Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 22-05-2020)
Citaat van: 1200Blauw op maandag 25 mei 2020, 20:30:12

Bij uitfaden denk ik direct "condensator", maar misschien zeg ik wel iets heel doms nu. Een elektronica-expert ben ik niet.


Ik ben ook geen electronic-expert en daarom ben ik zo blij met dit forum ;)

Citaat van: Hero op maandag 25 mei 2020, 21:16:25

Naar mijn idee is die flits geen stroom piek. Maar staan de uitgangen nog vol open.
Na opstarten van de software wordt dat door de dimmer dicht gegooid.


Dus? ;)

Citaat van: ArieV op maandag 25 mei 2020, 22:27:54

Zeker geen NTC's gebruiken. Die zijn niet bedoeld voor situaties als deze. Het gaat hier om (ongewenst) inschakelgedrag van de units die middels settings, of upgrades verholpen moeten worden (of niet te verhelpen zijn). Nu staan modelspoorders en DMX sturing doorgaans niet zo dicht bij elkaar. Misschien is het een idee om deze vraag ook eens neer te leggen bij de zeer verre neven: http://www.forum.licht-geluid.nl/licht-forum/ Ook daar zijn waarschijnlijk welwillende lieden die hier iets over kunnen zeggen.


Arie,

duidelijk, ik zal de vraag daar eens neerleggen en zal jullie op de hoogte houden.

Citaat van: Looney Tunes op maandag 25 mei 2020, 23:41:31
Ik heb dit soort dimmers zelf met ledstrips bij een evenementenlocatie als sfeerverlichting ingebouwd, en ook daar knippert het 1x bij inschakelen van de spanning.
Dat komt gewoon door hoe die dimmers intern zijn opgebouwd, heeft niet te maken met DMX of settings oid.

Misschien kan je het hardwarematig oplossen, maar om te kijken hoe ze intern in elkaar zitten kan ik vanwege 2 redenen niet: 1) locatie is vanwege corona gesloten en 2) ze zijn zo ingebouwd dat als de locatie open zou zijn ik er niet zomaar ff bij kan om er een open te halen.

John, Robin had ook al zoiets gemeld en dat is voor mij een bevestiging dat dit fenomeen zich niet alleen hier bij mij openbaart. Jammer dat je nu geen mogelijkheid hebt om dit verder te onderzoeken.

Citaat van: Hero op vrijdag 22 mei 2020, 10:14:19

Ik denk dat die flits dan intern in je dimmer zit.
Schakelaar twee is dan je oplossing. Die kan je automatiseren door hem met een tijdvertraagd relais aan de voeding van zijn te schakelen dimmer te hangen.
Ik zou dan wel een 4 polig exemplaar nemen en de dimlijnen onderbreken. Dan schakel je 1/4 van het vermogen.


Robin,

Parallel aan de eventuele oplossing waar http://www.forum.licht-geluid.nl/licht-forum/ mee komt zou ik me graag ook willen verdiepen in deze oplossing. Zou je me hier een link kunnen plaatsen naar een relais wat jij in gedachten hebt?

Bvd

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 22-05-2020)
Goedeavond,

even een korte update:

- Er is nog geen nieuws uit Duitsland mbt de problemen met de DMX Interface.
- Het probleem met de ventilator is opgelost. Zodra de twee 12V ventilatoren in serie gezet worden op 24V dan draaien ze wel :?
  Spanning bij de 12V is wat aan de lage kant? Ellende is dat ik geen fatsoenlijke meter heb, moet er misshien toch maar eens één aanschaffen.
- 24V ventilator getest en die werkt ook :thumbup:
- Gisteren geprobeerd mezelf te registreren op  http://www.forum.licht-geluid.nl/licht-forum/ , helaas een foutmelding.
  J&H gemaild en het advies gekregen om een ander email adres te proberen maar ook nu een foutmelding. Wordt dus nog vervolgt.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 22-05-2020)
Nu valt t kwartje bij mij, je hebt zeker een 24V voeding aan je dimmer hangen, dan werkt 1 12V ventilator inderdaad niet.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 22-05-2020)
Hoi John,

nee, zo erg is het ook weer niet :D :D :D

De 12V ventilator deed het niet aan een 12V voeding maar misschien leverde deze voeding maar 11V of zo....

