Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Marcel, Na het bestuderen van je foto's in bijdrage 1596 krijg ik de indruk dat je veel te veel ruimte verspilt met XPS platen. Ten eerste de dikte (2cm?) vooral bij de topplaat kan dat veel minder. Dan de breedte, de hele ruimte van het spoortje halverwege tot het schaduwstation plemp je vol! Denk eens na over het gebruik van andere materialen. Daarmee kun je veel dunnere constructies maken die er toch heel natuurlijk uitzien en ook nog afneembaar zijn. Te denken valt aan een lichte hout of metaalcontructie (Meccano) bekleed met horgaas en bewerkt met gips, sculptamold of een andere spachtelmasse. Heb wel eens een demo gezien van gewoon gebogen ijzerdraad met horgaas. De toevoeging van de sculptamold maakt er dan een stevig en stijf geheel van.

Een vrije hoogte boven het spoor van 7cm is ruim voldoende om stoom en diesel tractie probleemloos te laten passeren en naar de zijkanten kan dat dan nog iets aflopen. Dan de bovenzijde afdekken met een plaatje triplex of board waarop je ook weer met een spachtelmasse contouren kan aanbrengen. De boodschap is dat je je niet moet vastbinden aan iedere keer weer hetzelfde materiaal, durf af te wisselen. Alles heeft zijn voor en nadelen en daar moet je gebruik van maken.

En als je er helemaal niet uit komt haal dan alleen het derde spoor weg. Dan doen de pendeltreinen gewoon mee in de afwisseling met de rest. Ook leuk.

Succes met de verdere bouw en een wijze beslissing toegewenst.
En een tussen variant met alleen de twee opstelsporen?
Kun je altijd nog direct doorrijden.
Zonder dat 2e spoor kun je wat minder steil omhoog.

t blijft altijd worstelen met dit soort situaties.

mvg, Robin

The meaning of life is to give life meaning!

Goedenavond Modelspoorvrienden,

Bedankt voor de reacties en ideeën. Tja, het theoretische spoorplan, ruimtegebrek en de realiteit  is iets waar we allemaal wel tegenaan lopen. In mijn geval was er ooit meer ruimte voor het deel waar ik nu mee bezig ben maar een aantal jaren geleden heb ik de enkelspoor "stalen" brug verder naar achteren geplaatst. Het landschap was er eigenlijk nog niet en voor mijn gevoel moest dat ruim passen......niet dus!  :-(

Ik wilde dit plan echter niet los laten voordat ik het maximale heb geprobeerd. Ik denk dat het nu wel goed komt maar zo niet dan ik heb een aantal suggesties gehad waar ik zeker wat mee kan. :thumbup:

De vorige landschap delen heb ik nog wat verder afgeslankt. Daarnaast heb ik op de bovenste delen een wat heuvelachtiger gemaakt. Dat was de bedoeling maar hierdoor lijkt de overgang van de bergwand en de bovenkant veel geleidelijker dus minder abrupt. Ik vind dat het daardoor minder massaal overkomt. Ook sluit het nu beter aan bij de berg in de rechtse hoek en vormt het dus een prima geheel. Dat geeft weer moed!

Ook ben ik dan begonnen aan een deelpuzzel van dit stuk: het rotsachtige dal wat vanaf de zijkant van de baan verder door moet lopen onder twee bruggen door naar boven waar ooit een ruïne/burcht moet komen te staan direct aan de afgrond. Die delen zijn gemaakt van de blauwe XPS platen. Dat is een enorm veel steviger XPS dan de gele bouwmarkt platen en is daardoor veel sterker maar moeilijker te bewerken. (eigenlijk zijn die gele platen voor het doel waar ze voor worden gemaakt maar zacht prutsspul al is dat voor ons wel makkelijker te bewerken)

De moed zit er weer in dus het wordt vervolgd!  ;)

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Heerlijk toch om alle goedbedoelde adviezen voorlopig naast je neer te leggen en lekker je eigen gang te gaan. Het zijn per slot van rekening adviezen en gelukkig geen bouwvoorschriften :D.

Stap één is in elk geval bereikt en dat is dat je weer met goede moed verder kunt :thumbup:. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!

Groeten,
Wico 

Prachtig! Mooie treinenkamer heb jij! Mooie opstelling met die centrale! ik kijk vaak naar je draadje: mén wat werk jij netjes!  :thumbup:  :thumbup:

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo allen,

Wico: Gelukkig ben ik niet eigenwijs...... B)  De gegeven adviezen zijn allemaal heel goed bruikbaar dus worden zeker niet genegeerd. Ik ga echter eerst met mijn oorspronkelijke plan verder want daar zit al heel veel tijd en moeite in. Wordt dat het niet of niet voldoende naar mijn zin dan ga ik daar mee aan de slag.

Doevie: Bedankt! Ik ben ook blij met mijn zoldertje, het is dan ook de (mijn) belangrijkste plekje in huis! Als je de bende van vandaag had gezien wist je nu ook dat het ook hier niet altijd netjes en opgeruimd is..... >:-D

Vandaag aan het snijden en prutsen geweest met het toekomstige rotsachtige deel wat onder de bruggen doorloopt en uiteindelijk een soort van kloof moet worden. Aangezien dit uitneembaar moet worden zitten er diverse hindernissen in. De XPS delen van een harde soort maakt het er niet makkelijker op maar ik denk dat de basis prima is gelukt. Al even er een aantal gips rotsen opgelegd om een idee te krijgen. Bij het definitief aanbrengen moet ik de meeste delen gaan breken om de ronde vorm van de kloof aan te kunnen houden. Eens kijken wanneer dat gaat gebeuren.

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Daarom had ik heel subtiel het woordje "voorlopig" bij negeren in mijn vorige reactie gezet ;). Volgens mij is dat precies wat je nu gaat doen: eigen plannen eerst ... :P.

En van en beetje eigenwijs is nog niemand slechter geworden :).

Veel plezier en succes met de verdere scenery bouw!

Groeten,
Wico 

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen Marcel 😉

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Marcel,

Weer lekker bezig geweest met vormgevingen. Dat is net zoiets als ingevingen maar dan anders. Vaak gaat dat heel goed samen.
Je zegt het zelf al:
Citaat van: Narwal op zaterdag 26 november 2022, 19:36:31Al even er een aantal gips rotsen opgelegd om een idee te krijgen. Bij het definitief aanbrengen moet ik de meeste delen gaan breken om de ronde vorm van de kloof aan te kunnen houden. Eens kijken wanneer dat gaat gebeuren.

Zoals het er nu uitziet is het veel te massief. Ik zou de ondergrond voorbewerken met sculptamold of een andere modelleerpasta en daar kleine stukjes gipsrots in drukken. Dan krijg je hetzelfde effect als de omliggende rotsen
en het wordt niet zo een dikke volumineuze massa. Het idee van je kloof gaat daarmee een beetje verloren en dat is jammer.

Als het maar Zwitsers is.

Marcel,

Mooie vorderingen zijn er weer gemaakt.

Groet Michel