Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)

Gestart door Jan22 zondag 08 oktober 2017, 00:40:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)
Dit draadje is onderdeel van

Zwitserland:
Brig, Delémont, Filisur, Göschenen, Ins, Kerzers, Luzern, Payerne, St Ursanne, Vitznau-Rigi, Wiesen
BLS treinwagons, Graan wagens, Grind wagens, Kies wagens, Makies AG Gettnau, Tunnelventilatorwagens, Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern), Bovenleiding (SBB 4 generaties), Reform Muli (scenery)

Italië:
Como, Milano-Centrale, Opgeheven lijnen

Dit draadje is Zwitserland - Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery). De Zwitserse scenery schreeuwt om een Zwitserse PTT-autobus ergens op de baan. Maar pas op: de uitvoeringen en merken zijn tijdgebonden. Bussen, heel gewoon in de jaren '70, worden allang niet meer gemaakt en gebruikt. Dus als je tijdperk VI of VII op je baan realiseert, zal de PTT-autobus uit die jaren er niet op voor mogen komen. In model geldt dat PTT-autobussen uit de jaren '50 -'70 slecht verkrijgbaar zijn, terwijl de modernere bussen of fantasie busmodellen, gepimpt in de moderne PTT bedrijfskleuren, massaal aangeboden worden.

In een draadje uit 2013, Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura),  merk ik op dat het me toen opviel hoeveel merken postbussen er tegenwoordig rijden.

Dat viel me in 2017 ook op in Brig. Maar eigenlijk lette ik er pas op na het zien van een wieldop van een Saurer in een bergdorpje. En daar is een reden voor ...



Aan dat wiel zat een vrachtwagen vast:


En een reeks herinneringen uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Geuren vooral, van bijenwas, diesel,  olie en stofjassen. Want in die jaren reden er nog Saurer PTT-bussen rond met een grote, lange neus waaronder een scheepsdieselmotor paste, met een groot portier wat je zelf moest openen als de chauffeur dat niet deed. De chauffeur droeg bijna altijd een lichtblauwe stofjas, en zat op een verende stoel, vlak bij de enige deur die de bus rijk was. De stoelen hadden een echt bruinleren, van de bijenwas vettige bekleding. En alles geurde naar bus. De bus had geen bel (stop-knop), en kon nog niet knielen, en stond hoog op de wielen.

Ik heb er vaak in gezeten: van Kiental naar Griesalp, van Amsteg-Silenen naar Bristen, van Stalden naar Törbel e.d. Korte, sterke bussen op korte en vaak zeer steile, smalle bergwegen.
En opeens waren ze er niet meer, de Saurer's. Er is tegenwoordig een Saurer museum en een forum voor mensen die Saurers als verzamelobject in schaal 1:1 kopen. M.a.w. de Saurer fabriek is ter ziele gegaan. En daarmee de Saurer-PTT bus. Maar Saurer bestaat voort, dankzij de fanclub, en dus kom je ze tegen. Vrachtauto's meer dan bussen.









Daarna reden er b.v. Setra's rond (zoals deze in Brig 2017):




Iveco:


Hess:




en kleine (vaak school-)busjes van VW, Fiat of Mercedes Benz:


De tijden veranderen. En het is lastig als je een tijdsbeeld op je treinbaan nastreeft om aan het juiste merk PTT bus te komen. Want de nieuwere merken worden tegenwoordig vaker aangeboden dan de oudere merken. Even opletten dus op de beurs.
Re: Zwitserland - Saurer, etc op schaal en tijdperk te koop
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Saurer, etc op schaal en tijdperk te koop
Te koop in schaal 1:87
Bij de Neuheiten 2017 van FrihoLenk staat dit bestandje:
http://www.friholenk.ch/images/ACE%202017%20Info.pdf

Daarin staan Saurer vrachtauto's van Liliput en een viertal PTT-autobussen (Saurer) van Arwico waarvan er eentje al is uitverkocht.

