Dit draadje is onderdeel van
Zwitserland:
Brig,
Delémont,
Filisur,
Göschenen,
Ins,
Kerzers,
Luzern,
Payerne,
St Ursanne,
Vitznau-Rigi,
WiesenBLS treinwagons,
Graan wagens,
Grind wagens,
Kies wagens,
Makies AG Gettnau,
Tunnelventilatorwagens,
Tractors Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),
Bovenleiding (SBB 4 generaties),
Reform Muli (scenery),
Postauto merkenItalië:
Como,
Milano-Centrale,
Opgeheven lijnenDit is het Délémont draadje:
Dit verslag heeft de bedoeling om modelbouwers te inspireren met ideeën voor kleinere en grotere scenes op hun baan. Voor mij werkt het zo. Ik ben niet van plan om gare Delémont (Delsberg op z'n Duits) na te bouwen, maar wel om er beelden aan te ontlenen om de sfeer op een tijdperk III-IV baan na te bootsen.
De stationsgebouwen zijn van een tijd waarin ook de stationsgebouwen van Faido, Biasca en Bellinzona stammen. Het is een bepaald soort bouwstijl.
Delémont ligt op een punt waar sporen uit drie richtingen samenkomen:
- Biel-Delémont (deels enkelsporig traject met gemengd oude en nieuwe bovenleiding)
- Basel-Delémont (deels enkelsporig traject met gemengd oude en nieuwe bovenleiding)
- Glovelier (Porrentruy)-Delémont (grotendeels enkelsporig)
Er is geregeld personenvervoer, en per uur vertrekken goederentreinen naar westen, zuiden en oosten.
Er zijn wat rangeeractiviteiten van en naar industrieën in de omgeving.

De trein van Biel naar Basel v.v. maakt hier kop om verder te kunnen.
Het station telt 5 instapsporen, en een 8- of 9-tal rangeersporen; er zijn nabij drie industriespoortjes op fabrieksterreinen (er zijn goederentreinen van allerlei maatschappijen, en met allerlei soorten lading), er zijn twee draaischijven, een rechte lokloods en een gebogen lokloods (die als treinmuseum - met stoomloks - in gebruik is). De bovenleiding is deels oud, deels vernieuwd. De rails is hier en daar opgebroken en/of verlegd, waardoor grillige sporen zijn ontstaan, en dwergseinen die bij weggehaalde wissels stonden, staan nu werkend in het grind (maar sindsdien zonder de bijbehorende wissel). En er is aan de westkant een voetbrug over de sporen.
Je ziet hier dingen in de realiteit die op een modelbaan onwaarschijnlijk geacht worden, zoals afgezaagde en vastgeschroefde wissels (die nergens meer heen gaan), kronkelige sporen, driewegwissels, opgebroken stukjes rails die op bestaande rails liggen, en ga zo maar door. Er is een rangeerlok in gebruik, een aantal staat langs de rails te roesten, en de 11262 wordt nog het meest gebruikt voor het rangeerwerk, als hij af en toe met een vrachtje langs komt.
De Chemins de Fer Jura (CJ) zit ook in de buurt, en de schrotterwagens van CJ staan gevuld te wachten op het rangeerterrein. Er worden boomstammen vervoerd, grind, suikerbieten, containers, gas, kalk (kies), alcohol, en nog veel meer.
In dit draadje ga ik foto's plaatsen om een idee te geven van dit Zwitserse station.

Het station ligt ruwweg oost-west, een bocht naar het zuidoosten (richting Moutier-Biel), en noordoosten (richting Basel) heeft een eigen seinhuis (bovenbouw voorkant bruine verticale latten, zijkant roze baksteen):

Richting westen staat ook een seinhuis (het staat nu leeg, uiteraard), let eens op de ladder, en het stoeltje aan de rechterkant, alsof daar iedere ochtend iemand in het zonnetje zit:

De perrons zijn plaatselijk vrij smal, en liggen hoger dan vroeger; de oude perronrand is nog te zien.
Op de voorgrond nog net een glimp van een karretje om met rolstoel de trein in te komen (staat op elk perron):

En een afvalbak. Van die afvalbak bestaan twee types, een met en een zonder asbak, want roken mag overal op de perrons, behalve binnen de vierkanten met gele of blauwe omlijning (die zijn gereserveerd voor verstokte niet-rokers; en die vierkanten ontbreken in Delémont):

Elk perron heeft een modern wachthokje:

En een hellingbaan, en een trap:

Zonderling is Gleis 5, hier is een hap uit het perron gehaald (op die plek is de verlichting ook uit):

Wat me ook opviel was de kap van de twee perrons, de een v-vormig, de andere omgekeerd v-vormig:

Er zijn twee draaischijven:
Een grote (die naar het treindepot-museum Rotonde in de halfronde lokloods voert):

en een kleinere daarvoor (in de museum-tuin):

Aan de westkant ligt dubbelspoor, maar dat gaat na aftakking van een industriespoor (tankopslag)
over op enkelspoor. Vanuit de trein van St-Ursanne naar Delémont, zag ik dat het zijspoor een afwijkende (en oude-stijl) bovenleiding heeft. Daarom ben ik er heen gelopen, bordjes Passage Interdit negerend, want op het terrein stonden auto's van een bekende Nederlandse bierbrouwer.
Het gaat om 1 mast, met daaraan twee uitleggers, die 3x anders benut worden: