Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Klimspiraal.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Klimspiraal.  (gelezen 1398 keer)

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Klimspiraal.
« Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 12:50:27 »


Advies gevraagd.

Wat is de beste dikte voor het plaatmateriaal voor een klimspiraal?

1. In geval van Mdf
2. In geval van multiplex.

Mvg Harry
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: Klimspiraal.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 12:55:05 »

Ik weet niet of wat ik zeg het beste is, maar ik heb okoume multiplex met een dikte van 8mm.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Klimspiraal.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 13:03:56 »

Ik gebruik hdf 6 mm.
Helaas is dat moeilijk te verkrijgen.
Maar multiplex 8 mm klinkt ook niet verkeerd.
Maak ze zelf en ook wel eens voor anderen.

Mvg
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Wheels

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
    • mijn baan
Re: Klimspiraal.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 13:06:43 »

Hoi,

Ik heb 6mm MDF gebruikt, is buigzaam en neemt makkelijk "rondingen" van de spiraal aan. Draadeind zorgt uiteindelijk voor een stevig bouwwerk.

Gr Matje
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Klimspiraal.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 14:33:10 »

Dank voor jullie reactie’s

Zou het een dempend effect hebben wanneer je de draadeinden voorziet van rubber ringetjes tussen de boutjes in?
Ik heb het idee dat dat geluidsreductie oplevert.

Beetje vergelijkbaar met de vroegere rubbertjes onder m-rails..
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Klimspiraal.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 14:39:50 »

Populier 6mm, licht en buigzaam en toch stevig
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Klimspiraal.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:13:16 »

hoi,

1. In geval van Mdf

Niet doen. Dit omdat MDF de neiging heeft om door te zakken. Het is geperst hout. Daarnaast is het nog wel wat aan gewicht. Dan kan je beter kijken naar ander hout.

2. In geval van multiplex.

Je hebt een aantal soorten multiplex. een dikte van 2x3 of 2x4mm of 1x6mm is meer dan voldoende. Dan heb je nog verschillende plexen. Van Peppelplex en berkenplex tot hardhout plex. Dan zijn Peppelplex (populieren) en berkenplex gemakkelijk te krijgen.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Klimspiraal.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:21:44 »

MDF 8mm zakt niet door als er voldoende staanders (draadeinden) gebruikt
Mijn spiralen (6 en 3 wendingen) hebben 2 staanders op 0, 90, 180 en 270 graden en 1 staander op 45, 135, 225 en 315 graden.
Staan al vier jaar en geen mm doorgezakt.

Cees
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:25:50 »

Hi Harry,

Het is maar net hoe je de spiraal gaat bouwen.
Ik gebruik 4 mm populier multiplex (mdf is veels te zwaar) en dat 2x op elkaar volgens de Reiner Lussi methode.
Klik hier .
Daarop neopreen band (voor de geluids demping) met K-rails.
Klik hier.
 
groet
Harald
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2022, 15:32:12 door Haradigi »
Gelogd

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Klimspiraal.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:31:47 »

hier een grote spiraal in MDF 9 mm en geen enkel probleem.Als demping 4 mm kurk
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Dirk59

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Klimspiraal.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:49:36 »

Ik heb de hele baan opgebouwd met 8mm MDF met 3mm kurk als demping. Het zakt nergens door als je maar voldoende ondersteuning gebruikt. En het gewicht scheelt onderling allemaal niet zo veel. Soortelijk gewicht van standaard MDF is ongeveer 720-800 kg/m3 ( https://www.bouwbestel.nl/blog/soortelijk-gewicht-mdf.html ). Van de verschillende soorten multiplex ligt dat ongeveer op 700/800kg/m3 ( https://www.bouwbestel.nl/blog/soortelijk-gewicht-multiplex.html ). Beide afhankelijk van dikte en soort.

« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2022, 16:00:27 door Dirk59 »
Gelogd
Groet Dirk



De bouw van Bad Dirksheim.          C-rails | ECoS II | iTrain | SwitchPilot Servo | DCC |

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Klimspiraal.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 15:59:19 »

Ik gebruik 8mm spaanplaat. Twee halve bogen verbonden met rechte stukken van 27 cm. Elke boog is op vijf plaatsen ondersteund aan de binnenzijde en 4 plaatsen aan de buitenzijde. Dit laatste vanwege de ruimte.

Isolatie door twee lagen kurk van 2 mm.

De bogen die ik gebruik zijn nu bij de derde baan in gebruik.

