Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo john,

Stel je stapt over op Rocrail kan de dan de diodetruck nog wel toe passen.
Was zomaar een gedachten.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo Günther

Citaat van: Günther op vrijdag 05 augustus 2011, 21:40:45
Stel je stapt over op Rocrail kan de dan de diodetruck nog wel toe passen.
Was zomaar een gedachten.
De diodetruuk staat geheel los van welk eender besturingsprogramma.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Oh,

Ik ben niet zo technisch aangelegd, dus ik dacht misschien kan het wel niet meer zou zonde zijn niet dan.
Maar bedankt voor je vlugge reactie.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Er werd gesproken dat het MM protocol te veel tijd in beslag nam, hoe zit dit met DCC?.

Ik stel mijn decoders in op DCC als het kan, schijnt beter te zijn maar is dit ook zo.

Leuke discusie trouwens  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Peter,


DCC is inderdaad een stuk "korter" :-)
(ik rij met een combinatie van DCC, MFX, Motorola I & II)
M'n wisseldecoders zijn ook allemaal Motorola, maar m'n servo-decoders en functiedecoders zijn allemaal DCC ...


John,

Het CPU verbruik heeft niks te maken met timing/protocol van je commando's op je baan zelf :-)
Als je echt het "leren remmen" wil behouden, is er misschien nog een andere oplossing ...
RocRail (niet RocView) en Koploper samen draaien !
RocRail kan overweg met meerdere centrales, misschien valt er wel wat te verzinnen dat je Koploper blijft gebruiken
als "hoofdprogramma" met alles zoals je gewend bent, en via een virtuele centrale (DDX ofzo) alles doorgeven aan RocRail, die dan via je Tams centrale de data op je baan zet. Je zou dan in RocRail de draadloze mogelijkheden kunnen gebruiken.
Je hoeft geeneens RocView te draaien op je PC, RocRail (server) moet voldoende zijn, hiermee kan je dan ook
draadloos met een Android toestel ofzo, op inspelen !
(is maar een hersenspinsel van me, moet ik vannacht in m'n slaap nog eens "diep" over nadenken)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Het gaat er niet om hoeveel treinen er tegelijk rijden, maar om hoeveel treinen er tegelijk een nieuwe instructie krijgen en hoeveel wissel/schakel decoders op dat moment een nieuwe instructie krijgen.

De benodigde tijden heb ik me ook niet gerealiseerd, maar ja ik ben ook geen elektronikus, wel een bouwer van de eerste Edits centrale en ik had het dus kunnen lezen......

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Anne W op vrijdag 05 augustus 2011, 23:37:53
Het gaat er niet om hoeveel treinen er tegelijk rijden, maar om hoeveel treinen er tegelijk een nieuwe instructie krijgen en hoeveel wissel/schakel decoders op dat moment een nieuwe instructie krijgen.
...

De nagel op de kop !
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
stel gewoon de vraag aan Paul.Die kan ze beantwoorden.Zal wel een reden heben dat railz ermee scheep gegaan is.Zoals genoemd mag je 100 locs op een baan zetten.Enkel de locs die rijden krijgen commando's binnen.Idem voor de wissels,seinen enzovoort die moeten veranderen van status.
Ik ben technicus Belgacom en heb heel de evolutie van beeldversturen meegemaakt.Men geloofde niet dat men beelden over een isdn lijn kon verzenden tot er een snuggere geest kwam die uitvond dat alleen de veranderingen dienden verstuurt te worden om een nieuw beeld op te bouwen.IPV 1000 commandos moesten er toen maar amper 50 verstuurd worden om het beeld te laten veranderen.Dit terwijl gedurende de ganse cyclus hetzelfde aantal gegevens op de lijn werden gezet.Enkel de veranderingen belasten dan het systeem.Is een groot verschil.

