Sinds afgelopen mei ben ik aan het plannen maken voor een modelspoorbaan in 3Rail naar Zwitsers idee.
De baan wordt gepland in onze voormalige slaapkamer het plannen van een modelspoorbaan in onze voormalige slaapkamer. Kortom, ben ik al weer een paar maanden aan het tekenen in Railmodeller de tussenstand van het plan vind je hier:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65555.msg1210794#msg1210794 Inderdaad, grootse plannen waar ik meerdere jaren voor nodig zal hebben; zeker gezien ik nog geen ervaring heb met digitaliseren van een modelspoorbaan!
Ik ben afgelopen twee dagen eerst klein begonnen met een baantje van zeg maar 180*90 met de Crails van een startersset en de uitbreidingen C3 en C5.
Daarmee kan ik ervaring opdoen met ringleiding, aansluiten, blokken, terugmelding, wisselaandrijving etc.
Dat alles wordt voorzien van aansturing met behulp van de CS3 Plus en iets later Traincontroller.
Enkele details van het plan (hoogte gemeten vanaf de grond):
- Schaduwstation met 4 lagen
- Twee klimspiralen overbruggen de hoogte van 15cm naar 110-120cm
- Een station met dubbelsporig doorgaande trajecten een kopspoor en passeerspoor voor goederenverkeer
- Een keerlus op 110cm die tevens de aansluiting vormt van de rechter spiraal naar het station
- Een bergtraject (met klimspiralen naar de niveaus op 130cm en 145cm
- Een bergtraject (rood) met plek voor de Bietschtalbruecke op 180cm
- Een bergdorp met een keerlus op 189cm
- En wellicht op de langere langere langere termijn termijn een buurtspoor door de bergen.
Hierna volgt het verslag van de eerste ervaringen van een startend modelspoorbaanbouwer