Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet

Gestart door Tilly zondag 07 augustus 2011, 20:32:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hallo allemaal,

in mijn topic is het al ter sprake gekomen: is het mogelijk om een baan aan te sturen via een tablet in combinatie met Koploper? Zelf ben ik (nog) niet in het bezit van zo'n tablet maar het lijkt mij dat er genoeg forummers zijn die zo'n ding wel al hebben. Het lijkt mij interessant om te zien of dit mogelijk is en hoe dit voor elkaar te krijgen is. Wat zijn de ervaringen? Hoe kun je het beeld van het tablet instellen en/of werkbaar maken? En dat natuurlijk graag met foto's :)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Eigenlijk zo met Koploper kan het niet... Maar als je nu een app op je tablet zet die je PC via een WIFI-Router overneemt en dan kan je je PC bedienen via je Tablet.

Maar... Dat werkt wel maar ik denk dat de reactietijd niet snel genoeg zal zijn. Misschien kan je Rocrail gebruiken die dit wel ondersteunt waar je tablet zelf direct verbonden is met Rocrail.

Dus misschien de Rocrail server opstarten daar je Koploper aan linken. Dus je laat Koploper denken dat Rocrail je Centrale is. Rocrail stuurt dan de commando's door naar je TAMS MC.

Je kan dan nog steeds je Leren Remmen gebruiken en de extra's van Rocrail  :thumbup:. zo zou ik het doen, Sn00zerman had het ook al laten weten in je topic.



groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Er zijn tablets die met een OS windows 7 werken.
Met een VNC programma kun je de PC op afstand bedienen als zijn je achter de besturings PC zit.

@Dylan,
Als het het topic leest waarna John verwijst had je geweten dat John niet met Rocrail wil werken en bij koploper wil blijven.

Mvg,
Peter
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Freak op zondag 07 augustus 2011, 23:05:33
Er zijn tablets die met een OS windows 7 werken.
Met een VNC programma kun je de PC op afstand bedienen als zijn je achter de besturings PC zit.

@Dylan,
Als het het topic leest waarna John verwijst had je geweten dat John niet met Rocrail wil werken en bij koploper wil blijven.

Mvg,
Peter

Zijn topic volg ik en dat weet ik...

groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: minitreintje op zondag 07 augustus 2011, 20:50:17
Dus misschien de Rocrail server opstarten daar je Koploper aan linken. Dus je laat Koploper denken dat Rocrail je Centrale is. Rocrail stuurt dan de commando's door naar je TAMS MC.
Je iets meer verdiepen in RocRail server en Koploper, weet je mischien zelf al wat het antwoord is.  :D

Mvg,
Peter
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Freak op maandag 08 augustus 2011, 09:31:24
Citaat van: minitreintje op zondag 07 augustus 2011, 20:50:17
Dus misschien de Rocrail server opstarten daar je Koploper aan linken. Dus je laat Koploper denken dat Rocrail je Centrale is. Rocrail stuurt dan de commando's door naar je TAMS MC.
Je iets meer verdiepen in RocRail server en Koploper, weet je mischien zelf al wat het antwoord is.  :D

Mvg,
Peter

Je hebt gelijk er moet een andere oplossing zijn...



groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
De oplossing heeft Peter al gegeven: VNC of gelijkwaardig programma

* Zorg voor een apart wifi-accespoint / router. Koppel daar de PC en de Tablet draadloos aan. Daardoor heb je een apart draadloos netwerk voor de besturing van je modelbaan. Hoe meer apparaten je daar op draadloos deelt hoe minder snelle verbinding je hebt.

* Installeer VNC-server of een gelijkwaardig programma op de PC met Koploper.
* Installeer VNC-Client of  een gelijkwaardig programma op de Tablet, VNC is er ook voor Ipad en android-tablets
* Start VNC server op de PC
* Koppel VNC client en server aan elkaar.
* Start VNC op de client en krijg je bureaublad van de PC op je tablet en kan je koploper gewoon gebruiken zoals je het altijd hebt gedaan.

Groeten Ronald.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Mannen,

bedankt voor deze info maar natuurlijk wel weer vragen :D

Als je dit programma wil gebruiken is het dan noodzakelijk dat zowel de PC als het tablet hetzelfde besturingssysteem hebben, bv Windows 7?

Is iedere verandering zowel op de PC als op het tablet direct zichtbaar en is dus de baan vanuit beide te bedienen?

Ik gebruik nu één PC met 2 beeldschermen. Het lijkt mij dat het tablet dan als het ware alleen een copie laat zien van scherm I of is dit niet zo?

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Nee het programma neemt de besturing (muis, toetsenbord en scherm) over.
Je kan dus eigenlijk van afstand op je eigen computer werken.
Of van heel dichtbij :D
Een collega werkte op die manier op zijn Windows laptop.
Zijn PC was een Apple Op die manier kon ie nog een aantal voordelen van zijn mac gebruiken.


Robin
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Het is wat Robin aan geeft. Het besturingsprogramma hoeft niet hetzelfde te zijn. Je mag dus een Ipad hebben en een windows 2000, 7, vista of xp, linux, unix computer als server (dat is de computer die je overneemt). Volgens mij hoeft 2 schermen ook geen probleem te zijn maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Ik heb het voornamelijk gebruikt bij computer met één beeldscherm.

Je kan inderdaad gewoon de computer blijven bedienen tijdens het werken met VNC. Alles werkt gewoon nog. Iedere verandering op het beeldscherm van de PC wordt getoond op de tablet.

Een vriend van mij Chatte op deze manier met zijn moeder. Hij logde in via VNC op haar computer opende een text-editor (notepad) en begon te tikken :) zijn moeder zette het antwoord ook in het zelfde scherm.

Groeten Ronald.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Ja is een mooie manier om met iemand te communiceren die niets van computers weet.
Je hoeft alleen maar antwoord te geven. :D

Het 2 schermen vraagstuk kan ik ook geen zekerheid over geven helaas.

Groet, Robin
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Zit er niet teveel vertraging in via het netwerk? Lijkt me wat lastig rangeren dan toch?

Gr, Ben.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Spoorman op maandag 08 augustus 2011, 20:30:38
Zit er niet teveel vertraging in via het netwerk? Lijkt me wat lastig rangeren dan toch?

Gr, Ben.

Zelf heb ik eens gebruikt Unified Remote en daar zit wat vertraging in...
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Spoorman op maandag 08 augustus 2011, 20:30:38
Zit er niet teveel vertraging in via het netwerk? Lijkt me wat lastig rangeren dan toch?

Nee, ligt aan de mode van VNC en het netwerk. Je hebt verschillende modi waarbij de hoeveelheid data dat verstuurd wordt wordt aangepast. Ik gebruikte het om mijn NT4-server (Pentium Pro) te bedienen op een windows XP (pentium I) over een 10 mbit/s netwerk. Dan gaat het goed maar nieuwe volledige schermen zie je dan opgebouwd worden maar met de huidige machine's en snelheden moet het op een lokaal netwerk geen probleem zijn. Na de vakanties zal ik het eens gaan testen met een Windows 2000 machine en een laptop. Op de Win2000 heb ik Koploper staan en gekoppeld aan de baan. Ben eigenlijk wel benieuwd.

John zou het ook zo kunnen testen met VNC op de treinencomputer en een losse laptop. Ik neem aan dat hij wel draadloos internet thuis heeft.

Groeten Ronald.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Spoorman op maandag 08 augustus 2011, 20:30:38
Zit er niet teveel vertraging in via het netwerk? Lijkt me wat lastig rangeren dan toch?
Zekers wel, het maakt zelfs een verschil in snelheid indien de afstand tussen beide punten groter wordt. We maken dat dagelijks mee indien we onze (chip)machines op afstand bedienen.

