Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 augustus 2011, 11:03:11
Citaat van: Freak op zondag 14 augustus 2011, 10:42:30
Hallo Peter,

Helpt onderstaande je al wat op weg.
www.reichsbahn.nl/info/90300-handleiding-locdecoders.pdf

Mvg,
Peter

Dat helpt zeker me zeker een stuke op weg Peter, maar CV6 waar hier net overgesproken wordt komt al niet voor in deze lijst.

Je zou toch denken dat het voor esu een fluitje van een cent is om zo,n lijst samen te stellen en het liefst toe te voegen aan hun producten.

Ik ga dit lijstje even opslaan  :) :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

CV6  heeft toch met de midden snelheid te maken?
CV5 met de hoge snelheid

Grt Rieske
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Klopt, en daarmee beïnvloed je dus de vorm van de curve
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
en als je tijd over hebt kan je zelfs iedere stap afzonderlijk instellen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Citaat van: Janvis op zondag 14 augustus 2011, 12:32:22
en als je tijd over hebt kan je zelfs iedere stap afzonderlijk instellen.
Waarvoor in RocRail trouwens een hele handige module zit. Die heb ik wel eens gebruikt om de decoder stappen per stuk in te stellen. je kunt dan helemaal zelf de vorm van de curve bepalen. Hele leuke optie.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 augustus 2011, 10:27:33

Is er nu geen Nederlandse lijst waar alle cv's van de decoder instaan en wat ze doen ??
Dit zou het instellen een stuk makkelijker maken.

:important: Jazeker bestaat die, op de zuiderburen site van de ESU importeur aldaar, er staan diverse NL+F-talige ESU documenten (PDF´s)
en dus ook van bijv de LOPI v3 of de v4
http://www.loksound.be/manual/

:idea: En hier vind je eventueel nog extra instelgegevens van klanten voor bepaalde merken/types loks in combinatie met een LOPI:
http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf

Maar denk dat we teveel afdwalen nu in Tilly´s topic.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 augustus 2011, 11:03:11

Dat helpt zeker me zeker een stuke op weg Peter, maar CV6 waar hier net overgesproken wordt komt al niet voor in deze lijst.

Je zou toch denken dat het voor esu een fluitje van een cent is om zo,n lijst samen te stellen en het liefst toe te voegen aan hun producten.


Waarom kijk je dan niet gewoon in de gebruiksaanwijzing die bij elk product geleverd wordt, daarin staat toch van elke CV een verklaring waar die voor dient en wat default waarden zijn.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
om terug te komen op de hoge cpu load,

ik zou me geen zorgen maken totdat de treinen moeilijk gaan doen.

je had het over instellingen die je had gewijzigd, al terug gezet?

weet niet wat voor een processor je in die machine hebt zitten en hoeveel ram je hebt maar koploper heeft niet heel veel nodig en anders moet is het tijd voor een kleine spec update, check marktplaats voor prima tweedehands pc'tjes

gr Max
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Thurbo op zondag 14 augustus 2011, 14:08:42
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 augustus 2011, 10:27:33

Is er nu geen Nederlandse lijst waar alle cv's van de decoder instaan en wat ze doen ??
Dit zou het instellen een stuk makkelijker maken.

:important: Jazeker bestaat die, op de zuiderburen site van de ESU importeur aldaar, er staan diverse NL+F-talige ESU documenten (PDF´s)
en dus ook van bijv de LOPI v3 of de v4
http://www.loksound.be/manual/

:idea: En hier vind je eventueel nog extra instelgegevens van klanten voor bepaalde merken/types loks in combinatie met een LOPI:
http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf

Maar denk dat we teveel afdwalen nu in Tilly´s topic.

Arthur en Ben,

Bedankt voor jullie reactie de links zijn opgeslagen  :thumbup: :thumbup:

Sorry voor de inbreuk op je draadje John  O:-D O:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Peter,

geen probleem, dit gaat mij ook nog van pas komen ;)

Max,

Citaat van: Max A op zondag 14 augustus 2011, 17:54:51

je had het over instellingen die je had gewijzigd, al terug gezet?

weet niet wat voor een processor je in die machine hebt zitten en hoeveel ram je hebt maar koploper heeft niet heel veel nodig en anders moet is het tijd voor een kleine spec update, check marktplaats voor prima tweedehands pc'tjes


Goed idee om een oude versie eens terug te halen, ga ik morgen gelijk eens proberen.

Bedankt voor de tip :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load probleem gevonden (15-08-2011)
Hallo allemaal,

ter info: ik heb zojuist de boosdoener van de hoge CPU load gevonden :)

Afgelopen week had ik het programma "Ultra VNC" gedownload tbv een test. Zie hier

Programma verwijderd en nu ligt de CPU/load weer rond de 50% :thumbup:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load probleem gevonden (15-08-2011)
Apart zeg, betekent dat als je je PC met een tablet gaat besturen, je cpu load weer omhoog zou gaan? Nogal een belasting zoiets..


groiet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load probleem gevonden (15-08-2011)
Citaat van: Golfer op maandag 15 augustus 2011, 15:46:27
Apart zeg, betekent dat als je je PC met een tablet gaat besturen, je cpu load weer omhoog zou gaan? Nogal een belasting zoiets..


groiet,
Michiel

Raar maar waar... Nu vraag ik me af hoe dat het komt dat VNC zoveel CPU kracht moet hebben als het niets doet...


groeten Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load probleem gevonden (15-08-2011)
Michiel, Dylan,

het is inderdaad apart maar wel iets om goed in de gaten te houden zodra je een programma installeerd. Zeker als je gebruikt maakt van een al oudere PC, in mijn geval een AMD Duron 2GHZ 1.12GB.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load probleem gevonden (15-08-2011)
Citaat van: Tilly op maandag 15 augustus 2011, 15:05:09
Afgelopen week had ik het programma "Ultra VNC" gedownload tbv een test. Zie hier

Citaat van: Freak op zaterdag 13 augustus 2011, 16:59:37
Schakel o.a. Snagit en winvnc maar eens uit.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Hoi Peter,

had ik geprobeerd. Taakbeheer, winvnc, rechter muisklik, proces beëindigen. Dit had echter geen resultaat. Misschien had ik Koploper uit/in moeten schakelen :?

Maar goed, het is weer in orde en stoom gelijk door naar de volgende klus waar ik jullie weer bij nodig heb :D

De lok uit Harry Potterset 29551 wil ik voorzien van van een LP V4.0. Hier 2 foto's:



En nog een foto genomen vanaf de andere zijde:



Nu gaan er 4 draden vanaf de decoder naar de lok. De blauwe en groene naar de motor en de grijs en oranje naar de led.

Er gaan 3 draden naar het printje van de geluidsmodule: oranje, paarse en een witte. Nu kan ik mij voorstellen dat oranje de decodermassa is en paars een functie uitgang. Klopt dit en waar is de witte draad dan voor?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Hallo John

Zie de kabelkleuren. en Xtrain.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Hi John,

Ben nu een dik uur aan het 'bladeren' door je pagina's....ben sprakeloos. Perfectie in ultima forma...geweldig.

Groeten,
Marc
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
John,

bedankt voor de info :thumbup:

Marc,

bedankt voor het compliment, ik doe mijn best ;)

De ombouw wil niet lukken, ik krijg de decoder niet aan de praat :( Niet te programmeren of rip? Geen idee, dit zou dan ook de eerste keer zijn :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Citaat van: Tilly op maandag 15 augustus 2011, 17:49:42

Nu gaan er 4 draden vanaf de decoder naar de lok. De blauwe en groene naar de motor en de grijs en oranje naar de led.

Er gaan 3 draden naar het printje van de geluidsmodule: oranje, paarse en een witte. Nu kan ik mij voorstellen dat oranje de decodermassa is en paars een functie uitgang. Klopt dit en waar is de witte draad dan voor?


Zoals ik het zie:

Blauw en groen zijn de motor aansluitingen. Grijs is het frontlicht waarbij oranje de retourleiding is.

De 2 draden naar het geluidsprintje: paars is de massa van de electronica, niet te verwarren met de lokmassa. Oranje is weer de retourleiding van de functie's. Dan moet de witte draad een functiedraad zijn om de geluidsmodule te schakelen.

Je geeft aan de nieuwe decoder niet aan de praat te krijgen, wat bedoel je precies? Wil je de V4.0 combineren met het geluidsprintje? Op onderstaande link zie je de aanluitingen van dat printje:

http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/dampf/DRM01M.php

Vraag is dus: op welk aansluitpunt van het geluidsprintje zit de witte drad: is dat op 4?

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Ben,

zover ben ik nog niet eens :( Ik heb alleen de massa, sleper, motor en frontverlichting aangesloten op de decoder. Nu wilde ik eerst testen en pas daarna de geluidsmodule aansluiten.

Is er een simpele mogelijkheid om de decoder te testen?

Groetjes, John

PS: moet nu naar mijn werk
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter naar LP (15-08-2011)
Je kan het denk ik simpel doen door gewoon: rood + zwart naar de centrale en dan een simpel DC motortje aansluiten op de motoruitgang. Als dat werkt dan is de motor al OK. Je kan dan de functie ook gaan testen... enz.

Een Esu decoder tester die je zelf ook kan maken denk ik wel hoor.

groeten Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi Dylan,

ook dat lukt niet :?

De Tams krijgt de decoder niet uitgelezen en geeft iedere keer "fout". Deze melding krijg ik ook bij het resetten van de decoder. Via de handleiding geprobeerd de decoder aan te spreken met een MS1 maar ook dat mocht niet baten. Hij gaat nu terug naar de leverancier.

Wel even de wagens van de Harry Potter op de rails gezet maar wat een opening tussen de rijtuigen 8o Hier eerst een foto met daarop de orginele koppelingen:



Vervolgens deze koppelingen uitgewisseld tegen kortkoppelingen(set 7203) en dat ziet er al wat beter uit:



Rijden door bogen R3, R4 en R5 is geen probleem.

Vervolgens nog geprobeerd om gebruik te maken van koppelingen uit set 7205:



Dit ziet er nog beter uit maar in de bochten komen de buffers tegen elkaar en worden de rijtuigen uit de rails gedrukt.

We moeten het dus doen met de opening uit foto 2. Niet helemaal geweldig maar ik blijf het toch leuke rijtuigen vinden. Hier nog een foto van de gehele set:



Nu de lok nog :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Succes met het ombouwen van de stoomlok John.
Heb de Hogwarts express set ook gehad, maar ik ga hem weer terug kopen. tussen de rijtuigen had ik ook de standaard kortkoppelingen zitten, ziet er dan al beter uit.
Ik denk erover om de stoomlok met de nieuwe geluidsdecoder van marklin uit te rusten, Volgens mij kun je die decoder ook uploaden met een ander geluid, het is natuurlijk wel een 4-cilinder stoomlok.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
John,


Eigenlijk kan je die wagons niet standaard kort-koppelen, omdat er geen schaar-constructie onder de rijtuigen zit.
Ik heb die van mij voorzien van ribu koppelingen.
Kijk even op m'n site, ik heb daar een hele ombouw-tutorial staan (in de tutorials sectie)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi Kris,

bedankt voor de tip, klasse ombouw :thumbup:

Groetjes en tot binnenkort, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi Franky,

neem even contact op met een foumbeheerder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi Franky,

Hij is aangekomen en als het goed is heb je al een reactie gehad van één van mijn collega mods.

wintrack files kun je gewoon aanbieden via .

Groetjes

willie
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi John,

Je ombouw foto's zien er weer mooi uit hoor.
Nog steeds heb je een mooie baan :)
Mooi om de ontwikkelingen na een hele lange tijd weer te zien.
Geweldig!
Veel succes nog met de verdere bouw, ik blijf je volgen!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Ziet er weer goed uit hoor  :D
Wat zal je doen met koploper zal je upgraden of zal je voorlopig wachten met het feit dat Tams centrale niet meer officieel ondersteunt word ?
Linkje koploper 7.4
Groeten Tim
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Hoi Tim,

bedankt voor de info :thumbup:
Deze vraag komt een beetje vroeg, hier heb ik nog niet goed over nagedacht. Mijn eerste gevoel zegt "upgraden", wat kan er nu mis gaan?

Verder kan ik melden dat er 60 stuks rails "gebogen" zijn, voorlopig zijn er dat genoeg. De komende weken het baanplan nog wat verder uitwerken en dan kan de bouw van het zichtbare gedeelte eindelijk beginnen :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 28 augustus 2011, 23:27:44
.... Mijn eerste gevoel zegt "upgraden", wat kan er nu mis gaan? .....

Waarom upgraden? De nieuwe functie zijn zeer specifiek, dus alleen als je ze denkt te gebruiken hoef je te upgraden.
Misschien verwacht je geen problemen, maar zeker is dat je ze nu niet hebt. Ik zou het gewoon zo houden, tenzij er iets tussen zit wat je persé wil gebruiken.

Ik kijk uit naar je bouw activiteiten.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Als je 7.4 wilt downloaden moet je ook een wachtwoord vragen aan Paul en hij verwacht dan ook van je dat je feedback geeft over het gebruik. Dus hij vraagt eigenlijk van je om 7.4 te gaan testen.
Nu is John wel een echte tester als  het om de software gaat dus misschien is john wel een uitgesproken peroon om te gaan testrijden met 7.4
Het fijt dat er geen support meer word gegeven op de Tams centrale wil niet zeggen dat ie het niet meer doet i.c.m. koploper, alleen als Tams met nieuwe protocollen komt of speciale funktie's dan zullen die niet meer in koploper worden verwerkt.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Citaat van: ArjanM op maandag 29 augustus 2011, 10:38:56
[Waarom upgraden? De nieuwe functie zijn zeer specifiek, dus alleen als je ze denkt te gebruiken hoef je te upgraden.
Misschien verwacht je geen problemen, maar zeker is dat je ze nu niet hebt. Ik zou het gewoon zo houden, tenzij er iets tussen zit wat je persé wil gebruiken.
?opstelblokken: er zijn nu meerdere inrij blokken mogelijk. Dit was er slechts 1. Ook worden er nu blokken geclaimed indien in een blokgroep een spoor wordt vrijgemaakt voor een binnenkomende trein. Dit natuurlijk alleen als er een trein stilstaat in één van de inrij blokken.

Kan dat misschien geen interessante optie zijn om op grote banen je treinen iets sneller te kunnen 'parkeren'?

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Ombouw Harry Potter (19-08-2011)
Citaat van: Janvis op maandag 29 augustus 2011, 10:46:55
Het fijt dat er geen support meer word gegeven op de Tams centrale wil niet zeggen dat ie het niet meer doet i.c.m. koploper, alleen als Tams met nieuwe protocollen komt of speciale funktie's dan zullen die niet meer in koploper worden verwerkt.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31419.msg557615#msg557615

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: test Koploper bétaversie 7.4 loopt.
Citaat van: ArjanM op maandag 29 augustus 2011, 10:38:56

Waarom upgraden? De nieuwe functie zijn zeer specifiek, dus alleen als je ze denkt te gebruiken hoef je te upgraden.
Misschien verwacht je geen problemen, maar zeker is dat je ze nu niet hebt. Ik zou het gewoon zo houden, tenzij er iets tussen zit wat je persé wil gebruiken.


Arjan,

omdat ik eigenwijs ben :D

Citaat van: Janvis op maandag 29 augustus 2011, 10:46:55

Als je 7.4 wilt downloaden moet je ook een wachtwoord vragen aan Paul en hij verwacht dan ook van je dat je feedback geeft over het gebruik. Dus hij vraagt eigenlijk van je om 7.4 te gaan testen.
Nu is John wel een echte tester als  het om de software gaat dus misschien is john wel een uitgesproken peroon om te gaan testrijden met 7.4


Hoi Jan,

gisteravond een mail naar Paul gestuurd (stom, deze vraag had ik gesteld in een ander topic terwijl hier het antwoord al stond :oops:) en laat op de avond heeft hij mij het wachtwoord al gestuurd met de vraag of ik een terugkoppeling kan geven van mijn bevindingen :thumbup:

Citaat van: efl045 op maandag 29 augustus 2011, 11:09:25

?opstelblokken: er zijn nu meerdere inrij blokken mogelijk. Dit was er slechts 1. Ook worden er nu blokken geclaimed indien in een blokgroep een spoor wordt vrijgemaakt voor een binnenkomende trein. Dit natuurlijk alleen als er een trein stilstaat in één van de inrij blokken.

Kan dat misschien geen interessante optie zijn om op grote banen je treinen iets sneller te kunnen 'parkeren'?


Franky,

heb nog totaal geen idee wat dit inhoudt :?

Citaat van: Freak op maandag 29 augustus 2011, 16:26:10

Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31419.msg557615#msg557615


Peter,

bedankt voor de link.

Zojuist de bétaversie opgestart en de treinen rijden tot nu toe probleemloos rond :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Hallo allemaal,

even een korte update.

Hier draait nu probleemloos Koploper bétaversie 7.4(7.3.6). Paul Haagsma is inmiddels gemaild en heeft mij bedankt voor de moeite :thumbup:

En dan even terug in de tijd ;)

Regelmatig krijg ik via PB of mail de vraag hoe nu blokken en secties gemaakt moeten worden. Toen ik zo'n 2.5 jaar geleden begon had ik er ook de ballen verstand van en om de nieuwkomers te helpen heb ik geprobeerd dit in een kort en simpel verslagje samen te vatten. En ja, het is hier overal te vinden maar het blijft voor veel mensen toch onduidelijk. Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden maar ik ben uitgegaan van het softwareprogramma Koploper in combinatie met massadetectie en C-rails. Ik ga hier ook niet dieper in op de werking(of keuze) van de terugmelding maar beperk me puur tot de realisatie.

Om massadetectie te kunnen toepassen is het noodzakelijk om de C-rails aan te passen. Aan de onderzijde van de rails is te zien dat met kleine "bruggen" beide railstaven met elkaar verbonden zijn. Deze railstaven dienen van elkaar gescheiden te worden waarna één railstaaf dient als massa en de andere gebruikt wordt voor detectie cq terugmelding. Hier een foto waarbij dit duidelijk wordt:



Zodra de rails volgens bovenstaande foto aangepast zijn kunnen er secties gemaakt worden. Uit ervaring gaat mijn voorkeur van de lengte van een stopsectie uit naar 2x 24188.
Afhankelijk van één- of tweerichtings bedrijf en gedeeltelijke of volledige massadetectie zien blokken er dan als volgt uit:





Het grote voordeel van volledige detectie is dat er ook achter gebleven wagens gedetecteerd worden.

Nu zijn er nog allerlei variaties op bovenstaande tekening mogelijk maar ik heb mij hier nu beperkt tot de basis.

En dan nog ter aanvulling: daar waar de driehoekjes getekent zijn dienen de railstaven geïsoleerd te worden met Márklin C-rail isolatoren 74030 of zelfgemaakte isolatoren van krimpkous. Om te voorkomen dat de railstaven alsnog tegen elkaar komen kan er voor de zekerheid nog een Dremel doorheen gejast worden zoals te zien op onderstaande foto:



Ik hoop dat ik hier nieuwkomers een dienst mee bewezen heb en zal dit opnemen in de inhoudsopgave.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
John,
Zit dus nu waar jij 2,5 jaar geleden was,
Bedankt,  :thumbup:

Gr, Jan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Duidelijk John,

Fijn dat je hiermee weer anderen helpt. Zo helpen we elkaar :).

Ik vraag me wel af waarom iemand tegenwoordig, met C-rails, geen volledige massadetectie toe zou willen passen. Het kost niets extra, levert zelfs minder werk op en levert betrouwbaarder detectie op.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Citaat van: 44er op donderdag 01 september 2011, 22:42:52
John,
Zit dus nu waar jij 2,5 jaar geleden was,
Bedankt,  :thumbup:

Gr, Jan

Same here  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Beste John,

Degelijke stukje informatie, ik vermoed dat er zo iets in de Wiki staat, zo niet dan moet het er wel in denk ik.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
John.
Inderdaad staat het een en ander te lezen in de wiki hierover,althans dat zal best wel.
Ik moet er nog mee beginnen ev tzt en dat geheel of gedeeltelijk detectie was me nooit duidelijk.
Maar daar heb jij me nu toch mee geholpen.
Vooral de plaatjes zijn erg nuttig.
Of het bij mij zover komt , zal de toekomst uitwijzen. (vind het rijden zo eigenlijk ook wel erg leuk)... :D
Maar in iedergeval bedankje wel voor de zeer duidelijke plaatjes,

Mvg: Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Hoi John.
Inderdaad is deze informatie wel meer te vinden op ons 'informatieve' forum.
Maar jouw duidelijke en prachtige uitleg en foto's geeft dit toch weer nieuwe informatie, zeker i.c.m. jouw veelgelezen topic.

Veel succes en plezier met het volgende bouwproject.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Hoi John / Tilly,

Met veel aandacht en plezier lees ik je topic al een tijdje.  :thumbup: :thumbup:

Helaas heb ik niet het geduld van jou.  O:-D

Er is inderdaad erg veel informatie te vinden op dit forum en het internet over massadetectie, secties en blokken enz.
Wat mij echter nog niet echt helemaal duidelijk is geworden was het feit dat je ALLE rails in een blok moest aanpassen / modificeren.
Dit is dus wel het geval als ik je bericht goed lees. En als ik het dus verkeerd lees hoor ik dat graag  :D :D

Ik ben nu bezig met het aansluiten van de S88 decoders en liep steeds tegen het probleem aan dat ik maar een sectie van 1 rails kon maken. Op verschillende punten al een onderbreking gemaakt dmv de welbekende rode lipjes van M.

Dit bericht komt voor mij dus precies op het juiste moment.  >:-D :thumbup: :thumbup:

Top dus je uitleg.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
die mooie uitleg met tekeningen hoort eigenlijk in de WIKI te staan.Zal veel topics daarna overbodig maken want is een vraag die duizendmaal terugkomt.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken

erg duidelijk :thumbup: :biggrin:

Gr,
Matthijs

Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
"die mooie uitleg met tekeningen hoort eigenlijk in de WIKI te staan.Zal veel topics daarna overbodig maken want is een vraag die duizendmaal terugkomt. " Inderdaad maar ik vraag me af of beginners direct naar de wiki gaan kijken.

 

Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 02 september 2011, 15:44:26
"die mooie uitleg met tekeningen hoort eigenlijk in de WIKI te staan.Zal veel topics daarna overbodig maken want is een vraag die duizendmaal terugkomt. " Inderdaad maar ik vraag me af of beginners direct naar de wiki gaan kijken.


Deze beginner in ieder geval wel. ;) Heel veel informatie is inderdaad in de wiki te vinden. En daar zal ik dan ook eerst zoeken voordat ik mijn vraag die waarschijnlijk al 100 maal gesteld is erop gooi. Want zo heb ik al veel vragen voor mezelf beantwoord.

De info die hier door tilly is precies het antwoord op een vraag die ik nog niet had uitgezocht. Hoe maak je praktisch de detectie voor koploper. Zo dus. :) Heel erg veel dank voor de uiteenzetting Tilly want dit maakt het heel erg beeldend duidelijk. Ook wil ik meteen even zeggen dat je een zeer interessante baan aan het bouwen bent. En mede dankzij die van jouw, en veel andere banen op dit forum is bij mij na 10 jaar weer een hobby tot leven gekomen. :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Mooi gedaan john!

Wellicht nog handig als toevoeging: bij volledige detectie in 1 richtingsverkeer pas ik nu drie melders toe zodat ik de middelste melder als remmelder kan gebruiken en de loc niet vanaf het begin van het blok remt en tergend langzaam naar de stopmelder rijdt. Vooral bij lange blokken een voordeel.

Roland
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Citaat van: bluey op vrijdag 02 september 2011, 20:05:55
Wellicht nog handig als toevoeging: bij volledige detectie in 1 richtingsverkeer pas ik nu drie melders toe zodat ik de middelste melder als remmelder kan gebruiken en de loc niet vanaf het begin van het blok remt en tergend langzaam naar de stopmelder rijdt. Vooral bij lange blokken een voordeel.
Dag Roland,

Ik neem aan dat je dan niet met Koploper rijdt, want in Koploper kun je natuurlijk netjes leren remmen. Dan zijn 2 melders echt wel genoeg.


Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Hallo John,

Fijn dat je een duidelijke uitleg hebt gegeven over de massa detectie en blokken.

Per pb heb ik de nodige vragen al gehad over dit onderwerp en het is mooi dat jij dit nu zo uitlegt ( scheeld mij weer tijd  >:-D >:-D )

Zelf rij ik in twee richtingen met drie melders dus volledige detectie, dit werkt super.


Mvg,

Peter / degeluidsman.