: geen rijdende treinen wel een stuk of 10 stilstaand
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
Hallo allemaal,

ik heb zojuist een apart topic aangemaakt voor het ontwerp van het zichtbare gedeelte zodat we ons in dit Topic kunnen blijven focussen op de bouw.

Hulp gevraagd voor banenplan Tilly's modelspoorproject

Hier kunnen jullie je helemaal op uitleven :D

Groetjes en alvast bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation gebied G-H)
My gosh, weetje hoe veel opstelsporen :lol:
Benieuwd hoe je dit gaat uitwerken ;)

Mvg, Chopper
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw klimspiraal gebied G)
Nou Chopper, je wordt op je wenken bediend :D

Vandaag begonnen met de bouw van de klimspiraal, hier eerst een overzichtfoto:



De aanloop naar de spiraal ga ik hier iets anders maken. Zoals jullie zien is er eerst een gat gezaagd, hier een close up:



Vervolgens de achterkant van het eerste baanvak daarop aangepast:



En zo komt het er dan uit te zien, een perfecte overgang. Daarnaast heeft dit het voordeel dat alle draadeinden vastgezet kunnen worden in de 18mm dikke basisplaat.



Morgen de draadeinden plaatsen en hopelijk ook de eerste wending.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw klimspiraal gebied G)
Hallo John,

Nu eindelijk weer een stukje fysieke update, mooi opgelost zo  8)

Ben benieuwd hoe dit verder gaat  :D

Morgen naar Peterke, om een schaduw station te maken  :shock:

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw klimspiraal gebied G)
hallo john,

das een leuk voorbeeld voor mijn spiraal mss morgen,dus einte heeft al en idee hoe het moet dus mag geen probleem meer zijn.

groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw klimspiraal gebied G)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw klimspiraal gebied G)
Wouw John,

Blijft machtig om zo'n ruimte te hebben.

Mooi om straks weer zo'n ruime spiraal te hebben.

Groet

Ronald