Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Lotschhard Bahn
Hallo allen,

Ik ben maar alvast een nieuw draadje begonnen voor mijn nieuwe baan. Zoals ik al even aangaf op mijn (stok) oude Goschenen SBB draadje gaan we verhuizen en is er in het nieuwe huis een aanzienlijke hoeveelheid ruimte voor een nieuwe baan (en hoeft die ruimte ook niet meer gecombineerd te worden met andere functies). Uiteraard weer Zwitsers! De werknaam die ik gekozen heb (Lotschhard Bahn) verraad het thema al denk ik. Een combinatie van de Gotthard en Lotschberg bahn. Ik wil daarin in ieder geval (weer) het station Goschenen realiseren maar daarnaast ook Blausee-Mitholz met de fameuze boog. Daarnaast is er nog ruimte voor een tweede groter en en tweede kleiner station (bv Wassen). Ben al voorzicht wat aan het ontwerpen geslagen tussen het inpakken en alle andere verhuis en verbouw activiteiten door.

Ik wil de baan uitvoeren als (ja sorry) als gelijkstroombaan met roco-line rail zonder ballast bed voor de zichtbare delen en Fleischmann Profi voor de schaduwstations. Vwb de wissels wil ik zoveel mogelijk de slanke variant gebruiken.

Ik verwacht de eerste spijker niet te slaan voor Maart 2019 maar zal in de aanloop daar naar toe hier alvast mijn ideeën en ontwerpstudies delen en hoop dat jullie willen meedenken! Daarvoor alvast bedankt.

Groet,
Marc

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Ik ga je met veel interesse volgen. Wij zijn vorig jaar verhuisd en de zolder is mijn nieuwe trein domein. Daar ben ik begonnen om een Zwitserse baan te bouwen. Op dit moment ben ik de schaduwstations aan het opzetten en aansluiten. Nog veel werk te gaan voordat de treinen kunnen rijden. Jij veel succes met de verhuizing en veel plezier met de (voor)pret van je nieuwe baan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank je Wico. Heb jij een draadje van jouw baan? Zo ja hoe heet die?
Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

In mijn "handtekening" onder dit bericht staat een link naar "Donnerwetter Alm"; dat is mijn nieuwe baan in aanbouw. De link naar "Donnerwetter Wald" verwijst naar mijn oude baan die dus inmiddels afgebroken is. Via de derde link kom je bij het foto topic van mijn (complete) verzameling Märklin Zwitserse SBB Ae 6/6 locs. Veel kijkplezier gewenst!

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc

als je een gelijkstroombaan gaat bouwen, dan hoort dit eigelijk thuis op het 2-rail gedeelte van dit forum.
Maar goed als de forumbeheerders dit toelaten, wie ben ik dan? ;)
Anders, no hard feelings, en veel succes gewenst.

Luc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hierbij de eerste ontwerp studie...verre van compleet.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat leuk! Dat ga ik natuurlijk volgen want dat is een prima themakeuze. En de eerste studie is veelbelovend. Altijd weer de vraag: hoe zit het met de bereikbaarheid? Station Göschenen is een hele uitdaging! Station Wassen lijkt mij wel erg beperkt, niettemin ook leuk om te bouwen.
Re: Lotschhard Bahn
Ben den Hollander
gast

Re: Lotschhard Bahn
Hier nog een volger. Je hebt lekker de ruimte zo te zien dus dit gaat vast leuk worden. :)

Gr, Ben.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Ook ik ga ik je zeker volgen. :) :thumbup:
De notificatie staat aan dus kom maar op met de updates.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Uiteraard ga ik dit volgen. Veel Sucsez Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Marc,

Ook ik ga je volgen.
En of het nu 2-rail of 3-rail is maakt niet uit als je er maar plezier in hebt.

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle reacties.

De komende tijd zullen de updates meer gaan over het plan en wat nieuwe aankopen dan de werkelijke bouw. We gaan eerst verhuizen (eind nov) dus denk dat de eerste schroef of spijker ergens maart of april gedraaid danwel geslagen wordt.

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
In het nieuwe huis hoeft er niet eerst verbouwd te worden?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Lotschhard Bahn
En nog een volger. Succes met de verhuizing.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 17 oktober 2018, 10:05:03
In het nieuwe huis hoeft er niet eerst verbouwd te worden?

Zeker en dat start 2 November...vandaar dat ik denk dat er pas medio maart begonnen kan worden met de baan...gelukkig in de kelder dus de zomerhitte vormt geen belemmering.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat wordt een maandje stevig doorklussen. Succes :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Ik ben op zoek naar wat foto's van het BLS Station Spiez. Op internet heb ik al het eea gevonden natuurlijk maar ik zoek eigenlijk nog wat meer foto's van de oude situatie (dus van voor de grote verbouwing). Mocht je iets hebben en het willen delen/plaatsen dan graag. Alvast bedankt.
Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gisteren binnengekomen....
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Link naar een filmpje op Youtube van mijn oude baan.

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-Marc,
Mooi filmpje en voorlopig zal die baan zich meer en meer gaan uitbreiden. Jammer, dat je van jouw KLM-huisjes geen dorpje kan gaan maken in 1:87!  :-(
Maar jij hebt er ook weer een "volger" bij! Wat betreft de vraag over het station in Spiez! Vraag het eens aan de BLS, want die hebben er een soort archief voor!
In elk geval heel veel suk6 en 'gewoon doorgaan'! :-)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank je Gerard, ja de BLS. Nooit aan gedacht..doen die 'zaken' met particulieren/hobbyisten? Enig idee waar ik zou moeten zijn?

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-Marc,
Ik heb jou een email gestuurd via dit forum :thumbup: :thumbup:

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nog maar een filmpje van mijn vorige baan...



Er staan er nog meer op Youtube. Marcdewit42
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dag Marc,

Hier nog een volger.  Zwitserland is altijd een interessant thema.  Ikzelf zit ook in die regio (BLS).  Je eerste ontwerp beloofd alvast een mooie toekomst.
Ik volg echter wel Henk, nl is Gösschenen wel bereikbaar?  Langs achteren?  Door een luik?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Ivan - Dat is zeker een goed punt, zover is het denk proces nog niet maar daar zal ik zeker rekenning mee (moeten) houden in het definitieve ontwerp.
Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Blausee-Mitholz
gast

Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op dinsdag 16 oktober 2018, 08:49:00
Hierbij de eerste ontwerp studie...verre van compleet.

De overloopwissels in de boog van Blausee-Mitholz zijn allang weg (en heb ik zelf ook weggelaten), voor de boog in het rechte stukje horen 2x overloopwissels te liggen.

Mvg, Johan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

hier nog een volger, ik heb je vorige project ook gevolgd en dat was zeer interessant. Dus deze keer gaan we ook weer mee,
ik zelf rijd SBB en een enkele BLS. De re 4/4 met autoverladewagens. Mijn vorige baan was de "Gotthardstrecke" die is inmiddels afgebroken
en ik ben op dit moment een nieuwe baan aan het ontwerpen. Ik heb voorlopig nog de tijd want ons nieuwe huis is pas volgend voorjaar/zomer klaar. Veel succes!!!!!!!


Groet Herman.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Herman - Welkom terug. Heb je al een nieuw draadje voor je nieuwe baan (ontwerp)?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Lotschhard Bahn
Nee Marc, ik heb nog geen nieuw draadje gemaakt ik moet eerst mijn ontwerp klaar hebben en dan komt hij misschien op het forum,
ik heb ook nog geen nieuwe naam. Ik dacht eerst aan "Gotthartstrecke" 02 maar dat vind ik een beetje afgezaagd.

Het stationsemplacement is wederom gebaseerd op Goschenen, maar ik heb er wat aan veranderd o.a. vanaf het station een zijlijntje te laten vertrekken. Maar we zullen zien en nog nadenken hoe het gaat heten.


Groet Herman. 
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Heb je in Wassen wel eens het voet pad achterlangs gevolgd? Dan heb je ook gezien dat daar een steen groeve heeft gelegen waar een aantal wereldberoemde beelden en bouwwerken uit zijn gekomen. In je sporenplan mis ik in Goschenen het lokspoortje tussen de twee tunnelportalen. Moet ik je daar dit keer nu weer op wijzen? LOL! Succes!



Groet Jeroen
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Jeroen - Dank voor het lokspoor advies LOL...ik denk dat die er wel (weer) komt. We zitten nu midden in de verbouwing dus het spoorde gebeuren ligt even stil. Ik hoop dat ik in het voorjaar weer wat kan gaan doen.

Het pad bij Wassen heb ik nog niet gezien/gelopen. Staat nu wel op mijn 'to do' lijstje!

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Marc,
Op dit pad moet je wel een flesje ater meenemen want e krijgt dorst van de sfeer die je proeft. Toen ik er was was de oude tunnel nog in gebruik en reden er nog zeer veel treinen. Toevallig kwam er een krokodil binnen in Göschenen en bleef ook een hele tijd staan met een storing in het treinbeinvloedingssysteem. Smullen dus.... Helaas zal het er nu een stuk rustiger zijn. Wellicht een keer plannen als er werkzaamheden zijn in de nieuwe tunnel.


Groet Jeroen
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen - Het is een tijdje rustig geweest en zoals ik had aangegeven zijn we druk met de verbouwing van het huis. Dat nadert nu zijn voltooiing. Ben inmiddels begonnen met 'inkopen' van rails en wissels. Mijn bedoeling is om Fleischmann Profi rails voor de onzichtbare delen en schaduwstations te gebruiken en Rocoline (zonder bedding) voor de zichtbare delen. Wissels etc zoveel mogelijk de slanke 10 graden versies. Daarnaast natuurlijk ook wat meer materieel aangeschaft w.o. de Trix RAe TEE (digital/sound), BLS ex SBB Re 4/4 Nina van Roco, SBB Ae 6/8 Roco. Ik ben ook opzoek naar de SBB RABDe 500 van Roco (digital/Sound) in de 7-delige uitvoering. Lastig aan te komen, dus als iemand er één weet...ik denk dat ik over 1,5 a 2 maanden met de bouw kan beginnen. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Lotschhard Bahn
We wachten vol spanning af!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ben heel benieuwd. Al foto's van de beoogde treinenkamer?
Volgens mij moet je voor een 7-delige set van de RABDe 500 van Roco, de ICN, gewoon twee bakken bijkopen (63152).
Zie hier.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ja dat klopt, probeem is dat ik er de 5 delige set (digitaal met geluid) en de twee uitbreidingsrijtuigen nog nergens heb gevonden...dus als je er ééntje weet?
Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
En ja hoor ik heb hem gevonden en gekocht, een zevendelige ICN, digitaal en met geluid! Nu nog beginnen met de baan...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-Marc,
Volgens mij is de verbouwing achter de 'rug'! Alles afstoffen, schoonmaken en het plan van weer een 'verbouwing' kan starten! Heel veel suk6 en doet het kalm, secuur en vooral voorzichtig aan. Beter wat later, dan snel klaar en met de nodige mankementen. Het wordt veel zaagwerk, schroefwerk; dus zorgt wel, dat alles in voorraad in huis is.
Kortom: de 'uitdaging' kan van start gaan!
Suc6!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen,

De verbouwing is bijna achter de rug...iedereen die wel eens flink heeft verbouwd weet dat het nooit zo gaat als gepland...zo ook hier. Ondertussen wel de tijd gehad om lekker in te slaan en na te denken over het baan ontwerp. Ook het ontwerpen valt niet echt mee. Ik hink steeds op twee gedachten. Een geheel Zwitserse baan (zoals bijgevoegd). Of een Zwitserse baan met daarbij een Italiaans/Zwitser (in Italië gelegen) grensstation zoals bijvoorbeeld Luino. In alle gevallen wil ik altijd het station Göschenen, Blausee-Mitholz en een station aan de zuidkant van de BLS route (in het bijgevoegde ontwerp heb ik gekozen voor Hohtenn) in mijn baan ziehen. Daarnaast ben ik uitgegeaan van slanke Roco-line wissels op de hoofdbaan en de engelsewissels van het type basseler (die hebben een afbuigstraal van 1050mm). De stijging is doorgaans 2,5% en maximale stijging is 2,7% (kan teken voor promilage net zo snel vinden). Ik blijf voorlopig nog wel even doorstoeien met het ontwerp dus als ik een betere plan heb zal ik dat ook plaatsen.Ik hoop dat ik dit najaar de bouwactiviteiten kan gaan opstarten...maar dan moet ik wel de kelder eerst echt opruimen. De bijlagen:
1. Plattegrond met alle (tot zo ver ontworpen) zichtbare en onzichtbare sporen)
2. Plattegrond met alleen de zichtbare deren
3. Een 3D impressie.
Alle opbouwende kritieken en commentaren zijn welkom.

Groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-Mark,
Het is een heel verhaal. Jouw standpunt gaat worden, zoals jij dat zelf wilt. Laat je maar inspireren door allerlei verhalen en filmpjes, dan wordt het vanzelf datgene, wat het gaat worden. gewoon doen wat je zelf wilt. Sta[ voor stap verder gaan en het grote 'plan' doorzetten.  Een hint wil ik jou wel geven over de bekende Bietschtalbrücke. Die loopt een beetje in een kromming. Dat vergt heel veel 'schaaf'werk. Deze gewoon neerleggen op een recht stuk. Scheelt enorm veel werk en is ook 'goedkoper'!
Verder zie ik geen narigheid. Het is een werk voor vele jaren! Maar jij slaat je er wel doorheen. Nu hebt jij de ruimte en komt alles op precisie en geduld aan.
Suk6 en we gaan zeker nu nog veel van jou horen. Oh, ja, plaats zo af en toe een fotootje; kunnen wij met jou verder genieten! Dan zien we jouw vorderingen stapsgewijs ontstaan.
Zal een 'plaatje' gaan worden en hink niet teveel op twee gedachten.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Das een mooi baan plan wat je getekend heb Marc. :)
Goed om te lezen dat je verbouwingswerkzaamheden bijna achter de rug zijn zodat je aan het opruimen van de kelder kan gaan beginnen.
Succes in het najaar en ik blijf je met grote interesse volgen.

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Dennis1984
gast

Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Dat is een flinke baan zeg. Hoe groot is die ruimte wel niet van jou? :). Mooi ontwerp ook waarin alles samen lijkt te komen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Zeker een fors plan. Mooi sporenplan ook. Wordt geheid weer zo een mooie berg baan.

MvG,

Timaximus
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn


Mooi ontwerp van Göschenen ...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prima ontwerp! Flinke ruimte ook, goed man!

Enkele suggesties:
Zou je die zijlijn bij Göschenen door kunnen trekken de berg in? Dan kun je in de berg de rijrichting wisselen en trein na een tijdje weer laten terugkeren op het station.
Het zijspoor bij Blausee lijkt mij erg kort. Daar kun je dan niet veel mee toch? Langer maken?
Die bochten vind ik niet zo mooi in het zicht. Je ICN rijtuigen hangen enorm over in de bocht want die zijn echt lang en dan ziet het er niet uit. Die bochten verstoppen in een tunnel?

Re: Lotschhard Bahn
Blausee-Mitholz
gast

Re: Lotschhard Bahn
Zijspoor spoor 4 Blausee-Mitholz is is werkelijkheid ook kort
Kunnen maar 6 of 7 4-assige cement wagons staan
Jammer dat het Kieswerk mist geeft mooie rangeer mogelijkheden

Mvg Johan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

offline
Re: Lotschhard Bahn
Weer een mooi draadje dat ik ga volgen.

Groeten,
Theo
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Lotschhard Bahn
Das nou s n mooi plan. Mooie ruimte. Ik kan niet wachten op de start. Succes!
Mvg Frank
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Jan - Dank voor het plaatsen van het sporenplan van Göschenen na de verbouwing. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Dank voor de berichten. Zoals jullie gemerkt hebben is de start van de bouw vertraagd....helaas. Binnenkort zou de kelderruimte klaar moeten zijn voor de aanvang van de bouw. Uiteraard ben ik wel gewoon doorgegaan met het verzamelen van rijdend materieel, rails, scenery, bovenleiding etc. Zodra ik begin zullen er natuurlijk frequenter updates geplaatst worden. Mvg, Marc