Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (03-11-2020)
Ha die John.
Een goed idee om (overcompleet) materieel te verkopen en met de opbrengst daarvan weer verder te bouwen! :thumbup:
Vaak krijg je bij het bekijken van al het moois wat je hebt verzameld, ook gewoon weer meer zin om lekker aan het bouwen te gaan.

Veel succes (en plezier) met de verkoop en de doorstart voor jouw prachtige baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)
Goedemorgen AlbertJan,

meer een idee geboren uit noodzaak :(
Als we in een kasteel zouden wonen met genoeg ruimte en met een onbeperkt budget dan zou geen haar op m'n hoofd eraan denken om dit te doen.......

Zojuist diverse Märklin Insider jaarwagens te koop gezet:

Klikklak

Groetjes, John
Hallo allemaal,

Zojuist nog meer Märklin wagens te koop gezet:

Klikklak

Groetjes, John
Hallo allemaal,

en nog enkele Märklin wagensets te koop gezet:

Klikklak

Groetjes, John

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Hoi John, ik volgde "vroeger" met veel interesse jou
Topic. Ik ben zelfs een keer bij je geweest om
Te kijken.

Ik zag dat je al een tijd niets gepost hebt. Hoe staat de
Baan erbij?

Roy
Hoi Roy,

alles nog in diepe rust hier, er valt niets te melden. Het ontbreekt nog steeds aan motivatie en inspiratie :-(

Groetjes en bedankt voor je reactie, John
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Tilly op maandag 31 januari 2022, 18:25:46
Het ontbreekt nog steeds aan motivatie en inspiratie :-(

Zonder het hele topic weer door te spitten even een korte reactie. Ik heb dat ook gehad, vooral toen ik ineens alles groot wilde opzetten. Misschien zie je parallellen, geen idee. Daardoor kwamen er zoveel problemen tegelijk op mijn pad dat het ene probleem het andere overschaduwde. Daardoor was analyse van een enkel probleem vrijwel onmogelijk. Ik heb alles van me afgegooid en er een flinke poos niet meer naar omgekeken. Ik heb daarna, eigenlijk door een verhuizing, alles afgebroken en besloten de nieuwe baan zo op te zetten dat ik 'm in stukjes kon opbouwen. Daaruit is mijn huidige baan ontstaan. In de basis is het een gewoon ovaal, waardoor een rondje rijden al snel mogelijk was, computeraansluiting tot stand gebracht en een besturingspakket geïnstalleerd, daarna één blok aangebracht, daarna een tweede etc, tot ik helemaal rond was. Daarna een extra spoortje gemaakt in het schaduwstation, met een wisseldecoder dus - weer wat moeilijker - en een tweede, derde etc. Nu werken alle geplande sporen en heb ik nog puzzeltjes als het gaat om bijvoorbeeld bijzondere eigenschappen voor bepaalde treinen (die mag daar komen en die niet enzovoort). Maar het plezier is wel terug. De voortgang is traag, erg traag, maar dat maakt niet uit.
Misschien heb je er wat aan, misschien niet. Dan leg je het gewoon naast je neer.

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

Citaat van: Tilly op maandag 31 januari 2022, 18:25:46
Hoi Roy,

alles nog in diepe rust hier, er valt niets te melden. Het ontbreekt nog steeds aan motivatie en inspiratie :-(

Groetjes en bedankt voor je reactie, John

voor wat het waard is John, heel herkenbaar, bij mij was in 2017 de fut er ineens uit, 2018 alles afgebroken, op geborgen en 3 jaar niets aangeraakt nu weer langzaam begonnen met wat te tekenen en weer wat draadjes volgen.

Neem de tijd, je was een prachtige baan aan het bouwen overigens :thumbup:

Peter
Citaat van: pjotterke op dinsdag 01 februari 2022, 07:48:52

Neem de tijd......