Denk dat Paul wel weet wat er juist gaande is bij het versturen van commando's en waar het keerpunt ligt.
Zoals bij het leren op een datalijn.Zodra bv een loc 3 maal heeft juist geremt wordt er verder niets meer aangepast maar gewoon dezelfde commando's door gestuurd NAAR de loc idere keer dat deze moet remmen.Is heel wat minder om en weer traffic.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Goedemorgen,

om enigsinds enig inzicht te krijgen in het aantal opdrachten van/naar Koploper bij mijn baan heb ik vanmorgen een meting gedaan. Eerst heb ik de treinen gestart en gewacht tot er zo'n 18 tot 20 reden. Vervolgens de logging aangezet en gekeken hoeveel opdrachten/uitlezingen er nu in een minuut tijd voorbij komen. Hier eerst een momentopname van de logging:



Totaal telde ik 855 opdrachten/wijzigingen in één minuut wat neerkomt op zo'n 14 tot 15 regels per seconde. Kunnen jullie hier iets mee?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hey Jhon,

Kan je ook een log maken van alleen comando's die voor treinen gelden? want nu staan ook de bezetmelders er tussen en dat is niet zo relavant voor de discussie.
Wat je wel kan zien is dat de locadressen per decoderstap een opdracht krijgen en dat elke seconde meerde loc's meerdere opdrachten krijgen voor het optrekken en afremmen. Maar ik vraag mij sterk af of dat nou een probleem is.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo John,

Hier kun je niet zo gek veel mee, maar om b.v. Loc 10 van snelheids stap 10 naar 9 te laten gaan zitten nog 7 andere loc opdrachten tussen. Het tijdsverschil tussen de twee opdrachten die bij de locdecoder komen is 8 x  8,5mS = 68 mS. Zou dat zich in theorie herhalen totdat de lok stilstaat betekend dat een tijdsverschil van (10 ? 0 stappen) x 68 mS = 680 mS.
Vergelijk: als maar 1 enkele lok zou rijden en aangestuurd worden is dat (10 ? 0) x 8,5 mS = 85 mS.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hoi John en anderen,

Je kunt aan het plaatje zien, dat er 6 loks aan het optrekken of afremmen zijn en dus al 2 commando's per seconde te verwerken krijgen. Bij een nog complexere baan zal dit alleen maar toenemen. Of het een bottleneck wordt kan ik zo niet zeggen, maar ik vind persoonlijk het systeem van RocRail wel zo makkelijk. Er hoeft helemaal niets geleerd te worden, behalve, dat de treinen goed moeten worden afgesteld, zodat ze netjes afremmen en optrekken.
Hiervoor hoeft de kap er niet af, want alle decoders kunnen wel in de lok geprogrammeerd worden. Ook zijn de settings per trein nog aan te passen.
Wat ik verder van RocRail wel genakkelijk vind, is, dat je zelf diverse groepen van treinen samen kunt stellen. Hierdoor is het mogelijk om b.v. treinen voor een bepaalde locatie apart te behandelen. In mijn geval zal ik de toekomst een deel van de baan speciaal voor enkele goederentreinen zijn, maar niet alle goederentreinen. Ook de personentreinen worden ingedeeld naar lokaal, stoptrein, sneltrein en hogesnelheidstrein. Ook treinen van extreme lengte worden in een aparte groep ondergeracht, want deze kunnen niet in het station stoppen, omdat de dan alle sporen zoiuden blokkeren, maar mogen wel doorrijden.
Op dit moment heb ik meer moeite met de aanleg van de baan, danmet de software, maar wellicht, dat dit nog komt.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Jan, Peter, Bert,

ik heb zojuist dezelfde logfile nog eens bekeken en van de 855 regels zijn er 530 tbv lokopdrachten wat dus neerkomt op zo'n 9 per sec.

Bert,

ik ga nu weer wat testen met Rocrail en zal vanavond of morgen een terugkoppeling geven over mijn eerste ervaringen.

Datgene wat je trouwens benoemd qua treintype en lengte kan ook allemaal met koploper ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: treinbert op zaterdag 06 augustus 2011, 16:19:19
Er hoeft helemaal niets geleerd te worden, behalve, dat de treinen goed moeten worden afgesteld, zodat ze netjes afremmen en optrekken.
Hiervoor hoeft de kap er niet af, want alle decoders kunnen wel in de lok geprogrammeerd worden. Ook zijn de settings per trein nog aan te passen.
Er zijn decoders waarbij de afremmen/optrekken met instelpotmeters ingesteld worden. Hier moet weldegelijk de kap van de lok.

