Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
opzich kan je portaal wel laten zoals het is maar mijn iedee zou zijn om de wand vanaf de portaal schuin omlaag te laten lopen onder een hoek van ongeveer 30 graden (en dan uiteindelijk de arcademuur gewoon door laten lopen). Dan kan je in de toekomst mooi wat hangend groen langs de muur en het portaal omlaag laten hangen. Op die manier kun je het massiefe wat je nu hebt weer wat weg verdoezelen. En als je dan boven de portaal een mooie steile rotswand maakt dan word het volgens mij een prachtig geheel.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Dag John,

doe ik ook maar een duit in het zakje:

- voor zo'n hoge steunmuur lijkt hij te rechtop te staan: iets schuiner oogt wellicht beter.
- de steun muur in tweën delen, waarbij het bovenste deel verder terug staat. Je zou deze
   ruimte zelfst kunnen gebruiken voor een weg(getje).

Voor een realistische oplossing moet je het hebben van de realiteit of een foto daarvan.
Zoeken op internet biedt dan uitkomst, maar waarop? In zulke gevallen ga ik eerst naar
een vertaalsite zodat ik een zoekterm in een 'vreemde taal' heb.
Je krijgt hiermee dan zeer uiteenlopende afbeeldingen in de zoekresultaten.

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Heren,

alweer bedankt voor jullie hulp :thumbup:

Het "scheef" zetten van de muur of het leggen van een weg of id is wegens plaatsgebrek niet echt mogelijk. Hier een foto genomen "van boven":



De muur korter op de rails plaatsen gaat ook niet echt omdat er genoeg ruimte moet blijven tussen de masten en de muur.
Ik heb nu het portaal een stuk verplaatst richting de brug. De treinen verdwijnen dan eerder in de berg. Het is trouwens de bedoeling om een heuvellandschap met veel groen te maken en dus geen hooggebergte.

Hier twee foto's van de nieuwe situatie:





Lijkt mij al een stuk beter :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
John,

Je zou ook de masten aan muurkant kunnen weglaten en dan een paar muursteunen maken. Hierdoor kun je de muur ietsjes richting de rails zetten waardoor je de muur wel een beetje schuin kunt zetten..
Weet niet of dat in het echt ook wel eens gedaan wordt maar daar zal wel reactie op komen...

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Ja dit is mooi niet te grof, daarboven een mooie bergwand erg gaaf, ben heel benieuwd naar het eind resultaat.


Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Ik vind het wat te "recht toe recht aan " het komt naar mijn mening niet realistisch over. Zoals ik al eerder zij is het veel natuurlijker om de muur schuin omlaag te laten lopen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
het komt op mij als een raar / hoog bouwwerk over.. in tegenstelling tot die eerdere galerij die m.i juist gaaf was..    maar wellicht zie ik het grotere geheel nog niet ..

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Ik zie de potentie wel.

Maar ik moet ook toegeven dat het bijzonder moeilijk is om hier een goed beeld bij te krijgen. Alles valt of staat met de invulling van de scenery er omheen natuurlijk. Dat kan alleen als je het goed in je hoofd kan visualiseren of eventueel goed kan intekenen op een computer.
In verhouding kan het straks te grof/groot uit zien voor het landschap, maar het kan ook juist heel erg goed uitpakken.
Tenminste, zo zie ik het.

Met veel woorden probeer ik eigenlijk te zeggen dat het misschien te vroeg is om al een oordeel te vellen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Tip: de cover van Eisenbahn Journal September 1999. Lijkt me erg mooi voor deze hoek op je baan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
John,

eigenlijk zou je daar eventueel een landweg,jachtpad of een wandelpad(net boven of naast bovenste steunmmuren) kunnen leggen (zie eerste foto) die eventueel met een tunneltje die kan verdwijnen in je berg(steun kun je misschien in het tunneltje verwerken ; het is voldoende om die schroeven en dat steunblokje te ver plaatsen en je hebt meteen plaats ! 't is maar een idee !

Groeten Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Citaat van: William027 op donderdag 16 februari 2012, 22:24:48
Tip: de cover van Eisenbahn Journal September 1999. Lijkt me erg mooi voor deze hoek op je baan.

:thumbup: goed voorbeeld William.

Maar dan wel het plaatje erbij, want niet iedereen heeft eisenbahn journaal liggen  ;)



en nog een plaatje van de baan



mvg
Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Hoi Henk,

Bedankt hiervoor! Ik had 'm wel al ingescand en naar John gestuurd, aangezien ik vermoedde dat ik het wellicht niet hier mocht publiceren...

Maar nogmaals:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Ben benieuwd wat John hiervan vindt ;-)...
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
Hallo John,

Ja dit is een van de moeilijkste onderdelen van  de modelbaanbouw,
het viualiseren van het landschap. Daar komt nog bij dat wij Nederlanders vrij plat denken
oms dat wij in het laagland wonen. 3 d denken bij het ontwerpen blijft moeilijk.
Ik heb hier nog een foto van mijn eigen oplossing op Langsee.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 16-02-2012
John,

ik denk dat je eerst de grove landschapslijnen duidelijk moet hebben.

een paar tips:

- leg een denkbeeldig strook dikke stof van ongeveer 1m breed over je baan van de voorrand, tot de achter rand, en je ziet de contouren van het landschap verschijnen.

- je zei dat je heuvels wilt. dus geen steile rotswanden. dit betekent dus insnijdingen met aan het eind een tunnel ingang.

- van voor naar achter gezien moet de achterkant hoger worden dan de voorkant. als je de tafel van twee kanten kunt bekijken, dan is het hoogste punt in het midden.

- als je spoor door een heuvel moet, dan heb je een tunnel nodig. mooier en realistischer kan een modelbouwer het niet hebben: meestal maken we een tunnel omdat we de trein willen laten verdwijnen.

- ga uit van het hoogste punt en kijk vandaaruit hoe 'diep' je kunt komen dmv aanvaardbare hellingen.

- bedenk ook hoe je in de lengterichting het landschap wilt maken.

- de grove lijnen van het landschap kun je als handleiding gebruiken. en je bent nog heel vrij om van alles aan details toe te voegen. maar het helpt je wel om ideeën te krijgen en geeft je een beetje houvast.

succes, het wordt vast heel mooi!

groeten,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 17-02-2012
Hallo allemaal,

Eerst even enkele reacties:

Citaat van: yrrah40 op donderdag 16 februari 2012, 21:22:18

Je zou ook de masten aan muurkant kunnen weglaten en dan een paar muursteunen maken. Hierdoor kun je de muur ietsjes richting de rails zetten waardoor je de muur wel een beetje schuin kunt zetten..


Harry,

Op zich geen verkeerd idee en het zal heus wel ergens ?in het echie? bestaan maar dit komt niet uit met de muurdelen/palen die ik nu heb. Mooi vind ik deze oplossing trouwens ook niet maar toch bedankt.

Citaat van: kazango op donderdag 16 februari 2012, 22:47:06

Dit laatste is erg mooi. Ik denk alleen dat boven de ingang de muur net even te hoog gemetseld is.
De verhouding is altijd te klein, we hebben nu eenmaal niet de ruimte om berg van 1500meter( in echt) te maken. Maar een lekkere hoge muur/wand is gewoon mooier dan een totale berg van 30cm.
Heb je toevallig een schets gemaakt van dit of laat je je lijden aan de hand van hoe het uit komt?


Hoi Rien,

Je hebt gelijk dat het tunnelportaal nog wat te hoog is maar ik wil eerst tot een definitieve opstelling komen alvorens de zaag er weer in gaat.
Er is trouwens geen schets of iets dergelijks maar ben gewoon aan het passen en schuiven met gipsdelen.

Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 17 februari 2012, 11:41:01

eigenlijk zou je daar eventueel een landweg,jachtpad of een wandelpad(net boven of naast bovenste steunmmuren) kunnen leggen (zie eerste foto) die eventueel met een tunneltje die kan verdwijnen in je berg(steun kun je misschien in het tunneltje verwerken ; het is voldoende om die schroeven en dat steunblokje te ver plaatsen en je hebt meteen plaats ! 't is maar een idee !


Peter,

Dit pad in het verlengde van het bovenste spoor in de berg laten verdwijnen is niet echt mooi. Ik ben nu aan het bekijken of het mogelijk is het bovenste spoor iets te verleggen waardoor er iets meer ruimte gecreeerd wordt.

William, Henk,

Bedankt voor de foto?s maar hier kan ik weinig mee. Het gaat hier om een midden- tot hooggebergte maar zover wil ik niet gaan. Sorry Johan, maar dat geldt ook voor jouw voorstel.

Ik had jullie wel nog een verslagje beloofd van de bouw van het portaal, dus bij deze.

Eerst heb ik een 4mm multiplex plaatje gapakt en dit ongeveer op maat gezaagd:



Daarna zijn de gipsdelen op maat gemaakt en hierop los uitgelegd. In dit geval is gebruik gemaakt van muurdelen van Langmesser. De hoekstenen komen van forumlid Martin (Oosterom) en zijn gegoten in Spörlemal 6305. Hier moet wel het nodige aan verbouwd worden omdat de standaard boog uit deze mal te klein is voor een dubbelspoor. Met een beetje passen en meten lukt dit wel en dat ziet er dan zo uit:



Hierna heb ik de gipsdelen verwijderd en ?het gat? van het tunnelportaal enkele milimeters groter gemaakt omdat de hoekstenen door moeten lopen tot aan de binnenzijde.
Vervolgens zijn eerst de muurdelen met houtlijm op het multiplex gelijmd:



Op deze foto is ook te zien dat het overgebleven stukje multiplex bij de doorgang smaller is dan de hoekstenen.

Nu kunnen de hoekstenen ook aangebracht worden:



Na een nachtje drogen kunnen dan de naadjes dichtgemaakt worden met de ?Arie-methode? ;) Aan de binnenzijde is ht gedeelte tussen de hoekstenen en het multiplexplaatje ook opgevuld met gips:



En dan nog een foto genomen vanaf de achterzijde waarop te zien is dat de hoekstenen ?doorlopen?:



Hessel,

Met een doek heb ik nog niet geprobeerd maar het idee is wel goed, dit gaan we morgen proberen.

Het probleem blijft echter die muur, er is nauwelijks tot geen ruimte om die schuin te plaatsen. Maargoed, morgen weer verder. Nu gaan we naar de Voice Kids kijken.

Groetjes en allemaal weer bedankt voor de reacties en het meedenken :thumbup:

John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 17-02-2012
Hoi John ik ben je topic nog steeds aan het volgen en ik mag wel zeggen dat je goed bezig bent. Mij lijkt het mooi om gewoon een schuin geplaatste strakke muur te maken zonder pilaren of wat dan ook. Deze muren kan men in de handel kopen, ze zijn zelfs iets buigbaar en gemaakt van hard schuim (merk Noch). Je kunt eventueel als je het wilt de stenen ervan beschideren. De platen zijn leverbaar in 2 verschillende maten namelijk 33,4 x 12,5 cm en 66,8 x 12,5 cm.
Misschien wel een idee voor jou in dit geval.
In elk geval ik blijf je volgen en succes met de verdere bouw.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 17-02-2012
Hoi John,

Ben wel benieuwd of dat met dat doek iets geworden is, danwel nieuwe inzichten gegeven heeft. Maar, ik begrijp ook dat huize Tilly momenteel wellicht in hogere carnavalssferen verkeert... ;-).

Groet,
William
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hoi William,

nee hoor, vanmorgen weer begonnen met klussen :)

Fred,

de muurplaten die jij bedoeld zijn inderdaad heel mooi en makkelijk te verwerken. Ik zag ze liggen in Houten maar zo'n ?10,- per stuk is voor mij echt niet te doen :?

Na veel wikken en wegen, kijken en meten heb ik toch een muur gemaakt. Helaas kan ik die wegens plaatsgebrek niet schuin leggen, de klimovaal van de zijlijn zit in de weg en om dit allemaal te gaan veranderen gaat mij toch echt te ver.
Ik heb wel geprobeerd deze steunmuur binnen acceptabele proporties te houden door deze zo laag mogelijk te houden en trapgewijs op te bouwen. Ook is het tunnelportaal iets kleiner en lager geworden.
Al met al veel werk maar ik ben best wel tevreden. Hier eerst een foto:



Hier nog een foto van afstand waarop de verhouding tussen brug en muur goed zichtbaar is:



Moet kunnen toch?

