Dit draadje is een onderdeel van
Zwitserland:
Brig,
Delémont,
Filisur,
Göschenen,
Ins,
Kerzers,
Payerne,
St Ursanne,
Vitznau-Rigi,
WiesenBLS treinwagons,
Graan wagens,
Grind wagens,
Kies wagens,
Makies AG Gettnau,
Tunnelventilatorwagens,
Tractors,
Mak 1700 Am843 locs,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),
Bovenleiding (SBB 4 generaties),
Reform Muli (scenery),
Postauto merkenItalië:
Como,
Milano-Centrale,
Opgeheven lijnenDit is het Luzern draadje:
Ter voorbereiding had ik een kaartje van google maps uitgedraaid; er zou een brug zijn, van waaraf je staand alles kon zien.
Maar hoe pakt dat uit in de praktijk? Je komt aan, bij het station, dus bij de ingangshal, vanuit een of ander gat met 4-5 woonhuizen en de rest hotel. Verbijsterend:
Foto 1: de hal

Foto 2: lange perrons

Foto 3: eerst ff werkoverleg?

Foto 4: de tijden geven aan wat je kunt verwachten
behalve ontmoetingen die onverwacht zijn, zoals de
kiezelstenen trein (Makies AG Gettnau)
Foto 5: Gotthard loc

Foto 6: dubbeldekker ...

Foto 7: ahh, hebben ze die hier ook ....?

Foto 8: een stoppertje

Foto 9: en de BLS ...

Daarna ben ik eens wat perrons afgelopen ....
Foto 10: vanaf de nieuwe parkeerplaats lopen hoog in de lucht 2 "hamstertubes" over het spoor,
een soort wandelpromenades; daarin was geen mens te zien, dus ofwel met polaroid glas ofwel afgesloten voor publiek

Foto 11: bij de aluminium ronde gevel ligt de nieuwe parkeergarage

Foto 12:

Foto 13: Zentral Bahn Tractor, electrisch (Te 171 201-7), meterspoor?

Handiger aanpak: de stadsplattegrond (met de "hamstertubes" erin getekend)

Die kaarten vertellen van alles over het station (maar niet alles)

En zo ontstond het idee om een rondwandeling te maken om het station heen,
en om te kijken of de afbeelding van googlemaps klopte.
Toch kwam ik op de perrons nog wel wat tegen, zoals:
460_046-6

en de Voralpen Express:




En natuurlijk (zeg maar bye bye Makies):

Met op de achtergrond de rode leuning van de Langensandbrücke.
Die op googlemaps niet zo heet, maar daar wel ligt.
Daar heet de brug Tribschenstrasse, net als de straat die erop aansluit.
Ook bij de Neustadtstrasse ligt een brug over het spoor,
en het stuk ertussen blijkt de beste plek te zijn om treinen te spotten.
Volgens de stadsplattegrond zijn er ook nog andere spoorrails die vanuit het gebied de stad in gaan,
maar die zijn of in tunnels of liggen afgezaagd en vol asfalt gegoten.
Spoorafbraak gaat sneller dan het vernieuwen van stadsplattegronden, spoorvernieuwing ook ...
Opmerkelijk van Bahnhof Luzern is de ligging aan de haven en de rivier de Reuss.
Via de Reuss loopt het Vierwaldstättersee leeg naar het noorden.
En bijna alle SBB-treinen maken door de stad Luzern een boog om de Reuss te kunnen volgen naar Olten, of met nog een boog met een brug over de Reuss om langs de noordkant van het meer af te buigen naar Arth-Goldau en St-Gallen.
Er is dus bij de aanleg voor gekozen om geen tunnel onder de Altstad door te maken, maar eentje (meer sleuf dan tunnel) door de Neustadt. Als je in de Altstad omhoog klimt naar de oude stadmuur, dan biedt die zicht op stad en treinverloop:

