Dit draadje is een onderdeel van
Zwitserland:
Brig,
Delémont,
Filisur,
Göschenen,
Ins,
Kerzers,
Luzern,
Payerne,
St Ursanne,
Vitznau-Rigi,
Wiesen,
BLS treinwagons,
Graan wagens,
Grind wagens,
Kies wagens,
Makies AG Gettnau,
Tunnelventilatorwagens,
Tractors,
Mak 1700 Am843 locs,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),
Bovenleiding (SBB 4 generaties),
Reform Muli (scenery),
Postauto merkenItalië:
Como,
Milano-Centrale,
Opgeheven lijnenDit is het draadje over Brig.
Ik ging naar Brig om graanwagons te spotten, heb uren op diverse perrons doorgebracht voor het beste shot, maar ze kwamen niet. En tja, wat doe je dan? Verder kijken dan je neus lang is?
Dit draadje gaat over:
- waar de treinspotter het beste kan gaan staan
- wat er soms te zien valt rondom het rangeerterrein
- en beelden vanaf het Erlebnispfad
Dit is zo'n beeld vanaf het Erlebnispfad.
Je kunt zien dat het station voor personenverkeer
een ruitvorm heeft.
Dat wil zeggen dat de perrons ten opzichte van elkaar verschoven zijn:
-perron (Gleis 1) ligt het verst naar het westen,
-perron (Gleis 4-5) begint al zeker 30 meter meer oostwaarts
-perron (Gleis 6-7) zit al stukken oostelijker
-perron (Gleis 8-9) zit het verst oostwaarts
-perron Gleis 90 (voor de auto roll-on roll-off) ligt bij het rangeerterrein (buiten beeld)
In september 2017 ben ik er opnieuw gaan kijken, en er zijn nogal wat dingen veranderd.
Sommige vul ik aan, aan het eind van het bestaande draadje (zoals andere seinen, spoor 90).
Andere plaats ik in de bestaande reacties in het topic.
Criterium: behoud van overzichtelijkheid.
In oktober 2022 heb ik nogmaals dezelfde routes rondom het station gelopen;
er verandert nog steeds van alles, en opnieuw viel op hoe weinig treinen er stilstaan op de goederensporen.
Middenboven op de foto (het westen) de brug(-gen) naar de Lötschbergbahn:
De meest frappante treincombinatie die ik in 2013 zag, was de wisseltrein. Er waren werkzaamheden in de Simplontunnel, en het treinverkeer door de Simplon leek gehalveerd. (Dat bleek ook in Domodossola). Alleen containertreinen en personentreinen reden door de tunnel.
Fijn, zo'n treffer, maar waar is dan het rangeerterrein van Brig?
Daarop zou je dan veel wachtende goederentreinen verwachten, toch?
Nee dus, ook relatief leeg.
Misschien gaat het op het moment niet zo goed met SBB-Cargo?
De wisseltrein, voorkant:
Wisseltrein, detail belettering:
Wisseltrein, detail draaistel:
Wisseltrein, detail bevestiging:
Wisseltrein achterkant:
Vanuit de BVZ richting Andermatt zag ik een rotonde (halfronde lokloods, met draaischijf) pal na Brig:
Dus de eerstvolgende keer dat het vrouwvolk zo nodig moest shoppen,
verdween ik langs de Bahnhofstrasse naar de Rotonde, en vond zo rangeerterrein en Erlebnispfad.
Je kunt er een leuk rondje lopen, klimmend heen,
en dan langs de rails vanaf de Simplon-tunnelingangen over een vlakke asfaltweg weer terug.
De bovenkant van de Simplon-tunnelmond is stuitend saai:
De zijkant oogt interessanter, maar boomopslag belet het zicht.
De ingang van de tunnel zelf geeft aan dat er gewerkt wordt
(er staat een wissel-wagon leeg en ingeklapt bij de ingang):
Hoog van de helling zijn mooie foto's te maken, maar laag bij de grond is het een saaie boel:
loodsen versperren het zicht, en overal staan bordjes verboden toegang.
Het spotten van treinen viel dan ook vies tegen, dus ging ik al snel terug naar het station.
Dat gold misschien in 2013 en 2017, maar niet in 2022.
De bomen op de helling lang het Erlebnispad zijn zo hoog dat je nu naar de Biela-strasse moet, bij de vuurplaats.
Gelukkig gaat de stadsbus erheen heel vaak. Alleen van daaraf ligt het station nog vrij in het zicht. Dat is een beetje jammer.
De borden met informatie langs het pad, liggen inmiddels hier en daar in de bosjes.
Niets is eeuwig, kennelijk zo'n baanbeleving pad ook niet.