Dit draadje is onderdeel van
Zwitserland:
Brig,
Delémont,
Filisur,
Göschenen,
Luzern,
St Ursanne,
Vitznau-Rigi,
WiesenBLS treinwagons,
Graan wagens,
Grind wagens,
Kies wagens,
Makies AG Gettnau,
Tunnelventilatorwagens,
Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),
Bovenleiding (SBB 4 generaties),
Reform Muli (scenery),
Postauto merkenItalië:
Como,
Milano-Centrale,
Opgeheven lijnenDit draadje, De T van Tractor, gaat over de Schienentraktor of Rangiertraktor in Zwitserland. Dat zijn geen rangeerlocs, maar rangeertractors, bouwdiensttractors of sneeuwruimers. Verschil werd aanvankelijk niet zo gemaakt; het waren kleine locs. Maar later, toen van rangeerlocs meer werd verwacht, wel.
Tractors werden/worden vooral gebruikt voor lichte rangeerdiensten, bouwwerkzaamheden (personeel naar en van de werkplek en vervoer lichte materialen), en voor sneeuwruimwerkzaamheden. Voor bouwtractors bestonden aparte sneeuwschuivers die in de winter voor de machine konden worden gekoppeld.
Eind jaren 20 besloot de SBB over te gaan op spoortractors om minder beroep te hoeven doen op
stoomlokomotieven bij licht rangeerwerk. Tractors waren kleine voertuigen met weinig trekkracht (weinig wagons) voor kleine afstanden, bij lage snelheden.
Deze kleine voertuigen werden vast aan een station toegevoegd. Dat maakte het mogelijk om goederenwagons heen en weer te verplaatsen door medewerkers op een station, in afwezigheid van een goederentrein.
De eerste tractors haden een benzinemotor, later diesel, en rond 1927 verschenen de eerste elektrisch aangedreven exemplaren. De elektrische tractors werkten op bovenleiding, maar als deze ontbrak, kon de tractor soms op een accu of op diesel worden overgeschakeld.
In stations werden zowel elektrische als dieseltractors gebruikt. Bij baanonderhoud gebruikte men uitsluitend diesels, omdat die sneller vermogen leverden, en bij uitstek geschikt waren om sneeuw te ruimen.
UIC-Nummering komt alleen maar voor bij modernere tractors, altijd diesels,
en bij door revisie omgebouwde tractors. Deze zijn te herkennen aan de nummers
Tm 231, Tm 232, Tm 233, Tm 234 en Tm 235.
Het laatste cijfer (1,2,3,4 of 5) geeft het vermogenstype aan.
Naarmate de lokale industriën verdwenen, en het aanbod aan divers kleinstuk-goederenverkeer afnam,
nam ook het aantal tractors sterk af.
Daarnaast speelt een ander fenomeen. Vroeger had elk station een Fahrdienstleitung.
Een stationschef kon vanuit een vooruitstekend kantoortje in het stationsgebouw,
meestal op spoor 1, de treinenloop controleren en wissels en seinen verzetten.
Daartoe had hij beschikking over een schakelpaneel en een treinbewegingen dienstrooster.
Al die schakelpanelen zijn door automatisering verdwenen. Het valt dus domweg niet meer mee om
lokaal treinbewegingen met een tractor te controleren. Als dat al gebeurt, gebeurt dat op afstand.
De voorkomende aanduidingen zijn:
Ta - Tractors, gevoed via een accu
Te - Tractors, elektrisch, met stroom via pantograaf
Tea - Tractors, elektrisch, met pantograaf en accu
Tm - Tractors met diesel of benzinemotor
Tem - Tractors, elktrisch, met pantograaf of diesel met generator
Van de Tm, Te en Tem tractors bestaan verschillende groepen naar vermogen gerangschikt. Naarmate het vermogen toenam, werden ze genummerd met I, II, III of IV. En dat maakt het mogelijk ze als types uit elkaar te houden.
Er zijn inmiddels, anno 2017, draadjes over te vinden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Rangiertraktoren_der_SBBhttps://de.wikipedia.org/wiki/Schienentraktorhttp://www.passiontrain.ch/tm232sbbcffffs.htmlen de meest volledige:
http://www.le-rail.ch/text/aktuell18a.htmIn de jaren '60 en '70 trof ik de Te II-2 (avatar) aan in Spiez en in Reichenbach. Die tractors waren daar gestationeerd. De stationchef bestond nog, en had nog de beschikking over een schakelpaneel om de hele stationsomgeving te controleren. Dat is daar al lang niet meer zo. In
Reichenbach (im Kandertal) is zelfs het spoor weg dat vroeger naar de houtzagerij liep. De houtzagerij is ook weg, en daarmee de rangeernoodzaak ook. Spiez en Reichenbach zijn BLS-stations. De tractors die ik daar zag, waren BLS-tractors, dus geen SBB-tractors. Maar dat staat er niet op. Als het een SBB-tractor was geweest, dan zou het nummer erop wijzen dat deze tractor tot 1952 dienst heeft gedaan. Toen bestond ik nog niet. Dus is het een BLS-tractor geweest. De narigheid is dat de nummering van tractors en locs vroeger niet gelijk op ging. Elke maatschappij hield een eigen nummering aan. Dat is achteraf om gek van te worden.
BLS verkocht een aantal Te II-2's aan de RhB, waar ze na ombouw op de andere spoorbreedte nog jaren dienst deden.
Een Tm-I trof ik aan in Delémont in 2013 op een afgesloten industriespoor; daar stonden ook enkele SBB Tm-II's met en zonder sneeuwploeg, o.a. rond het spoorwegmuseum. Vreemd genoeg staat op die Tm-II tractors dat het Tm-I tractors zijn. Dus misschien kloppen mijn bronnen ook niet helemaal.
Tm-III's ben ik nooit tegengekomen maar wel gereviseerde Tm-III's en Tm-IV's (232, 233 en 234). Daarvan zijn er de nodige omgebouwd sinds 2007, en die kwam ik wel tegen, in Brig 2017 en in Luzern 2017.
Een fotograaf die veel tractors (o.a. Tm III) en rangeer-locs in heel Zwitserland fotografeerde is
Theo Stolz. Hij beperkt zich tot diesel, maar niet alleen tot SBB, BLS of RhB, en dat maakt zijn overzicht extra interessant.
bron:
http://www.le-rail.ch/(Het citaat gaat erg diep op de materie in, maar je weet nooit hoe lang zo'n webpagina blijft bestaan)
CiteerIm Jahr 2007 modernisierte das Industriewerk von SBB Cargo in Biel den Tm IV 8761. Dabei wurde ein Grossteil der Druckluftanlage ersetzt. Der neue Caterpillar-Motor hat etwas mehr Leistung und der Voith-Wandler wurde angepasst. Das Fahrzeug hat einen Partikelfilter erhalten.
Die ganze Fahrzeugsteuerung erfolgt mit einer speicherprogrammierten Steuerung. Viele Informationen werden nun auf einem Bildschirm wiedergegeben. Das Fahrzeug erhielt ebenfalls eine Funkfernsteuerung. Mit dieser Remotorisierung sollte das Fahrzeug für weitere 20 Jahre einsetzbar sein. Am Prototyp wurden bisher keine Zugsicherung eingebaut.
Ab Oktober 2007 wurde das modernisierte Fahrzeug von Reuchenette-Péry aus eingesetzt. Mitte Dezember 2007 kam das Fahrzeug wieder in die Werkstätte nach Biel, bevor es Anfang Janaur 2008 in die Ostschweiz zur Errobung abgegeben wurde. Mitte 2008 kam es zurück nach Reuchenette-Péry.
Ab 2009 begann die Serielieferung der umgebauten Fahrzeuge. Bis Anfang 2010 waren folgende Traktoren umgebaut: Tm 232 118, Tm 232 130, Tm 232 139, Tm 232 230, Tm 232 223, Tm 232 110, Tm 232 203, Tm 232 225, Tm 232 131, Tm 232 209, Tm 232 227, Tm 232 207, Tm 232 226, Tm 232 201, Tm 232 233, Tm 232 108 und Tm 232 103. Im Gegensatz zum Prototyp sind die Seriefahrzeuge mit Zugsicherung ausgerüstet. Es wurden bis heute vierzig Umbauten bestellt.
Tot op zekere hoogte gebeurt er dus het zelfde als er met bepaalde NS-rangeerlocs had moeten gebeuren: roetfilter inbouwen, afstandsbediening inbouwen, en beveiligingen inbouwen. Als ik even achteloos kijk wat er nu aan voormalig NS-materieel werkt onder andere firmanamen, nog steeds zonder roetfilter, rondkart op het WGM-terrein, word ik daar niet vrolijk van.
In dit draadje geef ik foto's uit 2013, 2014 en 2017. Per generatie: Tm-I, Tm-II, Tm-III, en Tm-IV.
*** edited(20 februari 2022): link gezet naar "De bouwdoos en z'n voorbeeld", Pola station Reichenbach.