Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Italië - Milano Centrale

Gestart door Jan22 maandag 23 oktober 2017, 10:52:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Italië - Milano Centrale
In het treinreiswinkel arrangement zat een leuk reisje van Filisur via Sondrio, Lecco, Monza, Como en Brig via Milano Centrale. Waarom via Milaan begreep ik pas toen ik er was. Ik was er in geen jaren geweest.













Gewitte rails zie je alleen maar op sporen waarop hogesnelheidstreinen mogen komen, alle andere rails is niet gewit (dus roestig). Bij de buren loopt een draadje over de mogelijke fysieke redenen om rails te witten. Het zou wel eens veel simpeler kunnen zijn dan het daar heersende idee dat spoorspatting in de zomer voorkomen kan worden door spoorstaven te witten. Helaas heb ik de mogelijke bewijzen daarvoor niet gefotografeerd, omdat ik niet weet waar ik dan precies naar moet zoeken. Maar ik verwacht iets van kastjes naast de rails, op rails niveau of in de bovenleidingmasten.

In die enorm hoge stationsoverkapping rijden treinen af en aan op kopsporen. En tot aan de stootblokken toe heeft men met de witkwast het wijwater stevig rondgesproeid: spoorspatting? Me neus!
     
Re: Italië - Milano Centrale
 @citaat Mooie foto's. :thumbup:
Zie ik het goed? Zijn de buffers geamputeerd?
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Die Italianen hebben toch wel erg tof spul Jan Willem. Dank voor de foto's
Re: Italië - Milano Centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Italië - Milano Centrale
Er worden wat zaken door elkaar gehaald. Witte spoorstaven komen al "wit" uit de fabriek en dat heeft te maken met de temperatuur verschillen die kunnen optreden.

Dat massaal gekalk van sporen en ballastbed in stations heeft te maken met desinfectie.

Gr, Ben.
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Milano Centrale
@nobody: afgezaagde buffers (of eraf gevallen onderweg) ... Had ik niet eens gezien toen ik de foto's uit selecteerde.

Maar terug kijkend in een ander draadje, hoppa: het lijkt wel op de Italiaanse griep:




:D bedankt voor alle aanvullende tips.

Ik begrijp dat de toiletten met name op de rails geleegd worden bij de stootblokken. Overigens hebben de hogesnelheidslijn treinen waarin ik heb gereden (ook die van Trenitalia) geen pleepotten die recht op de rails lozen.
In al die types werkt het toilet min of meer gelijk, en leegt in een toilettank. Waar en hoe die tank geleegd wordt? Op de rails in Italië?

Ik ben natuurlijk ook op stations geweest zonder gekalkte rails. Ik neem aan dat desinfectie daar overbodig werd geacht, bijvoorbeeld in een stationnetje bij Lago di Como, waar de grootste loosput het Comomeer zelf is, overigen goed te ruiken ook. Van dat water (uit het meer) maakt men in Como gechloreerd drinkwater, en dat smaakt nog smeriger dan in Rotjeknor. Ik wist niet dat dit mogelijk was die smaak nog te overtreffen. In Como drink je liever flessen mineraalwater dan water uit de kraan. 

Como San Giovanni bevat 2 witte sporen. Daar passeert de hogesnelheidstrein Milano-Zürich die in Luzern is gekiekt.
Como Nord Lago, is een kopstation, en  bevat geen witte sporen. Er komen geen hogesnelheidslijnen. Wel treinen met toiletten die rechtstreeks op de rails lozen. Ik moet er nog ergens wat foto's van hebben .... Het was niet indrukwekkend.
In Domodossola liggen ook witte sporen, daar passeert o.a. de hogesnelheidstrein Milano-Geneve.
Re: Italië - Milano Centrale
Dank jewel Jan.
Je hebt je weer uitgeleefd op een mooi thema.
Inderdaad mooi materieel op de kiekjes.
Grtz, Arjan
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Ietwat off topic, maar t komt me voor dat JanWillem lang geen Rdams kraanwater heeft gedronken, dit kraanwater behoort inmiddels tot het beste in Nederland.

Peter
Re: Italië - Milano Centrale
 @citaat Proost :D ===> klik
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Milano Centrale
In Lecco stonden locs met buffer, in Milano en Como zonder;
het zijn de oudere locs, die nog buffers hebben ...


Nieuwere treinstellen, zoals deze in Seregno, hebben dat niet:


Iets van de sfeer in het station:















In een voorstation van Milaan stond dit oude railbusje
(maar zoals aan de foto te zien is, het ging om de witte rails,
dus het is toeval dat het railbusje er ook op staat):
Re: Italië - Milano Centrale
Leuke foto?s Jan.
Alsof we mee op reis zijn.
Grtz, Arjan
Re: Italië - Milano Centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Ik ben begin dit jaar ook een weekend in Venetie geweest en de laatste dag zijn we met de trein in Padua geweest en ook de witte rail mogen aanschouwen.
Ik vroeg me ook al af waarvoor dit diende.
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Mooie foto's, Jan.  :thumbup:
Wat die bufferloze locs betreft,dat zijn wel allemaal locs met een automatische koppeling. Als die later zijn aan gebracht hebben ze de buffers gedeeltelijk eraf gehaald.

Gr.  Charlie
Re: Italië - Milano Centrale
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Milano Centrale
Citaat van: Charlie op zaterdag 28 oktober 2017, 14:55:15
bufferloze locs ~ automatische koppeling
Kij, dat verband kende ik nog niet, maar het viel me wel al op.  :thumbup:
Re: Italië - Milano Centrale
Interessant draadje met mooie foto's!