Hallo allemaal,
Na een stop van meerdere jaren is de vonk eindelijk weer terug en eerlijk gezegd voelt dat geweldig. De baan had al die tijd stilgestaan, de rails lagen onder een dunne laag stof en de techniek leek bijna in slaap gesukkeld. Maar na een grondige schoonmaakbeurt, het zorgvuldig afstoffen van de rails en het weer tot leven wekken van de PC kwam er langzaam maar zeker weer beweging in het geheel.
De nieuwe (tweedehands) computer heeft inmiddels zijn plek gevonden in het systeem en is opnieuw gekoppeld met de centrale en de HSI-88 terugmeldmodules. Alle verbindingen zijn stap voor stap doorgemeten en getest. Na wat gepuzzel – want na zoveel tijd weet je niet meer alles uit je hoofd – begon het vertrouwde gevoel weer terug te komen. Het moment dat de eerste melders weer netjes reageerden en de wissels klikten alsof er nooit een pauze was geweest... dát zijn de momenten waar je het voor doet.
Het mooiste is misschien nog wel dat de hele infrastructuur van de baan weer tot leven komt: blokken die hun status teruggeven, wissels die schakelen, treinen die langzaam hun eerste rondjes maken. Alles wat zo lang stil had gestaan, begint weer te ademen.
De komende tijd wil ik jullie meenemen in deze herstart: hoe de besturing opnieuw wordt opgebouwd, welke technische uitdagingen er nog wachten, en hoe de treinen stap voor stap hun ritten weer zullen maken. Er ligt nog een hoop werk, maar ook een hoop plezier in het verschiet.
Kortom: de stilte is voorbij, de sporen zijn weer open – en de modelbaan bruist opnieuw van leven!Zo, dat was het verhaal van ChatGPT maar hier dan mijn eigen bewoording
De kern van het verhaal klopt wel en het is fantastisch om de treinen weer te zien rijden maar dat heeft toch wel wat voeten in aarde gehad.
Bij opstart bleek eerst dat mij oude PC totaal niet meer werkte. Daarna pogingen gedaan met een oude game PC van mijn zoon maar die had geen RS232 poort en meen je nou dat ik mijn HSI-88 RS232 aan de gang kreeg? Met verschillende tips van fora en diverse adapters geprobeerd maar ik kreeg de communicatie niet of onvoldoende betrouwbaar aan de gang, zelfs met hulp van ChatGPT niet. Frustratie op frustratie dus.....
Toen maar besloten om een 2e hands PC met Windows11 via Remarkt aan te schaffen met een RS232 poort op het moederbord en direct was de communicatie daar.
Vervolgens de driver geïnstalleerd van de Tams Mastercontrol en deze voorzien van de laatste update en ook dat was een nogal omslachtig proces. Uiteindelijk is ook dit gelukkig allemaal gelukt.
Daarna Koploper en mijn laatste versie van het baanplan geïnstalleerd en wat denk je? Bijna alles werkte direct zoals vanouds.
Helaas liepen bij enkele loks door het lange stilstaan de slipbandjes los. Ik heb zelf slechte ervaringen met het losmaken van drijfstangen dus heb gezocht naar een winkel die mij hiermee kan helpen en ben terecht gekomen bij TrainSelect in Puth. Een erg leuk winkeltje met een aardige eigenaar en een uitgebreid assortiment. Enkele loks liggen nu daar ter reparatie.
Ook bleek tijdens het testen dat één AJ-booster niet meer werkte maar gelukkig heeft AlbertJan mij een vervanger aangeboden.
Maar goed, hoe verder..... ik heb me suf gepiekerd over het baanplan en heb het uiteindelijk aangepast. Dit gaat em worden:

Er zullen wel vragen komen over dit plan maar dat is dan voor later.
De focus komt nu eerst te liggen op aanpassingen aan het linkse gedeelte en het doel is om daarna zo snel mogelijk het hoofdtraject (paarse gedeelte) in orde te maken.
Het sporenplan van de beide kleine stations (lichtblauw) en het grote station (oranje) is nog niet definitief omdat ik denk dat daar nog ruimte zit voor verbetering.
De uitvoering van dit plan is echter al in volle gang dus ik zal vanaf nu weer regelmatig updates gaan plaatsen.
Groetjes en tot de volgende keer, John (Tilly)