Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan zijn binnen)
Walter,

ik ben ook zeer benieuwd naar wat Peter weer uit de hoed tovert :D Nog even afwachten tot vrijdag.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op dinsdag 04 mei 2010, 07:18:03
Walter,

ik ben ook zeer benieuwd naar wat Peter weer uit de hoed tovert :D Nog even afwachten tot vrijdag.

Groetjes, John

Hoi John ik denk dat we dat allemaal wel hebben, misschien geef je ons daar dan ook een update van.
Succes en ik blijf je volgen.

Fred
Hallo allemaal,

vanmorgen is Peter (Freak) bij mij op bezoek geweest en hij wilde natuurlijk eerst de treinen zien rijden. Na opstarten met 3 treinen zijn we het aantal rijdende treinen op gaan voeren en tot en met 7 ging dit foutloos. Pas bij 8 treinen ging Koploper op Noodstop, hoogstwaarschijnlijk dus vanwege overbelasting. Ik stond er zelf van te kijken dat zoveel treinen al gelijktijdig konden rijden. Het leggen van een goede bekabeling in gebied EF heeft dus al een behoorlijk positief effect :D
Verder heeft hij heeft weer de nodige tips gegeven. Nu had ik gehoopt te kunnen melden dat de boosters van AlbertJan werken, maar helaas, nog niet :? Ik had verwacht dat Peter deze op de booster van Huub zou aansluiten maar hij weet niet exact hoe Huub de booster opgebouwd heeft. Hij heeft mij nu uitgelegd hoe ik de boosters van AlbertJan via dit schema kan aansluiten op de PC. Dit gaan we dus morgen proberen.

Om een betere verdeling te krijgen van het stroomverbruik rade hij mij aan een schaduwstation aan te sluiten op één booster. In een schaduwstation kunnen er maar max 4 treinen rijden (2 aan de voorzijde en 2 aan de achterzijde) en nog één in de keerlus waardoor de belasting beperkt blijft tot max 5 treinen. Het is lastig uit te leggen maar misschien dat het aan de hand van de volgende 2 tekeningen duidelijk wordt. Hier nogmaals het schema zoals ik het gepland had:

En hier de verdeling die Peter voorsteld:

Als we morgen de boosters aan de praat krijgen dan gaan we het gelijk zo testen.

Groetjes, John
Hoi John,

7 Treinen op één booster, da's netjes. Zo zie je maar hoe belangrijk een goede bekabeling is. Ik moet zeggen dat ik het met Peter eens ben qua indeling. Toen je eerder je indeling voorstelde vond ik ook al dat je een hoop vermogen reserveert voor locs die worden geacht stil te staan. Hoewel je in je schaduwstation zelf ook wel van die "opschuifbewegingen" zult hebben, doordat je meerdere blokken achter elkaar hebt. Ik ben benieuwd waar je op uit komt.

Veel plezier met aansluiten
Hoi John,

Veel succes met het aansluiten.
Welke trafo's heb je nu aan je AJ boosters hangen?

Mvg Aart
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan: ze werken!!!)
Hallo allemaal,

Zoals gisteren al gemeld zou ik gaan proberen gebruik te gaan maken van alleen de boosters van AlbertJan en met trots kan ik melden dat het werkt :D :D :D

Gisteren een afgeschermde kabel, een connector (compoort), 2 weerstandjes en een transistor gehaald. Hier een foto van de onderdelen:

Vervolgens alles aangesloten volgens onderstaand schema:

En klaar!!! Het blijft mij nog steeds verbazen dat je zonder dure centrale en met zo?n simpele schakeling digitaal kunt rijden. Dus voor degene die net zo pinnig zijn als mij en geen centrale willen aanschaffen is dit een uitstekend alternatief. De vraag van Aart is hiermee ook direct beantwoord, ik heb nog een regiment 60W Märklin trafo?s liggen die ik voorlopig nog blijf gebruiken.

Vervolgens een tweede booster aangesloten, en jawel hoor, het werkt perfect!!!

Hier een foto van mijn testopstelling:

Beide lokomotieven kunnen dus in 2 afzonderlijke stroomkringen onafhankelijk van elkaar bestuurd worden. Zoals te zien heb ik de weerstandjes en de transistor met connectoren op een printje gemonteerd zodat van hieruit meerdere boosters eenvoudig aangesloten kunnen worden.
Het nadeel van de boosters van AlbertJan tov die van Huub is dat je iedere keer na het uitschakelen via Koploper (rode spiegelei) en weer inschakelen (groene spiegelei) de groene resetknop op de booster moet bedienen. De bedoeling is om parallel aan deze resetknop een ander resetknopje te maken ergens op een goed bereikbare plaats zodat je niet iedere keer onder de baan hoeft te kruipen.

