Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman- Nieuwe aanwinsten ( foto's ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Tom.

Wat een takke herrie die wissels.
Gaan wel lekker langzaam open/dicht.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat vandaar dat ik later weer terug ben gegaan naar servo aandrijvingen.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Bedankt voor het filmpje Tom, ik heb hem nu ook aan de praat op de Rosoft WDD.
Deze staat ingesteld op 1 seconden.

Dat geluid is wel een min puntje, maar er is ook een plus puntje ik kan hem met de bestaande decoders en bekabeling aansturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman -
??? Heb hier een heleboel MP1 motoren en die hoor ik echt niet. Gaan geluidloos om, wel met een puls van 750msec. anders halen ze het einde niet.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Henk,

Ik zie dat er 4 modellen zijn de MP1 MP5 MP6 en MP7
Net een filmpje bekeken waarin een pinnetje verzet werd waardoor de snelheid van de beweging naar beneden gebracht werd.
Dat liep erg mooi en was een MP1

De MP1 is het goedkoopste van de serie, maar ik ben ook wel benieuwd wat de MP6 en MP7 als verschil hebben.

Heb jij het pinnetje veranderd?
En werkt het bij jou probleemloos.

Ik hoor het graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ja ik kom er nu achter dat niet alle wissels schakelen, daar had ik op mijn oude kleine baantje geen last van.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 februari 2022, 16:47:24


Ik vind heel veel dingen op dit forum heel bijzonder dus het ligt aan mij.  ;)

Gr, Ben.

Ben, jij bent toch ook een heel bijzondere man  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat Gebeurt in 't echie toch ook...
Eerst stadion bouwen en dan controleren of de tribunes wel sterk genoeg zijn. ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Met dat pinnetje verander je de uitslag van de stelveer. Deze is instelbaar op 3, 6 en 9mm. Afhankelijk van waar je de stelveer laat werken dien je deze in te stellen. Direkt op de stelbalk is 3 mm meestal voldoende. Stuur je de handstelhevel aan dan moet je 9mm instellen.

door mij worden de motoren direct (onder) aan het wissel gemonteerd, dus niet onder de plaat. Voor de montage boor ik dan met een komboor (gatenzaag) een gat van 44mm in de plaat. Daar past de motor mooi in en steekt niet onder de plaat (15mm dik) uit. Het voordeel daarvan is dat je maar een korte stelveer nodig hebt en weinig tot geen speling in de aansturing. Dat schakelt mooi strak en de wisseltongen liggen altijd goed aan.

Peco en K-rail wissels stuur ik allemaal op de stelbalk aan. C-rail wissels op de handstelhevel (vnl DKW) of op de stelbalk.

De MP5 en MP6 ken ik verder niet. De MP7 wel, die kan ten alle tijde met een korte 250msec. puls aangestuurd worden. Andere verschillen met de MP1 zijn mij niet bekend.Een ander voordeel van de MTB motoren is dat deze standaard zijn voorzien van een omschakel contact. Dit gebruik ik om de wisseltongen te polariseren, dwz dat de tong waar de sleper overheen gaat dezelfde polariteit krijgt als de puko's. Dat voorkomt vonken en kortsluiting. In mijn draadje over "Ombouw wissel 2-rail naar 3-rail" (Problemen, vragen en besprekingen over Rails enz.) is dat beschreven. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86673.0
Ik weet zo niet of een slank C-rail wissel daartoe is aan te passen, hiervoor moeten de wisseltongen elektrisch gescheiden zijn wat bij normale wissels in ieder geval niet het geval is. Slanke wissels heb ik niet dus kan het niet nagaan.
Edit: Bestudering van de voorgaande foto's van slanke wissels leert mij dat het hele zooitje elektrisch aan elkaar hangt bij het puntstuk. Dus niks gescheiden, jammer.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: nobody op zondag 27 februari 2022, 17:21:41
@citaat @citaat Gebeurt in 't echie toch ook...
Eerst stadion bouwen en dan controleren of de tribunes wel sterk genoeg zijn. ;)
Hoi Wim,

Dat komt overal voor, je kunt nog zoveel bedenken het zal nooit in een keer 100% voor elkaar zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 27 februari 2022, 17:24:04
Met dat pinnetje verander je de uitslag van de stelveer. Deze is instelbaar op 3, 6 en 9mm. Afhankelijk van waar je de stelveer laat werken dien je deze in te stellen. Direkt op de stelbalk is 3 mm meestal voldoende. Stuur je de handstelhevel aan dan moet je 9mm instellen.

door mij worden de motoren direct (onder) aan het wissel gemonteerd, dus niet onder de plaat. Voor de montage boor ik dan met een komboor (gatenzaag) een gat van 44mm in de plaat. Daar past de motor mooi in en steekt niet onder de plaat (15mm dik) uit. Het voordeel daarvan is dat je maar een korte stelveer nodig hebt en weinig tot geen speling in de aansturing. Dat schakelt mooi strak en de wisseltongen liggen altijd goed aan.

Peco en K-rail wissels stuur ik allemaal op de stelbalk aan. C-rail wissels op de handstelhevel (vnl DKW) of op de stelbalk.

De MP5 en MP6 ken ik verder niet. De MP7 wel, die kan ten alle tijde met een korte 250msec. puls aangestuurd worden. Andere verschillen met de MP1 zijn mij niet bekend.Een ander voordeel van de MTB motoren is dat deze standaard zijn voorzien van een omschakel contact. Dit gebruik ik om de wisseltongen te polariseren, dwz dat de tong waar de sleper overheen gaat dezelfde polariteit krijgt als de puko's. Dat voorkomt vonken en kortsluiting. In mijn draadje over "Ombouw wissel 2-rail naar 3-rail" (Problemen, vragen en besprekingen over Rails enz.) is dat beschreven. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86673.0
Ik weet zo niet of een slank C-rail wissel daartoe is aan te passen, hiervoor moeten de wisseltongen elektrisch gescheiden zijn wat bij normale wissels in ieder geval niet het geval is. Slanke wissels heb ik niet dus kan het niet nagaan.
Edit: Bestudering van de voorgaande foto's van slanke wissels leert mij dat het hele zooitje elektrisch aan elkaar hangt bij het puntstuk. Dus niks gescheiden, jammer.
Hoi Henk,

Bedankt voor je uitgebreiden uitleg, de uitslag van het staal is mij nu helemaal duidelijk  :thumbup:
Wat mij niet duidelijk is betreft de montage onder de wissel, pas jij dit ook toe met C rails? En zo ja heb je hier voorbeelden van.

Je schreef dat de MP7 aangestuurd kan worden met 250ms, ik neem aan dat de voeding van de MP7 via een externe bron binnen komt en de puls van 250ms puur voor het triggeren is.

Ik ga nog even zoeken naar de specificaties van de MP7.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 februari 2022, 18:17:31
@Peter: overtuig je er van of het wel een wisselaandrijving of decoder probleem is. Je weet dat naarmate het treinverkeer drukker wordt opdrachten gemist kunnen worden waardoor een wissel niet om gaat of een trein te laat remt.......

Gr, Ben.
Hoi Ben,
Ik begrijp dat de databus vol kan lopen, dat is al eens te spraken gekomen, even uit mijn hoofd zeg ik dat er maximaal 14 treinen tegelijkertijd mogen rijden.
Dat zou ruim binnen de marges zijn dacht ik.

Of het de decoder of aandrijving is?
Ik heb Wim Ros hiernaar gevraagd en die zei dat ik het in de wisselaandrijvingen moest zoeken.
In koploper heb ik de logging mee laten lopen, zover ik kan zien stuurt die de decoder aan, er schijnt een mogelijkheid te zijn dat je alleen de loggia van die bepaalde wissel kunt bekijken maar dat is mij nog niet gelukt.

Ja hoe controleer je nou of de decoder zijn spanning afgegeven heeft, ik zat te denken om twee aandrijvingen parallel aan te sluiten om te zien of er verschil tussen beiden zou zijn.
Nadeel van bovenstaande test is de hoeveelheid stroom die twee aandrijving trekken en of de WDD dit leuk vind?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Ik heb net de specialties van de MP7 bekeken.

Wat ik al vermoede is dat je hem aansluit op een vaste spanning en de WDD in mijn geval de stuurpuls afgeeft om hem in beweging te zetten.
Dit zou wel een mooie oplossing kunnen zijn, de Marklin aandrijvingen die wel constant werken zouden kunnen blijven zitten en de weigeraars ombouwen naar de MP7



Klein formaat 30x42 (breedte x lengte)
• Universeel schakelen als elektromotorische aandrijving
• Impuls controle
• 4 rijniveaus: 3, 6, 9 en 12 mm
• Geïntegreerd dubbel wisselcontact
• eenvoudige installatie met een afneembare connector

De slag kan worden ingesteld in vier stappen van 3, 6, 9 en 12 mm (met de verandering van de positie van de pen in de driver). Een onderbroken motorloop naar de eindpositie en zijn vergrendeling zijn beveiligd.

De nieuwe wisselaandrijving MP7 is een wijziging van de conventionele aandrijving MP6. De MP7 wordt bipolair aangestuurd door korte stroompulsen. Hij heeft een schakelspanning nodig van 9-16 V, die permanent ingeschakeld moet zijn. De ingangen M1 en M2 zijn galvanisch gescheiden van de huidige bewerking +-V . De pulspolariteit op de stuuringangen M1 en M2 bepaalt de bewegingsrichting. Na ontvangst van de stroompuls (minimaal 40ms) bereikt de aandrijving zelfstandig zijn eindpositie.

De toegevoegde hulpcontacten fb1 en fb2 zijn bedoeld voor het signaleren van de eindpositie van de aandrijving door middel van LED's. Ze zijn geschakeld tegen negatieve polariteit en maken directe aansluiting van LED's mogelijk. Als alternatief kunnen in DC-bedrijfsmodus via deze uitgangen TTL-ingangen van digitale besturingsapparaten of een computer worden bediend.

Voor extra gebruik heeft dit wisselmechanisme twee wisselcontacten van elk 1 A. De MP7 is b.v. B. voor DCC-systeem met decoder voor gemotoriseerde aandrijvingen, voor handbediening met bedieningselementen die alleen een korte toetsimpuls genereren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,

Hang een bi polair (twee spoelen) parallel aan je wisselaandrijving ,ledje op de schakel contacten en je ziet of je schakelopdrachten zijn uitgevoerd.

Maar meestal zijn de gemiste opdrachten gegeven tijdens het uitvallen van de baan door kortsluiting en is de wisselstraat niet volledig afgehandeld.

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 februari 2022, 18:17:31
@Peter: overtuig je er van of het wel een wisselaandrijving of decoder probleem is. Je weet dat naarmate het treinverkeer drukker wordt opdrachten gemist kunnen worden waardoor een wissel niet om gaat of een trein te laat remt.......

Ook met nieuwe aandrijvingen of decoders blijf je je probleem houden Peter.

Citaat van: Hero op zondag 27 februari 2022, 21:29:01
Hang een bi polair (twee spoelen) parallel aan je wisselaandrijving ,ledje op de schakel contacten en je ziet of je schakelopdrachten zijn uitgevoerd.

Maar meestal zijn de gemiste opdrachten gegeven tijdens het uitvallen van de baan door kortsluiting en is de wisselstraat niet volledig afgehandeld.

Precies dit; het gebeurd vaker bij een grote baan dan je denkt. Enige remedie is het uit elkaar houden van baanspanning en de wisseldecoders.

Nu weet ik niet of je voor het signaal van de wisseldecoders een aparte ringleiding met bijbehorende booster gebruikt? Zolang de wisseldecoders het signaal van de baanspanning afhalen behoud je dit risico.

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: Hero op zondag 27 februari 2022, 21:29:01
Peter,

Hang een bi polair (twee spoelen) parallel aan je wisselaandrijving ,ledje op de schakel contacten en je ziet of je schakelopdrachten zijn uitgevoerd.

Maar meestal zijn de gemiste opdrachten gegeven tijdens het uitvallen van de baan door kortsluiting en is de wisselstraat niet volledig afgehandeld.

Mvg Robin
Hoi Robin,

Dat is een goede tip  :thumbup:
Ik heb een aantal relais liggen en zal kijken of er een bi polair relais tussen zit.



Citaat van: Wijbe op zondag 27 februari 2022, 22:20:33
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 februari 2022, 18:17:31
@Peter: overtuig je er van of het wel een wisselaandrijving of decoder probleem is. Je weet dat naarmate het treinverkeer drukker wordt opdrachten gemist kunnen worden waardoor een wissel niet om gaat of een trein te laat remt.......

Ook met nieuwe aandrijvingen of decoders blijf je je probleem houden Peter.

Citaat van: Hero op zondag 27 februari 2022, 21:29:01
Hang een bi polair (twee spoelen) parallel aan je wisselaandrijving ,ledje op de schakel contacten en je ziet of je schakelopdrachten zijn uitgevoerd.

Maar meestal zijn de gemiste opdrachten gegeven tijdens het uitvallen van de baan door kortsluiting en is de wisselstraat niet volledig afgehandeld.

Precies dit; het gebeurd vaker bij een grote baan dan je denkt. Enige remedie is het uit elkaar houden van baanspanning en de wisseldecoders.

Nu weet ik niet of je voor het signaal van de wisseldecoders een aparte ringleiding met bijbehorende booster gebruikt? Zolang de wisseldecoders het signaal van de baanspanning afhalen behoud je dit risico.
Hoi Wijbe,
Ik heb een aparte ringleiding voor de spanning van decoders en een ringleiding voor het DCC signaal.
De DCC komt uit de interne booster van de ECoS, het enige wat hierop aangesloten zit zijn de wisseldecoders.

Dit had ik bewust al gedaan dat er bij een sluiting in een van de 5 boosters het DCC signaal overeind blijft.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Helaas heb ik geen bi-stabiel relais in huis, dus zal ik het eerst gaan proberen met een extra wisselaandrijving parallel aangesloten op de bestaande.
De WDD 2,5 kan ampere  leveren dus dat zou moeten kunnen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman -
Ik heb wel een bistabiel relais voor je.
Zelf mooi in een kastje van Viessmann.

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Dat is super Sander  :thumbup: :thumbup: die wil ik graag even gebruiken.


Vandaag lag er in de brievenbus de slanke wissel isolatoren, hoop vanavond nog even naar de zolder te gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Hallo allemaal,

Vandaag wist de postbode mijn huis weer te vinden  :)
Ik heb als proef 2 soorten rail isolators voor slanke wissels ontvangen, de ene versie heeft een dikte van 1mm. de andere is 1.6mm.

Omdat foto's meer zegen dan 1000 woorden.......................









En gelijk even gepast op de wissel.






Ik heb nog geen treinen over de wissel laten rijden, maar wilde jullie deze proef versies niet onthouden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Peter, Peter,  je maakt het wel heel erg spannend voor de kijkertjes, enkele doen het bijna in de broek. :D :D :D

Gr. Jan
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
 @citaat

Tijd voor een Tena-men Jan  :D

Ik heb geen zin om de baan op te starten, even control alt delete.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Hoi Peter,

Dat ziet er netjes uit!
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
 @citaat
Hoi Henk en alle anderen,

Ze zien er zeker goed uit, vandaag is bij mij het weekend begonnen en ga ik de treinen weer laten rijden.
Dan test ik niet alleen de isolator maar ga ik ook op zoek naar de af en toe niet schakelende wissels.

Van Sander heb ik een bistabiel relais gekregen waarmee ik kan gaan uitsluiten waardoor de wissel niet omgaat.
Is koploper, de decoder of de aandrijving de boosdoener ik hoop er deze dagen achter te komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Hoi Ben,

Op 21 feb heb ik het volgende gemeld:

Dat slingertje in de opstelsporen heeft wel wat teweeg gebracht, zal eens aan de planning en de penningmeester vragen of er mogelijkheden zijn om dit aan te passen.


Dit zit nog in de ontwikkelingsfase ( mooi politiek antwoord  :) )
Nee hier is dus nog niets mee gebeurd, ben druk met rijden en testen dat heeft even mijn voorkeur op dit moment.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
 @citaat

Tenzij daar een object staat waardoor er wel op deze manier afgebogen moet worden......
Kan natuurlijk ook. Niet alles kan altijd "mooi recht"....
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
@citaat béétje inbeeldingsvermogen Ben :D!
Wellicht komt er nog een object, niet omdat t moet maar omdat t kan, de kronkel is er alvast ;).
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Hallo allemaal,

Citaat van: Nielzie op vrijdag 04 maart 2022, 09:47:49
@citaat

Tenzij daar een object staat waardoor er wel op deze manier afgebogen moet worden......
Kan natuurlijk ook. Niet alles kan altijd "mooi recht"....
Hoi Niels,
Het is / was wel de bedoeling om hier een gebouwtje neer te zetten.



Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 04 maart 2022, 11:34:21
@citaat Welke object Nielze? Ik zie geen object.
Dat moet / kan er nog gaan komen Ben.



Citaat van: Hanzi op vrijdag 04 maart 2022, 11:46:35
@citaat béétje inbeeldingsvermogen Ben :D!
Wellicht komt er nog een object, niet omdat t moet maar omdat t kan, de kronkel is er alvast ;).
Zo is dat Hans  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Hallo allemaal,

Vanmorgen het instabiele relais aangesloten, in eerste instantie schakelde hij niet mee met het wissel?

In overleg met Sander heb ik hem open gemaakt en zag dat er diodes op de print zaten, het betreft de Viessmann 5552.
Nu blijkt dat de midden aansluiting de - wil hebben en de twee buitenste die dus schakelen de +
De WDD werkt net andersom die schakelt naar -

In overleg heb ik beide diodes doorverbonden.




Nu de diodes doorverbonden zijn schakelt dit relais mee met de wissel, op de ECoS heb ik de wissel even toegevoegd zodat ik hem handmatig kan bedienen.
Ik kwam er al snel achter dat zowel de wissel als de aandrijving omgingen maar de wisseltong van de 10 keer 4 keer niet mee deed.
Er is dus iets mechanisch aan de hand, ik ga de wissel zo uit de baan halen en kijken wat er mis gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Ahaaa, dat is een leuke, die ken ik al. Staat ergens in mijn draadje. Succes ermee.
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Rail isolators t.b.v. slanke wissels zijn binnen.
 @citaat
Bedoel je het relais of het mechanische probleem Henk?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht gelezen hebben had ik last van weigerende wissels, waarvan 1 die erg vaak de mist in ging.
Om uit te sluiten wat er fout ging en wie de schuldige was heb ik een bi stabiel relais aangesloten parallel over de wisselaandrijving.

Nu kon ik doormiddel van 2 lampjes zien in welke stand de wissel  moest staan, ik heb de bewuste wissel even aangemaakt in mijn ECoS ( normaal heb ik hier geen wissels in staan want koploper stuurt ze aan ).
Nu kon ik met de hand schakelen en al snel merkt ik dat iedere keer dat de wissel omgezet werd zowel de lampjes versprongen en de aandrijving bediend werd.
Echter ging niet altijd de wisseltong om  8o

Het is dus een mechanisch probleem, dus heb ik de wissel uitgebouwd en onder de loep gehouden.
Wat blijkt, het zwarte staafje wat heen en weer klikt tikt bij het naar buiten gaan de onder-plaat van de wissel aan.
Ik heb aan de onder-plaat een schuin kantje gevijld.




Ook heb ik in het zwarte staafje de vijl gebruikt ( foto gemaakt voor het vijlen ).




Hier zie je wat de oorzaak is, het zwarte staafje komt net onder de onder-plaat uit en door de zwaarte kracht tikt hij tegen de onder-plaat aan.
2mm. meer kunststof zou er voor zorgen dat dit nooit gebeurd.
Met de twee gevijlde schuine kantjes en een beetje vet de boel weer gemonteerd en op de baan gezet.




Ik heb gisteren tot laat gereden en de wissel is geen enkele keer meer de mist in gegaan  :)
Zowel koploper, de WDD als de aandrijving hebben 100% gewerkt.
Ik heb nog een wissel die zo af en toe de mist in gaat, daar ga ik het relais ook gebruiken om uit te zoeken wat hier aan de hand is.

Ik ben dus weer een stapje verder.

Dan de slanke wissel isolators, ik had er een gemonteerd en ik heb hier niets meer zien vonken, in totaal heb ik als proef 6 isolators liggen in twee verschillende diktes.
Ze gaan alle 6 zo geplaatst worden en dan weer lekker de treinen honderden schaal kilometers laten rijden.

Zowel de wissels als isolatoren houd ik strak in de gaten vandaag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
 @citaat @citaat

Ik doelde dus op het mechanische probleem. Wat toch weer iets anders was als waar ik tegenaan ben gelopen. Het palletje moet onder de afdekplaat uitkomen omdat anders de gemiddelde Märklin gebruiker de aandrijving met geen mogelijkheid erin gepielt krijgt. Dat geldt uiteraard niet voor jou (en mij) omdat wij geen gemiddelde gebruikers zijn. Overigens net als enkele anderen op dit forum, maar dat daargelaten. Mooi dat je het gevonden hebt en nu lekker die kilometers wegvreten.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 05 maart 2022, 11:24:51Hier zie je wat de oorzaak is, het zwarte staafje komt net onder de onder-plaat uit en door de zwaarte kracht tikt hij tegen de onder-plaat aan.
Het ligt dus helemaal niet aan de wissel, de zwaartekracht is de boosdoener! Tsja. daar kunnen de ontwerpers van zo'n wisselaandrijving natuurlijk onmogelijk rekening mee houden.

De oplossing lijkt me trouwens simpel: wissel ondersteboven leggen, dan trekt de zwaartekracht het staafje niet langer richting onderplaat. Daarna hoef je alleen de treinen nog maar even te leren dat ze ondersteboven over die wissel moeten en klaar is Kees :P.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo Peter,

mag ik vragen bij wie jij die isolatoren besteld hebt? Ik wil ze namelijk ook gaan bestellen op mijn hobbyclub.
Groet, Jasper.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
CiteerHet palletje moet onder de afdekplaat uitkomen omdat anders de gemiddelde Märklin gebruiker de aandrijving met geen mogelijkheid erin gepielt krijgt. Dat geldt uiteraard niet voor jou (en mij) omdat wij geen gemiddelde gebruikers zijn. Overigens net als enkele anderen op dit forum, maar dat daargelaten.π

Wat een arrogantie ..... de vertegenwoordiger van de elite onder de Märklin gebruikers heeft gesproken.

Een gemiddelde Märklin gebruiker.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Mwahaha, Op een dergelijke reactie zat ik nu precies te wachten. Hahhaha.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo allemaal,

Ik zal eerst even reageren op de reacties en aansluitend mijn bevindingen van vandaag.


Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 05 maart 2022, 11:44:43
@citaat @citaat

Ik doelde dus op het mechanische probleem. Wat toch weer iets anders was als waar ik tegenaan ben gelopen. Het palletje moet onder de afdekplaat uitkomen omdat anders de gemiddelde Märklin gebruiker de aandrijving met geen mogelijkheid erin gepielt krijgt. Dat geldt uiteraard niet voor jou (en mij) omdat wij geen gemiddelde gebruikers zijn. Overigens net als enkele anderen op dit forum, maar dat daargelaten. Mooi dat je het gevonden hebt en nu lekker die kilometers wegvreten.
Hoi Henk,
Ik denk dat een bodemplaat van 2mm. langer voor iedereen geen probleem is, ik snapte jou grapje wel maar een  ;) had een boze reactie voor kunnen zijn.



Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 05 maart 2022, 12:17:32
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 05 maart 2022, 11:24:51Hier zie je wat de oorzaak is, het zwarte staafje komt net onder de onder-plaat uit en door de zwaarte kracht tikt hij tegen de onder-plaat aan.
Het ligt dus helemaal niet aan de wissel, de zwaartekracht is de boosdoener! Tsja. daar kunnen de ontwerpers van zo'n wisselaandrijving natuurlijk onmogelijk rekening mee houden.

De oplossing lijkt me trouwens simpel: wissel ondersteboven leggen, dan trekt de zwaartekracht het staafje niet langer richting onderplaat. Daarna hoef je alleen de treinen nog maar even te leren dat ze ondersteboven over die wissel moeten en klaar is Kees :P.
Hoi Rob,
Nee die wissel is 100% in orde, het komt door de zwaartekracht van de laatste tijd  :P



Citaat van: Jasperkc op zaterdag 05 maart 2022, 17:06:33
Hallo Peter,

mag ik vragen bij wie jij die isolatoren besteld hebt? Ik wil ze namelijk ook gaan bestellen op mijn hobbyclub.
Groet, Jasper.
Hoi Jasper,
Ik heb ze via een maatje gekregen om uit te testen, we zijn aan het kijken op welke manier ze eventueel in de verkoop kunnen.
Heb je een idee hoeveel stuks je nodig denk te hebben.



Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 05 maart 2022, 17:14:07
@citaat Er zijn er meer die op het adresje wachten Jasper, o.a. ik heb er 9 nodig voor een dorpsgenoot. Dus achter in de rij aansluiten Jasper s.v.p.. Peter zoekt uit of er een forumactie komt.

Gr, Ben.
Hoi Ben,
Mooi om te lezen dat jij er 9 nodig hebt, als we een beetje indicatie hebben van de aantallen kunnen we kijken of het loont en op welke manier we ze aan kunnen bieden.



Citaat van: Bletisseur op zaterdag 05 maart 2022, 18:01:12
CiteerHet palletje moet onder de afdekplaat uitkomen omdat anders de gemiddelde Märklin gebruiker de aandrijving met geen mogelijkheid erin gepielt krijgt. Dat geldt uiteraard niet voor jou (en mij) omdat wij geen gemiddelde gebruikers zijn. Overigens net als enkele anderen op dit forum, maar dat daargelaten.π

Wat een arrogantie ..... de vertegenwoordiger van de elite onder de Märklin gebruikers heeft gesproken.

Een gemiddelde Märklin gebruiker.
Hoi gemiddelde Marklin gebruiker  :)
Henk bedoelde het als een grapje maar vergat er een  ;) bij te zetten.



Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 05 maart 2022, 18:13:22
Mwahaha, Op een dergelijke reactie zat ik nu precies te wachten. Hahhaha.
Jou voorpret is beloond Henk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo allemaal,

Vandaag de 6 isolators getest, en tot op heden heb ik geen vonken meer gezien of gehoord, ook is er geen sluiting ontstaan en dat is wel eens anders geweest.

Tussen de beiden modellen heb ik geen verschil geconstateerd, de treinen rijden er netjes overheen.
Nu heb ik vandaag zo'n 4 uur gereden en de treinen hebben rond de 1600 schaal kilometers afgelegd, dus er zijn een hoop verschillende treinen voorbij gereden met goed resultaat.

Van de week zal ik dit nog verder testen.

Dan de wissels, om een lang verhaal kor te maken dat werkt op dit moment 100%


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Passen die isolatoren ook op slanke K wissels?

Ik heb er twee in liggen en sommige treinen vonken daar wat.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
 @citaat
Hoi Martin,

Ik heb geen idee of de puko's van een K rail wissel overeen komen met de C rail versie?

Er is vast iemand die beiden type's in huis heeft en even zou willen kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
 @citaat @citaat

Zowel de plaatsing van de puko's als de vorm is bij K-rail anders dan bij C-rail. Daar zou dan een aparte mal voor gemaakt moeten worden.

@citaat
Ben, ook als het geen verdienmodel is wil je toch weten of het de maker geen onkosten levert die niks opbrengen. Quite spelen is toch wel het eerste uitgangspunt, denk ik zo.

Overigens vraag ik mij nog af hoe het met de slijtvastheid van dit materiaal (MDF) gesteld is. Bij veelvuldig gebruik snijden de wielflenzen steeds langs dat plaatje. Hoe lang gaat dat goed? En is er niet een slijtvaster materiaal te bedenken, bijvoorbeeld ABS of PP, ik noem maar wat.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Ja hallo, hier degene die deze isolatoren na het te zien krijgen van Peters filmpje getekend heeft om te kijken of dat het probleem zou oplossen.
Ik lees hier niet continue mee, maar voordat het verhaal een eigen leven gaat leiden wil ik toch even reageren.
Als eerste hoor ik van Peter dat het allemaal goed lijkt te werken, dat is fijn om te horen. Maar zo te lezen vinden jullie het er na zulke kortetermijntesten al de oplossing, en is er al veel animo.

Zoals Henk net al schrijft, zit ik nog even wat doet MDF op langere termijn en zou daar eventueel een ander materiaal een slijtvastere oplossing kunnen zijn. PP zou inderdaad (als voorbeeld) kunnen, nadeel is wel dat PP weer lastig te lijmen/verven is, wat bij MDF allebei geen punt is. En ik denk dat met een verflaagje het geheel ook minder op zal vallen - dus dat is ook iets om rekening mee te houden.

Dan Ben, verdienmodel is er niet: door een hobbyist, voor een hobbyist. Daarnaast scheelt de prijs per stuk ook of ik er 50 of 100 laat maken.

Dus al met al zit(ten) ik/we nog even hoe dit het beste aan te pakken. Kan er zo een aantal bestellen, maar als dan blijkt dat het toch niet goed werkt, zit ik met de gebakken peren.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
John, kan jij ze ook voor K slanke wissels tekenen? Dan kan ik eens proberen of het voor K slanke wissels werkt.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Peter, waarom knip je niet gewoon een paar stukje zwarte krimpkous van een paar mm af en schuif je deze om de puko's? Even wat warme lucht er over en klaar is kees. Valt volgens mij nog veel minder op.
Wel zorgen dat de krimpous 1mm onder bovenkant puko blijft.
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Dag Peter,

Ik heb ook een paar vonkende wissels dus ik ben geïnteresseerd.

Citaat van: Looney Tunes op zondag 06 maart 2022, 09:49:00
Dan Ben, verdienmodel is er niet: door een hobbyist, voor een hobbyist. Daarnaast scheelt de prijs per stuk ook of ik er 50 of 100 laat maken.

Dus al met al zit(ten) ik/we nog even hoe dit het beste aan te pakken. Kan er zo een aantal bestellen, maar als dan blijkt dat het toch niet goed werkt, zit ik met de gebakken peren.

Een zeer loffelijk streven wat we moet eren.
We zitten op dit forum om elkaar te helpen niet waar?
Alleen, het mag niet de bedoeling zijn dat de "leverancier/producent" er financieel op achteruit gaat.

Citaat van: Looney Tunes op zondag 06 maart 2022, 09:49:00
Dus al met al zit(ten) ik/we nog even hoe dit het beste aan te pakken. Kan er zo een aantal bestellen, maar als dan blijkt dat het toch niet goed werkt, zit ik met de gebakken peren.

Liever eerst goed uitzoeken en uitwerken wat de beste oplossing is en dan verder gaan.

Ik moet even gaan tellen hoeveel ik er wil hebben om de prijs te drukken.  :D

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo allemaal,

Even een dagje niet online geweest, we hebben heerlijk gewandeld in Rhenen en genoten van het mooie weer.

Op de gestelde vragen is al een antwoord volgens mij  :)

Wat de slijtvastheid betreft? Wie zal het zeggen dit zijn test exemplaren en er is gisteren veel overheen gereden maar natuurlijk nog niet genoeg.


Wie weet ga ik na het eten nog wel even naar zolder om verder te rijden en te testen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Hallo allemaal,

@citaat
Ik zal de isolatoren met een zwarte stift bewerken Ben, dan vallen ze minder op en kan ik wellicht zien of er sporen van slijtage ontstaan.
Gisteravond reed het in ieder geval weer probleemloos zonder vonken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd-isolators zwart gemaakt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd-isolators zwart gemaakt
Hallo allemaal,

De laatste twee dagen eigenlijk niets aan de hobby kunnen doen, het enige wat ik net gedaan heb zijn de isolators even zwart gemaakt met een viltstift.

Ze vallen nu veel minder op.






Ik heb er nog niet overheen gereden, met een beetje mazzel ga ik dat morgenavond doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd-isolators zwart gemaakt
Ziet er zo wel heel netjes uit.
Daar moet je toch een paar keer naar kijken voordat het opvalt.

Vrgr,
Wilko
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Slanke wissel gemodificeerd.
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 06 maart 2022, 08:51:27
Wat bedoel je met "of het loont", het wordt toch geen verdienmodel?
Ik "speel" veel buiten, en daarom ontgaat me wel eens wat. Heb ik wat gemist? Ja? Ja?

Dit ontwerp deed me vaag denken aan Innenradlenker (strijkregels) voor slanke C-rails wissels (uit 2016)/
Destijds kon je dat ontwerp downloaden op die site om zelf te (laten) lasercutten. Nu niet meer.
Het idee wordt nu "uitgebaat" door een ander.  :D