Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi John,

aangezien ik het wel een apart probleem vind, vroeg ik mij af of het ook bij mij voorkomt.
Dus vanmiddag de baan een paar uur aangezet, zonder er iets aan te doen.

Ik kreeg het volgende resultaat,


Er gebeurd dus helemaal niets.
Voor mij is dit fijn, alleen jij schiet er natuurlijks niets mee op >:-D.

Maar ik denk, net zoals anderen, dat het toch iets met je kabeltjes of rails is.
Want anders verplaatst je probleem wel als je de module vervangt.

Maar ik ga ervan uit dat het je probleem gevonden krijgt B).

Succes,

Sander
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 22:37:02
ik ben wel geinteresseerd in die pulldown weerstand die genoemd wordt aan einde van de 3 strings ...

het kan een optie zijn voor sommige, denk niet bij john:

Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 23:05:12
Hallo Franky,

Citaat van: efl045 op zondag 04 september 2011, 22:52:16
Ik heb er eens rustig over nagedacht en sluit mij aan bij Peter, het kan niet anders of het komt uit de bedrading tussen rails en modules.
Aangezien je al 1 module hebt tussengevoegd en de fout schuift dan ook netjes 1 module op en je hebt de modules waarop het mis gaat al uitgewisseld voor andere, kan de fout toch eigenlijk niet te zoeken zijn in de module-ketting.
Juist gezien, daar het probleem met tussen plaatsen van een module verschuift, kan het niets anders meer wezen dan de bekabeling.

mischien wel bij anderen.
weet zelf zo niet of de data nou logisch "0" of "1" moet zijn, nooit gemeten.
durf er verder niets over te zeggen (zit er wel eens naast :oops::cool::mrgreen:), peter weet het (mischien) wel of dat wat gaat uithalen.

Groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hoi John,

sorry voor het late antwoord, ben namelijk sinds vorige week aan een maandje vakantie begonnen.
Ik heb het even nagekeken voor je, S88 is laagohmig, dus moet er een weerstand tussen de data en de 5volt. dit zijn de buitenste pinnen van de 6-pins connector.
1,5 kOhm zou voldoende moeten zijn, maar grotere waardes (4k7 of 10k) zouden het ook moeten doen.
kijk ook even op http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html
voor die pin beschrijving.
Ikzelf heb op bepaalde plaatsen zowelvdecdraden naar de melders alsook de s88 netwerkdraden over en naast ringleidingen en variabel zwaar belastte laagspanningsleidingen liggen, zonder problemen, maar wel met deze weerstand erbij, ik heb op sommige plaatsen zelfs kabels van 5 meter lopen tussen 2 s88 modules.

veel succes,
zonnige groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Thurbo op maandag 05 september 2011, 10:47:15
Is de transisitor vervangen? dacht de BC547?
Op onze clubbaan dezelfde soort storing gehad en nadat we de transistors op de s88 printen vervangen hadden uit voorzorg, was de storing weg.
De transisitor zorgt schijnbaar voor het resetverhaal. Ik weet alleen niet of dat dit ook bij John´s baan het geval is.
Ook daar zit een transistor in de resetlijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Electronica Freak op maandag 05 september 2011, 15:53:32
weet zelf zo niet of de data nou logisch "0" of "1" moet zijn, nooit gemeten.
Alles na de laatste terugmeld module wordt als "0" of "1" ingelezen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: EgMaf op maandag 05 september 2011, 09:01:54
Zoals ik al eerder schreef zou het er ook aan kunnen liggen dat spoorstaven in elkaars verlengde elkaar raken...
Dag Egmaf en Rien,

Ik heb het nog eens extra nagevraagd aan John, zie hier een eindje verder, en John krijgt niet enkel valse bezetmeldingen (dit zou aan de railstaven kunnen gelegen zijn), maar ook het omgekeerde, bij een bezet spoor valt de detectie weg. En dit laatste sluit jullie hypothese natuurlijk uit.

Citaat van: Tilly op zondag 04 september 2011, 19:04:46
Citaat van: efl045 op zondag 04 september 2011, 17:45:20
Ik probeer en beetje mee te denken, maar snap iets niet (zal wel aan mij liggen :-)), maar je spreekt van spookmeldingen als een sectie niet bezet is en ook als ze wel bezet is. Maar in dat laatste geval, is dat dan toch geen spookmelding? Toch...?

Hoi Franky,

de term spookmelding is inderdaad verwarrend maar het gaat in beide gevallen mis. Dus af en toe wordt een uitgang heel even "hoog" als er niets op staat of heel even "laag" als er wel iets op staat.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo allemaal,

Er is weer volop gereageerd zie ik. Gisteravond had ik al enkele reacties klaar maar toen viel internet weg  :-( Het is mij nu te veel werk om op iedere reactie apart te reageren en ik hoop dan ook dat jullie hier begrip voor hebben.