CiteerWat ik verder van RocRail wel genakkelijk vind, is, dat je zelf diverse groepen van treinen samen kunt stellen. Hierdoor is het mogelijk om b.v. treinen voor een bepaalde locatie apart te behandelen.
Kan ook met koploper. Zet je alles op een rijtje kan Koploper veel meer. Enig nadeel is dat koploper niet draadloos (Ipod e.d.) bediend kan worden behoudens het eerder door mij aangehaalde.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 05 augustus 2011, 14:04:38

Is er hier uberhaupt wel iemand momenteel die een werkende layout heeft en continue met meer dan 15 treinen rijdt ?

Ja, bij mij rijden 22 treinen en 4 trams probleemloos met Koploper op een oud PC tje en de Tams MC. Vroeger gebruikte ik de M* 6021/6051 en dat werkte ook, maar kent ten opzichte van de Tams MC enige beperkingen. Sinds ik de Tams MC heb rijden 80% van de treinen en alle trams op het DCC protocol, de rest op MM II. Wissels en seinen ook op MM. Uiteraard gebruik ik ook de "leren remmen" functie. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout op de baan, maar dat heeft altijd een mechanische reden zoals het weigeren van een (M*) wisselaandrijving of loslatende koppelingen. Ik ben nu een jaar of zeven met Koploper bezig en heb het programma aardig leren doorgronden, al gebruik ik niet alle mogelijkheden. Ik zou niet anders meer willen al moest ik voor Koploper betalen. Koploper doet meer dan uitstekend waarvoor het gemaakt is, nl. het besturen van modeltreinen/banen. Het niet kunnen bedienen van Koploper middels een tablet zou voor mij nooit een reden zijn om te switchen naar iets anders. Het enige wat ik aan Koploper op de PC doe is het programma opstarten en op "automatisch rijden" klikken. Kort daarna schiet het beeldscherm in de schermbeveiliging en kom ik er pas weer aan als ik "uitgetreind" ben. Met de hand rangeren doe ik met een (bekabeld) handregelaartje wat ik op een paar strategische plekken in kan prikken. Als je dat helemaal luxe wil doen zou je ook nog de Tams handcontroller kunnen aanschaffen en aansluiten via de Easynet aansluiting. (Wat mij betreft) geen tablet nodig dus voor Koploper al oogt het natuurlijk wel leuk.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hallo Abert,

Dat zijn wijze woorden Albert, maar je hebt wel gelijk.
Ik heb ook nog niet gezien bij een collega (niet op het forum) dat het niet zo was.
Maar dat met die handschakelaar ( van Märklin zeker) is een goed idee Albert om straks mijn stoomdepot mee te bedienen.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Mijn gevolgtrekking is dat er bij 18-20 treinen rijdend zo'n 9 lokinstructies per sekonde zijn, te weinig om "tijd" problemen te geven op de "rails" databus, waren die problemen er wel dat zou het gebruik van de massasimulatie instelling van de lokdecoders een voordeel zijn.

Ik weet niet of dat "leren remmen" bij Koploper geen continu proces zou zijn, immers als een lok,door één of andere reden, te lang op kruipsnelheid rijdt of op een te hoge snelheid de stopmelder bereikt, kan ik me voorstellen dat de aangeleerde remcyclus voor die lok/blok combinatie bijgesteld wordt, het leerproces heeft geen grote invloed op het aantal lokinstructies lijkt me.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo allemaal,

Een week geleden ben ik begonnen met het experimenteren met Rocrail. Nogmaals voor de duidelijkheid: de overweging om over te stappen op Rocrail was de mogelijkheid om in de toekomst de baan aan te kunnen sturen met een tablet. Het heeft dus helemaal niets te maken met eventuele beperkingen van Koploper als die er al zouden zijn.

In deze bijdrage wil ik mijn ervaringen met jullie delen en probeer daarin zo objectief mogelijk te zijn.

