Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport  (gelezen 1158 keer)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Gepost op: woensdag 27 september 2017, 14:26:30 »

Dit draadje is onderdeel van

Zwitserland:
Brig,Delémont,Filisur,Göschenen,Luzern,St Ursanne,Vitznau-Rigi,Wiesen
BLS treinwagons,Graan wagens,Grind wagens,Kies wagens,Makies AG Gettnau,Tunnelventilatorwagens,Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),Bovenleiding (SBB 4 generaties),Reform Muli (scenery),Postauto merken

Italië:
Como,Milano-Centrale,Opgeheven lijnen

Dit draadje is Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport. Een klaarblijkelijk vaak op het spoor aangetroffen combinatie van 2 Triebwagens en circa 20 goederenwagens.

Een jaar geleden of zo bood een forumlid te koop een setje MÄrklin 26579 Em 3/3 DHG "Makies" Zugpackung "Makies", bestaande uit een locje (forumloc in Makies AG outfit met 3 kieswagen in een doos).
Het leek alsof niemand de set wilde, al werd hij uiteindelijk toch verkocht.

Toen ik 'm bekeek dacht ik: "waar zou dit ding nou rijden in deze formatie, behalve op het fabrieksterrein, dan". Dat weet ik nog steeds niet.

Op 25 september 2017 reed er een Makies AG Gettnau trein binnen op spoor 4 in Luzern. Dat is een kopspoor, dus deze trein maakte kop. En daartoe bezat de trein 2 triebwagons van het type BDe. Daartussen in waren ruim 15 kieswagen gekoppeld.

Tussen Elisi


en Babette


zat een hele rij genummerde kieswagen (in een willekeurige volgorde)


Het licht was hard, rond het middaguur (en rond die tijd begroeten Zwitsers al weer met goedenavond).
En overal liepen mensen in de weg. Dat werden dus geen opnames voor de forum fotowedstrijd ....













Dat zou wel wat zijn voor Märklin, Roco of een van de andere overgebleven fabrikanten:
2 BDe motorrijtuigen (een mogelijk als dummy), met een rijtje kieswagen er tussen.

Het meest opvallende is de neus van deze motorrijtuigen. Die lijkt veel op de BDt stuurstandrijtuigen die Lima heeft uitgebracht, maar onder een bepaalde hoek lijkt het front rechter dan bij de Lima modellen.

Als je let op de bijbehorende motorrijtuigen van Lima (en Lemaco), dan valt er iets anders op: de neus (en de vensters) kloppen verrassend goed, meer dan vergeleken met de oude HAG 150/151 RBe 4/4.

Babette en Elisi hebben weinig (2e klas) passagiersruimte, en veel bagageruimte, met een klein kamertje afgeschut voor administratie). Ze lijken nog het meest op een Dt, met 1 coupe, een groot laadruim met een afgeschermd schuin hokje met stoel, en een ventilator rooster over het hele dak met een ouderwetse 1-benige pantograaf.

Zo rijden ze dus wel rond op het SBB-net, deze particuliere Makies AG treinen uit Gettnau.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 augustus 2019, 15:40:26 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

erik01

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 18:13:21 »

Hallo Jan Willem,

Dank voor het delen van deze leuke ontmoeting.
Inderdaad een bijzondere variant van een treibwagen.

Groet,
Erik
Gelogd
Kom eens kijken bij mijn bouwproject http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.0

en

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 19:37:57 »

@citaat "Zo rijden ze dus wel rond op het SBB-net, deze particuliere Makies AG treinen uit Gettnau."

Je ziet ze wel vaker op het SBB net, o.a. getrokken door Re 4/4 II en/of Re 6/6. In onderstaande samenstelling rijdt hij ook bij mij op de baan met 15 wagons:



Groeten,
Wico
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 september 2017, 19:41:58 door Wico »
Gelogd

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 22:50:34 »

Bedankt Jan-Willem voor het delen van deze bijzondere foto's. :arrow: :thumbup:
en
Wico voor de originele film die hij heeft gemaakt. :arrow: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 september 2017, 09:39:58 »

@Wico: Ik zag ze op stations, die
MaK1700 Am 843 067-0, 2017, Luzern 2017:


Luzern 2017, MaK 1700 Am 843 002-7


MaK1700 Am 843 071-2, 2013, 2014 Brig 2013


MaK1700 Am 843 076-1, 2017, Brig 2017


Maar in het wild en op lange afstandlijnen kom ik de MaK1700 nooit tegen met een sleep.
Makies AG kieswagen wagons kom ik ook nooit tegen. Wel Weiacher ( gare Delémont), Holcim, e.d.
En die worden dan getrokken door een Ae 4/4 of Ae 6/6, met een stuk of 30-50 in een sleep.
Dat zou kunnen komen door het type bedrijf en het type klanten. Weiacher werkt samen met Holcim (international), Makies lijkt me een kleiner privé bedrijf met een regionale afzetmarkt.
En ik kom zelden in de regio van Gettnau.
« Laatst bewerkt op: zondag 08 oktober 2017, 12:48:07 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 21:45:03 »

 @citaat

Voor alle duidelijkheid, het filmpje dat ik geplaatst heb komt van YouTube en is dus niet mijn baan c.q. camerawerk. Overigens zie je in het tweede gedeelte van dat filmpje een MAK 1700 die een Makies sleep over de Gotthard lijn vervoert. Of dit transport regelmatig plaatsvindt weet ik niet; wellicht ook afhankelijk van de opdrachtgever waarvoor de kiezel bestemd is.

Groeten,
Wico
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 22:59:20 »

Hoi Wico,

In het filmpje zag ik de tekst Märklin users dot net (of zoiets) langs komen, dus de herkomst ervan was me al min of meer duidelijk. Er zit een in het echt rijdende trein in, in een nader bepalen enkelsporig traject, dus zeker niet de Gotthard zelf (dat is dubbelsporig). Gezien het landschapstype schat ik in omgeving Olten of Solothurn, Jura zou ook nog kunnen. Maar waar precies komt er niet zo op aan, dat mag de pret niet drukken. Het komt voor, ergens. Feit.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 23:46:11 »

Jan,

Ik heb de locatie afgeleid van de tekst bij het filmpje: "Rampa Sud Gottardo, trasporto del pietrisco dello scavo galleria base. 11.30 24 Marzo 2010", maar ben met je eens dat het Gotthard traject dubbelsporig is. Ik vermoed dat de titel slaat op het H0 modelspoor dat getoond wordt. En inderdaad dat mag de pret niet drukken, voor mij is het grootspoor beeldmateriaal voldoende overtuigend om deze samenstelling (ook) op mijn baan te laten rijden.

Groeten,
Wico   
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 oktober 2017, 23:59:34 door Wico »
Gelogd

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 oktober 2017, 00:40:02 »

Het enkelsporige traject is een werkspoor dat gebruikt werd voor de afvoer van het uitgeboorde gesteente van de nieuwe Gotthard spoortunnel.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 21:17:00 »

afvoer van het uitgeboorde gesteente van de nieuwe Gotthard spoortunnel.
Had ik stomweg niet aangedacht. Heb dit jaar kleine fotosessie gehouden bij afvoer gesteente nieuwe Albula tunnel, en daar werkt het heel anders. Is wel een kortere tunnel ...


Deze foto is bij Preda gemaakt. De boortroep uit de tunnel wordt afgevoerd met lopende banden en dan gesorteerd. Het fijnste spul wordt uitgereden op akkers.


De zwaardere stukken grind worden inderdaad misschien met kieswagen afgevoerd.
Maar daar heb ik niet veel van gezien. Ik zou niemand aanraden de komende jaren met het vrouwvolk een paar weekjes Preda te boeken. Tenzij je houdt van stof happen.  :D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 oktober 2017, 22:55:37 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Henk Bo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 oktober 2017, 23:03:40 »



Youtube van lorirocks777
Gelogd
Groeten Henk


SBB, BLS & RhB

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 oktober 2017, 14:49:38 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.412 seconden met 22 queries.