Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
Jonkheer en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 7 8 [9]   Omlaag

Auteur Topic: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat  (gelezen 42257 keer)

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
« Reactie #400 Gepost op: donderdag 14 mei 2020, 12:40:54 »

Dag Peter.

Die portaalkraan van Piko is er één die je niet veel op modelbanen ziet,
maar zeker prima in jouw hoogovens-omgeving past! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.

Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch building bouwdoos
« Reactie #401 Gepost op: maandag 18 mei 2020, 00:18:13 »

Alweer een tijd geleden kocht ik in een flinke bestelling bij Walthers in de USA de bouwdozen van de hoogoven en de cokesfabriek met nog een paar andere zaken. Daarbij zat een nogal raadselachtig pakket van Plastruct. Heel gedateerde foto's, summiere productbeschrijving en als verrassing de inhoud: Niet de geijkte onderdelen van een gemiddelde bouwdoos maar enkele platen styreen in verschillende diktes, buizen, profielen en strips met nog wat ondefinieerbaar ander spul.
De handleiding is beschrijvend met wat schetsjes, vage foto's in zwart-wit en alle maten staan in inches en voeten vermeld. Voeten? Jazeker. Iedereen weet wel wat er bedoeld wordt als er in het Engels staat dat je de gevels in vakken moet verdelen van 4 bij 8 voet - de standaardmaat voor stalen platen waar het gebouw aan de buitenkant mee bekleed is. Reken even om naar 1:87 en je bent er!
Nou ja gelukkig luistert het niet zo heel nauw. Het gaat vooral om de indruk. Het zijn ook halfrelief gebouwen. Fake fronts, volgens de doos. Ik had het allemaal maar even laten liggen omdat ik nog niet zo goed wist wat ermee te doen, al rijpte er langzaam een idee vooral voor de plaats op de modelbaan. Na het werken met hout, karton, plastic muurplaten en profielen dacht ik deze uitdaging inmiddels ook wel aan te kunnen. Ter verhoging van de feestvreugd heb ik besloten de gebouwen gespiegeld  uit te voeren omdat het mij beter uitkomt.
De vorderingen zijn te zien in de foto's. Het werken met styreen bevalt mij ook wel. Insnijden en breken gaat goed. Je kunt het met een vijl en schuurpapier nabewerken om het net iets strakker te krijgen. Met karton kun je dat  niet doen; het moet bijna in een keer goed gesneden worden. Hout is in dat opzicht weer iets vergeeflijker, maar is uiteraard minder glad, wat niet altijd prettig is want de nerf wil je vaak niet zien. Ach, zo is er voor alles wat te zeggen en al doende leer ik steeds meer over alle beschikbare spullen.

Groet,

Peter

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; groen moet je doen
« Reactie #402 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 23:01:42 »

En nadat alles in de primer zat, moest er een kleur gekozen worden. Grijs? Vond ik te saai. Groen leek me beter. Ik had nog anderhalf flesje Gunship Green van Vallejo en dat leek mij een veilige hoeveelheid om niet ineens tekort van te hebben.

Na twee tot drie keer sproeien met de airbrush was het wel heel groen, een beetje te groen, vreesde ik. Daarom maar snel aan de slag gegaan met roestkleur voor alle naadjes. Door het met een fijn penseeltje op te brengen, liep het steeds mooi uit en vormde het een mooi contrast met het groene plaatwerk, maar nog steeds was het wel massief en veel van hetzelfde. Zelfs behandeling met poeders overtuigde me nog niet helemaal.
De grote buizen die aan de buitenkant moeten worden aangebracht, zouden roestbruin moeten worden. Ik ben daar dus maar mee verder gegaan; ook die kregen een bewerking met de airbrush en de kwast.
Toen een en ander erop geplakt werd, kreeg het ineens het aanzien, dat ik hoopte te realiseren. Er is nog wat finetuning nodig, door wat te poederen en te kliederen, maar ik ben uiteindelijk wel blij met kleurkeuze. Ook vormen de gebouwen een aardige skyline, al zeg ik het zelf.

Voor wie zich afvraagt of de deuren niet raar geplaatst zijn ten opzichte van het spoor,het antwoord is: klopt, dat is raar! De gebouwen dienen alleen als achtergrond en voor de illusie dat een paar licht afbuigende sporen er wel naartoe leiden in plaats van scherp ervoor langs gaan. Als het goed is, komt er een ander gebouw voor te staan waardoor je nog net een glimp opvangt van de ruilluiken, maar niet genoeg om te snappen hoe het in elkaar zit met het sporenverloop... Tenminste dat is de bedoeling. Nou dat gebouw nog bedenken dat ervoor komt! Het wordt een of andere loods of fabriek, maar ik ben er nog niet precies uit wat. Misschien een bescheiden energiecentrale, onderhouds- of opslagloods.  Maar eerst moet het groene gevaar nog wat laatste aandacht krijgen.

En hieronder nog wat plaatjes.