Het installeren van Rocrail ging probleemloos, alleen was het even zoeken met het goed instellen van alle pads. Toen dit in orde was heb ik een lok aangemaakt en dit gaat vergelijkbaar als in Koploper. Daarna gekeken of deze lok in hand aan te sturen was, en jawel hoor, het werkte! De communicatie tussen Rocrail en de Tams was een feit :)
Vervolgens gestart met het tekenen van een baanplan en dat viel tegen. Wat een kl? werk om al die kleine blokjes op de juiste plaats te zetten :(
Daarna wissels geprogrammeerd en ook dit werkte direct :)
Toen was het zaak om de terugmelding zichtbaar te krijgen. De HSI88 aangemeld en aangegeven hoeveel modules er aan iedere streng zitten. Ik verwachte daarmee dat ergens al die terugmeldingen aangemaakt zouden zijn en het een kwestie van aanvinken was maar helaas, iedere terugmelding, 1.01 t/ 1.16, 2.01 tm 2.16, enz moest handmatig aangemaakt worden. Op te merken is ook dat Rocrail adressen gebruikt van  1, 2, 3, 4, enz ipv 1.01, 1.02, 1.03, 1.04, enz. Een exelfile was nodig om fouten te voorkomen.
Na enkele terugmeldingen aangemaakt en ingetekent te hebben dit eerst getest en jawel hoor, ook dit werkte direct :)
Na het in werking krijgen van de lok bediening, wisselaansturing en terugmelding was het tijd voor het aanmaken van blokken en rijwegen. Het is even zoeken maar als je het weet hoe het werkt is het niet zo moeilijk. In koploper gebeurd dit trouwens door het aanmaken van een ?spin? en dat vind ik persoonlijk wat makkelijker gaan.
Nu eerst wat plaatjes zodat de verschillen goed zichtbaar zijn. Ik heb mij daarbij beperkt tot de belangrijkste 3 vensters en dat zijn voor mij de loklijst, het lokscherm en het baanplan. Hier eerst een schermprint van beide loklijsten:



Bij Rocrail zie je alleen de foto van de geselecteerde lok, bij Koploper zie je van iedere lok een foto en dit vind ik erg makkelijk. Misschien dat dit in Rocrail ook mogelijk is maar anders gaat op dit punt mijn voorkeur naar Koploper.

Hier nu een vergelijk tussen beide lokschermen:



Duidelijk zichtbaar is het verschil aan informatie. Mijn mening is dat ook hier Koploper een duidelijke voorsprong heeft op Rocrail. Met name het kunnen aflezen van huidig en volgend blok en de info helemaal onderaan is van zeer grote waarde. Tijdens automaat bedrijf kun je hier zelfs zien welke melder verwacht wordt.

En dan nu het baanplannen:




Het Rocrail baanplan is nog niet ?af? maar dit ziet er wel mooier uit dan dat van Koploper. Een puntje is wel dat de blok- en loknummers nauwelijks te lezen zijn maar dit is misschien aan te passen?

En dan komen we nu bij het lastigste, het rijgedrag van de loks.
Na het aanmaken van rijwegen en blokken heb ik een lok laten rijden van blok naar blok. De decoder van de lok stond ingesteld voor Koploper en dat betekent bij mij dat de massasimulatie van de decoder op ongeveer 25% staat. Zoals jullie hier in eerdere opmerkingen al hebben kunnen lezen stuurt Rocrail maar één opdracht bij het binnenrijden van een blok(sectie). Nu hebben mijn blokken maar twee secties dus om te voorkomen dat de lok in de stopsectie tever doorschiet, had ik de snelheid van het blok beperkt op 40km/u. Hoe gaat dit nu bij een massasimulatie instelling van 25%: De lok komt aan met 70, remt in het begin van het blok direct af naar 40 en remt bij aankomst aan de stopsectie verder af naar ?0?. Dit remmen ging vrij abrubt en was dus niet om aan te zien :(
Toen de massasimulatie van de decoder ingesteld op 100%. Lok komt weer aan met 70km/u, remt vloeiend af naar 40, blijft even op 40 en remt bij de stopsectie vloeiend af naar ?0? waarbij deze tever doorschoot. Vervolgens de massasimulatie teruggezet naar zo?n 75% en toen stopte de lok wel binnen de stopsectie. Het gevolg daarvan was echter dat de lok langer op 40km/u bleef rijden. Voor mij niet echt bevredigend omdat al deze bewegingen met Koploper lekker vloeiend verlopen zonder ook maar iets aan de decoder te veranderen. Volgens mij kun je dit alleen maar netjes laten werken als je minimaal 3 secties per blok hebt en dan nog. Je hebt verschillende bloklengtes, verschillende treintypes met verschillende snelheden, enz, enz. Nee, helaas, ik heb daarna weer koploper ingeschakeld en genoten van het mooie vloeiende rijgedrag :)

Mijn persoonlijke conclusie:

