Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Märklin fahren-ärger sparen

Twee blitse karretjes gescoord die je baan sieren, Marcel  :thumbup:
Tippie; met een lang kwastje met bruine verf de blanke boomstammetjes even aantippen. Zo gepiept en lang kijkplezier  O:-D

Grtz Tony

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo allemaal,

Tony: Dank! De glimmende boomstammen moeten nog in de grond worden gestopt. Daarna staan ze definitief op hun plekje en zie ik (en jij) er hopelijk niets meer van.

Nou, ik vindt Bhf Friedrichshöhe zo goed als af. Er is in de Bahnhofstrasse groen geplant, hekken geplaatst, een aantal details aangebracht en tenslotte verlichting en seinen aangesloten.

Het aansluiten van de straatverlichting en seinen had ik mooi voorbereid, de aansluitstekkertjes hingen onder de stationsplaat klaar..... echter, ik kon er zeer slecht bij en het was net te hoog om het netjes aan te sluiten...! Dat werd dus een zeer frustrerend klusje terwijl het super makkelijk moest zijn. (ik kon er met één hand bij maar dan zat de andere klem...... "vroeger" was dat geen probleem)Uiteindelijk is het wel gelukt maar voldoet het niet aan mijn standaard maar dat is dan helaas maar zo.

Ik heb nog een paar kleine uitgestelde klusjes en daarna moet ik toch aan het begrassen beginnen. (daar zit ik wel tegenaan te hikken)

2025-03-07 (1).jpg

2025-03-07 (2).jpg

2025-03-07 (3).jpg

2025-03-07 (4).jpg

2025-03-07 (5).jpg

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat een prachtige plaatjes laat je ons weer zien Marcel, hier kan ik echt van genieten  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Altijd weer een genot om naar jouw fraaie scenery te kijken. Wellicht volgt er nog wat aankleding met extra figuurtjes en voertuigen maar voor de rest chapeau :thumbup:.

Waarom je tegen het begrassen opziet weet ik niet, maar wellicht eerst een paar proefstukjes maken? En bedenk dat de natuur vaak veel gevarieerder is dan wij bij elkaar fantaseren.

Groeten,
Wico   

Als het maar Zwitsers is.

Marcel, Het blijft een plezier om naar de foto's van de baan te kijken. :favorite:
Foto 2 is van grote klasse en de vele details zijn goed in beeld gebracht.
Ik weet het bijna zeker dat het begrassen je ook gaat lukken lekker oefenen op een plankje en Marcel heeft het onder de knie geloof me maar. ;)

Groet Michel

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Marcel,

Weer prachtige foto's waardoor ik steeds weer zin heb om op vakantie te gaan.

groet
Harald

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Ja, het is zeker een plezier om de baan te zien.
Toch mis ik iets, beetje levendiger maken, het geheel is toch een beetje clean.
Misschien moet je eens denken aan wat belijning op de weg en wat rommel tussen de sporen.
Het gaat om de kleine details, niet te veel maar ook niet te weinig (lekker makkelijk gezegd natuurlijk)
Hondje wat staat te plassen tegen een lantaarnpaal, hier en daar wat kippen in de tuintjes.
Moeders die het gazon aan het harken zijn of de kinderen naar school brengt
Er is nog zoveel te bedenken zonder dat het te veel gaat worden maar wat de kijker nieuwsgierig maakt.

Goedenavond allemaal,

Het is niet zozeer dat ik niet weet hoe gras aan te brengen maar meer dat ik dat moet doen terwijl er van alles op de baan staat en ik overal vanaf de zijkant er bij moet kunnen. Dat het gaat gebeuren is zeker!

Er komen in de toekomst zeker nog een aantal scènetjes bij zodat er steeds iets nieuws is te ontdekken maar dat zijn kunstjes die pas gaan gebeuren als het gras er op zit en de bomen en struiken zijn geworteld. Ook komen er nog wel auto's bij maar niet teveel het is tenslotte TP III en toen had nog niet ieder gezin 3 á'4 auto's.

Ik wil mijn baan een rustige uitstraling laten houden dus ik moet niet teveel vol willen proppen met teveel Preisertjes of andere afleidende zaken. Die balans is best moeilijk dus ik doe het in etappes om het daarna even te laten wennen.

Het wordt nu weer donker dus dan ook gelijk maar even fotografisch bewijs dat de verlichting in Friedrichshöhe het ook echt doet! (al zijn dit eigenlijk nooit de mooiste foto's van een modelspoorbaan)

2025-03-08 (1).jpg

2025-03-08 (2).jpg

2025-03-08 (3).jpg

2025-03-08 (4).jpg

2025-03-08 (5).jpg

Sfeervol met echt jouw handtekening Marcel :thumbup:

if we don't try we will never know

Ik vind je achtergrond ook mooi aansluiten bij je stadje/ Dorp. Als je er nog ruimte voor hebt dan zouden wat bomen tussen de huizen en de achtergrond voor nog meer dieptewerking kunnen zorgen. Desnoods een paar halve bomen. Nog wat meer reuring in de straten en de preisers vallen letterlijk en figuurlijk van hun voetstukjes.

groet, Wim

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Geweldig hoor Marcel. Echt een top baan.
En voor diegene die fantaseren....in het echt is hij net zo mooi als op de foto's.

Märklin fahren-ärger sparen

Knap gemaakt/gedaan, die avondplaatjes, Marcel  :thumbup:

Grtz Tony

Prachtige avond/nacht foto's Marcel. :thumbup:
De laatste foto is van grote schoonheid de eenzame auto op de parkeerplaats geen trein te zien iedereen is in diepe slaap in je stadje. :)

Groet Michel
Forum Moderator

Wederom een heerlijke serie foto's Marcel, bedankt voor het plaatsen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Marcel.

Prachtige nachtopnames van je baan  :thumbup: :thumbup:
Daar zit al best wat verlichting in wat een prima sfeer geeft.

Groeten,

Erik.

Mooie sfeer met die verlichting.
Ook goed nagedacht dat er niet achter ieder raam een kamer is verlicht.  :thumbup:

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Mooie nachten

groet
Harald

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooie foto's en beelden van de verlichte huizen! Klasse!

Citaat van: Narwal op zaterdag 08 maart 2025, 18:57:01@citaat
Het is niet zozeer dat ik niet weet hoe gras aan te brengen maar meer dat ik dat moet doen terwijl er van alles op de baan staat en ik overal vanaf de zijkant er bij moet kunnen @citaat

bij mijn begrasser heb ik een uitstrooiopening die heel smal is: dan kan je inderdaad kleine stukken en stoepen beter onderhanden nemen, en komt niet alles onder het rondgestrooide gras te zitten...

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

En dan nu de hamvraag:
Welke begrasser (merk en type svp) heb jij?

Ik wil er inde toekomst ook nog een aanschaffen.

Henk

Hallo Henk,

Aan wie vraag je dat.....

Ik heb in ieder geval de RTS 35KV in een koffer (ook handig), zie https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1527173

Die bevalt mij prima, later wel een extra glazen potje er bij gekocht, dus in totaal drie. Dan kun je meerdere grassen naast elkaar doen door alleen het potje te wisselen. Er zitten ook schijven bij met een kleinere opening.

@citaat
In eerste instantie aan ernstcramer maar ik ben zeker blij met jouw reactie.
Dank je wel.

Henk

Citaat van: Trainhenk op woensdag 12 maart 2025, 13:21:15@citaat
...Welke begrasser (merk en type svp) heb jij?

:P  ik heb ook een RTS Greenkeeper 35KV
Forum Moderator

Citaat van: Narwal op woensdag 12 maart 2025, 14:14:56Hallo Henk,

Aan wie vraag je dat.....

Ik heb in ieder geval de RTS 35KV in een koffer (ook handig), zie https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1527173

Die bevalt mij prima, later wel een extra glazen potje er bij gekocht, dus in totaal drie. Dan kun je meerdere grassen naast elkaar doen door alleen het potje te wisselen. Er zitten ook schijven bij met een kleinere opening.

Hoi Marcel,

Ik had tijdens Om traXS ook de RTS willen kopen ( ze hebben nu een versie zonder draad ) maar helaas hadden ze die niet meegenomen naar de beurs.
Nu ga ik er maar een online bestellen en zal ook een of twee extra potjes erbij bestellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo Peter,

Dus nog even geduld hebben en dan kan je aan het gras..... >:-D

Zonder draadje zou wel makkelijker zijn want die zit vaak in de weg, hoe het dan werkt weet ik niet... :help:

Jij gaat vast wel delen hoe die dan werkt!

Neem aan een 9 volt blokje.

Zag op de video iets met speciale handschoenen die er bij worden geleverd.

@citaat
Dat zijn anti-statische handschoenen die moeten voorkomen dat je een elektrieke opdonder krijgt.
Ik vraag mij wel af hoe lang zo'n 9-volt blokje mee gaat.

Henk

@citaat het hangt er vanaf hoe dikwijls je de Grasmaster gaat gebruiken.
Als je het niet gebruikt blokje er uit halen, gaat het ook wat langer mee.

Ik had al zo'n vermoeden dat die handschoenen anti-statisch zijn, vind ik wel een dingetje hoor.
Je zal er even geen erg in hebben om even snel een stukje te begrassen en dan die handschoenen vergeten.
Ik had hiervoor de gewone 35kv en nooit geen probleem gehad met het kabeltje, daar zou ik nu ook weer voor kiezen.
Gewoon ergens een spijkertje in de natte lijm en schieten maar.

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat

Na drie jaar begrassen werk ik nog steeds met de eerste batterij :).

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Tijdens de demonstratie in Utrecht met de draadloze versie gebruikte de demogever geen handschoenen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

@citaat
Nou wordt het gissen.

Bang voor vieze handen?

Henk

ESD komt uit de (vliegtuig) elektronica industrie om te voorkomen dat belangrijke gevoelige elektronische componenten na verloop defect gaan terwijl het kwaad meestal tijdens productie of reparatie al is geschied door spanningsverschillen tussen diverse componenten. Zeker met vliegtuigen wil je dat niet!

Het concept houdt in dat vanaf een geaarde werkvloer, personeel met speciale ESD (hand)schoenen, kleding , werkplekken, gereedschappen met aarding tot en met vereffeningsapparatuur met elkaar is verbonden, zodat er absoluut geen spanningsverschil is tussen al het bovengenoemde kan optreden. (denk bijvoorbeeld aan het simpele polsbandje met aardkabeltje welke statische lading via een stalen verwarmingsleiding afvoert naar bijvoorbeeld de aarde van jouw woning)

Ondanks dat de grassmaster van kunststof is zal die toch een hoger potentiaal kunnen hebben dan de ondergrond waar het gras op moet komen. Wat dan het nut is van alleen de ESD handschoenen zonder al het bovengenoemde lijkt mij  echter een broodje aap verhaal. Alleen ESD handschoenen zonder verdere maatregelen lijken mij onzin tenzij die geaard zouden zijn.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe die werkt zonder kabeltje! Waarschijnlijk wekt deze versie gewoon een nog sterker spanningsverschil op dan de "met draadjes" versies zodat de laatste paar centimeters naar het werkstuk eenvoudiger worden overbrugd.

Denk ik..... >:-D

Einde verhaal.. :offtopic:

Was wel jammer dat ze op OntraXS geen apparaten verkochten (met een mooie korting). Wel wat mooi scenery spul gekocht.

Citaat van: Trainhenk op maandag 17 maart 2025, 11:32:24@citaat Ik vraag mij wel af hoe lang zo'n 9-volt blokje mee gaat

Best lang hoor!

Goedemiddag Modelspoorvrienden,

Nou, ik ben eindelijk eens bezig gaan om een eerste deel van de baan van gras te voorzien.

Het eerste waar ik achter kwam is dat de turf die ik als eerste bodembedekker had aangebracht op de bruine ondergrond bij het opbrengen van lijm voor het gras gaat klonteren en daardoor extra hindernissen opwerpt. Mijn conclusie is dus in ieder geval wel: is de ondergrond al strak en het heeft de juiste kleur dan geen turf opbrengen.

Ik heb 2mm en 4,5mm grasvezels in drie kleuren: beige en hooi (is groenig) en 4,5mm vroege herfst (net andere tint groen). Door dit te mixen of juist niet heb je dan al een afdoende hoeveelheid kleuren voor de baan. Ik probeer een resultaat te krijgen zoals in het eind van de zomer, wel mooi weer, het gras al wat droger, maar de herfst komt er aan!

Het aanbrengen van grasvezels vind ik nog niet makkelijk en ook nog niet echt leuk om te doen. Het resultaat is nog niet wat ik voor ogen had maar door er gedeeltelijk andere lagen overheen aan te brengen begint het er wel iets meer op te lijken. Daarnaast ook op verschillende manieren struiken en onkruid begroeiing aangebracht en met vlokken en turf bezig geweest.

De keuze van de juiste van de vier zeven voor de RTS grassmaster die ik heb en de grasvezels is mij ook niet echt duidelijk.

Ik ben niet geheel ontevreden maar het moet beter kunnen dus gewoon doorgaan met oefenen maar dan wel in het echt!

2025-03-30 (7).jpg

2025-03-30 (8).jpg

2025-03-30 (9).jpg

2025-03-30 (10).jpg

2025-03-30 (11).jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Nou Marcel, ik vind het er anders helemaal niet slecht uitzien maar misschien had jij een ander beeld voor ogen?

Het ziet er in mijn ogen mooi en goed verzorgd uit. :thumbup:
Maar zover en zeker zo mooi zal het bij mij nooit komen vrees ik.

Groet Michel
Marcel??????
Zeer geslaagd wat mij betreft

Zeeland

Ziet er toch zeer netjes uit?

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
misschien een tip zoals ik het doe;
1 aanbrengen bruine verf vermengd met zilverzand
2 insmeren met boekbinderslijm o.i.d.
3 lokaal aarde (turf) en/of grind of een ander strooisel strooien waar je geen gras wilt hebben.
4 of een mix van gras m.b.v. grasmaster aanbrengen en dan soms van zeef wisselen
5 of eerst fijn gras en daarna groter gras met de bijbehorende zeef

@citaat
en met Frans eens

gr. Ruud
Alternatief die me goed bevallen is:
Klodder bruine verf mengen met houtlijm en dat aanbrengen op de gewenste plekken. Dan direct het gras erop.
Vervolgens kun je dit herhalen op de volgende plekken met een andere kleur/ lengte gras
Forum Moderator

Ik ben het eens met de vorige sprekers Marcel, het is helemaal niet verkeerd wat jij laat zien  :thumbup: :thumbup:
Met de RTS kun je weinig fout doen als ik naar YouTube kijk, zelf heb ik er nog geen een maar ben alvast filmpjes aan het kijken.
Wat mij ook opgevallen was is dat ze dotjes lijm verspreid over het oppervlak doen en dan begrassen, daarna weer dotjes lijm op de kale plekken enz. 

Succes met uitproberen, ik volg dit met veel interesse.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ik heb geen commentaar Marcel, maar vind het erg mooi geworden.  :thumbup:
Het begint nu echt te leven. Wat groen allemaal niet doet met een baan.

Gewoonweg Klasse!

Swiss rail .. what else?

Marcel,

Je zegt het zelf al, het is vooral een kwestie van oefenen en kijken wat voor jou het beste resultaat oplevert. En bedenk dat het in de vrije natuur ook niet allemaal strak in het gelid staat. Gratis tip die ik zelf toepas: na het begrassen (terwijl de lijm nog nat is) gelijk met de stofzuiger in de laagste stand erover. Dat voorkomt dat overtollige liggende vezels in de lijm blijven plakken, en zorgt dat de staande vezels nog wat meer omhoog staan. Tenslotte beginnersfout van mezelf: te snel teveel vezels willen aanbrengen, beter spaarzaam beginnen en eventueel later nog wat aanvullen.

Groeten,
Wico     
Als we even kritisch meekijken.  T idee komt al aardig over.

Tikkie meer korte groene vezels erdoor. En niet te grote lijm vlakken. Kleine stipjes
En vooral tussendoor goed laten drogen.
Het lijkt nu teveel een dorre beige vlakte. 
De diepte komt er niet uit. Daarvoor wat groen sprieten aan de rand van hoge delen.

Ik denk dat je dat mist.

T kost wat vlieguren voor je bereikt wat je wil. Ik heb sommige stukken ook drie keer opnieuw gedaan. En de eerste resultaten zijn verdwenen onder t bos.

Succes en volhouden.

Robin

In het verleden ook veel met de RTS grasmaster gewerkt.
De verdunde lijm (https://www.action.com/nl-nl/p/2552770/cre-ation-hobbylijm/) met een oude sompige kwast aangebracht, 2mm dor gras in de RTS en de kleinste zeef met het ronde zwarte karton met kleinste diafragma het gras aanbrengen.
Na het drogen en wegzuigen van de losse vezels met een andere oude kwast hier en daar dotjes lijm aangebracht.
Daar dan de 4mm grasvezels (kleur bepaal je aan het jaargetijde ik had dan late zomerkleur) inschieten meestal met dezelfde zeef maar dan zonder het ronde zwarte karton.
Ook dat weer even laten drogen en dan met de stofzuiger met slang voorzien van een stuk panty (mijn vrouw draagt ze toch niet meer  :-) ) de losse vezels verwijderen. Eventueel nog een keer met een iets andere kleur 4mm (bijv. vroege herfst) herhalen.
Vervolgens waar nodig handmatig plukjes gras van 6 tot 12mm er tussen prikken, gewoon dotje met de pincet oppakken, onderkant recht afknippen, even in de lijm dopen en zo krijg je een gevarieerde wilde grasmat zoals hier op mijn vorige baantje.
Je kan ook hier en daar het gras een beetje plat drukken met een stukje hout want ook in het echt staan niet altijd alle grassprietjes recht op, plat getrapt door dieren en wandelaars  ;)

K-rail

Dag Marcel,

Ik heb een vraagje, waar heb je de foto's van je achtergrond gekocht. Is dit hoge Res? Alvast bedankt voor je antwoord.
Mvg
Patrick

Hallo Patrick,

Het is een Faller achtergrond. Deze bestaat uit twee delen en dan kun je die eindeloos verlengen. Deze achtergrond is geen hoge resolutie. Er zit een "waas" overheen. Eerst vond ik dat vreemd maar nu mijn spoorbaan er tegenaan ligt bij ik daar juist heel erg blij mee. Hierdoor gaat de spoorbaan geleidelijk over in de achtergrond. Als de achtergrond té scherp is dan zijn de verhoudingen niet realistisch.

Op bladzijde 1 van mijn topic staat het hele achtergrondproces beschreven, nummers en valkuilen. Niet schrikken van de tegenvaller die ik daarbij had, dat kun je voorkomen en dan is het een heel mooie achtergrond.

Ik heb het landschap van mijn baan gevormd naar mijn achtergrond en dan werkt het heel mooi.

Succes met plakken!

Hallo Modelspoorvrienden,.

Tom: Mooi plaatje bij jouw uitleg. Jij laat het zo makkelijk klinken dus zo moet ik ook maar eens aanvallen op mijn baan! Dank! :favorite:

Het is al even geleden dat ik hier op het forum aanwezig was. Druk geweest op het werk, ook thuis weinig aan de baan gedaan. Verschillende oorzaken: een aantal klussen die thuis moesten gebeuren, een  soort "Builders Block", geen inspiratie en eerlijk gezegd ook eigenlijk totaal geen zin.... Best lastig want de baan ziet er in eerste blik bijna klaar uit maar er moet nog best veel gebeuren. Grotendeels landschappelijk en dat gaat mij nog niet af zoals ik graag zou zien. Toch heb ik af en toe tussen de bedrijven door wat aan groene scenery geknutseld.

Ik heb proberen te bedenken welke grassen ik voor mijn beeldvorming nodig zou hebben en in welke maten. De uiteindelijke keuzes is gevallen op MiniNatur grassen in een zomers kleurenpalet. De bestelling is gedaan dus dan zou ik theoretisch aan de bak kunnen als dat binnen is.... Ik had al wat grassen binnen daar heb ik proefstukjes van gemaakt met diverse samenstellingen. Dat was met 2 mm lange vezels. Daar komen dus nog andere kleuren bij, ook in grotere lengtes.

Vandaag op zolder geweest voor de foto's maar de temperatuur is er niet naar om daar lekker te gaan klungelen, te warm om veel te doen.

Ik heb een voorraadje (sisaltouw) struiken gemaakt met diverse blad en turf soorten. Ook een voorraadje graspollen in diverse kleuren en nog wat bomen en andere struiken. Als laatste ook nog een nieuwe experiment met als bodemlaag kokosvezel die eigenlijk voor hangende planten zijn bedoeld. Daarmee een wilde groene struiken landschap gemaakt. Dat heb ik niet zelf bedacht maar kwam ik toevallig op YT tegen en dat werkt echt heel simpel en ik vind dit ook zeer realistisch. (hoe ik dat ik het landschap moet inbedden moet ik nog uitvinden)

Nu maar wachten op een groene inval, iets koelere temperaturen op zolder en een aanval van positieve bouwwoede...!  >:-D

2025-07-06- (1).jpg

2025-07-06- (2).jpg

2025-07-06- (3).jpg

2025-07-06- (4).jpg

2025-07-06- (5).jpg