Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)

Gestart door Jan22 maandag 07 oktober 2013, 17:02:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Dit draadje is een onderdeel van
 
Zwitserland: Brig, Delémont, Filisur, Göschenen, Ins, Kerzers, Luzern, Payerne, Vitznau-Rigi, Wiesen
BLS treinwagons, Graan wagens, Grind wagens, Kies wagens, Makies AG Gettnau, Tunnelventilatorwagens, Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern), Bovenleiding (SBB 4 generaties), Reform Muli (scenery), Postauto merken

Italië: Como, Milano-Centrale, Opgeheven lijnen


Dit is het St-Ursanne draadje.


St-Ursanne ligt aan de lijn Delémont-Porrentruy (-Delle) in de Jura.
Op dit station stopt elk half uur een stoptrein in beide richtingen,
en passeert elk half uur een ICN (die niet stopt).

Bovendien komt er ieder uur een goederentrein voorbij  (in beide richtingen eentje) die niet stopt.

Er zijn twee seinen voor het spoor langs het perron; de andere 2 sporen worden niet meer gebruikt.
Beide seinen staan altijd op groen, ook als een stoptrein langs het sein vertrekt, blijft het sein op groen.
Dat is nog eens makkelijk na te bootsen op een modelbaan.

Het bijzondere van gare St-Ursanne is de ligging. Het station ligt hoog op de helling, de 12e eeuwse stad ligt laag bij de rivier. Uit oostelijke richting komt de trein aan over een hoog viaduct (over een kloof, niet over de rivier), en pal daaronder gaat een brug voor overig verkeer over de rivier Le Doubs.
Na de brug komt de trein dit station binnen, en passeert de vaak wachtende postbus (minimaal 3 lijnbussen, dus vaak een bus).  De trein verdwijnt in westelijke richting in een tunnel onder de middeleeuwse stadsmuur. Vlak bij de tunnel staat een baanwachtershuisje, bijna tegen de rotswand aangeklemd.

Achter het stationsgebouw ligt een weg die snel daalt naar de stad. Het is maar 15 minuten lopen op of neer. Met een mooi uitzicht op een middeleeuwse brug en stadspoort.



































Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Mooi verslag. Bedankt :important:
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura): omgeving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura): omgeving
De weg achter de spoorbaan loopt omlaag langs de rotswand:


Dan gaat de weg onder de spoorbaan door, en wat hieraan opvalt, is het ontbreken van steunberen:


Een simpel muurtje scheidt de weg van de afgrond:


De afgrond (Le Clos de Doubs) is diep
(de weg op die brug komt uit onder het treinviaduct over het zijdal):










Het 12e eeuwse stadje:


De middeleeuwse brug in het stadje:


De stadsmuur boven de tunnel (met daarboven de grot van de kluizenaar):


Ik heb het gevoel dat dit treinstation zich goed leent voor een modelbaan, met de omgeving al dan niet als foto-achtergrond. Er zijn veel kleine details, en er is voldoende treinverkeer op de bestaande lijn.
Door de buiten gebruik zijnde sporen wel te benutten, kun je er nog meer mee.
Een Faller Car Systeem zou het geheel nog wat levendiger kunnen maken, met rijdende postbussen.
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Zie ===> klik
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Heel mooi verslag met mooie foto's Jan Willem.

Ook van de bovenleiding
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - St-Ursanne (kanton Jura)
Citaat van: Has-bls op maandag 07 oktober 2013, 17:36:44
Ook van de bovenleiding
Daar heb ik speciaal op gelet: bovenleiding en seingebruik is wat ons op het forum op dit moment veel bezig houdt. Het is de couleur locale van Zwitserland, meer nog dan gebouwen, bruggen, muren en rotsen.
Daarnaast ben ik zogezegd op jacht geweest naar perron-meubilair. Prullenbakken, bankjes, automaten, koersborden, CTA's, hekjes en dat soort zaken. De meeste foto's daarvan heb ik niet geplaatst.

Als je kijkt wat veel mensen op hun baan willen realiseren dan zijn dat bruggen, bergen, ruïnes, tunnels, en vaak stadspoorten. En in mijn geval postauto's: dit station wordt bediend door 3 PTT-lijnen, maar van 13.30 tot 16:00 uur rijdt er geen een. Daarom is er geen afbeelding van. Bovenaan en onderaan de helling is een halte, en je loopt het in een kwartiertje. Onderaan splitsen de lijnen.

Het grappige met die postbussen is dat ik altijd meteen dacht aan merken als Setra en Saurer, maar er blijkt veel meer rond te rijden als postbus: Fiat, VW, Mercedes Benz, en MAN, en dat is me nooit eerder zo opgevallen als dit jaar.
Re: Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Leuk verslag en mooie foto s weer Jan Willem. :P


Tony
Re: Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Een snelle manier om iets te zoeken op de website gleispläne-schweiz.ch is via de sitemap (met de browser).

Zo vind je daar 3 sporenplannen van St Ursanne:
St Ursanne, 1936
St Ursanne, 1953
St Ursanne, 1953.
Re: Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - gare St-Ursanne (kanton Jura)
Als je anno 2013 een kaartje zou tekenen op basis van bovenstaande foto's
dan zie je een enkelsporige lijn die aan beide zijden van het station uit een tunnel komt.
Aan de rechterkant van de tekening (180 graden gedraaid) ligt Délémont,
aan de linkerkant gaat de trein richting Porrentruy
(en misschien zelfs Delle, als er nog een trein rijdt tot aan die grens).

Op de oude tekening staan spoorbomen getekend,
maar tegenwoordig is er een tunnel waar de postbus onderdoor kan rijden,
o.a. 3x per dag van en naar het middeleeuwse stadje St Ursanne.

Op het station ligt dubbelspoor, dus treinen zouden elkaar kunnen passeren,
maar er is maar 1 seinbeeld naar beide zijden toe, en dat staat altijd op groen,
ongeacht waar de trein vandaan komt, en ongeacht of het een stoptrein is of niet.
Nuance: een hoofdsein (3 lampen, altijd 1x groen) geeft de stand aan op het viaduct,
een voorsein (4 lampen, altijd 2x groen) geeft aan of de richting Porrentruy veilig is. 

Alle treinen (die langs kwamen) reden over spoor 1.

Er is een derde spoor (met een oud stootblok) maar waarvoor dat nog dient, is onduidelijk.

Op de plek van de oude locloods is nu een parkeergarage, een weg en een tunnel voor wegverkeer.