Dat doet'ie, er is al ruim 8 jaar niets gebouwd.....
Ik heb jaren geleden de bouw van deze baan met veel plezier en bewondering gevolgd. Zelf denk ik dat er niet veel prive banen zijn die met zo veel aandacht voor detail en vakmanschap zijn gebouwd.Ik ben dus ook zeer onder de indruk van alles wat bereikt is.
Echter, helemaal in het begin van de bouw kwamen er blazen in de prachtige achtergrond die juist met zoveel moeite en tijd voorbereid was. John zei toen al dat hij daar een week ziek van is geweest.
Nu denk ik dus dat de lat zo hoog lag dat het doel niet haalbaar is voor iemand die zo perfect wil bouwen, je loopt dan steeds vast en dat kan best frustrerend zijn.
Ik ken John niet maar ik wil hem toch heel erg bedanken voor alle inspirerende berichten met schitterende foto's van de bouw, altijd zo strak en opgeruimd.

Vriendelijke groeten,
Gijs

M* en bezig te digitaliseren

Dit verhaal heb ik ook toevallig gezien en gevolgd. Het is herkenbaar.
De inspiratie om te gaan bouwen kan soms een boost krijgen door allerhande omstandigheden.
Tijd en gelegenheid (& genoeg budget) alleen is niet altijd genoeg.
Je moet er ook echt zin in krijgen en dat is niet te forceren.
Zelf vind ik momenteel prima om een lok op m'n eenvoudige rollenbank te laten rijden, liefst met geluid en alle fratsen.
Plannen zijn er genoeg maar op t moment worden die doorkruisd door prioriteiten zoals isolatie en mss zonnepanelen op t dak.
Als dat achter de rug is, kan er iets leukers ondernomen worden op de zolder.

met de trein was U er al(lang) geweest !

Maar ooit slaat dat beestje(of moeten we tegenwoordig virus zeggen)   weer aan.....tot ongekende hoogten   ;)
Re: Tilly's modelbaanproject: de bouw is hervat (update 01-09-2025)
Hallo allemaal,

Na een stop van meerdere jaren is de vonk eindelijk weer terug en eerlijk gezegd voelt dat geweldig. De baan had al die tijd stilgestaan, de rails lagen onder een dunne laag stof en de techniek leek bijna in slaap gesukkeld. Maar na een grondige schoonmaakbeurt, het zorgvuldig afstoffen van de rails en het weer tot leven wekken van de PC kwam er langzaam maar zeker weer beweging in het geheel.

De nieuwe (tweedehands) computer heeft inmiddels zijn plek gevonden in het systeem en is opnieuw gekoppeld met de centrale en de HSI-88 terugmeldmodules. Alle verbindingen zijn stap voor stap doorgemeten en getest. Na wat gepuzzel – want na zoveel tijd weet je niet meer alles uit je hoofd – begon het vertrouwde gevoel weer terug te komen. Het moment dat de eerste melders weer netjes reageerden en de wissels klikten alsof er nooit een pauze was geweest... dát zijn de momenten waar je het voor doet.

Het mooiste is misschien nog wel dat de hele infrastructuur van de baan weer tot leven komt: blokken die hun status teruggeven, wissels die schakelen, treinen die langzaam hun eerste rondjes maken. Alles wat zo lang stil had gestaan, begint weer te ademen.

De komende tijd wil ik jullie meenemen in deze herstart: hoe de besturing opnieuw wordt opgebouwd, welke technische uitdagingen er nog wachten, en hoe de treinen stap voor stap hun ritten weer zullen maken. Er ligt nog een hoop werk, maar ook een hoop plezier in het verschiet.

Kortom: de stilte is voorbij, de sporen zijn weer open – en de modelbaan bruist opnieuw van leven!

Zo, dat was het verhaal van ChatGPT maar hier dan mijn eigen bewoording :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

De kern van het verhaal klopt wel en het is fantastisch om de treinen weer te zien rijden maar dat heeft toch wel wat voeten in aarde gehad.
Bij opstart bleek eerst dat mij oude PC totaal niet meer werkte. Daarna pogingen gedaan met een oude game PC van mijn zoon maar die had geen RS232 poort en meen je nou dat ik mijn HSI-88 RS232 aan de gang kreeg? Met verschillende tips van fora en diverse adapters geprobeerd maar ik kreeg de communicatie niet of onvoldoende betrouwbaar aan de gang, zelfs met hulp van ChatGPT niet. Frustratie op frustratie dus.....

