Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Hoi Ron

Heel indrukwekkend.
Trein rijdt wel lekker soepel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Jhon het is fantastisch om te zien hoe je bezig ben ook wel frustrerend om te zie wat je heb kwa ruimte baanomvang en matrieel daarom vindt ik het goed dat je heb uitgelegd hoe je dit project te hande heb genomen.
ik hoop nog veel filmpjes van je te mogen zien met meerdere treinen en op de juiste snelheid.

Alvast bedankt voor alle foto's en filmpje

Groeten Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Al vanaf het moment dat ik de afgeronde hoeken van jouw ruimte gemaakt zag worden, ben ik fan. :) Je bent nu ruim een jaar verder en hebt dan eindelijk een trein rijden, en hoe! Ik vind het geweldig hoor.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Hallo,

opnieuw allemaal bedankt voor jullie reacties :D

Hier enkele antwoorden op jullie vragen.

Ik schat dat de trein nu iedere ronde zo'n 200m aflegd (pin me er echter niet op vast :mrgreen:). Er zal nu zo 350m rails liggen. De bedoeling is om op dit traject zo'n 50 tot 60 treinen te laten rijden, dit vereist wel nog het nodige aansluit- en programmeer werk.

De E91 die rondrijdt is uitgevoerd met een hoogvermogensmotor in combinatie met een ESU mfx decoder(61600). Loks die zo omgebouwd worden rijden werkelijk fantastisch en zijn vrij ongevoelig voor massa onderbrekingen en schommelende spanning. De klimovalen en het zichtbare gedeelte worden namelijk via de railzen van het schaduwstation gevoed, er zijn nl nog geen extra voedingen aangesloten en dan toch rijdt deze lok geweldig. Moeiteloos trekt hij deze 30 wagonnetjes vooruit :D
Vanwege de lengte van de film heb ik deze trein inderdaad wat sneller laten rijden, anders zou er aan de film geen einde komen :mrgreen: In de toekomst zal deze natuurlijk een meer realistische snelheid krijgen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Gijs op zondag 28 februari 2010, 18:09:38

Ik heb zelf pas een heleboel nieuwe rails gekocht in de marklin shop.
Alles zat nieuw in de doosjes met het 150 jaar marklin logo.

Toch merkte ik dat ik de rails goed moest schoonmaken omdat de locs er niet zonder slag of stoot over heen wilden rijden.

Nu rijden ze perfect ook kruipend.

Wat ik mij afvraag, met zoveel rails heb jij daar ook last van gehad? Bij mij ging het maar om een paar doosjes maar bij jou is het andere koek dus ik ben benieuwd.

Gijs, ook ik heb hier last van gehad en dus eerst de rails zuiver gemaakt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
'k Heb de hele ombouw van de baan zitten volgen, maar dit is toch wel het ultieme wat je als modelspoorliefhebber kan bereiken...

En dan te bedenken dat het vanaf dit punt alleen maar nog mooier kan worden!

Op welke data is het opendag?  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
gaaf gaaf gaaf gaaf John,

Ik bel binnenkort weer voor een rondleiding, geweldig gewoon:)

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Tilly op maandag 01 maart 2010, 18:27:12
Hallo,

Ik schat dat de trein nu iedere ronde zo'n 200m aflegd (pin me er echter niet op vast :mrgreen:). Er zal nu zo 350m rails liggen. De bedoeling is om op dit traject zo'n 50 tot 60 treinen te laten rijden, dit vereist wel nog het nodige aansluit- en programmeer werk.

De E91 die rondrijdt is uitgevoerd met een hoogvermogensmotor in combinatie met een ESU mfx decoder(61600). Loks die zo omgebouwd worden rijden werkelijk fantastisch en zijn vrij ongevoelig voor massa onderbrekingen en schommelende spanning. De klimovalen en het zichtbare gedeelte worden namelijk via de railzen van het schaduwstation gevoed, er zijn nl nog geen extra voedingen aangesloten en dan toch rijdt deze lok geweldig. Moeiteloos trekt hij deze 30 wagonnetjes vooruit

Groetjes, John

Hallo  John,

Erg leuk filmpje. Man wat een lengtes heb je toch liggen. Als je zoveel treinen wil laten rijden, dan mag je wel een gehoorbescherming dragen  :lol: :lol:. Dan is het maar goed dat je het in je garage heb staan de baan, anders worden de buren of je huisgenoten gek  :P.