Allereerst wil ik even Peter en Sander bedanken voor het testen. Sander, ziet er goed uit en Peter, jij hebt nog huiswerk :D Het lijkt erop dat je hetzelfde probleem hebt maar dan met 6 meldingen tegelijk :?

Citaat van: efl045 op maandag 05 september 2011, 17:51:05

Ik heb het nog eens extra nagevraagd aan John, zie hier een eindje verder, en John krijgt niet enkel valse bezetmeldingen (dit zou aan de railstaven kunnen gelegen zijn), maar ook het omgekeerde, bij een bezet spoor valt de detectie weg. En dit laatste sluit jullie hypothese natuurlijk uit.


Franky,

Klopt helemaal. Al mijn testen en inspanningen laten zien dat het probleem hoogstwaarschijnlijk zit in de bekabeling tussen de modules en de secties. De secties zijn al meerdere keren losgemaakt en gecontroleerd dus ik verwacht niet dat het probleem hier zit.
De kabels tussen de secties en de modules zijn ook vernieuwd en zo kort mogelijk gehouden. De lengte variëert tussen de 1 en 3 meter, dat kan volgens mij niet het probleem zijn. Sommige secties (klimovalen)liggen tot wel 7 meter van de module en deze werken feilloos.

Citaat van: efl045 op zondag 04 september 2011, 23:22:07

Maar wat mij ook opviel is dat er op sommige plaatsen, ik zie dat bijvoorbeeld achter je bedieningsconsole, TL lampen vrij dicht in de buurt van je rails hangen.
't Zal daar toch niks mee te maken hebben?
Is de fout er ook als die TLs niet gebruikt worden?


Franky,

Tijdens het rijden kan ik de TL?s zonder problemen aan en uit zetten.

Als ik het goed heb dan zijn er nu drie opties naar voren gekomen:
1)   Weerstand op het einde van de keten
2)   Pull up/down weerstand per melder
3)   Aarding terugmeldmodules


Weerstand op het einde van de keten

Citaat van: sn00zerman op zondag 04 september 2011, 17:28:55

zet op het einde van je "keten" eens een 10k weerstand tussen de data pin en de gnd pin ;-)


Kris,

Op deze manier?




Pull up/down weerstand per melder

Citaat van: Janvis op zondag 04 september 2011, 17:35:47

Het eerste wat in me op komt is, zet eens een weerstand van 10k tussen de betreffende ingangen en de rode draad, puur als pullup weerstand om de ingang wat minder gevoelig te maken


Jan,
Bedoel je dit?




Aarding terugmeldmodules



Moet deze nu aangesloten worden op de 220V aarding?

Graag een bevestiging zodat ik dit eens kan testen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op maandag 05 september 2011, 18:54:46
Moet deze nu aangesloten worden op de 220V aarding?

Ja

zonder pull-up of down weerstand :mrgreen: :P

Groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
waar staat deze "aardings" info op de LDT site ?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi Koen,

is te vinden onder Anschlussbeispiele en dan Rückmeldemodul RM-88-N-O ( 3-Leiter Gleis )

Citaat van: Electronica Freak op maandag 05 september 2011, 19:06:29

Ja

zonder pull-up of down weerstand :mrgreen: :P


Mercy Mathijs :-)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op maandag 05 september 2011, 19:48:47
is te vinden onder Anschlussbeispiele en dan Rückmeldemodul RM-88-N-O ( 3-Leiter Gleis )
Dag John,

Ik lees daar alvast niets over de net (220V) aarde.
Dit staat er letterlijk: ein Kabel, das mit der Anlagenmasse verbunden ist

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hallo,

snap er langzamerhand niets meer van zo :confused:
weet alleen niet of de afscherming van de kabel ook is verbonden met de massa (-) van de print.
is dat het geval ??

er zijn zoveel stuur/singaal kabels de een omvlechting hebben die is aangesloten op de aarde, er zijn zelfs dinrail RJ45 connectoren voor het doorlussen van kabels met een verbinding aan de rail voor aarding.

groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
nou ik mag een boon zijn maar ik zie niks over randaarde daar.. doe eens een link naar de pagina

korn
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
1) Of dat iets af doet ???
2) Pull up weerstand, tussen ingang en voeding die de terugmeld modules voedt.
3) Als je dit doet zorg er voor dat je PC goed geaard is. Voel maar eens aan het chassis van je PC indien deze niet geaard is. Je voelt dan een tinteling wat aangeeft dat er een behoorlijk spanning op het chassis staat.
Op het chassis van je PC zonder aarde kan een spanning van zo?n 115V komen te staan. In de voeding van je PC zitten zogeheten Y-condenstaoren. Slaat zo?n condenstor door kan er nog een hogere spanning op de chassis komen te staan.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: efl045 op maandag 05 september 2011, 20:14:50

Ik lees daar alvast niets over de net (220V) aarde.
Dit staat er letterlijk: ein Kabel, das mit der Anlagenmasse verbunden ist


Hoi Franky,

dat had ik ook gelezen maar heb toch naar het advies van Mathijs geluisterd. Kan inmiddels al melden dat dit niet werkt. Ik had een kabel gemaakt vanaf de kast van de PC(die geaard is) tot aan module 5. Helaas zojuist een spookmelding op sectie 5.10.

Citaat van: Freak op maandag 05 september 2011, 21:30:11

3) Als je dit doet zorg er voor dat je PC goed geaard is. Voel maar eens aan het chassis van je PC indien deze niet geaard is. Je voelt dan een tinteling wat aangeeft dat er een behoorlijk spanning op het chassis staat.
Op het chassis van je PC zonder aarde kan een spanning van zo?n 115V komen te staan. In de voeding van je PC zitten zogeheten Y-condenstaoren. Slaat zo?n condenstor door kan er nog een hogere spanning op de chassis komen te staan.


Hoi Peter,

zojuist de kabel maar direct verwijderd 8o

Als ik dit wil proberen moet ik dan een verbinding maken met de boostermassa?

Citaat van: Electronica Freak op maandag 05 september 2011, 20:40:35

snap er langzamerhand niets meer van zo :confused:
weet alleen niet of de afscherming van de kabel ook is verbonden met de massa (-) van de print.
is dat het geval ??


Hoi Mathijs,

geen idee :?

Citaat van: 3railkoen op maandag 05 september 2011, 20:48:31

nou ik mag een boon zijn maar ik zie niks over randaarde daar.. doe eens een link naar de pagina


Koen,

je bent inderdaad een boon :D Een link plaatsen lukt niet :?

Probeer dit eens:

Anschlussbeispiele, dan Rückmeldemodul RM-88-N-O ( 3-Leiter Gleis ) en dan klikken op "Zur Produktbeschreibung: RM-88-N-O".

Citaat van: Freak op maandag 05 september 2011, 21:30:11

2) Pull up weerstand, tussen ingang en voeding die de terugmeld modules voedt.


Peter,

is mijn tekening correct?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op maandag 05 september 2011, 21:51:30
is mijn tekening correct?
Correct,

De kabel die aan de connector van de module is gesoldeerd sluit je aan op de massa (bruin) van de centrale (+boosters). Maar het lost je probleem niet op.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi john, zie het nu .. Um die Abschirmung der Busverbindungen nachbei Bedarf mit der Anlagenmasse zu verbinden, kann ein Kabel, das mit der Anlagenmasse verbunden ist, an das Metallgehäuse einer RJ-45 Buchsen gelötet werden.

volgens mij hebben ze het over de digitale massa (dus de baan massa) achter de booster en niet over de randaarde van je 220v installatie


koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
is inderdaad niet je randaarde, maar de baan massa
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo allemaal,

module 5 gekoppeld aan de boostermassa en de logging gestart. Na 10 min al dit resultaat 8o



Dit werkt dus averechts :(

Kabel losgemaakt en alles normaliseerd zich weer. Vreemd is ook de laatste melding van melder 5.14, 0ms :help:

Morgen eens kijken of we de tip van Kris eens kunnen testen, dat is nl de makkelijkste ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Heb je mijn berichtjes van de laatste paar dagen in dit topic gelezen....?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op zondag 04 september 2011, 17:15:02
Nu had ik laatst contact met Paul Haagsma en hem dit probleem voorgelegd met de vraag:
Is het mogelijk om ergens in Koploper iets in te stellen waardoor Koploper alleen maar reageert op meldingen die langer duren dan bv 100ms? Ik weet dat dit geen bronaanpak is maar toch....
Dit was zijn antwoord:
De optie die jij zou willen zit er niet in. Wordt al jaren gevraagd, echter ik vind dat het bij de bron aangepakt moet worden en niet via de achterkant.
Helaas dus, ik zal dus echt naar de oorzaak op zoek moeten.
Dag John,

Heb je al ooit geprobeerd dit zelf te realiseren op de ingangen op de terugmeldmodules zelf?
Nu heb ik jammer genoeg geen schema van de door jou gebruikte modules, maar ik kan mij ongeveer wel voorstellen wat daar moet op zitten.
Ik veronderstel (maar waag mij nu misschien wel ver zo zonder schema...) dat er eerst opto couplers zitten die die dan ingangen van flip flops sturen.
Zitten op die ingangen van die flip flops geen RC filters? Want daarvan kun je dan de tijdsconstante verhogen en dan komen korte pulsen er vanzelf niet meer door.
Ik heb dat in een vorig leven ook ooit moeten doen op de Edits terugmeld modules. Tijdsconstante ongever 10x verhoogd en ik was verlost van alle valse meldingen.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi franky, het is de rm-88-n-o .. zie http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm  en dan de desbetreffende zip file ongeveer halverwege die pagina..

er zit idd een rc combi rondom de klemmen (r1..r4 en r5..r6 / c1..c16) .  zie onderdelen lijst in 1 van de bestanden in die zip en plaatje... we zouden ff de printplaat moeten bekijken hoe het precies hangt  ..

gr koen

ps: bij mij werkt de oplossing met een diode in de terugmeld leiding prima voor de eerste 6 modules die ik gister gedaan heb (zie http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_670.pdf) maar dat hebben we bij john getest en hielp daar niet



Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
In het echt komen de treinen op een station binnen met max 40km/u,al naar gelang de wissels die bereden moeten worden dus moeten ze meestal al snelheid terug nemen voordat ze het station binnen lopen.Hierdoor lijkt het mij niet zo'n probleem dat een trein met lage snelheid het station binnen loopt en op het laatste moment tot stilstand komt.De remcurve begint dus al voor het binnen lopen van het station en dan word er nog een stuk door gereden met 40 km/u en bij de ATB nieuwe generatie zelfs de laatste 20 meters met een snelheid lager dan 20 km.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: EgMaf op maandag 05 september 2011, 23:31:23
Hallo John,

Heb je mijn berichtjes van de laatste paar dagen in dit topic gelezen....?

Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen.
Eerst willen we weten wat er gebeurt onder de volgende omstandigheden:

We gaan een foute verbinding los halen en wel van de rails.
Komen er nog steeds foutmeldingen dan halen we de draad los van de terugmeldmodule.

Op deze manier moet er toch achter te komen zijn waar het probleem precies in zit ?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi John,


Net terug op de hotelkamer (van een bezoekje aan Deutschland Express in Gelsenkirchen),
en meteen een heleboel berichten in je topic zie ik :-)

je tekening voor je weerstand tussen die 2 pinnen is inderdaad correct.
Gaat die "IN" naar je PC toe, en die "OUT" naar een volgende S88 bezetmelder toe ?
Hij moet namelijk op het einde van de keten hé :-)
Nuja, je merkt dit snel genoeg, als je het op de verkeerde buitenste pinnen doet, ga je volgens
mij geen terugmelding van je laatste melder krijgen.
Dus of het op de linkse 6 pins of de rechtse 6 pins hoort, is afhankelijk naar waar die kabel gaat.
Aangezien je een kabel in de linkse hebt, en niet in de rechtse, vermoed ik al dat die een foto is van
het einde van je keten, en dan is het inderdaad de kant waar GEEN netwerkkabel in steekt :-)


succes,
Kris (morgen op weg naar Bad-Driburg, volgende modelbaan)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: huub op dinsdag 06 september 2011, 17:54:56
Citaat van: EgMaf op maandag 05 september 2011, 23:31:23
Hallo John,

Heb je mijn berichtjes van de laatste paar dagen in dit topic gelezen....?

Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen.
Eerst willen we weten wat er gebeurt onder de volgende omstandigheden:

We gaan een foute verbinding los halen en wel van de rails.
Komen er nog steeds foutmeldingen dan halen we de draad los van de terugmeldmodule.

Op deze manier moet er toch achter te komen zijn waar het probleem precies in zit ?


Hoi Egmaf en Huub,

ik had ze wel gelezen maar nog niet gereageerd, dit geldt trouwens voor nog meer reacties maar hier kom ik later nog op terug.

Als er geen leidingen aan de S88 module aangesloten zijn komen er geen meldingen. Zodra ik ze allemaal aansluit en er niets op zet gaat het ook nog goed. Op het moment dat er sporen van de betreffende secties belegd worden, begint het. De secties zijn meerdere keren nagekeken en heb hier niets gevonden. Nu dacht ik al dat het iets te maken had met zogenaamd "overspringen" maar bij één sectie heb ik in het verleden een 0.5mm2 kabel gelegd direct naar de module maar kreeg toen toch een melding :?

Omdat ik hier al meerdere keren de zaak los gehad heb wilde ik iets anders proberen.

Inmiddels is voorstel 3, massaaansluiting FTP klem module, uitgevoerd maar zonder resultaat.

Zojuist heb ik het voorstel van Kris (voorstel 1), inbouw weerstand einde keten, uitgevoerd en dat zag er zo uit:



Echter ook dit mocht niet baten, opnieuw een melding :(

Wat ik nu eerst wil proberen is het voorstel van Jan (voorstel 2), inbouw pull down weerstand, en dit van Walter:

Citaat van: wissels op zondag 04 september 2011, 23:36:13

van een defecte S88 decoder (kloon) op mijn baan zorgde er regelmatig voor dat S88 meldingen 8 stuks naar voren schoven, echter was er op de defecte S88 wel 1 bezetmelder bezet kwamen alle bezetmelders goed binnen. Misschien hier ook ergens een foute S88 in de reeks? Overigens is de mijne keurig netjes kosteloos gerepareerd, let wel deze fout werd dus in de volgende reeks pas zichtbaar, terwijl de voorgaande S88 juist leek te werken, maar hier het defect in zat.


Daarna zien we wel weer verder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 06 september 2011, 07:41:54
hi franky, het is de rm-88-n-o .. zie http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm  en dan de desbetreffende zip file ongeveer halverwege die pagina..
er zit idd een rc combi rondom de klemmen (r1..r4 en r5..r6 / c1..c16) .  zie onderdelen lijst in 1 van de bestanden in die zip en plaatje... we zouden ff de printplaat moeten bekijken hoe het precies hangt  ..
Dag Koen,

Een schema vind ik daar niet...maar uit de componenten opstelling meen ik inderdaad te mogen opmaken dat er RC laagdoorlaatfilters zitten op de ingangen (kan eigenlijk niet anders, anders 'vliegen' de stoorpulsen rond je oren).
Daarmee kun je dus doen wat Paul niet softwarematig wil doen: zorgen dat een puls een minimale breedte moet hebben om als ingang gezien te worden: de condensator moet 'opgeladen' worden tot een zeker waarde vooraleer een ingang 'hoog' kan worden. En omgekeerd weer 'ontladen' vooraleer een ingang als 'laag' kan gezien worden.
Door dus de condensator te vergroten komen 'kortere' pulsen er niet meer door.
De condensator 'verhogen' doe je eenvoudig door er een 'grotere' over te solderen (op de onderkant van de print).
Doe ook niet alle ingangen tegelijk, start met 1 ingang waar het heel vaak mis gaat.
Om enig effect te scoren zou je de condensator (C1...C16) bijvoorbeeld 10x groter kunnen nemen.
Natuurlijk ook niet overdrijven want je ingangen worden er 'trager' door!
Maar dat doet exact hetzelde als gevraag wordt aan Paul: de minimum pulsduur verlengen.

Groeten,

Franky

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi Franky,

niet dat ik hieraan wil beginnen maar heb je hier iets aan:



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op dinsdag 06 september 2011, 19:35:06
niet dat ik hieraan wil beginnen maar heb je hier iets aan:
Waarom zou je daar niet aan beginnen John?

Gewoon onder 1 van de C1...C16 een exemplaar solderen met een 10x grotere waarde...dat zijn 2 soldeerpuntjes...
En je krijgt exact wat je nu aan Paul hebt gevraagd: laat enkel pulsen door van een minimum breedte...

Probeer dit om te beginnen met 1 ingang waar het vaak mis gaat.

Groeten,

Franky

Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Franky,

als ik ze aan de onderkant erop wil solderen dan zal ik de modules anders moeten bevestigen en kan ik de huidige behuizing hoogstwaarschijnlijk niet meer gebruiken. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de oplossing van Jan, als die werkt natuurlijk ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op dinsdag 06 september 2011, 19:42:29
Franky,

als ik ze aan de onderkant erop wil solderen dan zal ik de modules anders moeten bevestigen en kan ik de huidige behuizing hoogstwaarschijnlijk niet meer gebruiken. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de oplossing van Jan, als die werkt natuurlijk ;)

Groetjes, John
Dag John,

Ik ken de behuizing natuurlijk niet, maar voor een proef kan dat toch ook zonder?
In ieder geval, wat je ook nog allemaal probeert, hou dit toch in gedachten, het is de 'hardware' oplossing van wat je in soft gevraagd had aan Paul.
Ik zie echt geen andere oplossing meer voor je probleem.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op dinsdag 06 september 2011, 19:05:24
Zojuist heb ik het voorstel van Kris (voorstel 1), inbouw weerstand einde keten, uitgevoerd en dat zag er zo uit:



Echter ook dit mocht niet baten, opnieuw een melding :(


John,

ik kan het mis hebben, maar je hebt de weerstand aan de ingang van je laatste module gehangen, en niet aan de uitgang. Als de weerstand enig effect op de bus zou hebben dan zou je laatste module nu geen enkele melding meer door kunnen geven. Het zal wel niet uitmaken voor het effect op de probleem melders, aar je weet maar nooit....

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
John schreef:
CiteerAls ik het goed heb dan zijn er nu drie opties naar voren gekomen:
1)   Weerstand op het einde van de keten
2)   Pull up/down weerstand per melder
3)   Aarding terugmeldmodules
en
CiteerInmiddels is voorstel 3, massaaansluiting FTP klem module, uitgevoerd maar zonder resultaat.

Zojuist heb ik het voorstel van Kris (voorstel 1), inbouw weerstand einde keten, uitgevoerd en dat zag er zo uit:

Optie 1.
Citaat van: Freak op maandag 05 september 2011, 21:30:11
1) Of dat iets af doet ???

Optie 3.
Citaat van: Freak op maandag 05 september 2011, 21:57:33
De kabel die aan de connector van de module is gesoldeerd sluit je aan op de massa (bruin) van de centrale (+boosters). Maar het lost je probleem niet op.

Optie 2.
Citaat van: Freak op maandag 05 september 2011, 21:30:11
2) Pull up weerstand, tussen ingang en voeding die de terugmeld modules voedt.
Een truck die Marklin zelf bij banen met lange bedrading toepast.
Eerlijk gezegd ook daar heb ik mijn twijfels over indien je het schema (rondom de opto?s) kent.


Plaats de pull up weerstand (10K) dicht bij het aansluitpunt van de rails.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?

Citaat van: Wasmi op dinsdag 06 september 2011, 19:52:53

ik kan het mis hebben, maar je hebt de weerstand aan de ingang van je laatste module gehangen, en niet aan de uitgang. Als de weerstand enig effect op de bus zou hebben dan zou je laatste module nu geen enkele melding meer door kunnen geven. Het zal wel niet uitmaken voor het effect op de probleem melders, aar je weet maar nooit....


Walter,

volgens mij zit de weerstand goed maar was ook aan het twijfelen. Na de eerste foutmelding heb ik ook de andere uitgang(of is het ingang :D) geprobeerd, helaas met hetzelfde resultaat :(

Citaat van: Freak op dinsdag 06 september 2011, 20:01:38

Plaats de pull up weerstand (10K) dicht bij het aansluitpunt van de rails.


Hoi Peter,

ga ik morgen proberen maar zo kort mogelijk bij de rails :? Dit betekent dat weer alles los moet :( Wat is het nadeel als ik deze weerstand kort bij de module plaats?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Citaat van: Tilly op dinsdag 06 september 2011, 20:11:41
ga ik morgen proberen maar zo kort mogelijk bij de rails :? Dit betekent dat weer alles los moet :( Wat is het nadeel als ik deze weerstand kort bij de module plaats?
Om het ingangssignaal harder naar plus te trekken, wat overigens al door de weerstanden op de print al gebeurdt. Komt het probleem dan nog voor zoek het dan toch maar meer in de bedrading (ligging daarvan).

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
john,   je had um aan de goede connector...   IN is ingang van de module die erna komt dus in dit geval de laatste in de string..

@franky

Ik heb trouwens  ff onder de rm-88-n-o gekeken op de printplaat

r1-r4 (met ieder 4 weerstanden van 10k) liggen VOOR de opto aan de klemmen waar je de draad aan zet

achter de opto liggen r5 en r6 (die ieder dus uit 8 weerstanden bestaan van 22k) en die 16 condensatoren van 10nF
om die componentne gaat het dus ... (condensator OF weerstand vergroten.. toch .. als ik goed heb opgelet bij mijn 15vdc probleempje)

gr koen

ps.. dit is natuurlijk wel wat werk en kost je je garantie op de module maar het kan ook met behoud behuizing door gewoon de condensator of weerstand te vervangen ... maar eens.. ditr is worst case oplossing.. maar een proefje is easy nietwaar ...

gr koen



Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
... moeten we dit eens aan peter littfinski voorleggen ??  en die andere knutsels

gr koen

ps.. net trouwens weer 4 decoders voorzien van een diode in de terugmeldraad en ook die melders geven een rustig beeld nu..

nog 50 diodes te gaan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 06 september 2011, 21:12:09
achter de opto liggen r5 en r6 (die ieder dus uit 8 weerstanden bestaan van 22k) en die 16 condensatoren van 10nF
om die componentne gaat het dus ... (condensator OF weerstand vergroten.. toch .. als ik goed heb opgelet bij mijn 15vdc probleempje)
Dag Koen,

Dat zijn inderdaad de 'laagdoorlaatfilters'.
Voordeel van het vergroten van de condensator is dat je er eentje 'bovenop' kunt solderen. Vergroten van de weerstanden kun je enkel door de bestaande er eerst uit te halen en er andere in te solderen. 'Bovenop' solderen zal de waarde 'verkleinen', en dat willen we toch niet hé.
Parallel schakelen van weerstanden 'verkleint' de waarde. Parallel schakelen van condensatoren 'vergroot' de waarde, en dat hebben we nodig.
De weerstanden veranderen zou ik dus zeker niet doen.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
eerst maar eens testen..

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
En wat verstaan jullie onder "korte" of kortere" pulsen ?. RC tijd van 0,2 mS naar 2 mS ?.