De wet van Ohm, serie en parallel schakelingen begrijp ik nog wel :-)

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 22-05-2020)
Hahah, had gekund toch  O:-D Maar tijd voor een multimeter... meten is weten geldt in deze  ;)
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Citaat van: Tilly op woensdag 27 mei 2020, 18:41:13

- Er is nog geen nieuws uit Duitsland mbt de problemen met de DMX Interface.
- Geprobeerd mezelf te registreren op  http://www.forum.licht-geluid.nl/licht-forum/ , helaas een foutmelding.
  J&H gemaild en het advies gekregen om een ander email adres te proberen maar ook nu een foutmelding. Wordt dus nog vervolgt.


Betreffende bovenstaande problemen is er nog niets te melden maar dat betekent niet dat het volledig stop ligt.
Een kleine testopstelling op de eetkamer-tafel is prima maar er is nog een belangrijke vraag te beantwoorden: hoeveel ledstrips moeten er aangebracht worden om voldoende "daglicht" te hebben.
Met die vraag heb ik me vanmorgen bezig gehouden. De ledstrips eerst voorzien van een fatsoenlijk stekkertje zodat ze makkelijk aan te sluiten zijn en ook deze komen van Ali:



Besloten om de ledstrips in de breedte-richting van de ruimte op te hangen want dit geeft volgens mij het beste beeld.
Vervolgens moesten de strips op maat geknipt worden en heb daarover een vraag. Op de volgende foto zie je 2 verschillende "punten" in de strip:



Ik heb ze nu zonder problemen korter geknipt op de plek van de bovenste foto maar mogen ze ook terug geknipt worden op plaatsen zoals te zien op de onderste foto?

Daarna de 4 strips met voeding en DMX decoder provisorisch opgehangen in het achterste gedeelte van de ruimte:



Op de foto ziet het er goed uit maar deze strips geven een stuk minder licht als de TL-verlichting en zeg maar gerust te weinig licht. De strips zijn nu op 120cm van elkaar opgehangen aan de profielen van het systeem plafond. Dit zou betekenen dat er 8 nodig zouden moeten zijn maar dit moeten er dus waarschijnlijk 16 gaan worden. Is wel effe balen want daarmee gaat de verlichting een stuk duurder uitvallen :-(

Ook wordt het een lastige zaak om deze strips mooi recht tegen het plafond aan te bevestigen. Wil je dit netjes maken dan zijn er wellicht Led profielen nodig en dus nog meer kosten.....

Zo, nu maar even van het zonnetje genieten :)

Groetjes, John

Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hoi John,

De trips kun je overal op die lijntjes knippen, op de tweede foto kun je ook een scheiding maken alleen moet je dan even de soldeerbout gebruiken.

Heb je straks stukjes over, deze mag je zo weer aan elkaar solderen zoals te zien is op de tweede foto.

Bij mij zitten de strips in aluminium profielen met witte covers.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hoi,

Goed, LED-strips zijn er in verschillende soorten e.d. Maar voor complete verlichting van een ruimte heb je behoorlijk wat nodig. Voor een goede baan verlichting met ledstrips: om de 50 tot 60 cm. Soms nog dichter bij elkaar om goed veel licht op de baan te hebben. Zelf zou ik kijken of je nog iets van "LED-panelen" kan gaan gebruiken. Mogelijk in combinatie met DMX-controllers. Dan kan je de led-panelen gebruiken als "werklicht" en de ledstrips als "rij-verlichting".

Groet Ronald.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hoi Peter,

ok, bedankt voor de info :thumbup:

Ronald,

een jaar of 2 geleden gingen hier allemaal TL lampen stuk en toen heb ik navraag gedaan naar deze led-panelen. Toen was het dimmen van deze panelen via DMX niet mogelijk.

Eerst maar eens naar 16 ledstrips gaan (dus om de 60cm een strip) en dan zien we wel weer verder. Voorlopig kan ik de TL nog als werklicht blijven gebruiken.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hallo John,

Stap voor stap wordt een mooi verlichtingssysteem.
En ja LED strips zijn niet goedkoop!

