Hallo allemaal,
De bietenwagenladingen laat ik voorlopig zoals het is. Genoeg tips voor andere oplossingen. Als ik daar weer mee bezig ga zal dat wel weer in een impuls gaan op een moment dat ik geen zin heb aan andere klusjes.
(Train)Henk: het verouderen van het rijdend materiaal staat pas in de verre toekomst in de planning maar dat zal zeker iets toevoegen. De kolen- en bietenlading zit overigens in dezelfde drie wagonnetjes. (wisselladingen)
Er is een beste discussie los gebarsten met een aantal aannames en meningen over de "puco reiniger":
Ik heb K-rail en kan geen ervaringen geven met C-rail. De reiniger heeft een metalen vijltje, magnetisch dus geen RVS. Wat het wel is weet ik ook niet maar dus zeker ook geen non-ferro metaal.
Deze wagon is bedoeld om na langere stilstand handmatig over de baan te duwen. Bij rijden onder spanning geeft deze inderdaad sluiting bij de wissels. Ook puco's vervuilen. (controleer dat maar eens door er met een schone vinger over te gaan) Als je dat doet in twee richtingen voel je gelijk dat er aan de puco's in één richting toch kleine scherpe randjes aan zitten. Een gevolg van de productie omdat de puco's worden geponst in een hoek van 90̊.
Door heel af en toe met deze wagon over het spoor te gaan verniel je echt niets, het is een heel fijn vijltje en neemt nauwelijks materiaal weg en het merendeel daarvan zal dat een soort aanslag zijn en geen metaal.
Hoe goed je jouw baan ook schoon probeert te houden, schoonmaken van rails is sowieso nodig. Inderdaad: regelmatig rijden helpt enorm maar er zal altijd vervuiling optreden door stof, olie of versleten rubber bandjes op rails, puco's, enz. Helaas....
Henk: Ik zwijg niet in alle talen maar ik werk ook nog en ben daardoor veel van huis dus heb ik gewoon niet altijd tijd of zin om meteen overal op te reageren.