Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel problemen (weer?)

Gestart door Pieterman zondag 20 februari 2022, 22:50:09

Wissel problemen (weer?)

Wissel problemen (weer?)
Beste Forumleden,
Ja, ik weet wel: wissel problemen zijn er al jaren en de oplossingen zijn ook al lang bekend. Eindschakelaars weghalen/doorverbinden, schakelarmpje eraf halen, diodes of andere beveiligingen in solderen. Van alles is de revue gepasseerd. In mijn baan liggen 20 wissels die ik in het begin (10 jaar terug) op de bekende Märklin K-83 kastjes met stekkertjes aansloot. Door allerlei veranderingen aan mijn baan en omdat de bedrading wel erg "rommelig" onder mijn baan lag ben ik de wissels van het schaduw station van inbouw decoders gaan voorzien. Toch kreeg ik na enige tijd de bekende wissel problemen: niet meer schakelen, rare geluiden uit de wissels, doorgebrande spoelen. Twee jaar geleden ben ik begonnen de wissels aan te sluiten op ESU Switch Pilots en heb ik een aantal wissels van nieuwe magneten voorzien. Desondanks heb ik nog steeds problemen met wissels.
Ik zag onlangs dat ook Viessmann wissel magneten voor C-rail maakt. Wie heeft hiermee ervaring en zijn deze wissels robuuster dan die van M* ? Mijn baan werkt digitaal, CS3 besturing, geen boosters.

Pieterman
Re: Wissel problemen (weer?)
Of die Viessmann-magneetspoelen beter zijn, ik betwijfel het.
Maar, geen ervaring mee en daar vroeg je specifiek naar.
Mijn advies zou echter zijn: stap af van de spoelen en ga voor servo's of wisselmotoren. Je hebt nu drie soorten decoders gemonteerd gehad en je problemen bleven. Eén keer goed investeren in deugdelijke wisselaandrijvingen met de juiste decoders als aansturing en je modelspoorleven wordt een stuk makkelijker.

Groet,

Peter
Pieterman ik vermoed dat je de Viessmann met micromotor aandrijving bedoelt?
Afhankelijk van de kwaliteit gaat alles een keer kapot, de reden dat iets kapot gaat heeft vaak iets met de aansturing te maken.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Ik heb op mijn rangeerbaantje / testbaantje naast de standaard Märklin-aandrijvingen met bijbehorende C-rail-decoder ook een Viessmann 4558 aandrijving toegepast.
Deze aandrijving laat de wisseltongen mooi gelijkmatig omlopen in plaats van de klik-klak van de Märklin aandrijving.
Bovendien is deze zowel onder DCC als MM in te stellen en per saldo goedkoper als een losse aandrijving (van M) en een onderbouw-wisseldecoder (van M of V)

Ik ben er best tevreden mee, ook nadat deze terstbaan al meerdere keren meegeweest is bij demo's.

John (VT601)
Peter,

ik zie er erg tegenop alle wissels (20 stuks) door servo's te vervangen. Die nemen redelijk ruimte in onder de baan en op de meeste plekken is de ruimte erg krap. Servo's waren in het begin van de baan misschien een optie, maar nu de baan helemaal klaar is zie ik dat niet echt zitten. Ik denk dat ik in ieder geval alle eindschakelaars ga door solderen en verder bij mijn huidige hardware blijf. Dat is aansturing met ESU Switch Pilots (alle bedrading daarvoor ligt er).

Pieter
John,
bedankt voor je reactie. Bij nader inzien zal ik niet overstappen op de Viessmann decoder/schakeling situatie. Ik heb 20 wissels en alle aandrijvingen vervangen door de Viessmann 4559 (de 4558 is al vervangen door de 4559) gaat een klein vermogen kosten (zo'n 1000 Euro) en zonder enige garantie dat die echt beter / robuuster zijn. Ik ga de eindschakelaars uit de Marklin spoelen door solderen en hoop het mar het beste van.

Pieter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Tjah, dat doorsolderen had je direct in het begin al moeten doen. Daar is al genoeg over geschreven. En nu ga je toch weer door met die brakke troep. Zelf heb ik ook veel (meer dan 20) C-railwissels in mijn baan liggen en allemaal zijn ze doorgesoldeerd of de eindafschakelingen verwijderd, afhankelijk van bouwjaar. Toch wil er af en toe eentje weer problemen geven. Dan gaat de hele M-aandrijving er rigoreus uit en een MTB motor er onder. Die zijn zo klein dat ze niet eens onder de plaat uitkomen wanneer je ze direct onderaan het wissel monteert. En ze kosten maar de helft van een originele M-aandrijving. Kijk er maar eens naar, de MTB MP1 (Google zoekfunctie:  switch motor mp1).
Beste Lobo...
Heb even gekeken naar die MTB MP1 (inmiddels MP5 versie) micromotor wissel aandrijving. Ziet er goed uit (op papier) maar de bijbehorende aansturing werkt niet met Motorola protocol, alleen DCC, en werkt op 12 V DC stroom. Dat betekent voor mij ingrijpende verandering in besturingssysteem, aandrijving van de wissels en power (12 Volt DC ipv 18 Volt AC) alsmede bevestigen van de micromotors onder de baanvloer. Dat alles maakt het erg onaantrekkelijk voor mijn baan. Ik ben nu bezig alle wissels te modificeren door de eindschakelaars uit te schakelen (door solderen/armpje verwijderen) en eventueel via de ESU software de pulsduur te veranderen (meer of minder, al naar gelang). So far, so good. Bedankt voor je reactie, alle info op dit onderwerp is welkom. Ik wacht nog op de dag dat M+ of ESU wissel aandrijvingen maakt die fool proof zijn.

Pieterman
Je hebt een CS3, die kent het DCC protocol, daarmee kan je dus de decoders mee aan aansturen, de wisselmotoren weken ook op een hogere spanning dan 12V. Op 19 volt doen ze het ook.

Ze hebben alleen een puls van ongeveer 1,5 seconden nodig.

Ik zit er nog eens over nadenken, die wisselmotoren zijn heel betrouwbaar met het schakelen. Veel betrouwbaarder dan die spoelen, ook zonder eindafschakeling.

Ik werk er met tevredenheid mee.
Hoi

Citaat van: Pieterman op woensdag 23 februari 2022, 23:10:13
Ik wacht nog op de dag dat M+ of ESU wissel aandrijvingen maakt die fool proof zijn.

Dan hoef je niet lang te wachten: Esu Switch Pilot 3 Servo. Daar hebben ze inmiddels al versie 3 van uitgebracht. Ze leveren ook servo's met bevestigingsmateriaal: Esu precisie Servo en Esu precisie servo met metalen tandwielen. Het spul is betrouwbaar. Als je geen dure Esu-servo's wil neem je een paar van de plaatselijke elektronicaboer en/of Chinees. Dan kan je ze makkelijk vervangen mochten er problemen zijn.

Dat betekent voor mij ingrijpende verandering in besturingssysteem, aandrijving van de wissels en power (12 Volt DC ipv 18 Volt AC) alsmede bevestigen van de micromotors onder de baanvloer.

Waarom aanpassen in het besturingssysteem? Je Märklin Central Station kan heel goed overweg met het DCC-protocol.
Speciale Gast

Trans Europ Express

Pieterman,

Hoe dik is je plaat hout? Waar de servo's op liggen?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ziet er goed uit (op papier) maar de bijbehorende aansturing werkt niet met Motorola protocol, alleen DCC, en werkt op 12 V DC stroom. Dat betekent voor mij ingrijpende verandering in besturingssysteem, aandrijving van de wissels en power (12 Volt DC ipv 18 Volt AC) alsmede bevestigen van de micromotors onder de baanvloer.
Je doet net alsof het niet kan, of niet zonder heel grote complicaties.
Volgens mij zie je beren op de weg die er niet zijn.

Er zijn wel andere beren op de weg:
Motorherrie (iTom)
Op maat maken van het stangetje (Aliebengali)

Volgens een draadje bij de buren kun je de meegeleverde stangetjes beter vervangen door 
Conrad.nl vederstaaldraad van 0,5mm omdat het wissel dan openveerbaar blijft. De stangetjes van de MPx zijn te dik.

download handleiding hier
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ze op 12 volt moeten functioneren; dat is niet zo.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ze op DCC moeten; analoog doen ze het ook.

De kracht van MTB model is dat een stappenmotor van buiten af net zo wordt aangestuurd als een wisselspoel.
En dus kun je de door jouw systeem gewenste wisseldecoder benutten. Als je geen DCC protocol wilt, dan neem je toch gewoon m* ?

Heb even gekeken naar die MTB MP1 (inmiddels MP5 versie)
Dat zie je verkeerd. Er zijn inmiddels 7 (niet 5) smaken.
Het gaat niet om de evolutie van 1 type naar de 5e generatie maar om 7 varianten op 1 type.
Dat aantal smaken heeft de producent zelf teruggebracht op 4 (uit elkaar te houden door 4 verschillende kleuren).

Elke smaak is voor een andere toepassing bedoeld.  Smaakverschillen kun je in het Nederlands o.a. hier lezen: MP1, MP5, MP6.

Misschien doel je op dit schema (b.v. MP7, dat schema is getekend voor DCC-gebruikers):

Dat MP7-schema staat hier.

En o ja: ik heb geen aandelen van MTB-models.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Beste Lobo...
Heb even gekeken naar die MTB MP1 (inmiddels MP5 versie) micromotor wissel aandrijving. Ziet er goed uit (op papier) maar de bijbehorende aansturing werkt niet met Motorola protocol, alleen DCC, en werkt op 12 V DC stroom. Dat betekent voor mij ingrijpende verandering in besturingssysteem, aandrijving van de wissels en power (12 Volt DC ipv 18 Volt AC) alsmede bevestigen van de micromotors onder de baanvloer. Dat alles maakt het erg onaantrekkelijk voor mijn baan. Ik ben nu bezig alle wissels te modificeren door de eindschakelaars uit te schakelen (door solderen/armpje verwijderen) en eventueel via de ESU software de pulsduur te veranderen (meer of minder, al naar gelang). So far, so good. Bedankt voor je reactie, alle info op dit onderwerp is welkom. Ik wacht nog op de dag dat M+ of ESU wissel aandrijvingen maakt die fool proof zijn.

Pieterman

Beste Pieterman,
Ik heb geen flauw idee waar jij die informatie vandaan hebt maar het is de grootste onzin. De MTB motor kan aangestuurd worden door een schakelaartje (=analoog) of door een digitale decoder. En de decoder bepaaldt welk protocol er gebruikt (moet) worden, niet de wisselmotor. Die werkt al naar gelang er een spanning op één van beide polen gezet wordt.  Het afstellen van de schakelstang is kinderlijk eenvoudig met twee of drie schroefjes. Eén schroefje voor de hoogte afstelling en twee schroefjes voor de zijdelingse afstelling. Schroef losmaken, afstelling goedzetten en schroef weer vast, klaar ben je. Werkt feilloos en de schakelpuls dient 750milliseconde te zijn. Zelf gebruik ik de Rosoft decoders die ook met een CS3 aangestuurd kunnen worden, maar je kunt ook de decoders van ESU, Digikeys, Lenz enzovoort gebruiken.
Beste Pieterman,

Ik weet niet of ik het goed begrijp maar volgens mij heb je alles wat nodig is om je wissels elektrisch te kunnen bedienen (aandrijvingen en decoders)

Ik heb in het begin van mijn baan in 2005 ook wel eens onwillige wissels gehad. Echter toen ik er via een vriend achter kwam dat ik toch echt wel toe was aan meer vermogen op mijn baan heb ik 2 boosters gekocht en ook direct een ringleiding aangelegd met dik draad. Al mijn wissel problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. In mijn geval kwam dat dus door te weinig vermogen en nu is de spanning op mijn baan goed verdeeld en altijd ruim 18volt.

Ook heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is dat de aandrijvingen helemaal vlak in de wissel liggen dat is best een dingetje maar ik maakte de wissels altijd een beetje warm in de zon of op de radiator en dan krijg je de aandrijving echt goed op zn plek zodat alles soepel schakelt.

Nu dus 17 jaar later met behoorlijk veel wissels nooit meer een probleem gehad en dus ook niks geknipt verwijderd of door gesoldeerd.

Doe hiermee wat je wilt, maak het jezelf niet te moeilijk. Ik dacht ik deel ook eens een positieve ervaring met de aandrijvingen van Marklin.

Groetjes,

Gijs

graag een glaasje wijn

je kan ze zelfs gewoon op een K83 (of compatible) aansluiten zonder veel poespas

graag een glaasje wijn

dat printje is niet nodig hoor

Printje in de 3rail-wiki bedoel je?

graag een glaasje wijn

ja helemaal niet nodig bij de MTB.Enkel voor de conrad of vergelijkbare zoals ik gebruik : hoffmann
Hoi Pieter, herkenbare problemen. C-wissels, wat ben ik tegen gekomen om deze wissels betrouwbaar om te laten gaan: zo wie zo de wisselschakelaar kort gesloten, dus alle 3 de contacten aan elkaar solderen. De kern liep zwaar in spoelveld, droog reinigen. de veer was te strak, op gerekt. Ja uiteindelijk zijn hand-bediening en lantaarn ook een zekere mechanische belasting, jammer als je daar in moet kiezen. testen op een lagere spanning bv 16V, dan mag je verwachten dat op 18 V het spul het goed moet doen. Door het kunststof blijft het stof aantrekken,  dus check ook het ronde wiel die moet soepel over het spleet-asje lopen, let op vervorming van het metalen 2 delige spoel behuizing!! hierdoor kan het juk ook een weerstand oplopen, succes.
Zou je de mechanische koppeling (foto) hiervan kunnen delen??/

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.