Rocrail is op zich een mooi programma wat nog volledig in ontwikkeling is. Het programmeren is goed te doen maar toch wel veel werk. De mogelijkheden van Rocrail zijn groot en zoals ik kan inschatten toch wel vergelijkbaar met die van Koploper. Het grote probleem is echter (nog) het rijgedrag. Ik ben geen voorstander in het klooien aan decoders en al zeker niet als je daarvoor de kap moet verwijderen. Daarnaast geloof ik niet dat je daarmee het rijgedrag met Koploper kunt evenaren. Aldert heeft dus helemaal gelijk en ik blijf dan ook trouw aan koploper :)


Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo John,

CiteerHet Rocrail baanplan is nog niet ?af? maar dit ziet er wel mooier uit dan dat van Koploper. Een puntje is wel dat de blok- en loknummers nauwelijks te lezen zijn maar dit is misschien aan te passen?
In welk opzicht ?. Bij Koploper kun je de lijnen ook gestippeld weergeven.

Waar je nog niet aan te bent gekomen zijn de verschillen zoals de logsiche en speciale akties enz.  ;)

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
John

Volgens mij wel een wijs besluit.Ik maar dat is mijn mening vindt de layout van het koploperscherm toch mooier.Ik hoop voor je dat dit "avontuur" je niet teveel gekost heeft.Dat is altijd zonde als je het dan toch niet gebruikt.

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Freak op zondag 07 augustus 2011, 02:39:03
Hallo John,

CiteerHet Rocrail baanplan is nog niet ?af? maar dit ziet er wel mooier uit dan dat van Koploper. Een puntje is wel dat de blok- en loknummers nauwelijks te lezen zijn maar dit is misschien aan te passen?
In welk opzicht ?. Bij Koploper kun je de lijnen ook gestippeld weergeven.


Mvg,
Peter

Hoi, 

dan ziet het koploper scherm er zo uit.



Op zich wel aardig, maar ik vind het iets minder duidelijk.

Groeten Sander
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo John,

Dit is een mooie vergelijking waar jij denk ik op dit moment een goed besluit hebt genomen.

Voor de toekomst is het afwachten wat er in software land gebeurd, de ontwikkelingen van koploper staan stil ( ik heb nog wel een wens ) maar het heeft zoveel in zich dat iedereen er mee vooruit komt.

Ik zou zelf geen probleem hebben om voor koploper te betalen, mist het wel ontwikkeld blijft worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo Peter,

Dit is nou net het gene waar ik sinds deze discussie ook al aan loop te denken.
Het gaat er alleen maar om wil de ontwikkelaar dit en het moet niet te duur worden.
Want anders loopt hij het risico dat men het niet koopt en op de oude voet door gaat.
Weet niet of iemand op het forum die contact met hem heeft en het zou kunnen voor stellen.
En misschien een nieuwe topic wie wil betalen voor koploper en hoeveel.

grt Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Heren, heren,

Toch even voor de duidelijkheid. De ontwikkeling van Koploper staat niet helemaal stil.
Eersten is Koploper nagenoeg af. Verder heeft Paul besloten om alleen nog wensen,  uitbreidingen, veranderingen enz. voor zichzelf (en enkele vrienden) in te bouwen. Deze uitbreidingen enz. deelt Paul Met alle andere Koplopergebruikers door de nieuwe versie op zijn site te plaatsen.
Enige wat Paul niet meer doet is aan de wensen die via e-mail of het Koploperforum gesteld worden te voldoen. Reden hiervan is dat Paul meer vrije tijd wil besteden aan zijn grote hobby.

En wie geeft hem ongelijk?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
En voor de duidelijkheid: het programma Koploper en de bijbehorende broncode is te koop, de prijs is ook simpel: Paul wil "stil" gaan leven.

