Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
In koploper (met leren remmen) is 10cm meer dan voldoende als stopsectie; ik rijd volledig gedetecteerd en meestal komt de eerste as nog geen 5 mm in de stopsectie voordat de trein stopstaat. 36 cm is heel erg overkill, zelfs bij een baanvaksnelheid van 125 km/h Daar is mijn sectie van 20 cm meer dan voldoende.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Javanree

Wij gebruiken ook 2 raillengtes voor de stopmelder.Toch hebben we locs die er over heen schieten.Waar dat aan ligt weet ik ook niet.Zijn voornamelijk oudere locs die dit doen.Maar ik heb er dan ook geen moeite mee om er twee raillengtes voor te gebruiken.Is 2x extra knippen en je bent klaar.......

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Als die loc's te ver doorschieten op de stopmelder en je vind in de log van koploper niets terug dat hij te hard heeft gereden op de stopmelder, dan zou je denken dat de massasimulatie in de decoder te hoog staat.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Janvis op woensdag 10 augustus 2011, 08:46:21
Als die loc's te ver doorschieten op de stopmelder en je vind in de log van koploper niets terug dat hij te hard heeft gereden op de stopmelder, dan zou je denken dat de massasimulatie in de decoder te hoog staat.

Yep, dat zou ik ook zeggen. De loc heeft meer lengte nodig om tot stilstand te komen. Daarom lijkt me bij gebruik van RocRail een stopsectie van minstens 2, bij voorkeur iets meer, echt nodig. Daar maak je immers gebruik van de massasimulatie (Bremszeit, CV 4) van de decoder. Een zware goederenloc heeft dan wel iets meer dan 10 cm nodig.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Ook even reageren :-)

Dat hersenspinsel zit er nogsteeds bij mij, ben momenteel bezig met een laptop in orde te zetten met win XP erop, zodat ik koploper kan draaien,
alleen maar met als doel uiteraard om een link tussen Koploper & Rocrail te krijgen.
(allée, mijn vrouw houdt zich daarmee bezig, ik ben momenteel nogal druk met software te schrijven voor m'n FriendlyARM (heb al mijn "automatisatie" electronica zo goed als geïnstalleerd, maar zonder die software heb ik geeneens verlichting in m'n modelspoorkamer, en kan niks van stroom voorzien, lol)

Ik heb vrij veel stopsecties van 1 raillengte 24188 (C-rail), en dit blijkt met rocrail toch genoeg te zijn.
Ik heb in m'n blokken, acties toegekend, dat als een loc bevoorbeeld anderhalve seconde binnen dit blok,
begint af te remmen naar V-min, om zodoende netjes nog een paar centimeter af te remmen in
deze "1 raillengte". 't is niet helemaal te evenaren met Koploper waarschijnlijk, maar als je bevoorbeeld
400 blokken hebt, en 20 locs, dan moet koploper 8000x "leren remmen" ! En aangezien je volgens mij een blok toch enkele malen moet "berijden" alvorens dat remmen helemaal goed gaat, ben je hier toch ook wel enige tijd mee bezig hé ?

Nog een vraagje over Koploper:
(niet dat ik stiekem koploper ga leren, vraag is eerder uit nieuwsgierigheid)
Mijn centrale heeft geen ondersteuning om tijd-commando's mee te geven voor schakelopdrachten.
(dit is één vaste waarde voor alle schakelopdrachten)
Als ik dus een ontkoppelrail wil gebruiken, schakelt die zogenaamd net als een wissel, maar "even" omhoog.
Ik heb relais-decoders in gebruik, hiermee kan ik zo'n ontkoppelrails omhoog en omlaag zetten.
Echter is de kans dat die doorbrandt, nogal reëel hé. (ik denk dat je die max. 10 seconden ofzo ingeschakeld mag laten ?)
In RocRail heb ik een simpele actie gemaakt, die met een timer van 5 seconden aan die ontkoppelrail hangt.
Als ik een ontkoppelrail inschakel, schakelt die na 5 seconden automatisch uit dus. Als ik die zelf binnen 5 seconden uitschakel,
gebeurt er uiteraard niks extra.
Hoe los je zoiets in Koploper op ?


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
dat is perfect op te lossen met logische en speciale actie's. Ook kan je ze opnemen in treinroute's om op die manier vol automatisch een loc te laten omlopen of een andere loc aan te laten koppelen. Ik heb het hier ook werkend maar is wet lastig om dat zo even uit te leggen. Maar ook met koploper is het allemaal mogelijk (en er is nog veel meer mogelijk  ;) )
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: sn00zerman op woensdag 10 augustus 2011, 11:57:59

Ik heb vrij veel stopsecties van 1 raillengte 24188 (C-rail), en dit blijkt met rocrail toch genoeg te zijn.
Ik heb in m'n blokken, acties toegekend, dat als een loc bevoorbeeld anderhalve seconde binnen dit blok,
begint af te remmen naar V-min, om zodoende netjes nog een paar centimeter af te remmen in
deze "1 raillengte". 't is niet helemaal te evenaren met Koploper waarschijnlijk, maar als je bevoorbeeld
400 blokken hebt, en 20 locs, dan moet koploper 8000x "leren remmen" !


Je hoeft toch niet in al die 400 blokken netjes op te trekken en af te remmen. In blokken "uit zicht" zet je het gewoon uit.

Citeer

En aangezien je volgens mij een blok toch enkele malen moet "berijden" alvorens dat remmen helemaal goed gaat, ben je hier toch ook wel enige tijd mee bezig hé ?

Je houdt van opschieten maar het is hobby. Daarnaast gaat het allemaal vanzelf zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
stel dat er van die 400 blokken, de helft verborgen zijn, dan blijven het er nog een pak hé :-)

"opschieten" is het juiste woord niet, maar ik kan me wel voorstellen dat bij dat leren remmen, er af en toe eens een loc
voorbij het stop-blok schiet, dat is niet zo leuk tijdens het rijden hé.
En telkens je een nieuwe loc hebt, loop je volgens mij dit "risico" ook, totdat die loc overal netjes heeft leren remmen.

De fun zou er voor mij snel af zijn, als niet alles van de eerste keer perfect rijdt ...


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Volgens mij was deze discussie tog al wel gevoerd??? Het enige verschil is dat bij het netjes optrekken en afremmen koploper iedere decoderstap afzonderlijk uitstuurd en dus op die manier kan bepalen hoe snel een loc optrekt of afremt. Bij het "leren remmen" kijkt koploper alleen maar hoe lang een loc op minimum snelhijd heeft gereden en als dat langer is dan een vooraf ingestelde tijd dan laat koploper die loc op die bepaalde plaats de volgende keer wat later remmen en vicaversa.
Het voordeel is dat jij op bepaalde stukken van je baan een trein snel kan laten optrekken en op andere delen van de baan een trein netjes kan laten optrekken en afremmen.

Stel nou dat het schaduwstation vlak voor je parade baanvak zit. Je zou graag willen dat treinen op volle snelheid over het paradebaanvak gaan, maar omdat de loc's niet snel kunnen optrekken (omdat de decoder dan immers de optreksnelheid bepaald) zullen de treinen dus langzaam de tunnel uit komen en rustig gaan optrekken.
Als ju nu koploper laat bepalen hoe snel treinen moeten optrekken dan kan je een trein snel laten optrekken bij het verlaten van het schaduwstation.
Het enige wat ik dus als nadeel zou kunnen zien is het feit dat koploper van elke trein die netjes moet optrekken of afremmen elke decoderstap afzonderlijk moet uitzenden en dat zal wel tijd kosten. Maar om heel eerlijk te zijn zie ik daar geen probleem in.
En alles dan goed in ingesteld zou een loc theoretisch niet over een stopmelder kunnen schieten, een voorwaarde daarvan is wel dat de optrek en afrem tijd in de decoder heel laag staat tot bijna uit.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
thanks, nu begin ik die logica te snappen :-)

Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
dan ga jij bij deze door voor de auto................band....................ventiel....................dopje :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Koploper versus Rocrail (07-08-2011)
Citaat van: Janvis op woensdag 10 augustus 2011, 14:50:00
een voorwaarde daarvan is wel dat de optrek en afrem tijd in de decoder heel laag staat tot bijna uit.

Dit is inderdaad het iets wat vaak vergeten wordt, bij mij staan die cv's standaard op "0" ,als je dan ook nog eens met normale snelheden rijd is 1 raillengte als stopmelder genoeg, althans bij mij wel.  :D

Gr.

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hallo allemaal,

het remmen in Rocrail blijft mij toch bezighouden :? Eerst even een tekening waarin te zien is hoe mijn blokken onderverdeeld zijn in secties:



De eerste twee schaduwstations heb ik gemaakt volgens de bovenste tekening. Toen had ik nog geen ervaring met secties, blokken, software en heb toen gekozen voor het maken van drie secties per blok. De eerste twee secties zijn toen doorverbonden en op één terugmeldingang gezet met de mogelijkheid om dit later alsnog te kunnen splitsen.
Na ervaring opgedaan te hebben met Koploper (en het leren remmen) bleek dat twee secties per blok voldoende was. Het laatste schaduwstation is dan ook gemaakt volgens het onderste schema. Ook heb ik de stopsectie toen teruggebracht van drie railstukken 24188 naar twee. Dit werkt perfect en persoonlijk zou ik de stopsecties niet korter maken.
Een toelichting hierop:
De massasimulatie van de loks staan bij mij ingesteld op zo'n 25%. In combinatie met de massasimulatie van Koploper geeft dit de beste (mooiste) rijeigenschappen. Dit betekent wel dat de loks zo'n 20 tot 25cm uitrollen op de stopsectie.
Van de andere kant wil ik ook niet dat een sectie bezet wordt met maar één wielas. Dit verhoogd nl de kans van het even wegvallen van de bezetmelding en kan dus spookmeldingen tot gevolg hebben.

Nu even naar het remmen in Koploper en Rocrail. In dit verhaal heb ik bewust de instellingen minimale en gemiddelde snelheid weggelaten om het verhaal (en de uiteindelijke vraag :D) zo duidelijk mogelijk te houden. In principe wil je dat een lok in één vloeiende beweging van rijden naar stop gaat dus daarbij heeft minimale en gemiddelde snelheid (in theorie) geen toegevoegde waarde.

Hier eerst een tekening van het remmen in Koploper:



Koploper heeft het remmen geleerd en ongeacht de lengte van de eerste sectie weet de lok mooi in één vloeiende beweging te stoppen. De start van het remmen wordt als het ware uitgesteld.

Nu de situatie in Rocrail zoals ik ervaren heb:



De lok rijdt de eerste sectie binnen en de snelheid wordt direct terug geregeld naar de minimale snelheid. Afhankelijk van de lengte van de eerste sectie blijft de lok dus een bepaalde tijd op minimale snelheid rijden en bij aankomst in de stopsectie stopt deze.

Nu kun je met de massasimulatie van de decoder het remgedrag zoals in Koploper evenaren. Mijn vraag is nu of het in Rocrail mogelijk is om bij binnenrijden in een sectie het remmen verlaat te starten zodat je een curve krijgt ala Koploper? Zo ja, kan men dit verlaat remmen dan ook nog per blok en per lok instellen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hallo John,

Een vraagje, is het een aanname van je dat het afremmen van max. naar min. en min naar 0 lineair verloopt ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Peter,

Yep, het tekent zich anders zo lastig :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hey John,

Je slaapt tog nog wel goed hé, volgens mij ben jij in je dromen nog bezig met het hele fenomeen koploper vs. rocrail :D
Volgens mij zijn er maar weinig programma's die tegen koploper op kunnen (ik weet dat het een gewaagde opmerking is) Kijk grafisch kan het allemaal een stuk mooier maar het gaat toch om de treinenloop die moet zo mooi mogelijk zijn.
Koploper is een erg ingewikkeld programma en de userinterface had zeer zeker makkelijker gekund, maar als je er voldoende tijd in steekt zijn de mogelijkheden v.w.b. de treinenloop nagenoeg oneindig. Helemaal als je goed kunt omgaan met de logische en speciale acties, want daar kun je practige dingen mee doen.

En dat leren remmen zou voor mij heel zwaar wegen, vooral het voorbeeld van het schaduwstation en paradebaan vind ik een mooi voorbeeld waarom het zo mooi is dat de pc bepaald hoe snel er word opgetrokken en afgeremd.
En in het echt probeert een machinist ook zo te remmen dat hij mooi voor het sein tot stilstand komt zonder onnodig lang op de minimum snelheid te moeten rijden die de ATB hem oplecht.

Groeten JW
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
De optrek / afrem vertraging is toch uit te schakelen met een f functie?
Bepaald de computer alsnog via een andere weg dat de trein snel remt.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Tilly op woensdag 10 augustus 2011, 19:31:37


Nu de situatie in Rocrail zoals ik ervaren heb:



De lok rijdt de eerste sectie binnen en de snelheid wordt direct terug geregeld naar de minimale snelheid. Afhankelijk van de lengte van de eerste sectie blijft de lok dus een bepaalde tijd op minimale snelheid rijden en bij aankomst in de stopsectie stopt deze.

John,

Nu ben ik even in verwarring. Zoals je het tekent is het toch een mooi verloop? Bij mij in het station gaat het ook zo: eerst wordt vaart verminderd naar gemiddeld, dan naar minimaal en dan stop. Bedoel je niet dat de curve veel hoekiger is wanneer je zegt dat de snelheid direct terug geregeld wordt naar minimaal?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Arjan,

zo is dit niet bedoelt. Misschien had ik beter als maximale snelheid 50km/u of zo moeten kiezen, zou misschien nog duidelijker zijn geweest. Op de tekening zie je dat de lok over een lengte van zo'n 80cm op minimale snelheid(10km/u) blijft rijden en dit wordt langer zodra ook het blok langer wordt.

Citaat van: Janvis op woensdag 10 augustus 2011, 20:04:39

En dat leren remmen zou voor mij heel zwaar wegen, vooral het voorbeeld van het schaduwstation en paradebaan vind ik een mooi voorbeeld waarom het zo mooi is dat de pc bepaald hoe snel er word opgetrokken en afgeremd.
En in het echt probeert een machinist ook zo te remmen dat hij mooi voor het sein tot stilstand komt zonder onnodig lang op de minimum snelheid te moeten rijden die de ATB hem oplecht.


Hoi Jan,

ook bij mij weegt dit zwaar ;)

Citaat van: Hero op woensdag 10 augustus 2011, 20:14:45

De optrek / afrem vertraging is toch uit te schakelen met een f functie?
Bepaald de computer alsnog via een andere weg dat de trein snel remt.


Robin,

geen idee wat je hiermee bedoelt :? Het is bij Rocrail net de bedoeling dat de massasimulatie van de decoder dit werk doet.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hoi John,

Ik begrijp dat de decoder de massa simulatie moet doen.
Bij veel van mijn decoders kan ik de massa simulatie met f3 uitzetten.
Ditkan je dus gebruiken om snel te remmen.
Bij binnenkomst in schaduw gebied f3 aan en de loc remt zonder massa simulatie.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
John,


Bekijk even volgende info:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-routes-nl

Je hebt namelijk event-timers, om bepaalde gebeurtenissen te vertragen.
Door hiermee te spelen, zou je jou "T-waarde" korter/kleiner moeten krijgen, waardoor het
vloeiender loopt. (Dit is instelbaar per blok)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: sn00zerman op donderdag 11 augustus 2011, 12:59:20

Je hebt namelijk event-timers, om bepaalde gebeurtenissen te vertragen.
Door hiermee te spelen, zou je jou "T-waarde" korter/kleiner moeten krijgen, waardoor het
vloeiender loopt. (Dit is instelbaar per blok)


Hoop werk als je 400 blokken hebt. ;)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
lol, inderdaad :-)
Maar stel dat maar de helft zichtbaar is, moet je het maar voor 200 blokken instellen  B)
Wat zowieso ook nog genoegen blokken blijven    >:-D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Kris,

ok, je kunt dus met een combinatie van deze tijd en de massasimulatie van de decoder Koploper benaderen.

Ben heeft natuurlijk wel gelijk, in mijn geval zo'n 400 blokken maal 80 loks = 32000 parameters 8o 8o 8o Ok, als je dit alleen in het zichtbare gedeelte doet is het een stuk minder. Van de andere kant is het natuurlijk absurt dat dit in het huidige computertijdperk handmatig uitgevoerd moet worden :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Daarnaast: als je de lok eerst als zware goederntrein laat rijden en een dag later als lichte passagierstrein moet je de decodersettings aanpassen.

Niettemin blijft dit topic interessant om te weten te komen wat er nog meer op de wereld is naast Koploper.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Een helleboel, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Tilly op donderdag 11 augustus 2011, 17:02:09
... Van de andere kant is het natuurlijk absurt dat dit in het huidige computertijdperk handmatig uitgevoerd moet worden :? ...

Groetjes, John

Met een goeie XML editor kom je al een heel eind :-)
Ikzelf doe zo'n dingen ook niet in RocRail zelf, maar gewoon met copy/paste werk in een XML editor.
(alle data van RocRail zit in XML files)
Misschien moeten we idd maar eens afspreken om dat XML verhaal te bespreken.
(alleen zal dit pas voor de herfst zijn, eerst nog een maand op vakantie)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hoi John en alle anderen,

Het klopt volledig, wat er gezegd wordt. Dit komt vooral, omdat RocRail volledig is uitgegaan van de eigenschappen van de decoders en niet van het programma. Het vertragen in tijd is niet robuust genoeg volgens de bedenker van RocRail, want als het niet vlekkeloos op de baan loopt, dan weet je niet waar alles blijft. Puur reageren op een verandering van een sectie is daarom veel beter. De nadruk ligt dus op zekerheid. De situatie bij RocRail is erg goed toe te passen bij een voorsein, omdat dan de machinist ook al langzamer gaat rijden.

Kan bij Koploper de hoek, waaronder de lok afremt, ook worden aangepast? Dit kan bij RocRail alleen met de instelling van de decoder.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Koploper kan inderdaad zelf bepalen hoe een loc afremd (is volgens mij in dit draadje al heeeel vaak vermeld. Dat is namelijk het mooie waar we het steeds over hebben en wat rocrail nou juist niet kan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hmmm....

John, dat zijn idd ruime hoeveelheden data waarmee je RocRail dan ( statisch !! ) moet voorzien.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat misschien de RocRail ontwikkelaars hun weerstand jegens dynamisch ( en dus natuurgetrouw remmen ) eens zouden moeten heroverwegen.... Het spaart in het gunstigste geval een hoeveelheid bezetmelders uit. Maar komt vooral het product ook zeker ten goede. Dit laatste speciaal in vergelijking met de andere 'Groten' zoals de spullen van o.a.  Freiwald... Die ondersteunen dat allemaal netjes wel.

Uiteraard zit er een adder onder het software gras... RocRail zal dan ook 'virtueel' moeten gaan bijhouden waar de trein ( ongeveer ) is, gebaseerd op geijkte snelheden en een stukje Newtonse natuurkunde: S(t) = S0 + V0t + 1/2at2   :P

En... als de software er niet op ontworpen is, kan dat nog wel eens een hele toer worden... ;)

Grtzz,

Karst, die zelf om de al hier genoemde zaken over het rij- en afremgedrag RocRail nooit in overweging nemen, ook al is het 1000x gratis ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Janvis op donderdag 11 augustus 2011, 18:11:25
Koploper kan inderdaad zelf bepalen hoe een loc afremd (is volgens mij in dit draadje al heeeel vaak vermeld. Dat is namelijk het mooie waar we het steeds over hebben en wat rocrail nou juist niet kan.
Ik vroeg met het af, omdat John net schilderde, dat de lok later afremt en niet langzamer afremt.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: treinbert op donderdag 11 augustus 2011, 17:32:52
Kan bij Koploper de hoek, waaronder de lok afremt, ook worden aangepast? Dit kan bij RocRail alleen met de instelling van de decoder.
Bij Koploper kan de hoek niet aangepast worden.

CiteerMet een goeie XML editor kom je al een heel eind
Ikzelf doe zo'n dingen ook niet in RocRail zelf, maar gewoon met copy/paste werk in een XML editor.
Is een mogelijkheid, maar kan ook anders n.l. een subprogramma waarmee je maar enkele parameters in hoeft te geven en de rest automatisch ingevuld wordt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Peter,

hiermee pas je in Koploper toch de hoek aan :?



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Freak op donderdag 11 augustus 2011, 19:51:21
Is een mogelijkheid, maar kan ook anders n.l. een subprogramma waarmee je maar enkele parameters in hoeft te geven en de rest automatisch ingevuld wordt.
Hoi Peter,

RocRail heeft zoiets als de Analyser, maar of deze ook alle bedoelde akties kan bouwen is nog maar de vraag. Er komt wel meer en meer software voor RocRail beschikbaar.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: Tilly
Peter,

hiermee pas je in Koploper toch de hoek aan :?


Geen Peter, wel een antwoord :) Ja, da's de instelling voor de hoek van de vertraging/versnelling. Het kleine 'a'-tje in mijn formule ;)

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Doordat RocRail opensource is, kan je makkelijk zelf software schrijven om het één en ander te doen, of zelfs RocRail aanpassen naar eigen noden en wensen.
(tja, ik weet het, ik heb makkelijk praten, als zijnde programmeur van opleiding)
Zo is er al iemand die "RocLight" in ontwikkeling heeft, een extraatje om allerlei verlichtingspatronen te bouwen enzo.
(beetje zoals het lichtorgel van Leo Van Perlo, maar dan "simpeler"/goedkoper qua hardware, omdat de PC waarop je toch al besturingssoftware voor de baan draait, ook de logica voorziet voor het aansturen van die lichtpatronen)

Misschien begin ik in de winterperiode wel zelf aan een "editor" voor RocRail ofzo, maar eerlijk gezegd heb ik er zelf nog geen
behoefte aan gehad, en met meer dan 80 wissels en bijna 400 blokken, heb ik toch ook niet echt een kleine baan denk ik dan bij mezelf.


groeten,
Kris (en nu m'n bed in, net klaar met hotels boeken voor onze aankomende vakantie)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op donderdag 11 augustus 2011, 21:00:58
hiermee pas je in Koploper toch de hoek aan :?
Waarom dacht je dat ik je de vraag over de aanname stelde ?. Heb nu al een tijdlang enkele loks met meetrijtuig laten lopen en geen enkele grafiek verloopt zoals je hem getekend hebt.
Ik kan je wat toesturen, kun je er eens lekker je gedachten over laten gaan  :D

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hoi Peter,

mag je ook wel hier plaatsen, anderen vinden dit misschien ook interessant.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Hallo allemaal,

ik kreeg toen straks deze reactie van Peter:

Citaat van: Freak op vrijdag 12 augustus 2011, 19:02:08
Hallo John,

Over het volgende moet je maar eens rustig over nadenken en anders in een grafiek plaatsen.

Het vermogen van een motor is P = U x I. en R= U / I (is constant)
Stel je decoder kent 20 rijstappen stappen en is gelijk aan 100%. Iedere stap is dus 100 / 20 is 5%. Omdat R= constant zal I ook lineair afnemen als U afneemt.
Rijstap 20: 1 x 1 = 1
Rijstap 19: 0,95 x 0,95 = 0.9025
Rijstap 18: 0,9 x 0,9 = 0.81
Rijstap 17: 0,85 x 0,85 = 0.7225
Rijstap 16: 0.8 x 0,8 = 0.64
Enz, enz.
Rijstap 3: 0,15 x 0,15 = 0.025
Rijstap 2: 0,1 x 0,1 = 0.01
Rijstap 1: 0,05 x 0,05 = 0.0025

Zet je dit uit in een grafiek zie je al snel dat het afremmen (optrekken) niet lineair verloopt.
Hierbij heb ik de massatraagheid van de motor enz. nog niets eens meegerekend.


Vervolgens dit omgezet naar een decoder met 28 stappen en in een grafiek gezet met dit als resultaat:



De afrem curve is inderdaad niet lineair maar dat hadden we wel verwacht ;)

Peter,

bedankt voor je reactie.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Volgen mij heb je de grafiek verkeerd om getekend. Want bij decoderstap 0 rijd de loc 100km/h en bij decoderstap 29 staat ie stil  ;) of je moet de decodestappen anderom zetten, dus laten aftellen zeg maar
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
John/Peter,

in de lopi en mogelijk ook bij andere decoders kun je bovendien het verloop van de curve nog verder beïnvloeden met CV 6.
Citaat uit de ESU  Lopi handleiding:
Citeer
CV 6 entspricht der Geschwindigkeit bei einer mittleren Fahrstufe. Sie können dadurch einen ?Knick? in der Kennlinie definieren.
Die Werte der der minimalen, mittleren und höchsten Geschwindigkeit stehen in Abhängigkeit voneinander. Wählen Sie die mittlere Geschwindigkeit niedriger als die minimale oder größer als die maximale, kann dies zu unvorhersehbarem Fahrverhalten führen. Es sollte stets gelten: Anfahrspannung < mittlere Geschwindigkeit < höchste Geschwindigkeit.
Fahrverhalten anpassen

CV 6 kun je dus gebruiken om de hoge rijstappen een groter verval en de kleinere een kleiner verval in snelheid te geven.

Maar, voor de kern van het verhaal doet dit er allemaal volgens mij niet zoveel toe. Als ik het goed heb begrepen heb je bij RocRail vrij grove stappen in snelheid gezien bij het tot stilstand komen, terwijl het met Koiploper veel "gladder" gaat?
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Hoi Jan,

Citaat van: Janvis op zaterdag 13 augustus 2011, 10:41:38
Volgen mij heb je de grafiek verkeerd om getekend. Want bij decoderstap 0 rijd de loc 100km/h en bij decoderstap 29 staat ie stil  ;) of je moet de decodestappen anderom zetten, dus laten aftellen zeg maar

klopt, ik zag dit ook later maar had deze file inmiddels al gedelete en heb er geen zin meer om dit te veranderen ;)

Citaat van: ArjanM op zaterdag 13 augustus 2011, 10:49:39

Maar, voor de kern van het verhaal doet dit er allemaal volgens mij niet zoveel toe. Als ik het goed heb begrepen heb je bij RocRail vrij grove stappen in snelheid gezien bij het tot stilstand komen, terwijl het met Koiploper veel "gladder" gaat?


Arjan,

grove stappen niet maar Rocrail "leert niet remmen". Als je het vloeiend wil laten verlopen dat moet je dit dus doen met de decoder.

Vandaag flink bezig geweest met het onderhoud van loks. Wat een vervuiling aan de wielen 8o Gelijk diverse loks voorzien van kogellagers waarbij de tooltjes van Roy(RoWi) onmisbaar zijn, deze werken perfect :)

Op een gegeven moment in Koploper de "statistieken" weer eens bekeken en wat verbaasd mij: de CPU load ligt plots weer boven de 90% 8o Sinds de komst van de Tamscentrale lag deze continu tussen de 50% en 60%. In post 3814 van een week geleden is dit nog te zien. Hardwarematig is niets veranderd maar heb wel de software in Koploper iets aangepast om een betere doorstroming te krijgen. Hier een schermprint:



En hier nog een print van Windows Taakbeheer:



De treinen rijden wel nog zonder problemen, iemand een verklaring?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Schakel o.a. Snagit en winvnc maar eens uit.
Ook svchost kun je uitschakelen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Peter,

maakt niet uit. Snagit had ik trouwens nodig om deze vensters hier te plaatsen ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Hoi John,

<alt> <prntscrn> plaats het huidige scherm dat de focus heeft, ook op je clipboard, via paint of een ander programma kan je het dan opslaan als JPG ofzo. gewoon <prntscrn> zet een gehele schermafdruk op je clipboard.
Snagit is dus echt niet nodig voor zo'n dingen :-)

die 90% belasting, is die toevallig beginnen stijgen na het onderhoud van je locs, of eventueel ingebruikname van nieuwe locs ?


groeten,
Kris  (jaja, nog wakker op dit uur, net gezellig hier naar de Smurfen-film gekeken, lol)
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Hoi Kris,

<alt> <prntscrn> werkt niet altijd. Voorbeeld is het venster "statistieken" in Koploper ;)

Ik weet niet precies wat het moment is geweest van de stijging van de CPU load, er zijn ook geen niewe loks bijgekomen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Klein tipje: Installeer Greenshot in plaats van Snagit. Greenshot nestelt zichzelf standaard onder je Printscreen knop op het toetsenbord (en werkt veel fijner, vind ik) :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Vraag over remmen met Rocrail (10-08-2011)
Citaat van: ArjanM op zaterdag 13 augustus 2011, 10:49:39
John/Peter,

in de lopi en mogelijk ook bij andere decoders kun je bovendien het verloop van de curve nog verder beïnvloeden met CV 6.
Citaat uit de ESU  Lopi handleiding:
Citeer
CV 6 entspricht der Geschwindigkeit bei einer mittleren Fahrstufe. Sie können dadurch einen ?Knick? in der Kennlinie definieren.
Die Werte der der minimalen, mittleren und höchsten Geschwindigkeit stehen in Abhängigkeit voneinander. Wählen Sie die mittlere Geschwindigkeit niedriger als die minimale oder größer als die maximale, kann dies zu unvorhersehbarem Fahrverhalten führen. Es sollte stets gelten: Anfahrspannung < mittlere Geschwindigkeit < höchste Geschwindigkeit.
Fahrverhalten anpassen

CV 6 kun je dus gebruiken om de hoge rijstappen een groter verval en de kleinere een kleiner verval in snelheid te geven.

Maar, voor de kern van het verhaal doet dit er allemaal volgens mij niet zoveel toe. Als ik het goed heb begrepen heb je bij RocRail vrij grove stappen in snelheid gezien bij het tot stilstand komen, terwijl het met Koiploper veel "gladder" gaat?

Is er nu geen Nederlandse lijst waar alle cv's van de decoder instaan en wat ze doen ??
Dit zou het instellen een stuk makelijker maken.

Op de stand van esu heb ik dit al eens gevraagd om het in de ecos en de programmer te zetten, maar dat vonden ze overbodig.

Ik weet echt de cv's niet uit mijn hoofd, maar dat geld voor de meeste denk ik.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Hallo Peter,

Helpt onderstaande je al wat op weg.
www.reichsbahn.nl/info/90300-handleiding-locdecoders.pdf

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: CPU load plots boven de 90%! (13-08-2011)
Citaat van: Freak op zondag 14 augustus 2011, 10:42:30
Hallo Peter,

Helpt onderstaande je al wat op weg.
www.reichsbahn.nl/info/90300-handleiding-locdecoders.pdf

Mvg,
Peter

Dat helpt zeker me zeker een stuke op weg Peter, maar CV6 waar hier net overgesproken wordt komt al niet voor in deze lijst.

Je zou toch denken dat het voor esu een fluitje van een cent is om zo,n lijst samen te stellen en het liefst toe te voegen aan hun producten.

Ik ga dit lijstje even opslaan  :) :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.