Wordt je motor van je loc niet erg heet als je ze lang laat rijden? Zeker met heel veel wagons erachter?
Ik vond het leuk om je baan eens tot leven te zien komen en hoop snel weer je overige bouwels te zien.

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: rscosworth op maandag 01 maart 2010, 18:51:04
Op welke data is het opendag?  :D
@ Hoi Richard tijdje niets van je gehoord! Maar eh jou spoorbaan mag er ook zijn hoor of heb je hem weer afgebroken  :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Tilly op maandag 01 maart 2010, 18:43:35
Citaat van: Gijs op zondag 28 februari 2010, 18:09:38

Ik heb zelf pas een heleboel nieuwe rails gekocht in de marklin shop.
Alles zat nieuw in de doosjes met het 150 jaar marklin logo.

Toch merkte ik dat ik de rails goed moest schoonmaken omdat de locs er niet zonder slag of stoot over heen wilden rijden.

Nu rijden ze perfect ook kruipend.

Wat ik mij afvraag, met zoveel rails heb jij daar ook last van gehad? Bij mij ging het maar om een paar doosjes maar bij jou is het andere koek dus ik ben benieuwd.

Gijs, ook ik heb hier last van gehad en dus eerst de rails zuiver gemaakt.

Groetjes, John


Mijn rails is nieuw, maar door al dat geklus (gaat van alles door de lucht) wordt het toch smerig  :)
Ik trek meestal een niet pluizig doekje langs de railstaven en gum wat lichtjes na.
En veel rijden met de trein wil ook nog wel eens helpen, maar als je zo aan het klusse ben schiet dat er vaak in  :)

SUCCES John...ik denk dat het mooi wordt  :lol:

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Tilly op maandag 01 maart 2010, 18:43:35
Citaat van: Gijs op zondag 28 februari 2010, 18:09:38

Ik heb zelf pas een heleboel nieuwe rails gekocht in de marklin shop.
Alles zat nieuw in de doosjes met het 150 jaar marklin logo.

Toch merkte ik dat ik de rails goed moest schoonmaken omdat de locs er niet zonder slag of stoot over heen wilden rijden.

Nu rijden ze perfect ook kruipend.

Wat ik mij afvraag, met zoveel rails heb jij daar ook last van gehad? Bij mij ging het maar om een paar doosjes maar bij jou is het andere koek dus ik ben benieuwd.

Gijs, ook ik heb hier last van gehad en dus eerst de rails zuiver gemaakt.

Groetjes, John

Aha, dan ligt dat dus niet aan mij maar hoort dat erbij,

Bedankt voor je reaktie en voor dit geweldige topic,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Tilly op zondag 28 februari 2010, 18:23:09
Daarnaast is het absoluut niet mijn bedoeling om te kunnen zeggen "kijk eens wat ik heb!" of om andere te frustreren omdat zij dit niet hebben.
Ik raak niet gefrustreerd om wat ik niet heb, maar wel om de snelheid en accuratesse waarmee deze baan tot nu toe in elkaar is gezet. Ook als de baan de helft kleiner was geweest zou ik diezelfde "frustratie" voelen.

En nu die frustratie maar weer omzetten in inspiratie..... :?

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Citaat van: Henk-Jan op dinsdag 02 maart 2010, 01:05:43
Citaat van: rscosworth op maandag 01 maart 2010, 18:51:04
Op welke data is het opendag?  :D
@ Hoi Richard tijdje niets van je gehoord! Maar eh jou spoorbaan mag er ook zijn hoor of heb je hem weer afgebroken  :mrgreen:

haha, komend weekend begint het afbreken, de baan was te ingewikkeld om in je eentje te besturen. er komt een nieuwe baan.

mede dankzij dit topic heb ik samen met m'n vader besloten om volledig over te gaan naar besturing met koploper. het ombouwen van de huidige baan is meer werk dan opnieuw beginnen.

vandaar ook de credits naar tilly's project. dit heeft toch de doorslag gegeven om te starten met koploper!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
HEREN LET OP!!

Mocht Tilly in de toekomst loks aanbieden hier op het forum, Niet intrappen!! Die dingen hebben veel te veel kilometers gemaakt!  :mrgreen:


groeten, Bram

Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Tilly sorry voor dat offline tussendoortje :oops:
Ene Richard jammer van je baan (was er toch wel een beetje jaloers op :))
Maar blijf jullie volgen hoor mannen!
Succes met de bouw heren.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Testtraject gereed, nu met filmpje!!)
Hallo Tilly

Het is nog steeds genieten van jouw updates. Schitterende gedetaillerde bouwwijze. Prachtig doordacht baanplan. Zeer mooi beeld van de eerste testrit. Complimenten.

Succes en de groeten,

Minto Tighfield :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo allemaal,

Opnieuw allemaal bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: 111 op donderdag 04 maart 2010, 19:59:47
HEREN LET OP!!

Mocht Tilly in de toekomst loks aanbieden hier op het forum, Niet intrappen!! Die dingen hebben veel te veel kilometers gemaakt!  :mrgreen:


Onder de 1000km is toch ?in nieuwstaat?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar goed, hier weer een nieuwe update.

De afgelopen week maar weinig slaap gehad, enkele avonden tot in de nachtelijke uurtjes aan de baan gewerkt. Oeps, nu heb ik jullie verklapt waar ik de tijd vandaan haal :mrgreen:

Om het mijzelf makkelijk te maken en om fouten tijdens installatiewerkzaamheden te voorkomen, heb ik net zoals bij de bouw van het eerste schaduwstation, eerst weer een exelfile gemaakt die er als volgt uitziet:



Deze tekening heeft voor mij ontzettend veel waarde. In de eerste plaats is het een perfect hulpmiddel bij het aansluiten van de wissels en terugmeldingen en in de tweede plaats is het een mooi hulpmiddel voor het programmeren in Koploper. Alle noodzakelijke gegevens die nodig zijn staan er namelijk op zoals wisselnummers, terugmeld-contacten en bloknummers. Mochten er mensen zijn die deze file graag willen hebben, stuur een PB of e-mail naar thieljoh[at]gmail.com en het wordt geregeld.

De blauwe FTP-kabels die de S88 modules van nivo 1 met elkaar verbinden (linker streng HSI-88) zijn inmiddels vervangen door groene. De S88 modules van nivo 3 zijn daarna mbv oranje FTP kabels(middelste streng HSI-88) met elkaar verbonden. Hier een foto waarop het gebruik van diverse kleuren zichtbaar is:



Door gebruik te maken van verschillende kleuren wordt (hopelijk) de kans op het maken van fouten kleiner en het zoeken naar storingen makkelijker.

Toen kwam weer één van de leukste werkjes van onze hobby aan bod, spelen met Koploper. Deze keer heb ik het iets anders aangepakt dan bij de bouw van het schaduwstation van nivo 1. Toendertijd zijn de loks, wissels en terugmeldingen getest mbv het testprogramma in Koploper(linker venster op onderstaande print). Nadeel hiervan is dat je ieder component apart moet testen wat dus veel tijd kost. Nu heb ik eerst de blokken aangemaakt, het baanplan getekend en mbv een rijdende lok alles getest. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van het lok-rijwindow(rechter venster op onderstaande print).



Deze methode werkt veel sneller en makkelijker mits je natuurlijk alles zorgvuldig aangesloten hebt :wink:

Nu eerst naar het baanplan in Koploper, hier zit namelijk nog een verhaal achter. Toen ik zo?n 9 maanden geleden gestart ben met Koploper, stond de PC voor het schaduwstation en stond ik dus met het gezicht naar het schaduwstation toe. Nu het commandocentrum klaar is zit ik niet met het gezicht maar met de rug naar het schaduwstation toe. Het baanplan op het scherm stond dus in spiegelbeeld met de werkelijkheid. Dit is nu gecorrigeerd en gelijk aangepast aan het nieuwe beeldformaat. Het eerste baanplan was namelijk getekend op een oude 19? beeldbuis (4 : 3) terwijl ik nu de beschikking heb over een 22? monitor (16 : 9). Het baanplan is ook getekend in een ander tabblad wat het allemaal wat overzichtelijker houdt, hier een schermprint:


Het testen kon vervolgens beginnen, een lok op de rails geplaatst en dus mbv het rijwindow vanuit Koploper aangestuurd:

