Hallo allemaal,
Zoals jullie wellicht gelezen hebben had ik last van weigerende wissels, waarvan 1 die erg vaak de mist in ging.
Om uit te sluiten wat er fout ging en wie de schuldige was heb ik een bi stabiel relais aangesloten parallel over de wisselaandrijving.
Nu kon ik doormiddel van 2 lampjes zien in welke stand de wissel moest staan, ik heb de bewuste wissel even aangemaakt in mijn ECoS ( normaal heb ik hier geen wissels in staan want koploper stuurt ze aan ).
Nu kon ik met de hand schakelen en al snel merkt ik dat iedere keer dat de wissel omgezet werd zowel de lampjes versprongen en de aandrijving bediend werd.
Echter ging niet altijd de wisseltong om
Het is dus een mechanisch probleem, dus heb ik de wissel uitgebouwd en onder de loep gehouden.
Wat blijkt, het zwarte staafje wat heen en weer klikt tikt bij het naar buiten gaan de onder-plaat van de wissel aan.
Ik heb aan de onder-plaat een schuin kantje gevijld.
Ook heb ik in het zwarte staafje de vijl gebruikt ( foto gemaakt voor het vijlen ).
Hier zie je wat de oorzaak is, het zwarte staafje komt net onder de onder-plaat uit en door de zwaarte kracht tikt hij tegen de onder-plaat aan.
2mm. meer kunststof zou er voor zorgen dat dit nooit gebeurd.
Met de twee gevijlde schuine kantjes en een beetje vet de boel weer gemonteerd en op de baan gezet.
Ik heb gisteren tot laat gereden en de wissel is geen enkele keer meer de mist in gegaan
Zowel koploper, de WDD als de aandrijving hebben 100% gewerkt.
Ik heb nog een wissel die zo af en toe de mist in gaat, daar ga ik het relais ook gebruiken om uit te zoeken wat hier aan de hand is.
Ik ben dus weer een stapje verder.
Dan de slanke wissel isolators, ik had er een gemonteerd en ik heb hier niets meer zien vonken, in totaal heb ik als proef 6 isolators liggen in twee verschillende diktes.
Ze gaan alle 6 zo geplaatst worden en dan weer lekker de treinen honderden schaal kilometers laten rijden.
Zowel de wissels als isolatoren houd ik strak in de gaten vandaag.
Mvg,
Peter Degeluidsman