Groeten,

Peter

« Laatst bewerkt op: maandag 25 mei 2020, 10:07:39 door BlikkenTinus »

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Staalfabriek in aanbouw; fake front, echt resultaat
« Reactie #403 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 04:22:16 »

Dag Peter, dus terug aan de slag hè . Op de eerste foto met dat groen dacht ik : oh oh oh 🤭 ; maar het , voorlopige , eindresultaat mag er zijn
Die buizen worden die ook nog bijgewerkt of blijven ze zo?
Grtz
Wim
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #404 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 09:37:59 »

Goedemorgen Peter,

Het industriële complex wordt steeds mooier en mooier! :thumbup: Als het straks klaar is moet dat een imposant gezicht zijn.

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #405 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 12:14:20 »

Dag Peter,

Ik ben het met wimpietje eens.
Ga je de buizen no verder mishandelen?

Verder begint het er goed uit te zien.  :thumbup:

Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #406 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 15:20:26 »

Dank voor de commentaren, mannen. Ja de buizen krijgen nog een nabehandeling. En ook de wel te fris geschilderde hekjes komen nog aan de beurt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een klein ongelukje ervoor zorgde dat alle buiswerk los geraakt was. Het hele bouwwerk tuimelde om, door onoplettendheid van mezelf.
Daarbij was er wat schade die het beste hersteld kon worden door alles nog even een keer egaal bruin te schilderen. De kleurnuances van echt roestige leidingen ga ik weer netjes aanbrengen, met hier en daar een extra accent waar het gelekt heeft of zo.
Voor de volgende update!

Groeten,

Peter

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #407 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 23:46:53 »

Eens even zien hoe het zich zo houdt. Het contrast is op deze plaatjes wat harder dan in werkelijkheid, maar de buizen hebben een flinke laag extra poeder en rommel gekregen.

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #408 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 05:44:31 »

Prachtig Peter. Welke kleuren poeder heb je gebruikt?
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #409 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 07:56:38 »

Erg mooi gelukt!

javelin

• Nieuwe Gast
« Reactie #410 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 10:06:22 »

Ziet er super uit.

Groeten,

Theo

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #411 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 14:55:01 »

Op de vraag van Wim over de gebruikte poeders: ze zijn van Vallejo en ik heb voornamelijk de kleuren Rust (73.117), Light Yellow Ocre (73.201), Burnt Umber (73.110), Light Slate Grey (73.113) en Dark Slate Grey (73.114) gebruikt.
De bruine, gelige en oranjerode kleuren heb ik wat gemengd, en er hier of daar wat ongemengd op gestrooid om een vlekkerig effect te krijgen.
Ik bind de poeders met wat water, anders 'plakt' het niet. De verticale pijpen (schoorstenen) heb ik naar boven toe donkerder gemaakt. Na droging kun je de poeders met een droge kwast wat uitvegen waar nodig.
Als laatste heb ik Light Slate Grey aangebracht; dat geeft een mooi stoffig effect. En aangelengd met wat water wordt het papperig en droogt het korrelig op. Daar kan eventueel weer wat roestkleur overeen zodat het op een laagje corrosie lijkt. Het is stek verdund ook goed te gebruiken om watersporen te simuleren, al heb ik daar ook gewoon verdunde lichtgrijze verf voor gebruikt.
Ik heb er uiteindelijk nog een laagje matte vernis overheen gespoten met de airbrush om het te
beschermen.

Groeten,

Peter

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #412 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 15:23:15 »

Al een poosje niet gekeken hier en heel veel moois gemist, Peter.
Het wordt fraaier en fraaier en het zelf bedenken en maken gaat je uitstekend af  :thumbup:
Daar mag je trots op zijn  ;)

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #413 Gepost op: zaterdag 30 mei 2020, 23:13:10 »

De buizen zien er nu goed "mishandeld" uit.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #414 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 09:46:49 »

Leuk projectje ...  :thumbup: Mogelijk al een paar keer voorbij gekomen hier  :) Maar kijk eens bij Floris Dilz zijn hobby projectje: Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken en dan de Luikse staalindustriebaan: Index tot 2018

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

BlikkenTinus

• Vaste Gast
« Reactie #415 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 16:34:23 »

Dank, Ronald, voor de linkjes. Ik had deze kunstwerken uit Luik nog niet ontdekt... Maar eh, Gadverpielekes, dat is mooi!
Ik heb lang nog niet alles gezien, maar het is heel indrukwekkend en biedt weer inspiratie.  Je zou je er ook ontmoedigd door kunnen voelen, want het is kwalitatief zo hoogstaand, maar ik houd me altijd vast aan Barry Stevens: Vooral doooorgaan!  :)

Groeten,

Peter

Arnold

• Vaste Gast
« Reactie #416 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 20:49:01 »

Dat heb je mooi gedaan die fabriek. Dat geeft een mooi effect dat poeder.

Gr,
Arnold

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #417 Gepost op: Vandaag om 06:46:16 »

Prachtig en bedankt voor de info
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #418 Gepost op: Vandaag om 10:36:58 »

Super om jou bouwwerkzaamheden te volgen Peter, het verouderen gaat jou goed af het gebouw lijkt er al jaren te staan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman