Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wico's Donnerwetter Alm ... groene metamorfose

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wico's Donnerwetter Alm ... groene metamorfose
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Wico's Donnerwetter Alm ... groene metamorfose
Op 15 november 2017 zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning in Zeeland. Nadat alle noodzakelijke activiteiten rondom verhuizing en inrichting waren afgerond, kon ik begin dit jaar starten met het klaarmaken van de nieuwe treinkamer. Hiervoor is de hele zolder beschikbaar, waar ik op een werkbare oppervlakte van 12 bij 4 meter (i.v.m. schuine wanden) weer wat moois probeer op te bouwen.

Op de foto's zien jullie de voorbereidende werkzaamheden die inmiddels zijn afgerond. Na het plamuren en schuren van meer dan duizend spijkergaten, het tweemaal witten van de schuine wanden, gevolgd door een laag "hemels" blauw kan de echte bouw gaan beginnen. Het eerste hout voor de frames is besteld en wordt volgende week bezorgd. We kunnen aan de slag!

Het ontwerp voor de nieuwe baan staat inmiddels ook op papier; daar zal ik in een volgende post wat meer over vertellen. Het rollend materieel zal voornamelijk bestaan uit Zwitsers en Duits goederenvervoer in periode V/VI. Maar ook is er ruimte voor enkele Re 460 pendeltreinen en daarnaast zal "SBB Historic" ruimte krijgen om verschillende treinen uit lang vervlogen tijden te laten rijden. 

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Hoi Wico,

Man man man wat een mooie ruimte, het schuine dak kan wat lastig zijn maar je hebt wel de ruimte dus dat gaat helemaal goed komen.

Ik kijk uit naar de eerste bouwfoto,s


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
-Wico:
Das een schitterende ruimte, daar ga je je hartje kunnen ophalen, veel suc6 en plezier met het bouwen van de Alm,  :thumbup:
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
 B) Dat is een mooie ruimte. :thumbup:
Dat word sparen, er moeten heel wat rails in. :D
Heb je daar een vaste trap naar de zolder of een vlizo trap?
Ik zie een gat in de vloer, maar ook iets van een hekje, zodoende mijn vraag.

Dirk-Jan
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Hiep hiep Wico !

Ik kwam eerst even niet verder dan de eerste foto  :D

Daarna ben ik blijven hangen bij de vierde  O:-D
Die is subliem en verraadt iets van je karakter en creatieve geest  ;)

Dat moet - na gedane arbeid - een heerlijk moment zijn geweest. Wat wagens op een rijtje afstand nemen, foto maken en heeeeel lang wegdromen  O:-D
Heb ik ook gedaan !

Misschien jezelf voor de zomer i.p.v. een loc een airco cadeau doen ?

Eerste droom is bewaarheid geworden, volgende komen vanzelf......


Grtz Tony
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Wico,

Ja het gaat bijna beginnen de bouw van je baan in het nieuwe huis.
Het begin ziet er al veel belovend uit en smaakt naar meer.
Spannend dat het hout volgende week al binnenkomt dan begint het pas echt te kriebelen.
Succes met de verdere bouwwerkzaanheden en ik kom gauw bij je kijken. :)
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
-Wico,
Ruimte voldoende! Alleen voor het "Blauw" zal een ligstoel al voldoende zijn om  helemaal weg te dromen tussen al die treinspullen!  :-) Dat gaat wat worden! Plannen zijn ook gemaakt, slechts het 'hout' ontbreekt er nog aan, maar daar staat tegenover dat de "energie" staat te popelen van ongeduld.  :-* Het wachten zal van onze kant wel op de proef worden gesteld, maar zo af en toe een fotootje .....! We kunnen er slechts van gaan "dromen"! :thumbup:
Sterkte met de bouwwerkzaamheden!  :thumbup:
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Mooie ruimte Wico, en als je vorige baan een voorbode was voor hoe mooi deze gaat worden dan ben ik erg benieuwd!:thumbup:

Succes met het bouwen!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Wico

Man wauw wat een ruimte heb je daar, dit belooft wat te worden.
Ben erg benieuwd wat het gaat worden, je vorige baan was al mooi gaat dit nog mooier worden.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
@ Peter,

Bedankt! Het schuine dak is inderdaad een beperkende factor maar de vierkante meters maken veel goed :). Tegelijk is het een uitdaging omdat ik een Zwitserse baan ga realiseren en nog twee niveaus boven het maaiveld wil bouwen. De ideeën zitten wel in mijn hoofd, maar de praktijk zal uitwijzen wat echt mogelijk is.

@ Jørg,

Ik ben ook heel blij met deze ruimte en met het plezier gaat het goedkomen. Van de voorpret geniet ik inmiddels al een jaar en het wordt alleen maar beter!

@ Dirk-Jan,

In het afgelopen jaar heb ik iedere maand rails gekocht zodat ik nu alles compleet heb voor de bouw. De grootste investering gaat nog zitten in de benodigde wisselaandrijvingen en decoders, de terugmelders en andere elektronica. De trap naar de zolder was oorspronkelijk inderdaad voorzien als vlizo trap, maar ik heb dat aan laten passen zodat ik nu met een vaste trap naar boven kan.

@ Tony,

Mooi om te zien hoe jij mijn foto's "leest" en zelfs mijn karakter er uit kunt halen :). Helemaal goed gezien: die loc en wagons moesten even uit de doos! Daarna even een moment voor mezelf om te dromen hoe die straks zijn meters gaat maken op de baan. Dat idee van de airco hou ik in gedachten.

@ Michel,

Het hout wordt dinsdag bezorgd, maar je weet ik ben weer (tijdelijk) aan het werk. Dat wordt dus wachten tot volgend weekend voor serieuze activiteiten. Je bent van harte welkom, al zullen er voorlopig nog geen treinen rijden :D.

@ Gerard,

Het is inderdaad wel erg blauw nu, maar dat komt beter tot zijn recht tegen de tijd dat we aan de scenery beginnen (voorlopig nog niet dus ...). Dromen op de bureaustoel lukt ook aardig hoor ;). Energie genoeg om te beginnen inderdaad en met die foto's komt het helemaal goed!

@ Koen,

Voldoende plannen in mijn hoofd om de nieuwe baan minstens zo mooi te maken als de vorige. In een volgende post zal ik daar wel wat meer over uit de doeken doen :P.

@ Peter(ke)

Ja dit is wel een droom die uitkomt om zo een grote ruimte alleen voor de treinhobby te hebben. Hier kan ik de komende jaren wel vooruit om iets moois neer te zetten.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Wat een prachtige ruimte Wico! Ook ik kijk weer uit naar de bouw van deze baan. Veel succes gewenst!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Mooie ruimte, Wico. Heel veel succes en plezier bij het uitvoeren van je plannen!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Hi Wico,

Dat is een mooie ruimte, ben heel nieuwschierig wat je er allemaal in gaat "bouwen".

groet
Harald
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... we gaan beginnen!
Wico

Dat is een hele mooie ruimte daar kan je later lekker weg dromen als de treintjes rijden
ben benieuwd naar je plannen en of het allemaal lukt  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
 @citaat @citaat @citaat

Iedereen bedankt voor de positieve en enthousiaste reacties. Zeker ook blij met de interesse voor mijn verdere bouwactiviteiten, want dat stimuleert nog meer om iets moois neer te zetten :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
 :) Mooi dat je een vaste trap hebt naar boven, dat is op termijn toch prettiger als je een daggie of wat ouder word. O:-D

Dirk-Jan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Dirk-Jan,

Ja dat is zeker een goede keuze/investering geweest :thumbup:. Als ik zie hoe vaak ik nu de trap al op en afgelopen ben met treinspullen, klusspullen en straks al dat hout voor de frames moet ik er niet aan denken dat met een vlizo trap te doen. En dan hebben we het nog niet over de toekomst waarin ik toch minstens een keer per dag naar de hobbyruimte moet :P.

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Mooie ruimte heb je daar, ga dit draadje zeker volgen

Gr Ed
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Hallo Ed,

Hoe meer volgers hoe meer vreugd! Misschien leuk om mijn oude baan/topic Wico's Donnerwetterwald nog eens te bekijken.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Of ik moet gek geworden zijn, maar volgens mij zijn in dit topic bijdragen verdwenen. Is die constatering correct? Zo ja, waarom; zo nee dan ben ik kennelijk het spoor bijster en ga verder zoeken..
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Zo zijn bijvoorbeeld de tekeningen die Wicho eerder publiceerde en mijn reactie daarop verdwenen. Waarom? Kan iemand dat verklaren?
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Hans,

Volgens mij bedoel je mijn nieuwe baanplan topic en dat vind je hier: "Wico's Donnerwetter Alm ... en zo gaat het worden".

Er is dus een apart topic voor modelbouw, baanplan en scenery (conform opzet forum). Excuses als e.e.a. wat verwarrend overkomt :O.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
 @citaat wel duidelijk nu na wat speurwerk. Op mij komt het erg verwarrend over. Maar het is jouw topic...
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Hans,

Mede door jouw reactie ga ik het anders doen en alle (toekomstige) berichten over mijn nieuwe baan in dit topic publiceren :idea:. Zo deed ik het vroeger ook en dat zoekt/leest toch het meest prettig.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld
Om de koe maar gelijk bij de horens te vatten, onderstaand een gedeeltelijke herhaling van de beschrijving van het nieuwe baanplan.

Er komen drie identieke schaduwstations onder elkaar te liggen (zie eerste afbeelding), met elk 10 sporen en een opstellengte van ongeveer 3,5 meter per spoor. Bovengronds komen drie niveaus (blauw = maaiveld / geel = niveau 1 / rood = niveau 2). De verschillende niveaus worden verbonden middels een spiraal die via 10 wendingen ruim circa 1 meter hoogte overbrugt. De tweede afbeelding toont de bovengrondse niveaus die gedeeltelijk verborgen zullen zijn. De laatste afbeelding geeft een impressie van hoe het er dan in de praktijk komt uit te zien.

Zoals eerder aangegeven rijd ik voornamelijk met lange goederentreinen; het baanplan is bewust relatief eenvoudig gebleven om die zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Het gedeelte linksonder op de afbeeldingen bevat het (kop)station gedeelte met twee opstelsporen voor Re460 pendeltreinen. De drie opstelsporen daarboven zijn bestemd voor de historische treinen (Ce 6/8 III en diverse Ae 6/6 locs).

Het bovenste gedeelte op de afbeelding met de lange sporen ga ik zo rustig mogelijk opbouwen met veel aandacht voor natuur en weinig bebouwing of andere afleiding. Niveau 2 is in feite één grote paradebaan waarbij de treinen van links naar rechts zo'n 9 meter afleggen. Variatie zal ontstaan door het toepassen van diverse tunnels, bruggen en viaducten. Het stationsgedeelte zal juist meer bebouwing te zien geven en bevolkt worden door reizigers en toeristen die zorgen voor een levendig beeld. Aan de rechterzijde tenslotte ga ik me (weer) uitleven op een fraaie steengroeve. Deze keer groter en uitgebreider dan op de oude baan. Kortom plannen genoeg!

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... we gaan beginnen!
Mooie plannen, en het ziet er niet verkeerd uit, waar het ook moge zijn (niet hier in de buurt, dat is duidelijk).


Jemig pemig, mijn vlierinkje is hiervan een kwart, schat ik zo in (circa 3x4 grondoppervlak).

Lange goederenwagon treinen, ik tel zo even 15 wagons en een loc. Op mijn vlierinkje worden dat er 10 en een loc, als het lukt. Vandaar dat ik me rot reken aan bogenwerk en minimale hart-op-hart afstand. Het zit in mijn bovenkamer dat het moet kunnen. Maar niet op jouw manier.

Op welke hoogte ga jij ongeveer het maaiveld maken?

Hieronder een impressie van het vlierinkje, next door, nieuwe buren dus een nog lege vliering
(en daarmee ben ik al heel blij, met die buren bedoel ik, dan kan dat lokdoosje weg):
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld!
Hallo Jan Willem,

Ik prijs me zelf ook erg gelukkig met zo een grote ruimte! "Donnerwetter Alm" wordt een fictieve Zwitserse baan (links gereden) inclusief Duits intermodaal goederenvervoer.

De opstelsporen geven de ruimte voor treinen tot maximaal zo'n 3,50 meter. In de praktijk zal dat samenstellingen opleveren van 15 tot 20 wagons. 

De open frames voor de treinbaan worden 90 cm hoog. De sporen op maaiveld zullen effectief een centimeter of 5 hoger liggen om ook nog wat variatie in het landschap onder het spoorniveau aan te kunnen brengen. Afstand tussen de niveaus zal ongeveer 20-30 centimeter zijn, beperkt door de schuine wanden. Op de kopse kanten kan ik wel de illusie van hogere bergen realiseren.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... baanplan in beeld
Hi Wilco,
Erg mooie ruimte en ook goed opgeknapt als ik die bij de buren zo zie  :D.
Hoop dat de muizen en ander ongedierte lekker bij de buren blijven.
Vind de plaatsing van jouw topics trouwens wel logisch: baanontwerp apart in het ontwerp deel en bouw hier op dit forumdeel.
Krijg zelf in mei ook zo'n ruimte tot mijn beschikking (wel iets korter: 9 m) dus volg dit onderwerp met veel interesse.
Wil zelf de baan ook smal houden ivm bereikbaarheid. Elke keer trap 'je' er in en blijkt later bereikbaarheid een probleem te zijn.
Nadeel is dan idd de statische vormgeving. Daar worstel ik zelf ook mee (zal binnenkort mijn eerste concepten eens plaatsen).
Heb je er nog over nagedacht om de baan in het midden te plaatsen en de looppaden aan de zijkant te houden (als dat kan met de dakhelling tenminste)?
Je schrijft dat je totaal 6 lagen maakt (3 schaduwstations en dan lag 0, 1 en 2). Dan kom je toch ver naar voren onder de dakhelling?
Hoe dicht bij de grond zit dan de onderste laag en hoeveel ruimte zit er tussen de lagen?

gr. Gertjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Met een nieuwe baan op komst, moet ik natuurlijk wel zorgen voor voldoende rollend materieel om de opstelsporen te vullen :P. Onderstaand dus een paar plaatjes van de nieuwste aanwinsten!

De BLS loc is van Märklin (36631) aangevuld met 10 Holcim wagons van Roco. De wagons zijn inmiddels voorzien van wisselstroomwielen en de juiste koppelingen, dus ze kunnen zo de baan op ;).

De Holcim betonmixers gaan uiteraard een mooi plaatsje krijgen bij de nieuwe steengroeve annex betoncentrale.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Citaat van: Gertjan H op zondag 04 februari 2018, 12:11:16
Hi Wilco,
Erg mooie ruimte en ook goed opgeknapt als ik die bij de buren zo zie  :D.
Heb je er nog over nagedacht om de baan in het midden te plaatsen en de looppaden aan de zijkant te houden (als dat kan met de dakhelling tenminste)?
Je schrijft dat je totaal 6 lagen maakt (3 schaduwstations en dan lag 0, 1 en 2). Dan kom je toch ver naar voren onder de dakhelling?
Hoe dicht bij de grond zit dan de onderste laag en hoeveel ruimte zit er tussen de lagen?

gr. Gertjan

Hallo Gertjan,

De ruimte op de foto is niet bij mijn buren, maar een foto van de ruimte bij de buren van Jan Willem. Wij wonen nu vrijstaand in een nieuwbouwhuis, dus geen last van de buren!

Een baan in de midden valt inderdaad af door de schuine wanden van het dak. Dat zorgt er ook voor dat de totale baan smaller wordt. De vloer is zes meter breed en op 90 cm hoogte (niveau 0 baan) blijft daar een krappe vier meter van over. Het frame aan de ene kant krijgt een breedte van 1.75 m en aan de andere kant van 1.25 m. Dan blijft er dus een middenpad van 1 meter over.

Daar waar ik de hoogte in ga tot niveau 2 moet ik inderdaad rekening blijven houden met de schuine kanten; dus bij een breedte van het frame van 1.75 m, ligt het spoor daar maximaal op 1.25 m vanaf voorkant frame.

Het onderste schaduwstation ligt op 25 centimeter van de grond. Iedere wending van de spiraal overbrugt circa 10/11 cm (bij een lengte van 4.75 meter per wending een hoek van +/- 2.4 graden). Elke laag ligt 20/22 cm hoger, dus twee wendingen van het spiraal. Hoop dat e.e.a. voldoende duidelijk is. Succes met de bouw van je eigen baan!

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Wico

Dat zijn heel mooie aanwinsten die je gekocht hebt, die ketel wagons zijn heel erg mooi.
Ook je loc en je betonmixers zijn heel mooi.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Hi Wilco,
Duidelijk (zie dat de foto's van de buren idd bij Jan22 staan). Dan is jouw ruimte toch wel een stuk groter dan de mijne. Ik heb een vloeroppervlak van 9.30x4 m, dus als ik omhoog ga wordt het al snel smaller.
Jouw onderste deel is met 175 (en 125) breed toch nog redelijk breed om goed bij te kunnen, vooral omdat de onderste laag vrij dicht bij de grond zit. Hoe ga je dat doen als op de achterste opstelsporen iets gebeurt?

gr. Gertjan
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Dat is een heel mooi setje, Wico  :P

En tien wagens is ook lang genoeg hoor, dan lijkt je trein ook langer onderweg.
( Is onze ervaring op onze clubbaan; met af en toe een hele lange voor de variatie  O:-D )

Grtz Tony

( die lekker mee geniet van jouw droomzolder....)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
-Wico:
Das weer een hele mooie sleep,  :thumbup:
Die betonmixers hebben wel een hele lange weg afgelegd tot bij jou,  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
/Jørg,
Jawel, die `betonmixers` hebben een lange weg afgelegd met een ´speciaal´ transport naar "hier"! Het lijkt een beetje op de "Noord-Zuid" route! Verdere explicatie door de bezitter, want ik ben erg benieuwd hoe hij dat allemaal gaat neerzetten op zijn geheel nieuwe complex "Alm"! :-) :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
 :thumbup: :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Hoi Wico, vanmorgen je oude baan/topic Wico's Donnerwetterwald is doorgelezen, mooie baan was dat en zonde om zoiets af te breken, maar er komt zeker een mooiere baan voor terug!!!

Gr Ed
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Citaat van: Wico op zondag 04 februari 2018, 12:37:37
Het onderste schaduwstation ligt op 25 centimeter van de grond. Iedere wending van de spiraal overbrugt circa 10/11 cm (bij een lengte van 4.75 meter per wending een hoek van +/- 2.4 graden). Elke laag ligt 20/22 cm hoger, dus twee wendingen van het spiraal.
We gaan het zien. Gezien je vorige bouwdraadje gaat het goed komen.
Kleinkinderen komen van pas voor ontsporingen in het onderste schaduwstation.  :D
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
@ Peter(ke)

Bedankt voor de complimenten ben er zelf ook erg blij mee!

@ Gertjan,

De breedte van 1.25 meter is op maaiveld (niveau 0). De opstelsporen daaronder in de schaduwstations liggen niet dieper dan 80 centimeter. Ik zal uiteraard wel door de knieen moeten, maar de diepte moet geen probleem zijn. Verder heb ik bij de Action voor een paar euro zo'n handige grijper gekocht voor de treinen die eventueel buiten bereik liggen.

@ Tony,

De lengtes varieren bij mij tussen de 6 en 18 wagons. Ik zou eventueel nog wel iets langer kunnen opstellen, maar ik ben met je eens dat het wel enigszins in verhouding tot je baanlengte moet blijven. Mede op jouw advies loopt het spoor op niveau 2 nu volledig door van links naar rechts over bijna 9 meter. In gedachten zie ik daar die mooie lange treinen al over rijden. We keep on dreaming :P.

@ Jørg/Gerard,

Een bekend spreekwoord bij ons zegt "een goede buur is beter dan een verre vriend". Maar in dit geval is een verre (spoor)vriend vele malen beter dan een goede buur :thumbup:. Mijn dank voor deze intermodale vriendendienst is nog steeds heel groot :D.

@ Ed,

Ja het afbreken van de Donnerwetterwald baan kostte wel de nodige moeite. Maar het vooruitzicht van een nieuwe woning met een grote treinzolder maakte een hoop goed! En nu kunnen we dus eindelijk gaan bouwen.

@ Jan,

Bedankt voor het uitgesproken vertrouwen ;). Ik hoop dat wat in mijn hoofd zit ook valt te realiseren en anders wordt het improviseren :D. Plannen zijn er tenslotte om bijgesteld te worden!

En aan die kleinkinderen wordt gewerkt; nummer 1 is inmiddels twee jaar en nummer 2 is onderweg :P. Tot die tijd dus zelf door de knieen.

Groeten,
Wico


 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
goedenavond,

Heb jij iets met Holcim of is dat gewoon een thema wat op jouw baan komt?
Ik vraag dit omdat mijn vader bij Holcim heeft gewerkt.

groet Wilbert.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Wico,

Wat een mooie aanwinsten heb je er bij verzameld voor je nieuw te bouwen baan. :)
Als je steengroeve net zo mooi wordt als je oude steengroeve dan zit het wel goed en leuk die twee betonmixervrachtwagens zullen goed van pas komen. :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Citaat van: wilbertK op zondag 04 februari 2018, 19:58:18
goedenavond,

Heb jij iets met Holcim of is dat gewoon een thema wat op jouw baan komt?
Ik vraag dit omdat mijn vader bij Holcim heeft gewerkt.

groet Wilbert.

Hallo Wilbert,

Ik heb geen relatie met Holcim maar heb voor dit Zwitsers bedrijf gekozen omdat ik dan ook het bijbehorend materiaal kan aanschaffen. Mijn groeve c.q. betoncentrale zal een vrije interpretatie worden van de Holcim vestiging in Eclepens Zwitserland.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Citaat van: h0_miessie op zondag 04 februari 2018, 20:19:33
Wico,

Wat een mooie aanwinsten heb je er bij verzameld voor je nieuw te bouwen baan. :)
Als je steengroeve net zo mooi wordt als je oude steengroeve dan zit het wel goed en leuk die twee betonmixervrachtwagens zullen goed van pas komen. :)

Ik ga mijn best doen om er weer wat moois van te maken! Maar eerst maar eens een baan bouwen :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Hallo Wilco,

Interessant, je hebt een volger erbij.
Zal dit draadje eens bij mijn vader introduceren.
Veel succes bij de bouw.

Groet wilbert.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Hallo Wico
Ga jou draadje ook volgen

Helaas heb ik wel iets met Holcim " ik moet daar nl mijn kost verdienen😃😃"

Grt
John
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... nieuwe aanwinsten
@ Wilbert,

Bedankt! Elke volger is van harte welkom. En als je vader meekijkt, zal ik extra mijn best doen :).

@ John,

Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wel een leuk en onverwacht effect van mijn keuze voor Holcim. Ik hoop voor jou dat het een goede werkgever is :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
"Goedemorgen meneer, gaat u zelf een houthandel beginnen?". De lokale hout- en ijzerboer was blij met mijn bestelling en vandaag werd die bezorgd. Flink sjouwen om alles naar zolder te krijgen, maar het is gelukt! Nu kan ik dit weekend met de frames voor de baan aan de slag. Ook het materiaal voor de spiraal is allemaal binnen. Spannend natuurlijk want dat zal de eerste spiraal worden die ik bouw. Gelukkig biedt het forum veel informatie hoe zo'n ding in elkaar te zetten.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
-Wico:
Das zijn wel een paar kilo's hout om te sjouwen,  :thumbup:
De aanzet is gegeven, vanaf nu zit ik op de eerste rij met een cola zero en pak chips.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Hoi Wico, ziet er veelbelovend uit  :thumbup:
Ik ga dit draadje belangstellend volgen.
Succes met de bouw.
Grtz, Rody
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... houthandel
@ Jørg,

Zeker de nodige kilo's hout en dan niet te vergeten alle ijzerwaren! Misschien moet ik ook maar een koelkastje op zolder zetten voor m'n eigen cola :D.

@ Rody,

Bedankt! Ik ga zeker m'n best doen en lekker veel foto's plaatsen om de volgers tevreden te houden :P.

Groeten,
Wico