Ik had
Pech in Brig.
Er kwam er geen een langs. Er stonden er geen op het rangeerterrein.
En de pech dat de treinramen in de nieuwe IC's niet meer open kunnen.
Er doorheen fotograferen bleek niet zo'n best idee.
Ik trof graanwagens aan in Zürich (goederenstation), Zofingen (aan de lijn naar Luzern), en op de lijn Lausanne-Fribourg. Er stonden er telkens maar 1 of 2, vaak in combinatie met andere wagons, zonder tractie. De meeste waren van Franse origine, behalve in het oosten bij de Bodensee (
St. Margrethen ), daar stonden graanwagens van de DB. In Brig stond overigens een graanwagen, van FS:
Wat me opvalt. In de jaren '70 had ieder station van enige omvang een Landi (soort boerenmarkt) met een graan/meel toren (elevator). De muren waren standaard bleekgeel gestuct, en het Landi-logo was heldergroen.
Anno 2010 en later zijn bijna alle Landi-gebouwen afgebroken of gemoderniseerd (net als graantorens in Nederland). Graan- en meel-industrie zijn verdwenen; zelfvoorziening is verdwenen. De dalen waar men rogge verbouwde en at (toen nog noodgedwongen), verbouwen geen rogge meer. Overal zitten Coop of Migros winkels. En die hebben hun distributiecentrum nabij Zurich. En daar zie je wel massaal graanwagens in de buurt.
De
Landi in Delémont is niet meer als zodanig in gebruik; er zit nu een soort warenhuis in. Dus graanwagens? Ho maar!
Als er al graanvervoer is dan gaat het over de weg.
In
Kerzers, staat een Landi, en die is nog steeds in gebruik, over de weg maar ook via het spoor. In Ins staat ook een Landi die nog in gebruik is bij spoor en weg.