Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De U Baan

Gestart door Hitmaan maandag 18 maart 2024, 20:11:15

Re: De U Baan

Duitsland TP III/IV

Citaat van: Hitmaan op zondag 03 mei 2026, 17:05:54Ik heb recent een grasmaster 4.0 gekocht en zoals jullie hierboven weten ook wat stenen gemaakt. Ik moet zeggen dat het een zeer goede poging is naar mijn idee. Waar ik teven ben achter gekomen is dat je eerst het gras moet invoeren en dan het rail belast. Acht ja, daarom was dit ook.

Wellicht heb je nog wat tips, laat het even weten.

Zoals je vanuit de natuur al weet groeit gras overal tussendoor en doorheen. Dus eerst ballasten en dan gras strooien. Nu heb je eerst gras gestrooid en daarna geballast en nu ziet het eruut dat de stenen door het gras groeien i.p.v. andersom.
Nog een tip, houtlijm gebruik je voor het verlijmen van hout, daarom heet het ook zo. Voor scenery gebruik je ModPodge en die verdun je met water in 1:3. Vooraf besproei je alles eerst met Isopropanol verdund met water in 1:3. Verdunde ModPodge en Iso kan je aanbrengen d.m.v. een flesje met sproeidop. Houtlijm, boekbinderslijm en afwasmiddel gebruikte men in de '80 en nu zijn er betere methoden.
Sepp laat het hier zien.
. Ik weet niet van welk merk de bomen en struiken zijn maar ik zou alleen kiezen voor die van MBR, Martin Welberg e.d. en die van Noch, Heki e.d. weggooien want die zijn waardeloos. Als je heel veel geld investeerd in je rollend materieel moet je niet gaan bezuinigen op scenery materiaal omdat dat die andere merken zo duur zijn. Je wilt iets moois maken en dan doen de goedkopere scenery materialen afbreuk aan het geheel.
Wiki Redactie

@citaat
Dank voor het antwoord. Ik ben bekend met de bomen van MBR en heb er zelf ook 1. In Dortmund heb ik van het bedrijf ModelScene ook een aantal bomen aangeschaft en wat struiken. Zien er inderdaad mooi uit.

Echter wat hij ook zij in het filmpje, hij was 300 euro kwijt voor even een stukje bos. Ik vindt daar wel wat van. Ja je wil wat leuks hebben en wat beters dan 10 jaar geleden. Echter heb ik ook een aantal bomen van Noch die ik zeker ga gebruiken.

Dank je wel voor de andere tips.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat voor het opvullen van een bos gebruik ik de bomen van Heki en aan de buitenkant de bomen van o.a. Noch, daarmee wil ik zeggen dat Heki zeker geen rotzooi maakt.
Ja ook dit is een mening net als de jouwe  :D 

Hallo, ik gebruik Scenic Cement van Woodlands. Geeft een bevredigend resultaat.

Luc
Wiki Redactie

Vandaag na een lange warme periode weer aan de baan gewerkt.
Als voorbereiding voor een rots want moet natuurlijk eerst de tunnels worden gemaakt.

Ik heb hierbij verschillende elementen gebruikt van Noch en gips tunnel wanden.

De bovenleiding zit nog niet vast, maar dat gebeurd wel. Ik gebruik daarvoor viessmann bovenleiding. De locs komen net onder de draad te rijden. In de helix is daar al rekening mee gehouden.
De tunnel portaal heb ik voorzien van wat rook sporen. De foto is wat fel te noemen, maar wellicht is er verbetering nog noodzakelijk. 

Tevens bij het station heb ik een auto tunnel gepland. Deze moet de indruk wekken dat je naar het bovenste stadje/dorp kan komen via de heuvel/berg. Ik heb gebruik gemaakt van een noch tunnelwant en deze ingekort naar mijn eigen idee.

Hierbij wat afbeeldingen. De foto bij de tunnel is express even wat laag gemaakt. Op normale werkhoogte kijk je wat minder diep de tunnel in.

Waar een wil is, is een spoor

Ziet er goed uit :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heel fraai met die tunnelwanden!
Maar waarom een stootblok een paar cm in de tunnel? In werkelijkheid hadden ze dat spoor buiten de tunnel laten eindigen zodat ze de tunnel goedkoper enkelsporig hadden kunnen bouwen.
Tenzij dit natuurlijk een situatie uit het verleden betreft waar er ooit sprake was van dubbelspoor 🤔...
Je zou er ook nog een bochtwissel in kunnen leggen.
Anyway, 't blijft een mooi tunneltje!
Wiki Redactie

@citaat
De bedoeling is dat de dubbelspoor wordt vernieuwd/aangepast. Tenminste dat wil ik op deze situatie laten lijken. De stootblok is voor de mensen zijn veiligheid.

Mijn baan bevindt zich in verschillende fases. Aanpassing van arm naar lichtseinen. Er komt later nog een ddr bovenleidings mast naast de baan te liggen.
En ook de sporen aanpassing is er 1 van.

Citaat van: Hitmaan op zaterdag 25 juli 2026, 23:55:06De bedoeling is dat de dubbelspoor wordt vernieuwd/aangepast. Tenminste dat wil ik op deze situatie laten lijken. De stootblok is voor de mensen zijn veiligheid.

Het is een aardig idee. Vaker links en rechts al wel gezien.  :thumbup:  De uitvoering zoals je die laat zien komt niet vaak voor. Dit omdat er een reden vaak is om het aan te passen. Het profiel van nieuwre treinen is anders dan de oude treinen bijvoorbeeld. Zoals bovenleiding in plaats van geen bovenleiding. Dan heb je ruimte nodig. Je heft één spoor op en verplaatst het andere spoor juist naar het midden van de tunnel. Dan heb je de maximale hoogte en de meeste ruimte tot je beschikking. Het is dus logischer om het dubbelspoor voor de tunnel te laten stoppen en het spoor naar het midden van de tunnel veprlaatsen (in dit geval: De tunnel verplaatsen  :D  )

Is het misschien een overweging om het stootblok weg te halen en in een 24064 twee gaten te boren, waar je kruiselings twee stukken stoorstaaf induwt? Lijkt mij iets meer periode III, dan dit stootblok.

Duitsland TP III/IV

Ik ben het eens met de opmerking van Cor. Ten tijde van de elektificering van de spoorlijnen werden/moesten de tunnels daarvoor worden aangepast of men moest het spoor lager aanleggen om door de bestaande tunnels de bovenleiding aan te leggen.
Waar ik het niet mee eens ben is om enkelspoor aan te leggen want dan werd de capaciteit van de lijn gehalveerd wat problemen opleverde.
Beter is om eerst de bovenleiding aan te leggen en daarna de tunnel aan te passen zodat deze netjes over de sporen past.
Wiki Redactie

Dank iedereen voor de opmerking over de stootblok.
@ronaldk Dank ook voor je opmerking. Gelukkig is het dus wel eens voorgekomen. Tunnel verplaatsen doe ik niet meer.

@Cor en @DB69
Ik ben gelijk aan de slag gegaan met het stootblok. Moet zeggen aardig gelukt. De kleur twijfel ik wat over, maar kan altijd nog iets veranderd worden.
Er worden natuurlijk steenjes aan de zijkant gelegd en op het rails zelf, dus de plaksel zie je dan niet meer.
Mist er wellicht nog een embleem op de stootblok of wordt dit voor een tijdelijke niet gedaan.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Lekker bezig geweest Tony  :thumbup: :thumbup:
Zo'n tunnel doet het altijd goed op de baan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Wiki Redactie

Dit weekend was het weer tijd voor de baan.

Ten eerste de tunnel afgemaakt. Voorzien stuks je van bovenleiding en het nodige grint.

Daarna begonnen met de wanden om deze van gaas en gips te voorzien. Ik moet zeggen, aardig gelukt.
Hierbij de foto's.

Meteen dag en nacht verschil met zo de wanden te bewerken. Ben benieuwd naar verdere afwerking van je wand, begin is gemaakt en dat is alvast inorde!
Je doodlopend spoor is veel beter dan ervoor

Citaat van: Hitmaan op zondag 26 juli 2026, 13:14:08Mist er wellicht nog een embleem op de stootblok of wordt dit voor een tijdelijke niet gedaan.
Je kan een Sh 2 - (Schutz-)Halttafel gebruiken.
Wiki Redactie

@citaat
Dank voor de informatie
Ga even kijken en mogelijk ook toepassen.