De "staanders" zijn 8mm draadeind van 1 meter afgekort waar nodig. Elke "etage" met een kort stuk bevestigd aan de boog en op zijn plaats door twee 8mm moeren en twee ringen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2022, 16:43:25 door Olav »
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Timaximus

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Klimspiraal.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 16:24:00 »

Wij hebben 6mm triplex gebruikt op M8 draadeinden. Draadeinden afgeschermt met (grijze) slagvaste elektra pijp 3/4". Triplex is licht en sterk en verwerkt vrij gemakkelijk.

MvG,

Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Klimspiraal.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 16:42:40 »

Hier ook gekozen voor M6 draadeinden met multiplex in 3mm, ook opgebouwd volgens de Rainer Lussi methode. Goed te zagen, (45* hoeken laten zich gemakkelijk instellen met de meeste afkortzagen) en er blijft vrij weinig restmateriaal over.

Groet Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Steem

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Ik hou van hobbies
Re: Klimspiraal.
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 16:52:56 »

Ik heb pas een klimspiraal gemaakt van 6mm MDF met 8mm draadeind. Na het wegzagen (met de bovenfrees) van al dat materiaal wegen die cirkels echt zoveel niet, ook niet bij elkaar opgeteld. Ze rusten op een 12mm multiplex plaat die via latjes op 4 vurenhouten poten van 44x44 ligt. Op de cirkels ligt 5mm XPS ondervloer. Hij staat nog niet zo lang maar kan mij niet voorstellen dat dit binnen afzienbare tijd gaat doorzakken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2022, 16:54:30 door Steem »
Gelogd
Mvg,
Steven

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: Klimspiraal.
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 17:39:31 »

Succes met het filteren....
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 02 februari 2022, 20:55:14 »

 @citaat Zo moeilijk is dat toch niet. De keuze bestaat uit:
  • MDF;
  • Multiplex

Succes met kiezen :D
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Klimspiraal.
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 06:20:34 »


Nogmaals dank voor het meedenken.

Echter zijn er hier ook mensen die hun draadeinden tussen de boutjes in hebben voorzien van rubber ringetjes?
Dit lijkt mij een aardige geluidsreductie te geven omdat het rubber wellicht veel trillingen opvangt.

Misschien heeft iemand daar ervaring mee.

Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Klimspiraal.
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 06:51:40 »

 @citaat @citaat

  • +spaanplaat   ;) 
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Klimspiraal.
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 08:29:07 »

hoi,

Echter zijn er hier ook mensen die hun draadeinden tussen de boutjes in hebben voorzien van rubber ringetjes? Dit lijkt mij een aardige geluidsreductie te geven omdat het rubber wellicht veel trillingen opvangt.

De plank is meer voor de klankkast voor het geluid.  Je kan het eens proberen. Wil je het helemaal goed doen dan zijn normale rubbere ringetjes niet voldoende. Als de plank de staaf raakt heb je nog een verbinding. En dan is het effect van het rubber weg. Je kan eens kijken naar hoe bijvoorbeeld oudere harde schijven en CD / DVD-spelers in computers bevestigd werden.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

donald23

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    • donald23.nl - Gaming blog
Re: Klimspiraal.
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 08:31:00 »

Hi Harry,

Het is maar net hoe je de spiraal gaat bouwen.
Ik gebruik 4 mm populier multiplex (mdf is veels te zwaar) en dat 2x op elkaar volgens de Reiner Lussi methode.
Klik hier .
Daarop neopreen band (voor de geluids demping) met K-rails.
Klik hier.
 
groet
Harald
Goh! Super handig dat, dank je wel!


Nogmaals dank voor het meedenken.

Echter zijn er hier ook mensen die hun draadeinden tussen de boutjes in hebben voorzien van rubber ringetjes?
Dit lijkt mij een aardige geluidsreductie te geven omdat het rubber wellicht veel trillingen opvangt.

Misschien heeft iemand daar ervaring mee.
Heb ik niet, maar ik ben ook aan het proberen en uitvogelen om een klimspiraal te maken en dit topic is wel handig. Die rubbertjes vind ik niet gek klinken.

Wel betwijfel ik of een paar dunne rubbertjes gaan helpen, of het dan niet gelijk vrij dik moet zijn...
Gelogd
:o)  :o)

Altijd blijven lachen! || Mijn baan-topic

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Klimspiraal.
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 08:43:11 »

Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Klimspiraal.
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 09:13:46 »


spaanplaat


Da's troep en hoort niet thuis op de modelbaan.

Gr, Ben.
Gelogd
Alle meningen tellen maar ik geef toch echt de voorkeur aan de mijne.