In http://www.friholenk.ch/images/-%20HB%20PTT%20Bus%20Modelle%20%202016-7.pdf
staan PTT- autobusmodellen, van een zekere firma HB-Model, uit Tjechië; het zijn resin modellen van Saurer, FBW, Berna, NAW en Moser.

Voor de liefhebber.
Citeer(Handgefertigte Kleinserien Resin Modelle, Made in Czech. Republik).
Die Handarbeit Kleinserien Modelle aus Resin sind sehr detailliert, zum Teil auch mit Aetzteilen versehen. Nur in kleinen Mengen an Lager. Was nicht lieferbar  ist,  kann  jeweils  mit  einer  Wartefrist  von  6-8  Wochen  bestellt werden.

Een andere leverancier van FrihoLenk is AFM

Epoche huisstijl PTT bus
Ik heb een paar screenshots gemaakt uit de pdf bestanden. Omdat de plaatjes informatie bevatten die nergens te vinden is. En toen viel me ineens op wat ik eigenlijk wel wist: de huisstijl van de ptt autobussen is minimaal 2x veranderd. De rode bies was er in mijn jeugd niet.
Die rode bies stamt uit ongeveer 1970, 1971. Daarvoor was een autobus geel met twee logo's.
Het ene logo maakte ons wijzer dat dee bus een hoorn mag voeren. Het andere logo is een rode rechthoek, met daarop de vermelding dat het een PTT autobus is.
Bij introductie van de rode bies veranderde grondkleur van koudgeel naar warmgeel.
De koers (bestemmingsbord) is in de jaren '80 verplaatst naar boven de grote voorruit. Daarvoor stond de ritkoers aangegeven op een verwijderbaar metalen schild naast de instapdeur. Dat was een rood bord met witte letters, en de rit werd meestal aangegeven met 2 of 3 plaatsnamen: huppetee1 streepje huppetee2.

Kijkend naar die screenshots wordt duidelijk dat dit 2e logo niet altijd op dezelfde plaats heeft gezeten.
In mijn herinnering zat het naast de deur waar je in- en uitstapte. Maar links of rechts van de deur? Ik dacht altijd links. Rechts is logischer omdat de deur het scharnier links had zitten (bij rijrichting rechts).
Als de deuer open ging draaide hij om het scharnier heen naar buiten, en naar achteren. Logisch is dat het logo ook te zien was, als de deur open stond. Maar het kan ook zijn dat daar nou juist het ritkoersbordje zat (ik kan niet meer bij die herinnering komen). Misschien weet een van de andere forumleden het nog.

En dan hebben we nog de velgen (wielen). Als je naar de screenshots kijkt zijn er 2 soorten velgen nagebootst op een veelvoud van autobusmerken. Dat is onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk worden de h0- wielen prefab gekocht bij een derde partij.

Screenshot Arwico ACE modellen:


Screenshot HB resin modellen:


Arwico (www.arwico.ch) levert ook Saurer LKW replica's:


Ik heb zelf 2 ptt-bussen in h0. De ene is van rond 1970 met een rode bies, en een koersbord naast de deur. De andere is van rond 1980 omdat het merk autobus (Mercedes Benz) voor 1980 nog niet reed. Dat warm geel met rode bies is de ptt-autobus huissstijl die tegenwoordig bijna standaard wordt aangeboden. Het busmerk doet er schijnbaar niet meer toe. Weet dan altijd: dit zal een ptt-bus voorstellen van na 1980.
Re: Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)
Ha Jan Willem,

Dank voor het weer herinnering aan je draadje.

Dit naar aanleiding van mijn recente aanwinst.

Hij werd hier nog niet genoemd.
HERPA 141765 van een SETRA BUS PTT.
url=https://abload.de/image.php?img=whatsappimage2021-12yqkyk.jpeg][/url]
Re: Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland -Saurer, Setra, Hess, Iveco, Mercedes Benz (Scenery)
Een nieuwe ervaring is de PTT-postbesteller: