Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Goedemiddag,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties, het is dus blijkbaar niet voor niets geweest ;)

De plaatjes zijn inmiddels naar forumbeheerder Willie gestuurd en ik ga ervan uit dat jullie deze zelf wel ergens in de Wiki kunnen plaatsen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
CiteerCitaat van: bluey op Vrijdag 02 September 2011, 20:05:55
Wellicht nog handig als toevoeging: bij volledige detectie in 1 richtingsverkeer pas ik nu drie melders toe zodat ik de middelste melder als remmelder kan gebruiken en de loc niet vanaf het begin van het blok remt en tergend langzaam naar de stopmelder rijdt. Vooral bij lange blokken een voordeel.
Dag Roland,

Ik neem aan dat je dan niet met Koploper rijdt, want in Koploper kun je natuurlijk netjes leren remmen. Dan zijn 2 melders echt wel genoeg.


Franky

Hallo franky,

Ik rij al geruime tijd met koploper. Als je een blok van 2,5 meter hebt en alleen een inrijmelder van 2,10 en een stopmelder van 0,40, begint de trein te vertragen zodra hij het blok binnenkomt . Uiteraard stopt hij netjes op de melder, maar hij vertraagd al vroeger dan nodig is. Dat kun je voorkomen door er een derde melder tussen te leggen en in de blOlgegevens aan te geven dat hij op die melder tot gemiddelde snelheid af moet remmen. Hij blijft dan het eerste stuk van het blOk gewoon op snelheid.

Natuurlijk slechts mijn mening en ik ben zeker geen expert.

On topic maar weer

Roland
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Citaat van: bluey op zaterdag 03 september 2011, 20:07:31
CiteerCitaat van: bluey op Vrijdag 02 September 2011, 20:05:55
Wellicht nog handig als toevoeging: bij volledige detectie in 1 richtingsverkeer pas ik nu drie melders toe zodat ik de middelste melder als remmelder kan gebruiken en de loc niet vanaf het begin van het blok remt en tergend langzaam naar de stopmelder rijdt. Vooral bij lange blokken een voordeel.
Ik rij al geruime tijd met koploper. Als je een blok van 2,5 meter hebt en alleen een inrijmelder van 2,10 en een stopmelder van 0,40, begint de trein te vertragen zodra hij het blok binnenkomt . Uiteraard stopt hij netjes op de melder, maar hij vertraagd al vroeger dan nodig is. Dat kun je voorkomen door er een derde melder tussen te leggen en in de blOlgegevens aan te geven dat hij op die melder tot gemiddelde snelheid af moet remmen. Hij blijft dan het eerste stuk van het blOk gewoon op snelheid.

Natuurlijk slechts mijn mening en ik ben zeker geen expert.
Dag Roland,

't Is hier natuurlijk niet het Koploper forum, maar omdat je het hier meldt, misschien nog heel even off topic dan....
Heb je hier al mee geëxperimenteerd? Dit doet toch net hetzelde als die extra bezetmelder?
Uit de Koploper handleiding:
Maximale tijd voor rijden met minimum snelheid .. sec
Als de optie 'zo laat mogelijk remmen naar minimumsnelheid' aanstaat, kun je hier opgeven hoelang het acceptabel is dat de locomotief met de minimumsnelheid rijdt voordat de stopsectie wordt bereikt. Tijdens het leerproces zal de tijd worden aangepast als de locomotief langer met de minimumsnelheid rijdt dan hier is ingevuld. Meer informatie kun je lezen bij de automatische snelheidsregeling.


Groeten

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Je kunt natuurlijk ook nog een virtuele bezetmelder gebruiken.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
die extra melder is echt absoluut niet nodig. In de uitleg 2 posts terug staat precies waarom. Ik gebruik ook koploper en het werk gewoon perfect.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Toch even een opmerking/aanvulling op de ?massa?detectie van John,
John gebruik terugmeldmodules met stroomdetectie (opto?s) aan de ingangen.
De terugmeldmodules worden met een (aparte) voeding gevoed. Als een geïsoleerde stukje rail via de wielen wordt kortgesloten met de railmassa gaat er een (detectie) stroompje lopen.
Ook al lijkt het dus massadetectie, toch is het stroomdetectie.
Aardige bij John is dat er drie toestanden kunnen ontstaan.
1. Baanspanning en detectie > treinen rijden, er vindt detectie plaats.
2. Alleen baanspanning > treinen rijden, er vindt geen detectie plaats.
3. Alleen detectie> er rijden geen treinen, er vindt detectie plaats.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 15:51:30
Ook al lijkt het dus massadetectie, toch is het stroomdetectie.
100% akkoord Peter, en goed dat je het eens vermeldt. Ik denk er net zo over.
Ik zie ook meer de 2 mogelijkheden: detectie van de stroom van verbruikers (loks, wagonverlichting) wat iedereen 'stroomdetectie' noemt en detectie van stroom van een 'onafkelijke bron' wat iedereen (ook volgens mij onterecht) 'massadetectie' noemt.
Want stroom moet er altijd lopen, schakel alles af en het is gedaan met detectie.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Massadetectie, secties en blokken
eindelijk durft iemand deze discussie aan te slingeren, ik had deze gedachte ook telkens als ik hier aan het lezen was maar ik wou geen onrust zaaien dus hield me gewoon stil.
Maar het is inderdaad zo dat wanneer er geen stroom loopt er nooit iets zal gebeuren.