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Klimspiraal.
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 09:32:44 »

Ronald,

De draadeind steken in een stukje op maat geknipte rubberslang met de juiste diameter.

[klik]
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 februari 2022, 09:38:35 door Har »
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 11:21:52 »

Echter zijn er hier ook mensen die hun draadeinden tussen de boutjes in hebben voorzien van rubber ringetjes?
Dit lijkt mij een aardige geluidsreductie te geven omdat het rubber wellicht veel trillingen opvangt.

Alles zal ongetwijfeld iets helpen maar de stevigheid van je spiraal, met draadeinden, lijkt mij stuk minder worden.
Mijn demping ligt onder de rails.
i.p.v. Neopreen-band zou je ook EPS / Dupron van Cezar kunnen gebruiken.
Zie hier.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 februari 2022, 11:24:41 door Haradigi »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Klimspiraal.
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 11:34:03 »

Echter zijn er hier ook mensen die hun draadeinden tussen de boutjes in hebben voorzien van rubber ringetjes?
Dit lijkt mij een aardige geluidsreductie te geven omdat het rubber wellicht veel trillingen opvangt.

Alles zal ongetwijfeld iets helpen maar de stevigheid van je spiraal, met draadeinden, lijkt mij stuk minder worden.
ik heb plastic ringetjes van de bouwmarkt gebruikt, is niet minder stevig maar helpt minder als demping dan ik dacht. isoleren doe je bij de bron: de rails.
Gelogd

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Klimspiraal.
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 11:58:30 »


spaanplaat


Da's troep en hoort niet thuis op de modelbaan.

Gr, Ben.

Dat is jouw mening. Er zijn er genoeg die een andere mening hebben
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:00:28 »

 @citaat
Ben heeft m.i. helemaal gelijk, het is gewoon geen handig(mooi) materiaal om bij modelbouw te gebruiken.

groet
Harald

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Klimspiraal.
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:03:40 »

Harald,

Dat hangt geheel af waar het wordt toegepast.  ;)
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Klimspiraal.
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:08:30 »

 @citaat Bij jou......
Gelogd
Alle meningen tellen maar ik geef toch echt de voorkeur aan de mijne.

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:09:29 »

 @citaat
 @citaat
Dat klopt Olav bij sommige op de vloer waar de treinbaan opstaat  ;)
Maar serieus de geldbuidel speelt uiteraard ook mee.

groet
Harald

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Klimspiraal.
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:15:07 »

Ik gebruik 4 mm populier multiplex (mdf is veels te zwaar) en dat 2x op elkaar volgens de Reiner Lussi methode.
Twee lagen is ook 8 mm. Ik gebruik 6 mm populier in 1 laag. Dat is niét de Reiner Lussi methode.
De bevestiging heb ik afgekeken bij Menninghaus Modellbau.
Ik denk dat ze daarop geregistreerd patent hebben.

Zij gebruiken U-vormig profiel om twee segmenten aan elkaar te verbinden (2-zijdig).
Zij doen het met staal-profiel, ik met aluminium, maar met styreen kan het ook.
Zij doen het met 9 mm berkenmix (relatief zwaar), en ik met 6 mm populier (relatief licht en goedkoper dan mdf).

Het zwaarste aan een helix is de grondplaat, de constructie waarop alles rust.
Je moet zorgen dat die bodem geen klankkast vormt.
Vergelijk met een akoestische gitaar: een zachte snaartrilling klinkt hard dankzij de klankkast.
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 12:34:31 »

Alles zal ongetwijfeld iets helpen maar de stevigheid van je spiraal, met draadeinden, lijkt mij stuk minder worden.
Draadeinden kunnen heel wat hebben en doen niet onder qua stevigheid voor hout. Kijk maar naar deze baan bij Beneluxspoor.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
"Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Klimspiraal.
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 03 februari 2022, 14:45:37 »

Draadeinden kunnen heel wat hebben en doen niet onder qua stevigheid voor hout.........

Dat klopt maar het ging hier om draadeinden met rubber ERTUSSEN.
Ook ik gebruik draadeinden met grote metalen ringen en zonder rubber.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 februari 2022, 14:47:54 door Haradigi »
Gelogd

Steem

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Ik hou van hobbies
Re: Klimspiraal.
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 05 februari 2022, 16:09:24 »

Als je al genoeg trillingen weghaalt tussen rails en hout maken rubberen ringen op het draadeind denk ik nog weinig verschil.
Gelogd
Mvg,
Steven

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Klimspiraal.
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 05 februari 2022, 16:23:48 »

Als er treinen rijden mag je echt wel iets horen, dat is in het echt ook zo  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 35 queries.