Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn fraaie stomers.
Blijven voor mij toch altijd de mooiste uitvindingen om van A naar B en weer terug naar A te vervoeren.
En dan het zicht op die schuifstangen, heerlijk toch.
Past best goed op jouw baan, best goed past gewoon top.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie uitbreiding van je rollend materiaal Marcel, geluid bij stoomloc's vind ik echt een toevoeging  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Modelspoorvrienden,

Ja, de laatste nieuwe stomers zijn allemaal mooi om te zien en ook tijdens het rijden geweldig. MFX+ vind ik inderdaad onzin en is volgens mij extra prijsopdrijvend dus voor mij hoeft dat niet. Gigantisch veel geluiden is ook overkill en daar wordt het alleen maar onnodig lawaaierig van op de baan. Dat mag van dus ook wat subtieler mee om worden gegaan. Toch moet ik wel toegeven dat bij zowel de 65 en de 75 de geluiden ook bij mij aanstaan! Het is dan wel alleen het rijgeluid en omdat het geluidsniveau heel eenvoudig is aan te passen, lager volume, voegt dat inderdaad wat toe. Vooral het aanpassen van het geluid aan de snelheid is dan heel erg mooi om te zien en te horen.

Het bouwen gaat maar tergend langzaam, dat had ik al beloofd, maar van mij zou het sneller mogen. Tijd is de laatste maanden kostbaar. Ik heb de onderplaat van Bhf Friedrichshöhe voorzien van schroefogen, net als de onderbouw waar straks alles moet worden aangesloten. Het lijkt wel behoorlijk chaotisch, hopelijk valt dat later wel mee. Het idee is dat ik naast de baan beter kan werken want onder de baan wordt dit erg onhandig.

De volgende stap is dan om de onderkant te gaan voorzien van heel veel mooie gekleurde draadjes en hopelijk blijkt het dan toch logisch te zijn! Daarna is het dan heel erg eenvoudig om de plaat terug te plaatsen en aan te sluiten. Tot zover de theorie..... B)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Leuke korte update ja het is wat werk al die "oogjes" indraaien maar daar heb je straks zeker profijt van lijkt mij zeker als je straks over makkelijk bij kan. :thumbup:
Wat mij bij de laatste twee foto's erg opvalt is de lichtval het is prachtig wit vanuit de vloer omhoog kijkend. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Keurig :thumbup: en het is weer eens wat anders dan de kunststof boekbinders!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Indrukwekkend die plaat 😳
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Al die schroefogen op de plaat monteren noemt men hier penswerk, Marcel  O:-D
Maar je hebt je er dapper doorheen geslagen !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zondag 19 maart 2023, 17:32:20Tot zover de theorie.
En weet je wat nu het leuke is aan theorie en praktijk?  Soms sluit het naadloos aan en soms ligt het mijlenver uit elkaar. Dus wat gaat het worden. Spannend hé.
Gewoon doorgaan, goed bezig.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er heel goed uit Marcel. Ik zie dat je schroefogen die je hebt aangebracht rondom die schakeldecoders, bedoeld om hoe de bedrading te laten lopen [foto's 2023-03-18 (4) en (5)]. Dat heeft mij weer op een idee gebracht. Een leermomentje dus!  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, Frans ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er weer top uit Marcel, had niets minder verwacht.  ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Mies: Ik vind die schroefogen meestal heel handig, zeker als ik drie niveaus moet overbruggen dan kan ik alles zo leggen dat ik er én nog bij kan én het niet in de weg zit. Soms zijn ze echter ook rete-irritant om er nog draadjes in rothoudingen bij te frommelen.
En ja, voordat ik aan de baan begon heb ik eerst de hele zolder mooi licht gemaakt.

Hans: boekbinders werken ook goed al nemen ze meer ruimte in, maar het is gewoon niet mijn keuze.

Wim: Dank! Het wordt hopelijk nog indrukwekkender....

Tony: Penswerk? Nooit van gehoord maar ik begrijp de strekking. Dit soort klusjes kan ook heel ontspannend zijn mits je het allemaal niet in vijf minuten klaar wil hebben.

Henk: Tja, het is mij natuurlijk ook wel eens overkomen dat de theorie en de praktijk het niet met mij eens waren. En ja, onze hobby is altijd spannend: duidelijke ideeën  in ons hoofd moeten dan nog wel worden omgezet naar een mooi eindresultaat.

Frans: daarom plaats ik ook vaak zulke klusjes. Wie er wat aan heeft kan er dan ook wat mee. Veel succes met schroeven!

Bas: zo is dat! Eigenlijk is dit forum één groot crimineel netwerk. We jatten zonder enige schroom alles wat we goed kunnen gebruiken!

Bert: Dank! Het is niet altijd vanzelfsprekend hoor! Er moet wel wat voor worden gedaan.


Het aansluiten van de rails kan bijna beginnen. Het laatste klusje wat ik nog moest doen voordat ik daarmee aan de slag kan. Onder de wissels ga ik natuurlijk weer ballast storten zodat je dan toch nog enigszins ziet dat het er onder ligt. Eigenlijk moet je bij het eindresultaat dan goed kijken maar vooruit, zo zit de hele hobby in elkaar. Veelal de lat voor jezelf heel hoog leggen en daar heb je dan alleen jezelf weer mee. Maar het ligt er in en is verlijmt en gedroogd.

Volgende stap is eindelijk draadjes trekken...

2023-03-25 (1).jpg

2023-03-25 (2).jpg

2023-03-25 (3).jpg

2023-03-25 (4).jpg
   
 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat vindt ik toch wel een hele slimme oplossing hoor Marcel.
Je moet daarvoor wel wat diepte onder de rails hebben en dan is een kurkbedding wel weer handig.
Ik doe het maar met wat grijs schilderwerk onder de wissels. :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zaterdag 25 maart 2023, 19:20:31Eigenlijk is dit forum één groot crimineel netwerk. We jatten zonder enige schroom alles wat we goed kunnen gebruiken!
Lekker proletarisch shoppen! >:-D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zaterdag 25 maart 2023, 19:20:31Onder de wissels ga ik natuurlijk weer ballast storten zodat je dan toch nog enigszins ziet dat het er onder ligt
En dan plaats je enkele prachtie foto's van ballast in een verdiepte bedding. Dat is mooi om goed te kunnen zien hoe je dat doet. Maar dan vind ik het weer jammer dat je geen foto plaatst van tenminste één wissel dat op zijn plaats ligt zodat we het eindresultaat kunnen bewonderen. Dat had op de laatste foto tenminste toch een heel kleine moeite geweest. Ja, ik weet het ik zeur vaak.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat  Henk, dat is wel te zien op foto's van eerdere pagina's.
Bij de bouw van het andere station is dat duidelijk gefotografeerd.
Dat ziet er prima uit, zoals we dat van Marcel gewend zijn. ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ah ja, nou ja ok. Sorry ik ga niet bij ieder verslagje alle andere foto's ook nog een keer terugkijken. Dus.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Martin: Het is inderdaad een slimme oplossing, al heb ik het niet zelf bedacht. De manier waarop ik het dan uiteindelijk doe dan weer wel. Tja, als je de ruimte onder de rails niet hebt dan houdt het op. Ook geen probleem want zo goed zie je het nou ook niet weer.

Bas: Bovengenoemd idee heb ik dus ook op dit forum geshopt! >:-D

Henk: Ik heb het resultaat inderdaad al eens eerder gepost. Natuurlijk kun je niet altijd terug gaan zoeken dus speciaal voor jou foto's van de ballast onder een gewone en een kruiswissel.

Vandaag maar eens begonnen aan het draadjes trekken. Dat is altijd een hele puzzel. Ik heb het natuurlijk wel voorbereid maar ik kan natuurlijk niet alles naast de baan aansluiten. Dat gebeurd pas als de plaat weer op z'n plekje ligt. Daarna kan ik het pas definitief aansluiten en dan hoop ik maar dat alle draadjes lang genoeg zijn en dat ik niets ben vergeten en dat alles dan doet wat het moet doen.

Ook al werk ik nu naast de baan, ook dan kom je wel eens handen te kort, een stuk of twee minimaal, dus dan moet je het jezelf ook zo makkelijk mogelijk maken met hulpstukken. 8)

Voorlopig kan ik nog wel even verder......

2023-04-01 (1).jpg

2023-04-01 (2).jpg

2023-04-01 (3).jpg

2023-04-01 (4).jpg

2023-04-01 (5).jpg     
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het eerste gedeelte van je aangebrachte bedrading zit er net als je scenery strak uit. :thumbup:
Het is wat werk maar straks heb je er zeker voordeel bij mocht je een storing of als je iets anders moeten doen bij de bedrading.

Succes toegewenst met de verder bekabeling van de mooie plaat.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen iedereen,

Mies: Dank! Als het straks weer op de baan ligt ziet het er vanaf onderen ook altijd wel leuk uit, maar inderdaad; het is ook redelijk makkelijk storing zoeken mocht dat nodig zijn.

De planning was dat de plaat met Bhf Friedrichshöhe vandaag weer op z'n plekje zou liggen. Daarna moeten natuurlijk nog wel draadjes worden aangesloten op de schakel-, wissel- en terugmeld decoders. Ik begon gisteren enthousiast aan het soldeerwerk van de verzamelstrook van de verlichting maar na drie aansluitingen te hebben gesoldeerd stopte de soldeerbout er mee...... :-(

Daarom eerst maar eens gekeken wat er mis mee was. Het soldeerstation heb ik nagemeten en die moet goed zijn. De verbindingen naar en in de soldeerbout zijn goed. Het moet dus het verwarmingselement zijn. Gelukkig is het een gerenommeerd merk en zijn er nog vervangende nieuwe soldeerbouten te krijgen. Die gelijk maar besteld maar dat duurt natuurlijk een paar dagen.

Even geduld dus, het wordt wat later. Kan ik mooi "niks" doen... :D

Fijne paasdagen iedereen!

2023-04-09 (1).jpg

2023-04-09 (2).jpg

2023-04-09 (3).jpg
 


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Indrukwekkende fotoserie :thumbup:. Geniet van je paar verplichte snipperdagen ;).

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Altijd vervelend als je net van plan bent om lekker beetje op te schieten krijg je dit.
Ik had jaren geleden hetzelfde euvel ook met het zelfde merk.
Wilde toen 2 nieuwe soldeerbouten kopen maar vond ze zo duur dat ik maar een anders soldeerstation heb gekocht waar geklijk extra soldeerpunten bij zijn besteld. Paar jaar later daar ook weer hetzelfde euvel mee maar voor nog geen €17,- per stuk nieuwe soldeerbout leverbaar, toen wel gelijk eentje extra besteld.
Soldeert nog steeds prima en nooit geen probleem gehad met draadjes aan de rail solderen, zelfs niet aan de K-rails van Márklin.

Misschien een idee om een dagje meubelboulevard te doen nu je niet verder kan  :-)  :-)  :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: iTom op zondag 09 april 2023, 11:56:27Misschien een idee om een dagje meubelboulevard te doen nu je niet verder kan  :-)  :-)  :-)
Morgen is natuurlijk te druk daarvoor :D  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Tjonge Marcel, wat doe je dat mooi strak. :P
Kan ik nog wat van leren.
Mijn volgende baan (Engental 2) zal ook anders opgezet gaan worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik zie dat je veel van je draden door schroefogen hebt lopen. Nu meen ik mij te herinneren ooit gelezen te hebben dat dit voor storing kan zorgen (vanwege het metaal van de oogjes). Vanwege de gebruik ga ik er van uit dat je daar zelf geen negatieve ervaring mee hebt?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@citaat dát weet Martin pas achteraf :o) .

Maar ik verwacht daar zeker geen problemen mee :) !
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb die schroefogen ook voor de bedrading en ik ervaar geen storingen. Het lijkt mij ook wat onzinnig. Maar als een isolatie stuk gaat, van twee draadjes in het zelfde schroefoog zou contact via dat oogje...

Wel een keer meegemaakt: de schroefdraad raakte een stuk rail door de plaat heen. Dan kan er ineens stroom door het schroefoog lopen. Dat was niet wenselijk, zeker niet bij de terugmelding. Dat ging door de isolatie heen en gaf dus storing. Maar dat was eigenlijk ook best dommig.
Volgens mij gebruikt Brima ook schroefogen bij hun banen. En als een professionele bouwer het doet, ga ik ervan uit dat het wel OK is.

Groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 10 april 2023, 11:01:06Dan kan er ineens stroom door het schroefoog lopen.
Nee, er zal spanning op staan, maar zeker geen stroom doorheen lopen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
de isolatie om stroomkabel(s)tjes is volgens mij ontworpen om "gewone" of regelmatige beweging van de kabels te kunnen weerstaan, mits er geen scherpe randen en/of punten zijn, waar kabels tegenaan schuren.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
In theorie kan in gesloten oogjes een inductiestroom lopen, maar theorie zoals gezegd B)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat bedoel je het magnetisch veld van de stroomkabel?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Wico: het voelt meer als verplicht vrij terwijl ik betere plannen had. :?

Tom: de nieuwe soldeerbout is al besteld en als die net zolang mee gaat als de laatste dan wordt het een erfstuk! Meubelboulevard? Daar wil ik niet gezien worden. Dat is meer een vrijetijdsbesteding voor mensen zonder hobby's. gewoon triest: heb je in Nederland één van de zeer weinige vrije feestdagen en dan ga je in de massa naar stoelen en tafels kijken die je niet eens nodig hebt! >:-D

Martin: vergis je niet; in BDS 2 zal het ook heel anders gaan! (daar kan ik dan weer andere fouten maken of verkeerde dingen doen...) ;)

Allen: Schroefogen gebruik ik al jaren, ook op eerdere banen. Nooit problemen mee gehad dus ook geen storingen. Het werkt inderdaad strak al kost het ook soms veel tijd. Toch een aanrader. Uiteraard met bedrading altijd zorgvuldig zijn met aanleggen. Als er scherpe stukjes zitten in zo'n schroefoog dan moet je die gewoon weggooien of alleen gebruiken waar ze eigenlijk voor zijn gemaakt.

Tja, solderen ging nog niet dus maar andere dingetjes gedaan die ik eigenlijk later wilde doen. Ik heb de raillassen verroest geschilderd, dat kan pas als de rails is gelegd. Daarna ook alvast ballast gestort onder het stootblok en onder de spoorovergang van het station naar het perron. Van beide zaken moeten er ook draadjes worden gesoldeerd dus dat moest sowieso nog gebeuren.

Ik denk dat ik volgend weekend voor de zekerheid toch maar even een soldeerbout meeneem van mijn werk. Dan kan ik zeker verder.

2023-04-10 (1).jpg

2023-04-10 (2).jpg

2023-04-10 (3).jpg

2023-04-10 (4).jpg
   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Een super oplossing Marcel :thumbup:
Erg vindingrijk moet ik zeggen. ;) 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer strak werk Marcel maar ben niets anders van je gewend ;)
@Rudibeer: inderdaad veroorzaakt stroom door een geleider een veranderend magnetisch veld, in een gesloten schroefoog zou hypothetisch een stroompje kunnen lopen. Maar Marcel maakt zich er terecht niet druk over.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Je hebt je snipperdagen annex verplichte vrije dagen toch zeer zinvol ingevuld :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je bent ondanks het soldeerbout oponthoud lekker opgeschoten Marcel, ja ook een Weller gaat wel eens kapot en ik zou geen andere soldeerbout willen hebben ik werk er al zo'n 45 jaar mee  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Bij Brima maken ze al jaren modelbanen, zelfs die van H.P Porsche.
En die gebruiken ook draadogen, dus dat zal vast goed gaan . ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nette oplossing voor de overweg heb je gemaakt, Marcel :thumbup:
Nu nog een foto met het eindresultaat ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond 3-Railers en andere vrienden,

Martin: Het is inderdaad een geweldige oplossing, vind ik zelf, het is eenvoudig te maken, en werkt perfect. 8)

Bert: Wederom dank! Net werk afleveren is voor mij een deel van de hobby. (de minder nette delen laat ik jullie gewoon niet zien...). Inderdaad maak ik mij niet druk om hypothetische problemen met stroom voerende draadjes door metalen ogen. Het werkt gewoon lekker makkelijk en ik heb minder last van hangende draadjes. >:-D

Wico: Zeker! Ik heb al weinig vrije tijd dus dan moet je zeker effectief met de zeer weinige door het rijk aangewezen vrije- en feestdagen omgaan. :(

Peter: De nieuwe soldeerbout is binnen en doet het zoals het hoort. Zo'n bout kost inderdaad wel wat maar het soldeerstation heb ik al en ook dat is een degelijk stukje apparatuur met een solide en stabiele trafo. Daar kan eigenlijk niets aan kapot en gaat heel lang mee. Hoop ik.... :thumbup:

Edwin: Jawel, zelfs Herr Porsche kijkt bij mij af! Ik voel mij vereerd. :favorite:

Erik: Ook U dank! De foto van het eindresultaat van de overweg komt pas als het deel Bhf Friedrichshöhe klaar is. Die houd je tegoed! ;)

Nou, de plaat van Bhf Friedrichshöhe ligt er weer op! Ik had al een vervangende soldeerbout van mijn werk meegenomen en ben daar lekker mee aan het bakken geweest. Toen ik daarmee klaar was ging de bel en werd mijn bestelde soldeerbout thuis gebracht. Gelijk getest: werkt zoals het moet. Eigenlijk wel fijn dat dit jaren na productie nog gewoon kan worden geleverd.

Het was wel spannend om de plaat er om te leggen maar met de hulp van mijn vrouw ging dat eenvoudig zonder dingen kapot te maken en past het gelukkig zoals ik het had bedacht. Nu de benodigde draadjes op de juiste punten, decoders en terugmelders aansluiten. De standaard constante voedingskabels heb ik aangesloten: slechts twee kabeltjes voor 14 aansluitingen in één keer. Dat schiet tenminste op....

Morgen verder met aansluiten en dan zie ik wel hoever ik kom. Het volgende deel wat ik ga aansluiten is het drie sporige schaduwstation Güglingen-Friedrichshöhe wat op de laatste foto links ligt.

Wordt uiteraard vervolgd!

2023-04-15 (1).jpg

2023-04-15 (2).jpg

2023-04-15 (3).jpg

2023-04-15 (4).jpg

2023-04-15 (5).jpg
     
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het is weer een smulupdate. :P
Veel soldeerplezier toegewenst met je nieuwe soldeerbout. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer erg fraai Marcel!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag Modelspoorvrienden,

Mies: Dank! De soldeerbout doet het prima. :thumbup:

Bert: Dank, hier een vervolg. :P

Nou, de plaat lag er op en precies op z'n plekje zoals bedacht. Dat is dan wel prettig. Nu kon ik dus beginnen aan de laatste elektro stapjes van dit deelproject. Alle draadjes zijn nu aangesloten behalve van de verlichting. Dat laatste is niet veel werk, twee draadjes, maar ik mis nog een component om de verlichting in Bhf Friedrichshöhe in één keer in- of uit te schakelen. Die komt t.z.t. wel een keer. Ook voor Bhf Güglingen, het BW en de spoorwegovergang ben ik hetzelfde nog nodig. Dus waarschijnlijk bestel ik dat pas als ik de andere twee vervolgprojecten klaar heb: Het BW en het schaduw/inhaalstation tussen Güglingen en Friedrichshöhe.

Het aansluiten van de aandrijving op een kruiswissel ging weer als vanouds heel slecht. Ik weet niet waarom dat steeds zo slecht gaat. Het armpje wat aan de aandrijving zit krijg je heel slecht goed gemonteerd. (Ik monteer de aandrijvingen in het zichtbare deel op hun kop want dan kun je die enigszins met ballasten verstoppen.) Als die al vast zit kun je aan de wisseltongen voelen dat het goed zou moeten zitten, verend, maar dat blijkt vaak niet te kloppen want dan schakelt die wissel toch niet om. Ook viel er weer spontaan een blauw draadje van de spiksplinternieuwe aandrijving af. Ook dat was niet de eerste keer...... Uiteindelijk heeft mij dat een volledige frustrerende zaterdag gekost. Nu werkt het maar ik vertrouw het helemaal niets! Op een volgende baan geen kruiswissels!

Ik denk dat ik nu als eerste ga beginnen aan het BW. Die plaat is al van de baan en staat mij eigenlijk in de weg. Als laatste komt dan het vijfde schaduwstation aan de beurt.

Natuurlijk een paar (archief) plaatjes van hoe het er onder de grond in Friedrichshöhe uitziet!

2023-04-23 (1).jpg

2023-04-23 (2).jpg

2023-04-23 (3).jpg

2023-04-23 (4).jpg   



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fraai ziet het eruit Marcel! En mooi gelabeld!
Jammer van die kruiswissel, dat zou toch goed moeten gaan, net als hier....
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nou dat ondergronds uitzicht bij jou daar kan menig utiliteitsbedrijf nog wat van leren. Ook zie ik diverse gele en zwarte stekkerbusjes leeg en los hangen. Zijn die voor de verlichting?
Dat met die aandrijvingen komt mij ook heel bekend voor. weliswaar niet met kruiswissels maar met een meegebogen. Meer dan drie pogingen moeten doen om het geheel werkend te krijgen. En nee, vertrouwen geeft dat niet.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Bert: Tja, labelen is een goede manier om iets terug te vinden. Het kost wat tijd maar dat hoort er gewoon bij. Inderdaad, de wisselaandrijving zou gewoon goed moeten werken maar bij de K-rail kruiswissel werkt het allemaal maar een heel stuk minder dan je zou mogen verwachten. Er is wel verschil met de C-rail wissel  daar zal het net wat degelijker zijn.

Henk: Als het onder de grond er altijd zo zou uitzien werd ik met plezier een mol!  B)  Klopt, er hangen nog gele + zwarte stekkertjes los. Alle lantaarnpalen en masten wil ik eenvoudig kunnen wisselen indien nodig. Dat is de reden. Er hangen ook nog rode + bruine stekkertjes los. Zelfde reden maar dan voor seinmasten.

Ik ben begonnen met het BW. De rails is nu verouderd, de ballastkuilen onder de wissels zijn voorbereid en ik heb de soldeerstroken voor de terugmelders, verlichting en baanspanning klaar liggen. Ik had de plaat al naast de baan liggen maar ik had nog geen aanvalsplan voor dit deel. De plaat moest dus tijdelijk terug, stelt niets voor, en daarna aan het puzzelen gegaan hoe ik alles moet gaan aansluiten.
Ik heb nu een globaal idee hoe dat zou moeten kunnen maar door het direct onder het BW liggende schaduwstation wordt alles een stuk moeilijker. Er is geen ruimte om draden te trekken direct onder de plaat van het BW en boven het spoor van dat schaduwstation, te weinig ruimte. Met het BW kan ik de hoogte niet in dan wordt de helling te stijl, en dat geldt ook voor het schaduwstation. Dit houdt dus in dat ik draden moet trekken van de ene kant naar de andere kant van het BW via omwegen en over drie niveaus moet worden aangelegd. Dat wordt dus goed opletten.

Het zal wel goed komen, gewoon beginnen.

2023-05-07 (1).jpg

2023-05-07 (2).jpg

2023-05-07 (3).jpg

2023-05-07 (4).jpg

2023-05-07 (5).jpg
   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer een mooie serie foto's Marcel.
Beste een flinke klus die bedrading, ik ben zoooooo blij dat Rutger dat allemaal bij Witmoos doet. Hij is wel erg tevreden met de zelfbouw lig trolley.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Sterk werk weer Marcel. ;)
Nog een paar weekenden doorbuffelen en je kunt de laatste fase ingaan....het afwerken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zondag 23 april 2023, 15:00:19Op een volgende baan geen kruiswissels!

Het alternatief heet servo of wisselmotor (MP).
Meerdere mensen hebben hun verstand gebroken op de wisselaandrijving SAGA (zoals Wim dat noemt).

Een subtiele DKW test kom je tegen bij Henk (Lobomotion).
Hij legt simpelweg uit wat er mechanisch fout gaat, en waarom.
Hoe hij MP's gebruikt staat hier.
Hij stuurt wissels (en DKW's) zo aan, dat het mechanisch niet fout kan gaan.

Jaren geleden was er een draadje van ArjanM. De foto's zijn helaas zoek.

Citaat van: ArjanM op vrijdag 01 januari 2010, 13:21:45Een eenvoudige uitdaging bleken twee oude engelse wissels die ik nog had liggen,
van beide liep de vaste spoelaandrijving niet meer betrouwbaar.

Daarom de hele aandrijving eruit gesloopt.
Het blijkt dat de vier wisseltongen worden aangedreven door twee schuiven.
Ieder aan een andere kant van de wisselspoel.

Door de ruimte waar de spoel zat komt nu de steldraad van de servo omhoog.
Met een satestokje wordt de beweging overgebracht naar de twee schuiven.
Die hebben twee nokjes waar het satestokje precies in past.

En in antwoord op een reactie van een arendsoog:
Citaat van: ArjanM op maandag 18 januari 2010, 17:38:50Het kan in deze opzet ((=halve engelsman)) inderdaad met één servo.
Verderop ligt een normale engelsman en die moet er wel twee ((=2 servo's)) hebben.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Op mijn oude treinbaan in mijn vorige woning had ik ook problemen met de kruiswissel. Door er 2 velletjes papier onder de motor te leggen schakelde de wissel wel goed om. Waarschijnlijk omdat de "lepel" (heet dat ding zo?) iets omhoog kwam en wel grip kreeg op de wisseltong en daardoor omsloeg. Je zou denken, 2 velletjes papier a 0,00001 milimeter ofzo maakt geen verschil. Nou, mijn ervaring is dat dat dus wel zo was.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuke update weer Marcel. :thumbup:
Bedankt voor het lees maar vooral kijkplezier want het kijken van foto's naar je prachtige baan verveelt nooit. :)

Groet Michel