Echter is de verwarring wel begrijpelijk omdat niet iedereen zoveel verstand heeft van elektronica, en als je kijkt bij bijvoorbeeld M-rail banen of 2rail banan dan word er gesproken over "stroomdetectie" omdat er daadwerkelijk een stroomverbruiker aanwezig moet zijn om hem te kunnen detecteren. Een wagon word op een M-rail baan meestal niet gedetecteerd tezij er een sleper met verlichting aanwezig is (en er dus stroom gaat lopen)

Kijk je nou naar C-rail dan fungeert het wiel gewoon als schakelaar en word de te detecteren spoorstaaf kortgesloten naar massa, en dus spreekt iedereen van "massa detectie" Maar het gevolg is natuurlijk dat er een klijn stroompje door de S88 gaat lopen en uiteraard word dat stroom gedetecteerd door de module.

Misschien een leuke vergelijking is de comunicatie tussen diverse elektronica onderdelen, daar word wel ens gesproken over 1 draads systemen en 2 draads systemen, wat natuurlijk in princiepe ook nergens op slaat want via 1 draad begin je niks want er zal een massa aanwezig moeten zijn om de stroomkring rond te kunnen maken. Echter word ook daar meer een manier van comuniceren bedoeld, als je bijvoorbeeld profibus hebt of een rs485 verbinding dan zijn er 2 lijnen waar data op staat en bij bijvoorbeelt rs232 is 1 draad voldoende (de tx of de rx) maar zonder een massa gebeurd er nog steeds niks.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Goedemiddag,

bedankt weer voor jullie reacties en bijdragen.

Goed dat jullie het even gehad hebben over detectie want dit loopt nu mooi over in mijn verhaal.

Nu probeer ik al langer het probleem van spookmeldingen op te lossen maar kom er maar niet aan uit en ik heb nu de hoop dat jullie mij na deze bijdrage kunnen helpen.

Het is een lastig verhaal dus ik heb er best wel veel energie in gestoken om jullie het probleem uit te leggen.
Hier eerst een tekening van de structuur van terugmeldingen:



De problemen bevinden zich in module 5 en 6 van de linkerstreng. Het gaat ALTIJD en ALLEEN om melders 5.10, 5.12, 5.14, 5.16, 6.02, 6.04, 6.06 en 6.08. Ik heb de terugmelders allemaal zo aangesloten dat de stopsecties aangesloten zijn op even uitgangen, dit maakt het programmeren in Koploper wat makkelijker en fouten worden voorkomen.
Op de baan zitten deze melders op de volgende plaats:



Nu had forumlid Koen ook problemen met zijn terugmelding en hij heeft mij geadviseerd om eens Putty te gebruiken voor analyse.
Putty gedownload en vervolgens wat loggingen uitgevoerd. Loggingen worden trouwens uitgevoerd met volledig ingeschakelde baan en PC maar met Koploper uitgeschakeld! Met dit programma is het nl niet mogelijk om gelijktijdig com4(HSI88) uit te lezen en Koploper.
Deze loggingen zien er dan zo uit:



Je ziet een hele reeks cijfers en getallen waar ikzelf weinig mee kon. Koen(hartelijk dank daarvoor) had echter een exelfile gemaakt waarin hij de logging concreter zichtbaar kon maken en dat zag er zo uit:



Alle rode vakjes zijn onbedoelde signalen(spookmeldingen) waarbij kortstondig een melding van hoog naar laag of van laag naar hoog sprint.
Met behulp van Putty diverse loggingen uitgevoerd maar hier konden echter geen conclusies uit getokken worden en het lastige was dat je niet direct online kon zien wanneer er een spookmelding kwam.
Vervolgens heb ik een goede collega op het werk benaderd en hem gevraagd of het mogelijk is iets te maken waarbij de communicatie met de HSI direct online uit te lezen is en zichtbaar gemaakt kon worden. Dit heeft mjn collega Paul(harstikke bedankt) heel mooi gemaakt en zag er zo uit:



Rechts een venster met alle modules(1 t/m 22) en alle uitgangen(16 t/m 1) met daarin allemaal ééntjes en nulletjes die precies aangeven welke secties bezet(1) of niet bezet(0) zijn.
Aan de linkerzijde is een logscherm waarop zichtbaar wordt wanneer er een statusverandering plaatsvond en hoelang die duurde. Iedere logging wordt ook mooi in een tekstbestandje wegggeschreven en dat zag er zo uit:



Knap gemaakt maar achteraf kwam ik er achter dat het met Koploper ook gewoon allemaal kan. Alle voorgaande inspanningen zijn dus eigenlijk voor niets geweest want het uitlezen van ?spookmeldingen? kan ook gewoon via Koploper en dit gaat als volgt:
- Start Koploper op
- Bedien in Koploper het groene spiegelei
- schakel de centrale en alle boosters in(normaal gesproken gaat dit automatisch)
- Zet in koploper detectie spooktreinen uit
- Roep in Koploper het loggingscherm op en stel dit als volgt in:



Laat alles nu onder spanning staan maar in rust(geen rijdende treinen). Als het goed is gebeurd er niets en blijft het logscherm leeg, gaat het niet goed dan zie je bv dit:



Ik weet niet meer precies hoelang deze logging geduurd heeft maar te zien is dat hier uitgang 5.14 2x onbedoeld hoog gezet is met een duur van 78ms. Nu had ik laatst contact met Paul Haagsma en hem dit probleem voorgelegd met de vraag:

Is het mogelijk om ergens in Koploper iets in te stellen waardoor Koploper alleen maar reageert op meldingen die langer duren dan bv 100ms? Ik weet dat dit geen bronaanpak is maar toch....

Dit was zijn antwoord:

De optie die jij zou willen zit er niet in. Wordt al jaren gevraagd, echter ik vind dat het bij de bron aangepakt moet worden en niet via de achterkant.

Helaas dus, ik zal dus echt naar de oorzaak op zoek moeten.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Modules uitgewisseld: geen verschil
- FTP kabels uitgewisseld: geen verschil
- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
- Alle 8 secties compleet losgemaakt, nagekeken en opnieuw gemonteerd: geen verschil
- Alle kabels van de betreffende 8 probleem secties vernieuwd: geen verschil
- Met/zonder diodetruck: geen verschil
- Extra diodes in de toevoerleidingen: geen verschil

Ik kan dus doen en laten wat ik wil maar blijf spookmeldingen krijgen bij melders 5.10, 5.12, 5.14, 5.16, 6.02, 6.04, 6.06 en 6.08.
Nu komt er soms een spookmelding op één van deze secties als deze belegd is en soms als deze niet belegd is. Ik heb toen 10 loggingen uitgevoerd van 40 min om te kijken of er een relatie zit tussen belegd en onbelegd en daarvan is dit het resultaat:



Ook hier kan ik niet echt een relatie uit halen en ben nu een beetje aan het einde van mijn latijn. Heeft er iemand nog suggesties?
Mijn collega Paul had het er trouwens  over dat dit probleem ontstaat door zogenaamd ?floating? en eventueel te verhelpen is door het inbouwen van een zogenaamde pull-down weerstand. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
zet op het einde van je "keten" eens een 10k weerstand tussen de data pin en de gnd pin ;-)


groeten uit een zonovergoten gelschenkirchen :-P
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Het eerste wat in me op komt is, zet eens een weerstand van 10k tussen de betreffende ingangen en de rode draad, puur als pullup weerstand om de ingang wat minder gevoelig te maken
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
John

Als je die railstukken die de melder vormen lostrekt van de rest van de baan dan zal je toch niet nog steeds een melding krijgen?Wij hebben een paar keer hangende melders gehad maar dat zat hem of in een desbetreffende uitgang van de melderkaart of dat er toch iets in de railstukken tegen elkaar aan zat wat dus signaal doorgeeft.Oh en een paar keer vocht na ballasten wat dus ook voor rare situaties zorgde.Met een multimeter de rails doorgemeten en alles goed van elkaar geisoleerd en toch nog meldingen.

Robin kwam toen dat we de melderdraad los van de kaart moesten halen en dan vanaf de railstaaf tot aan einde draad moesten meten en toen kregen we daadwerkelijk een waarde.Een dag daarna was dit gelukkig weer weg.Misschien moet je het zo eens proberen?

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Dag John,

Ik probeer en beetje mee te denken, maar snap iets niet (zal wel aan mij liggen :-)), maar je spreekt van spookmeldingen als een sectie niet bezet is en ook als ze wel bezet is. Maar in dat laatste geval, is dat dan toch geen spookmelding? Toch...?

En dan nog iets: begrijp ik het goed dat je enkel in de KORTSTE secties (stopsecties, even nummers) spookmeldingen krijgt en in de lange(re) secties er naast niet?

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Ik heb jou verhaal aandachtig doorgelezen en dat aan het wisselen van kabels maar dat had je al gedaan.

Nu het lezen van wat reacties om een weerstand te plaatsen, moest ik ineens weer denken aan mij tijd als licht techincus hier werken we met DMX signalen en daar werd ook altijd een afsluitweerstand gebruikt.

Deze aangedragen tip is het proberen waard, ik hoop dat je de oplossing bied.

Ik blijf het aandachtig volgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Een vraagje, lopen de betreffende draden vlak in de buurt van één of meerdere wisselaandrijvingen of in de buurt van de draden die de aandrijvingen van de schakelstroom voorzien.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: sn00zerman op zondag 04 september 2011, 17:28:55
zet op het einde van je "keten" eens een 10k weerstand tussen de data pin en de gnd pin ;-)


Hoi Kris,

kun je aan de hand van de onderstaande foto aangeven wat je precies bedoelt? Dit is een laatste module in rij, op welke pinnen moet dan deze weerstand zitten?



Citaat van: Janvis op zondag 04 september 2011, 17:35:47

Het eerste wat in me op komt is, zet eens een weerstand van 10k tussen de betreffende ingangen en de rode draad, puur als pullup weerstand om de ingang wat minder gevoelig te maken


Jan,

bedoel je met rode draad de referentie spanning naar de module?

Citaat van: harald en alex op zondag 04 september 2011, 17:36:42

Als je die railstukken die de melder vormen lostrekt van de rest van de baan dan zal je toch niet nog steeds een melding krijgen?Wij hebben een paar keer hangende melders gehad maar dat zat hem of in een desbetreffende uitgang van de melderkaart of dat er toch iets in de railstukken tegen elkaar aan zat wat dus signaal doorgeeft.Oh en een paar keer vocht na ballasten wat dus ook voor rare situaties zorgde.Met een multimeter de rails doorgemeten en alles goed van elkaar geisoleerd en toch nog meldingen.

Robin kwam toen dat we de melderdraad los van de kaart moesten halen en dan vanaf de railstaaf tot aan einde draad moesten meten en toen kregen we daadwerkelijk een waarde.Een dag daarna was dit gelukkig weer weg.Misschien moet je het zo eens proberen?


Harold, Alex,

dit is al meerdere malen geprobeerd maar hier zit volgens mij niet het probleem.

Citaat van: efl045 op zondag 04 september 2011, 17:45:20

Ik probeer en beetje mee te denken, maar snap iets niet (zal wel aan mij liggen :-)), maar je spreekt van spookmeldingen als een sectie niet bezet is en ook als ze wel bezet is. Maar in dat laatste geval, is dat dan toch geen spookmelding? Toch...?

En dan nog iets: begrijp ik het goed dat je enkel in de KORTSTE secties (stopsecties, even nummers) spookmeldingen krijgt en in de lange(re) secties er naast niet?


Hoi Franky,

de term spookmelding is inderdaad verwarrend maar het gaat in beide gevallen mis. Dus af en toe wordt een uitgang heel even "hoog" als er niets op staat of heel even "laag" als er wel iets op staat.

Citaat van: degeluidsman op zondag 04 september 2011, 17:59:48

Nu het lezen van wat reacties om een weerstand te plaatsen, moest ik ineens weer denken aan mij tijd als licht techincus hier werken we met DMX signalen en daar werd ook altijd een afsluitweerstand gebruikt.

Deze aangedragen tip is het proberen waard, ik hoop dat je de oplossing bied.


Hoi Peter,

deze tips ga ik zeker ter harte nemen en uitproberen. Kun je bij jouw trouwens eens eerder genoemde logging proberen? Ik ben benieuwd of anderen ook zulke problemen hebben.

Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 18:09:29

Een vraagje, lopen de betreffende draden vlak in de buurt van één of meerdere wisselaandrijvingen of in de buurt van de draden die de aandrijvingen van de schakelstroom voorzien.


Hoi Peter,

niet echt, de bekabeling ligt hier niet anders als bij de rest van de baan. Totaal maak ik gebruik van 16 x 22 = 352 terugmeldingen en alleen bij eerder genoemde 8 gaat het mis.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Goedeavond,

ik vond trouwens nog iets op de site van Littfinsky:



Zou dit ook nog iets kunnen brengen? Ik neem aan dat dit dan aangesloten moet worden naar de algemene booster massa?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Ik was lekker aan het rijden maar voor jou heb ik de treinen stil gezet en de logging aan, ik zal over 15 min. kijken of er een melding geweest is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Ha, ha, Peter,

verpruts ik je hele avond :D

Als je heel af en toe spookmeldingen krijgt dan zou 15min wel eens te kort kunnen zijn ;)

Groetjes en alvast bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Tilly op zondag 04 september 2011, 19:22:40
Goedeavond,

ik vond trouwens nog iets op de site van Littfinsky:



Zou dit ook nog iets kunnen brengen? Ik neem aan dat dit dan aangesloten moet worden naar de algemene booster massa?

Groetjes, John

Ik zie een aarde draad, ik ga er vanuit dat deze op de randaarde aangesloten moet worden.


John maakt niets uit hoor, ik ben ook wel benieuwd tot nu toe geen spookmeldingen ik zal hem wat langer aan laten staan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Misschien een vreemd idee, maar haal de kabel van de probleemaansluitingen eens los van je terugmelddecoders. Als je dan nog steeds spookmeldingen krijgt, weet je in ieder geval zeker dat het niet (alleen) in de kabel / ligging / rails zit. Maar als de spookmeldingen dan verdwenen zijn, hoef je dus alleen nog in de kabel / ligging / rails te zoeken.

Oorzaken zouden ook inde rails zelf kunnen zitten: Is de "knip" wel helemaal zuiver? Zijn de spoorstaven niet verschoven zodat ze (soms) de spoorstaaf van een naburig blok raken?