Toen maar besloten om een 2e hands PC met Windows11 via Remarkt aan te schaffen met een RS232 poort op het moederbord en direct was de communicatie daar.
Vervolgens de driver geïnstalleerd van de Tams Mastercontrol en deze voorzien van de laatste update en ook dat was een nogal omslachtig proces. Uiteindelijk is ook dit gelukkig allemaal gelukt.
Daarna Koploper en mijn laatste versie van het baanplan geïnstalleerd en wat denk je? Bijna alles werkte direct zoals vanouds.
Helaas liepen bij enkele loks door het lange stilstaan de slipbandjes los. Ik heb zelf slechte ervaringen met het losmaken van drijfstangen dus heb gezocht naar een winkel die mij hiermee kan helpen en ben terecht gekomen bij TrainSelect in Puth. Een erg leuk winkeltje met een aardige eigenaar en een uitgebreid assortiment. Enkele loks liggen nu daar ter reparatie.
Ook bleek tijdens het testen dat één AJ-booster niet meer werkte maar gelukkig heeft AlbertJan mij een vervanger aangeboden.

Maar goed, hoe verder..... ik heb me suf gepiekerd over het baanplan en heb het uiteindelijk aangepast. Dit gaat em worden:

1360-Vernieuwd-Baanplan.jpg

Er zullen wel vragen komen over dit plan maar dat is dan voor later.
De focus komt nu eerst te liggen op aanpassingen aan het linkse gedeelte en het doel is om daarna zo snel mogelijk het hoofdtraject (paarse gedeelte) in orde te maken. 

Het sporenplan van de beide kleine stations (lichtblauw) en het grote station (oranje) is nog niet definitief omdat ik denk dat daar nog ruimte zit voor verbetering.
De uitvoering van dit plan is echter al in volle gang dus ik zal vanaf nu weer regelmatig updates gaan plaatsen.

Groetjes en tot de volgende keer, John (Tilly)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Dat is geweldig nieuws!! :) :thumbup:
Ik reageer weinig, maar ga er maar vanuit dat ik je weer op de voet volg! Heel veel succes!
Blij dat je weer terug bent John.
En laat de updates maar komen.

Groet Michel

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Tilly op maandag 01 september 2025, 22:09:512e hands PC (...) met een RS232 poort op het moederbord
Ik draai hier sinds kort (dual boot) w8.1 met een RS232 virtual HP port op een w10 PC zonder fysieke RS232 port...
Daar zou dus het zelfde mee moeten kunnen. Of moet die poort echt fysiek aanwezig zijn?

Ik kan me de frustratie (over de gebrekkige documentatie) voorstellen.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Welkom terug, succes
Leuk dat je weer terug bent. Ik was altijd een stille genieter van jouw bouwkunsten. Ik weet zeker dat je ons weer jaloers gaat maken.   ;)

gr Gerard
Wow, dit draadje "vroeger" altijd met veel interesse gevolgd. Dat ga ik natuurlijk nu weer doen. Succes!

Koen
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dit is lekker wakker worden, wat een goed nieuws John  :thumbup: :thumbup:
Het is dus waar dat het treinen virus je nooit meer los laat, een kleine pauze kan altijd  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag John.

Zo, wie had dat nou gedacht! :roll:
Welkom terug hier op het forum. :thumbup:
Ik hoop dat de geestdrift van
voorheen niet verloren is gegaan  :wink:

Groeten,

Erik.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ook ik ga vanaf nu dit draadje volgen, heb de eerste postings al gelezen. Leuk ook om te lezen dat Joachim Wischermann van JoWi jouw wolkenachtergrond heeft verzorgd, John. Vorig jaar oktober heeft hij een landschapsachtergrond voor mij gedaan, zie posting 409 van mijn draadje  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88007.msg1557516#msg1557516
Ik ben zeer benieuwd naar jouw verdere ontwikkelingen.
Ha die John.
Geweldig om na al die jaren nu toch weer een update van jouw baanplan te kunnen bekijken! :thumbup:
Natuurlijk wist ik al dat je weer wilde beginnen, vanwege de onwillige booster, maar nu ook gelijk alweer een update, helemaal super! :D
Veel plezier en succes met de hernieuwde baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Leuk John dat je het weer oppakt! Lang lang geleden een keer bij je op bezoek geweest.. Ik ga het draadje weer in de gaten houden!  :thumbup:
Zo, net als zovelen hierboven schreven, vroeger volgde ik dit altijd. Nu dus weer.
Welkom terug, en doe vooral de dingen die jou plezier geven in deze hobby.

Groeten,
Jelmer
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Leuk dat je er weer bent John. Ik blijf zeker jouw indrukwekkende baan weer volgen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Net het goede nieuws gelezen en fijn dat de vonk en zin er weer is.
Succes en geniet weer van de hobby.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hey John,

Wat gaaf dat je weer begonnen bent.
Al die tijd heeft je baan liggen sluimeren en gewacht totdat het virus in jou weer actief werd.  :-)
Ik zal hier regelmatig even kijken.
Veel plezier weer met de leukste hobby ter wereld. :)

Hoe sneller, hoe mooier!

Hoi John,

Ik werd door wat speciale gasten gewezen op je topic. Ik ben nu e.e.a. aan het teruglezen. Dat ziet er fantastisch uit allemaal. Mooi dat de "lust" voor de hobby weer terug is.

Ik ben benieuwd naar je volgende bijdragen.
Hoi John,
Leuk dat je weer terug bent. Uiteraard gaan we je weer volgen.

Gr henk
Hoi John,
Toen ik in 2012 begon met modelspoor heb ik heel veel geleerd van hoe jij het één en andere hebt aangesloten. Leuk dat je weer terug bent. Ik wens je veel plezier met je hobby.
ja ik ga dit zeker ook volgen  :thumbup:

groetjes, Ruud
Re: Tilly's modelbaanproject: de bouw is hervat (update 03-09-2025)
Hallo allemaal,

en bedankt voor jullie reacties.

Vandaag een eerste update van de bouw en hopelijk is het na al die jaren toch nog goed te volgen.

Zo zag het na opruimen aan de linkerzijde uit:

1361-beginsituatie-1.jpg

1362-Beginsituatie-2.jpg

In het midden zien jullie het testtraject met die rare "driesprong" waarmee de 3 grote schaduwstations met elkaar verbonden waren. Dit traject eerst verwijderd:

1363-Afbraak-Testtracee-1.jpg

Wat werkt het opslaan van foto's nu makkelijk, mijn complimenten aan de beheerders :thumbup:

1364-Afbraak-Testtracee-2.jpg

Vervolgens nieuwe draadeinden geplaatst en of verlengt. Een kleine tip: voor het verlengen had ik eerst van die zeskantige verlengstukken. Nu gebruik van die ronde bussen:

1365-Verlengen-Draadeinden.jpg

Het mooie hiervan is dat je hier een PVC E-buis precies overheen kunt schuiven B)

Nu moet eerst langs de achterwand het spoor gemaakt worden wat het hoofdspoor gaat verbinden met het grote station. Op de volgende foto zien jullie de aangepaste draadeinden en het eerste baandeel dat dus om de klimovaal loopt:

1366-Trajectdelen-geplaatst-1.jpg

De volgende stap is het uitbreiden van het dubbelsporig klimovaal met anderhalve wending maar dat is voor een volgend keer.

Groetjes, John
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Hallo John,

Citaat van: Tilly op woensdag 03 september 2025, 20:06:56Wat werkt het opslaan van foto's nu makkelijk, mijn complimenten aan de beheerders :thumbup:

Je compliment doorgegeven aan de beheerder van de achterliggende forumsoftware.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Wow, gaaf dat je weer terug bent John!! Vroeger keek ik altijd graag mee met jouw topic, en hoop dat weer net zo te gaan kunnen doen. Ben benieuwd naar je verdere progressie!  :D  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@frenkievee Niet waar! Die heeft nog niks van dat alles gehoord! :? :o) >:-D
Re: Tilly's modelbaanproject: de bouw is hervat (update 06-09-2025)
Hallo allemaal,

vandaag het "omlooptraject", dat is dat spoor dat langs de achterwand loopt, en de laatste 3 baandelen van het dubbelsporig klimovaal kunnen plaatsen. Die had ik al eerder gemaakt dus niet dat jullie denken dat dit de aflopen dagen allemaal gefabriceert is :)
Hier eerst 2 foto's van het "omlooptraject":

1367-Trajectdelen-geplaatst-2.jpg

1368-Trajectdelen-geplaatst-3.jpg 

En nog 2 foto's van de uitbreiding van het dubbelsporig klimovaal:

1369-Uitbreiding-Klimspriraal-A-1.jpg

1370-Uitbreiding-Klimspriraal-A-2.jpg

Deze heeft nu ook zijn hoogste punt bereikt.

De volgende stap is het dubbelsporig hoofdtraject, zie de paarse sporen in het railplan, weer in orde maken zodat de treinen weer kunnen rijden. Dit hoop ik toch binnen nu en 2 weken voor elkaar te krijgen en als dit lukt dan kunnen we verder met het enkelsporig traject.

Groetjes en ik heb er zin in mannen, John
Wij hebben er ook zin in John! Het zal wel zijn!!! 

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi John.

Dat vind ik heel fijn te horen. We gaan het weer volgen en heel veel succes en plezier.

vr gr Arie
en wat een knoeperd van een baan, het is zowat professioneel  :thumbup:
echt mijn complimenten  :)

Ik ga je met interesse volgen, het ziet er nu al indrukwekkend uit.

The meaning of life is to give life meaning!

YES

Wat heb ik hier lang op gewacht!  :P  Je bent er weer, welkom terug en dan kunnen wij hier weer heerlijk genieten van jouw geweldige baan!

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Wat gaaf dat je weer terug bent!
'Vroeger' altijd met veel bewondering gekeken naar de bouwactiviteiten aan je baan.

Ik zal het blijven volgen!
Re: Tilly's modelbaanproject: Hoofdtraject aangepast (update 14-09-2025)
Mannen,

dank alweer voor jullie reacties :thumbup:

De afgelopen dagen aan het hoofdtraject gewerkt. De baandelen aangepast aan het nieuwe plan en deze voorzien van een laag isolatiemateriaal. De eerste foto is de aansluiting aan de klima-ovaal:

1371-Hoofdtraject-1.jpg

De aftakking naar het "omloopspoor":

1372-Hoofdtraject-2.jpg

En de aansluiting op het gedeelte van het hoofdtraject wat al gebouwd was:

1373-Hoofdtraject-3.jpg

Aankomende week de bekabeling in orde maken en Koploper aanpassen aan de nieuwe situatie. Hopelijk kunnen we de volgende week de treinen weer laten rijden.

Groetjes en tot de volgende keer, John

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat ziet er weer gelikt uit John   :thumbup: :thumbup:

Ik hoop dat je een filmpje maakt van de rijdende treinen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,

ik ga mijn best doen ;)

Groetjes, John
Hallo allemaal,

dit mooie cadeau heb ik gisteren van de kids voor mijn verjaardag gekregen:

1374-Dremel.jpg

Met 2 accu's en diverse hulpstukken in een mooie koffer. Ook zij willen hebben dat ik verder ga met de bouw :P

Groetjes, John
Sjiek!!! En alsnog gefeliciteerd!!!!
Beste John. Het doet mij goed je baan vorderingen weer te kunnen volgen. We waren beide aan een grote baan bezig maar ik moest helaas opruimen ivm verkoop van het pand waar ik mijn baan had. Ik ga je weer volgen en zie er naar uit.
Mvg Frank
Hoi John dat is weer een mooi cadeau waar je veel plezier aan gaat beleven. Ik heb zelf nog een oude dremel set maar gebruik hem toch zo af en toe. Veel plezier ermee.

Gr henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooi cadeau John, een betere aansporing van je familie kan je niet hebben...  :thumbup: