Inhoudsopgave: (email: thieljoh[at]gmail.com)
Algemeen:#1 (17-01-2009): Inleiding en voorbereidingen treinenkamer.
#21 (22-01-2009):
Bovenaanzicht baanoppervlak, kasten en onderbouw gebied ABCDEF deel 1#38 (29-01-2009):
Onderbouw gebied ABCDEF deel 2#47 (30-01-2009):
Banenplan schaduwstations#691 (18-07-2009):
Kasten onderbouw gebied GH#731 (31-07-2009):
Zijaanzicht nivo?s#2929 (15-02-2011):
Lux-railreiniging#2953 (19-02-2011):
Bouw luchtsluisBesturing:#3954 (01-09-2011):
Massadetectie, secties en blokken#265 (29-03-2009):
De centrale#296 (31-03-2009):
Installatie DDW#297 (31-03-2009):
Installatie Koploper#365 (18-04-2009):
Communicatie HSI-88/PC#2430 (10-11-2010):
Adapter HSI-88#2443 (14-11-2010):
Inbouwen diodetruck#378 (19-04-2009):
Configuratie windows XP/DDW/Koploper#1548 (07-04-2010):
CPU load PC#408 (23-04-2009):
Koploper#475 (06-05-2009):
DCC wisseldecoders#615 (13-06-2009):
Aanpassing wisselaandrijving#1241 (05-02-2010):
Bouw bedieningspaneel#1613 (08-05-2010):
Aansluitschema AJ boosters in combinatie met DDW#2868 (05-02-2011):
Krachtcentrale#2590 (07-12-2010):
Bezetmelding wisselstraat#4585 (10-11-2011):
Systeemstructuur(lokbesturing, wissels en terugmelding) in combinatie met de Tams MC Bouw schaduwstation nivo 1 (gebied BDEF):#75 (09-02-2009):
Aanbrengen isolatie#125 (03-03-2009):
Bekabeling en blokindeling#154 (08-03-2009):
Aanbrengen vangrails#166 (10-03-2009):
Aanbrengen kabelgoten1#182 (11-03-2009):
Decoder inbouwUitneembaar baangedeelte gebied E:#911 (23-09-2009):
Bouw uitneembaar baangedeelteKlimovalen:#734 (02-08-2009):
Start bouw klimovaal gebied AB#863 (12-09-2009):
Klimovaal gebied AB gereed#874 (15-09-2009):
Bekabeling klimovaal gebied AB#906 (18-09-2009):
Start bouw klimovaal gebied EF#1099 (27-11-2009):
Klimovaal gebied EF gereedBouw schaduwstation nivo 3 (gebied BDEF):#1123 (04-12-2009):
Plan schaduwstation#1146 (11-12-2009):
Start onderbouw#1225 (30-01-2010):
Schaduwstation nivo 3 gereedBouw schaduwstation nivo 2 (gebied GH):#2278 (22-09-2010):
Start bouw schaduwstation middengedeelteBaanplan - Klik hier voor het wintrackbestand - Bouw van het zichtbare gedeelte#3203 (01-04-2011):
Het maken van grote boogstralen in C-rails Deel 1#3272 (10-04-2011):
Bouw ?Hosenträger?#4499 (31-10-2011):
Het maken van "verkanting"#4826 (31-12-2011):
Start bouw dubbelsporige stenen boogbrug#5062 (26-01-2012):
Stenen boogbrug is gereed#5265 (24-02-2012):
Start bouw Hack Hochbogenbrücke#5802 (14-02-2013):
Start bouw stalen Leutke brug#5947 (10-03-2013):
Bouw pantovanger#6212 (14-06-2013):
Bouw Noch brugje 67024#6290 (13-07-2013):
Bouw Busch holzbrücke H0 1497Ombouw lokomotievenOmbouw E32 naar hoogvermogensmotor en Lokpilot mfxOmbouw EP5 naar hamomagneet en Lokpilot mfxOmbouw E91 naar hoogvermogensmotor en Lokpilot mfxInbouw Lokpilot mfx in Württemberger CInbouw maxonmotor en Lokpilot in T18Inbouw maxonmotor en Lokpilot in BR75Filmpjes#520 (21-05-2009):
1e filmpje schaduwstation nivo 1#661 (25-06-2009):
2e filmpje schaduwstation nivo 1#1320 (28-02-2010):
3e filmpje eerste volledige rondje#1389 (09-03-2010):
2 filmpjes van Einte#1472 (25-03-2010):
1e filmpje van Fred#1487 (28-03-2010):
2 filmpjes van Daan#1533 (04-04-2010):
2 filmpjes van AlbertJan#1749 (12-06-2010):
Klimovaal A in bedrijf#1762 (13-06-2010):
Filmpje van Marco#2255 (18-09-2010):
Filmpjes van Roy#4327 (09-10-2011);
Rij mee in HaDeeee!=============================================================================================
Hallo allemaal,
na meer dan 25 jaar alleen maar verzamelen is het dan eindelijk zover: een eigen ruimte voor de bouw van een grote modelbaan.
Via dit topic wil ik jullie op de hoogte gaan houden van de vorderingen. Het wordt wel een project van ?de lange adem? want met 3 kinderen en een werkende partner gaat het allemaal niet zo snel. Dit heeft trouwens wel het voordeel dat je goed doordacht te werk kunt gaan
Ik heb mijzelf als doel gesteld: doe het in 1 keer en doe het goed en heb daarbij de volgende eisen gesteld:
1) Er moet een comfortabel klimaat heersen zowel in de zomer als in de winter. De ruimte is daarom volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Bijkomend voordeel is dat je geen last hebt van die ellendige radiatoren.
2) De ruimte moet zo stofvrij als mogelijk gebouwd worden. Dit is gerealiseerd in de vorm van een tegelvloer, afwasbaar behang en afwasbaar plafond. Ook de vloerverwarming helpt hierin mee.
3) Ruimte moet ten alle tijden donker gemaakt kunnen worden. Hiervoor zijn rolluiken geplaatst.
4) Aparte stroomvoorziening en internetaansluiting. Vanuit de meterkast zijn 2 groepen gelegd waarbij er 1 gebruikt wordt voor de verlichting ed en de andere volledig te beschikking staat voor de medelbaan.
5) Veiligheid: er hangen 3 rookmelders en er bevindt zich een brandblusser in een naastgelegen ruimte. Betreffende inbraak is de toegangsdeur voorzien van een veiligheidsslot, hangen er rolluiken voor de ramen en is er een elektronische beveiliging aanwezig.
6) Afgeronde hoeken en maximaal gebruik maken van de beschikbare ruimte.
In deze eerste bijdrage wil ik jullie laten zien wat tot nu toe gerealiseerd is. Om enig idee te krijgen van de ruimte, hier een tekening:
Na het leggen van een tegelvloer met vloerverwarming ben ik begonnen met het maken van afgeronde hoeken. Hierbij heb ik een straal gekozen van 72 cm waar straks precies C-rail straal R5 in past.
De eerste stap was het aanbrengen van houten latjes met daarop underlaymentplaten die in de juiste straal gezaagd zijn. Zie onderstaande foto:
Daarna is deze contructie bekleed met gipsplaten zoals hieronder te zien is:
Het (strak) buigen van deze gipsplaten wordt mogelijk door ze aan de achterzijde om de 4cm met een stanleymes in te ritzen, zie hier:
Zo zien de hoeken er dan voor het bezetten uit:
Na het bezetten is dit het resultaat:
De zwarte lat aan de bovenzijde dient nu in eerste instantie als aanslag voor de achtergrond en daarna als kantlat voor het systeemplafond.
Na het plaatsen van plinten kwam toch wel de moeilijkste klus, nl het aanbrengen van de achtergrond. Deze achtergrond is op rol gemaakt door
JoWi, is 1.10m hoog en 20.5m lang in 1 stuk(!). Heb hier trouwens bewust gekozen voor een neutrale wolkenlucht. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een heuvellandschap maar in de toekomst misschien naar een industriegebied. Met een neutrale achtergrond blijf je hierin flexibel.
Alle lof trouwens voor Joachim Wischermann, de man achter
JoWi. Een super vriendelijke Duitser die zeer klantgericht te werk gaat. Na het opsturen van enkele proefstukken(wat ik iedereen kan aanraden) heb ik gekozen voor de Latex-variant. Dit is een mooi dik papier dat bestand is tegen vergeling en een perfecte bedrukking in zijde glans geeft. Daarnaast is het ook nog eens afwasbaar. Hij heeft deze achtergrond precies gemaakt zoals ik hem zelf voor ogen had.
Maar dan het aanbrengen. Op deze eerste foto is te zien dat er genoeg hulp aanwezig was, oma, opa, ome Theo en onze kleinste Janneke. Die tekkel met die staart ben ik trouwens
Om deze rol goed te kunnen positioneren hebben we een kleine constructie gemaakt die deze klus vergemakkelijkt. Op onderstaande foto kunnen jullie zien wat ik bedoel:
Het resultaat ziet er dan als volgt uit:
Hier en daar hebben zich helaas enkele blaren gevormt die nog bijgewerkt moeten worden. Hier ben ik trouwens een week ziek van geweest. Ondanks een prachtige gladde wand en een perfecte wolkenhemel is het op dit punt niet helemaal goed gegaan. Achteraf gezien hadden we iedere keer eerst een meter moeten inlijmen, dan enkele minuten wachten en pas dan aanbrengen om vervolgens dit zo te blijven herhalen. Maar ja, achteraf is het altijd makkelijk.
Hier een foto van een hoek die door de ronding nog nauwelijks herkenbaar is:
Na het aanbrengen van het behang was het plafond aan de beurt. Heb gekozen voor een systeemplafond vanwege het inbouwen van TL-verlichting, spots en luidsprekers tbv van een dag/nachtcyclus. Dit ziet er als volgt uit:
Verdere details betreffende de dag/nachtcyclus kunnen jullie
hier nalezen. Het grote voordeel van zo?n plafond is de flexibiliteit. Als een verlichtingspunt niet naar tevredenheid geplaatst is dan kun je dit makkelijk veranderen. Daarnaast kun je alles integreren zodat er zich zo min mogelijk stofnesten kunnen vormen. Zoals jullie weten is stof toch wel 1 van de ergste vijanden van onze hobby.
Dit was het voor nu, het gaat nu eindelijk pas echt beginnen
Ben momenteel bezig met de onderbouw en zal hier tzt over berichten. Mochten er tussentijds vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.
Groetjes, John