In ieder geval: Succes!
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi Jonh

Ik heb er niet veel verstand van, maar toen ik bij mijn eerste ringleiding ( die nu in de afvalbak ligt ) de draad van de rails aan de leiding vast had gemaakt toen had ik direct kortsluiting wat bleek nou, ik had een veelte grote druppel tin aan het lipje van de rails gesmeerd en die kwam tegen de middengeleider aan.

Misschien zit daar wat mis?

Zoals ik al zei weet ik er niet veel vanaf.

succes

mvg

Leon
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 september 2011, 19:34:57
Citaat van: Tilly op zondag 04 september 2011, 19:22:40
Goedeavond,

ik vond trouwens nog iets op de site van Littfinsky:

Zou dit ook nog iets kunnen brengen? Ik neem aan dat dit dan aangesloten moet worden naar de algemene booster massa?

Groetjes, John

Ik zie een aarde draad, ik ga er vanuit dat deze op de randaarde aangesloten moet worden.
John maakt niets uit hoor, ik ben ook wel benieuwd tot nu toe geen spookmeldingen ik zal hem wat langer aan laten staan.

Mvg,
Peter / degeluidsman.

afscherming op de :arrow: aarde (meestal)
alleen beter ook niet "hard" op de aarde.
er word vaak een  Kilo/Mega-Ohm weerstand tussen de aarde en de afscherming gemaakt.

Citaat van: sn00zerman op zondag 04 september 2011, 17:28:55
zet op het einde van je "keten" eens een 10k weerstand tussen de data pin en de gnd pin ;-)

pull-down weerstand kan idd. ook werken.

Groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hi all. ik ervaar soortgelijke probemen als John.   Ik heb mijn LDT-HSI-88 installatie recentelijk zeer netjes opnieuw neergelegd (dus niks parallel...haaks kruisen .. alles 10 cm onder de rails.. gescheiden booster kringen... trafos in fase .. gelijke massa etc etc maar maakt allemaal niks uit) en in TC zie ik werkelijk een licht orgel van oplichtende blokken agv valse meldingen..  zeker 20 van de nu 120 aangesloten melders geven valse meldingen... je ziet ze continu aan en uit springen terwijl er helemaal niks loopt op de baan !!

wat wel helpt bij mij is het plaatsen van een diode (ik neem de 1n4003)   in de terugmeld leiding met de kathode in de richting van dre rails..   geen idee waarom dat helpt trouwrens (het wordt ook op de LDT site aanbevolen) en ik ga in al mijn leidingen dit toepassen. ...

een pulldown weerstand aan einde van ieder van de 3  strings ??? ...     kan iemand aangeven tussen welke draden dat dan moet .. dan maak ik ff een terminator kabel voor de 3 eindes ... en waar kunnen we referentie info hierover vinden (dus hoe komen jullie aan dit idee)?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo John,

Ik heb 1,5 uur de logging aan gehad en ook ik had een aantal meldingen, steeds dezelfde dit is drie keer voorgekomen.





Het zou iets in huis kunnen zijn wat in of uitschakeld? tijdens het rijden heb ik nooit ergens last van ik rij meestal met de spookmeldingen aan.

Ik zal de spookmelding voorloppig aanhouden en kijken of dit nogmaals voorkomt.

Misschien dat de ecos eens in de zoveel tijd iets doet ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hoi Tilly / John,

Zoals je weet ben ik net begonnen en het meeste wat ik lees op je topic is voor mij allemaal nieuw.
Ben meer bezig met het begrijpen dan met een oplossing  >:-D >:-D >:-D

Helaas kan ik je niet helpen maar ik hoop dat de oplossing snel zal komen.
Op dit moment "gebruik" ik je topic meer als handleiding  :D :D

En daarvoor dank.

Succes met zoeken.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 september 2011, 22:01:25
Hallo John,

Ik heb 1,5 uur de logging aan gehad en ook ik had een aantal meldingen, steeds dezelfde dit is drie keer voorgekomen.





Het zou iets in huis kunnen zijn wat in of uitschakeld? tijdens het rijden heb ik nooit ergens last van ik rij meestal met de spookmeldingen aan.

Ik zal de spookmelding voorloppig aanhouden en kijken of dit nogmaals voorkomt.

Misschien dat de ecos eens in de zoveel tijd iets doet ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter

Jouw bezetting heeft bijna een uur geduurd.
Misschien heeft de kat op je baan gelegen ofzo?

Groeten Sander.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Seinwezen op zondag 04 september 2011, 22:19:07
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 september 2011, 22:01:25
Hallo John,

Ik heb 1,5 uur de logging aan gehad en ook ik had een aantal meldingen, steeds dezelfde dit is drie keer voorgekomen.





Het zou iets in huis kunnen zijn wat in of uitschakeld? tijdens het rijden heb ik nooit ergens last van ik rij meestal met de spookmeldingen aan.

Ik zal de spookmelding voorloppig aanhouden en kijken of dit nogmaals voorkomt.

Misschien dat de ecos eens in de zoveel tijd iets doet ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter

Jouw bezetting heeft bijna een uur geduurd.
Misschien heeft de kat op je baan gelegen ofzo?

Groeten Sander.

Het is net anders om, deze bezetmelders worden door een trein veroorzaakt en ze zijn even Niet gedetecteerd als dit zich voordoet, vandaar dat ik denk dat de ecos eens in de zoveel tijd een soort kleine reset uitvoerd ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi, net als John heb ik het over de situatie waarbij er HELEMAAL NIKS op de baan in beweging is... dus alles staat stil en niks wordt gedaan verder..  er staat wel spanning op de baan

je zou mogen verwachten dat er dan ook geen enkele melding  binnenkomt uit de terugmeld infra

koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: EgMaf op zondag 04 september 2011, 20:07:20
Misschien een vreemd idee, maar haal de kabel van de probleemaansluitingen eens los van je terugmelddecoders. Als je dan nog steeds spookmeldingen krijgt, weet je in ieder geval zeker dat het niet (alleen) in de kabel / ligging / rails zit.

Onderstaand is door John uitgevoerd.
Citeer
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
- Alle 8 secties compleet losgemaakt, nagekeken en opnieuw gemonteerd: geen verschil
- Alle kabels van de betreffende 8 probleem secties vernieuwd: geen verschil

Citeerniet echt, de bekabeling ligt hier niet anders als bij de rest van de baan. Totaal maak ik gebruik van 16 x 22 = 352 terugmeldingen en alleen bij eerder genoemde 8 gaat het mis.
Dat geeft geen enkele garantie dat het daar dan ook goed zou moeten werken.

Citeer- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
Zoals je het hier aangeeft kan het niet aan de modules of uitlezen van de modules liggen maar aan de bekabeling tussen sectie en (Opto) ingangen.

Matthijs,
Citaat van: Electronica Freak op zondag 04 september 2011, 21:17:51
afscherming op de :arrow: aarde (meestal)
alleen beter ook niet "hard" op de aarde.
er word vaak een  Kilo/Mega-Ohm weerstand tussen de aarde en de afscherming gemaakt.
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat je nog niet zo gek veel over EMC weet ?. Het kan n.l. wel eens averechts werken, en in sommige gevallen zelfs onveilig.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo Koen,

Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 21:59:22
wat wel helpt bij mij is het plaatsen van een diode (ik neem de 1n4003)   in de terugmeld leiding met de kathode in de richting van dre rails..   geen idee waarom dat helpt trouwrens (het wordt ook op de LDT site aanbevolen) en ik ga in al mijn leidingen dit toepassen. ...
Dat is wel eens in 1 (of meerdere) topics uitgelegd. En zoals je weet is ook aan jouw medegedeeld dat je de diode zo dicht mogelijk bij de geïsoleerde spoorstaaf moet monteren en niet bij de ingangen van de terugmeld module. ;)

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
peter , dat weet ik en daar gaat het ook niet om.. die oplossing werkt bij mij (lijkt het tenminste op bij een paar test punten die ik provisorisch voorzien heb) en ga ik ook toepassen ((dus 120 diodes insolderen) maar bij john bleek dit geen oplossing te bieden.. het werkt trouwens prima als die diode gewoon in de rm-88-n-o gestoken is..

ik ben wel geinteresseerd in die pulldown weerstand die genoemd wordt aan einde van de 3 strings ...

is daar meer info over ?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo koen,

Citeer- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
Gezien dit schrijven zal een zal het naar mijn mening bij John (ook bij jouw) niet de oplossing zijn.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi peter ... well..  ik zie de "spook meldingen" willekeurig over alle 17 aangelsoten modules heen (6 / 6 / 5) ...     en telkens als ik dan een probleem geval pak en daar ff een diode tussen zet is het beeld rustig voor die poort .... .. als ik ze dus straks alle 120 gehad heb kan ik pas zeggen of al mijn problemen weg zijn of dat ik ook op 1 of 2 specifieke modules nog rare dingen zie... dus vooralsnog kan ik verder met de diodes .. maar idd bij john maakte dat niks uit...

maar is er niet wat meer info over die pulldown weerstand op de laatste  "in" poort van idere string  (doet me denken aan die coax gebaseerde locale netwerken met bnc pluggen van vroieger waarbij je dat ook op einde dee.. heeft er natuurlijk niks mee te maken maar toch)

mvg koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Dag John,

Ik heb er eens rustig over nagedacht en sluit mij aan bij Peter, het kan niet anders of het komt uit de bedrading tussen rails en modules.
Aangezien je al 1 module hebt tussengevoegd en de fout schuift dan ook netjes 1 module op en je hebt de modules waarop het mis gaat al uitgewisseld voor andere, kan de fout toch eigenlijk niet te zoeken zijn in de module-ketting.

Ik weet dat je heel erg netjes werkt en dit liever niet doet, maar ik zou het volgende toch eens proberen:
plaats bij wijze van test eens een module zo dicht als mogelijk bij de railsecties waar het mis gaat (nu huiver je waarschijnlijk...) om de lange bedrading tussen rail en modules uit te schakelen.

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi franky,wat noem je lange bedrading ? .. er gaan  maximlaal 16 draden naar een module en de ene  is langer dan de andere .. bij een beetje baan zijn die draden toch altijd tussen de 30 cm en 1.5 meter lang en soms zelfs nog langer als je uithoek wil bereiken..

verder heb ik trouwens niet het idee dat heel veel forum leden 2 diodes toepassen per massa detectie terugmeld punt (dus de diode truuk EN ook nog eens een diode in de leiding zelf) ..    je moet er kennelijk nogal wat voor over hebben om het zooitje 100% te krijgen...

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 23:00:01
hi franky,wat noem je lange bedrading ? .. er gaan  maximlaal 16 draden naar een module en de ene  is langer dan de andere .. bij een beetje baan zijn die draden toch altijd tussen de 30 cm en 1.5 meter lang en soms zelfs nog langer als je uithoek wil bereiken..

verder heb ik trouwens niet het idee dat heel veel forum leden 2 diodes toepassen per massa detectie terugmeld punt (dus de diode truuk EN ook nog eens een diode in de leiding zelf) ..    

gr koen
Dag Koen,

Ja, wat is lang...Maar aangezien het toch goed fout gaat bij John en hij al alles heeft geprobeerd behalve de bedrading inkorten tussen rail en ingang module (als ik het goed begrepen heb) dacht ik dat dat toch op zijn minst ook eens moet geprobeerd worden. En doordat John zo netjes alles opstelt zou het mij niet verwonderen dat daardoor de draden langer zijn dan strikt nodig.
We moeten toch iets proberen...

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo Franky,

Citaat van: efl045 op zondag 04 september 2011, 22:52:16
Ik heb er eens rustig over nagedacht en sluit mij aan bij Peter, het kan niet anders of het komt uit de bedrading tussen rails en modules.
Aangezien je al 1 module hebt tussengevoegd en de fout schuift dan ook netjes 1 module op en je hebt de modules waarop het mis gaat al uitgewisseld voor andere, kan de fout toch eigenlijk niet te zoeken zijn in de module-ketting.
Juist gezien, daar het probleem met tussen plaatsen van een module verschuift, kan het niets anders meer wezen dan de bekabeling.

Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 23:00:01verder heb ik trouwens niet het idee dat heel veel forum leden 2 diodes toepassen per massa detectie terugmeld punt (dus de diode truuk EN ook nog eens een diode in de leiding zelf) ..
Dit moet je zien als twee verschillende struuks die niets met elkaar te maken hebben. De ene truuk is voor een betere massacontact, de andere voor ontstoring (terugmelding)

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi peter, ja dat weet ik ook wel maar ik bedoel dat ik eigenlijk amper niemand over die 2e diode hoor 
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
franky, ja dat is waar... dat was nog niet getest.. 

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 23:08:44
ja dat weet ik ook wel maar ik bedoel dat ik eigenlijk amper niemand over die 2e diode hoor
Geheel mee eens, maar je ziet dat er steeds meer lieden beide toe gaan passen. En over een tijde heb je dan meer kundige onder ons  ;).

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 22:28:46
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat je nog niet zo gek veel over EMC weet ?
klopt, gelukkig nog lang niet uitgeleerd :biggrin:

Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 22:28:46
Het kan n.l. wel eens averechts werken, en in sommige gevallen zelfs onveilig.

je zult wel gelijk hebben, maar wil er ook wat van leren.
dus kun je mij dit nader uitleggen ?
heb de weerstand wel eens zien zitten namelijk.
bij ESD gebruiken ze ook een weerstand, in dat geval is het idd. (ook) erg gevaarlijk als je met een hoge spanning werkt.
maar ESD is niet hetzelfde als EMC, dat weet ik.

Groet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Dag John,

Ik heb eens een eindje terug gekeken in dit topic om te zien hoe je terugmeldmodules opgesteld zijn, en ik geloof dat er bij wijze van test wel wat kan ingekort worden in de bedrading.
Maar wat mij ook opviel is dat er op sommige plaatsen, ik zie dat bijvoorbeeld achter je bedieningsconsole, TL lampen vrij dicht in de buurt van je rails hangen.
't Zal daar toch niks mee te maken hebben?
Is de fout er ook als die TLs niet gebruikt worden?

Groeten,

Franky
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo Matthijs,

Je volgt een opleiding elektronica, zal je alvast een beetje opweg helpen.

Citaat van: Electronica Freak op zondag 04 september 2011, 23:16:23je zult wel gelijk hebben, maar wil er ook wat van leren.
dus kun je mij dit nader uitleggen ?
Heb je wel een aan de metalen kast van je PC gevoeld, indien deze niet is aangesloten op een wandcontactdoos zonder randaarde. Welnu vele hebben zijn PC niet geaard. Nu even verder denken als verder in de keten ?iets? aan aarde is gelegd.

