Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  ItaliŽ - Milano Centrale
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ItaliŽ - Milano Centrale  (gelezen 1254 keer)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
ItaliŽ - Milano Centrale
« Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 10:52:56 »

In het treinreiswinkel arrangement zat een leuk reisje van Filisur via Sondrio, Lecco, Monza, Como en Brig via Milano Centrale. Waarom via Milaan begreep ik pas toen ik er was. Ik was er in geen jaren geweest.













Gewitte rails zie je alleen maar op sporen waarop hogesnelheidstreinen mogen komen, alle andere rails is niet gewit (dus roestig). Bij de buren loopt een draadje over de mogelijke fysieke redenen om rails te witten. Het zou wel eens veel simpeler kunnen zijn dan het daar heersende idee dat spoorspatting in de zomer voorkomen kan worden door spoorstaven te witten. Helaas heb ik de mogelijke bewijzen daarvoor niet gefotografeerd, omdat ik niet weet waar ik dan precies naar moet zoeken. Maar ik verwacht iets van kastjes naast de rails, op rails niveau of in de bovenleidingmasten.

In die enorm hoge stationsoverkapping rijden treinen af en aan op kopsporen. En tot aan de stootblokken toe heeft men met de witkwast het wijwater stevig rondgesproeid: spoorspatting? Me neus!
     
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delťmont.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 11:08:03 »

 @citaat Mooie foto's. :thumbup:
Zie ik het goed? Zijn de buffers geamputeerd?
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 11:43:22 »

Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 11:47:30 »

Die Italianen hebben toch wel erg tof spul Jan Willem. Dank voor de foto's

Ben den Hollander

  • Gast
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 11:54:35 »

Er worden wat zaken door elkaar gehaald. Witte spoorstaven komen al "wit" uit de fabriek en dat heeft te maken met de temperatuur verschillen die kunnen optreden.

Dat massaal gekalk van sporen en ballastbed in stations heeft te maken met desinfectie.

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 13:31:45 »

@nobody: afgezaagde buffers (of eraf gevallen onderweg) ... Had ik niet eens gezien toen ik de foto's uit selecteerde.

Maar terug kijkend in een ander draadje, hoppa: het lijkt wel op de Italiaanse griep:




 :D bedankt voor alle aanvullende tips.

Ik begrijp dat de toiletten met name op de rails geleegd worden bij de stootblokken. Overigens hebben de hogesnelheidslijn treinen waarin ik heb gereden (ook die van Trenitalia) geen pleepotten die recht op de rails lozen.
In al die types werkt het toilet min of meer gelijk, en leegt in een toilettank. Waar en hoe die tank geleegd wordt? Op de rails in ItaliŽ?

Ik ben natuurlijk ook op stations geweest zonder gekalkte rails. Ik neem aan dat desinfectie daar overbodig werd geacht, bijvoorbeeld in een stationnetje bij Lago di Como, waar de grootste loosput het Comomeer zelf is, overigen goed te ruiken ook. Van dat water (uit het meer) maakt men in Como gechloreerd drinkwater, en dat smaakt nog smeriger dan in Rotjeknor. Ik wist niet dat dit mogelijk was die smaak nog te overtreffen. In Como drink je liever flessen mineraalwater dan water uit de kraan. 

Como San Giovanni bevat 2 witte sporen. Daar passeert de hogesnelheidstrein Milano-ZŁrich die in Luzern is gekiekt.
Como Nord Lago, is een kopstation, en  bevat geen witte sporen. Er komen geen hogesnelheidslijnen. Wel treinen met toiletten die rechtstreeks op de rails lozen. Ik moet er nog ergens wat foto's van hebben .... Het was niet indrukwekkend.
In Domodossola liggen ook witte sporen, daar passeert o.a. de hogesnelheidstrein Milano-Geneve.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 oktober 2017, 22:03:24 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delťmont.

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 16:36:55 »

Dank jewel Jan.
Je hebt je weer uitgeleefd op een mooi thema.
Inderdaad mooi materieel op de kiekjes.
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Munin

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Glueck auf
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 16:07:59 »

Ietwat off topic, maar t komt me voor dat JanWillem lang geen Rdams kraanwater heeft gedronken, dit kraanwater behoort inmiddels tot het beste in Nederland.

Peter
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 16:20:35 »

 @citaat Proost :D ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017, 11:16:55 »

In Lecco stonden locs met buffer, in Milano en Como zonder;
het zijn de oudere locs, die nog buffers hebben ...


Nieuwere treinstellen, zoals deze in Seregno, hebben dat niet:


Iets van de sfeer in het station:















In een voorstation van Milaan stond dit oude railbusje
(maar zoals aan de foto te zien is, het ging om de witte rails,
dus het is toeval dat het railbusje er ook op staat):
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delťmont.

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017, 15:25:13 »

Leuke fotoís Jan.
Alsof we mee op reis zijn.
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 14:49:34 »

Ik ben begin dit jaar ook een weekend in Venetie geweest en de laatste dag zijn we met de trein in Padua geweest en ook de witte rail mogen aanschouwen.
Ik vroeg me ook al af waarvoor dit diende.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 14:55:15 »

Mooie foto's, Jan.  :thumbup:
Wat die bufferloze locs betreft,dat zijn wel allemaal locs met een automatische koppeling. Als die later zijn aan gebracht hebben ze de buffers gedeeltelijk eraf gehaald.

Gr.  Charlie
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 15:15:23 »

bufferloze locs ~ automatische koppeling
Kij, dat verband kende ik nog niet, maar het viel me wel al op.  :thumbup:
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delťmont.

dp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: ItaliŽ - Milano Centrale
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 02 november 2017, 15:48:35 »

Interessant draadje met mooie foto's!
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.583 seconden met 22 queries.