De lok rustig zijn rondjes laten rijden en eerst de wissels getest. Ze werkten direct allemaal perfect :D Heb hier en daar wel de blauwe wisseldraden moeten omwisselen omdat de stand van de wissel niet overeen kwam met die in koploper.
Daarna is er een begin gemaakt met het inlezen van de terugmeld contacten. Deze zijn op het baanplan gevisualiseerd (ronde bolletjes) en je ziet nu direct of deze goed binnenkomen. Op ééntje na was dit ook het geval, de bezetmelding van één wisselstraat blijft nog onbedoeld ?hoog? staan dus dit dient nog verder uitgezocht te worden. Noemenswaardig is ook dat de problemen met het inlezen van de HSI-88(zie post #557) tijdens het opstarten opgelost lijken te zijn, met dank aan Paul Haagsma.

De komende week wil ik de terugmeldingen en voedingen van de sporen in de klimovalen nog aansluiten en worden de voedingen van het schaduwstation van nivo 1 nog opgesplitst in 2 boosterkringen. Een werkje van enkele uren wat ik maar steeds heb uitgesteld. Zodra deze werkzaamheden gereed zijn, kunnen we beginnen met het opvoeren van het aantal rijdende treinen en gaat het dus steeds leuker worden.

Zo, dat was het dan weer voor nu. Een heel verhaal maar mochten er desondanks nog vragen zijn dan hoor ik die graag.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
John,

Dat wisselen van die blauwe draden komt me bekend voor. Ik heb ze zelf ook bij een paar wissels bij de start moeten wisselen.

Je kan in koploper aangeven dat de wissel "verkeerd"is aangesloten, volgens mij stelt hij hem dan wel goed in.

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

Ja de juiste stand voor de wissels en Koploper, ja daar moet ik ook nog wat aan doen. Verder is het een zeer duidelijk en overzichtelijk geheel wat je hebt gemaakt. Alleen wat heb je nou in die blokjes gezet in het excelbestand?

Gr. Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Ronald,

heb even een detail tekening gemaakt:



Is jouw vraag hiermee beantwoord?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Citaat van: Ron21 op vrijdag 05 maart 2010, 19:06:11
John,

Dat wisselen van die blauwe draden komt me bekend voor. Ik heb ze zelf ook bij een paar wissels bij de start moeten wisselen.

Je kan in koploper aangeven dat de wissel "verkeerd"is aangesloten, volgens mij stelt hij hem dan wel goed in.

Groeten

Ron

Hallo Allen,

kijk uit bij deze optie, als de wissel zichtbaar is op de centrale (bv. Ecos en CS1), en de wissel op de centrale hetzelfde ligt als op de treinbaan, moet je de optie fout aangesloten in koploper niet gebruiken. Voor iedere (2-weg) wissel zijn 2 symbolen beschikbaar, waarbij de default stand zwarte lijn met je centrale moet overeenkomen. Nu loopt de bediening op je centrale en in koploper synchroon. Dit zal met een vinkje zetten fout aangesloten nooit meer kunnen funktioneren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Walter,

bedankt voor je reactie. Ik had dit al ergens gelezen en heb er daarom inderdaad voor gekozen om de draden om te wisselen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John.
En weer heb je een "zevensmijlstap" met goed gevolg gezet! 8)
Geweldig dat het schaduwstation vrijwel in één keer perfect werkt, het wisselen van de draden van de wisselbesturing is wel het allerkleinste "foutje" wat je met zo'n project kan overkomen.
Natuurlijk he jij weer geweldig veel tijd en energie ingestoken, om dit resultaat te kunnen bereiken.

Citaat van: Tilly op vrijdag 05 maart 2010, 18:15:09
De afgelopen week maar weinig slaap gehad, enkele avonden tot in de nachtelijke uurtjes aan de baan gewerkt. Oeps, nu heb ik jullie verklapt waar ik de tijd vandaan haal :mrgreen:

Toch wel héél erg fijn dat jij, om ons snel van deze update te laten genieten, zelfs wat uurtjes slaap opoffert! :shock: :mrgreen:

Veel succes met de volgende stap!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hoi John, het is al veel gezegd, maar het ziet er dan ook weer super uit. De schema's voor de terugmelders zijn net als bij mijn  ( en zovele anderen) baan het zelfde alleen dan in het kwadraat. Deze secure manier van bouwen is dan eigenlijk ook gewoon noodzakelijk om achteraf geen storingen te krijgen. Ik krijg daar dan ook absolut niet het idee bij dat je te koop zou lopen met je baan en wens je gewoon veel succes met het bouwen en ja, ik ben nog steeds heel nieuwsgierig hoe het zichtbare deel er nu uit komt te zien, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

Ik blijf in herhaling vallen maar ik kan niets anders, dit ziet er weer goed en doordacht uit.
Chapo voor de wijze waarop jij je modelbaan bouwt.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

Ik kan eigenlijk maar een woord uitbrengen: SUPER!!

Wat een mooie doordachte baan, en degelijk opgebouwd. Ik ben straks ook erg benieuwd hoe de scenery wordt.
Ik blijf dit volgen!!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

Ja, je hebt een duidelijk overzicht gemaakt en het is mij duidelijk. Bedankt voor je uitleg.

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo allemaal,

Ik krijg nogal wat vraagjes over de exelfile uit post #1738, hier is die nog een keer:



Daarom hier nog een uitgebreidere uitleg.

De blokken in koploper lijken mij duidelijk. Hier nogmaals de tekening uit post #1194 die laat zien hoe een blok aangesloten is:



Ieder blok bestaat dus uit 3 secties:

De stopsectie: deze is in de exelfile donkergroen gekleurd.
De afremsectie: in de exelfile lichtgroen gekleurd.
De irijsectie: deze is in de exelfile lichtgeel gekleurd.

De kleuren uit de exelfile hebben niets te maken met de kleuren van de kabels!!!

De terugmeldleidingen afkomstig van de afremsectie en de inrijsectie zijn met elkaar doorverbonden in de connector van de terugmeldmodules. Koploper heeft nl maar 2 contacten nodig per blok. Mocht ik in de toekomst over willen stappen naar een ander softwareprogramma (lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk) dan is er in ieder geval nog een mogelijkheid om te gaan werken met drie contacten per blok zonder daarvoor de halve baan te moeten afbreken.

In de exelfile staat ieder blokje voor 1 rechte rails 24188. Dit zal niet overal zo doorgetrokken kunnen worden maar in de schaduwstation was het geen enkel probleem.

Dan nu naar de oranje blokjes. Dit is de wisselstraatbezetmelding die gemaakt is volgens deze tekening uit post #488. Hier is die tekening nogmaals:



Van alle railstukjes nr 24071 is één railstaaf geïsoleerd en de leidingen daarvan zijn met elkaar doorverbonden en aangesloten op één terugmeldcontact.

De nummertjes in de blokjes van de exelfile geven vervolgens aan op welke terugmeldmodule met welk contact deze aangesloten zijn, dus nr 8.15 wil zeggen module 8 contact 15.

Dan hebben we nog de wisselnummers. Op bovenstaande exelfile staan getekent wissels W3.2 en W3.3. W3.3 wil zeggen de wissel die aangesloten is op wisseldecoder 3, contact 3.

Hoop dat het nu iets duidelijker is. Mocht dit niet zo zijn dan laat het maar horen.

Groetjes, John

PS: het bezoek van Einte was gezellig! Zijn versterker is al helemaal aan Manowar gewend :mrgreen: Doe je mij de filmpjes nog hier plaatsen?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Dag John,

Wat heb jij het toch allemaal mooi in kaart gebracht en zeer goed uitgelegt.

Ik begreep van Einte dat je een versterker rijker bent  :D
Straks zal ik eens kijken of er al iets te vinden is van zijn bezoek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
John,

Ziet er allemaal weer keurig uit hoor...perfect  :)

Als ik jouw foto bekijk (genomen door Einte) lijk je me ook een oude blues-rocker...of zie ik dit fout.

Ik had vroeger ook lang haar toen ik drumde in onze blues-rock band, zodoende  :mrgreen:

Ik drum nog steeds met stevige muziek mee, dus ik blijf jong van hart !!!  :P

Succes met je baan !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

Hier is het andere filmpje, die andere vond ik beter  :?

http://www.youtube.com/watch?v=rnWcl2OhP-I

Hier nog even de andere  :D

http://www.youtube.com/watch?v=w9WLY8Ys7mw

Gr Einte

Ps ik kom nog wel een keertje langs dan maak ik nog wel een filmpje  8)

Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Einte,

bedankt voor het plaatsen van de fimpjes en wat een kwaliteit :D :D :D Zodra er wat meer treinen rijden mag je natuurlijk weer opnieuw op komen draven :lol: :lol:

Citaat van: Hansje op dinsdag 09 maart 2010, 17:41:37
John,

Als ik jouw foto bekijk (genomen door Einte) lijk je me ook een oude blues-rocker...of zie ik dit fout.


Ha, ha, Hans, je ziet het fout, geen blues rocker maar metal rocker :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Het eerste filmpje van de laatste twee vindt ik heel realistisch hoor mijn complimenten.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Erg leuk om weer een filmpje te zien, op de baan van je John.

Groet Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo allemaal,

even een korte update anders gaan jullie misschien denken dat ik in slaap gevallen ben :mrgreen:

Alle terugmeldingen, dus ook die van de klimspiralen en het zichtbaar gedeelte, zijn nu aangesloten en getest. Het bovenste nivo is inmiddels ook voorzien van een vangrail waartegen straks de kabelgoten van het zichtbaar gedeelte bevestigd worden. Hier een foto:



Op de foto is ook een extra spoor te zien, dit is het voorlopige ijktraject waarop de loks geijkt gaan worden. Ditmaal laat ik ze eerst lekker warmdraaien op de hoofdbaan alvorens ze te ijken. Bij de bouw van het onderste schaduwstation had ik hiervoor niet te tijd genomen wat uiteindelijk resulteerde in geen goed geijkte loks. Aldoende leert men dus :wink:

De volgende stap is het netjes aansluiten van de voedingsleidingen van de klimovalen en het zichtbaar traject. Ik ben helaas door mijn kabelgoten heen en heb dus een nieuwe bestelling moeten plaatsen. Het is dus nog even wachten op het volgende filmpje waarbij jullie beide schaduwstations volledig in gebruik kunnen aanschouwen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Dag John,

Top dat alle melders werken, heb jij ook nog iets van de railstaven afgeslepen??

Ik had bij somige last van kontakt omdat de railstaven elkaar raakten en hierdoor de isolator als het ware overbrugt werd.

Trouwens een goede tip om de loc eerst warm te laten draaien en dan pas te ijken, ik heb dit niet gedaan  :oops: :oops: :oops:
Maar er staan pas een aantal loc's in dus opnieuw doen is geen ramp.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Domme vraag misschien, maar waarom zou je een loc moeten ijken? Heeft dat met koploper te maken ofzo?

Verder ziet het er weer goed uit.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Fijn dat alles werkt, lijkt me geen pretje om in deze aantallen een foutje te zoeken  :shock: , we kijken uit naar het volgende filmpje, succes, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo Roy,

Het ijken van een loc is inderdaad voor koploper. De rijeigenschappen en het remmen zijn dan door koploper beter te sturen.

Groetjes

willie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Het ziet er allemaal echt heel mooi uit, complimenten!

Ikzelf rijd analoog, dus dan borrelen er allerlei vragen op die misschien wel heel eenvoudig te beantwoorden zijn. Een aantal zijn al lezend beantwoord, maar eentje blijf ik mee zitten na het kijken naar de filmpjes van Einte: als nu "dadelijk" het hele landschap is ingericht en het project klaar is, hoor de dan bijvoorbeeld midden in die berg een aantal puffende stoomlocs omhoog kruipen, of kan het geluid uit zodra de loc uit zicht is verdwenen?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Citaat van: wakkie op zondag 14 maart 2010, 16:56:15

Het ijken van een loc is inderdaad voor koploper. De rijeigenschappen en het remmen zijn dan door koploper beter te sturen.


Willie,

bedankt voor je antwoord.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 14 maart 2010, 16:57:53
Een aantal zijn al lezend beantwoord, maar eentje blijf ik mee zitten na het kijken naar de filmpjes van Einte: als nu "dadelijk" het hele landschap is ingericht en het project klaar is, hoor de dan bijvoorbeeld midden in die berg een aantal puffende stoomlocs omhoog kruipen, of kan het geluid uit zodra de loc uit zicht is verdwenen?

Via Koploper is dit allemaal per blok in te stellen, hoe het allemaal werkt moet ikzelf ook nog uitzoeken :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 maart 2010, 16:44:36

Top dat alle melders werken, heb jij ook nog iets van de railstaven afgeslepen??

Ik had bij somige last van kontakt omdat de railstaven elkaar raakten en hierdoor de isolator als het ware overbrugt werd.