Citeerheb de weerstand wel eens zien zitten namelijk.
bij ESD gebruiken ze ook een weerstand, in dat geval is het idd. (ook) erg gevaarlijk als je met een hoge spanning werkt. maar ESD is niet hetzelfde als EMC, dat weet ik.
Klopt maar EMC en ESD hebben hangen vrij dicht aan elkaar.
Om de mensen bij ons op de werkvloer enigszins vertrouwd te maken met ESD.
http://www.esdtraining.nl/circuits.pdf
http://www.esdtraining.nl/Publicatie_EPA.pdf


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Hallo allen,

van een defecte S88 decoder (kloon) op mijn baan zorgde er regelmatig voor dat S88 meldingen 8 stuks naar voren schoven, echter was er op de defecte S88 wel 1 bezetmelder bezet kwamen alle bezetmelders goed binnen. Misschien hier ook ergens een foute S88 in de reeks? Overigens is de mijne keurig netjes kosteloos gerepareerd, let wel deze fout werd dus in de volgende reeks pas zichtbaar, terwijl de voorgaande S88 juist leek te werken, maar hier het defect in zat.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 22:28:46
Citaat van: EgMaf op zondag 04 september 2011, 20:07:20
Misschien een vreemd idee, maar haal de kabel van de probleemaansluitingen eens los van je terugmelddecoders. Als je dan nog steeds spookmeldingen krijgt, weet je in ieder geval zeker dat het niet (alleen) in de kabel / ligging / rails zit.

Onderstaand is door John uitgevoerd.
Citeer
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Een extra module tussen 4 en 5 toegevoegd: spookmeldingen verschuiven van module 5 en 6 naar module 6 en 7.
- Alle 8 secties compleet losgemaakt, nagekeken en opnieuw gemonteerd: geen verschil
- Alle kabels van de betreffende 8 probleem secties vernieuwd: geen verschil


Nope, dat is niet hetzelfde!
Hij heeft de kabels vervangen, terwijl ik voorstel om eens een tijd te testen zonder dat er kabels (naar de rails / blokken) aan de terugmelddecoders zitten.
Als je zelfs dan spookmeldingen ziet, kan het niet (alleen) aan de kabels/rails liggen.
En als je dan juist helemaal geen spookmeldingen meer ziet, dan ligt het dus wel aan de kabels of rails. Zoals ik al eerder schreef zou het er ook aan kunnen liggen dat spoorstaven in elkaars verlengde elkaar raken...
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 22:29:49
Hallo Koen,

Citaat van: 3railkoen op zondag 04 september 2011, 21:59:22
wat wel helpt bij mij is het plaatsen van een diode (ik neem de 1n4003)   in de terugmeld leiding met de kathode in de richting van dre rails..   geen idee waarom dat helpt trouwrens (het wordt ook op de LDT site aanbevolen) en ik ga in al mijn leidingen dit toepassen. ...
Dat is wel eens in 1 (of meerdere) topics uitgelegd. En zoals je weet is ook aan jouw medegedeeld dat je de diode zo dicht mogelijk bij de geïsoleerde spoorstaaf moet monteren en niet bij de ingangen van de terugmeld module. ;)

Mvg,
Peter

In ieder geval bij mij zit het erin. Je kunt het als je tijd hebt hier en hier nalezen.
De resultaten kan ik nog niet meegeven want het hele schaduwstation zit nog niet in Koploper dus "loggen" is voorlopig nog even uitgesloten.

groet,
michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: wissels op zondag 04 september 2011, 23:36:13
Hallo allen,

van een defecte S88 decoder (kloon) op mijn baan zorgde er regelmatig voor dat S88 meldingen 8 stuks naar voren schoven, echter was er op de defecte S88 wel 1 bezetmelder bezet kwamen alle bezetmelders goed binnen. Misschien hier ook ergens een foute S88 in de reeks? Overigens is de mijne keurig netjes kosteloos gerepareerd, let wel deze fout werd dus in de volgende reeks pas zichtbaar, terwijl de voorgaande S88 juist leek te werken, maar hier het defect in zat.

met vriendelijke groet,

Walter

Is de transisitor vervangen? dacht de BC547?
Op onze clubbaan dezelfde soort storing gehad en nadat we de transistors op de s88 printen vervangen hadden uit voorzorg, was de storing weg.
De transisitor zorgt schijnbaar voor het resetverhaal. Ik weet alleen niet of dat dit ook bij John´s baan het geval is.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
hi michiel, ik heb die diode in de leiding (ik gebruik een 1n4003) nu toegepast op een paar punten die steeds valse meldingen gaven en zie meteen effect dus dat ga ik overal doen.. ben benieuwd wat het volgende probleem is dat ik daarna ga ontdekken  (maar dat is de hobby nietwaar..)

thanks voor de links

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, waar komen ze toch vandaan?
Citaat van: 3railkoen op maandag 05 september 2011, 12:30:15
.. ben benieuwd wat het volgende probleem is dat ik daarna ga ontdekken  (maar dat is de hobby nietwaar..)

gr koen

:D Ja, zo gaat dat. Ben blij te horen dat het direct effect heeft.