In een kamer van 5,5 bij 3,5 meter heb 4 ledstrips van 5 meter hangen; type RGBWW 84 LEDS led-strip (RGB + Warm & Koud Wit). En dat in profielen. Dat geeft voor mij voldoende licht. Zie mijn draadje voor plaatje
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hallo John,

Wordt een mooi verlichtingssysteem zo!

Ik heb in een ruimte van 5,5 bij 3,5 meter 4 led strips van 5 meter; type RGBWW 84 LEDS led-strip (RGB + Warm & Koud Wit) 24V met een tussenafstand van 70 cm. Dat geeft echt voldoende licht.
Evenwel is het Led strip gebeuren niet goedkoop!
Grtz, Arjan
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hoi,
Ik schakel even terug naar het flits probleem bij opstarten DMX decoders. Voor wat we nu weten:
- De flits is er ook bij losgekoppelde DMX lijnen en wordt dus echt in de decoder gegenereerd.
- Lagere voeding spanning levert mindere flits. Dat lijkt me logisch.
- De enige manier om de decoder te beïnvloeden zijn de DIP switches (al vergeleken met collega's waar het probleem niet speelt?)

Dan denk ik:
- Ali bellen is geen optie.
- Het verschil in inschakelgedrag kan ook veroorzaakt worden door andere hard/firmware versie van de Chinese kwaliteits apparatuur.
- Mijn oude inlog bij het Licht- en geluidsforum werkt nog. Ik zie echter dat er zeer weinig activiteit is.
- Aangezien mensen op dat forum zich doorgaans professioneel bezig houden met deze technieken vermoed ik dat zij weinig ervaring hebben met de gebruikte apparatuur.

Toen kwam dochterlief binnen. Zij is professioneel licht technicus in theaters en bij festivals, concerten en zo. Ik heb haar het probleem ook even voorgelegd.
Nadat ze was bijgekomen van een ernstige lachstuip (Ja maar pap, dat soort spul gebruik je toch niet) heb ik haar uitgelegd dat het budget in de modelspoorbusiness doorgaans z'n grenzen kent. Wat zij kan bedenken (hoewel geen ervaring met deze decoder):

- Veel decoders kijken bij het opstarten wat voor belasting zij "aan hun staart" hebben hangen. Dat doen zij door kortstondig forse output aan de uitgangen te leveren.
- Of het is idioot gedrag waar je weinig aan kunt veranderen.
- Er volgde nog een betoog over dimcurves van decoders en LED strips waarbij ik aandachtig ja heb zitten knikken maar waar ik geen chocola van kan maken.

Mijn oplossing? Leven met het probleem of de DMX decoders permanent voeden met alle outputs naar 0 tijdens rust. Relais oplossingen zijn ook denkbaar.

Groet, Arie
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Citaat van: ArieV op zaterdag 30 mei 2020, 20:05:05
DMX decoders permanent voeden met alle outputs naar 0 tijdens rust

Dat brengt me op een idee: de voeding van de DMX decoders als eerste inschakelen, en iets later (als de outputs stabiel zijn) pas de overige apparatuur.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 21-05-2020)
Gewoon zo maken, dat is het makkelijkste en de enigste oplossing zonder de dmx decoders helemaal uit elkaar te halen.
Die flits zit gewoon in de firmware van die decoder vermoed ik. Heeft in deze niks met belasting meten te maken, en dimcurve en ledstrips is inderdaad in de lichttechniek een ding, maar dat heeft niet te maken met dit geflits.

Citaat van: Tilly op vrijdag 22 mei 2020, 08:13:23



Waarbij eerst schakelaar 1 en enkele seconden later schakelaar 2 omgezet wordt.

Eventueel kan je schakelaar 2 vervangen door een schakeling die na x tijd de relais laat sluiten, dan hou je maar 1 schakelaar.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hallo Arjan,

ziet er bij jouw mooi uit. Je hebt de strips inderdaad korter bij elkaar hangen en ook nog eens meerdere leds per meter :thumbup:

Hoi Arie,

een mooi betoog en het klinkt ook allemaal aannemelijk. Zojuist nog één poging gewaagt om op dat forum te komen maar helaas. Nu ik jouw verhaal zo lees laat ik het daar ook maar bij.

Citaat van: Erik Baas op zaterdag 30 mei 2020, 20:41:32

Dat brengt me op een idee: de voeding van de DMX decoders als eerste inschakelen, en iets later (als de outputs stabiel zijn) pas de overige apparatuur.


Eric, het is al eerder gemeld, dat maakt niet uit. Ook zonder DMX lijn flitsen de leds bij het inschakelen.

Hoi John,

yep, waarschijnlijk zal het die richting op gaan. Nog tips voor het type relais?

Nu eerst even naar de lancering van Space X kijken :O

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Tips voor relais, tja, belangrijkste is iig dat die de stroom kan schakelen. Verder hangt het er vanaf of je die automatisch wil inschakelen of niet.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hoi John,

het relais moet automatisch opkomen.
Of we gaan per DMX decoder of per kanaal vertraagd inschakelen. Er wordt gebruik gemaakt van een 24V voeding van 15A en de kanalen van de DMX decoder mogen tot 8A belast worden.

Misschien zoiets?

Klikklak

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 30-05-2020)
Hallo allemaal,

de DMX module vanmorgen aangesloten op mijn testopstelling en hier een eerste fimpje van de zonsondergang:



En de zonsopgang:



Het beeld lijkt met maanlicht wel heel blauw maar een opname met de mobiel vertekent nogal :?

Zelf ben ik hier al heel tevreden mee. Nu eerst shoppen bij Ali zodat we op korte termijn het plafond kunnen volhangen :P

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hallo allemaal,

de ledstrips zijn nu provisorisch opgehangen en getest. Het is het mij duidelijk hoe het allemaal gemaakt moet worden met uitzondering van de "flits" bij inschakelen. Is er niemand die mij kan aangeven welk relais het beste gebruikt kan worden?

De volgende stap is het simuleren van wind. Een eerste test met 12V ventilatortjes bracht niet wat ik ervan verwacht had, de "wind" was nauwelijks voelbaar.
Nu kreeg ik van een goede collega 2 van deze jongens om te testen:



Nou, aan wind geen gebrek 8o 8o 8o



Het lijkt wel of er een Hoovercraft vertrekt :D :D :D

Vervolgens geprobeerd om met een snelheidsregelaar het toerental omlaag te brengen:



Tot 50% gaat dit goed maar stel je deze nog lager in dan valt de ventilator uit. Deze heeft waarschijnlijk een minimale stroomsterkte nodig om te draaien? 50% is helaas nog te hard maar weet iemand een truukje om deze nog verder omlaag te brengen?
Deze ventilator heeft 4 draden, enig idee waar die voor zijn?

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi,

De twee andere draadjes zullen wel voor de snelheidregeling en toerentalmeting zijn. Even het type door google heen halen en je kan zien wat de twee andere draden doen. Bij PC-fans zit er meestal ook een derde draad voor het regelen van het toerental.

Groet Ronald.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi John,

Rood is +
Zwart is -
Geel is sensor, en
Blauw is toerental.

Snelheid wordt middel PWM geregeld, net als een Servo.
klik voor documentatie
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Ronald, Arjan,

opnieuw bedankt voor jullie reacties.

Heb zojuist de bijlage bekeken en mijn type komt qua nummering het kortste bij deze:



Dat zou betekenen dat 3200 toeren het het minimum toerental is wat dit ding kan? :?

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hallo John,

leuk dat je weer terug bent, alleen met iets waar ik niks van snap.

Gaat je wel lukken.

Succes,

groeten Einte
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi Einte,

thx, met de hulp van hier gaat dit zeker lukken :)

Groetjes, John
Re: Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Citaat van: Tilly op maandag 01 juni 2020, 17:02:56
Dat zou betekenen dat 3200 toeren het het minimum toerental is wat dit ding kan? :?

Ja, dat is ook mijn conclusie. Maar erger, 68 dB geluid. Da's niet stil.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
hoi,

Citaat van: Tilly op maandag 01 juni 2020, 17:02:56
Dat zou betekenen dat 3200 toeren het het minimum toerental is wat dit ding kan? :?

