Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Italië - Como

Gestart door Jan22 maandag 23 oktober 2017, 19:26:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Italië - Como
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Italië - Como
Ik ging naar Como om Brunate te zien. Had ik geweten dat Como de stad van Rivarossi was, dan was ik er wellicht veel eerder (voor 2004) naar toe gegaan. Como was voor mij de stad van de pizza's, in de tijd dat ik nog vaak in Chiasso kwam, en Como met de stadsbus maar 200 lire verder was. Maar de pizza-bushalte bestond niet meer. De plek is nu voetgangersgebied, en de arcade waaronder de bakker op een ronde gietijzeren plaat plaatpizza's bakte voor schoolkinderen in de lunchpauze, biedt nu toegang tot een bankfirma.

Er is een fabrieksmuseum van Rivarossi geweest in Como, met een collectie van ruim 7000 treintjes, maar het is er al lang niet meer. Er was een fabrieksgebouw in Como. Het is afgebroken. Die fabriek lag in een straat. Die straat is er niet meer.  De sites die het museum noemen, die zijn er nog wel.

Als je een klein beetje in de geschiedenis duikt, of iets langer, dan kom je er ook achter waarom. Het merk Rivarossi omvatte Pocher (sinds 1974), Lima (sinds 1992), Jouef en Arnold (sinds 1997) en ging in 2003 failliet. Toen gebeurde er een tijdje niets. In 2004 nam Hornby een deel van de boedel over, en het museum. Het ging Hornby vooral om het merkenrecht (Arnold, Jouef, Rivarossi en Lima), meer dan om de mallen en restanten, en totaal niet om het museum. In hun eigen museum in GB, hebben ze een klein schapje met de oudste en lelijkste Rivarossi producten. Al het overige is via ebay verkocht.
Bron: http://www.rivarossi-memory.it/ 

Waarom Brunate? Vanwege mijn vader. Hij was een treintjesgek, op zijn manier. De kik voor hem was rijden met treintjes, door erin te zitten. Zo kwamen hij en ik, jaren geleden, in Brunate. Daar lag een funiculaire, op waterbasis. Boven stroomde 5000 liter water in een tank in de bodem van een karretje, beneden stroomde het er weer uit. Zo zorgde de zwaartekracht (en de kabel die de twee karretjes verbond) voor een op- en neergaande beweging. De "bestuurder" moest voortdurend remmen, en zorgde voor de inlaat en uitlaat van het water.

Achteraf, de wikipedia lezend, is dat grote onzin. Vroeger werkte de funiculaire met een stoommachine (in 1894), later (sinds 1911) met een elektromotor die de kabel aanstuurt.

Maar hoe ben ik dan aan die onzin gekomen? Dat vertelde de bestuurder me, en hij liet boven zien hoe dat water werd ingeladen. Erg suggestief, in ieder geval, want ik weet het nog steeds, na ruim 45 jaar. Het klonk zo logisch en het was zo overtuigend. Als je zwaartekracht gebruikt, heb je geen machines nodig.

Maar wel heel veel water! En daar was (bovenaan de helling) nou juist een schreeuwend tekort aan, althans in 2017. Waterschaarste prikte het broodje aap definitief door, daarvoor bleef de twijfel (de wiki kan het toch ook wel eens mis hebben)?











Wie het baantje omhoog neemt, loopt vrijwel zeker (of neemt het busje) naar de vuurtoren. Vergane glorie, veel leegstaande panden onderweg, te koop, te huur, of B&B. Met de auto kun je er ook komen, dan heb je het baantje helemaal niet nodig.

Toch blijft het een keertje leuk, vanwege het uitzicht vanuit het treintje, zelfs bij slecht weer.
Re: Italië - Como
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Italië - Como
Como... Daar ben ik van de zomer volgens mij nog doorheen gegaan. Nouja, langs gereden... Had file gehad en moest nog naar de luchthaven. Alwaar mijn werk nog niet was. Dus kon alsnog rustig naar mijn hotel om de volgende dag terug te komen :')
Mja, om half 10 's avonds zal Rivarossi vast niet meer open zijn.
Re: Italië - Como
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Como
Citaat van: Laurent op maandag 23 oktober 2017, 22:30:09
Mja, om half 10 's avonds zal Rivarossi vast niet meer open zijn.
Rivarossi gaat nooit meer open, als het aan Hornby ligt.  :D
Re: Italië - Como
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Como
Como heeft 3 stations, een ervan is Lago Nord.

Het weer was slecht in Como:




Maar goed genoeg om treintjes te kijken:

















Re: Italië - Como
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Italië - Como
Como aan het Lago di Como beroept zich qua toerisme op het water, de schoonheid van het meer.
Helaas is de werkelijkheid een andere. Het meer is een groot open riool. Overal vormen zich vlotten van drijfhout en plastics, en daarom heeft de stad een slobberboot aangeschaft. Die moet het drijfvuil zien weg te vangen voor het in de schroeven van de watersport boten belandt. En kennelijk lukt dat niet altijd op tijd.
Maar de wil is er, en de techniek staat voor niets.




Re: Italië - Como
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Italië - Como
 :) Jan, je maakt er een mooie reportage van. :thumbup:
Ik ben er ook een jaar of wat terug geweest, toen zag ik die slobberboot ook al eens bezig.
Die leek toen de waterplanten te bestrijden.
Toch heb ik er een hele mooie vakantie gehad. B)

Dirk-Jan
Re: Italië - Como
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Italië - Como
Zie dit draadje nu pas, heerlijk Italiaans sfeertje, leuk!
Re: Italië - Como
Lid sinds: 2011

offline
Re: Italië - Como
Fraaie repo.
Zo zie ik nog eens wat van de wereld :)