Hallo mede-railers,
Weer een nieuwe poging gedaan om de achtergrond er nu definitief op te plakken. Weer met behanglijm maar nu een sterkere versie voor textielbehang. We waren op de hoogte van de niet al te beste papierkwaliteit dus daar schrokken we nu niet meer van. Ik heb van Faller veel gebouwen gemaakt en die zijn van een zeer goede kwaliteit. Jammer dat ze bij het achtergrond papier steken laten vallen. Dat verwacht je niet. Uiteindelijk zat het er weer op, nu maar afwachten.
De volgende dag zat het nog gewoon op!

Er zijn een paar stukjes waar ik niet helemaal tevreden over ben maar je moet niet vergeten dat het een achtergrond is, en dat dus later de aandacht moet gaan naar de baan en niet naar het ?achtergrondbehang?.
Daarna ook nog op het forum gezocht naar soort gelijke problemen. (best slim: achteraf kijken hoe je iets had moeten doen) Er staan tegenstrijdige adviezen en ervaringen op. Ik weet niet meer wie, maar iemand die ook problemen had met het aanbrengen van een Faller achtergrond, heeft al eens gezegd de achtergrond te plakken met spuitbuslijm. Een deel tegelijk, achtergrond inspuiten met lijm, rustig wachten, achtergrond plakken, dan pas het volgende deel, enz. Lijkt mij achteraf een veel betere methode dan met behanglijm.
Wat verder nog opvalt is de nauwkeurigheid van WinTrack. Vergelijk de achtergrond maar eens met het 3D plaatje waar dit topic mee begint. In de praktijk zit de achtergrond op exact dezelfde plaats als in die plaatjes, met zelfs dezelfde niet helemaal mooi kloppende overgangen van de achtergrond. Ook daar had Faller iets meer aandacht aan kunnen besteden, kijk bijvoorbeeld naar de kleur van de lucht en de overgangen met de bergen.
Daarna nog de afwerking bij de dakbalken afgewerkt. Al met al ben ik best tevreden met het resultaat. De onderbouw met achtergrond is nu eindelijk klaar voor de volgende fase: het aanbrengen van de aansluitingen voor de CS II, voedingen, boosters, transformatoren en de voedingsringleidingen en aansluitpunten.
Edwin, Henk en Doef: ik denk dat hiermee jullie vragen en oplossingen ook zijn beantwoord. Bedankt voor het meedenken!

Verder wil iedereen het beste wensen voor 2014!