Dit draadje is onderdeel van
Zwitserland:
Brig,
Délémont (Delsberg),
Göschenen,
Ins,
Kerzers,
Luzern,
Payerne,
St Ursanne,
Vitznau-Rigi,
WiesenBLS treinwagons,
Graan wagens,
Grind wagens,
Kies wagens,
Makies AG Gettnau,
Tunnelventilatorwagens,
Tractors,
Seinstelsel 'L' & 'N' (Brig, Luzern),
Bovenleiding (SBB 4 generaties),
Reform Muli (scenery),
Postauto merkenItalië:
Como,
Milano-Centrale, url=
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56620]Opgeheven lijnen[/url]
Dit is het Filisur draadje, met de tip om de voormalige wachtkamer te bezoeken,
en omvat een reis langs Samedan naar Tirano, door de oude Albulatunnel.
In 2013 en 2014 reed ik het bekende stukje Chur-Tirano met een tussenstop van enkele dagen
in Filisur (Grischuna), en in 2017 opnieuw, maar nu door Italië via Lecco, Monza en Como
naar Domodossola en Brig.
Hotel Grischuna
En een beetje bewogen vanaf de achterkant:
Op het balkon van de 2e etage hangt een
webcam die veel mensen inmiddels wel weten te vinden, (webcam is er niet meer, in 2022 overleed de eigenaar)
en je hebt er een groots uitzicht op het station. Dat is geen tip meer waard.
Op dit forum besteedde ik geen aandacht aan mijn vorige reizen,
wel bij een van de buurforums.
Ach, wat valt er nog aan toe te voegen?
Een tip. Vergeet niet om bij de wachtkamer van het station langs te gaan
(dat kost je maar 10 minuutjes):
In dat gebouw, ter hoogte van klok en prullenbak, zie je een klein uitbouwtje.
Daar zat de stationchef vroeger, met een schakeltableau.
Die dingen zijn al lang geleden gesloopt, maar niet weggegooid, blijkbaar:
Enkele prentjes van de restanten:
Foto 1: gek dat deze dingen hier opgestapeld liggen, en niet in het spoorwegmuseum van
BergünFoto 2:
Foto 2a: het paste niet goed op 1 foto
Foto 2b: dus dan maar in tweeën
Foto 3:
Foto 4:
Foto 4a:
Foto 4b: zal je koffie omvallen op je werkpapieren, kijk je er nog jaren tegen aan
Op het
spoorlijntje richting Davos wordt in 2017 gewerkt aan het spoor,
en daarom tref je af en toe aardige werktreinen aan:
Wat verder op aan het spoor, bij Preda, is men bezig met het boren van een nieuwe
Albulatunnel, naast de bestaande. Zodra die af is, wordt de bestaande tunnel
de vluchtroute van de nieuwe tunnel.
Als je
treinmateriaal wil fotograferen is het een goede plek om heen te gaan
(met een stofkapje op).
Op een leuke natuurbeleving hoef je er de komende jaren niet te rekenen.
Bij de Albulatunnel hangt een webcam met een
zogenaamde round view.
Ik keek vooral uit naar Samedan:
Vanwege de draaischijf, net aan de westkant van het station in de bocht naar Pontresina:
Om dezelfde reden had ik een oogje op Poschiavo. Je ziet draaischijven
meestal in een flits voorbij komen. Mazzel dat het panoramarijtuig precies
stopte bij de draaischijf:
Kijk, dat bedoel ik nou: mazzel!
Omdat je ook kunt zien hoe hij is vast gezet.
Ik besef dat andere reizigers andere highlights voor ogen hadden,
en niet begrijpend mijn pogingen gade sloegen.
Want waarom zou je nou net de ronde poten van een waarschuwingsbord willen kieken,
terwijl iedereen weet dat die altijd vierkant zijn?
Overigens, waarschuwingsborden in Brig hebben wel vierkante poten:
Mocht je ooit in de buurt van Cavaglia komen, kijk dan eens uit naar deze werktrein
(irritante medereizigers ook altijd, zich spiegelend in de treinruit):
De bekende
Brusio spiraal waarop de trein onder zichzelf door rijdt,
die wil iedereen wel op de foto zetten. Rare jongens, die toeristen!
Maar niet de
Reform Muli's die in het hooiland van Brusio staan.
Ook bij de Brusio helix staat inmiddels een
webcam