Verder toch een opmerking vanuit de praktijk. VNC tussen PC's of tablet met windows 7 als OS gaat een stuk sneller dan VNC tussen een Windows 7 of Android. Alleen met een Acer 10,1" Iconia A500 - 16GB werkte Koploper behoorlijk.


Mvg,
Peter
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Ah, een man met ervaring. Kan je ook aangeven wat dan de grootste punten waren? Algemene bediening of bepaalde zaken?

Groeten Ronald.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Getest is met:
1. Archos 7" 70 eReader - 4GB
2. Yarvik 7" Tablet TAB211 - 4GB
3. Acer 10,1" Iconia A500 - 16GB

Bij 3 was de communicatie een stuk sneller. Verder was ook het in/uit zoomen veel gemakkelijker. Bij 1 en 2 moest je op een + /-  drukken, een besturingshandeling werd hierdoor wel eens te laat uitgevoerd. Bij 3 was dat niet nodig. Vingers er overheen, een kind kan de was doen. Een besturingsopdracht was daarmee sneller uit te voeren. Communicatie tussen Windows 7 en Andoid kost toch iets meer moeite dan men zou denken.
Nadeel van 3 t.o.v. 1 en 2 is de prijs.


Mvg,
Peter
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Goedemiddag,

heb zojuist Ultra VNC Viewer geïnstalleerd op de labtop en krijg vervolgens dit scherm:



Uploaded with ImageShack.us

En nu?

Ik ben absoluut geen ICT man dus graag in normaal Nederlands :D

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Eerst op de trein PC moet je de VNC Server installeren...


groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Dylan,

ik dacht op beide :oops:

Maar goed, dan komt toch weer dezelfde vraag: en nu?

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Je krijgt dan van het programma VNC server toch een "adres" dat je moet hebben voor de viewer...



groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Dus heb het even zelf gedaan...

1. Start de VNC Ultra Server en stel het password in (8 tekens exact!!!)
2. Start op de andere PC VNC Ultra Viewer
3. ga bij de server PC naar uitvoeren => cmd => ipconfig /all
4. je krijgt wat nummers,... zoek nu het IP van je netwerkkaart dat in je PC zit natuurlijk.
5. Vul dat nummer in bij de viewer.
6. Vul nu het wachtwoord in.
7. Klaar ben je normaal krijg je nu je PC te zien.


groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Als het om snelheid van reagern gaat is RDP (Remote Desktop Protocol) natuurlijk ongekend. Het zit ook standaard in alle windows versies (vanaf windows 2000, XP en nieuwer). Gewoon even Remote desktop (extern bureaublad) activeren

en dan vanaf een andere pc de verbinding opbouwen: Start; Accessoires; verbinding met extern bureaublad. Vul hier de naam of het IP-adres in van het systeem dat je wil overnemen, inloggen en klaar is kees.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Bassie op dinsdag 09 augustus 2011, 19:29:16
Als het om snelheid van reagern gaat is RDP (Remote Desktop Protocol) natuurlijk ongekend. Het zit ook standaard in alle windows versies (vanaf windows 2000, XP en nieuwer). Gewoon even Remote desktop (extern bureaublad) activeren

en dan vanaf een andere pc de verbinding opbouwen: Start; Accessoires; verbinding met extern bureaublad. Vul hier de naam of het IP-adres in van het systeem dat je wil overnemen, inloggen en klaar is kees.

Maar ik weet niet of het ook in Windows 7 voor tablets zit...


groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi Dylan,

bedankt, het is gelukt :)

Op de koploper PC zijn 2 schermen aangesloten. Het ene scherm laat de loklijst en lokwindows zien(scherm I) en het tweede scherm het baanplan (scherm II). Vanaf een tweede PC met dus een derde scherm (in de toekomst dus een tablet) kan ik nu scherm I overnemen en bedienen. Dat betekent dus dat ik met de huidige configuartie alleen lokomotieven kan aansturen. Natuurlijk kan ik de "ontkoppelde" vensters van scherm I en II omdraaien en dan zou ik via de tweede PC(of in de toekomst het tablet) alleen het baanplan aan kunnen sturen. Dit is dus wel een nadeel als je met 2 schermen op één PC werkt :?
Nu kun je in Koploper wel 2 of meerdere lokwindows openen dus dit kun je wel oplossen maar elegant is het niet.

Daarnaast zal het allemaal ook wel erg klein gaan worden op een tablet van 10 inch :(

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hey John,

Hoe krijg je dat voor elkaar om koploper over 2 schermen te verdelen? Ik heb zelf ook 2 schermen op mn koploperpc aangesloten.

gr jw
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
John

Wij werken ook met twee schermen.Dat wil zeggen met twee schermen in 1 ruimte want onze baan ligt in twee kamers.Nu hebben we niet zo lang geleden twee schermen er bij opgehangen in de tweede ruimte maar zaten ook met het probleem dat we koploper maar op 1 computer kunnen gebruiken.Onze oplossing is wel heel low tech maar werkt toch wel.In ruimte 1 staat de computer met toebehoren dus toetsenbord en muis etc etc.De kabels voor de tweede set schermen gaan vannaf de PC naar ruimte 2 en daar staat een draadloos toetsenbord en dito muis.Dus sta ik in ruimte 2 dan kan ik toch de PC dus Koploper bedienen die in ruimte 1 staat.Dus in jouw geval een paar extra schermen op strategische plekken en een draadloze muis.Bedienen gaat toch grotendeels met een muis.

Misschien niet wat je zoekt maar is misschien een compromis wat voor weinig geld te realiseren valt.Die kabels 10 meter lang en de aansluitingen achterop de PC voor de monitoren waren Euro 60.- Geen snelheidssverlies of andere nadelen.

Laten we het zo zeggen wij zijn er tevreden mee.

Harald & Alex
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi Jan,

als je een venster wil verschuiven over 2 schermen dan klik je in de linkerbovenhoek van het betreffende scherm op het koploper tekentje. Er verschijnt dan een menu met de keuze "positie venster". Vervolgens klik je "los gekoppeld" aan en jen kunt het scherm vervolgens verschuiven.

Harold, Alex,

bedankt voor de tip maar dit is niet wat ik zoek :? Kunnen jullie dan trouwens op meerdere schermen meerdere baamplannen laten zien?

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi John,

Ik weet, dat je geen RocRail meer gaat gebruiken, maar bij RocRail kun je de baan in veel secties inden, die je zelfs over meerdere computers kunt verdelen. Dit gaan we waarschijnlijk in de toekomst bij onze modulebaan toepassen. Met banen van weleens 30 bij 16 meter is het wel handig om de baan in stukken op te delen.

Groet,
Bert
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi Bert,

dat is inderdaad een groot voordeel van Rocrail wat je ook kunt zien bij de baan van Kris :thumbup:

Ik ga inderdaad nu niet overstappen naar Rocrail maar zeg nooit nooit ;)

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
John

Maakt niks uit hoor als je een idee in je hoofd hebt blijf je daarbij tot er iemand met een goed alternatief komt.Zo zitten wij ook wel een beetje in elkaar.

Volgens mij gaat het niet met verschillende baanoverzichten.Zou wel mooi zijn want dat geschakel wat wij ook iedere keer moeten is wel jammer.

Misschien dat iemand anders er een oplossing voor heeft?

Harald & Alex

Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Harold, Alex,

VNC is misschien wel een uitkomst voor jullie. 2 PC's met ieder 2 schermen die synchroon met elkaar te bedienen zijn :)

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Tilly op dinsdag 09 augustus 2011, 22:37:24
Harold, Alex,

VNC is misschien wel een uitkomst voor jullie. 2 PC's met ieder 2 schermen die synchroon met elkaar te bedienen zijn :)

Groetjes, John

John

Volgens mij kun je dan nog steeds niet verschillende tabbladen van baanoverzicht  tegelijkertijd openen.VNC is volgens mij net zo iets als Teamviewer.Wordt bij ons op het werk wel eens gebruikt als onze vestiging in Spanje computerproblemen heeft en dat vanuit Nederland dan opgelost moet worden.Door onze technische afdeling dan.Ik heb ook weinig kaas gegeten van computers.....

Harald & Alex
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: harald en alex op dinsdag 09 augustus 2011, 22:56:42
Volgens mij kun je dan nog steeds niet verschillende tabbladen van baanoverzicht  tegelijkertijd openen.
Klopt, en volgens Paul is het ook niet zo geprogrammeerd.

Mvg,
Peter
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Dat vind ik eigenlijk wel jammer dat dat niet kan. Zeker als je een grote baan hebt zou het mooi zijn als je de baan over meerdere monitoren kan verdelen zodat alles mooi overzichtelijk is.
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: Janvis op woensdag 10 augustus 2011, 08:49:37
Dat vind ik eigenlijk wel jammer dat dat niet kan. Zeker als je een grote baan hebt zou het mooi zijn als je de baan over meerdere monitoren kan verdelen zodat alles mooi overzichtelijk is.

Het is inderdaad zo dat er niet meerdere tabbladen over verschillende monitoren te verdelen zijn. Maar het is, als dit de wens is,  handiger om maar 1 tabblad te hebben en daar alles op te tekenen. In dat geval maak je het geheel zo groot, dat het over alle monitoren verdeeld wordt en op ieder 'scherm' zet je dan het relevante deel.
Als je 3 monitoren hebt, dan kan je op het linkerdeel je station, je midden gedeelte het rangeer en op de rechter de opstelsporen tekenen.
Het is wat redeneerwerk, want ik heb meestal 1 tabblad gebruikt voor het complete baanoverzicht en de overige tabbladen voor de details (zoals boven beschreven). Later heb ik de detail tabbladen laten vervallen en het als beschreven opgelost.
Inmiddels ben ik trouwens toch weer terug naar 1 23" monitor, een Dell touchscreen. Dat werkt eigenlijk toch wel het meest prettig: veel resolutie, behoorlijk groot beeld en met je vinger een wissel op het scherm omzetten of de lok van het ene blok naar het andere slepen. Beetje als de bediening dmv een iPad.
De Grafische interface van iTrain is erg goed en doordacht opgezet. Die laat zich heel makkelijk over meerdere schermen verdelen en aanpassen aan de gewenste grootte. Wat zou het mooi zijn als die interface ook in KL zou komen, maar ja, daar gaat dit draadje niet over.
Overigens kent ook iTrain (ik heb er serieus naar gekeken) nog geen 'leren remen' en al helemaal geen 'speciale acties'  of 'dynamische blokken'. Dat zijn voor mij toch ook nog de 'must haves' wil ik een overstap overwegen.

Overigens een uiterst aardig draadje dit, want 'we' zoeken de dieselmotor van Koploper en de Frontend van iTrain (of al het andere wat zich op iPad of iPhone achtigen laat bedienen).

Overigens is mijn ervaring met alle 'scherm/toetsenbord overneem-software' dat het wel aardig werkt voor ondersteuning op afstand, maar het echt 'remote-werken', dan is het allemaal net niet. Knopje wat toch echt twee keer ingedrukt moet worden, soms, of het net naast het scherm vallen van iets belangrijks, of het weg wezen van je muis. Voor het bedienen van KL op afstand zou ik het zelf niet in gaan zetten.

Groet,
Leendert
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi Leendert,

Citaat van: leendert op woensdag 10 augustus 2011, 09:52:20

Overigens een uiterst aardig draadje dit, want 'we' zoeken de dieselmotor van Koploper en de Frontend van iTrain (of al het andere wat zich op iPad of iPhone achtigen laat bedienen).


Hiermee sla je de spijker op z'n kop, alle hoop is nu gevestigd op Kris :D :D :D

Citaat van: harald en alex op dinsdag 09 augustus 2011, 22:56:42
Citaat van: Tilly op dinsdag 09 augustus 2011, 22:37:24
Harold, Alex,

VNC is misschien wel een uitkomst voor jullie. 2 PC's met ieder 2 schermen die synchroon met elkaar te bedienen zijn :)

Groetjes, John

John

Volgens mij kun je dan nog steeds niet verschillende tabbladen van baanoverzicht  tegelijkertijd openen.VNC is volgens mij net zo iets als Teamviewer.Wordt bij ons op het werk wel eens gebruikt als onze vestiging in Spanje computerproblemen heeft en dat vanuit Nederland dan opgelost moet worden.Door onze technische afdeling dan.Ik heb ook weinig kaas gegeten van computers.....


Harold & Alex,

wat ik bedoelde is dat je dan vanaf beide posities, één server met 2 beeldschermen en één viewer met 2 beeldschermen, alles kunt bedienen. Helaas kun je dan inderdaad geen verschillende baanplannen laten zien :?

Groetjes, John
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
John

Daar heb ik dus geen extra PC voor nodig.Dat lukt met die draadloze apparatuur dus ook.Bij ons is het zo dat je op 2 punten in de twee kamers kan staan om alles te bekijken.Voor de rest is alles volgebouwd  ;) Er zijn nog twee andere plaatsen waar je kan staan maar dan zit je onder het schuine dak.Dat gaat wel maar is niet echt comfortabel.

Op die twee plaatsen hangen dan ook de monitoren.Als je zoals jij veel meer ruimte hebt om rond te lopen dan zal dat idee van ons niet goed zijn.Bij ons sta je dus eigenlijk automatisch met je neus op de monitoren.Dan hoeven we dus geen tweede PC of wat jou wens is een tablet omdat je er toch nergens mee naar toe kan lopen  :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Ik zie nu pas dit draadje ...

Wat je eigenlijk nodig hebt, is inderdaad "best of both worlds".
Daarom is het idee om Koploper en RocRail samen te draaien, misschien nog niet zo gek.
Volgens mij ondersteunen zowel koploper als Rocrail, SRCP.
Zodoende zou je beide software-pakketten naast mekaar moeten kunnen draaien. Zowel RocRail als Koploper kunnen dan de S88
signalen verwerken, en wissels (en andere decoders) en locs aansturen.
De automatisatie laat je volledig door Koploper afhandelen. De visualisatie door RocRail.
Je moet dan wel zowel in RocRail als in Koploper, je volledige plan tekenen en je locs beheren.
Van Koploper kan je dan het "leren remmen" gebruiken, en in RocRail, kan je je baanplan in delen opdelen, en telkens een deel op je tablet laden. Ook kan je dan met het loc-scherm van RocRail, handmatig op je tablet locs besturen.
Het enige wat je gaat missen, is de mogelijkheid om dienstenroosters op je tablet op te starten, dit zal je op het koploper scherm zelf moeten doen.

M'n laptop om met Koploper te experimenteren is nog niet klaar, teveel niet-trein-gerelateerde zaken nog te doen, zo vlak voor m'n verlof.
Ik vrees dat ikzelf pas ergens begin oktober aan dit experiment kan beginnen :-(
(ik wil dat leren remmen wel eens zien werken)


groeten,
Kris
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Ik zou willen dat ik het allemaal begreep,  steeds vaker kom ik tot de conclussie dat ik vroeger een vak had moeten leren en niet voor koekenbakker :-(

gr erik
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Erik,


Bij ons zeggen ze "ieder zijne stiel", ik kan nog geeneens een ei bakken, ik ben jaloers op jou als koekenbakker !
Als het er echt op aan komt, dan verhonger ik waarschijnlijk, terwijl jij rustig je eigen koeken kan bakken !


