Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De grote klussen in en om het huis zijn voor de vakantie afgerond. Dus ontstaat er wat meer tijd om aan zaken te besteden aan andere zaken. Ondanks dat het definitieve baanplan van "Die Sauerlandbahn" nog niet klaar is, begon het toch te kriebelen om eens wat te gaan doen. Een paar maanden geleden had ik al een testbaan ontworpen. Dit ontwerp wil ik gaan gebruiken om weer eens lekker te kunnen rijden, maar ook om het digitale rijden middels een pc/laptop te gaan ontdekken. Zie het als een proloog voor de bouw van de echte baan.

Allereerst het baanplan van de testbaan:


De houtvoorraad voor de bouw van de tafel:


Het frame waar de plaat op terecht komt:


En het eindresultaat:


Morgen staat in de planning om de rails neer te leggen en aansluiten. Dan kunnen de eerste rondjes gereden worden :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ziet er goed uit.  :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik weet niet met welk softwareprogramma je wilt gaan werken maar op de website van koploper (pahasoft.nl) staat een goede en eenvoudige handleiding van Chris Burger die begint met het uitleggen van de grondbeginselen.
Ik heb daar erg veel baat bij gehad.
Ik heb zelf ook met een testbaan gewerkt die er voor 99% hetzelfde uitzag.
Daar liet ik uiteindelijk drie losse loks automatisch rijden met geluid, licht, e.d.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ziet er goed uit de onderbouw. Ga zo door.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat@citaat @citaat @citaat Dank. Het was een paar uurtjes klussen, maar dan heb je ook wat :)

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 11 augustus 2018, 20:43:34
Ik weet niet met welk softwareprogramma je wilt gaan werken maar op de website van koploper (pahasoft.nl) staat een goede en eenvoudige handleiding van Chris Burger die begint met het uitleggen van de grondbeginselen.
Ik heb daar erg veel baat bij gehad.
Ik heb zelf ook met een testbaan gewerkt die er voor 99% hetzelfde uitzag.
Daar liet ik uiteindelijk drie losse loks automatisch rijden met geluid, licht, e.d.

Ik wil eigenlijk met iTrain gaan rijden, maar voor de basis maakt het niet uit waar je een handleiding vandaan hebt. Ik ga gelijk even kijken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Leuke testbaan gebouwd, ben benieuwd waar je uiteindelijk mee gaat rijden.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 augustus 2018, 11:57:29
Ik wil eigenlijk met iTrain gaan rijden, maar voor de basis maakt het niet uit waar je een handleiding vandaan hebt. Ik ga gelijk even kijken.

Basjuh,

Ik heb mijn testbaan een aantal jaren geleden in Koploper gemaakt.
Inmiddels heb ik besloten om mijn huidige baan in iTrain te gaan bouwen.
Het gaat erom dat je de basis begrijpt en (denkt) toe te kunnen passen.

Henk
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Even een paar tips:
- doe iets van vilt onder de poten. Scheelt veel overdracht van geluid.
- materiaal wat je gebruikt voor de tafel is vrij dun. Ik zou in het midden nog een poot plaatsen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Trainhenk op zondag 12 augustus 2018, 20:54:58
Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 augustus 2018, 11:57:29
Ik wil eigenlijk met iTrain gaan rijden, maar voor de basis maakt het niet uit waar je een handleiding vandaan hebt. Ik ga gelijk even kijken.
Het gaat erom dat je de basis begrijpt en (denkt) toe te kunnen passen.
Dat is ook mijn insteek en ook wat ik bedoelde met mijn post ;)

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 12 augustus 2018, 21:01:24
Even een paar tips:
- doe iets van vilt onder de poten. Scheelt veel overdracht van geluid.
- materiaal wat je gebruikt voor de tafel is vrij dun. Ik zou in het midden nog een poot plaatsen.
Dat vilt komt nog. Dat had ik al bedacht.
Ik kijk het nog even aan. De Hornbach heeft genoeg van die houten palen, dus wat extra ondersteuning is zo geregeld :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Als je kamer een radiator heeft, en dus droog gestookt blijft, dan gaat het wel goed, maar zo niet, dan zou ik het hout van je onder bouw anders hebben gebruikt, namelijk met de lange kant verticaal, en de korte zijde horizontaal, in plaats van andersom; dat voorkomt kromtrekken van de lat in de richting van de belasting (het tafelblad).
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat De kamer heeft geen radiator, maar wel vloerverwarming. Dus dat komt wel goed ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Gisteren de baan uitgelegd. Na het leggen, was het tijd om proef te rijden. Helaas gooide kortsluiting wat roet in het eten. Maar na wat uitsluiten was de kortsluiting gevonden: er zat een lipje dubbel :?

Nadat dit goed gezet was, kon er gereden worden. Hier het resultaat:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat was snel. Leuke baan.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Prima baan om het digitaal rijden in de vingers te krijgen! Veel plezier!
Groeten
Robert
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Fijn dat de storing snel gevonden was Bas. Een dubbel lipje gooide dus roet in het rijden  :(

Veel plezier met het ontdekken van de software.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 augustus 2018, 20:59:31
Fijn dat de storing snel gevonden was Bas. Een dubbel lipje gooide dus root in het rijden  :(
Met de goede hulp van zoontje was de verstoring zo verholpen. Gelukkig is het geen grote baan ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas,

Ikzelf heb vorig jaar ook mijn testbaan (2 ovalen en een uitwijkspoor) in iTrain gezet en daar wat mee geëxperimenteerd.  Dat is toch wel nuttig ook om bepaalde zaken tijde bouw van je definitieve baan goed te doen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Dat is ook mijn insteek. Daarnaast ben ik nog bezig met het plan voor de "definitieve" baan, wat nu alweer een paar maanden stil staat.

Dus in de tussentijd heb ik lekker de tijd om het e.e.a. op het digitale vlak uit te zoeken. En ik vond het wel eens tijd worden om mijn loks eens wat rondjes te laten rijden. Al zit mijn zoontje vaker en langer achter de knoppen dan ikzelf :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas,

Dat is bij mij ook het geval.  terwijl ik zit te bouwen, denken, prutsen aan de baan, laat de jongste telg mijn treintjes overuren draaien.  Maar ja, dan blijven ze gerodeerd, want je weet rust .... roest :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De treinen rijden nu hun rondjes. Met een MS2 is het wat lastig om meer dan 2 treinen tegelijk te rijden. Daarom heb ik alvast gekeken naar bezetmelders en wisseldecoders. Ik lees goede ervaringen over de decoders van Rosoft. En met name de prijs is zeer gunstig, zeker als er vergeleken wordt met decoders van Märklin (M83).

Ik heb de baan onderverdeeld in blokken:


De wissels met een rode cirkel wil ik bij het betreffende blauwe blok hebben, anders wordt het opgedeeld in 3 kleinere blokken. En aangezien dit het "stationsgedeelte" betreft kan het m.i. geen kwaad dat er een trein op de wissel geparkeerd staat. Daarbij, het is maar een testbaan ;)
Dan kom ik op 12 blokken met ieder blok 2 punten voor detectie (begin en eind). Detectie wil ik gaan doen d.m.v. massadetectie. De 2200 na de kruiswissel laat ik voor wat het is. Om daar een apart blok van te maken, schiet een beetje het doel voorbij.

Om de 12 blokken te kunnen terugmelden moet ik dus 2 bezetmelders hebben. Om mijn wissels - 12 stuks - digitaal te kunnen bedienen, heb ik 2 wisseldecoders nodig.

Mocht ik nog wat over het hoofd zien, dan lees ik graag de reacties.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Basmans,

Wissels zitten niet in blokken, blokken liggen tussen wissels en er moet als regel een trein in passen. Kleine stukjes spoor tussen wissels hebben dus geen nut als blok en zijn onderdeel van de wisselstraat.

Wel kun je van de 2x2 blauwe 2221 bochten 2 blokken maken met één bezetmelder per blok, die geef je dan een stopverbod voor alle treinen en die blokken blijven bezet als een lange trein niet in je stationsblok past. Het tussenliggend wissel blijft dan ook automatisch bezet.

Heb je al een interface voor naar de PC want met een MS2 alleen kun je niks.

Gr, Ben.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ben,

Duidelijk  :thumbup: Dan ga ik het plaatje aanpassen :D

Ik heb nog geen interface. Ik ben aan het sparen voor een CS3. Maar een losse interface, wat is aan te raden? Dan kan ik zaken gaan vergelijken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ken maar een interface, de CC-Schnitte. Vraag Barry Brietdijk, hij heeft ervaring. Kan niet met Koploper overigens maar dat geldt ook voor het CS3.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Toevallig las ik gister het betreffende topic van Barry en Leeeke over iTrain en CC-Schnitte  :-)

Ik zat al te denken aan iTrain, omdat de CS3 daar wel mee kan omgaan. Ik heb weer een reden om het internet af te struinen :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Vraag je af of je wel een CS3 wilt, veel bling-bling voor veel geld wat je nooit gebruikt. En er staat geeneens meer Marklin op, ik denk uit schaamte. :P
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wel op de doos toch? :D

Daarom ga ik ook kijken naar de CC-Schnitzel. En dan kijk ik wel wat het wordt.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas,

Ikzelf gebruik LDT (Littfinski) ik denk qua prijs vergelijkbaar met CC-Schnitte.  Het is ook een robuuste terugmelddecoder.  Van de modules van M* heb ik naast de prijs ook over de betrouwbaarheid (kwaliteit) al negatieve reacties gehoor.  Ik ken zelfs iemand die reeds aan zijn derde S88-link toe was, iet echt reclame voor zo'n merk.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ben,

waarom weer zo negatief over Märklin? Waarom zouden ze zich moeten schamen over de CS3? Omdat jij dat vindt? De CS3 is een centrale die ontworpen is om zonder PC een modelbaan te kunnen besturen en doet dat ook. Er zit ook een fantasche speelmodus in die de PC programma's zoals I-Train niet kunnen bieden. Märklin heeft zich als doel gesteld het modelbaangebeuren ook aantrekkelijk te maken voor kinderen, vandaar die speelmodus, waardoor onze hobby geen uitstervende hobby wordt. Als ze kinderen aan het spelen krijgen met de treintjes dan zijn dat de kiemen voor latere modelspoorliefhebbers. Dus waarom zouden zich hiervoor moeten schamen? Blijf eens objectief, want een overloper naar 2-spoor heeft daar moeite mee nietwaar....

Luc Diels
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Je mist een emoji Luc, het is mijn vorm humor die jou wellicht niet past. ;)

Verder noem je een aantal eigenschappen op welke Bas niet past, hij gaat met iTrain aan de slag dus veel van de functionaliteit zal hij niet gebruiken.

Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 03:14:55

Blijf eens objectief, want een overloper naar 2-spoor heeft daar moeite mee nietwaar....


Heb je ook nog inhoudelijk opmerkingen waar Bas wat aan heeft of zie je weer eens je kans schoon lekker tegen me aan te zeiken?

Gr, Ben.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Even terugkomend op jou vraag over Rosoft producten, sinds ik met mijn nieuwe baan aan het bouwen ben gebruik ik terugmelders en wisseldecoders van Rosoft.

Ik ben er erg tevreden mee, mooi product voor een betaalbare prijs.
Ik ken Wim Ros ( Rosoft ) uit mijn tijd bij hip en daar hadden we veel van zijn spulletjes inzitten en dat werkte zeer goed.

Nee ik heb geen aandelen, maar ben zeer tevreden over deze producten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat De positieve ervaringen over Rosoft had ik o.a. in jouw draadje gelezen. En al zou je wel aandelen hebben, wie ben ik om daar wat van te vinden ;)

Citaat van: iVanDL op zaterdag 18 augustus 2018, 23:27:03
Ikzelf gebruik LDT (Littfinski) ik denk qua prijs vergelijkbaar met CC-Schnitte.  Het is ook een robuuste terugmelddecoder.  Van de modules van M* heb ik naast de prijs ook over de betrouwbaarheid (kwaliteit) al negatieve reacties gehoor.  Ik ken zelfs iemand die reeds aan zijn derde S88-link toe was, iet echt reclame voor zo'n merk.
Ik zet LDT ook op het lijstje om naar te kijken. Je kan het natuurlijk niet treffen met een decoder. Ik weet niet of meer gebruikers last hebben van de kwaliteit van Märklin-decoders. Maar vooralsnog is de belangrijkste keuze geweest om ze niet te nemen de prijs.

Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 03:14:55
waarom weer zo negatief over Märklin? Waarom zouden ze zich moeten schamen over de CS3?
Luc, Ben maakt maar een grapje.  Er staat niet voor niets een  :P .

Als ik besluit om de CS3 te nemen, zal ik mijn redenen daarvoor hebben. Wat een ander daar van vindt, vind ik niet relevant ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Ik doel op een communicatie interface tussen MS2 en centrale. Bij LDT vind je die niet of ik moet wel heel erg met mijn neus kijken. :D

Als het toch een CS3 moet worden zou ik nu geen CC-Schnitte aanschaffen en die CS3 morgen gaan kopen. Maar dat is slechts een mening.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ga rustig het een en ander rustig bekijken.

Ik heb geen probleem met jouw mening, Ben :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ben,

als je bij alle rubrieken je schrijfsels volgt zit daar een rode draad in die nu niet positief tov Märklin kan genoemd worden. En ja dat stoort niet alleen mij maar ook een ganse groep die vertrokken is van dit forum. Ik zou jouw schrijfsels meer waarderen als die subjectieve mening achterwege zou worden gelaten. Meer wil ik erover niet kwijt.

Bas,
Als je van plan bent met I-Train of Windigipet te gaan rijden dan zou ik dat meteen doen. In dat geval heb je idd alternatieven voor de CS3 die goedkoper zijn.
Als je niet van plan bent om dat te doen is CS3 de beste keuze als je met Märklin materiaal rijdt.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Alternatief als je toch voor een CS van Märklin gaat, is eventueel om een (tweedehands) CS2 aan te schaffen. Als interface tussen Itrain en baan werkt dat ook prima (uit eigen ervaring) en is een stuk goedkoper dan een CS3.  Want Ben heeft wel een punt dat een CS een relatief dure oplossing is als interface, waarvan je alle functionaliteit niet per se nodig hebt. Zelf ben ik ooit gestart met een CS2 en ben daarna pas met Itrain begonnen. Zo maakt ieder zijn afwegingen en keuzes :).

Groeten,
Wico
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 17:18:22

als je bij alle rubrieken je schrijfsels volgt zit daar een rode draad in die nu niet positief tov Märklin kan genoemd worden.


Dat zou zo maar kunnen kloppen, strikt genomen ben ik geen Marklin fan. Eigenlijk aanbid ik geen enkel merk.

Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 17:18:22

En ja dat stoort niet alleen mij maar ook een ganse groep die vertrokken is van dit forum.


Wen er maar aan Luc, het gaat niet veranderen en doe je vertrokken vrienden de groeten. Zij liggen hopeloos overhoop met de forumbeheerder, niet met mij.

On-topic maar weer: baantje van Bas. :important:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ben,

"Wen er maar aan Luc, het gaat niet veranderen"

met je laatste opmerking geef je eigenlijk toe dat je erop uit bent de eigenaars van Märklin te chokeren. Leuk uitgangspunt voor iemand op het 3-rail forum...Maar ja van iemand die 2-spoor beter vindt kan je geen objectieve informatie verwachten. Dat zullen de leden op dit forum nu ook weer weten. :thumbdown: :?
Ik ben trouwens niet verslaafd aan Märklin spullen. Zo gebruik ik decoders van Litfinski, Viessmann, terugmelders van Rosoft en Viessmann, enz. Ik heb ook decoders van ESU en locs van ESU en Fleischmann. Hierbij hou ik rekening met prijs/kwaliteit en compatibiliteit met Märklin.

Mijn informatie aan Bas daarentegen was heel objectief. Ik vind ook dat Wico een punt heeft  :thumbup:. Je kan nu waarschijnlijk een CS2 goedkoop op de kop tikken. Dat geeft de mogelijkheden om eenvoudig met mfx+ decoder te communiceren, het is niet zo prijzig en het is een uitstekende interface met de PC sturingsprogramma's zoals Windigipet. Daarenboven kan je er nu ook 32 functies mee aanspreken. Tot nu toe geeft Märklin nog steeds updates voor de CS2.

Bas, je hebt groot gelijk dat je het allemaal goed uitzoekt. Mijn advies: denk goed na hoe je binnen afzienbare tijd met je modelbaan wil gaan spelen. Leg dat goed vast en koop dan stapsgewijze de elementen die je daarvoor nodig hebt. Anders heb je het risico dat je overbodige of overbodig dure spullen koopt. Je kan ook met een Demo of light version van een PC programma beginnen met daaraan gekoppeld bvb een CS2 of CC-Schnitte, je hebt dan mogelijkheid alles uit te testen. Dan kan je later nog verder met een full version van PC programma en heb je geen te grote/dure interface gekocht.

Luc



Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik sluit mij hier bij aan: CS2 is een prima apparaat, mooie user interface en zal voorlopig nog zeker ondersteund worden!

Mvrgr
Robert
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Basjuh,

Ik zou in je overwegingen ook nog de ECOS2  (nieuw of 2e hands) meenemen.
Uiteindelijk is de Central Station door ESU ontworpen en gebouwd en ondersteunt dezelfde formaten (DCC, Motorola, MFX).


Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Henk

volgens mij dateert de samenwerking tussen Märklin en ESU van de tijd van de CS1. Nu werken ze niet meer samen en is Märklin zijn eigen weg gegaan.
Ik ken de ECOS2 verder niet maar wat ik ervan lees en hoor is positief. Dus ja zeker een alternatief als je geen Märklin wilt kopen.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Als je praat over een 3-rail forum zit daar ontegenzeggelijk het merk marklin in.
Je kan er wat van vinden, te duur, te slecht, geen vooruitgang tov DCC  enz enz,
Maar er zijn genoeg mensen die zich aanmelden op dit forum , omdat ze o.a. wel plezier in het merk marklin hebben.
Het is zo gemakkelijk om te wijzen wat allemaal fout is of slecht is, maar probeer ook de andere kant op te kijken.
Dit is slechts een mening
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Je kent het wel?.je hebt nog een nabrander. >:-D
Vanwaar het gezeik om de marklin CS2/CS3 of de ESU ecos  ?.het is er dus je hebt een keus ..jaaaa kies?..leuk toch  zo belangrijk is deze hobby ook weer niet. 8o
zo en nu stop ik er weer mee,  :P.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Feniks

het gezeik gaat erom om Bas te helpen bij zijn keuze. Mag dat ook al niet meer?
Ik vond jouw eerste bericht in ieder geval veel positiever. Die nabrander kwam er zeker na een zure oprisping uit de maagstreek. >:-D
Je zou bang worden dat je op dit forum je objectieve mening geeft.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 21:06:11
Henk

volgens mij dateert de samenwerking tussen Märklin en ESU van de tijd van de CS1. Nu werken ze niet meer samen en is Märklin zijn eigen weg gegaan.
De locomotieven die ik van Esu heb, melden zich toch automatisch aan op mijn CS 2. Hoe kan dat dan?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Marcel,

dat zou je dan aan Märklin of ESU moeten vragen. Ik ken de technische achtergrond niet en ga daar dus geen uitspraak over doen.
De ESU decoders noemen ook niet mfx maar M4. Ze mogen ze van Märklin niet mfx noemen maar de M4 wordt wel herkend door CS2/3. Als er dan toch nog samenwerking is waarom zou Märklin dan aan ESU verbieden om hun mfx decoder mfx te noemen?
Dat wil nog niet zeggen dat ESU de CS2/3 voor Märklin maakt.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Wico op zondag 19 augustus 2018, 17:31:01
Alternatief als je toch voor een CS van Märklin gaat, is eventueel om een (tweedehands) CS2 aan te schaffen. Als interface tussen Itrain en baan werkt dat ook prima (uit eigen ervaring) en is een stuk goedkoper dan een CS3.  Want Ben heeft wel een punt dat een CS een relatief dure oplossing is als interface, waarvan je alle functionaliteit niet per se nodig hebt. Zelf ben ik ooit gestart met een CS2 en ben daarna pas met Itrain begonnen. Zo maakt ieder zijn afwegingen en keuzes :).

Groeten,
Wico
CS2's blijven, in vergelijking met de kale CS3, aardig duur. Zeker als je de 214 met knappe hardware of de 215 wilt hebben. Voor Bas is wellicht de vergelijking met de CS3+ handiger, omdat Bas computergestuurd wil gaan rijden en je dan de L88 uitspaart (maar wel 100 euro meer betaald, 20 euro meer dan een CS3 + L88, echter heb je dan ook galvanische scheiding aan boord).
Zowel de CS2 als CS3 gebruiken naar verluid hetzelfde communicatieprotocol en beiden laten zich door Rocrail sturen, als ik diverse berichten her en der moet geloven. Zelf nog niet zo ver gekomen met Rocrail.

Citaat van: feniks op zondag 19 augustus 2018, 22:08:45
Als je praat over een 3-rail forum zit daar ontegenzeggelijk het merk marklin in.
Je kan er wat van vinden, te duur, te slecht, geen vooruitgang tov DCC  enz enz,
Maar er zijn genoeg mensen die zich aanmelden op dit forum , omdat ze o.a. wel plezier in het merk marklin hebben.
Het is zo gemakkelijk om te wijzen wat allemaal fout is of slecht is, maar probeer ook de andere kant op te kijken.
Dit is slechts een mening

En hier iemand die zichzelf bewust 3railer noemt en geen Märklinist. Märklin is niet per definitie 3rail. We hebben zoveel merken die het prima doen op 3rail. De bekendste daarvan zijn natuurlijk Roco en Piko, maar ook ACME, RailAd, Elektrotren, LS Models, Fleischmann (vroeger), Liliput, Tillig, Gützold, Artitec, Brawa, Jägerndorfer, Mehano, Rivarossi, Rocky Rail, REE Models of Viessmann leveren gewoon af-fabriek materiaal voor 3rail. Je kan 3rail rijden zonder 1 stuk Märklin rollend Materieel. En we hebben hier op het forum leden gehad die hun complete zichtbare baangedeelte opgebouwd hadden uit railmateriaal van een andere fabrikant, voorzien van aparte puko's.

Genoeg dat mij niet aan staat aan Märklin, zeker het beleid van de laatste jaren (rare lengteschaal, rollend materieel tot in 2015/2016 zonder DCC mogelijkheden terwijl identieke decoders bij TRIX geen MM spreken). Vandaar dat mijn rollend materieel de laatste jaren voornamelijk van andere fabrikanten is. Van mijn laatste 11 locomotieven die ik heb gekocht is er slechts 1 van Märklin.

Sommige leden komen hier omdat ze hier komen, omdat de sfeer en humor hier wel kunnen zonder Zamboni en dat je hier wel kan grappen en grollen. Alleen begrijpt niet altijd iedereen de grappen, zelfs met smiley's erbij. :?

Citaat van: Mister1736 op zondag 19 augustus 2018, 23:06:07
Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 21:06:11
Henk

volgens mij dateert de samenwerking tussen Märklin en ESU van de tijd van de CS1. Nu werken ze niet meer samen en is Märklin zijn eigen weg gegaan.
De locomotieven die ik van Esu heb, melden zich toch automatisch aan op mijn CS 2. Hoe kan dat dan?
Omdat het basisprotocol nog steeds hetzelfde is, of het nou MFX of M4 heet. Echter zullen jouw ESU loks zich maar met 16 functies aanmelden. De rest kan jij op MFX/M4 niet benaderen, dan zul je ze via DCC moeten aanroepen en MFX moeten uitschakelen in de decoder. Een Märklin decoder met 32 functies meldt zich wel volledig aan omdat die inmiddels MFX+ spreekt
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Laurent,

en de 3-rail rails en wissels kun je die ook bij al die merken kopen?
Hoeveel % van de 3-rail gebruikers hebben volgens jou een meerderheid van alternatieve merken loc's lopen op hun baan? Als dat meer dan 50% is dan heb je een punt, anders is 3-rail gewoon in de meerderheid Märklin of je dat nu graag hebt of niet.

Om terug te komen on topic:
Bas moet voor zichzelf uitmaken hoe in de toekomst zijn baan wil gaan besturen. Als dat met een PC is dan zijn er veel alternatieven, als hij geen PC wil maar bvb geïnteresseerd is in de speelmodus van Märklin dan is CS2/CS3 de beste keuze.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 20:04:59

met je laatste opmerking geef je eigenlijk toe dat je erop uit bent de eigenaars van Märklin te chokeren.


Nogmaals: ik heb niets tegen Marklinrijders of 3railers. Ik heb wel de pest aan mensen die blijven drammen over dit onderwerp.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Laurent op maandag 20 augustus 2018, 00:42:23
Sommige leden komen hier omdat ze hier komen, omdat de sfeer en humor hier wel kunnen zonder Zamboni en dat je hier wel kan grappen en grollen. Alleen begrijpt niet altijd iedereen de grappen, zelfs met smiley's erbij. :?
Tja, dat is het nadeel van fora of geschreven tekst in zijn algemeenheid. Enige vorm van intonatie ontbreekt. De smilies komen redelijk in de buurt, maar dekken niet altijd de lading. Maar goed, om terug te komen voordat het een hete discussie werd: Ik ga op mijn gemakkie het een en ander bekijken :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas,

In België zeggen we: "al lachende zegt een zot zijn waarheid".

Succes met je zoektocht naar de beste configuratie voor jouw modelbaan. :)

Luc