Peter,

ik slijp ze allemaal met een dremel bij voorbaat in. Zie deze foto uit post #125:



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Klopt helemaal.

Je kan in ieder blok apart schakelen, dit houd in dat je bv de verlichting / rook / geluid enz kunt uitzetten als hij in zich een onzichtbaar gedeelte bevind.

Hier ben ik zelf kortgeleden mee aan het stoeien geweest en het werkt perfect.

Ook geeft een stoomloc als hij in een bepaald blok komt een fluit signaal, op deze manier wordt het steeds echter.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Het testen is in volle gang)
Hallo John,

De wagons die bij jou vandaan komen rijden erg goed, volgens mij zijn ze nooit uit het doosje geweest  :?

De relais werken ook die hebben de kapotte relais vervangen  8)

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Einte,

veel plezier ermee.

Ben momenteel volop bezig met het programmeren en testen van Koploper. Tijdens het automatisch rijden van een lok(ééntje dus) maakt de PC plotseling een restart :shock: :shock: :shock: Na opstarten verschijnt deze melding:



Vervolgens DDW en Koploper opgestart en geen problemen meer gehad. Hopelijk is het een incident maar kan iemand van jullie iets uit deze melding halen en eventueel de oorzaak ervan benoemen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Hoi John,

Ik heb dit ook wel eens.
Mij is verteld dat je dan beter de computer geheel eens moet uitschakelen (niet op nieuw opstarten).
De computer is even de weg kwijt.
Meestal ben ik er van af.
Maar een computervriek weet het misschien beter.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Hallo Tilly, ik heb dit wel vaker gehad. Meestal gebeurt dat wel meer bij wat oudere pc's waar van alles heeft opgestaan en weer is afgehaald.(ik weet niet of dit bij jou ook het geval is)

Bijna altijd stelt zo'n fout niks voor.

Het beste kun je dat automatische opnieuw opstarten uitschakelen.

Je gaat dan naar systeem (rechtermuisknop op deze computer klikken) en dan naar systeemeigenschappen en dan vind je bij geavanceerd Opstart en herstelinstellingen.
Klik dan op instellingen en haal het vinkje weg bij : de computer automatisch opnieuw opstarten .


Als er dan een fout optreed krijg je daar een melding van en kun je zelf beslissen wat je wilt doen.

Ik kreeg geen enkele foutmelding sinds ik het heb uitgezet en de pc draaid als een zonnetje.

Succes,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Citaat van: Gijs op maandag 15 maart 2010, 23:33:50
Het beste kun je dat automatische opnieuw opstarten uitschakelen.

Je gaat dan naar systeem (rechtermuisknop op deze computer klikken) en dan naar systeemeigenschappen en dan vind je bij geavanceerd Opstart en herstelinstellingen.
Klik dan op instellingen en haal het vinkje weg bij : de computer automatisch opnieuw opstarten .


Als er dan een fout optreed krijg je daar een melding van en kun je zelf beslissen wat je wilt doen.

Indien je automatisch opnieuw opstarten uitzet, zou je normaliter de gewone BSOD (Blue (Black op Vista en nieuwer) Screen Of Death) moeten ontvangen.
Met de functie automatisch opnieuw opstarten word deze melding als het ware omzeilt, en na herstart krijg je dan een fout rapport.

Een BSOD is een blauw/zwart scherm met een hoop witte tekst, die word weergeven zodra er een kritieke systeemfout optreed, dit kan een corrupte driver zijn (software fout dus), maar ook hardware gerelateerd zijn!

In de event viewer die standaard in Windows zit kun je mogelijk meer uitvinden over het voorval.
Om in de event viewer te komen zijn er een aantal manieren, hier ff de snelste:
- Druk de toetsencombi "windows + r" in, dit opent de Run box
- typ "eventvwr"
- druk enter
- ga de items in het linker frame na op fouten of waarschuwing rond de tijd van de herstart

Zeker als het probleem zich vaker voor gaat doen is bovenstaande aan te raden.

Mvg,
Thierry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Ongewilde restart PC!!)
Thierry,

Dank je wel voor deze informatie bron.
Zo zie je maar elke dag leer ik wat op het 3railforum. :wink:
Daar voor lees ik me te pletter (dag en nacht) :mrgreen:

thanks.