Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zwitserland - Reform Muli (Scenery)

Gestart door Jan22 maandag 02 oktober 2017, 17:09:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Dit draadje vormt onderdeel van

Zwitserland:
Brig, Delémont, Filisur, Göschenen, Ins, Kerzers,Luzern, Payerne, St UrsanneVitznau-Rigi, Wiesen
BLS treinwagons, Graan wagens, Grind wagens, Kies wagens, Makies AG Gettnau, Tunnelventilatorwagens, Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern), Bovenleiding (SBB 4 generaties), Reform Muli (scenery), Postauto merken

Italië:
Como, Milano-Centrale, Opgeheven lijnen

Dit draadje, Zwitserland - Reform Muli (Scenery), gaat over tijdperk gebonden scenery die je ook in model zou kunnen willen hebben op je baan. Maar je moet er vreselijk mee uitkijken, want hoewel deze karretjes zelfs in tijdperk VII nog voorkomen, is dat nu al uitgesproken zeldzaam.

Lopend in de bergen vallen de vele agrarische karretjes op. Dankzij de foto's van dit jaar vond ik er al snel een naam bij, en daarmee deze links:
Reform Muli tractoren
Reform Muli
en
Reformwerke Wels (een Oostenrijks bedrijf)
en daarmee de Zwitserse firma Agromont AG (Hünenberg, Schweiz).

Eenmaal deze links gevonden, blijken foto's veel makkelijker op naam te brengen.

In dit draadje volgen er een paar.
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Het begon met deze:


En de serie eindigde met deze:




Aan beide wagentjes ontbrak de naam. Ik maakte foto's van alle kanten, maar nergens een firmanaam te bekennen. Wel stickers van het bedrijf waar ze (2ehands?) waren gekocht, Ammeter, Blitzingen (VS), tegenwoordig Brig (VS). Steeds bleek de zitting gescheurd, en zagen de karretjes er afgeragd maar nog steeds functioneel uit.

Als je op de 2e hands sites kijkt, zie je prijzen van meer dan 9000 Sfr voor zo'n karretje. Dat zie je er echt niet van af, zij het 4-wheel drive, 6 wielen, vaak een trekhaak voor, altijd een trekhaak achter, op de centrale as zijn meerdere soorten aanhangers aan te sluiten, b.v. hooiwagen, platte bak, mestverspreider.

Rapid, Lindner, Schilter
Het ding doet denken aan die oude 2-wielers die je vroeger ook in Nederland had. Je vind ze onder Hydromaeher of Getriebemaeher.

Het waren 2-wielers met een groot stuur, waaraan je op een centrale as allerlei apparaten kon aansluiten, zoals een platte bak, maar je kon ze ook gebruiken om een grondfrees te bedienen.
Op de kwekerij waar ik in de jaren '70 werkte, hadden ze deze machines (ook 2e hands) nog in gebruik.
Geen idee hoe ze in Nederland heetten.

In een pdf-catalogus van arwico.ch trof ik een uitverkocht voertuig in schaal 1:32.
Dat leek sprekend waarop ik hier doel: 2-wielers met een groot stuur en een aandrijfas:


Maar dat is een Rapid, dus eigenlijk een Lindner, dus een Oostenrijks model, gemaakt in Zwitserland. Dit soort machines was al sinds 1958 op de markt in Zwitserland. Deze zogenaamde Transporters werden gemaakt door Schilter, en vanuit Zwitserland geexporteerd naar heel Europa.

Vandaag (24 september 2020) werd ik getipt door een forumlid: Hürlimann D210 mit Rapid und Anhänger, te koop bij Lippe. Of iets duurder bij Arwico. Hürlimann is een tractorfabrikant, oorspronkelijk uit Wil (St-Gallen).
Als je op Hürlimann zoekt, vind je uitsluitend 4-wielige tractoren. En dus geen Rapid met Aanhanger.

Het is misschien een dure set, maar de set bevat twee voertuigen:
een oud model tractor en
een Rapid met aanhanger.

Vandaar misschien: zie screenshot


Muli's
Terug kijkend over de fotosessies trof ik een aantal Muli-karretjes met naam en soms typenummer,
en daarop vond ik ze (online) terug.













Het gekke is dat ik zonder google eerder zou uitkomen op het Pinzgauer prototype dan op de naam die erop hoort te staan Reform Muli.
En als er geen naam (meer) op staat, dan is het knap lastig, soms.

Het voordeel van een website als die van agromont.ch is, dan die in de kop een presentatie geeft van allerlei types die ze geleverd hebben, en daar zitten heel wat types bij die ik ook heb gezien.
Sommige types zoals de diverse Reform Muli's zijn in Zwitserse trein-epoche tijdperk III tot V. Andere types zoals de Metrac zijn van tijdperk V tot VII. En hoever wil je gaan, als je een tijdperk op je baan wilt uitbeelden: seinen, bovenleidingportalen, landbouwvoertuigen, huizen?
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Tijdens een rit met de Vitznau Rigi Bahn keek ik een boerderij binnen, en bingo,
een groene Reform Muli op de deel
(kenmerkend, maar een nummer lezen op die afstand vanuit een rijdende trein is niet waarschijnlijk):
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Bernina Express. Iedereen keek naar de beroemde Brusio-spiraal :





Ik keek ook ergens anders naar, pal na de helix:
Reform Muli, 2 stuks, op grote afstand, maar herkenbaar
(hoewel de neuzen naar de huizen staan)



Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Leuk item Jan.
Inderdaad een mooi wagentje voor de modelspoorbaan  :P
Grtz, Arjan
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Als ze in model niet te krijgen zijn, kunnen ze altijd nog in een achtergrond foto verwerkt worden.

Het viel me de laatste jaren (2013, 2014, 2017) op dat niet alleen spoorbaan en wegbeheer, maar het agrarisch landschap ook verandert door de jaren heen. Er verandert iets in de scenerysfeer. De Reform Muli maakt daarvan onderdeel uit. Jaren achtereen zag je alleen dat karretje in tal van verschijningsvormen, en tegenwoordig vindt er een stille revolutie plaats van moderne tractors, auto's, kranen en bulldozers in het landschap. De Reform Muli verdreef het muildier uit het landschap. Moderne Metracs verdrijven de Muli.

Ik heb de foto's in een apart draadje gestopt (wat de Duitstalige Zwitsers ook deden in de wikipedia).
Maar dan om de veranderingen herkenbaar te maken. Er zijn ook minder boeren, maar nog altijd met relatief (t.o.v. Nederland) kleine lapjes grond, en met relatief veel eigen werktuigen en voertuigen. Bij ons zouden de machines geleased worden of eigendom zijn van bedrijven met landbouwmachines met personeel, in Zwitserse berggebieden speelt dat nog veel minder een rol.

Ik kom ook nog steeds foto's tegen in mijn archief van Reform Muli's, zoals in (Davos) Wiesen.





Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Leuk Jan dat je deze aspecten ook belicht en met ons deelt. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
O ja, en dan hebben we ook nog Schilter ....

Dat moet er ook eentje uit de oude doos zijn. nou ja, rond 1967
(in gebruik bij de plaatselijke schillenboer):



Als je in de wikipedia kijkt naar de opbouw van deze Schilter, dan is het typerend een Transporter van het eerste uur, d.w.z. voor twee wielen, met de bok (1 of 2 zitplaatsen), dan een lange as naar achteren, en achteraan 2 dubbel uitgevoerde wielen. De rest van de opbouw ziet er stevig uit, maar is niet meer dan wat betimmering.
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Er zijn van allerlei merken multi's op de Zwitserse markt geweest, en de wikipedia heeft een aantal ervan gedocumenteerd:

https://de.wikibooks.org/wiki/Traktorenlexikon:_Lindner
https://de.wikipedia.org/wiki/Lindner_(Landmaschinenhersteller)

https://de.wikipedia.org/wiki/Aebi
https://www.aebi-schmidt.ch/de/produkte/transporter/396
https://www.aebi-schmidt.ch/de/produkte/transporter/aebi-tp420-landwirtschaft

Dat zijn voertuigen die in grote lijnen sterk lijken op de Reform Muli's, en het toch niet zijn.
Zoek de verschillen.

Neemt niet weg dat als je ergens een Lindner Muli als schaalmodel aantreft, door wat wijzigingen aan het front er een Reform Muli van te maken moet zijn. Iets dergelijks lijkt ook voor Aebi Muli's te gelden. In grote lijnen zijn die iets plomper, wat misschien komt door de dubbele wielen voor en achter.
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Mooie details voor op de baan :)
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Onlangs getipt voor dit Busch Boerenmodel. Lijkt me wel wat ...
Ook bij Marnan ...
Maar in november 2022 uitverkocht, én niet meer leverbaar.
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
Het feest der herkenning blijft ...