@nobody: afgezaagde buffers (of eraf gevallen onderweg) ... Had ik niet eens gezien toen ik de foto's uit selecteerde.
Maar terug
kijkend in een ander draadje, hoppa: het lijkt wel op de Italiaanse griep:
bedankt voor alle aanvullende tips.
Ik begrijp dat de toiletten met name op de rails geleegd worden bij de stootblokken. Overigens hebben de hogesnelheidslijn treinen waarin ik heb gereden (ook die van Trenitalia) geen pleepotten die recht op de rails lozen.
In al die types werkt het toilet min of meer gelijk, en leegt in een toilettank. Waar en hoe die tank geleegd wordt? Op de rails in Italië?
Ik ben natuurlijk ook op stations geweest zonder gekalkte rails. Ik neem aan dat desinfectie daar overbodig werd geacht, bijvoorbeeld in een stationnetje bij Lago di Como, waar de grootste loosput het Comomeer zelf is, overigen goed te ruiken ook. Van dat water (uit het meer) maakt men in Como gechloreerd drinkwater, en dat smaakt nog smeriger dan in Rotjeknor. Ik wist niet dat dit mogelijk was die smaak nog te overtreffen. In Como drink je liever flessen mineraalwater dan water uit de kraan.
Como San Giovanni bevat 2 witte sporen. Daar passeert de hogesnelheidstrein Milano-Zürich die
in Luzern is gekiekt.
Como Nord Lago, is een kopstation, en bevat geen witte sporen. Er komen geen hogesnelheidslijnen. Wel treinen met toiletten die rechtstreeks op de rails lozen. Ik moet er nog ergens wat foto's van hebben .... Het was niet indrukwekkend.
In Domodossola liggen ook witte sporen, daar passeert o.a. de hogesnelheidstrein Milano-Geneve.