Te koop in schaal 1:87Bij de Neuheiten 2017 van FrihoLenk staat dit bestandje:
http://www.friholenk.ch/images/ACE%202017%20Info.pdfDaarin staan Saurer vrachtauto's van Liliput en een viertal PTT-autobussen (Saurer) van Arwico waarvan er eentje al is uitverkocht.
In
http://www.friholenk.ch/images/-%20HB%20PTT%20Bus%20Modelle%20%202016-7.pdfstaan PTT- autobusmodellen, van een zekere firma HB-Model, uit Tjechië; het zijn resin modellen van Saurer, FBW, Berna, NAW en Moser.
Voor de liefhebber.
Citeer(Handgefertigte Kleinserien Resin Modelle, Made in Czech. Republik).
Die Handarbeit Kleinserien Modelle aus Resin sind sehr detailliert, zum Teil auch mit Aetzteilen versehen. Nur in kleinen Mengen an Lager. Was nicht lieferbar ist, kann jeweils mit einer Wartefrist von 6-8 Wochen bestellt werden.
Een andere leverancier van FrihoLenk is
AFMEpoche huisstijl PTT busIk heb een paar screenshots gemaakt uit de pdf bestanden. Omdat de plaatjes informatie bevatten die nergens te vinden is. En toen viel me ineens op wat ik eigenlijk wel wist: de huisstijl van de ptt autobussen is minimaal 2x veranderd. De rode bies was er in mijn jeugd niet.
Die rode bies stamt uit ongeveer 1970, 1971. Daarvoor was een autobus geel met twee logo's.
Het ene logo maakte ons wijzer dat dee bus een hoorn mag voeren. Het andere logo is een rode rechthoek, met daarop de vermelding dat het een PTT autobus is.
Bij introductie van de rode bies veranderde grondkleur van koudgeel naar warmgeel.
De koers (bestemmingsbord) is in de jaren '80 verplaatst naar boven de grote voorruit. Daarvoor stond de ritkoers aangegeven op een verwijderbaar metalen schild naast de instapdeur. Dat was een rood bord met witte letters, en de rit werd meestal aangegeven met 2 of 3 plaatsnamen: huppetee1 streepje huppetee2.
Kijkend naar die screenshots wordt duidelijk dat dit 2e logo niet altijd op dezelfde plaats heeft gezeten.
In mijn herinnering zat het naast de deur waar je in- en uitstapte. Maar links of rechts van de deur? Ik dacht altijd links. Rechts is logischer omdat de deur het scharnier links had zitten (bij rijrichting rechts).
Als de deuer open ging draaide hij om het scharnier heen naar buiten, en naar achteren. Logisch is dat het logo ook te zien was, als de deur open stond. Maar het kan ook zijn dat daar nou juist het ritkoersbordje zat (ik kan niet meer bij die herinnering komen). Misschien weet een van de andere forumleden het nog.
En dan hebben we nog de velgen (wielen). Als je naar de screenshots kijkt zijn er 2 soorten velgen nagebootst op een veelvoud van autobusmerken. Dat is onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk worden de h0- wielen prefab gekocht bij een derde partij.
Screenshot Arwico ACE modellen:
Screenshot HB resin modellen:
Arwico (
www.arwico.ch) levert ook Saurer LKW replica's:
Ik heb zelf 2 ptt-bussen in h0. De ene is van rond 1970 met een rode bies, en een koersbord naast de deur. De andere is van rond 1980 omdat het merk autobus (Mercedes Benz) voor 1980 nog niet reed. Dat warm geel met rode bies is de ptt-autobus huissstijl die tegenwoordig bijna standaard wordt aangeboden. Het busmerk doet er schijnbaar niet meer toe. Weet dan altijd: dit zal een ptt-bus voorstellen van na 1980.