De volgende stap is het aansluiten van een lamp ter beveiliging volgens dit principe:

NProject.org

Zodra dit werkt kunnen we de boosters en trafo?s definitief gaan inbouwen.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 13:04:25
Zoals te zien heb ik de weerstandjes en de transistor met connectoren op een printje gemonteerd zodat van hieruit meerdere boosters eenvoudig aangesloten kunnen worden.
En ook deze schakeling is gemakkelijk in de behuizing van de 9-polige connector in te bouwen.
Nu de booster voor de wissels nog.

Mvg,
Peter
Heel goed heren. Succes er mee. :P

Gr, Ben.
Hoi John \/Peter,

@Nu de booster voor de wissels nog.

Dat is toch een kwestie van doorlussen, of zie ik dat verkeerd?

Zetten jullie ook het schema'tje voor de paralelschakeling voor de booster schakelaars ook even oneline?
Kan ik mijn  AJ boosters ook verstoppen :D :D

Mvg Aart.
Hallo Aart,

Citaat van: aart op zaterdag 08 mei 2010, 13:39:36
Zetten jullie ook het schema'tje voor de paralelschakeling voor de booster schakelaars ook even oneline?
Dat mag John doen.  :lol:
Het is niet zo moeilijk. De schakelaar op de print is een momentschakelaar. Hier kun je gewoon een andere momentschakelaar aan parallel zetten.

Mvg,
Peter
Hoi John

mooie schakeling, kun je ook uitleggen hoe je bij deze schakeling de S88 aansluit op de computer? en welke centrale kies je in koploper?
Bedankt Peter, ga het proberen.

Mvg Aart
Citaat van: impulsief op zaterdag 08 mei 2010, 13:46:05mooie schakeling, kun je ook uitleggen hoe je bij deze schakeling de S88 aansluit op de computer? en welke centrale kies je in koploper?
Voor het uitlezen gebruikt John de HSI-88 van Littfinski en bij Koploper bij digitale componenten de HSI.
In koploper neem je als centrale SRCP.

Mvg,
Peter
Citaat van: Freak op zaterdag 08 mei 2010, 13:15:36

Peter,

ook dit werkt :D :D :D

Ook de halogeen lamp ertussen gebouwd maar deze gaat niet branden bij een sluiting. De booster schakeld sneller uit dan dat de lamp gaat branden. Peter heeft mij het advies gegeven om deze lamp vanwege extra veiligheid toch in te bouwen. Het vermogen van de lamp moet trouwens gelijk liggen of iets hoger zijn aan die van de gebruikte trafo. In mijn geval heb ik gekozen voor een 24V 75W halogeen tov een 60W trafo.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 13:04:25
Zoals te zien heb ik de weerstandjes en de transistor met connectoren op een printje gemonteerd zodat van hieruit meerdere boosters eenvoudig aangesloten kunnen worden.
En ook deze schakeling is gemakkelijk in de behuizing van de 9-polige connector in te bouwen.

Mvg,
Peter
Kun je probleemloos alles boosters via dit ene printje aansluiten? Is maar een leek vraag hoor:)

Gr. Daan
Zie bericht #1621, net boven jouw bericht.
Opmerking: je kunt niet onbeperkt boosters parallel aansturen. Maar de meeste gebruiken niet zoveel boosters.
Mits de juiste trafo's heeft John hier meer dan voldoende aan voor zijn baan.

Mvg,
Peter
John,

Fijn dat het werkt.

Groeten,

Ron
Citaat van: Freak op zaterdag 08 mei 2010, 14:13:34

Opmerking: je kunt niet onbeperkt boosters parallel aansturen. Maar de meeste gebruiken niet zoveel boosters.
Mits de juiste trafo's heeft John hier meer dan voldoende aan voor zijn baan.

Peter,

wat bedoel je met "mits de juiste trafo's" en waar denk je dat ongeveer het maximum ligt?

Groetjes, John
Hoi John.
Fijn om te horen dat de boosters goed werken.
Geweldig dat je het voor elkaar hebt weten te krijgen!
Met de kennis van Peter en jouw doorzettingsvermogen en geduld om zo perfect mogelijk te bouwen, moet jouw baan toch wel het voorbeeld zijn (of worden) voor velen die deze droom ook hebben! 8) 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Geweldig, ben nu helemaal om en wil zsm experimenteren met koploper en zo'n AJ Booster :-)

Blijf met belangstelling je draadje volgen

mjv_train
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 14:49:45
[wat bedoel je met "mits de juiste trafo's" en waar denk je dat ongeveer het maximum ligt?
Je gebruikt nu 60VA trafo's. Als we even uitgaaan van een spanning van 20V heb je nu 60/20 = 3A per booster tot je beschikking.
De boosters kunnen meer dan 4,5A aan, dus als je trafo's neemt van 20 x 4,5A = 90VA neemt heb je het volle vermogen per booster tot je beschikking.

Mvg,
Peter
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 14:02:09

Peter,

ook dit werkt :D :D :D

Ook de halogeen lamp ertussen gebouwd maar deze gaat niet branden bij een sluiting. De booster schakeld sneller uit dan dat de lamp gaat branden. Peter heeft mij het advies gegeven om deze lamp vanwege extra veiligheid toch in te bouwen. Het vermogen van de lamp moet trouwens gelijk liggen of iets hoger zijn aan die van de gebruikte trafo. In mijn geval heb ik gekozen voor een 24V 75W halogeen tov een 60W trafo.

Groetjes, John

Voor tussen de CS1R en de 90Va voeding, heb ik dus een lamp nodig van 24V en Min 90 watt ?, een lampje van 12V 21 watt brandt constant, maar dit lijkt mij correct.

Mvg Gert
Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op zaterdag 08 mei 2010, 16:52:40
Voorf tussen de CS1R en de 90Va voeding, heb ik dus een lamp nodig van 24V
Kijk eens naar het schema in bericht #1613 waar de lamp geplaatst is.

Mvg,
Peter
AlbertJan,

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 08 mei 2010, 14:56:17Fijn om te horen dat de boosters goed werken.
De boosters zien er wel goed uit.

Mvg,
Peter
Hoi John,

Er is weer heel wat gebeurd op het technische vlak zie ik.
Voldoende vermogen is inderdaad wel belangrijk, zeker op zo'n grote baan.
Succes met het aansluiten van de overige boosters.

Groeten,
Ton.
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties :D

Citaat van: Freak op zaterdag 08 mei 2010, 16:39:31
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 14:49:45
[wat bedoel je met "mits de juiste trafo's" en waar denk je dat ongeveer het maximum ligt?
Je gebruikt nu 60VA trafo's. Als we even uitgaaan van een spanning van 20V heb je nu 60/20 = 3A per booster tot je beschikking.
De boosters kunnen meer dan 4,5A aan, dus als je trafo's neemt van 20 x 4,5A = 90VA neemt heb je het volle vermogen per booster tot je beschikking.

Mvg,
Peter

Peter,

dit is duidelijk maar mijn vraag is: wat is het maximum aantal boosters wat via deze schakeling aangesloten kan worden?

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 17:49:09
dit is duidelijk maar mijn vraag is: wat is het maximum aantal boosters wat via deze schakeling aangesloten kan worden?
Dat is een beetje afhankelijk van de ingangsimpedantie van de booster(s). Maar 4 a 5 AJ boosters moet gaan.
En anders maken we er wat voor.  :wink:

Mvg,
Peter
Citaat van: Freak op zaterdag 08 mei 2010, 16:56:42
Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op zaterdag 08 mei 2010, 16:52:40
Voorf tussen de CS1R en de 90Va voeding, heb ik dus een lamp nodig van 24V
Kijk eens naar het schema in bericht #1613 waar de lamp geplaatst is.

Mvg,
Peter

Gedaan, staat lamp 12V 20 watt is ok, niet dus, die brandt dus constant :?
Heb de rode plus van CS1R naar lampkern, en weer rood ex lamphuis naar baan. Het lampje zit dus tussen de CS1R en de Baan, niet tussen de trafo en de CS1R 8)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Start bouw krachtcentrale)
Hallo allemaal,

mijn 7-jarige zoon Jesse is helemaal weg van ?een witte snelle?, hij bedoelt hiermee een ICE-3 van de DB. Gisteren deed hij zijn communie en zijn geluk kon niet op, hij kreeg deze kado:

Het past niet helemaal in mijn tijdperk maar dat kan de pret niet drukken, onze Jesse is er super blij mee en daar gaat het om :D :D :D