En dan nog dit:

Citaat van: Dolf op maandag 13 februari 2012, 21:50:52

Op de foto in bericht 5155 (06 feb) zijn bovenleidingsmasten geplaatst. De plaatsing zal zijn bepaald door de lengte van de rijdraden vanaf de mast nabij het tunnelportaal. Hierdoor staan de masten niet boven een pijler maar boven een -constructief minder stevige- ronding van het viaduct. Bij het grootbedrijf zullen bovenleidingsmasten -in principe- boven een pijler worden geplaatst. Bij herpositioneren van de masten boven de pijlers zul je de standaard bovenleidingsdraden (Viessmann) wellicht iets moeten inkorten (en vastsolderen). Gezien je creativiteit zal dit geen probleem geven. Het optische effect van masten die op de hartlijn de pijlers staan maken het extra werk direct goed.


Dolf,

jouw opmerking heeft mij niet met rust gelaten, bedankt daarvoor :D
Nee, als je goed kijkt op de laatste foto dan is te zien dat dit ook aangepast is, bedankt voor je reactie :thumbup:

Als het een beetje meezit dan ga ik morgen de muur op kleur brengen dus tot gauw allemaal.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Ik zie de lijn van de berghelling er goed in terug. Vanonderuit de brug naar rechtsboven kan je een mooie berglijn trekken. Ik denk dat het een mooie situatie is nu! Ook valt de muur nu mooi weg in/op de berg straks denk ik.

Succes!

Groet Sebas
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
simpel maar mooi
niet te veel toeters en bellen
degelijke constructie
mooi zo  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hallo John

Ik vind dat je een zeer acceptabel compromis hebt gevonden. Petje af voor het geduld met steeds weer experimenteren.

Hartelijke groeten,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hoi John, vind dit best wel een geslaagd eind resultaat ben benieuwd hoe het er uit ziet als het kompleet afgewerkt is. De verlaagde tunnel ingang ziet er ook een heel stuk beter uit dan je vorige ontwerp past mooi in het geheel. Ik wil nog eens kijken of we weer iest kunnen afspreken dat ik langs kom als dat mag uiteraard.

Fred Vonk

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hoi John,

Je bent weer hard opgeschoten zie ik :)
Maar ziet er allemaal goed uit verder!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
John,


Altijd weer geniaal en een streling voor het oog hé, maar we zijn niet minder van jou gewend :-)

Kijk eens op volgende pagina, naar de laatste 3 foto's op die pagina.
Daar hebben ze ook zo'n brug zoals jij, met bijna aansluiten een tunnel, misschien kan je het wel als inspiratie-bron gebruiken.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=70&whichpage=108


keep up the good work :-)
groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hoi John,

Mooi mooi mooi, het ziet er weer prachtig uit

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
John.

Ziet er stukken beter uit zo.  :thumbup:

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Wordt een prachtig geheel zo! :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
John, het ziet er erg mooi uit, erg benieuwd naar de rest. Dit is Modelbouw met een hoofdletter. Super.

Gr. Henk

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 21-02-2012
Hallo John

Even een paar foto's, 2 stuks, betreffende het inkorten van bovenleidingsdraden zoals ik dat gedaan heb m.b.v. het "Ausgleichstück".
De laatste foto betreft het gebruik van een "Bogenabzug".

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hallo allemaal,

Opnieuw bedankt voor al jullie reacties.

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 21 februari 2012, 21:18:02

Kijk eens op volgende pagina, naar de laatste 3 foto's op die pagina.
Daar hebben ze ook zo'n brug zoals jij, met bijna aansluiten een tunnel, misschien kan je het wel als inspiratie-bron gebruiken.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=70&whichpage=108


Hoi Kris,

Ja, Wim kan er wat van, helemaal super!

Hoi Minto,

Bedankt voor de uitleg en prachtige foto?s :thumbup:

Vandaag stond het schilderen van het tunnelportaal met steunmuur op het programma. Omdat dit opnieuw gedaan gaat worden met zwaar verdunde verf is ter bescherming eerst alles afgeplakt:



In dit soort situaties laat zich het voordeel van een verwijderbare bovenleiding zien ;)

Vervolgens weer een mengseltje gemaakt met het setje kleuren van Anitadecor dat ook gebruikt is voor het schilderen van de brug. De bedoeling was een kleur te vinden die in de buurt zat van de brug maar dan toch even iets anders.
Na het met water natspuiten van de muren, de zwaar verdunde verf aangebracht met dit als resultaat:



Op de volgende foto is het kleurverschil tussen brug en muur duidelijk zichtbaar:



Het is echt onvoorspelbaar hoe realistisch een muur gemaakt uit gips er van kortbij uitziet:



Minder geslaagd zijn de hoeksteentjes van het portaal en de ?opgevulde? nissen in de tunnelbuis:



Net als bij de brug geldt ook hier dat deze kleur als basis dient. In de toekomst zal dit nog verder behandeld gaan worden met de dry-brush methode, pimentpoeders, ?dust?, etc.

Ter afsluiting nog een foto waarop beide bouwwerken zichtbaar zijn:



Hier wordt ik als beginneling best wel blij van :-)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hallo John

Ik snap dat je er nu al blij van wordt; het resultaat mag er zijn. Ben benieuw hoe het er uit zal zien na een verdere bewerking.
Heel veel plezier gewenst, het succes komt dan vanzelf wel.

Hartelijke groeten,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
ik ook

wat wil je verder nog aan de tunnel doen en wat wil je erop zetten kwa senery?
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hier wordt ik ook blij van John,

Wat een mooi materiaal is dat gips toch.

Hoe komt het dat je zo,n kleur verschil hebt in de tunnel, het uitvullen heb je toch met het zelfde gips gedaan ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Hier worden we er allemaal blij van hoor. :thumbup:
Het ziet er prachtig uit en wordt alleen nog maar mooier. B)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Mooi gedaan John!

Ga je eerst dit hele gebied afmaken qua scenery en daarna pas de trajecten leggen in de andere gebieden, of zijn al deze kleine klusjes ter lering, zodat je misschien het baanplan nog bij kunt stellen op sommige punten?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
John,gewoon die opgevulde nissen donkerder verven.Dan zullen ze er totaal anders uitzien.Je krijgt dan een inham effekt.Verdermss geen groen (moskleur) vergeten op je muren.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Ik vind het er erg mooi uitzien !

Groet,
Paul
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hallo John,

Dat noem ik geen werk meer van een beginnerling :), dit is PROFI werk :thumbup:.

Het ziet er geweldig uit.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Dag John,


ziet er goed uit, toont een rustig geheel. 

De verf blijft inderdaad niet goed hangen of beter gezegd, dringt niet in de stukken met een groter lijm gehalte. Vooral denk ik dat dit de oorzaak is dat de stenen rond de tunnelingang niet inkleuren.

Zelf heb ik ook dit al gemerkt, voorbehandelen met iets ?

Steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Het resultaat ziet er erg mooi uit. Je zult zien dat, zodra je wat ' Flor' van bijv. Heki tegen de muren zou gaan plakken, het een mooi geheel gaat vormen.

Mijn complimenten voor de opbouw van je baan! Je hebt de ruimte en alles is tot in de perfectie opgebouwd. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Citaat van: Tilly op woensdag 22 februari 2012, 14:01:29


Minder geslaagd zijn de hoeksteentjes van het portaal en de ?opgevulde? nissen in de tunnelbuis:




Hallo John

Ziet er super uit  :thumbup: :thumbup:

Ook wij zijn wel benieuwd naar de oorzaak waar het dan niet helemaal goed is gegaan.Bij onze brug zaten ook wat van die plekken en dat was lijm waar de verf dus gewoon niet op wil hechten.De lijm er af krabben voorzichtig en daarna opnieuw verven en toen ging het goed.De zuigende werking van het gips dat de verf opneemt schijnt er op die plekken dan niet te zijn en als je er dan met een spons over gaat veeg je de verf zo weg.Heb je op die plekken misschien lijm gebruikt wat er nog op zit of een ander soort gips?

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Een heel mooi resultaat en als je het eenmaal op de juiste kleur hebt gemaakt, vallen die minder geslaagde dingen vast niet meer op.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
John,

misschien plekken in je tunnel met vernis bespuiten en vervolgens pigmetpoeder opstrooien en vervolgens weer vernissen(achteraf dichtgemaakt en je zult al heel wat minder van die plekken zien !

Groeten Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Als dit een muurtje van een beginneling moet zijn, hoe zou het er dan uitzien als een ervaren bouwer van gips muurtjes bent.

Ik vind het er super uitzien hoor. 8)

Trouwens ook bij jouw zie ik een mooie achterwand :thumbup:

Groetjes,

WIm
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Citaat van: oetbeem op woensdag 22 februari 2012, 16:08:51

wat wil je verder nog aan de tunnel doen en wat wil je erop zetten kwa senery?


Hoi Oetbeem,

de bedoeling is dat de kleur van de tunnelwand eerst op orde gemaakt gaat worden. Vervolgens wordt er geballast en geweatherd waarna er nog een stuk bovenleiding met pantovanger gemaakt moet worden. Daarna wil ik de tunnelwanden nog hoger gaan maken en pas dan kan er begonnen worden met de berg. Qua scenery zal er veel groen komen maar voor de rest heb ik nog geen idee.

Citaat van: degeluidsman op woensdag 22 februari 2012, 17:07:06

Hoe komt het dat je zo,n kleur verschil hebt in de tunnel, het uitvullen heb je toch met het zelfde gips gedaan ?


Peter,

alles is gegoten met dezelfde gipssoort en er is geen lijm bij gebruikt. Ik weet nu ook waar het vanaf komt. Omdat het tunnelportaal verplaatst is heb ik de tunnel iets langer moeten maken. Nu lagen er al delen klaar maar de nissen waren nog niet opgevuld, dit is pas zo'n 3 dagen geleden gebeurd en daar zit nu het probleem: een te korte droogtijd! De nissen zijn vochtiger dan de rest en daar waar het vochtiger is dringt de verf minder diep in het gips :?

Citaat van: Dennis1984 op woensdag 22 februari 2012, 19:17:47

Ga je eerst dit hele gebied afmaken qua scenery en daarna pas de trajecten leggen in de andere gebieden, of zijn al deze kleine klusjes ter lering, zodat je misschien het baanplan nog bij kunt stellen op sommige punten?


Dennis,

je slaat de spijker op z'n kop want dit is nu precies de bedoeling. Ik wil dit gebied (1.60m x 4m) eerst helemaal afbouwen en er zoveel mogelijk leerpunten uithalen die gebuikt kunnen worden voor de rest van de baan. Het kan dus inderdaad zijn dat het baanplan nog hier en daar aangepast gaat worden.

Citaat van: bellejt op woensdag 22 februari 2012, 19:21:31

gewoon die opgevulde nissen donkerder verven. Dan zullen ze er totaal anders uitzien.Je krijgt dan een inham effekt.


Johnny,

het was juist de bedoeling om geen effect meer te hebben :? Maakt niet uit, ik laat het nu eerst een week goed drogen en daarna schilderen we het opnieuw.

Citaat van: lokje 23 op woensdag 22 februari 2012, 19:30:51

als ik mijn steunmuren heb gekleurd dan heb ik van de kleuren een 5 liter van elk in eens gemaakt zo had ik voor een poosje steeds de zelfde kleuren ter beschikking .


Hoi Lucien,

blijft dit dan zo lang houdbaar? De bedoeling is wel dat de kleuren wel bij elkaar passen maar niet hetzelfde zijn ;)

Citaat van: caponordtraveller op woensdag 22 februari 2012, 20:49:23

De verf blijft inderdaad niet goed hangen of beter gezegd, dringt niet in de stukken met een groter lijm gehalte. Vooral denk ik dat dit de oorzaak is dat de stenen rond de tunnelingang niet inkleuren.

Zelf heb ik ook dit al gemerkt, voorbehandelen met iets ?


Steven,

zoals eerder aangegeven ligt het kleurverschil bij de tunneldelen aan een verschil in droogtijd. De hoekstenen van het tunnelportaal is een ander verhaal. Deze zijn afkomstig van forumlid Martin (oosterom) en zijn zowiezo gemaakt met een ander soort gips.

Citaat van: Henk163 op woensdag 22 februari 2012, 20:50:04

Het resultaat ziet er erg mooi uit. Je zult zien dat, zodra je wat ' Flor' van bijv. Heki tegen de muren zou gaan plakken, het een mooi geheel gaat vormen.


Hoi Henk,

het lijkt mij geweldig om met dat spul aan de gang te gaan maar eerst wil ik al het gipswerk van dit gebied klaar hebben dus dat gaat nog wel even duren.

Citaat van: harald en alex op woensdag 22 februari 2012, 20:54:38

Ook wij zijn wel benieuwd naar de oorzaak waar het dan niet helemaal goed is gegaan.Bij onze brug zaten ook wat van die plekken en dat was lijm waar de verf dus gewoon niet op wil hechten.De lijm er af krabben voorzichtig en daarna opnieuw verven en toen ging het goed.De zuigende werking van het gips dat de verf opneemt schijnt er op die plekken dan niet te zijn en als je er dan met een spons over gaat veeg je de verf zo weg.Heb je op die plekken misschien lijm gebruikt wat er nog op zit of een ander soort gips?


Harald & Alex,

het is zeker geen houtlijm want de "witte vlekken" die houtlijm veroorzaakt zijn anders. Ik zal Martin een PB sturen en hem eens vragen met welk materiaal deze hoekstenen precies gemaakt zijn.

Citaat van: metpetergaathetbeter op woensdag 22 februari 2012, 23:22:14

misschien plekken in je tunnel met vernis bespuiten en vervolgens pigmetpoeder opstrooien en vervolgens weer vernissen(achteraf dichtgemaakt en je zult al heel wat minder van die plekken zien !


Peter,

eerst maar eens goed laten drogen en opnieuw schilderen. Geeft vernis trouwens geen glans?

Groetjes en allemaal weer bedankt voor de complimenten :thumbup:

John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
John,

Sinds ik een airbrush heb, gebruik ik deze o.a. voor het verven van dit soort "moeilijke plekken. Doordat de verf uit de airbrush in de lucht al voor een deel droogt, "plakt' ie beter op dit soort moeilijke oppervlakten. Zo heb ik nu probleemloos mijn rails geverfd, wat met de kwast een drama was (vooral de k-flex-rail, dat stoot verf af lijkt het wel).

Misschien is het dus een idee eens dunnetjes met je airbrush er overheen te gaan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Arjan,

goed plan maar ik laat het nu eerst goed drogen.

Ik heb ook nog een testje gedaan met voorstrijkmiddel. Op onderstaande foto is aan de linkerzijde een muur geschilderd met alleen een mengsel van Acrylverven, aan de rechterzijde is dezelfde verf gebruikt maar deze muur is eerst voorbehandeld met een Albastine voorstrijkmiddel:



Het is duidelijk dat het voorstrijkmiddel ervoor zorgt dat de verf (kleur) minder in de gips trekt. Naast de zuilen is het nog eens lichter omdat de naden een dag van tevoren zijn dichtgemaakt dus hier speelt het vocht wat in de gips zit ook nog mee. Het allerbelangrijkste is dus dat voor het verven alles goed gedroogd is om kleurverschillen tgv vochtverschillen te voorkomen. Bij mij heersen kamertemperaturen en daarbij blijkt dat een droogtijd van 3 dagen nog te kort is.

Ik ben momenteel na aan het denken over het volgende project. Hier wil ik "betondelen" uit gips voor gaan gebruiken maar ben er nog niet zeker van om hier mallen voor aan te schaffen. Die krengen zijn nl zo verdomd duur :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hoi John,

Ziet er mooi uit. Ik heb hetzelfde probleem gehad met het niet goed dekken van de verf van Anita Decor als ik hem zwaar verdund gebruikte. Nu verdun ik minder en veeg gelijk het teveel eraf. Mijn gipse bergen heb ik nu eerst behandeld met Gamma muurverf (donker steen verdund en daarna middel steenkleur onverdund) en vervolgens met de verf van Anita Decor nabewerkt. Tot nu toe gaat dat goed.

Olaf
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw tunnelingang 22-02-2012
Hallo John,

Kijk dat ziet er weer gelikt uit, je kunt ook nog hier en daar
op je muur losse stenen met een donkere of lichte kleur
apart aanzetten. Het is een heidens karweitje maar het resultaat telt.
Ja het grote voordeel van Viessmann bovenleiding is dat het verwijderbaar
is.

Grt Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 24-02-2012
Citaat van: Falcon op donderdag 23 februari 2012, 12:43:32

Ziet er mooi uit. Ik heb hetzelfde probleem gehad met het niet goed dekken van de verf van Anita Decor als ik hem zwaar verdund gebruikte. Nu verdun ik minder en veeg gelijk het teveel eraf. Mijn gipse bergen heb ik nu eerst behandeld met Gamma muurverf (donker steen verdund en daarna middel steenkleur onverdund) en vervolgens met de verf van Anita Decor nabewerkt. Tot nu toe gaat dat goed.


Olaf,

Dit had ik ook al geprobeerd maar vond dat daarmee de structuur van de steentjes ietwat afgevlakt werd :?

Citaat van: brunigbahn op donderdag 23 februari 2012, 13:03:42

Kijk dat ziet er weer gelikt uit, je kunt ook nog hier en daar
op je muur losse stenen met een donkere of lichte kleur
apart aanzetten. Het is een heidens karweitje maar het resultaat telt.


Johan,

Heb je een close-upje voor me?

Citaat van: lokje 23 op donderdag 23 februari 2012, 14:01:52
CiteerHoi Lucien,

blijft dit dan zo lang houdbaar? De bedoeling is wel dat de kleuren wel bij elkaar passen maar niet hetzelfde zijn Knipoog

ik heb er alvast geen probleem mee gehad.
enkel voor gebruik eens flink schudden om terug te mengen en alles wat terug klaar.


Hoi Lucien,

Bedankt voor je antwoord :thumbup:

Vandaag weer aan het experimenteren geweest met gips. Het volgende project moet een stalen brug worden met betonnen brugpijlers. Deze brug moet dus een totaal ander uiterlijk gaan krijgen als de stenen brug en steunmuur.

Eerst maar eens geprobeerd betonnen balken te maken van gips en ben uiteindelijk op deze methode gekomen:

Een 18mm multiplex plaatje genomen en dit in het midden voorzien van een stuk plakband. Deze plakband zorgt straks voor een betere lossing van het gips:



Bij de Formido een plastic hoekprofiel gekocht van 20 x 20mm en dit mbv een stuk 18mm multiplex vastgezet:



Ook aan de niet-plakbandzijde zijn enkele stukjes hoekprofiel geplaatst om ervoor te zorgen dat het hoekprofiel mooi haaks blijft.
Vervolgens het andere profiel ook geplaatst en dat ziet er dan zo uit:



De 2 rode Duplo-blokjes zijn 15mm dik en zijn in eerste instantie gebruikt om het tweede hoekprofiel goed op afstand vast te schroeven. Daarna zijn deze nodig om de kopse kanten dicht te maken zodat de gips niet wegloopt. Met een stukje plakband worden beide blokjes gefixeerd:



Daarna kan het zooitje volgegooid worden met gips:



Na 30min drogen aan één zijde het hoekprofiel losgemaakt en de Duplo-blokjes verwijderd. Door voorzichtjes op de mal te tikken komt het gips los en hebben we een gipsprofiel van 20 x 15mm:



De bedoeling is dus om bruggehoofden te maken met een (gladde) betonlook maar het geheel moet er ook nog eens sierlijk uitzien.
De gedachte is om een arcadeboog te pakken en deze glad te schuren zodat je een mooie ronding krijgt te zien maar hoe krijg je dit glad en egaal?
Uiteindelijk op het idee gekomen om de orginele arcadeboog op te spannen tussen iets dunner hout en het hout te laten dienen als een soort van aanslag. Zo dus:



Enna het schuren heb je dan dit:



Voor het grove schuurwerk gebruik ik een slijpmotor met schuurschijf en voor het fijne werk de ?Muis?:



Vervolgens wat aan het passen en meten geweest en kom dan op zo iets uit:



De steentjes in het midden moeten ook nog glad gemaakt worden. Kan dit iets worden of is het allemaal voor niets geweest?

Groetjes, John