Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zwitserland - Graanwagens, maar waar?

Gestart door Jan22 maandag 02 september 2013, 18:40:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - Graanwagens, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - Graanwagens, maar waar?
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Ik zou lekker hier gaan staan: http://www.flickr.com/photos/63569721@N03/8621637554

Met groet, ben.
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Wassen? Gotthardlijn? Jammer. Ik hoopte meer op de lijn via Lausanne.

En ook Göschenen, hoopte ik niet op. Ik zoek natuurlijk naar een plek waar het vrouwvolk lekker kan gaan shoppen.

De omgeving van Biel is de graanschuur van Zwitserland, wie weet rijden ze daar ook wel.
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Die karren vervoeren meer dan graan alleen. Volgens mij kom je die overal wel tegen langs de grote lijnen.
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Da's en hele opluchting. Als ik in St-Gallen voor de treintjes ga shoppen, zal ik ook eens om me heen kijken.
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Gelukkig maar,  want ik begin hier een paar daagjes, en ga dan naar Wallis.

Jammer dat ze niet allemaal op spoor 7 in Brig aankomen. Dat zou een stuk eenvoudiger zijn.
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Je kan op het eind van een van de perrons van de SBB gaan staan. Dan kan je op de brug naar de Lötschberg letten en op de lijn uit de Rhône vallei.

Groeten Dewey
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Hoi,

kijk eens even HIER

Johan bedankt :)

vr.gr.
Jurrien
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graanwagens in Zwitserland, maar waar?
Ik had Pech in Brig.
Er kwam er geen een langs. Er stonden er geen op het rangeerterrein.
En de pech dat de treinramen in de nieuwe IC's niet meer open kunnen.
Er doorheen fotograferen bleek niet zo'n best idee.

Ik trof graanwagens aan in Zürich (goederenstation), Zofingen (aan de lijn naar Luzern), en op de lijn Lausanne-Fribourg. Er stonden er telkens maar 1 of 2, vaak in combinatie met andere wagons, zonder tractie. De meeste waren van Franse origine, behalve in het oosten bij de Bodensee (St. Margrethen ), daar stonden graanwagens van de DB. In Brig stond overigens een graanwagen, van FS:



Wat me opvalt. In de jaren '70 had ieder station van enige omvang een Landi (soort boerenmarkt) met een graan/meel toren (elevator). De muren waren standaard bleekgeel gestuct, en het Landi-logo was heldergroen. 
Anno 2010 en later zijn bijna alle Landi-gebouwen afgebroken of gemoderniseerd (net als graantorens in Nederland). Graan- en meel-industrie zijn verdwenen; zelfvoorziening is verdwenen. De dalen waar men rogge verbouwde en at (toen nog noodgedwongen), verbouwen geen rogge meer. Overal zitten Coop of Migros winkels. En die hebben hun distributiecentrum nabij Zurich. En daar zie je wel massaal graanwagens in de buurt.


De Landi in Delémont is niet meer als zodanig in gebruik; er zit nu een soort warenhuis in. Dus graanwagens? Ho maar!

Als er al graanvervoer is dan gaat het over de weg.

In Kerzers, staat een Landi, en die is nog steeds in gebruik, over de weg maar ook via het spoor. In Ins staat ook een Landi die nog in gebruik is bij spoor en weg.
Re: Zwitserland - Graanwagens, maar waar?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Graanwagens, maar waar?
Op 14 en 15 oktober 2023 bleek Brig perron 9 een goed punt om binnenkomende graanwagon treinen te spotten rond 17:28.