Citeerr1-r4 (met ieder 4 weerstanden van 10k) liggen VOOR de opto aan de klemmen waar je de draad aan zet
Deze weerstanden staan in serie met de antiparallel staande leds in de opto. De rails dienen hier als "schakelaar" om een (detectie)stroompje door de leds te laten lopen.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Freak op dinsdag 06 september 2011, 21:54:50
En wat verstaan jullie onder "korte" of kortere" pulsen ?. RC tijd van 0,2 mS naar 2 mS ?.
Dag Peter,

Vooreerst het volgende: ik ben net als jij (als ik het goed voor heb) een van de weinigen die er rotsvast van overtuigd is dat op de baan van John 'iets' opgepikt wordt door de bedrading tussen de rails en de ingangen van de terugmeldmodules.

Maar als John aan zijn bedraging nu niets meer wil of kan veranderen, is er volgens mij maar 1 oplossing: die 'opgepikte' rommel er weer 'af filteren'...

En dan moet je de RC tijd van de laagdoorlaatfilters verhogen. Of ingrijpen in de software (Koploper), maar dat is uitgesloten, Paul wil niet.

De condensator een factor 10 verhogen was een 'voorbeeld'. Het zal inderdaad best wel mogelijk zijn dat de waarde dan nog niet hoog genoeg is, maar het zal al heel wat minder gevoelig zijn voor 'storing'.

Ik heb er wel voor gewaarschuwd 'niet te overdrijven', je moet daar geen 100derden microfarads gaan plaatsen ook hé...Je ingangen moeten nog wel een beetje op tijd reageren.

Het zal dus een beetje 'zoeken' zijn en dan kun je beter de bestaande waardes niet ineens 'te veel' verhogen.

Bij mij lukte het destijds met de condensatoren 10x te vergroten op de Edits terugmelders, vandaar mijn 'voorbeeld'.

Ik zie dit echt als de enige overblijvende oplossing na alles wat al geprobeerd is.

In 'afsluitweerstanden' en 'extra massaverbindingen' geloof ik niet: moesten de storingen 'onregelmatig' zijn, dan wel, maar de fout is nu te 'vast', het zijn altijd dezelfde ingangen, dat komt uit de bedrading tussen rails en bezetmelder modules.

Groeten,

Franky  
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: wissels op zondag 04 september 2011, 23:36:13

van een defecte S88 decoder (kloon) op mijn baan zorgde er regelmatig voor dat S88 meldingen 8 stuks naar voren schoven, echter was er op de defecte S88 wel 1 bezetmelder bezet kwamen alle bezetmelders goed binnen. Misschien hier ook ergens een foute S88 in de reeks? Overigens is de mijne keurig netjes kosteloos gerepareerd, let wel deze fout werd dus in de volgende reeks pas zichtbaar, terwijl de voorgaande S88 juist leek te werken, maar hier het defect in zat.


Walter,

zojuist een module van de middelste streng omgewisseld met de vierde(vorige) module maar na 20min loggen helaas weer een melding. Nu was het uitgang 6.04 :?

Franky,

nu ik de modules toch aan het wisselen was heb ik de print eens goed bekeken. Het uitwisselen van een condensator zal mij wel lukken maar ik ga toch liever eerst de optie met de weerstand proberen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op dinsdag 06 september 2011, 23:00:21
Het uitwisselen van een condensator zal mij wel lukken maar ik ga toch liever eerst de optie met de weerstand proberen.
Dag John,

Ik begrijp dat je al ineens naar een definitieve oplossing kijkt, dan is 'uitwisselen' van de condensator misschien wel aangewezen (om alles weer in het 'kaske' te krijgen), maar bij wijze van proef zou ik er toch eerst gewoon een condensator 'bovenop' solderen. Je moet misschien verschillende waardes proberen vooraleer het goed is, en bij iedere keer uitwisselen is de kans dan veel te groot dat je de printplaat beschadigt...

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Je zou eens de RJ45 connectors na kunnen kijken of de 8 interne pinnen in het rj45 blokje nog allemaal gebogen staan of dat ze misschien ingeklapt zitten zodat wanneer je de UTP kabel erin steekt ze maar een beetje contact maken ipv 100% goed contact.
Met een smal puntig pincet kun je ze weer terug buigen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Thurbo op dinsdag 06 september 2011, 23:45:15
Je zou eens de RJ45 connectors na kunnen kijken of de 8 interne pinnen in het rj45 blokje nog allemaal gebogen staan of dat ze misschien ingeklapt zitten zodat wanneer je de UTP kabel erin steekt ze maar een beetje contact maken ipv 100% goed contact.
Met een smal puntig pincet kun je ze weer terug buigen.
Slecht contact in de RJ45 en daardoor steeds dezelfde 8 melders die fouten geven? Dat lijkt mij compleet uitgesloten. Een slecht contact geeft 'willekeurige' fouten.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi John,

Als ik alles hier zo lees. En je foto van de terugmelder zie, is dat een opto-versie niet ? Opto's zijn weliswaar prima voor isolatie, maar kunnen ook makkelijk storing oppikken via een lange draad.

Een afdoende middel hiertegen is een weerstand van 4k7 per ingang naar de centrale, rode, voedings lijn. Is hier al eerder beschreven is en waarvan je onder de noemer 'Pull-Down' al een tekening hebt.

Al het andere leidt je niet tot een oplossing ;)

Grtzz en suc6,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: de Meester op dinsdag 06 september 2011, 14:00:26

In het echt komen de treinen op een station binnen met max 40km/u,al naar gelang de wissels die bereden moeten worden dus moeten ze meestal al snelheid terug nemen voordat ze het station binnen lopen.Hierdoor lijkt het mij niet zo'n probleem dat een trein met lage snelheid het station binnen loopt en op het laatste moment tot stilstand komt.De remcurve begint dus al voor het binnen lopen van het station en dan word er nog een stuk door gereden met 40 km/u en bij de ATB nieuwe generatie zelfs de laatste 20 meters met een snelheid lager dan 20 km.


Harmen(?),

Sorry dat ik niet gereageerd heb maar dit past nu even niet in deze discussie.

Citaat van: Thurbo op dinsdag 06 september 2011, 23:45:15

Je zou eens de RJ45 connectors na kunnen kijken of de 8 interne pinnen in het rj45 blokje nog allemaal gebogen staan of dat ze misschien ingeklapt zitten zodat wanneer je de UTP kabel erin steekt ze maar een beetje contact maken ipv 100% goed contact.
Met een smal puntig pincet kun je ze weer terug buigen.


Citaat van: Thurbo op maandag 05 september 2011, 10:47:15

Is de transisitor vervangen? dacht de BC547?
Op onze clubbaan dezelfde soort storing gehad en nadat we de transistors op de s88 printen vervangen hadden uit voorzorg, was de storing weg.
De transisitor zorgt schijnbaar voor het resetverhaal. Ik weet alleen niet of dat dit ook bij John´s baan het geval is.


Arthur,

net zoals Franky al aangaf lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat hier het probleem zit. Het uitwisselen en tussenvoegen van modules sluiten dit eigenlijk uit.

Citaat van: kazango op dinsdag 06 september 2011, 23:28:14

IK lees dit draadje mee al snap ik niet alles wat er technisch gezegd wordt. Maar als we nu terug gaan naar de basis. En de draden/kabel die een probleem even geheel buiten alles aansluiten, dus even een D-tour. Mischien even een aantal rails apart aansluiten om bepaalde dingen uit te sluiten. Ik heb het idee dat er te ver gezocht gaat worden terwijl het misschien heel simpel is. Nogmaals ik heb van het meeste wat hier besproken wordt geen kaas gegeten, maar wel dat je soms een stap terug moet om verder te kunnen.


Rien,

Hoogstwaarschijnlijk heb je gelijk: bronaanpak! Maar nu ik zover ben wil ik het voorstel met de weerstand wel even testen. Zie het als een groot leerproces waar je in de toekomst alleen maar profijt van hebt ;)

Vanmorgen vroeg opgestaan en nog voordat de rest wakker was enkele weerstanden ingebouwd volgens deze tekening:



Peter heeft geadviseerd om deze zo kort mogelijk bij de sectie te plaatsen maar dat was me nu even teveel werk. Ik heb nu 4 weerstanden van 10K direct op uitgangen 6.02, 6.04, 6.06 en 6.08 geplaatst.

Op foto ziet dit er zo uit:



Vervolgens de spanning erop gezet en de logging gestart met dit tot gevolg:



Zoals jullie kunnen zien worden uitgangen 6.02 en 6.06 constant getriggerd. Deze beide secties zijn onbezet in tegenstelling tot secties 6.04 en 6.08. Zodra 6.02 en/of 6.06 belegd worden stopt het.

Citaat van: karst.drenth op dinsdag 06 september 2011, 23:59:58

Een afdoende middel hiertegen is een weerstand van 4k7 per ingang naar de centrale, rode, voedings lijn. Is hier al eerder beschreven is en waarvan je onder de noemer 'Pull-Down' al een tekening hebt.


Karst,

zou dit dus kunnen beteken dat de weerstand van 10Kte hoog is?

Groetjes, John

PS: moet nu naar mijn werk.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi John,

Jammer dat dit niet direct de oplossing is.
Kan je helaas niet helpen zoals eerder al aangegeven.
Toch ben ik wel erg nieuwsgierig naar de uitkomst en de oplossing van het probleem.
Kunnen we denk ik allemaal ons voordeel mee doen.

Succes met het zoeken naar een oplossing.

Groet Niels

PS mooie tijd om naar je werk te gaan  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi, vraag: zou je in plaats van de referentie spanning uit de baanspanning te trekken ook b.v. gewoon een
15DC voeding als referentie spanning kunnen gebruiken voor de rm-88-n-o decoder ?

Op zich heeft het niks met het digitale signaal te maken...

gr koen