groeten,
Kris (altijd bereid om persoonlijke uitleg te komen geven, in ruil voor een paar lekkere koeken)
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Beste allemaal,

Een eenvoudige manier om koploper te bedienen met een tablet, is met een programma dat het scherm en de muis overneemt. Zo´n applicatie is bijvoorbeeld PhoneMyPC. Dat is er zowel voor Ipad als Android achtigen. Gewoon met je vinger op de spiegeleieren klikken of op een wissel om het geheel om te zetten.

Het programma kost iets van 11 Euro, maar is elke cent waard.

Bijgaand een afbeelding (demo opstelling) van de laptop, bedient door de tablet (Samsung Galaxy TAB 10.1, in dit geval).




Echt een aanrader!

Groet,
leendert
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Dag Leendert,

Mooi werk!
Zou het ook met Itrain kunnen?
vr.gr.
Niek
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Met elke software kan het... Zo'n programma neemt gewoon de muis en het toetsenbord over van je computer naar je Tablet. VNC is ook zo eentje... Kan je op afstand bv. in Duitsland je computer in België benaderen via internet. Dit is hetzelfde maar dan via het WIFI netwerk van je thuis.

Heb zelf ook zo'n app wel ergens. werk perfect.


groeten Dylan
Re:Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Niek,

Voor itrain is er een app in ontwikkeling.
Re: Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Hoi,

is er nu bijna een jaar later nog een betere oplossing?
Via het nieuwsblad bieden ze een tablet aan, voor net geen 80 euro.

alvast bedankt

Wim
Re: Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: wimhelsen op vrijdag 22 februari 2013, 14:58:55
is er nu bijna een jaar later nog een betere oplossing?
Dag Wim,

Ik snap niet goed wat je bedoelt met een betere oplossing...
Het enige betere dan een PC scherm overnemen zou zijn dat Koploper rechtstreeks op de tablet draait dan? Dat zie ik Paul nog niet meteen implementeren...
Dus zal het wel altijd moeten via overname van een PC scherm.
Ik gebruik tussen PCees onderling LogMeIn Free, werkt perfect, volledig gratis en daarbovenop een gratis applicatie voor mijn iPad, meer moet dat niet zijn :-) 
Re: Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Dag Mon,

door de verschillende oplossingen zag ik door het bos de bomen niet meer.
De oplossing die ik hier uithaal is van minitreintje, werken via VNC.

Ik heb nog geen tablet, maar mij lijkt het wel handig, als je je besturing kunt overnemen op je tablet.
Zeker als je aan de andere kant van je baan bezig bent.

Ik dacht na een jaar, is er misschien nog een betere oplossing.

mvg

Wim
Re: Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
Citaat van: wimhelsen op vrijdag 22 februari 2013, 16:00:10
Ik heb nog geen tablet, maar mij lijkt het wel handig, als je je besturing kunt overnemen op je tablet.
Zeker als je aan de andere kant van je baan bezig bent.
Ik heb wel al een tablet maar nog geen baan, nog veel erger :-)
Maar ik heb wel al getest op de iPad met LogMeIn en dat werkt perfect, je ziet gewoon het scherm van de PC die Koploper stuurt en op de tablet kun je alles aanklikken zoals op de PC, de PC voert het dan uit.
Ik zou niet weten wat daar nog kan aan verbeteren. Voor mij is dat perfect. Ik kan er een baan in Zuid-Afrika mee sturen :-)
Re: Een baan aangestuurd met Koploper bedienen mbv een tablet
alleen jammer dat je dan de baan in Z Afrika niet ziet, natuurlijk.  Maar ook daar zijn dan wel weer oplossing voor met webcams ...