Dat kan je uit de tabel wel opmaken. Minimale voltage is ook 16 volt. Maar het geluid is inderdaad niet echt stil te noemen. Mogelijk is het met de PWM nog wat aan te passen. Maar dan mag je een signaal van 5volt op de blauwe lijn zetten. Dat zal even kijken zijn wie of wat dat levert kwa DMX-decoders.

Groet Ronald.
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Tjonge, wat een giga-project weer. Dit is een voortvarende comeback John!

Ik vraag me wel af wat je met die wind wilt. Ga je ook scenery maken die waait in de wind, zoals zwiepende bomen of wapperende vlaggen? Of is het alleen leuk als projectje, gewoon "omdat het kan"? Heb je bijvoorbeeld ook plannen met mist, of andere weersomstandigheden?
Re: Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Citaat van: ArjanM op dinsdag 02 juni 2020, 07:37:21

Ja, dat is ook mijn conclusie. Maar erger, 68 dB geluid. Da's niet stil.


Hoi Arjan, nope, id niet echt stil :-(

Citaat van: ronaldk op dinsdag 02 juni 2020, 07:58:11

Mogelijk is het met de PWM nog wat aan te passen. Maar dan mag je een signaal van 5volt op de blauwe lijn zetten. Dat zal even kijken zijn wie of wat dat levert kwa DMX-decoders.


Ronald, ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld met 5 Volt op de blauwe lijn zetten. Is dit in combinatie met een PWM module?

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 02 juni 2020, 09:15:40

Ik vraag me wel af wat je met die wind wilt. Ga je ook scenery maken die waait in de wind, zoals zwiepende bomen of wapperende vlaggen? Of is het alleen leuk als projectje, gewoon "omdat het kan"? Heb je bijvoorbeeld ook plannen met mist, of andere weersomstandigheden?


De "wind" is puur voor de fun, het maakt de "belefenis" iets intenser :D

Misschien dat ik nog iets met mist ga doen maar dat is voor later.

Op Internet nog wat verder gezocht naar relais om dat "flitsen" tegen te gaan en met hulp van een collega op deze uitgekomen:



Op hoop van zegen maar enkele besteld.....het is nu enkele weken wachten om te zien of ik de juiste keuze gemaakt heb.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Beste John,

Wij zijn je al sinds 2012 aan het volgen. Fijn dat je er weer bent!
Potverdorie wat een moedig project om die verlichting + audio aan te sturen.
Geven de leds genoeg wit/geel daglicht op de baan zelf? Veel succes!
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hallo Marc en Joeri,

dank voor jullie bericht :thumbup:

Zoals je in een eerdere post kunt lezen laat een test zien dat een ledstrip met 60 leds per meter met een afstand tussen de strips van 1.20m onvoldoende licht geeft. Daarom gaan we in onze ruimte iedere 60cm een strip hangen want dit komt ook overeen met de profielen van het systeemplafond.
Of dit uiteindelijk genoeg licht geeft moet nog blijken want de strips komen ook nog eens in een led-profiel met opaal afdekking waarmee er ook nog een verlies optreedt.

Alle materialen om dit te maken zijn in bestelling dus het is nu wachten op levering.
Vanuit Duitsland is er ook nog steeds geen bericht omtrent de problemen rondom de Light@Night interface.

Dan zit ik ook nog met het probleem rondom de ventilator, de ene is te licht en de andere te zwaar en luidruchtig. Die zware levert volgens de specs 850 m3/h. Terug geregeld levert deze nog altijd 400 m3/h en dat is nog steeds teveel. Eigenlijk zijn we op zoek naar een 12v of 24v ventilator die ongeveer 200 m3/h levert en niet teveel mag kosten. Tot op heden nog niets kunnen vinden dus als iemand een tip heeft?

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hallo Rene,

dankjewel voor deze link. Hier moet wel iets te vinden zijn maar de vraag is wat ze kosten.....

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi John,

Lees weer dat je terug bent, TOP. :thumbup:
Je bent met iets bezig waar ik totaal geen verstand van heb maar ziet er wel heel gaaf uit.
Kan weer niet wachten tot je aan de scenery gaat werken, toch iets meer mijn ding ;-) maar alles op zijn tijd.

Blijf je weer lekker volgen als vanouds. :thumbup: :thumbup:

Gr. Erik
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi Erik,

kan me inderdaad nog herinneren dat jij één van de toppers van dit forum bent als het gaat om scenery. Als ik wat meer tijd heb zal ik jullie draadjes eens doornemen om te zien wat voor moois er de afgelopen jaren gemaakt is.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Citaat van: Appeltje op zaterdag 06 juni 2020, 19:53:54

Hebben deze mannen iets geschikts?

https://www.ebmpapst.nl/producten/compact-fans/axial-compact-fans/index.php


Hoi René,

na afgelopen weekend de lijst te hebben doorgenomen kwam ik op deze 6 types uit:



Vervolgens een mailtje gestuurd om de prijzen op te vragen maar helaas nog geen antwoord ontvangen. Toen maar gegoogeld en uiteindelijk deze gevonden bij Reichelt.NL;

Klikklak

Gezien de reacties op Internet wordt het merk "Papst" toch wel gezien als de Mercedes onder de ventilatoren maar qua prijs gaat mij dit echt tever.
Dus maar weer op zoek naar iets anders en hierop uitgekomen:

Klikklak

Heeft iemand zo'n ventilator in huis? Voel je de "wind" bij deze dingen nog op b.v. een meter afstand?

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Ik heb deze in de behuizing van mijn lasersnijder zitten. Erg stil en best wel sterk.

https://www.gamma.nl/assortiment/sanivesk-buisventilator-standaard-o-100-mm/p/B118058
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi Maarten,

bedankt voor je reactie maar als ik het goed gelezen heb dan gaat het hier om een ventilator die werkt op 230V terwijl ik op zoek ben naar een ventilator van 12V of 24V.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hoi,

deze https://www.conrad.nl/p/adda-ad1224ub-a71gl-axiaalventilator-24-vdc-1682-mh-l-x-b-x-h-120-x-120-x-25-mm-1277060 doet bijna 170m3/h als ik dat goed lees en rond 13 euro, bovendien geen rare ledjes  8o

Papst is idd een mooie fan, werkt meestal langere tijd stil en probleemloos.

volgens mij is dit ook nog de moeite waard voor je https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1576343 .

Succes.

René
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 01-06-2020)
Hallo René,

bedankt voor de links, dit is precies wat ik zocht :thumbup:

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
Goedeavond allemaal,

even een korte update.

Vanmiddag zijn deze ventilatoren van Conrad binnengekomen:



Zojuist getest en werken prima, je voelt een lekker briesje en het geluids-nivo is acceptabel. Naar mijn mening een juiste keuze dus René, nogmaals bedankt voor de tip :thumbup:

De ventilatoren die we in eerste instantie getest hebben gaan we dus niet gebruiken:



Als iemand interesse heeft dan kunnen die gratis bij mij afgehaald worden. Ook voor de Marmitek modules heeft zich nog niemand gemeld dus ik zou zeggen: sla je slag :-)

Vanuit Duitsland is er helaas ook nog geen nieuws. De bestelde relais ter voorkoming van het "flitsen" zijn ook nog niet geleverd maar de materialen van Ali druppelen nu langzaam binnen. Hopelijk kunnen we op korte termijn starten met de definitieve montage van al deze componenten in het plafond.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
 :thumbup: en 'dimmen' van de ventilator? al aan gedurft?

Gr. Ren
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
Hoi René,

ook dit werkt mbv de speedcontroller uit post #6777. Heb even een foto gemaakt van de onderzijde:



Via Google makkelijk te vinden maar kijk uit waar je deze koopt, die van mij komt uit China voor minder dan € 5,-.
Deze controller zal ik straks ook in het plafond inbouwen en heb daarmee altijd de mogelijkheid om meer of minder "wind" te creëren :-)

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
Handig als je een windje laat :D
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
Hoi,

ja dat kan ook. Waar ik aan dacht is dat je de ventilator op een dmx pwm dimmer kunt aansluiten, dat begreep ik uit het draadje op tweakers. Op die wijze kun je hem opnemen in je licht, geluid en windplan én kun je standaardiseren. Ben je fan van toch B) :thumbup:

maar goed, wellicht werkt dat niet hoor, maar zou wel cool zijn.

Gr. Rene
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 15-06-2020)
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 17 juni 2020, 20:28:34

Handig als je een windje laat :D


:-) :-) :-)

Hoi Rene,

de ventilatoren worden al automatisch vanuit de software aangestuurd. Het enigste wat je in moet geven is het DMX-adres en een waarde tussen de 0 en 255:



Het kan dus zelfs zijn dat het reduceren van het toerental van de ventilatoren direct vanuit de software geregeld kan worden door de waarde van 255 te verlagen. Dan is zelfs zo'n "speed-controller" niet nodig maar heb helaas heb ik nog geen tijd gehad om dit te testen.

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Hallo allemaal,

Citaat van: Tilly op donderdag 18 juni 2020, 20:49:32

Het kan dus zelfs zijn dat het reduceren van het toerental van de ventilatoren direct vanuit de software geregeld kan worden door de waarde van 255 te verlagen. Dan is zelfs zo'n "speed-controller" niet nodig maar heb helaas heb ik nog geen tijd gehad om dit te testen.


Inmiddels getest en dit werkt inderdaad met deze ventilatoren dus ook. Een extra dimmer is niet noodzakelijk dus gewoon rechtstreeks aansluiten op de decoder en via de software het toerental instellen. Hoe makkelijk wil je het hebben :-)



Vervolgens met het geluid aan de slag gegaan en de volgende opstelling gemaakt:



Via Youtube hoor ik mooi de muziek maar geluiden via de LightatNight software zijn niet te horen. Waar kan dit nu weer aan liggen? Kan iemand mij helpen?

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Dag John,

Begrijp ik jou goed dat het geluid van Youtube filmpjes in de geschetste opzet correct uit de plafondluidsprekers komt? In dat geval moet er een instelling in de software verkeerd staan. Die ken ik niet en daar kan ik dus niets over zeggen.

Ik kan wel iets aangeven wat het misschien duidelijker maakt: als je met de rechtermuisknop op het luidsprekertje rechtsonder op de taakbalk klikt en kiest voor "geluidsinstellingen openen" kun je kiezen welk uitvoer apparaat er gebruikt moet worden. De 3,5 mm koptelefoon output of in jouw geval de HDMI audio de-embedder.  Als de Youtube filmpjes goed audio weergeven zal dat wel goed staan. Vergelijkbaar daarmee zal er in de Light & Night software ook ergens een instelling zijn waar je het "audio output device" kunt instellen.

Een aardige test kan ook zijn of de door de software gegenereerde geluiden wel op de koptelefoon aansluiting van de laptop/PC te horen zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt, groet,

Arie
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Goedemorgen Arie,

sorry voor de late reactie maar had gisteren geen zin meer....

Vanmorgen start ik alles op en wat denk je: alles doet het :thumbup:

In Windows toch even naar "Geluidsinstellingen > Geavanceerde geluidsopties" gekeken en daar is het volgende te zien:



Volgens mij heb ik gisteren boven in beeld bij uitvoer niet "LONTIUM (Intel(R)..." zien staan dus waarschijnlijk heeft Windows die converter niet herkent. Maakt echter niets meer uit, het werkt nu :thumbup:

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Hallo allemaal,

Vanmorgen las ik dit bericht:



Te triest voor woorden. Hier de link naar het betreffende artikel:

klikklak

Waarschijnlijk zitten er ook pakketjes voor mij tussen:



Balen. Het geld krijg ik straks wel via ICS terug maar de ellende die je er mee hebt. Daarnaast gaat de bouw ook nog eens maanden vertraging oplopen :-( :-( :-(

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night (update 20-06-2020)
Bericht inderdaad gezien, waardeloos voor alle betrokken partijen. Lijkt erop dat de trailer gejat is en de dieven op een afgelegen plekje alle pakjes geopend hebben om hopelijk wat kostbaars te vinden. Jammer dat ze niet doorhebben dat je bij Ali shopt om juist goedkoper uit te zijn......