Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 15 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Citaat van: RB op dinsdag 15 december 2020, 22:41:29Waar haal je die kabelgootjes vandaan?
Ik laat ze door Conrad bezorgen:
Kabelgoot 2 m   25x45   551405
Kabelgoot 2 m   33x45   551406
Kabelgoot 2 m   45x45   551407
Kabelgoot 2 m   45x65   551410
Kabelgoot 2 m   65x65   551411
Kabelgoot 2 m   48x100   551412

In de zestiger-jaren heb ik daarmee 'geoefend' bij mijn baas.
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
 @citaat

Dank je wel Martin, ik denk wel dat Conrad een dure leverancier is maar een hoop online bedrijven leveren deze goten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Net bericht gekregen dat DHL vandaag voor de deur staat, Het zijn twee kleine printjes met elektronica erop ra ra ra wat is het  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 december 2020, 12:16:46
.....  ra ra ra wat is het  :D

Twee kleine printjes met elektronica erop ....  >:-D
Je hebt in ieder geval met deze dagen wat te doen.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
De mevrouw van DHL is hier net aan de deur geweest, ik heb haar gelijk doorgestuurd naar Ben die ook op haar zit te wachten  :)
Ik heb weer iets te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Afgelopen vrijdag heb ik wat spulletjes besteld in Duitsland, die had ik dinsdag al binnen (bezorgd door GLS).
Dan zit het weekend er nog eens tussen.

Dus dat bestellen in Duitsland gaat tot nu toe nog steeds goed  :)
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 december 2020, 12:16:46
dat DHL vandaag voor de deur staat
:o) Nou, lekker dan. :thumbdown: Dus je voordeur is de hele dag versperd? :roll:

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Hallo allemaal,


Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 18 december 2020, 17:19:04
@citaat Ze was hier 3 minuten eerder Peter....... :D



Ook uit Duitsland en binnen 42 uur verwerkt door DHL. En dat in deze tijden. :thumbup:

Gr, Ben.

Dan heeft ze echt hard gereden Ben, wij wonen toch een redelijk stukje uit elkaar  :D



Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 18 december 2020, 17:28:08
Afgelopen vrijdag heb ik wat spulletjes besteld in Duitsland, die had ik dinsdag al binnen (bezorgd door GLS).
Dan zit het weekend er nog eens tussen.

Dus dat bestellen in Duitsland gaat tot nu toe nog steeds goed  :)

Ik vind het ook redelijk snel gaan allemaal Wim, en ben blij dat het binnen is.



Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 18 december 2020, 17:31:28
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 december 2020, 12:16:46
dat DHL vandaag voor de deur staat
:o) Nou, lekker dan. :thumbdown: Dus je voordeur is de hele dag versperd? :roll:

Dirk-Jan

Ze is hier kind aan huis Dirk-Jan, we hebben haar wel zo af en toe koffie gegeven  :D
Gelukkig kunnen achterom ook het huis in en uit  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Dat is nog is snel bezorgd,

Ik zelf heb afgelopen zondag besteld bij haertle duitsland die verzenden met UPS , zou gister binnen komen maar het pakket ligt nu in Guarroman spanje. Hopen dat het nog goed komt voor de kerst.


Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Bouw update, het stations gedeelte is aan de beurt.
 @citaat
De kans dat je het voor de kerst nog hebt is niet groot Remco, jou pakketje maakt wel een flinke omweg.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Hallo allemaal,

Zoals jullie in de laatste update hebben gezien was ik bezig om de S88 / wissel decoders op de bovenste plaat ( dit is de onderzijde van het maaiveld ) te monteren.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit geen handige plaats is  8o
Als er straks op het maaiveld bv een lantaarnpaal moet komen is het niet handig dat er een print onder zit, beetje lastig om een gaatje te boren door de print heen.
Dus vanmorgen de boel weer losgehaald en opnieuw begonnen.

Wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Ik vond het wel slim bedacht dat je een dubbele plaat gebruikte.
Decoders op de onderste en werkbaar vanaf  boven als je de baan weg klapt.

Maar toen je laatste foto's verschenen hanteerde je een andere opstelling.
Die leek me niet handig.   Maar dat gaat veranderen dus.

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Zal best wel weer goed komen, goed dat je het nu in de gaten had.
Zou zonde van al het werk zijn als er straks problemen komen met gaatjes boren voor van alles en nog wat.
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 19 december 2020, 12:28:45
Als er straks op het maaiveld bv een lantaarnpaal moet komen is het niet handig dat er een print onder zit, beetje lastig om een gaatje te boren door de print heen.

Ik heb een extra verhoogd plankje gebruikt. Daar zit de bezetmelder dan opgeschroefd. De draadjes worden dan onder het plankje door geleid. Met relatief weinig ruimte onder de bana is het soms een beetje stapelen  :D

Citaat van: Hero op zaterdag 19 december 2020, 18:23:48
Ik vond het wel slim bedacht dat je een dubbele plaat gebruikte.  Decoders op de onderste en werkbaar vanaf  boven als je de baan weg klapt.

Dat dacht ik eerst ook.

succes met ombouwen!

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Hallo allemaal,


Citaat van: Hero op zaterdag 19 december 2020, 18:23:48
Ik vond het wel slim bedacht dat je een dubbele plaat gebruikte.
Decoders op de onderste en werkbaar vanaf  boven als je de baan weg klapt.

Maar toen je laatste foto's verschenen hanteerde je een andere opstelling.
Die leek me niet handig.   Maar dat gaat veranderen dus.

Mvg Robin
Hoi Robin,
Dit was zeker niet de juiste oplossing en dat zie je soms pas als je er mee bezig bent, het ombouwen is al gestart  :)



Citaat van: iTom op zaterdag 19 december 2020, 19:01:34
Zal best wel weer goed komen, goed dat je het nu in de gaten had.
Zou zonde van al het werk zijn als er straks problemen komen met gaatjes boren voor van alles en nog wat.
Hoi Tom,
Het zou zeker zonde van het werk geweest zijn, je zult zien dat er van alles in de weg zit als straks het maaiveld in beeld komt.
Met een verlate vooruitziende blik ben ik gelijk begonnen met het aanpassen.



Citaat van: ronaldk op zaterdag 19 december 2020, 19:27:11
hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 19 december 2020, 12:28:45
Als er straks op het maaiveld bv een lantaarnpaal moet komen is het niet handig dat er een print onder zit, beetje lastig om een gaatje te boren door de print heen.

Ik heb een extra verhoogd plankje gebruikt. Daar zit de bezetmelder dan opgeschroefd. De draadjes worden dan onder het plankje door geleid. Met relatief weinig ruimte onder de bana is het soms een beetje stapelen  :D

Citaat van: Hero op zaterdag 19 december 2020, 18:23:48
Ik vond het wel slim bedacht dat je een dubbele plaat gebruikte.  Decoders op de onderste en werkbaar vanaf  boven als je de baan weg klapt.

Dat dacht ik eerst ook.

succes met ombouwen!

Groet Ronald.
Hoi Ronald,
Het gebruik maken van extra ruimte tussen het hout en de print hou ik in gedachten, de montage vind nu eerst plaats op de onderste platen en als ik t.z.t. Ruimte te kort kom is dat een prima oplossing.

De spanten zijn 6cm dacht ik, ik zal straks eens opmeten hoeveel ruimte er overblijft tussen beiden scharnierende platen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Hallo allemaal,

De ruimte die ik heb tussen de beiden scharnierende delen is 7cm. aan de linkerkant van het station en ruim 8cm. aan de de rechterkant van het station.

Voldoende ruimte als je het mij vraagt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Hoi Peter,
Vind de typefout in je titel wel heel toepasselijk na de discussie over de bezorging van pakketjes.  :D.

Maar erg goed om te lezen dat de modelspoor energie er weer in zit  :thumbup:.
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
 @citaat  :-) :-) :-)

Peter,

Ik plaats al mijn decoders op een plankje wat ik vertikaal aan/op de balken schroef.
Draden worden via bindruggen naar de decoders geleid.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat @citaat

Hoi GertJan, Gelijk de titel aangepast  >:-D
De energie voor de hobby is weer helemaal terug, nog een weekje werken en dan een paar dagen vrij  :)


@citaat

Hoi Henk,

Ik plaats ze ook op een plankje, alleen kan ik mijn plankje onder de baan klikken en als er iets aan de hand is klik ik de boel naar beneden en kan ik gelijk aan de slag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de shop.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 19 december 2020, 12:28:45
Hallo allemaal,

Zoals jullie in de laatste update hebben gezien was ik bezig om de S88 / wissel decoders op de bovenste plaat ( dit is de onderzijde van het maaiveld ) te monteren.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit geen handige plaats is  8o
Als er straks op het maaiveld bv een lantaarnpaal moet komen is het niet handig dat er een print onder zit, beetje lastig om een gaatje te boren door de print heen.
Dus vanmorgen de boel weer losgehaald en opnieuw begonnen.

Wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
I know the feeling , heb zo n decoder "geperforeerd"....🙄
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat Werd de decoder anders te warm dat je een ventilatiegat moest boren? >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat @citaat
Dat is minder Wim, einde oefening neem ik aan?
Hopelijk was het geen duur model, maar zuur blijft het.



@citaat
Daar heb je ventilatoren voor Bas  >:-D, het zal je maar gebeuren  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Ik heb een Vertical plaat onder de baan hangen met daarop alle S88 bezetmelders gemonteerd. Prima voor de toegankelijkheid.

Mvrgr
Robert

Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat

Hoi Robert, jij hebt alle S88 printen voor je gehele baan op een plaat hangen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat
Ik had dat wel. nooit geen problemen mee gehad, en overzichtelijk.
per terugmelder had ik een bundel draden, en alles gelabeld.

Gr. Dennis
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat
Hoi Dennis,

Ik weet dat er meer mensen zijn die alle S88 printen op een plaat monteren en als het dan goed werkt is dat mooi meegenomen.

Maar het is juist niet de bedoeling om alles bij elkaar op een plaat te monteren, de draden die vanaf de rails naar de S88 gaan dienen juist zo kort mogelijk te blijven.
Het verdelen van het signaal vanaf de S88 loopt tegenwoordig via netwerk bekabeling en dat blijkt de beste oplossing te zijn of loconet.

Maar zoals gezegd kan het op een plaat ook goed gaan maar is de kans op een juiste werking wel kleiner, het ligt er ook aan welke andere bekabeling de terug melddraden onderweg tegen komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 24 december 2020, 13:07:04
@citaat
...
Maar het is juist niet de bedoeling om alles bij elkaar op een plaat te monteren, de draden die vanaf de rails naar de S88 gaan dienen juist zo kort mogelijk te blijven.
...
Peter,
Dat is volgens mij niet zo: als het over massadetectie gaat, maakt de lengte van de draad vanaf de bezetmelder nauwelijks uit. Over die draad gaat geen datasignaal. Het is alleen 'zwevend' of 'massa'. Wat juist wel uitmaakt is de lengte van de netwerkkabels. Want ondanks dat een netwerkkabel een datasignaal ongestoord over langere afstanden kan transporteren (vergeleken met een lintkabel), zitten daar ook grenzen aan (heb ik op mijn baan ondervonden). Wat dan nog kan helpen is de spanning van het datasignaal verhogen van 5V naar 12V. Bij mijn interface kon dat, de RoSoft decoders kunnen daar mee overweg en het probleem was opgelost.

Groeperen van S88-melders is daarom geen probleem, als je de afstand tot de interface binnen de perken houdt (meter of 10 werkt nog prima).

Mvrgr,
Rob.
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
 @citaat
Als je digitaal aan het rijden bent staat op die massa draad "Data" signaal dat continu op de rails staat.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Citaat van: ROMiJo op donderdag 24 december 2020, 13:41:38Het is alleen 'zwevend' of 'massa'.
Citaat van: Haradigi op donderdag 24 december 2020, 14:05:39... staat op die massa draad "Data" signaal dat continu op de rails staat.
Vanwege dit soort 'grappen' (zwevend/data) gebruik ik een systeem dat afgeleid is van NS/ProRail. Via een weerstand van 3k3 sluit ik 5 V= op het begin van de sectie aan. Aan het eind van de sectie 'kijk' ik of er 4 V of max. 0,8 V op die sectie staat. Dat signaal gaat o.a. via een Schmitttrigger (inderdaad met 3x 't'). Het uitgaande TTL-signaal (vanaf 1976) gaat thans (vanaf 2015) direct naar de ingang van een OC32.

Zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1381715#msg1381715
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Hallo allemaal,


Citaat van: ROMiJo op donderdag 24 december 2020, 13:41:38
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 24 december 2020, 13:07:04
@citaat
...
Maar het is juist niet de bedoeling om alles bij elkaar op een plaat te monteren, de draden die vanaf de rails naar de S88 gaan dienen juist zo kort mogelijk te blijven.
...
Peter,
Dat is volgens mij niet zo: als het over massadetectie gaat, maakt de lengte van de draad vanaf de bezetmelder nauwelijks uit. Over die draad gaat geen datasignaal. Het is alleen 'zwevend' of 'massa'. Wat juist wel uitmaakt is de lengte van de netwerkkabels. Want ondanks dat een netwerkkabel een datasignaal ongestoord over langere afstanden kan transporteren (vergeleken met een lintkabel), zitten daar ook grenzen aan (heb ik op mijn baan ondervonden). Wat dan nog kan helpen is de spanning van het datasignaal verhogen van 5V naar 12V. Bij mijn interface kon dat, de RoSoft decoders kunnen daar mee overweg en het probleem was opgelost.

Groeperen van S88-melders is daarom geen probleem, als je de afstand tot de interface binnen de perken houdt (meter of 10 werkt nog prima).

Mvrgr,
Rob.

Het is mij anders uitgelegd Rob, ik heb alleen maar Rosoft melders maar nog nooit ergens gelezen dat de spanning te schakelen is tussen 5 en 12v



Citaat van: Haradigi op donderdag 24 december 2020, 14:05:39
@citaat
Als je digitaal aan het rijden bent staat op die massa draad "Data" signaal dat continu op de rails staat.

groet
Harald

Jij zegt het Harald, jullie zijn beter thuis in de electronica  :)


Citaat van: mphoi op vrijdag 25 december 2020, 01:42:11
Citaat van: ROMiJo op donderdag 24 december 2020, 13:41:38Het is alleen 'zwevend' of 'massa'.
Citaat van: Haradigi op donderdag 24 december 2020, 14:05:39... staat op die massa draad "Data" signaal dat continu op de rails staat.
Vanwege dit soort 'grappen' (zwevend/data) gebruik ik een systeem dat afgeleid is van NS/ProRail. Via een weerstand van 3k3 sluit ik 5 V= op het begin van de sectie aan. Aan het eind van de sectie 'kijk' ik of er 4 V of max. 0,8 V op die sectie staat. Dat signaal gaat o.a. via een Schmitttrigger (inderdaad met 3x 't'). Het uitgaande TTL-signaal (vanaf 1976) gaat thans (vanaf 2015) direct naar de ingang van een OC32.

Zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1381715#msg1381715

Dit gaat boven mijn pet Martin  8o :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het gaat toch op de schop.
Hoi Peter,
Dat schakelen van die spanning kan toevallig bij mijn interface (niet bij de melder), de SRSEII. Ik heb geen ervaring met andere interfaces en weet ook niet of je daar ook die optie hebt. Maar als mijn interface die optie niet zou hebben gehad, had ik eerst de bezetmelder van RoSoft met 'signaal oppoetser' uitgeprobeerd en mocht dat niet hebben geholpen, dan zou ik mijn melders die nu aan het eind van de baan zitten verplaatsen naar een locatie dichter bij de interface. En daarbij worden de draden vanaf de melders meters langer, maar zoals gezegd levert dat geen problemen op. Gelukkig hoef ik dat niet te doen, omdat het met 12V uitstekend werkend nu.

@Harald: als er al data over de massa heen gaat (afhankelijk gemeenschappelijke massa of H-bridge; zie toelichting Marius en plaatje hieronder) is die data niet van primair belang voor de juiste werking van de bezetmelding.

Onderstaande afbeelding is afkomstig van een ander topic met dank aan de uploader! In het plaatje is de bovenste de 'H-bridge voeding': rood is de puko/middenleider en bruin is de spoorstaaf. Onder is Common Ground/Gemeenschappelijke massa: rood is weer de puko en de spoorstaaf is '0V'/gemeenschappelijke massa. Dat laatste is de situatie op mijn baan.

Mvrgr,
Rob.
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Hallo allemaal,

In de laatste update was te zien dat ik de Rosoft printen aan de onderkant van het maaiveld aan het monteren was, achteraf was ik zelf niet blij met die oplossing want je zou maar een gaatje door het maaiveld moeten boren voor een lantaarnpaal of iets degelijks.

De oplossing, de boel demonteren en op de onderste plaat weer monteren en dan ziet het er zo uit.








Met de klep open voor service doeleinden.








Hierna de volgende printen en kabelgoten gemonteerd.














De printen zitten op hun nieuwe plaats en het eerste gedeelte is aangesloten en getest.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Peter,

Dat ziet er allemaal weer goed en zeer netjes uit. En qua bereikbaarheid is dit natuurlijk een hele mooie oplossing :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Peter zo als we gewend zijn zeer netjes en een stuk veiliger. Prima oplossing.
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Mooie oplossing Peter!
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Waar je toch allemaal mee rekening moet houden!  :thumbup:
Daar moet je maar opkomen.

Een lantaarnpaal is dus net zoiets als een Sommerfeldt bovenleiding mast:
ze steken allebei uit aan de verkeerde kant.
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Peter,

dat ziet er strak en netjes uit, keurig afgewerkt zo met die kabelgoten  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
De bocht in de groene draadbundel verloopt bij het scharnier nu ook beter dan eerst.
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Hoi Peter.
Prachtige en ook nog wel zo veilige oplossing! :thumbup:
Goed bereikbaar en, al is de kans maar klein, veilig voor alles doorborende aanvallen.

Veel succes en plezier met jouw bijzonder fraaie en interessante baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Wico op zaterdag 26 december 2020, 16:14:37
Peter,

Dat ziet er allemaal weer goed en zeer netjes uit. En qua bereikbaarheid is dit natuurlijk een hele mooie oplossing :thumbup:.

Groeten,
Wico
Dank je wel Wico  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: evert61 op zaterdag 26 december 2020, 16:42:04
Peter zo als we gewend zijn zeer netjes en een stuk veiliger. Prima oplossing.
Veiligheid staat voorop Evert  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: RB op zaterdag 26 december 2020, 17:49:02
Mooie oplossing Peter!
Dank je wel Remco  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: Jan22 op zaterdag 26 december 2020, 18:01:49
Waar je toch allemaal mee rekening moet houden!  :thumbup:
Daar moet je maar opkomen.

Een lantaarnpaal is dus net zoiets als een Sommerfeldt bovenleiding mast:
ze steken allebei uit aan de verkeerde kant.
Regeren is vooruitzien Jan  :)



Citaat van: Dirk59 op zaterdag 26 december 2020, 21:02:57
Peter,

dat ziet er strak en netjes uit, keurig afgewerkt zo met die kabelgoten  :thumbup:

Dank je wel Dirk  :thumbup: :thumbup: er zit al heel wat meters van deze goot in, het is prachtig spul om mee te werken.



Citaat van: mphoi op zaterdag 26 december 2020, 22:17:58
De bocht in de groene draadbundel verloopt bij het scharnier nu ook beter dan eerst.
Klopt Martin  :thumbup: :thumbup: een win win situatie  :)



Citaat van: AlbertJan op zondag 27 december 2020, 08:03:09
Hoi Peter.
Prachtige en ook nog wel zo veilige oplossing! :thumbup:
Goed bereikbaar en, al is de kans maar klein, veilig voor alles doorborende aanvallen.

Veel succes en plezier met jouw bijzonder fraaie en interessante baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Soms begin je ergens aan AlbertJan en dan denk je dat moet toch anders kunnen :)
Het plezier is helemaal terug  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Hallo allemaal,

Deze week heb ik ( eindelijk ) vakantie maar blijf lekker thuis wel zo veilig.
Dus kan er naast een aantal klusjes in huis lekker aan de baan gebouwd worden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Geniet van je vakantie peter!
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Net even anders, opnieuw begonnen.
Dank je wel Remco, ik ben lekker met de baan bezig op dit moment  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal vergeten om mijn kerst kado te laten zien  8o

Het is de Utrechtse stadsbus van Artitec.
In deze bus heb ik vele jaren door Utrecht gereden, bij ons oude huis kwamen iedere 5 minuten twee van deze bussen voorbij en zaten wij te schudden op de bank  :D

Hij krijgt straks een mooi plaatsje bij het station.




Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
He, dat is grappig.
In 2014 trof ik deze bus aan in Tirana,  Albanië.
Let op, want de bus had videobewaking!
Ook het deurslot is steviger gemaakt.
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Peter,

Dat is een mooi bussie, zeker als je er zulke jeugdherinneringen bij hebt!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
 :o) Klopt de schaal wel? In vergelijking met die lok lijkt het wel schaal Z. :D
Maar het is een erg leuk bussie, een echt stukje jeugdsentiment. O:-D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Lid sinds: 2020

der grootste Claas freak.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
poah wat een werk met die draden, maar wel donders mooi bedacht met die scharnieren
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Citaat van: joske3 op dinsdag 29 december 2020, 12:35:01
He, dat is grappig.
In 2014 trof ik deze bus aan in Tirana,  Albanië.
Let op, want de bus had videobewaking!
Ook het deurslot is steviger gemaakt.

Hoi Jos,
Grappig dat deze bussen in Albanië nog rondrijden, Kanaleneiland zullen ze daar wel niet kennen maar blijkbaar let er niemand op de test van de bus  :D


Citaat van: Wico op dinsdag 29 december 2020, 12:38:45
Peter,

Dat is een mooi bussie, zeker als je er zulke jeugdherinneringen bij hebt!

Groeten,
Wico
Ja herinneringen heb ik er zeker aan Wico  :)


Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 29 december 2020, 13:01:39
:o) Klopt de schaal wel? In vergelijking met die lok lijkt het wel schaal Z. :D
Maar het is een erg leuk bussie, een echt stukje jeugdsentiment. O:-D

Dirk-Jan
Ze hebben mij verteld dat Artitec de juiste schaal hanteert Dirk-Jan, het zal wel gezichtsbedrog zijn  :D


Citaat van: Jaco de Claasfan op dinsdag 29 december 2020, 15:00:28
poah wat een werk met die draden, maar wel donders mooi bedacht met die scharnieren
Ze hadden mij in de maling genomen Jaco, met slechts twee draden kon je een digitale treinbaan aansturen.
Ondertussen ben ik er achter dat er toch wat meer bij komt kijken  8o :)


Als ik voor mijn werk bezig ben hebben we ook altijd veel bekabeling en de klant zegt dan vaak jammer dat alles niet draadloos is.

Gelukkig hebben we draden, want als die er niet waren geweest reden we nu nog met paard en wagen  >:-D
De wereld hangt van draden aan elkaar.


Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 29 december 2020, 17:56:49
Mooi busje. :)
Ja ik zag hem hier ergens op het forum Ben en was gelijk verkocht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Busje komt zo.
Eind 1976 reed ik met zo'n bus naar m'n werk vanaf Ut CS naar Kanaleneiland-Zuid v.v. 's-Morgens alleen staanplaatsen: proppen maar... 's-Middags ging dat relaxter.