Vandaag deze ICE opgenomen in Koploper en laten rijden. We kregen direct vergelijkbare problemen als toen met de Big-Boy en Lux-schoonmaakset van AlbertJan. Het zichtbare gedeelte en klimovaal A zijn nog steeds niet goed aangesloten en dat was duidelijk zichtbaar aan het rijgedrag. Met de binnenverlichting ingeschakeld kwam de ICE zelfs nog niet eens van zijn plek af :( :( :(

Het wordt dus tijd dat we het voedingsprobleem definitief gaan oplossen.
Vandaag gestart met de bouw van de ?krachtcentrale?. Onder gebied AB eerst 2 balkjes(één boven en één onder) tegen de muur bevestigd:

Daarna een 18mm dikke mulitiplexplaat genomen met een afmeting van 244 x 45cm en deze voorzien van 45mm grote gaten tbv de kabels van de transformators. Op deze plaat ook hulplijnen getekent en gaatjes voorgeboord voor het monteren van transformatoren en boosters. Toen de kabelgoten aangebracht en vervolgens deze plaat tegen de muur bevestigd. Dit ziet er dan zo uit:

Op bovenstaande foto zijn ook al de verdeeldozen gemonteerd en te zien is dat de kabels mooi achter de multiplexplaat verstopt kunnen worden.
Vervolgens al 5 Märklin trafo?s en de 4 boosters van AlbertJan geplaatst:

Nu verder met aansluiten, het gaat moeizaam maar het einde komt in zicht.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op vrijdag 14 mei 2010, 14:56:09
mijn 7-jarige zoon Jesse is helemaal weg van ?een witte snelle?, hij bedoelt hiermee een ICE-3 van de DB. Gisteren deed hij zijn communie en zijn geluk kon niet op, hij kreeg deze kado:

Nu verder met aansluiten, het gaat moeizaam maar het einde komt in zicht.

Hoi John en Jesse.
Jesse, van harte gefeliciteerd met deze prachtige en supersnelle witte "flits" trein! 8)
Natuurlijk geweldig, wanneer Papa de stroomvoorzienins voor elkaar heeft, om deze op de grote baan voorbij te zien flitsen! 

John, nog even doorbijten en je hebt een pracht van een krachtcentrale ter beschikking! :lol:

Veel succes met deze laatste loodjes!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi John,

Vraagje: Welke dikte draad gebruik je eigenlijk om de baan te voeden ? De draadjes op de foto lijken me aardig dun  :?  Of dat lijkt zo, door de immense afmetingen van je baan ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met 0.75mm2 voor de 'ring' en 0.5mm2 naar de rails...

Grtzz en suc6 met het 'voeden' ;)

Karst
Hallo John,

CiteerVandaag deze ICE opgenomen in Koploper en laten rijden. We kregen direct vergelijkbare problemen als toen met de Big-Boy en Lux-schoonmaakset van AlbertJan. Het zichtbare gedeelte en klimovaal A zijn nog steeds niet goed aangesloten en dat was duidelijk zichtbaar aan het rijgedrag. Met de binnenverlichting ingeschakeld kwam de ICE zelfs nog niet eens van zijn plek af   
Let op het zijn echte stroomvreters.

Mvg,
Peter
Hoi John,

Je krachtcentrale ziet er erg indrukwekkend uit. 8)
Succes verder met het aansluiten.

Gr.
René
Goed bezig John.

EN gefeliciteerd met Jesse. Kijk maar uit voor je het weet rijdt er allerlei NS materieel over hahahah.

Groeten Daan

Grüezi midänand!

Ik zal mijn collega's bij Essent eens tippen: hun Amer centraletje is hier niks bij!
Hallo John,

Dat is een prachtige krachtcentrale :lol:, dat heeft die mooie witte FLITS wel nodig.

Gr.
Piwie.

De klei man.........

Hallo John,

Dat ziet er al mooi uit zo, nou nog een mooie hoofschakelaar en je bent er klaar voor  :lol: :lol:

Gr Einte
Hallo John,

weer een prachtig geheel, ik wou dat ik je tijd kon hebben ;-) , ik zal na de zomer ook een uitgebreider voeding geheel voorzien. Je bent een voorbeeld ! TOP !

@ Karst: de bedrading die je ziet op de foto van John, is het ontdubbelen van de reset knop.  Zie de uitleg ...

Tot dan ,

Steven.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Strak werk, John!

Ik bewonder je passie voor perfectie. Mooi hoor! :wink:

Groeten,

Erik
Hallo John, ik hou er wel van zoals jij bouwt.