Nu is stil dan wel anders bedoeld, er zijn kerkorgels met hele lange pijpen die een hele lage toon produceren waarvan je maag mee gaat trillen.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Ik veronderstel een kerkorgel met super lange pijpen.  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 01:06:45
Mijn persoonlijke conclusie:

Rocrail is op zich een mooi programma wat nog volledig in ontwikkeling is. Het programmeren is goed te doen maar toch wel veel werk. De mogelijkheden van Rocrail zijn groot en zoals ik kan inschatten toch wel vergelijkbaar met die van Koploper. Het grote probleem is echter (nog) het rijgedrag. Ik ben geen voorstander in het klooien aan decoders en al zeker niet als je daarvoor de kap moet verwijderen. Daarnaast geloof ik niet dat je daarmee het rijgedrag met Koploper kunt evenaren. Aldert heeft dus helemaal gelijk en ik blijf dan ook trouw aan koploper :)

Groetjes, John

hoi John,

Nou dat is duidelijk hè? Persoonlijk zou ik niet voor de mogelijkheden van een tablet de boel omgooien. Het is juist de bedoeling dat het automatisch gaat. Wel leuk, maar de keerzijde is dat je de hele tijd met een tablet in je hand zit. Volgens mij ben je daar ook snel op uitgekeken als de PC ernaast staat.

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 14:21:59
En voor de duidelijkheid: het programma Koploper en de bijbehorende broncode is te koop, de prijs is ook simpel: Paul wil "stil" gaan leven.

Groet, Anne W

ha bon, dat is pas nieuws....ja, het zal wel zeker...uiteindelijk is de maan ook te koop.

Dirk
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 14:21:59
En voor de duidelijkheid: het programma Koploper en de bijbehorende broncode is te koop, de prijs is ook simpel: Paul wil "stil" gaan leven.

Groet, Anne W
Deze opmerking roept wel nieuwschierigheid op Anne, een kerkorgel staat niet iedere dag op marktplaats maar misschien is het een bedrag die door meerdere mensen op te brengen is.

Een ict man of vrouw ( en die zijn hier op het forum te vinden ) zou dan verder kunnen bouwen aan dit top programma.

Zoals jij het opschrijft weet jij wat er op tafel moet komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Kan me ook voorstellen dat een concurrent interesse heeft in het programma. Kan die werken naar een uitgebreid iets en een luxe versie met gelijke basis?

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 14:21:59
En voor de duidelijkheid: het programma Koploper en de bijbehorende broncode is te koop, de prijs is ook simpel: Paul wil "stil" gaan leven.
Ik denk dat het een grapje is van Anne W. Zou Paul inderdaad de broncode verkopen was dat allang door Paul zelf knebaar gemaakt. Zo niet moet Anne "de betrouwbare bron" maar eens noemen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Freak op zondag 07 augustus 2011, 17:20:07
Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 14:21:59
En voor de duidelijkheid: het programma Koploper en de bijbehorende broncode is te koop, de prijs is ook simpel: Paul wil "stil" gaan leven.
Ik denk dat het een grapje is van Anne W. Zou Paul inderdaad de broncode verkopen was dat allang door Paul zelf knebaar gemaakt. Zo niet moet Anne "de betrouwbare bron" maar eens noemen.

Mvg,
Peter

We wachten in spanning af  :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Goedeavond,

er is weer volop gereageerd zie ik :thumbup:

Peter,

waar doel je nu precies op met deze reactie:

Citaat van: Freak op zaterdag 06 augustus 2011, 17:34:05

Enig nadeel is dat koploper niet draadloos (Ipod e.d.) bediend kan worden behoudens het eerder door mij aangehaalde.


Ik kan het niet echt terugvinden :?

Om dit onderwerp af te sluiten laat ik jullie dus weten definitief door te gaan met Koploper. Het zou echter wel leuk zijn als het aansturen van Koploper via een tablet mogelijk zou zijn. Naast bovenstaande opmerking van Peter heeft Kris ook al een "hersenspinsel" laten doorschemeren. Het lijkt mij verstandig hier een apart topic voor te openen.

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo Rocrail John,

He man moet bijna een week vacantie extra nemen om alles is door te bladeren en te lezen om daarna met veel vragen en complimenten te komen. :thumbup:
Jeempie zeg geweldig je bent niet makkelijk te stoppen zoals zelfgebogen rails maken schitterend echte een doorzetter.

Het woord kan niet bestaat niet. :thumbup:

Maar oke alvast even een dik compliment voor je hele topic geweldig alles zo duidelijk vastgelegd, erg leerzaam ook.
Mijn schaduwstation mag dan veel kleiner zijn als die van jou maar jij bent wel ééntje die me ook heeft aangestoken.
Spijt nee maar je bent net als ik je werk is strak netjes en geeft duidelijkheid.

Ga zo door en zal ook even naar je railplan gaan kijken en niet te snel tot een besluit komen alles rustig aan,  met veel uittetsen en neem zeker de tijd door er soms vele uren naar te kijken gaat het zeker goed komen.

Groet Wim. 
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 20:25:33
Goedeavond,

er is weer volop gereageerd zie ik :thumbup:

Peter,

waar doel je nu precies op met deze reactie:

Citaat van: Freak op zaterdag 06 augustus 2011, 17:34:05

Enig nadeel is dat koploper niet draadloos (Ipod e.d.) bediend kan worden behoudens het eerder door mij aangehaalde.


Ik kan het niet echt terugvinden :?


Hoi John,

ik denk deze opmerking B).

Citaat van: Freak op zondag 31 juli 2011, 23:52:43
Citaat van: Tilly op zondag 31 juli 2011, 12:19:15
De belangrijkste reden om (misschien) te switchen van Koploper naar Rocrail is de mogelijkheid om in de toekomst de baan te besturen met behulp van een tablet.
Kijk eens naar de Acer Iconia Tab W500 Windows 7 tablet.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Er is mij om mijn bron gevraagd t.a.v. een eventuele verkoop van Koploper, wie ook andere forums bezoekt had hem ook gevonden, zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4709

Beste Johnny en anderen,

Orgelpijpen bevinden zich vaak in historische kerkorgels, waar Paul graag op speelt, als jullie de moeite hadden genomen om op 23 juli naar Heusden te komen om Paul te horen spelen, dan hadden jullie die kennis nu ook gehad.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 23:02:29
Er is mij om mijn bron gevraagd t.a.v. een eventuele verkoop van Koploper, wie ook andere forums bezoekt had hem ook gevonden, zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4709
Even het berivht gelezen.
Citaat:
CiteerNiemand krijgt de source van Koploper tenzij er zoveel voor wordt betaald dat ik nu reeds kan gaan stilleven.
Als je niet snapt wat Paul hier eigenlijk schrijft..... Niet meer dan: als je maar zoveel betaald is alles en iedereen om te kopen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Kunnen we terug on-topic?

Ik lees in dit draadje liever over Tilly's modelbaanproject dan algemene (en oude) info over Koploper en Paul/PahaSoft....
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo Egmaf,

Niet iedereen denkt er zo over en het is de topic van John, zolang hij niks zegt gaat de discussie door.
Als ik zo'n discussie op mijn topic had liep die ook gewoon door, kan wel eens nodig zijn.
Weet nu tenminste dat koploper niet te koop is, of iemand moet miljoenen bieden, wat hij wil stil gan leven van dit geld.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo Günter,

John schreef zelf:
Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 20:25:33
Om dit onderwerp af te sluiten
en
CiteerHet lijkt mij verstandig hier een apart topic voor te openen.

Maar van de andere kant heb je natuurlijk gelijk. Als John het prima vindt (en de modjes ook), kan het gewoon doorgaan. Mijn opmerking was dan ook niet meer dan een verzoek. Ik ben geen modje, en leg dus ook geen regels op. Mijn excuses als dat anders overkwam.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hoi Egmaf,

Je hoeft je excuus niet aan te bieden hoor.
Dit was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld.
En als het verzoenlijk gaat, zonder scheld partijen en het gaat over het onderwerp is er volgens mij niets in de weg.
Dus het was gewoon het geven van een menig aan elkaar, dus geen excuus hoeft niet.

vriendelijke groeten Günther. :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Ik vind de discussie op zich interessant, maar dit topic eigent zich daar niet voor, ik zal een apart topic openen in het correcte hoofdstuk.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Mercy Anne :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 01:06:45
.. Het grote probleem is echter (nog) het rijgedrag.

John, uitstekende en leerrijke analyse.  Ik kijk uit naar de mening van Kris.

Gelden je bevindingen voor alle soorten motoren, bv. hoogvermogen, C-sinus, Faulhaber, etc.?

Mvg
Pierre
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Hallo tilly

Wat een baan en wat jij toch altijd uitvind.
als ze af is zou ik toch graag eens samen met lokje 23 langs komen
Om dit wonder te bezichtigen.

groeten benny
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Pierre op maandag 08 augustus 2011, 22:19:56
Citaat van: Tilly op zondag 07 augustus 2011, 01:06:45
.. Het grote probleem is echter (nog) het rijgedrag.

John, uitstekende en leerrijke analyse.  Ik kijk uit naar de mening van Kris.

Gelden je bevindingen voor alle soorten motoren, bv. hoogvermogen, C-sinus, Faulhaber, etc.?


Hoi Pierre,

ik ben ook wel benieuwd naar een reactie van Kris en Bert. Volgens mij kun je het probleem met het rijgedrag alleen oplossen met meer melders.

Ik heb dit getest met een C-sinus.

Benny,

bedankt voor je reactie, jullie zijn welkom.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Tilly op dinsdag 09 augustus 2011, 17:07:41
ik ben ook wel benieuwd naar een reactie van Kris en Bert. Volgens mij kun je het probleem met het rijgedrag alleen oplossen met meer melders.
Even een korte reactie. Persoonlijk vind ik ook, dat meerdere melders handiger zijn. Ik kan voornamelijk van ervaring met RocRail praten, waar tussen de 2 en 5 melders per blok worden gebruikt. Als er in 1 richting gereden wordt, is 2 het handigste en bij 2-richting verkeer 3 stuks. 4 of 5 melders worden alleen op kritische plekken en bij stations gebruikt, waar treinen op meerdere plaatsen lang het perron moeten stoppen en op plekken, waar te ver rijden tot zeer grote problemen lijdt. De 5e of 4e melder wordt in het laatste geval ingezet als exit-blok en buffer. De trein, die daar terecht komt, wordt abrupt stilgezet en het blok geblokkeerd, terwijl de andere treinen nog gewoon doorrijden. Dit is analoog aan de spookmelding in koploper, maar dan voor 1 trein.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Bert,

bedankt voor je reactie. Dit is voor mij ook een bevestiging dat ik de werking van Rocrail goed begrepen heb ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: treinbert op dinsdag 09 augustus 2011, 22:11:39
Ik kan voornamelijk van ervaring met RocRail praten, waar tussen de 2 en 5 melders per blok worden gebruikt. Als er in 1 richting gereden wordt, is 2 het handigste en bij 2-richting verkeer 3 stuks. 4 of 5 melders worden alleen op kritische plekken en bij stations gebruikt, waar treinen op meerdere plaatsen lang het perron moeten stoppen en op plekken, waar te ver rijden tot zeer grote problemen lijdt. De 5e of 4e melder wordt in het laatste geval ingezet als exit-blok en buffer. De trein, die daar terecht komt, wordt abrupt stilgezet en het blok geblokkeerd, terwijl de andere treinen nog gewoon doorrijden. Dit is analoog aan de spookmelding in koploper, maar dan voor 1 trein.

Zou je eens een indicatie kunnen geven van de benodigde lente's per sectie binnen zo'n blok?
Ik ben nu met koploper bezig en maak gebruik van 3 secties per blok, in stations 10cm inrijdsectie, middensectie (0.5-2 meter / stuk) en uitrijdsectie 10cm. Op de vrije baan ivm hogere snelheden 20cm in- en uitrijdsecties. Dat werkt tot nu toe naar behoren.

Zou deze hardware opzet 1:1 over te nemen zijn voor Rocrail?

En de precieze werking van exit-blok + buffer snap ik niet helemaal; is er ergens een schema waarin enkele opvolgende blokken met de secties zijn getekend, zodat eea wat duidelijker word?

(Sorry als ik dit draadje kaap met deze vragen, maar ik vind vrijwel nergens echt duidelijke uitleg over dit deel van Rocrail)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: javanree op dinsdag 09 augustus 2011, 22:59:00
Zou je eens een indicatie kunnen geven van de benodigde lente's per sectie binnen zo'n blok?
Ik ben nu met koploper bezig en maak gebruik van 3 secties per blok, in stations 10cm inrijdsectie, middensectie (0.5-2 meter / stuk) en uitrijdsectie 10cm. Op de vrije baan ivm hogere snelheden 20cm in- en uitrijdsecties. Dat werkt tot nu toe naar behoren.

10cm lijkt me zeer weinig en de laatste (stop-)sectie van cm is ook kort. Je lok moet wel kunnen stoppen. 2 railsen of 36 cm is dacht ik normaal en vaak ook nog te weinig.

groet,
Michiel