Citaat van: Hitmaan op zondag 03 mei 2026, 17:05:54Ik heb recent een grasmaster 4.0 gekocht en zoals jullie hierboven weten ook wat stenen gemaakt. Ik moet zeggen dat het een zeer goede poging is naar mijn idee. Waar ik teven ben achter gekomen is dat je eerst het gras moet invoeren en dan het rail belast. Acht ja, daarom was dit ook.
Wellicht heb je nog wat tips, laat het even weten.
Zoals je vanuit de natuur al weet groeit gras overal tussendoor en doorheen. Dus eerst ballasten en dan gras strooien. Nu heb je eerst gras gestrooid en daarna geballast en nu ziet het eruut dat de stenen door het gras groeien i.p.v. andersom.
Nog een tip, houtlijm gebruik je voor het verlijmen van hout, daarom heet het ook zo. Voor scenery gebruik je ModPodge en die verdun je met water in 1:3. Vooraf besproei je alles eerst met Isopropanol verdund met water in 1:3. Verdunde ModPodge en Iso kan je aanbrengen d.m.v. een flesje met sproeidop. Houtlijm, boekbinderslijm en afwasmiddel gebruikte men in de '80 en nu zijn er betere methoden.
Sepp laat het hier zien.
. Ik weet niet van welk merk de bomen en struiken zijn maar ik zou alleen kiezen voor die van MBR, Martin Welberg e.d. en die van Noch, Heki e.d. weggooien want die zijn waardeloos. Als je heel veel geld investeerd in je rollend materieel moet je niet gaan bezuinigen op scenery materiaal omdat dat die andere merken zo duur zijn. Je wilt iets moois maken en dan doen de goedkopere scenery materialen afbreuk aan het geheel.