Netjes, strak en degenlijk.....ik vind het al mooi om naar zo'n rijtje trafo's te kijken.

Ik ben zoo benieuwd hoe bij jou de scenery word.

Succes met het aansluiten,
Gijs
Jongens,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :D

Citaat van: karst.drenth op vrijdag 14 mei 2010, 15:10:54

Vraagje: Welke dikte draad gebruik je eigenlijk om de baan te voeden ? De draadjes op de foto lijken me aardig dun  :?  Of dat lijkt zo, door de immense afmetingen van je baan ;)

Ik heb zelf goede ervaringen met 0.75mm2 voor de 'ring' en 0.5mm2 naar de rails...

Karst,

zelf gebruik ik 2.5mm2 voor de ringleiding en 0.25mm2 tussen de ringleiding en de rails. Bij mijn lengtes is 2.5mm2 een must!! 0.25mm2 voor de tussenleidingen is denk ik geen probleem maar deze lengtes zijn ook niet langer dan 1m. 0.5mm2 zou inderdaad nog beter zijn geweest.

Citaat van: Freak op vrijdag 14 mei 2010, 15:12:52

Let op het zijn echte stroomvreters.

Peter,

inderdaad, dat zijn ze :shock: Wel ideaal om te testen of je bedrading goed is uitgevoerd :D

Citaat van: daanknoben op vrijdag 14 mei 2010, 15:55:20

Kijk maar uit voor je het weet rijdt er allerlei NS materieel over hahahah.

Daan,

niet overdrijven he :lol: :lol:

Citaat van: Einte op vrijdag 14 mei 2010, 17:45:07

Dat ziet er al mooi uit zo, nou nog een mooie hoofschakelaar en je bent er klaar voor  :lol: :lol:

Einte,

nog niet zo gek maar ik trek altijd de stekker uit het stopcontact.

Citaat van: caponordtraveller op vrijdag 14 mei 2010, 18:02:27

@ Karst: de bedrading die je ziet op de foto van John, is het ontdubbelen van de reset knop.  Zie de uitleg ...

Steven,

goed opgelet :D Die draadjes zijn inderdaad voor een tweede resetknop ergens op een bereikbare plaats. De kroonsteentjes zitten er nu voor nood op maar deze worden straks vervangen door soldeerverbindingen.

Vandaag nog verder gewerkt aan de kabelgoten in gebied AB. Morgen kunnen we misschien al een begin maken met het trekken en aansluiten van kabels.

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John
Hallo John,

Allereerst mijn bewondering voor je prachtige baan  :D en
CiteerHet blijft mij nog steeds verbazen dat je zonder dure centrale en met zo?n simpele schakeling digitaal kunt rijden.
ook ik ben verbaasd dat het allemaal zo goed werkt.

Een centrale zal haar voordelen hebben maar met DDW en Koploper de baan aansturen blijft mijns inziens een topoplossing.

Succes

Groet,
Veen

There is no place like 127.0.0.1

Als ik al deze goed-doordachte uitwerkingen zo zie, dan begint het bij mij te kriebelen :-)

Wat die reset-schakelaar betreft, ik heb boosters van Tams (B-3), en daar zit ook normaliter een reset-schakelaar op.
Totdat ik de handleiding goed doorlas, en ergens gelezen had, dat die reset-schakeling constant overbrugt mag worden,
als je aanstuursoftware kortsluit-detectie heeft.
Ik heb bij mij dus gewoon wirejumpers aangebracht, werkt als een tierelier, misschien kan dit bij jou boosters ook wel ?

groeten,
Kris
Kris,

wel een goeie vraag, weet iemand het antwoord?

Groetjes, John
Je hebt het hier over verschillende manieren van beveiligen.

Mvg,
Peter

Peter,

Ik ben niet helemaal mee, kan je dit eens uitleggen a.u.b. ?

alvast bedankt,
Kris
Idem dito :?
Bij de AJ-booster wordt middels een drukknop een relais ingeschakeld die bij een te lage spanning (overbelasting) weer afvalt. Bij de B-3 booster is het een terugmeldsignaal.

Mvg,
Peter

heu, bij die B-3 zit ook zo'n relais hoor ...
De B-3 booster is in staat om aan de centrale te melden dat deze geen opdrachten meer mag doorgeven (zenden). Dat is bij de AJ booster niet mogelijk tenzij je een hulpschakeling maakt.

Mvg,
Peter

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.