Het is dat ik een draadje in de
wiki Stadtgeschichte Grenchen(CH) tegenkwam,
anders had ik niet geweten dat het om een tunnelventilatie-trein gaat.
Als je daarop zoekt dan vind je erg weinig informatie. De Lötschberg basistunnel is volledig voorzien van allerhande ventilatieschachen en machines, zowel voor dagelijks gebruik als voor noodgevallen.
Maar de oude Lötschberg tunnel en de Simplontunnel hebben die voorzieningen nog niet.
Dus, als je zoekt op
Tunnel Belüftung, dan vind je verschillende dingen over
verschillende tunnels.B.v. over de Simplon:
CiteerWeil man im heißen, fast 20 Kilometer langen Simplontunnel Bedenken hatte, ob man die Probleme bei Dampfbetrieb in den Griff bekommen könne, wurde er von Anfang an elektrisch betrieben.
Elders staat een uitleg. Het is in een tunnel heter, naarmate deze dieper onder de grond ligt. Door die hitte hebben stoomlocomotieven en diesellocs meer problemen met verbranding van brandstof en afkoeling van de motoren. Daardoor verstoken ze naar verhouding nog meer zuurstof, en als die op is, dan doen ze het niet meer. Maar het treinpersoneel krijgt dan ook steeds meer koolmonoxide binnen, en die legt daarbij het loodje.
Een andere Zwitserse tunnel had door de geringe ventilatie zodanig last van nevelvorming dat binnen 2 jaar de rails verroestten en vervangen moesten worden. De ventilatieles wordt hard geleerd.
Veel tunnels hebben daarom uiteenlopende manieren om verse lucht (zuurstof) toe te voeren en verwerkte lucht (kooldioxide) af te voeren, en om luchtdrukverschillen daarbij te benutten voor een betere trek in het systeem. De Simplontunnel heeft dus nog niet zo'n systeem, en vandaar wellicht de stationering van deze set (Ventilatorwagen-Energiewagen) in Brig.